Monday, April 22, 2019

တရုတ္​သမၼတ ရွီက်င္​့ပင္​းရဲ႕ မဟာရည္​မွန္​းခ်က္ (Ko Nay Nay)

0 comments
တရုတ္သမၼတ ရွီက်င့္ပင္းရဲ႕ မဟာရည္မွန္းခ်က္ (Ko Nay Nay)

ဧၿပီလ ၂၅ရက္ေန ၂၇ရက္ အထိက်င္းပျပဳလုပ္မည့္ တရုတ္ရဲ႕ ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ BRI ဖိုရမ္၌ နိုင္ငံေပါင္း၃၇နိုင္ငံမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊နိုင္ငံေပါင္း ၁၅၀ တို႔မွ ဖိတ္ၾကားထားတဲ့ ဧည့္သည္ေတာ္ဦးေရ ၅၀၀၀ေက်ာ္၊ ကမာၻ့ဘဏ္နွင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေငြေၾကးရန္ပုံေငြ အဖြဲတို႔လို နိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္း၉၀ေက်ာ္တို႔လည္း စုံစုံလင္လင္ ပါ၀င္တက္ေရာက္ၾကမည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံမွ နိုင္ငံေတာ္ အတ္ိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လည္း တက္ေရာက္မည္လို႔ သိရသည္

အဲဒီ BRI စီမံကိန္းႀကီးဟာ ကမာၻ့ေျမထု ရဲ႕ ၃ပုံ၂ပုံအထိ ျဖန္႔ၾကက္ထားၿပီး၊ နိုင္ငံေပါင္း၆၅နိုင္ငံမွ လူဦးေရ ၄.၄ဘီလီယံတို႔ကေန ထုတ္လုပ္တဲ့ ဂ်ီဒီပီ တန္ဖိုး၂ထရီလီယံ ေက်ာ္ နွင့္ဆက္စပ္ ေနသည္။ ၎စီမံကိန္းအတြက္ သတ္မွတ္လ်ာထားတဲ့ ရင္းနွီးျမႇုပ္နွံမႈ့ တန္ဖိုးဟာ ၄-၈ထရီလီယံ အထိ ရွိေလသည္BRIစီမံကိန္းျဖင့္ ရွီက်င့္ပင္းသည္ တရုတ္ရဲစီးပြားေရးကို အေနာက္နိုင္ငံတို႔ရဲစီးပြားေရး ွင့္ ဆက္သြယ္ဖို႔ရန္ ႀကိဳးစားေဆာင္႐ြက္ျခင္းသေဘာလည္း ျဖစ္သည္

၂၀၁၅ခုနွစ္ထဲမွာ ေျပာၾကားခဲ့တဲ့ ရွီက်င့္ပင္းရဲ႕ မိန္႔ခြန္းထဲ၌ တရုတ္နိုင္ငံရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ ရည္မွန္းခ်က္တစ္ခုကေတာ့ တရုတ္နိုင္ငံသားအားလံုးတို႔အားဆင္းရဲမြဲေတမႈဘ၀ကေန လြတ္ကင္းေရအေကာင္ထည္ေဖာ္ေဆာင္႐ြက္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အေလးေပး မီးေမာင္ထိုးေျပာၾကားခဲ့သည္  ၂၀၁၃ခုနွစ္ကေန ၂၀၁၈အထိ ကာလအတြင္း တရုတ္နွင့္ စီမံကိန္း ရပ္၀န္းတေလ်ွာက္ ရွိ နိုင္ငံမ်ားတို႔ရဲကုန္သြယ္မႈ တန္ဖိုးဟာ ေဒၚလာ ၆ ထရီလီယံ နီးပါးအထိရွိခဲ့ၿပီး ၎ေဒသရွိ နိုင္ငံသားမ်ားတို႔အတြက္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း ၃သိန္းေက်ာ္ကိုဖန္တီးေပးနိုင္ခဲ့သည္BRI စီမံကိန္းကို လက္ခံ ပူးေပါင္းလိုၾကသည့္နိုင္ငံေပါင္း၆၀ေက်ာ္အထိ ရွိေနၿပီး အီတလီ၊နယူးဇီလန္၊ ၾသစႀတီးယား၊ ကာဇက္စတန္ ႏွင့္ေတာင္အာဖရိကနိုင္ငံမ်ားတို႔လည္း ပါ၀င္ၾကသည္

BRI ဟာ တရုတ္နွင့္ ကမာၻ့နိုင္ငံတို႔အား ခ်ိတ္ဆက္ေပးမည့္ ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္း ေဖာက္လိုက္ျခင္းသေဘာလည္း ျဖစ္သည္။ အေနာက္ သတင္းမီဒီယာ အမ်ားစုတို႔က BRI စီမံကိန္းဟာ တရုတ္ရဲကိုယ္ကိ်ဴးစီးပြား ေရွ႕တန္းတင္ စီမံကိန္းမ်ိဴးသာ ျဖစ္ၿပီး ကမာၻ့နိုင္ငံမ်ားတို႔အတြက္ အေႂကြး ေထာင္ေခ်ာက္ မိနိုင္သည္လို႔ ေ၀ဖန္သတိေပးေရးသားၾကသည္ESSB KGရဲ႕ စီအီးအို Alawi Shaaban
Swabury ရဲ႕အဆိုအရ အာဖရိကနိုင္
ငံတိုင္းကေတာ့ BRI စီမံကိန္းကို လက္ကမ္းႀကိဳၾကသည္က မ်ားၾကသည္ဟု ဆ္ိုထားသည္။ အဲဒီနိုင္ငံေတြက အေျခခံအေဆာက္အုံ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈရွိေစျခင္းက ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းကို ပိုၿပီးေျဖာင့္ျဖဴးေစၿပီး ေဒသတြင္း အလုပ္အကိုင္ရရွိမႈနွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို ရွိေစနိုင္သည္ကို ေကာင္းစြာနားလည္ သေဘာေပါက္ၾကသည္ဟု၎က ေျပာၾကားခဲ့သည္

ဥဇဘက္ကစၥတန္နိုင္ငံရဲအနာဂတ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမဟာဗ်ဴဟာ ပိုင္း၌ BRI စီမံကိန္းကို အမွီျပဳထားတာမ်ိဴးလည္း ရွိေလသည္။နိုင္ငံျခားကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းကိုဖြင့္ၿပီး ျပည္ပပို႔ကုန္တန္ဖိုးကို တိုးျမႇင့္နိုင္ရန္အတြက္တရုတ္ရဲ႕ BRIစီမံကိန္းကို ပူးေပါင္းပါ၀င္ လုပ္ေဆာင္မည္ဟု ဆိုထားသည္။ နိင္ငံမ်ားစြာတို႔သည္က လမ္း၊တံတား စီမံကိန္းမ်ားလိုမိမိတို႔နိုင္ငံ့မ်ားရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးရည္မွန္းခ်က္မ်ားကို အေထာက္အကူ ျပဳေပးနိုင္မည့္ တရုတ္ရဲ့ BRI စီမံကိန္းကို စိတ္၀င္စားမႈ့ မ်ားစြာ ရွိေနၾကသည္

တရုတ္နွင့္ ကမာၻ့နိုင္ငံမ်ားတို႔ရဲၾကား၌ BRI စီမံကိန္း၌ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းလမ္းျဖင့္ ထိစပ္ေနသည့္နိုင္ငံ့ဆိပ္ကမ္းေပါင္း ဟာ ၆၀၀ထက္မနည္ရွိေနသည္။ ၂၀၁၈ထဲ၌ မီးရထားလမ္းအားျဖင့္ တရုတ္-ဥေရာပ တို႔ၾကားကုန္ပစၥည္းတင္ပို႔မႈ့ တန္ဖိုးဟာ ေဒၚလာ ၁၆ဘီလီယံအထိရွိခဲ့သည္။ တရုတ္နွင္BRI နိုင္ငံမ်ားတို႔ရဲ႕ၾကား ၂၀၁၇ထဲ၌ ခရီးသြားလည္ပတ္မႈ့နႈန္းဟာ ၂.၆ဆ ျမင့္တက္လာခဲ့သည္

တရုတ္သမၼတ ရွီက်င့္ပင္းလက္ထက္၌ ဟန္မင္းဆက္နွင့္ မင္ မင္းဆက္တို႔လက္ထက္တြင္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ တရုတ္ျပည္ရဲ႕ စီးပြားေရးကို အေနာက္ရဲစီးပြားေရးနွင့္ ဆက္သြယ္နိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့သည့္ တရုတ္ရဲ႕အိမ္မက္ကို အေကာင္ထည္ေဖာ္ရန္ ႀကိဳးစားျခင္းလည္းျဖစ္သည္။ အေစာပိုင္းတုန္းက "One Belt One Road "ဟု အမည္ ေပးထားရာကေန "Belt and Road Initiative" လို႔ ေျပာင္းသုံးလာသည္။ ၎BRIအသုံး၌ တရုတ္သည္ "strategy","project","programme","agenda"တို႔လို႔ စီမံကိန္း ဘက္ကိုကိုယ္စားျပဳတဲ့ စကားလံုး၊ အသုံးအနႈန္းမ်ားတို႔ကို မသုံးဘဲ "initiative" ဆိုသည့္ စကားလံုး၊ အသုံးအနႈန္းကိုသာ သုံးနႈန္းထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္

BRI စီမံကိန္း၌ Road ဆိုသည္မွာ တရုတ္ျပည္ရဲေတာင္ဘက္ ကမ္းရုိးတန္းကို အေရွ႕အာဖရိက၊ေျမထဲပင္လယ္တို႔နွင့္ ဆက္သြယ္ေပးမည့္ အဓိကပင္လယ္ လမ္းေၾကာင္းစီမံကိန္းကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္Belt ဆိုတာကေတာ့ ကုန္းလမ္းေၾကာင္းအတိုင္းတရုတ္နိုင္ငံကို အာရွ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းနွင့္ အေရွ႕လယ္ပိုင္းေဒသ တို႔ကို ျဖတ္ၿပီး ဥေရာပ သို႔ဆက္သြယ္ေပးမည့္ အစီအစဥ္ ျဖစ္သည္။ပထ၀ီအေနအထားအရ BRI ကိုသရုပ္ခြဲၾကည့္မည္ဆိုပါက ေျမာက္ပိုင္း၊ အလယ္ပိုင္းနွင့္ ေတာင္ပိုင္း ခါးပတ္မ်ားဟူ၍ ရွိသည္။ေျမာက္ပိုင္းသည္က အာရွအလယ္ပိုင္း နွင့္ ရုရွားကို ျဖတ္ၿပီးဥေရာပနွင့္ ဆက္သြယ္သည့္ လမ္းျဖစ္သည္။ အလယ္ပိုင္းသည္ကေတာ့ အာရွအလယ္ပိုင္း၊ အေနာက္ပိုင္းနွင့္ ပါရွားပင္လယ္ေကြ႕ကို ျဖတ္ၿပီး ေျမထဲပင္လယ္ဆီသို႔ဦးတည္သည့္လမ္းျဖစ္သည္။ ေတာင္ပိုင္းသည္ကေတာ့ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ၊ေတာင္အာရွကေန အိနိၵယသမုဒၵရာဘက္ကို ေဖာက္ထြက္မည့္ လမ္းျဖစ္သည္

လက္ရွိ၌ ဒုတိယ အႀကိမ္ေျမာက္BRI ဖိုရမ္ မတိုင္ခင္ နိုင္ငံေပါင္း ၄၀တို႔က လက္ခံပူးေပါင္းၾကရန္ လက္မွတ္ထိုးထားၿပီး နိုင္ငံေပါင္း ၆၀ေက်ာ္တို႔က ေထာက္ခံထားၾကသည္BRI စီမံကိန္းဟာ ေရရွည္ စီမံကိန္းႀကီး ျဖစ္လို႔ ေခါင္းေဆာင္ အေျပာင္းအလဲလုပ္လိုက္တာနဲ႔ သဲထဲေရသြန္
အေနအထားမ်ိဴးရွိနိုင္
လို႔ သမၼတရွီက်င့္ပင္းက ပထမသမၼတသက္တမ္း ျပည့္သည့္ေန႔မွာ ဒုတိယ သမၼတသက္တမ္း ထမ္းေဆာင္ဖို႔ရန္ ႀကိဳးစားျခင္းနွင့္အတူ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ အရခြင့္ျပဳထားတဲ့ သမၼတသက္တမ္း ၂ႀကိမ္သာ ထမ္းေဆာင္ခြင့္ ကန္႔သတ္ခ်က္ကို ပယ္ဖ်က္ခဲ့ၿပီး တျခားေသာ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္စရာ အခ်က္ ၂၀ကိုလည္း ျပင္ဆင္ခဲ့သည္။ အဲဒီေတာ့ ရာထူးၿမဲ၊ ေနရာၿမဲ ဘ၀ျဖင္ ့ရွီက်င့္ပင္းသည္ နိုင္င့ံေခါင္းေဆာင္ေနရာကို အကန္႔အသတ္မရွိ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ၿပီးတိုင္းျပည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းမ်ားကို ဆက္၍ မိမိစိတ္ႀကိဳက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္လို႔ ရေနသည့္ အေနအထားမ်ိဳး ျဖစ္သည္

လက္ရွိ၌ သီရိလက္ာနိုင္ငံ၊ ကေမၺာဒီးယား နိုင္ငံတ္ို႔ကေတာ့ တရုတ္ရဲ႕ BRI စီမံကိန္းေၾကာင့္ အက်ိဴးျဖစ္ထြန္းမႈနည္းၿပီး တရုတ္ကုမၸဏီမ်ား၊ တရုတ္နိုင္ငံသားတို႔ကစီမံကိန္းအေၾကာင္းျပၿပီး ၎နိုင္ငံမ်ားထဲသို႔ ၀င္ေရာက္ၿပီး ေ႐ႊ့ေျပာင္းေနထိုင္မႈ့ ေတြ မ်ားစြာ တိုးလာသည္ဟူ
ေသာ ညည္
းညဴသံေတြေတာ့ ထြက္လာၾကသည္

ျမန္မာနိုင္ငံသည္လည္း တရုတ္ရဲ႕ BRI စီမံကိန္းေတြမွာ အက်ိဴးတူ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ဖို႔ရန္ ရွိေနၿပီး၊၂၀၁၈ခုနွစ္၊ စက္တင္ဘာထဲ၌ နွစ္နိုင္ငံ အစိုးရတို႔ၾကား နွစ္နိုင္ငံနားလည္မႈ့ စာခြၽန္လႊာ MOUကို လက္မွတ္ထိုးခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ လာမည္BRIဖိုရမ္သို႔လည္း နိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ တက္ေရာက္မည္လို႔လည္းသိရသည္တရုတ္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရး၌ ျမန္မာနိုင္ငံသည္ လက္ရွိအေနအထား၌ ျမစ္ဆံုစီမံကိန္းနွင့္ ပတ္သက္လို႔ တရုတ္ရဲဖိအားေပးမႈ့ ကို ခံေနရသည္။ စစ္အစိုးရ ေခါင္းေဆာင္ ဦးသန္းေ႐ႊလက္ထက္ကတည္းက အစျပဳခဲ့တဲ့ျမစ္ဆံုစီမံကိန္းဟာ ဦးသိန္းစိန္လက္ထက္၌ ယာယီရပ္ဆိုင္းခဲ့ၿပီးေနာက္ NLD အစိုးရ လက္ထက္မွာ တာ၀န္ယူေျဖရွင္းရမည့္ အမွိုက္ထုပ္ႀကီးသဖြယ္ ရွိေနပါသည္
လက္
ရွိNLD အစိုးရသည္လည္း ျမစ္ဆံုစီမံကိန္းကို ျပန္စ မည္ဆိုပါက တရုတ္ရဲ႕ ဖိအားေပးမႈကို ေလ်ာ့က်ေစနိုင္ေပမယ့္ ျမန္မာျပည္သူေတြရဲ႕ ဖိအားေပးမႈ့ကို မ်ားစြာခံၾကရမည္ျဖစ္ၿပီး လာမည့္ေ႐ြးေကာက္ပြဲမွာ အနိုင္ရဖို႔ရုန္းကန္ ရဖိုရွိနိုင္မည္

ေလာေလာဆယ္၌ ရခိုင္အေရးလို ကိစၥမ်ိဴး၌ ကုလသမဂၢနွင္OIC နိုင္ငံတို႔က ျမန္မာကို အမဲဖ်က္ဖို႔ရန္ ႀကိဳးစားေနၾကသည္ကို တရုတ္ႀကီးက နိုင္ငံတကာအေရး၌ ျမန္မာနိုင္ငံဘက္က မားမားမတ္မတ္ ရပ္တည္ေပးခဲ့လို႔လက္ရွိNLD အစိုးရအတြက္ အက်ဥ္းထဲ အၾကပ္ထဲသို႔ေရာက္ရွိ ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ လက္ရွိအေနအထား၌ တရုတ္-ျမန္မာ စီးပြားေရးစၾကၤန္ အပိုင္းစီမံကိန္းကို တရုတ္ဘက္ကေရာ၊ ျမန္မာဘက္ကပါ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ရန္ သေဘာတူထားၿပီးျဖစ္သည္။ တရုတ္နိုင္ငံ၊ယူနန္ျပည္ကေန မူဆယ္ကိုျဖတ္ၿပီး၊ ရခိုင္ျပည္နယ္အထိ ေဖာက္မယ့္ မီးရထား လမ္းမႀကီးစီမံကိန္းကိုေတာ့ ျမန္မာဘက္က လိုက္ေလ်ာရဖို႔ ရွိေနပါသည္China Myanmar Economic Corridor( တရုတ္-ျမန္မာ စီးပြားေရး
စၾကၤန္)မွာပါ၀င္
မည့္ စီမံကိန္းက ၁၂ခုေလာက္ရွိေနသည္။ ယခုBRI ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ ဖိုရမ္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ CMEC နွင့္ဆိုင္တဲ့ စီမံကိန္းေတြအတြက္ နားလည္မႈစာခြၽန္လႊာ ေရးထိုးသြားဖြယ္ရွိနိုင္လို႔ နားစြင့္ၾကရေအာင္လို႔ တိုက္တြနး္လိုက္ရပါသည္
#KoNayNay
Mon,Apr 22

0 comments:

Post a Comment