Tuesday, November 22, 2016

မယာ သို႔မဟုတ္ မာယာ(ျမသန္းတင့္)

0 comments
ခရစ္ႏွစ္ ၉၀၀ ေလာက္တြင္ မာယာတို႔၏ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးသည္ အဘယ္ေၾကာင့္ ဗုန္းဗုန္းလဲ ပ်က္စီးေပ်ာက္ကြယ္ သြားခဲ့ပါသနည္း။
စင္စစ္ ေတာင္အေမရိကတိုက္က အပူပိုင္းဇုန္ ေတာႀကီးျမက္မဲထဲတြင္ ယခု ေတြ႔ေနရသည့္ မာယာတို႔၏ ၿမိဳ႔ေဟာင္းသည္ နဂို႐ွိခဲ့သည့္ မာယာတို႔၏ ၁ ရာႏႈန္းမွ်ပင္ မ႐ွိဟု ေ႐ွးေဟာင္း သုေတသန ပညာ႐ွင္မ်ားက ဆိုၾကသည္။
မ်ားလွစြာေသာ ေ႐ွးေဟာင္း သုေတသန ပညာ႐ွင္မ်ား၊ အႏုပညာသမိုင္းဆရာမ်ား၊ ေက်ာက္စာေဗဒ ပညာ႐ွင္မ်ား၊ မႏုႆေဗဒ ပညာ႐ွင္မ်ား၊ ၀ံသေဗ သမိုင္းပညာ႐ွင္မ်ား၊ ဘာသာေဗဒ ပညာ႐ွင္မ်ား၊ ဘူမိေဗဒ ပညာ႐ွင္မ်ားသည္ မာယာတို႔၏ ၿမိဳ႔ေဟာင္းသို႔ ႏွစ္တိုင္းေရာက္လာၾကကာ မာယာတို႔၏ ေျခရာမ်ားကို ႐ွာေဖြၾကသည္။ ေတြ႔႐ွိခ်က္အသစ္မ်ားကို ရသည့္အခါလည္း ႐ွိသည္။ သို႔ျဖင့္ မာယာေဗဒသည္ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ အတြင္းတြင္ ပညာေရးဆိုင္ရာ ဘာသာရပ္တခုအျဖစ္မွ သိပၸံဆိုင္ရာ ပညာရပ္တခုအျဖစ္သို႔ ကူးေျပာင္းလာခဲ့သည္။
မာယာေရာဂါသည္ ယေန႔ေခတ္ ေ႐ွးေဟာင္း သုေတသန ပညာ႐ွင္မ်ားအား ေတာ္ေတာ္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ စြဲကပ္ခဲ့ဟန္ တူသည္။ ဗင္ဒါဗစ္ တကၠသိုလ္မွ ေ႐ွးေဟာင္း သုေတသန ပညာ႐ွင္ ဒီးမားရက္စ္သည္ သုေတသနအဖြဲ႔တခုကို ေခါင္းေဆာင္ကာ လြန္ခဲ့သည့္ ေလးႏွစ္လံုးလံုး ဂြါတီမာလာ ေျမာက္ပိုင္း႐ွိ မာယာၿမိဳ႔ေတာ္ျဖစ္ေသာ ဒိုးစ္ပီးလာ့စ္ ၿမိဳ႔ေဟာင္းကို သြားေရာက္ တူးေဖာ္ခဲ့သည္။ သူက 'ေတာႀကီးမ်က္မည္းထဲမွာ ေ႐ွးေဟာင္းၿမိဳ႔ေတြကို သြားေတြ႔တယ္ဗ်ာ၊ အဲဒီမွာ ဘယ္သူမွ ေကာင္းေကာင္း မဖတ္တတ္တဲ့ ေက်ာက္စာေတြကိုလည္း ေတြ႔တယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီၿမိဳ႔ႀကီးနဲ႔ ဒီမာယာလူမ်ိဳးေတြ ဘာေၾကာင့္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားရတယ္ ဆိုတဲ့ လွ်ိဳ႔၀ွက္ခ်က္ကလည္း ႐ွိေနတယ္၊ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တေတြ စိတ္၀င္စားၾကတာေပါ့' ဟု ေျပာသည္။
သို႔ျဖင့္ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔၏ အေၾကာင္း အစအနေတြ ေတြ႔လာရသည္ႏွင့္အမွ် သီ၀ရီေတြလည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ေပၚလာခဲ့ၾကသည္။ မာယာေဗဒ ပညာ႐ွင္မ်ားထဲတြင္ ပထမဆံုးေပၚလာသည့္ သီ၀ရီမွာ မာယာတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈတြင္ စစ္တိုက္ျခင္းသည္ အဓိကအခန္းမွ ပါသည္ဆိုသည့္အခ်က္ ျဖစ္သည္။ မာယာ အုပ္စိုးသူတို႔သည္ ဘာသာေရးအရ လည္းေကာင္း၊ အမဲလိုက္ပြဲမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း၊ အေဆာက္အအံုမ်ား ေဆာက္လုပ္ရာတြင္ လည္းေကာင္း လူမ်ားကို စေတးကာ ယဇ္ပူေဇာ္ခဲ့ၾကဟန္ တူသည္။ မာယာ ယဥ္ေက်းမႈႀကီး ၿပိဳလဲပ်က္စီးသြားရ သည့္ အေၾကာင္းရင္းမ်ားထဲတြင္ စစ္တိုက္ျခင္းသည္ အေၾကာင္းႀကီးတခု ျဖစ္ဟန္တူသည္။ ခရစ္ ၂၅၀ တ၀ိုက္သည္ မာယာတို႔၏ ဂႏၳ၀င္ေခတ္ႀကီးဟု ဆိုသင့္သည္။ မာယာ ၿမိဳ႔ျပႏိုင္ငံအခ်င္းခ်င္း ျဖစ္ၾကသည့္ စစ္ပြဲမ်ားသည္ အေထြေထြစစ္ပြဲႀကီးတရပ္ အသြင္ကို ေဆာင္လာခဲ့ကာ ေနာက္ဆံုးတြင္ ဂုဏ္ယူဖြယ္ မာယာၿမိဳ႔ႀကီးမ်ားသည္လည္း တေစၦၿမိဳ႔ႀကီးမ်ားအျဖစ္သို႔ ေလွ်ာက်သြားခဲ့ရသည္ဟု သူတို႔က ယူဆခဲ့ၾကသည္။
မာယာလူမ်ိဳးတို႔ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပထမဆံုး သုေတသန လုပ္ငန္မ်ားကို စတင္လုပ္ခဲ့သူမွာ အေမရိကန္ပညာ႐ွင္တဦးျဖစ္သည့္ စတီဖင္ႏွင့္ အဂၤလိပ္ပန္းခ်ီဆရာတဦးျဖစ္သည့္ ဖရက္ဒရစ္ ေကသာ၀ုဒ္တို႔ ျဖစ္သည္။ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္တုန္းက သူတို႔ ႏွစ္ေယာက္သည္ ခ်ံဳႏြယ္ပိတ္ေပါင္းတို႔ကို ခုတ္ထြင္ကာ ေတာႀကီးမ်က္မည္း ထဲသို႔ ၀င္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုခရီးအေၾကာင္းကို ေရးခဲ့သည့္ စတီဖင္ စာအုပ္သည္ လြန္စြာ ေအာင္ျမင္ခဲ့ၿပီး ထို႔ေနာက္မွ စ၍ ပညာ႐ွင္မ်ားသည္ ေတာႀကီး မ်က္မည္းထဲသို႔ လည္းေကာင္း၊ စပိန္အစိုးရ၏ မိႈတက္ေနေသာ ေမာ္ကြန္းတိုက္ မ်ားထဲသို႔ လည္းေကာင္း ေမႊေႏွာက္ ၀င္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုရာစုႏွစ္ အလယ္ပိုင္းတြင္ သုေတသန ပညာ႐ွင္မ်ားသည္ ကီြခ်ီ မာယာ လူမ်ိဳးစုမ်ား၏ 'ပိုပိုဗူး' အမည္႐ွိ ဘာသာေရးက်မ္းကို ေတြ႔႐ွိခဲ့ၾကၿပီး ၁၆ ရာစုႏွစ္ စပိန္တို႔ သိမ္းပိုက္ၿပီး မၾကာမီတြင္ ျပဳစုခဲ့သည့္ ဗရင္ဂ်ီ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဒိုင္ရာဂို ဒီလင္းဒါး၏ 'ယူကာတန္ လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘာသာေရး အယူအဆမ်ား' ဆိုသည့္ စာအုပ္ကိုလည္း ေတြ႔႐ွိလာခဲ့ၾကသည္။ ၁၈၉၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားတြင္မူ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး ခရီးသည္တဦး ျဖစ္သည့္ အဲဖရက္ ေမာ့စေလသည္ ႐ွာေဖြေတြ႔႐ွိသမွ်ေသာ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔၏ ေ႐ွးေဟာင္း အေဆာက္အအံုမ်ား၊ အထိမ္းအမွတ္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ေက်ာက္စာမ်ား၏ ကက္တေလာက္ စာရင္းကို ျပဳစုႏိုင္ခဲ့သည္။
ထိုအခ်က္အလက္မ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ ၁၉ ရာစုႏွစ္ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ပညာ႐ွင္မ်ားသည္ မာယာတို႔၏ ေက်ာက္စာမ်ားကို အဓိပၸါယ္ျပန္ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကသည္။ မာယာတို႔၏ သမိုင္းကို တူးဆြကာ ပ်က္စီးက်ဆံုးရသည့္ အေၾကာင္းမ်ားကို ေစ့ငုၾကသည္။ သမိုင္းအေထာက္အထား မ႐ွိသည့္အခါတြင္ ထင္ေၾကးမ်ားကလည္း မ်ိဳးစံုေနေတာ့သည္။ အခ်ိဳ႔က က်န္ရစ္ခဲ့သည့္ အေဆာက္အအံုမ်ားသည္ ေပ်ာက္ဆံုး ကြယ္ေပ်ာက္သြားေသာ အတၱလႏၱိတ္ ပထ၀ီတိုက္ႀကီး၏ အႂကြင္းအက်န္မ်ား ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ အခ်ိဳ႔က ေပ်ာက္ကြယ္သြားေသာ ေရ၀တီ လူမ်ိဳးစု ၁၀ စု၏ ပစၥည္းမ်ားဟု ဆိုၾကသည္။ အခ်ိဳ႔က အီဂ်စ္တို႔၏ ပစၥည္းမ်ား၊ ခိုနီ႐ွန္း လူမ်ိဳးတို႔၏ ပစၥည္းမ်ား၊ တ႐ုတ္္တို႔၏ ပစၥည္းမ်ား၊ ဂ်ာဗား လူမ်ိဳးတို႔၏ ပစၥည္းမ်ားဟု သန္ရာ သန္ရာ ေျပာၾကသည္။
၂၀ ရာစုႏွစ္ အလယ္ပိုင္းသို႔ အေရာက္တြင္မူ ေနာက္ထပ္တူးေဖာ္မႈမ်ားႏွင့္ ေနာက္ထပ္ စာရင္းျပဳစုမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကျပန္သည္။ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္တ၀ိုက္တြင္ ၀ါ႐ွင္တန္႐ွိ ကာနက္ဂ်ီ အင္စတီက်ဳး႐ွင္းမွ အဲရစ္သြန္မဆင္ႏွင့္ ဆီးလဗားနတ္စ္ ေမာ္ေလတို႔က မာယာ လူမ်ိဳးတို႔၏ ၿမိဳ႔ေဟာင္းမ်ားကို ထပ္မံ တူးေဖာ္ခဲ့ၾကသည္။ သူတို႔၏ အယူအဆမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။
ဂႏၳ၀င္ မာယာလူမ်ိဳးတို႔၏ ၿမိဳ႔လယ္အေဆာက္အအံုမ်ားသည္ လူေနရန္မဟုတ္ပဲ အေဆာင္အေယာင္ အခမ္းအနားမ်ား က်င္းပရန္ ေဆာက္လုပ္ထားသည့္ အေဆာက္အအံုမ်ား ျဖစ္သည္။
ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ပါသည့္ အေရးအသားမ်ားသည္ အုပ္စိုးသူ ဘုရင္မ်ား၊ သမိုင္းအျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ေရးထိုးထားျခင္း မဟုတ္ဘဲ ျပကၡဒိန္ တြက္ခ်က္မႈမ်ား၊ နကၡတၱေဗဒဆိုင္ရာ တြက္ခ်က္မႈမ်ား ႏွင့္ ဘာသာေရး အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေရးထားသည့္ စာမ်ား ျဖစ္သည္။
မာယာလူမ်ိဳးတို႔သည္ ေတာခုတ္ မီး႐ိႈ႔သည့္ ေတာင္ယာကို စိုက္ပ်ိဳးၾကသည္။
မာယာလူမ်ိဳးတို႔သည္ အျခားေသာ လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။
ယင္းတို႔မွာ သြန္မဆင္ႏွင့္ ေမာ္ေလတို႔၏ အယူအဆမ်ား ျဖစ္သည္။ သူတို႔ႏွစ္ဦးသည္ ထက္ျမက္သည့္ သုေတသန ပညာ႐ွင္မ်ား ျဖစ္သည့္တိုင္ ေနာက္ေတြ႔႐ွိခ်က္မ်ားအရ သူတို႔၏ အယူအဆမ်ားသည္ မွားေနေၾကာင္းကို ေတြ႔ရသည္။ ေႏွာင္းေခတ္ သိပၸံပညာ႐ွင္မ်ားမွာ ေရဒီယိုကာဗြန္ ရက္စြဲေဖာ္နည္း (မီးေသြးကို ၾကည့္၍ ရက္စြဲ႐ွာနည္း) စသည့္ နည္းပညာမ်ားကို သံုးလာခဲ့ၾကသည္။ ဂြါတီမာလာႏွင့္ မကၠဆီကို နယ္စပ္အနီး႐ွိ ဒိုးပီးလတ္စ္ မာယာ ၿမိဳ႔ေဟာင္းကို တူးေဖာ္ခ်က္မ်ားအရ မာယာလူမ်ိဳး၏ သမိုင္းတြင္ ခရစ္ႏွစ္ ၇၆၁ မတိုင္မီ ႏွင့္ ထို ခရစ္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းဟု ႏွစ္ပိုင္းခြဲလိုက္သည္။ ၇၆၁ ခုႏွစ္ မတိုင္မီတုန္းက မာယာတို႔၏ စစ္ပြဲမ်ားသည္ စစ္အဂၤါ အခင္းအက်င္း အစံုအလင္ျဖင့္ တိုက္ေသာ စစ္ပြဲမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ သံု႔ပန္းမ်ားကို ဖမ္းဆီးကာ လူအမ်ားေ႐ွ႔တြင္ သတ္ျဖတ္ပစ္ေလ့ ႐ွိၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ၇၆၁ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္မူ စစ္ပြဲမ်ားသည္ စနစ္တက် တိုက္ခိုက္သည့္ စစ္ပြဲမ်ား မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ပစၥည္းမ်ားကို လုယက္ျခင္း၊ လူသတ္ျခင္း စသည့္ အမႈမ်ားကို က်ဴးလြန္ၾကကာ (ယေန႔ ဆိုမာလီတြင္ ျဖစ္ပ်က္သကဲ့သို႔) လူမႈအေဆာက္အအံုႀကီး တခုလံုး ၿပိဳကြဲပ်က္စီးသြားေစသည့္ နည္းမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသနပညာ႐ွင္ ဒီမားရက္စ္က ဆိုသည္။ ထိုႏွစ္တြင္ မာယာ မ်ိဳးႏြယ္စု တခုျဖစ္ေသာ တာမာရင္ဒီတိုးမွ ဘုရင္ႏွင့္ စစ္သည္မ်ားသည္ အျခား မာယာ ၿမိဳ႔ျပႏိုင္ငံတခုျဖစ္ေသာ ဒိုးစ္ပီးလာစ္ၿမိဳ႔ကို ၀န္း၀ိုင္းတိုက္ခိုက္ၿပီးေနာက္ ဘုရင္ကို ဖမ္းဆီးကာ သူ႔ကို ယဇ္ပူေဇာ္ခဲ့ၾကသည္ဟု ခန္႔မွန္းရသည္။ ဤသို႔ မာယာလူမ်ိဳးတို႔၏ စစ္တိုက္ပံု စစ္တိုက္နည္း ေျပာင္းသြားျခင္းမွာ အျခားေၾကာင့္မဟုတ္။ မာယာ အုပ္စိုးသူမ်ား အခ်င္းခ်င္းၾကားတြင္ ၿပိဳင္ဘက္ေတြ မ်ားလာသျဖင့္ ထိုသို႔ တဦးကိုတဦး အျပတ္႐ွင္းပစ္ၾကျခင္း ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု ဒီမားရက္စ္က ဆိုသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ မာယာတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႀကီး တခုလံုးသည္ က်ဆံုးပ်က္ျပားသြားျခင္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။
ယေန႔ ဗလိတ္ႏိုင္ငံ တည္႐ွိရာ မာယာ ေ႐ွးေဟာင္းၿမိဳ႔ ျဖစ္သည့္ ကာရာကိုးၿမိဳ႔ကို တူးေဖာ္ခဲ့ၾကသည့္ ဖေလာ္ရီဒါ တကၠသိုလ္မွ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ပညာ႐ွင္ႏွစ္ဦးျဖစ္သည့္ အာလင္းႏွင့္ ခ်စ္ တို႔ကလည္း မာယာ ၿမိဳ႔ေဟာင္း ႐ုတ္တရက္ ပ်က္စီးျပိဳကြဲသြားျခင္းသည္ စစ္ပြဲမ်ား အဆက္မျပတ္ တိုက္ခိုက္ေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ သူတို႔အဆိုကို ေထာက္ခံသည့္အေနျဖင့္ အေဆာက္အအံုမ်ားေပၚမွ မီးေလာင္သည့္ အမွတ္အသားမ်ား၊ ေနာက္ေဆာက္သည့္ အေဆာက္အအံုမ်ားတြင္ ေရးျခယ္ထားသည့္ စစ္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ႐ုပ္ပံုမ်ား၊ လက္နက္မ်ားႏွင့္ စစ္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ကဗ်ာမ်ားကို ေထာက္ျပၾကသည္။
မာယာတို႔ ပ်က္စီးရသည့္ ေနာက္အေၾကာင္း တေၾကာင္းမွာ ပတ္၀န္းက်င္ ေဂဟ စနစ္ႀကီး တခုလံုးကို ပ်က္စီးသြားေအာင္ မိုးသစ္ေတာမ်ားကို အသံုးခ်လြန္ သြားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ တီယယ္ၿမိဳ႔ႏွင့္ ကုန္းတြင္းပိုင္း႐ွိ အျခားေသာ မာယာၿမိဳ႔မ်ားတြင္ ႐ႈပ္ေထြး ယွက္လိမ္ေနေသာ ေရေလွာင္စနစ္မ်ားႏွင့္ ေရေပးစနစ္မ်ားကို ေထာက္၍ မာယာတို႔တြင္ ေရအခက္အခဲ ႐ွိသည္ကို သိႏိုင္သည္ဟုလည္း စင္စင္နတီ တကၠသိုလ္မွ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသန ပညာ႐ွင္ ဗာႏြန္ စကာဘာ႐ိုက ေျပာသည္။
မာယာတို႔ က်ဆံုးရာတြင္ ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္႐ွိေသာ ေနာက္အေၾကာင္းတေၾကာင္းမွာ လူဦးေရ ထူထပ္မႈ ျဖစ္သည္။ တူးေဖာ္ေသာ ေနရာ ၂၀ တို႔မွ တူးေဖာ္ရ႐ွိသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားအရ အလယ္အေမရိကတိုက္ ေတာင္ပိုင္းတြင္ လူဦးေရသည္ တစ္ စတုရန္းကီလိုမီတာတြင္ ၂၀၀ ခန္႔ ေနထိုင္ၾကသည္။ ယင္းမွာ အေတာ္မ်ားသည့္ ကိန္းဂဏန္းျဖစ္ၿပီး စက္မႈေခတ္အႀကိဳကာလတြင္ လူဦးေရ အထူထပ္ဆံုးေသာ တိုင္းျပည္မ်ား တြင္႐ွိသည့္ ကိန္းဂဏန္းမ်ားႏွင့္ အတူတူ ျဖစ္ေနသည္။ လူဦးေရ မ်ားျပားျခင္း၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးစနစ္ ပ်က္သုဥ္းလာျခင္းတို႔ေၾကာင့္ မာယာလူမ်ိဳးတို႔တြင္ အဟာရ ခ်ိဳ႔တဲ့လာၾကသည္။ ေတြ႔႐ွိသည့္ ကေလးငယ္မ်ား၏ အ႐ိုးစုမ်ားကို ၾကည့္၍ ကေလးငယ္ အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အဟာရခ်ိဳ႔တဲ့ေနၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဤသို႔ေသာ အေျခအေနမ်ားတြင္ မင္းဆိုးတပါး အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း၊ ေလမုန္တိုင္း ရာသီႏွစ္ခုေလာက္ ဆက္တိုက္ႀကံဳလိုက္ျခင္း စသည့္ ေသးငယ္ေသာ အေၾကာင္းမ်ားသည္ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးကို ပ်က္စီးေစႏိုင္ေသာ ေနာက္ဆံုးပိတ္အေၾကာင္းမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္သည္ဟု သုေတသနပညာ႐ွင္ ကားလ္ဘတ္က ေျပာသည္။
မာယာတို႔၏ ၿပိဳကြဲမႈမွ မည္သည့္ သင္ခန္းစာမ်ားကို ထုတ္ယူႏိုင္ပါသနည္း။
မကၠဆီကိုႏိုင္ငံ ခ်ီယာပါစ္႐ွိ ပါလင္ကီြၿမိဳ႔ေဟာင္း အပ်က္အစီးမ်ားကို လိုက္ျပေနသည့္ ဧည့္လမ္းညႊန္ သည္ ထိုအျဖစ္အပ်က္ကို စိတ္ပါလက္ပါ ေျပာျပတတ္သည္။ ျမင့္မားလွေသာ ပိရမစ္ႀကီးမ်ားကို ေငးၾကည့္ၿပီး ေနာက္ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္က ဧည့္လမ္းညႊန္ဘက္သို႔ လွည့္ၿပီး 'အေဆာက္အအံုႀကီးေတြက သိပ္လွတာပဲေနာ္၊ ဒါေပမယ့္ အဲဒီက လူေတြက ဘယ္ကိုေရာက္သြားၾကလဲဟင္' ဟု ေမးသည္။ ဧည့္လမ္းညႊန္က ေလွာင္ေျပာင္သည့္ ဟန္ျဖင့္ ေခါင္းကိုယမ္းလိုက္ၿပီး 'ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္မွ ေရာက္မသြားပါဘူး၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီမွာ ႐ွိေနတာပဲ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ မာယာ လူမ်ိဳးေတြပဲ' ဟု ေျပာသည္။
ထိုစကားသည္ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔၏ ပေဟဠိထဲက ဆန္႔က်င္ဘက္ သေဘာကို ေဖာ္ျပေနသည္။ သိပၸံပညာ ႐ွင္မ်ားက မာယာ လူမ်ိဳးတို႔၏ ေ႐ွးေဟာင္း လက္နက္ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး ထူးဆန္းစြာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားပံုကို စူးစမ္း ႐ွာေဖြေနၾကစဥ္ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔သည္ သူတို႔ ေဘးပတ္လည္တြင္ ႐ွိေနၾကသည္။ မကၠဆီကိုႏိုင္ငံ ေတာင္ပိုင္း ျပည္နယ္ျဖစ္သည့္ ခ်ိယာပါ့စ္ ျပည္နယ္တြင္ မာယာလူမ်ိဳး ၁.၂ သန္း ခန္႔ ေနထိုင္လ်က္ ႐ွိၿပီး၊ ငါးသန္းခန္႔တို႔မွာ ယူကာတန္ကၽြန္းဆြယ္ တေလွ်ာက္ႏွင့္ ဗလိဇ္၊ ဂြါတီမာလာ၊ ဟြန္းဒူးရပ္စ္ႏွင့္ အယ္ဆာေဗးဒိုး ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားႏွင့္ ေက်းလက္ ယာေတာမ်ားတြင္ ေနထိုင္လ်က္ ႐ွိၾကသည္။ လူမ်ိဳးေရးအရ ေျပာလွ်င္ သူတို႔သည္ မီဆို အေမရိကတြင္ အျမင့္မားဆံုးေသာ ယဥ္ေက်းမႈကို ဖန္တီးခဲ့ၾကသည့္ လူမ်ိဳးမ်ားမွ ဆင္းသက္လာၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ျမင့္မားသည့္ ပါလင္ကြီ ၀တ္ေက်ာင္းမ်ားကို ႏွစ္စဥ္ လာေရာက္ၾကည့္႐ႈသည့္ ေထာင္ေပါင္း မ်ားစြာေသာ ဧည့္သည္မ်ားသည္ ယေန႔ေခတ္ မာယာလူမ်ိဳးမ်ားမွ ဆင္းသက္လာသည့္ မ်ိဳးႏြယ္မ်ား၏ ကံၾကမၼာကို ျမင္သည့္အခါတြင္ ထိတ္လန္႔ တုန္လႈပ္မိၾကသည္။
ရာစု ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဖိႏွိပ္ခံခဲ့ရသည့္အတြက္ ေၾကာင့္ တေၾကာင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈအရ ၀ိုင္းပယ္ခံခဲ့ ၾကရသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ တေၾကာင္း၊ မာယာ လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ကိုယ့္ေနရင္း ဇာတိတိုင္းျပည္တြင္ ဆင္းရဲ မြဲေတေသာ အပယ္ခံမ်ား ျဖစ္ေနၾကရသည္။ သူတို႔ အမ်ားဆံုးျဖစ္လွ်င္ ကမၻာလွည့္ ဧည့္သည္တို႔ လာေရာက္ ၾကည့္႐ႈစရာမွ်သာ ျဖစ္ေနသည္။ ရသည့္ပိုက္ဆံကလည္း မျဖစ္စေလာက္မွ်သာ။ ဥပမာအားျဖင့္ မကၠဆီကိုမွ လာကာဒန္ အိႏိၵယ လူမ်ိဳးမ်ားသည္ သူတို႔ အစဥ္အလာ ၀တ္ဆင္ခဲ့သည့္ ႐ွီကာေခၚ ခ်ည္ထည္ ၀တ္႐ံု႐ွည္မ်ားႏွင့္ သူတို႔၏ နက္ေမွာင္ေသာ ဆံ႐ွည္မ်ားကို ကမၻာလွည့္ ခရီးသည္တို႔အား ျပသေလ့ ႐ွိၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ သူတို႔ ရသည့္ အဖိုးအခမွာ လူရာသြင္းျခင္း မခံရဘဲ ႏွိမ့္ခ် ဆက္ဆံသည့္ အမူအရာမ်ိဳးမွ်သာ ျဖစ္သည္။ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတခုအရ မကၠဆီကို အစိုးရသည္ ခ်ီယာပါ့စ္႐ွိ မာယာ လူမ်ိဳးစုမ်ားကို လူမ်ိဳးေရးအရ ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့ ၾကသည္။ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္တုန္းက မာယာ လူမ်ိဳး ၁၁ ေယာက္တို႔သည္ ေျမယာအျငင္းပြါးမႈ တခုေၾကာင့္ ဖမ္းဆီးျခင္း ခံခဲ့ရၿပီး ညႇဥ္းပမ္းႏွိပ္စက္ ခံခဲ့ၾကရသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ႏွစ္ကာလကလည္း မာယာ လူမ်ိဳး ၁၀၀ ေက်ာ္တို႔ကို ဖမ္းဆီး၍ အစာငတ္ ေရငတ္ထားခဲ့ကာ ေဆး၀ါးကုသမႈမေပးပဲ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားခဲ့ၾကသည္။ ဂြါတီမာလာႏိုင္ငံက အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ၾကာ ျပည္တြင္းစစ္တြင္ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔သည္ အစိုးရ၏ ေျပာက္က်ား ဆန္႔က်င္ေရး စစ္ဆင္မႈမ်ားတြင္ သားေကာင္ ျဖစ္ရသည္။ အခ်ိဳ႔ေသာ ေနရာမ်ားတြင္ဆိုလွ်င္ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔၏ ေက်း႐ြာမ်ားကို မီး႐ိႈ႔ဖ်က္ဆီး ပစ္ခဲ့ၾကသည္။
မာယာ လူမ်ိဳးမ်ားအား ထိုသို႔ စနစ္တက် ႏွိပ္ကြပ္ျခင္းမွာ ယခုမွ မဟုတ္ပါ။ အေမရိကတိုက္ကို စပိန္တို႔ သိမ္းပိုက္ခဲ့စဥ္ ၁၆ ရာစု ႏွစ္ကတည္းက အစျပဳခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုစဥ္က စပိန္လူမ်ိဳး ဘရင္ဂ်ီ သာသနာျပဳ အဖြဲ႔မ်ားသည္ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘာသာတရားကို တရားမ၀င္ ေက်ညာခဲ့ၿပီး သစ္ေခါက္စကၠဴျဖင့္ လုပ္သည့္ မာယာ ဘာသာေရးက်မ္း ေလးက်မ္းကို မီး႐ိႈ႔ဖ်က္ဆီး ပစ္ခဲ့ၾကသည္။ စစ္ပြဲတြင္ မေသမေပ်ာက္ က်န္ရစ္သူ၊ ဥေရာပ ေရာဂါကပ္မ်ားထဲတြင္ မေသမေပ်ာက္ က်န္ရစ္သူ၊ မာယာ လူမ်ိဳးမ်ားကို ဥေရာပတိုက္သားမ်ား၏ စိုက္ခင္း မ်ားတြင္ ကၽြန္မ်ားအျဖစ္ အတင္းအက်ပ္ ေစခိုင္းခဲ့ၾကသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀ လံုးလံုး မာယာ လူမ်ိဳးတို႔သည္ ပထမ စပိန္တို႔၏ အုပ္စိုးမႈ၊ ထို႔ေနာက္တြင္ မကၠဆီကိုတို႔၏ အုပ္စိုးမႈကို ခုခံ တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။
ယင္းသို႔ ခုခံ တိုက္ခိုက္ခဲ့သည့္တိုင္ (သို႔မဟုတ္ ထိုသို႔ ခုခံ တိုက္ခိုက္ခဲ့သည့္အတြက္) အလယ္ပိုင္း အေမရိကတိုက္ လူမ်ိဳးမ်ား၏ မိသားစု အတြင္းသို႔ သြတ္သြင္းခံခဲ့ရၿပီးသည့္ ေနာက္မွာပင္ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔သည္ အျခားေသာ လူမ်ိဳးမ်ား၏ ၀ိုင္း၀န္းဖိႏွိပ္ျခင္းကို ခံေနရဆဲ ျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ဆယ္ခန္႔ အထိ ၿမိဳ႔ေစ်းမ်ားသို႔ လာ၍ ၾကက္ငွက္ႏွင့္ ေကာက္ပဲသီးႏွံတို႔ကို လာေရာက္ ေရာင္းခ်သည့္ မာယာ လူမ်ိဳး ေတာသူေတာင္သားမ်ားသည္ အိႏိၵယမ်ိဳးႏြယ္ မဟုတ္ေသာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားက ၀ိုင္း၀န္း လုယက္သည္ကို ခံေနၾကရဆဲ ျဖစ္သည္။ ထိုၿမိဳ႔မ်ား၏ ကုန္သြယ္ေရးသည္ အိႏိၵယ လူနီမ်ိဳးတို႔ အေပၚတြင္ မွီခိုေနရသည့္အတိုင္ ညအခ်ိန္တြင္ ၿမိဳ႔ထဲတြင္ လမ္းေလွ်ာက္ေနေသာ မာယာ လူမ်ိဳးကို ေတြ႔လွ်င္ ေထာင္ဒဏ္ ေငြဒဏ္တို႔ကို စီရင္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။
ယခုအခ်ိန္၌ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားအားလံုး တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရး႐ွိသည္ဟု ႏိုင္ငံေတာ္က အာမခံခ်က္ ေပးထားသည့္တိုင္၊ ဂြါတီမာလာ သမၼတသစ္ လီယြန္ကာပီယိုက လူ႔အခြင့္အေရးကို တန္းတူ ေပးထားသည့္တိုင္၊ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔သည္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြါးေရး ေလွကား၏ ေအာက္ဆံုးထစ္တြင္သာ ႐ွိေနၾကေသးသည္။ မကၠဆီကို တႏိုင္ငံလံုးတြင္ စာတတ္သူဦးေရမွာ ၈၈% ႐ွိေသာ္လည္း ျပည္နယ္တခုျဖစ္သည့္ ခ်ိယာပါ့စ္တြင္ စာတတ္သူဦးေရမွာ ၅၀% မွ်သာ ႐ွိၿပီး မာယာ လူမ်ိဳးတို႔၏ ကေလးအေသအေပ်ာက္ႏႈန္းမွာ ၁၀၀၀ လွ်င္ ၅၀၀ ႐ွိသည္။ ယင္းမွာ မကၠဆီကို တႏိုင္ငံလံုး၏ ပ်မ္းမွ်ႏႈန္းထက္ ၁၀ ဆ မ်ားေနသည္။ ေက်းလက္တြင္ ေနထိုင္သည့္ မာယာ လူမ်ိဳး ၇၀% တို႔မွာ ေသာက္သံုးႏိုင္ေသာ ေရ မ႐ွိဘဲ ေနၾကရသည္။
ထိုသို႔ေသာ ၀မ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းသည့္ အေျခအေနမ်ိဳး၌ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔သည္ သူတို႔၏ ေခတ္ၿပိဳင္ဘ၀ ကို အဓိပၸါယ္ ႐ွိလာေစရန္ ေခတ္ေဟာင္းနည္းမ်ားျဖင့္ ေနထိုင္ေနၾကရသည္။ လူသူ အေရာက္အေပါက္နည္းသည့္ ဂြါတီမာလာႏွင့္ မကၠဆီကို ေတာင္ေပၚေဒသမ်ားတြင္ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ေလးေထာင္က သူတို႔ ဘိုးေဘးမ်ား က်င့္သံုးခဲ့ၾကေသာ ႐ိုးရာအစဥ္အလာမ်ားကို က်င့္သံုးၾကဆဲ ျဖစ္သည္။ မာယာ ရက္ကန္းသည္မ်ားသည္ အထည္မ်ားကို ရက္လုပ္ရာတြင္ မာယာ ေ႐ွးေဟာင္း ၀တ္ေက်ာင္းမ်ား၏ ထုတ္တန္းမ်ား ေပၚတြင္ ေရးျခယ္ထားသည့္ စၾကာ၀ဠာ ဖန္တီးဟန္ ပံုသ႑ာန္မ်ားကို ရက္လုပ္ၾကသည္။ ကိုလံဘတ္ မရာက္မီက ႐ွိခဲ့ေသာ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔၏ နတ္ဘုရား ပံုသ႑ာန္မ်ားကို ေရးျခယ္ျခင္းျဖင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ မာယာ လူမ်ိဳးတို႔သည္ သူတို႔၏ ေ႐ွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈ အတိတ္ႏွင့္ စိတ္ဓာတ္အရ ဆက္သြယ္ေနၾကသည္။ ထို ဒီဇိုင္းမ်ားကို ေရးျခယ္ျခင္းျဖင့္လည္း သူတို႔သည္ ႐ုပ္၀တၳဳအရ သူတို႔၏ နတ္ဘုရားမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္မိေန ၾကသည္။
'သူတို႔ အ၀တ္အစား ဒီဇိုင္းေတြကို ၾကည့္လိုက္ရင္ ေန႔စဥ္ဘ၀ကို ေဖာ္ျပေနတဲ့ သေကၤတေတြကို မေတြ႔ရဘူး။ သဘာ၀လြန္ အရာေတြ၊ မက္ခဲ့ဖူးတဲ့ အိပ္မက္ေတြ၊ အိပ္မက္ေတြထဲမွာသာ ေတြ႔ႏိုင္တဲ့ အရာေတြကိုသာ ျမင္ေနရတယ္' ဟု ဆီးအက္တဲ အေျခစိုက္ 'မႏုႆေဗဒ ပညာ႐ွင္ႏွင့္ ႐ွင္သန္ေနေသာ မာယာ လူမ်ိဳးမ်ား' စာအုပ္ကို ေရးသည့္ ေ၀ၚလတာေမာရစ္က ေျပာသည္။
ရည္ညႊန္း။ Time, August 9, 1993.
[ႏြယ္နီမဂၢဇင္း၊ ၁၉၉၃၊ ႏို၀င္ဘာ]

0 comments:

Post a Comment