၂ဝ၁၂
ႏိုဝင္ဘာလထုတ္ ေခတ္ေမာင္း အတြဲ(၁)၊ အမွတ္ (၇) အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္
''လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုထဲေနထိုင္တဲ့ ပုဂၢလလူသားတေယာက္ခ်င္းစီဟာ သူ႔ရဲ့ ခြန္အားကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးရဲ့ခြန္အားအျဖစ္စုစည္းနိုင္ၿပီးသကာလ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးရဲ့ဆႏၵ၊ ခြန္အားဟာ ဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာရွိေနတဲ့ နိုင္ငံေရးစနစ္၊ နိုင္ငံေရးအာဏာနဲ႔ ကတၲားမျခားေတာ့မွသာ ပုဂၢလလူသားေတြဟာ သူတို႔ရဲ့လြတ္ေျမာက္မႈကိုအျပည့္အဝရရွိနိုင္ေပမယ္။'' (Karl Marx, 'On the Jewish Question) လြတ္လပ္မႈ၊ လုံၿခံဳမႈ၊ စည္းစနစ္က်မႈ၊ တရားမွ်တမႈကို လိုလားၿပီး တဘက္မွာေတာ့ ကိုယ့္အတၲကိုေရွ့တန္းတင္တဲ့သဘာဝရွိတယ္လို႔ ယူဆၾက၊ ယုံၾကည္ၾကတဲ့လူသားေတြအတြက္ လြတ္လပ္တရားမွ်တတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုကို ဘယ္သို႔တည္ေဆာက္မလဲဆိုတဲ့ေမးခြန္းဟာ ရီေနးဆင့္ကာလကေန ကေန႔ထိ နိုင္ငံေရးသီအိုရီသမားေတြ ေမးလာၾကတဲ့ေမးခြန္းပဲ။ Thomas Hobbes ကေန Locke၊ ရူးဆိုးတို႔ကေန နွစ္ဆယ္ရာစုက လစ္ဘရယ္ဝါဒီဂၽြန္ေရာ John Ralws တို႔ဟာ ဒီေမးခြန္းကို သူတို႔နည္းသူတို႔ဟန္႔ေနဲ႔ေျဖ ၾကည့္ခဲ့ၾကတယ္။ အဲ့သလို ရီေနးဆင့္ကာလကစၿပီး ကေန႔ထိ ပညာရွင္အဆက္ဆက္ ႀကိဳးစားေျဖလာၾကရာမွာ နွစ္ေပါင္းသုံးေလးရာအၾကာမွာ ဒီေမးခြန္းကို သူတို႔ခ်ဥ္းကပ္ပုံကို ပုံစံခြက္တခုထဲထည့္ၾကည့္လို႔ ရနိုင္တဲ့အေနအထားေရာက္လာတယ္။ သူတို႔အားလုံး ခ်ဥ္းကပ္ပုံကို ေခါင္းစဥ္တခုေအာက္မွာထားၾကည့္ၿပီးေလ့လာလို႔ ျဖစ္နိုင္လာတယ္။ ေဟာ့ဘစ၊ ေလာ့ခနဲ႔ရူဆိုး၊ ကန္႔၊ မီးလနဲ႔ဂၽြန္ေရာတို႔ၾကားမွာ မတူတာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔အားလုံးမွာ တူတဲ့အခ်က္တခ်က္ကေတာ့ လြတ္လပ္တရားမွ်တမႈကို နိုင္ငံေတာ္ state ဆိုတဲ့အရာတခုကို ဖန္တီးၿပီးေျပာခဲ့တဲ့ လြတ္လပ္မႈ၊ လံုၿခံဳမႈ၊ စည္းစနစ္က်မႈ၊ တရားမွ်တမႈေတြအတြက္ နိုင္ငံေတာ္ကို တာဝန္ယူခိုင္းေစတာပဲ။ ဒီခ်ဥ္းကပ္ပုံကို ကေန႔မွာေတာ့ လစ္ဘရယ္နည္းလို႔ ေယဘုယ်သတ္မွတ္ၾကတယ္။ ဒီနည္းရဲ့အဓိကအက်ဆုံးအခ်က္တခုက state နဲ႔ society နိုင္ငံေတာ္နဲ႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆိုတာကို ကတၲားျခားထားျခင္းပဲ။
လူဟာ သူ႔ရဲ့ ကာယ၊ ဉာဏအားကိုအမွီျပဳၿပီး သူေနထိုင္တဲ့ပတ္ဝန္းက်င္ရဲ့အဟန္႔အတားေတြကိုေက်ာ္လႊား နိုင္ရင္ ေက်ာ္လႊားနိုင္သေလာက္ လြတ္လပ္တယ္၊ အမွီအခိုကင္းတယ္လို႔ေျပာနိုင္တယ္။ လြတ္လပ္မႈဆိုတာ တနည္းအားျဖင့္ အမွီအခိုကင္းမႈပဲ။ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ရဲ့၊ ထုံးတမ္းစဉ္လာေတြရဲ့၊ နိုင္ငံေရးစနစ္ရဲ့ အတားအဆီးေတြကိုေက်ာ္လႊားနိုင္ေစမယ့္ စူးေဆာက္ကိရိယာတန္ဆာပလာေတြရွိမွသာ (accessories of freedom လို႔ ေခၚမွာေပါ့) လူတိုင္းဟာ အမွီအခိုကင္းဖို႔ကို ႀကိဳးပမ္းလုပ္ဆာင္နိုင္မယ္။ လူေတြအေနနဲ႔ လြတ္လပ္မႈအတြက္ လိုအပ္တဲ့စူးေဆာက္ကိရိယာေတြကို ျပည့္ျပည့္ဝဝအသုံးခ်နိုင္ပါမွ လြတ္လပ္နိုင္မယ္။ အဲဒိအတြက္ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ အထုံ၊ ဝါသနာ၊ ကၽြမ္းက်င္တဲ့အပိုင္း မတူညီသူေတြ သူတို႔ရဲ့ ကၽြမ္းက်င္မႈကိုအသုံးခ်ၿပီး အမွီအခိုကင္းကင္းေနနိုင္ေအာင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ေရးရာေတြကို စီမံခန္႔ခြဲသူေတြက စီစဥ္ေပးသင့္တယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုရဲ့ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲက လူသားေတြ ဘယ္ေလာက္လြတ္လပ္ခြင့္ရၾကသလဲဆိုတာနဲ႔ တိုင္းတာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုရဲ့ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို လြတ္လပ္မႈအတြက္လိုအပ္တဲ့ စူးေဆာက္ကိရိယာ တန္ဆာပလာေတြ ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာထိ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈရွိသလဲဆိုတဲ့အခ်က္ကိုၾကည့္ၿပီး တိုင္းတာလို႔ရတယ္။ လူမႈဖူလုံေရးစနစ္၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ပညာေရးစနစ္ စတာေတြဟာ လြတ္ေျမာက္မႈအတြက္လိုအပ္တဲ့ တန္ဆာပလာေတြပဲ။ ကေန႔ေခတ္မွာ တိုးတက္ေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြကိုၾကည့္ရင္ သူတို႔နိုင္ငံေရးစနစ္မွာ မသန္မစြမ္းေတြေတာင္ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးၿပီး ရပ္တည္နိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးထားတာေတြ႔ရမယ္။ အက်ိဳးဆက္အားျဖင့္ ဒီနိုင္ငံေတြက ဒီလို နိုင္ငံေရးစနစ္မ်ိုးေတြကို သူတို႔တိုင္းသူျပည္သားေတြက ယုံၾကည္ ကိုးစားၾကတယ္။
တဘက္မွာ ဒီလိုစနစ္ေတြ မရွိသေလာက္အေနအထားမွာဘဲရွိေနေသးတဲ့ျမန္မာနိုင္ငံ မွာေတာ့ ျပည္သူလူထုဟာ ကိုယ့္လြတ္လပ္မႈ၊ အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္ လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရမႈ၊ အာမခံေပးနိုင္မႈေတြအတြက္ စနစ္ထက္ လူပုဂိၢဳလ္ေတြကိုသာအားကိုးအားထားျပဳနိုင္ၾကရွာတယ္။ ဒါကလည္း သမိုင္းျပန္ၾကည့္ရင္ ေပၚခဲ့သမွ်အစိုးရစနစ္အဖုံဖုံကို အားကိုးလို႔မရတာကို ျမန္မာျပည္သူ လူထုက ကိုယ္ေတြ႔သိျမင္ၿပီးသားျဖစ္သလို ေလာေလာဆယ္ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ လႊတ္ေတာ္နိုင္ငံေရးဟာလည္း ျပည္သူလူထုရဲ့လိုအပ္ခ်က္ကို တကယ္ျဖည့္ဆည္းေပးနိုင္မွာမဟုတ္တာ ျပည္သူလူထုကျမင္တဲ့အေလ်ာက္ ဒီနိုင္ငံေရးသမားေတြ ခ်ေပးတဲ့ပုံစံကိုအယုံအၾကည္မရွိတာသဘာဝက်တယ္။ ေနာက္ၿပီးဒါဟာ မွန္ကန္တဲ့အျမင္ တိုးတက္တဲ့အျမင္လို႔လည္း ေခတ္ေမာင္းကယူဆတယ္။ ကေန႔ေခတ္မွာ ၂ဝဝ၈ဖြဲ႔စည္းပုံနဲ႔ ျပည္သူေတြလိုခ်င္တာကို ရေအာင္ယူေပးနိုင္မယ္လို႔ယုံၾကည္ၿပီး (ယုံၾကည္တယ္ ဆိုတာထက္ ယုံခ်င္ေယာင္ေဆာင္သူေတြဆို ပိုမွန္မယ္) လႊတ္ေတာ္နိုင္ငံေရးလမ္း လိုက္သူေတြဟာ အဂၤလိပ္ေခတ္က (၉၁)ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ ျပည္သူေတြလိုခ်င္တဲ့လြတ္လပ္ေရးကို ရေအာင္ယူေပးနိုင္မယ္လို႔ယူဆသူေတြနဲ႔ ရပ္တည္ပုံခ်င္းမကြာဘူး။ (၉၁)ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရး လက္ခံသူေတြကို ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲသူေတြလို႔ သတ္မွတ္လို႔ရနိုင္သလို (၂ဝဝ၈)လႊတ္ေတာ္ နိုင္ငံေရးကိုလက္ခံသူေတြဟာလည္း အလားတူေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲသူေတြပဲ။ အခု လႊတ္ေတာ္ထဲဝင္လာတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ကိုယ္တိုင္ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ဘာမ်ား မယ္မယ္ရရလုပ္နိုင္တာရွိလို႔လဲ။
အဲဒီ့အတြက္ လႊတ္ေတာ္နိုင္ငံေရးကိုအယုံအၾကည္မရွိမႈကသာတိုးတက္တဲ့အျမင္ျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္နိုင္ငံေရးကိုအယုံအၾကည္မရွိမႈကို အထင္ေသးရႈံ့ခ်တာဟာ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲတဲ့ အျမင္၊ ေဖာက္ျပန္တဲ့အျမင္ပဲ။ ရိုဟင္ဂ်ာအေရးလို စစ္အုပ္စုရဲ့စီးပြားေရးအက်ိဳးအျမတ္နဲ႔ တိုက္ရိုက္မဆက္စပ္တဲ့ကိစၥေတြမွာေတာင္ ဖိနွိပ္ခံရသူေတြကိုတားဆီးဖို႔ ထိထိေရာက္ေရာက္မလုပ္နိုင္ရင္ စစ္အုပ္စုရဲ့အက်ိဳးစီးပြားနဲ႔တိုက္ရိုက္ ဆက္စပ္တဲ့ဦးပိုင္ကုမၸဏီကို တိုက္ရိုက္စိန္ေခၚေနတဲ့ အခုလို လူထုရဲ့ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈတိုက္ပြဲမွာ လူထုဆႏၵကိုမ်က္ရည္ခံထိုးၿပီးရမယ္လို႔ စိတ္ကူးယဥ္တာေလာက္ ေဖာက္ျပန္တဲ့အယူမ်ိဳး ရွိပါ့အုံးမလား။ ပိုဆိုးတာက ကိုယ့္ဆႏၵကိုထုတ္ေဖာ္ျပသဖို႔ လမ္းေပၚထြက္ရုံမွတပါး ဘာမွလုပ္စရာမရွိတဲ့ျပည္သူလူထုရဲ့လုပ္ရပ္ကို နိုင္ငံေရးအသိေခါက္ခက္အဝင္နက္မႈအျဖစ္၊ မရင့္က်က္မႈသက္သက္အျဖစ္ျမင္တာ၊ ေျပာတာဟာ လက္လြတ္စပါယ္နိုင္လြန္း၊ တာဝန္မဲ့ရာေရာက္လြန္းတယ္။
ေျပာခဲ့သလို ဖြံံၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့နိုင္ငံေတြမွာ တိုင္းသူျပည္သားေတြ လြတ္လပ္မႈ၊ လံုၿခံဳမႈေတြကိုခံစားရရွိနိုင္ဖို႔ နိုင္ငံေရးအပိုင္းကေန တနည္းအားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံပိုင္းကလမ္းေၾကာင္းေတြ ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ နိုင္ငံေရးစနစ္ေတြဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအားနည္းေနေသးတဲ့ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ရန္သူမ်ိဳးငါးပါးအနၲရယ္က လြတ္ကင္းဖို႔ရာ ျပည္သူလူထုဟာ ဘယ္သူ႔ကိုမဆို အားကိုးရွာမိမွာဘဲ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ အားကိုးရာမဲ့၊ ႏြံနစ္ေနတဲ့ျပည္သူလူထုရဲ့ ဆြဲမိဆြဲရာလွမ္းဆြဲတာခံလိုက္ရတဲ့ ေကာက္ရိုးမွ်င္တမွ်င္ဘဲ။ ဒါေပမယ့္ သူဟာ သူ႔ကိုကိုးစားယုံၾကည္မႈကို နိုင္ငံတကာလွည့္ၿပီး ဓာတ္ပုံရိုက္ခံ၊ ဆုယူဖို႔ အေခ်ာင္ရလိုက္တဲ့ေၾကးအျဖစ္သာ အသုံးခ်ကုန္တခုအျဖစ္သာျမင္တယ္။ ျပည္သူလူထုရဲ့ အားကိုးသံမွာ တလြဲသာယာၿပီး ေရပန္းစားမႈမွာ မီးကုန္ယမ္းကုန္ ယစ္မူးသြားပုံရတယ္။ ျပည္သူလူထုရဲ့ မ်က္စိမွိတ္ပစ္ယုံမိတာကို သူ႔ေမြးရာပါအခြင့္အေရးအျဖစ္ဘဲ တကိုယ္ေကာင္းဆန္စြာအသုံးခ်ၿပီး၊ ဒီေထာက္ခံမႈကိုရင္း ရလာတဲ့ဆုလာဘ္ေတြကိုအားပါးတရလက္ခံၿပီး တဘက္မွာ ကိုယ့္ဘက္ကအတုံ႔အလွည့္ ဘယ္လိုတာဝန္ယူေပးမလဲဆိုတာကိုေတာ့ စဥ္းစားတဲ့အရိပ္အေယာင္ေတာင္ မေတြ႔ရဘူး။ အေမစုလို႔ေခၚတာကိုက မိဘမဲ့ဘဝေရာက္ေနရွာတဲ့ျပည္သူလူထုဟာ လံုၿခံဳမႈကိုဘယ္ေလာက္တမ္းတေနသလဲဆိုတာ ေတြ႔နိုင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ အေမစုဆိုတာ သူ႔ကိုအားကိုးသံနဲ႔ေခၚတာပါလားဆိုတာကို သိသိနဲ႔ျငင္းေနတာ၊ ျငင္းဝံ့တာ၊ မသိက်ိဳးကၽြန္ျပဳရက္တယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ တိုင္းျပည္ရဲ့ဒီမိုကေရစီအလံေတာ္ကို ဆက္ၿပီးသယ္ေဆာင္နိုင္မယ့္ အစြမ္းအစေရာ၊ သတၲိဗ်တၲိပါကင္းမဲ့တာကို အခြင့္အေရးႀကံဳတိုင္းျပသ ခဲ့ၿပီးၿပီ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရးအတြက္ ဆက္ေမွ်ာ္လင့္အားကိုးေနလို႔ မရဘူးလို႔ ေခတ္ေမာင္းကမွတ္ခ်က္ေပးခ်င္တယ္။ ဒီလို ဆက္ေမွ်ာ္လင့္အားကိုးေနဖို႔ကို အားေပးေထာက္ခံေနတာေတြဟာ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲေနမႈေတြသာျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ ဘာဆက္လုပ္ရမလဲလို႔ ေမးေကာင္းေမးမယ္။ အဲဒိအတြက္ ေလာေလာဆယ္ စိတ္တိုင္းက်ဖြယ္အေျဖ မေပးနိုင္ေသးေပမယ့္ လက္ရွိ status quo အတိုင္း အိမ္ျဖည့္အတိုက္အခံကို တိုင္းျပည္ဒီမိုကေရစီေရး၊ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အားကိုးမေနသင့္ဘူးဆိုတာကိုေတာ့ ျပတ္ျပတ္သားသားေျပာနိုင္တယ္။
ေနာက္က်ိန္းေသေျပာလို႔ရတာကေတာ့ ေၾကးနီသပိတ္စခန္းကို အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြင္းမႈဟာ အင္မတန္မွကိုေျဗာင္က်တဲ့မတရားမႈႀကီးဆိုတာ ဘယ္သူမွျငင္းမယ္မထင္ဘူး။ ဒီမတရားမႈႀကီးကို ဘယ္သူကမွ တာဝန္သိသိနဲ႔မရင္ဆိုင္ရင္ မတရားမႈကို ျမန္မာနိုင္ငံသူနိုင္ငံသားေတြဟာ ေလာကရဲ့အရွိတရားတခုအျဖစ္နဲ႔ သေဘာထားလက္ခံလာၾကဖြယ္ရွိတယ္။ မတရားမႈႀကီးေတြကိုလက္ပိုက္ၾကည့္ဖို႔တိုက္တြန္းတာဟာ လူ႔ရဲ့စိတ္ဓာတ္ကို အညြန္႔ခ်ိဳးပစ္တာပဲ။ လူ႔အသိုက္အၿမံဳကို မတရားမႈႀကီးစိုးတဲ့တိရိစၦာန္ေလာကအျဖစ္ ေျပာင္းပစ္တာပဲ။ ဒါဟာ လူမႈအေဆာက္အဦႀကီးတခုလုံး ပ်က္စီးျခင္းရဲ့လမ္းစပဲ။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကိုထိန္းေက်ာင္းေပးထားတဲ့အရာေတြဟာ ဥပေဒေတြ၊ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံေတြဆိုတာထက္ တရားမွ်တမႈကသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကိုထိန္းေက်ာင္းပဲ့ျပင္ေနတဲ့အေရးႀကီးဆုံးအရာျဖစ္တယ္။ တရားမွ်တမႈ justice ဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုရဲ့အေျခခံအက်ဆုံး လိုအပ္ခ်က္၊ အရည္အေသြးပဲ။ ဒီတရားမွ်တမႈကို အေျခခံၿပီးမွ အေပၚကအေဆာက္အအုံေတြျဖစ္တဲ့ စီးပြားေရး၊ နိုင္ငံေရး၊ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ စတာေတြမွာ တရားမွ်တမႈေရာင္ျပန္ဟပ္ေနေအာင္၊ ကိန္းဝင္ေနေအာင္တည္ေဆာက္ဖန္တီးရတာျဖစ္တယ္။ ဟိုးလြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္ေပါင္း ေထာင့္ခုနွစ္ရာေလာက္က အလယ္ေခတ္ရဲ့ေတြးေခၚပညာရွင္ Augustine က - ''If justice be absent, what is a kingdom but a crowd of gangsters'' ''တရားမွ်တမႈကင္းမဲ့ေနရင္ တိုင္းျပည္ဆိုတာ လူဆိုးလူမိုက္ေတြအုပ္စုဖြဲ႔ေနတဲ့အစုအေဝးပဲျဖစ္မွာပဲ''လို႔ေရးခဲ့တယ္။ ၾသဂတ္စတင္းရဲ့ အေပၚကဝါက်ကို ကေန႔ထိ အႀကိမ္ႀကိမ္ကိုးကားေနၾကတာကိုက ဒီဝါက်ကေဖာ္ျပေနတဲ့အမွန္တရားဟာ အလယ္ေခတ္တုန္းကလို ကေန႔ေခတ္နဲ႔လည္းဆီေလ်ာ္မႈရွိတာကိုျပေနတယ္လို႔ ယူဆမိတယ္။ လူမိုက္ဂိုဏ္းထဲမွာ က်ဳပ္တို႔၊ ခင္ဗ်ားတို႔ေတြ ဒီမိုကေရစီတို႔၊ လြတ္လပ္မႈတို႔၊ လူ႔အခြင့္အေရးတို႔ကို စိတ္ကူးေတာင္ယဥ္နိုင္ၾကမွာမဟုတ္ဖူး။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္တိုင္းကိုယ့္ျပည္၊ ကိုယ့္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို လူမိုက္ဂိုဏ္းဘဝ ေလွ်ာမက်ရေလေအာင္ (၂ဝဝ၈)ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံကေန အသက္သြင္းေပးလိုက္တဲ့ စစ္အေရၿခံဳအစိုးရနဲ႔ ဒင္းအစိုးရကို ဆန္႔က်င္ရုံမက လူမိုက္ဂိုဏ္းအစိုးရကိုတရားဝင္ေအာင္လုပ္ေပးေနတဲ့ အိမ္ျဖည့္အတိုက္အခံေတြနဲ႔ပါ ျပတ္ျပတ္သားသားလမ္းခြဲသင့္ၿပီလို႔ ေခတ္ေမာင္းက ယူဆတယ္။
''လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုထဲေနထိုင္တဲ့ ပုဂၢလလူသားတေယာက္ခ်င္းစီဟာ သူ႔ရဲ့ ခြန္အားကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးရဲ့ခြန္အားအျဖစ္စုစည္းနိုင္ၿပီးသကာလ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးရဲ့ဆႏၵ၊ ခြန္အားဟာ ဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာရွိေနတဲ့ နိုင္ငံေရးစနစ္၊ နိုင္ငံေရးအာဏာနဲ႔ ကတၲားမျခားေတာ့မွသာ ပုဂၢလလူသားေတြဟာ သူတို႔ရဲ့လြတ္ေျမာက္မႈကိုအျပည့္အဝရရွိနိုင္ေပမယ္။'' (Karl Marx, 'On the Jewish Question) လြတ္လပ္မႈ၊ လုံၿခံဳမႈ၊ စည္းစနစ္က်မႈ၊ တရားမွ်တမႈကို လိုလားၿပီး တဘက္မွာေတာ့ ကိုယ့္အတၲကိုေရွ့တန္းတင္တဲ့သဘာဝရွိတယ္လို႔ ယူဆၾက၊ ယုံၾကည္ၾကတဲ့လူသားေတြအတြက္ လြတ္လပ္တရားမွ်တတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုကို ဘယ္သို႔တည္ေဆာက္မလဲဆိုတဲ့ေမးခြန္းဟာ ရီေနးဆင့္ကာလကေန ကေန႔ထိ နိုင္ငံေရးသီအိုရီသမားေတြ ေမးလာၾကတဲ့ေမးခြန္းပဲ။ Thomas Hobbes ကေန Locke၊ ရူးဆိုးတို႔ကေန နွစ္ဆယ္ရာစုက လစ္ဘရယ္ဝါဒီဂၽြန္ေရာ John Ralws တို႔ဟာ ဒီေမးခြန္းကို သူတို႔နည္းသူတို႔ဟန္႔ေနဲ႔ေျဖ ၾကည့္ခဲ့ၾကတယ္။ အဲ့သလို ရီေနးဆင့္ကာလကစၿပီး ကေန႔ထိ ပညာရွင္အဆက္ဆက္ ႀကိဳးစားေျဖလာၾကရာမွာ နွစ္ေပါင္းသုံးေလးရာအၾကာမွာ ဒီေမးခြန္းကို သူတို႔ခ်ဥ္းကပ္ပုံကို ပုံစံခြက္တခုထဲထည့္ၾကည့္လို႔ ရနိုင္တဲ့အေနအထားေရာက္လာတယ္။ သူတို႔အားလုံး ခ်ဥ္းကပ္ပုံကို ေခါင္းစဥ္တခုေအာက္မွာထားၾကည့္ၿပီးေလ့လာလို႔ ျဖစ္နိုင္လာတယ္။ ေဟာ့ဘစ၊ ေလာ့ခနဲ႔ရူဆိုး၊ ကန္႔၊ မီးလနဲ႔ဂၽြန္ေရာတို႔ၾကားမွာ မတူတာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔အားလုံးမွာ တူတဲ့အခ်က္တခ်က္ကေတာ့ လြတ္လပ္တရားမွ်တမႈကို နိုင္ငံေတာ္ state ဆိုတဲ့အရာတခုကို ဖန္တီးၿပီးေျပာခဲ့တဲ့ လြတ္လပ္မႈ၊ လံုၿခံဳမႈ၊ စည္းစနစ္က်မႈ၊ တရားမွ်တမႈေတြအတြက္ နိုင္ငံေတာ္ကို တာဝန္ယူခိုင္းေစတာပဲ။ ဒီခ်ဥ္းကပ္ပုံကို ကေန႔မွာေတာ့ လစ္ဘရယ္နည္းလို႔ ေယဘုယ်သတ္မွတ္ၾကတယ္။ ဒီနည္းရဲ့အဓိကအက်ဆုံးအခ်က္တခုက state နဲ႔ society နိုင္ငံေတာ္နဲ႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆိုတာကို ကတၲားျခားထားျခင္းပဲ။
လူဟာ သူ႔ရဲ့ ကာယ၊ ဉာဏအားကိုအမွီျပဳၿပီး သူေနထိုင္တဲ့ပတ္ဝန္းက်င္ရဲ့အဟန္႔အတားေတြကိုေက်ာ္လႊား နိုင္ရင္ ေက်ာ္လႊားနိုင္သေလာက္ လြတ္လပ္တယ္၊ အမွီအခိုကင္းတယ္လို႔ေျပာနိုင္တယ္။ လြတ္လပ္မႈဆိုတာ တနည္းအားျဖင့္ အမွီအခိုကင္းမႈပဲ။ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ရဲ့၊ ထုံးတမ္းစဉ္လာေတြရဲ့၊ နိုင္ငံေရးစနစ္ရဲ့ အတားအဆီးေတြကိုေက်ာ္လႊားနိုင္ေစမယ့္ စူးေဆာက္ကိရိယာတန္ဆာပလာေတြရွိမွသာ (accessories of freedom လို႔ ေခၚမွာေပါ့) လူတိုင္းဟာ အမွီအခိုကင္းဖို႔ကို ႀကိဳးပမ္းလုပ္ဆာင္နိုင္မယ္။ လူေတြအေနနဲ႔ လြတ္လပ္မႈအတြက္ လိုအပ္တဲ့စူးေဆာက္ကိရိယာေတြကို ျပည့္ျပည့္ဝဝအသုံးခ်နိုင္ပါမွ လြတ္လပ္နိုင္မယ္။ အဲဒိအတြက္ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ အထုံ၊ ဝါသနာ၊ ကၽြမ္းက်င္တဲ့အပိုင္း မတူညီသူေတြ သူတို႔ရဲ့ ကၽြမ္းက်င္မႈကိုအသုံးခ်ၿပီး အမွီအခိုကင္းကင္းေနနိုင္ေအာင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ေရးရာေတြကို စီမံခန္႔ခြဲသူေတြက စီစဥ္ေပးသင့္တယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုရဲ့ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲက လူသားေတြ ဘယ္ေလာက္လြတ္လပ္ခြင့္ရၾကသလဲဆိုတာနဲ႔ တိုင္းတာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုရဲ့ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို လြတ္လပ္မႈအတြက္လိုအပ္တဲ့ စူးေဆာက္ကိရိယာ တန္ဆာပလာေတြ ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာထိ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈရွိသလဲဆိုတဲ့အခ်က္ကိုၾကည့္ၿပီး တိုင္းတာလို႔ရတယ္။ လူမႈဖူလုံေရးစနစ္၊ ေကာင္းမြန္တဲ့ပညာေရးစနစ္ စတာေတြဟာ လြတ္ေျမာက္မႈအတြက္လိုအပ္တဲ့ တန္ဆာပလာေတြပဲ။ ကေန႔ေခတ္မွာ တိုးတက္ေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြကိုၾကည့္ရင္ သူတို႔နိုင္ငံေရးစနစ္မွာ မသန္မစြမ္းေတြေတာင္ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးၿပီး ရပ္တည္နိုင္ေအာင္ စီစဥ္ေပးထားတာေတြ႔ရမယ္။ အက်ိဳးဆက္အားျဖင့္ ဒီနိုင္ငံေတြက ဒီလို နိုင္ငံေရးစနစ္မ်ိုးေတြကို သူတို႔တိုင္းသူျပည္သားေတြက ယုံၾကည္ ကိုးစားၾကတယ္။
တဘက္မွာ ဒီလိုစနစ္ေတြ မရွိသေလာက္အေနအထားမွာဘဲရွိေနေသးတဲ့ျမန္မာနိုင္ငံ မွာေတာ့ ျပည္သူလူထုဟာ ကိုယ့္လြတ္လပ္မႈ၊ အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္ လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရမႈ၊ အာမခံေပးနိုင္မႈေတြအတြက္ စနစ္ထက္ လူပုဂိၢဳလ္ေတြကိုသာအားကိုးအားထားျပဳနိုင္ၾကရွာတယ္။ ဒါကလည္း သမိုင္းျပန္ၾကည့္ရင္ ေပၚခဲ့သမွ်အစိုးရစနစ္အဖုံဖုံကို အားကိုးလို႔မရတာကို ျမန္မာျပည္သူ လူထုက ကိုယ္ေတြ႔သိျမင္ၿပီးသားျဖစ္သလို ေလာေလာဆယ္ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ လႊတ္ေတာ္နိုင္ငံေရးဟာလည္း ျပည္သူလူထုရဲ့လိုအပ္ခ်က္ကို တကယ္ျဖည့္ဆည္းေပးနိုင္မွာမဟုတ္တာ ျပည္သူလူထုကျမင္တဲ့အေလ်ာက္ ဒီနိုင္ငံေရးသမားေတြ ခ်ေပးတဲ့ပုံစံကိုအယုံအၾကည္မရွိတာသဘာဝက်တယ္။ ေနာက္ၿပီးဒါဟာ မွန္ကန္တဲ့အျမင္ တိုးတက္တဲ့အျမင္လို႔လည္း ေခတ္ေမာင္းကယူဆတယ္။ ကေန႔ေခတ္မွာ ၂ဝဝ၈ဖြဲ႔စည္းပုံနဲ႔ ျပည္သူေတြလိုခ်င္တာကို ရေအာင္ယူေပးနိုင္မယ္လို႔ယုံၾကည္ၿပီး (ယုံၾကည္တယ္ ဆိုတာထက္ ယုံခ်င္ေယာင္ေဆာင္သူေတြဆို ပိုမွန္မယ္) လႊတ္ေတာ္နိုင္ငံေရးလမ္း လိုက္သူေတြဟာ အဂၤလိပ္ေခတ္က (၉၁)ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ ျပည္သူေတြလိုခ်င္တဲ့လြတ္လပ္ေရးကို ရေအာင္ယူေပးနိုင္မယ္လို႔ယူဆသူေတြနဲ႔ ရပ္တည္ပုံခ်င္းမကြာဘူး။ (၉၁)ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရး လက္ခံသူေတြကို ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲသူေတြလို႔ သတ္မွတ္လို႔ရနိုင္သလို (၂ဝဝ၈)လႊတ္ေတာ္ နိုင္ငံေရးကိုလက္ခံသူေတြဟာလည္း အလားတူေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲသူေတြပဲ။ အခု လႊတ္ေတာ္ထဲဝင္လာတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ကိုယ္တိုင္ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ဘာမ်ား မယ္မယ္ရရလုပ္နိုင္တာရွိလို႔လဲ။
အဲဒီ့အတြက္ လႊတ္ေတာ္နိုင္ငံေရးကိုအယုံအၾကည္မရွိမႈကသာတိုးတက္တဲ့အျမင္ျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္နိုင္ငံေရးကိုအယုံအၾကည္မရွိမႈကို အထင္ေသးရႈံ့ခ်တာဟာ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲတဲ့ အျမင္၊ ေဖာက္ျပန္တဲ့အျမင္ပဲ။ ရိုဟင္ဂ်ာအေရးလို စစ္အုပ္စုရဲ့စီးပြားေရးအက်ိဳးအျမတ္နဲ႔ တိုက္ရိုက္မဆက္စပ္တဲ့ကိစၥေတြမွာေတာင္ ဖိနွိပ္ခံရသူေတြကိုတားဆီးဖို႔ ထိထိေရာက္ေရာက္မလုပ္နိုင္ရင္ စစ္အုပ္စုရဲ့အက်ိဳးစီးပြားနဲ႔တိုက္ရိုက္ ဆက္စပ္တဲ့ဦးပိုင္ကုမၸဏီကို တိုက္ရိုက္စိန္ေခၚေနတဲ့ အခုလို လူထုရဲ့ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈတိုက္ပြဲမွာ လူထုဆႏၵကိုမ်က္ရည္ခံထိုးၿပီးရမယ္လို႔ စိတ္ကူးယဥ္တာေလာက္ ေဖာက္ျပန္တဲ့အယူမ်ိဳး ရွိပါ့အုံးမလား။ ပိုဆိုးတာက ကိုယ့္ဆႏၵကိုထုတ္ေဖာ္ျပသဖို႔ လမ္းေပၚထြက္ရုံမွတပါး ဘာမွလုပ္စရာမရွိတဲ့ျပည္သူလူထုရဲ့လုပ္ရပ္ကို နိုင္ငံေရးအသိေခါက္ခက္အဝင္နက္မႈအျဖစ္၊ မရင့္က်က္မႈသက္သက္အျဖစ္ျမင္တာ၊ ေျပာတာဟာ လက္လြတ္စပါယ္နိုင္လြန္း၊ တာဝန္မဲ့ရာေရာက္လြန္းတယ္။
ေျပာခဲ့သလို ဖြံံၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့နိုင္ငံေတြမွာ တိုင္းသူျပည္သားေတြ လြတ္လပ္မႈ၊ လံုၿခံဳမႈေတြကိုခံစားရရွိနိုင္ဖို႔ နိုင္ငံေရးအပိုင္းကေန တနည္းအားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံပိုင္းကလမ္းေၾကာင္းေတြ ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ နိုင္ငံေရးစနစ္ေတြဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအားနည္းေနေသးတဲ့ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ရန္သူမ်ိဳးငါးပါးအနၲရယ္က လြတ္ကင္းဖို႔ရာ ျပည္သူလူထုဟာ ဘယ္သူ႔ကိုမဆို အားကိုးရွာမိမွာဘဲ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ အားကိုးရာမဲ့၊ ႏြံနစ္ေနတဲ့ျပည္သူလူထုရဲ့ ဆြဲမိဆြဲရာလွမ္းဆြဲတာခံလိုက္ရတဲ့ ေကာက္ရိုးမွ်င္တမွ်င္ဘဲ။ ဒါေပမယ့္ သူဟာ သူ႔ကိုကိုးစားယုံၾကည္မႈကို နိုင္ငံတကာလွည့္ၿပီး ဓာတ္ပုံရိုက္ခံ၊ ဆုယူဖို႔ အေခ်ာင္ရလိုက္တဲ့ေၾကးအျဖစ္သာ အသုံးခ်ကုန္တခုအျဖစ္သာျမင္တယ္။ ျပည္သူလူထုရဲ့ အားကိုးသံမွာ တလြဲသာယာၿပီး ေရပန္းစားမႈမွာ မီးကုန္ယမ္းကုန္ ယစ္မူးသြားပုံရတယ္။ ျပည္သူလူထုရဲ့ မ်က္စိမွိတ္ပစ္ယုံမိတာကို သူ႔ေမြးရာပါအခြင့္အေရးအျဖစ္ဘဲ တကိုယ္ေကာင္းဆန္စြာအသုံးခ်ၿပီး၊ ဒီေထာက္ခံမႈကိုရင္း ရလာတဲ့ဆုလာဘ္ေတြကိုအားပါးတရလက္ခံၿပီး တဘက္မွာ ကိုယ့္ဘက္ကအတုံ႔အလွည့္ ဘယ္လိုတာဝန္ယူေပးမလဲဆိုတာကိုေတာ့ စဥ္းစားတဲ့အရိပ္အေယာင္ေတာင္ မေတြ႔ရဘူး။ အေမစုလို႔ေခၚတာကိုက မိဘမဲ့ဘဝေရာက္ေနရွာတဲ့ျပည္သူလူထုဟာ လံုၿခံဳမႈကိုဘယ္ေလာက္တမ္းတေနသလဲဆိုတာ ေတြ႔နိုင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ အေမစုဆိုတာ သူ႔ကိုအားကိုးသံနဲ႔ေခၚတာပါလားဆိုတာကို သိသိနဲ႔ျငင္းေနတာ၊ ျငင္းဝံ့တာ၊ မသိက်ိဳးကၽြန္ျပဳရက္တယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ တိုင္းျပည္ရဲ့ဒီမိုကေရစီအလံေတာ္ကို ဆက္ၿပီးသယ္ေဆာင္နိုင္မယ့္ အစြမ္းအစေရာ၊ သတၲိဗ်တၲိပါကင္းမဲ့တာကို အခြင့္အေရးႀကံဳတိုင္းျပသ ခဲ့ၿပီးၿပီ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရးအတြက္ ဆက္ေမွ်ာ္လင့္အားကိုးေနလို႔ မရဘူးလို႔ ေခတ္ေမာင္းကမွတ္ခ်က္ေပးခ်င္တယ္။ ဒီလို ဆက္ေမွ်ာ္လင့္အားကိုးေနဖို႔ကို အားေပးေထာက္ခံေနတာေတြဟာ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲေနမႈေတြသာျဖစ္တယ္။ ဒီေတာ့ ဘာဆက္လုပ္ရမလဲလို႔ ေမးေကာင္းေမးမယ္။ အဲဒိအတြက္ ေလာေလာဆယ္ စိတ္တိုင္းက်ဖြယ္အေျဖ မေပးနိုင္ေသးေပမယ့္ လက္ရွိ status quo အတိုင္း အိမ္ျဖည့္အတိုက္အခံကို တိုင္းျပည္ဒီမိုကေရစီေရး၊ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အားကိုးမေနသင့္ဘူးဆိုတာကိုေတာ့ ျပတ္ျပတ္သားသားေျပာနိုင္တယ္။
ေနာက္က်ိန္းေသေျပာလို႔ရတာကေတာ့ ေၾကးနီသပိတ္စခန္းကို အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြင္းမႈဟာ အင္မတန္မွကိုေျဗာင္က်တဲ့မတရားမႈႀကီးဆိုတာ ဘယ္သူမွျငင္းမယ္မထင္ဘူး။ ဒီမတရားမႈႀကီးကို ဘယ္သူကမွ တာဝန္သိသိနဲ႔မရင္ဆိုင္ရင္ မတရားမႈကို ျမန္မာနိုင္ငံသူနိုင္ငံသားေတြဟာ ေလာကရဲ့အရွိတရားတခုအျဖစ္နဲ႔ သေဘာထားလက္ခံလာၾကဖြယ္ရွိတယ္။ မတရားမႈႀကီးေတြကိုလက္ပိုက္ၾကည့္ဖို႔တိုက္တြန္းတာဟာ လူ႔ရဲ့စိတ္ဓာတ္ကို အညြန္႔ခ်ိဳးပစ္တာပဲ။ လူ႔အသိုက္အၿမံဳကို မတရားမႈႀကီးစိုးတဲ့တိရိစၦာန္ေလာကအျဖစ္ ေျပာင္းပစ္တာပဲ။ ဒါဟာ လူမႈအေဆာက္အဦႀကီးတခုလုံး ပ်က္စီးျခင္းရဲ့လမ္းစပဲ။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကိုထိန္းေက်ာင္းေပးထားတဲ့အရာေတြဟာ ဥပေဒေတြ၊ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံေတြဆိုတာထက္ တရားမွ်တမႈကသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကိုထိန္းေက်ာင္းပဲ့ျပင္ေနတဲ့အေရးႀကီးဆုံးအရာျဖစ္တယ္။ တရားမွ်တမႈ justice ဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုရဲ့အေျခခံအက်ဆုံး လိုအပ္ခ်က္၊ အရည္အေသြးပဲ။ ဒီတရားမွ်တမႈကို အေျခခံၿပီးမွ အေပၚကအေဆာက္အအုံေတြျဖစ္တဲ့ စီးပြားေရး၊ နိုင္ငံေရး၊ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ စတာေတြမွာ တရားမွ်တမႈေရာင္ျပန္ဟပ္ေနေအာင္၊ ကိန္းဝင္ေနေအာင္တည္ေဆာက္ဖန္တီးရတာျဖစ္တယ္။ ဟိုးလြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္ေပါင္း ေထာင့္ခုနွစ္ရာေလာက္က အလယ္ေခတ္ရဲ့ေတြးေခၚပညာရွင္ Augustine က - ''If justice be absent, what is a kingdom but a crowd of gangsters'' ''တရားမွ်တမႈကင္းမဲ့ေနရင္ တိုင္းျပည္ဆိုတာ လူဆိုးလူမိုက္ေတြအုပ္စုဖြဲ႔ေနတဲ့အစုအေဝးပဲျဖစ္မွာပဲ''လို႔ေရးခဲ့တယ္။ ၾသဂတ္စတင္းရဲ့ အေပၚကဝါက်ကို ကေန႔ထိ အႀကိမ္ႀကိမ္ကိုးကားေနၾကတာကိုက ဒီဝါက်ကေဖာ္ျပေနတဲ့အမွန္တရားဟာ အလယ္ေခတ္တုန္းကလို ကေန႔ေခတ္နဲ႔လည္းဆီေလ်ာ္မႈရွိတာကိုျပေနတယ္လို႔ ယူဆမိတယ္။ လူမိုက္ဂိုဏ္းထဲမွာ က်ဳပ္တို႔၊ ခင္ဗ်ားတို႔ေတြ ဒီမိုကေရစီတို႔၊ လြတ္လပ္မႈတို႔၊ လူ႔အခြင့္အေရးတို႔ကို စိတ္ကူးေတာင္ယဥ္နိုင္ၾကမွာမဟုတ္ဖူး။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္တိုင္းကိုယ့္ျပည္၊ ကိုယ့္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို လူမိုက္ဂိုဏ္းဘဝ ေလွ်ာမက်ရေလေအာင္ (၂ဝဝ၈)ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံကေန အသက္သြင္းေပးလိုက္တဲ့ စစ္အေရၿခံဳအစိုးရနဲ႔ ဒင္းအစိုးရကို ဆန္႔က်င္ရုံမက လူမိုက္ဂိုဏ္းအစိုးရကိုတရားဝင္ေအာင္လုပ္ေပးေနတဲ့ အိမ္ျဖည့္အတိုက္အခံေတြနဲ႔ပါ ျပတ္ျပတ္သားသားလမ္းခြဲသင့္ၿပီလို႔ ေခတ္ေမာင္းက ယူဆတယ္။
0 comments:
Post a Comment