ကဗ်ာေႏြဦးေတာ္လွန္ေရး ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာနိဒါန္း (လြန္းဆက္ႏိုးျမတ္)
ႏွစ္သစ္တစ္ႏွစ္ ကူးေျပာင္းလာျပန္ၿပီေပါ့။ က်န္ခဲ့တဲ့ တစ္ႏွစ္တာ ကာလအတြင္းမွာ ကဗ်ာေရစီးေၾကာင္းအေျပာင္းအလဲေတြကို မ်ားစြာ ႀကံဳလာရျပန္ၿပီေပါ့။ ဘယ္ပံုဘယ္နည္း ေျပာင္းလဲမႈေတြႀကံဳလာရသလဲ ဆန္းစစ္ၾကည့္မိရျပန္ၿပီေပါ့။ ကုန္လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ကာလမ်ားမွာ ကဗ်ာရြက္ေဟာင္းေတြေၾကြၿပီးေနာက္ ေရာက္လာမယ့္ ႏွစ္သစ္ေတြမွာ ကဗ်ာရြက္သစ္ေတြ ေ၀ျပန္ၿပီေပါ့။ ေ၀ရ ဦးမွာေပါ့။
မႏွစ္က ကုန္လြန္ခဲ့တဲ့မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚမွာ ထံုးစံအတိုင္း ပင္မေရစီး ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြကိုပဲ အေတြ႔မ်ားခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲေပၚမူတည္ၿပီး ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ဧရာ၀တီျမစ္ဆံုဆည္စီမံကိန္းဆန္႔က်င္ေရးလို ယံုၾကည္ခ်က္အက်ဥ္းသားလြတ္ေျမာက္ေရးလို ၀ါဒေရးရာဦးစားေပးမႈေတြေအာက္မွာ အေရာင္ပိုမွိန္ သြားခဲ့ရတယ္။ အေျခအေနအခ်ိန္အခါအရ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လို ကိုမင္းကိုႏိုင္လို ျပည္သူခ်စ္ႏိုင္ငံေရး သမားေတြကိုယ္တိုင္ ကဗ်ာေတြေရးသားၿပီး ျပည္သူကို အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္အရွိန္ျမွင့္တင္ေပးတာကို ေတြ႔ခဲ့ရတယ္။ ဒီလို ျပည္သူခ်စ္ႏိုင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ ၀ါဒေရးရာကဗ်ာေတြေရးတာဟာ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တဲ့ကိစၥ။ ႀကိဳဆိုရမယ့္ ကိစၥ။ အားေပးရမယ္။ ကဗ်ာေလာကအတြက္လည္း ဂုဏ္ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီႏိုင္ငံေရးသမားေတြလိုလည္း ႏိုင္ငံေရးကိုဟုတ္ဟုတ္ျငားျငားလုပ္ခဲ့တာမ်ိဳးမရွိ၊ ကဗ်ာဆိုင္ရာဖန္တီးမႈမွာလည္း ထြန္းထြန္းေပါက္ေပါက္မဟုတ္တဲ့လူ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ၀ါဒေရးရာကဗ်ာေတြနင္းကန္ေရးၿပီး မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေတြကို ျဖဳန္းတီးပစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၀ါဒေရးရာကဗ်ာေတြကိုေရးသားတဲ့ ကဗ်ာဆရာ/မေတြထဲမွာ စစ္မွန္တဲ့ယံုၾကည္ခ်က္နဲ႔ေရးသားသူေတြရွိသလို မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေပၚမွာပါရဖို႔အတြက္အဓိကထား ေရးသူေတြလည္းရွိေနတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမွာ ေနရာမရခဲ့တဲ့သူတစ္ခ်ိဳ႕ဟာ ၀ါဒေရးရာကဗ်ာေတြမွာေတာ့ ဟုတ္လွၿပီအထင္နဲ႔ လွိမ့္ေရးၾကပါေတာ့တယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ကဗ်ာဆိုင္ရာအရည္အေသြးလည္း မျပည့္မွီ၊ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္လည္း မႏိုးၾကားတဲ့ကဗ်ာေတြပဲ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ မဂၢဇင္းတခ်ိဳ႕ကလည္း ၀ါဒေရးရာကဗ်ာေတြကို အမ်ိဳးသားေရးလႈပ္ရွားမႈလိႈင္းတစ္ခုလိုသေဘာထားၿပီး စိစစ္မႈမရွိဘဲဗုန္းေပါလေအာ ေဖာ္ျပေပးေနတာေၾကာင့္လည္း ပါပါတယ္။ လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရးဂယက္ေတြေၾကာင့္ ၀ါဒေရးရာကဗ်ာေတြ အားေကာင္းလာတာဟာ ျဖစ္သင့္ျဖစ္ထိုက္တာမွန္ေပမယ့္ အႏုပညာဟာ ႏိုင္ငံေရးလက္ေအာက္ခံ မဟုတ္ေၾကာင္းကိုေတာ့ ကြဲျပားေစလိုပါတယ္။
၀ါဒေရးရာဦးစားေပးမဟုတ္တဲ့ အျခား မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚက ကဗ်ာေတြဖက္ဦးလွည့္လိုက္ျပန္ေတာ့လည္း ဆိုခဲ့ၿပီးသလို အမ်ားစုဟာ ပင္မေရစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြပဲ ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ ေျပာရရင္ ဒီကာလေတြမွာဖတ္ရႈခဲ့ရတဲ့ကဗ်ာေတြဟာ တစ္ဖက္မွာ ၀ါဒေရးရာေဇာင္းေပးထားတဲ့ကဗ်ာေတြ၊ ေနာက္တစ္ဖက္က်ေတာ့ ႏွစ္၄၀ ေက်ာ္ၾကာေတြ႔ျမင္ၿပီးျဖစ္တဲ့ ပင္မေရစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြဆိုၿပီး အၾကမ္းဖ်ဥ္း ႏွစ္မ်ိဳးေတြ႔ရတယ္လို႔ေတာင္ေျပာရမလိုပါပဲ။ ဒီအထဲမွာမွ ရွားရွားပါးပါး မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေပၚေရာက္ရွိလာၿပီး ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာျဖစ္ေနတဲ့ကဗ်ာတစ္ခ်ိဳ႔ ဖတ္ရႈခြင့္ရခဲ့ေပမယ့္ အခ်ိဳးအစားအရေတာ့ အလြန္ပဲနည္းပါးေနေသးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ(ဟန္) အေတြ႔မ်ားတဲ့ အြန္လိုင္းေပၚကကဗ်ာေတြကေတာ့ အရွိန္အဟုန္ျပင္းျပင္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္စီးေမ်ာေနခဲ့တာဟာ ကဗ်ာေလာကသားေတြအတြက္ ကံေကာင္းေထာက္မမႈတစ္ခုလို႔ ဆိုခ်င္ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
အြန္လိုင္းကဗ်ာလို႔ဆိုရာမွာ အင္တာနက္မီဒီယာရဲ့လြတ္လပ္ခြင့္ကို အျပည့္အ၀အသံုးခ်ၿပီး ဖန္တီးေရးဖြဲ႔ ထုတ္လုပ္ထားတဲ့ အစဥ္အလာနဲ႔ေခတ္ေပၚေရးဟန္ကေနခြဲထြက္လာတဲ့ ဘယ္ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားမဆို အက်ံဳး၀င္ပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဒီကဗ်ာေတြကို ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေတြလို႔လည္း ေခၚဆိုႏိုင္မယ္ထင္ပါ တယ္။ (အြန္လိုင္းေပၚမွာေရးမွ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာျဖစ္တာမ်ိဳးကို ဆိုလိုျခင္းမဟုတ္ပါ။ အြန္လိုင္းေပၚမွာေရးေနတဲ့ အစဥ္အလာ၊ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြကို ေခတ္ၿပိဳင္ဟုမသတ္မွတ္ပါ။ အစဥ္အလာ၊ ေခတ္ေပၚေရးဟန္မ်ားနဲ႔ကြဲျပားတဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာအေရးအသားေတြ အားေကာင္းျဖစ္ထြန္းေနတဲ့ အြန္လိုင္းမီဒီယာကို ေယဘုယ် ဥပမာေပးတင္ျပျခင္းမွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။) ဒီေနရာမွာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာရဲ့အဓိပၸါယ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျပာစရာရွိလာပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ Contemporary Poetry ရဲ့ အဓိပၸါယ္ဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းနဲ႔ေတာင္ မလံုေလာက္ႏိုင္ပါ။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဆိုတဲ့ စကားစုထက္လည္း အမ်ားႀကီးက်ယ္၀န္းနက္ရႈိင္းပါတယ္။ ဖမ္းဆုပ္ရလည္း အင္မတန္ခက္ခဲၿပီး တရားေသေျပာဖို႔ရန္ မလြယ္ကူလွပါ။ ဒါေပမယ့္လည္း ဒီေဆာင္းပါးမွာေတာ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာကို ဂႏၱ၀င္၊ ေခတ္စမ္း၊ စာေပသစ္၊ မိုးေ၀၊ ေခတ္ေပၚစတဲ့ ေခတ္အဆက္ဆက္ကဗ်ာေဗဒမ်ားနဲ႔ အလံုးစံုျခားနားတဲ့၊ မတူညီတဲ့ အျခားမည့္သည့္ကဗ်ာေဗဒကိုမဆို ေခတ္ၿပိဳင္လို႔သတ္မွတ္တယ္ဆိုတဲ့အျမင္နဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအျမင္ကို ဆရာသစၥာနီရဲ႕ “မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာကဗ်ာေရစီးသစ္”၊ “ကၽြန္ေတာ့္ကို မထင္မွတ္ဘဲ ေရွာ့ခ္ ျဖစ္သြားေစေသာ” (စရဏ၊ ႏို၀င္ဘာ၊၂၀၁၁)နဲ႔ ဆရာ ေဇယ်ာလင္းရဲ႕ “ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာရဲ့ပံုသ႑ာန္” (ကဗ်ာ ဘ၀ရွာေတာ္ပံု)၊“`ကဗ်ာဆိုတာဘာ …´ နဲ႔ ဆက္လက္ စဥ္းစားစရာမ်ား”(K0NT3MP03TRY)နဲ႔ အျခား ကဗ်ာေဗဒေတြကေန အေျချပဳေဆာက္တည္ယူပါတယ္။ စိတ္ကူးခ်ိဳခ်ိဳကထုတ္တဲ့ ဆရာၿငိဏ္းေ၀ရဲ႕ ကြန္ဆက္ခ်ဴရယ္ကဗ်ာေဗဒနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဆရာ စာအုပ္ငယ္ ေလးမွာလည္း ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေဗဒအေၾကာင္းကို အေတာ္က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ေရးသားထားတာ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ (ဒီေဆာင္းပါး လက္စသတ္ေနစဥ္အတြင္းမွာပဲ အသစ္စက္စက္ထြက္ရွိလာတဲ့ ဆရာ ေဇယ်ာလင္းရဲ့ “ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိေသာ ေခတ္ၿပိဳင္ျမန္မာကဗ်ာ အလားအလာမ်ား” စာအုပ္မွာလည္း ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေဗဒအေၾကာင္းကို တစ္၀ႀကီး ေလ့လာႏိုင္ပါေသးတယ္) ေခတ္ၿပိဳင္နဲ႔ေခတ္ေပၚကိုမကြဲျပားဘဲ အဓိပၸါယ္အတူတူလို႔သတ္မွတ္ထားၾကတဲ့ ကဗ်ာေရးသူတခ်ိဳ႔လည္း ရွိပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြ အားေကာင္းေနစဥ္ကတည္းကေရပန္းစားတဲ့ ေခတ္ေပၚအာရံုခံစားမႈကို တခ်ိဳ႔က ေခတ္ၿပိဳင္အာရံုခံစားမႈနဲ႔ အဓိပၸါယ္တူတယ္လို႔ယူဆၾကရာကေန နားလည္မႈစလြဲတယ္လို႔ျမင္ပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ ဒီကိစၥကို ဆရာသစၥာနီက ၁၉၉၅၊ ေအာက္တိုဘာလ၊ ရနံ႔သစ္မဂၢဇင္းမွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ “ေမာ္ဒန္ရွင္းတမ္း” ေဆာင္းပါးမွာကတည္းက ခြဲျခားျပၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေခတ္ေပၚအာရံုခံစားမႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆရာေဇယ်ာလင္းကလည္း “ေခတ္ေပၚအာရံုခံစားမႈ” (ကဗ်ာဘ၀ ရွာေတာ္ပုံ)နဲ႔ ကဗ်ာနဲ႔ႏိုင္ငံေရး(၂၀၁၂၊ ေဖေဖာ္၀ါရီ၊ လိႈင္းသစ္)တို႔မွာ ဆန္းစစ္ထားတာေတြ ရွိပါတယ္။
ေခတ္ၿပိဳင္ျမန္မာကဗ်ာ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာပံုကို ဆက္လက္ေဆြးေႏြးၾကည့္လိုပါတယ္။ ႏွစ္ကာလသက္တမ္းရွည္ၾကာေနတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ့အေရးအဖြဲ႕ေတြအေပၚ အီအိုင္လာ/ေမးခြန္းထုတ္လာတဲ့ ကဗ်ာေရးသူတခ်ိဳ႔ဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာအစား အျခားကဗ်ာေတြကို လြတ္လပ္စြာစမ္းသပ္ေရးသားလာၾကတာ အားလံုးအသိပဲ ျဖစ္မွာပါ။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာနိဒါန္း စတင္ၿပီလို႔ဆိုၾကပါစို႔။
“၂၁ရာစု ျမန္မာေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေလာကဟာ အထင္ကရ ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာဆရာေမာင္ေခ်ာႏြယ္ ကြယ္လြန္ျခင္းနဲ႔ စခဲ့ပါတယ္”
အထက္ပါစာေၾကာင္းဟာ ကဗ်ာဆရာမိုးေ၀းရဲ့ သူပဲအၾကမ္းသူပဲအေခ်ာ ကဗ်ာစာအုပ္မွာပါရွိတဲ့ ဆရာ ေဇယ်ာလင္းရဲ့အမွာစာ ဖြင့္ဖြင့္ခ်င္းစာေၾကာင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာျပည္ရဲ့ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေလာကစတင္ျခင္း တရား၀င္မွတ္တမ္းမ်ား ျဖစ္မလားမသိပါ။ မဟုတ္ရင္လည္း တရားမ၀င္တဲ့ တရား၀င္မွတ္တမ္းအေနနဲ႔ေရာ သတ္မွတ္ႏိုင္မလားမသိပါ။ အဆိုပါစာေၾကာင္းအရ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကြယ္လြန္ျခင္းနဲ႔စခဲ့တယ္ဆိုေတာ့ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကြယ္လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၀၀၂ခုႏွစ္ကေန ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဟာစတင္တယ္လို႔ ဆရာေဇယ်ာလင္းက သတ္မွတ္လိုပံုေပၚပါတယ္။ ဒီအဆိုေၾကာင့္ ဂႏၱ၀င္၊ ေခတ္စမ္း၊ စာေပသစ္၊ မိုးေ၀(၀ါ) အစဥ္အလာနဲ႔ေခတ္ေပၚေရးဟန္ကေန ခြဲထြက္လာတဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာအေရးအသားေတြဟာ ျမန္မာကဗ်ာေလာကထဲကို ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကြယ္လြန္တဲ့ ၂၀၀၂ ခုႏွစ္မွာ ေရာက္ရွိေနၿပီလားဆိုတာကို ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္မိျပန္ပါတယ္။ ၂၀၀၂ခုႏွစ္နဲ႔ မေရွးမေႏွာင္း ၂၀၀၄-၅ခုႏွစ္ ေတြမွာအစျပဳခဲ့တဲ့ (ဒီ့ထက္လည္း ေစာႏိုင္ပါေသးတယ္) ဆရာေဇယ်ာလင္း ဦးေဆာင္တဲ့ LP ဆိုင္ရာ ကဗ်ာေဗဒလႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔ ဆရာၿငိဏ္းေ၀ရဲ့ Conceptual ကဗ်ာအေရးအသားေတြကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကြယ္လြန္ျခင္းနဲ႔ စတင္ခဲ့တယ္လို႔ဆိုရမွာပါပဲ။ ဆုိႏိုင္တာပါပဲ။
LP ကဗ်ာေဗဒဟာ အစဥ္အလာနဲ႔ေခတ္ေပၚကဗ်ာေဗဒေတြနဲ႔ သိသိသာသာကြဲျပားခဲ့ပါတယ္။ အလားတူပဲ ဆရာၿငိဏ္းေ၀ စိုက္လိုက္မတ္တပ္လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ Conceptual ကဗ်ာေဗဒေတြဟာလည္း အစဥ္အလာနဲ႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေဗဒေတြနဲ႔ ျခားနားပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဒါေတြဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာအေရးအသားေတြ ပါပဲ။ LP နဲ႔ Conceptual ကဗ်ာေဗဒေတြတင္မကဘဲ အစဥ္အလာနဲ႔ေခတ္ေပၚကဗ်ာေဗဒေတြနဲ႔ ကြဲျပားျခား နားတဲ့ ေျမာက္ျမားလွစြာတဲ့ အျခားကဗ်ာေဗဒေတြ အျခားကဗ်ာအေရးအသားေတြကိုလည္း ေခတ္ၿပိဳင္လို႔ ယူဆရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ Experimental Poetry၊ LANGUAGE Poetry ၊ Post LANGUAGE Poetry၊ Conceptual Poetry၊ Flarf Poetry၊ Cyber Poetry၊ Visual Poetry၊ Talk Poetry၊ Hybrid Poetry၊ Identity Poetry၊ Anti-Poetry၊ Digital Poetry စသျဖင့္ အစဥ္အလာနဲ႔ေခတ္ေပၚကဗ်ာေဗဒေတြနဲ႔ သိသာကြဲလြဲေနတဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာအေရးအသားေတြအားလံုး အက်ံဳး၀င္ပါတယ္။ အစပိုင္းမွာေတာ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေရးသားသူေတြဟာ တစ္ေယာက္စႏွစ္ေယာက္စမွ်ေလာက္ပါပဲ။ ေနာက္ေတာ့ တစ္ဖြဲ႔စႏွစ္ဖြဲ႔စျဖစ္လာတယ္။ အြန္လိုင္းမီဒီယာကိုအသံုးခ်သြားႏိုင္တဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာက်ေတာ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ေရးသားသူေတြဟာ အံုနဲ႔က်င္းနဲ႔ထြက္ေပၚ လာၾကပါတယ္။
ဘ၀င္မက်ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ ျဖစ္စရာေကာင္းတာတစ္ခုက အြန္လိုင္းေပၚမွာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေတြ အားေကာင္းေနေပမယ့္ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေပၚမွာက်ေတာ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဟာ အင္မတန္ အားနည္းေနေသးတဲ့ ကိစၥပါပဲ။ ၁၉၇၀ ကေန စတင္ေရတြက္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ႏွစ္ ၄၀ေက်ာ္သက္တမ္းနဲ႔ ရပ္တည္ခဲ့တဲ့ ပင္မေရစီးေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ဂုဏ္ယူတတ္မယ္ဆိုရင္ ဂုဏ္ေတာင္ယူရဦးမွာပါ။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ အဲသလို သက္တမ္းရွည္သေလာက္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာကေတာ့ ေခတ္ေပၚရဲ့သံုးပံုတစ္ပံုေလာက္ေတာင္ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေပၚမွာ ေနရာမရ ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။ ဒီလိုေမးလိုက္လို႔ ေခတ္ၿပိဳင္ဟာ ေခတ္ေပၚရဲ့ေနရာကို လုယူတြန္းဖယ္ရန္ ရည္ရြယ္ရင္းမဟုတ္ပါ။ တကယ္တမ္း မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေပၚ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာမ်ားေရာက္ရွိျခင္း မေရာက္ရွိျခင္းဟာ အေရးမွ မႀကီးတာပဲ။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာကို ေနရာမေပးလည္း ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာကေတာ့ သူ႔တန္ဖိုးအတိုင္း ေနရာတစ္ခုမွာ ဆက္လက္ရပ္တည္ေနမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ေခတ္ေပၚ ကဗ်ာရဲ့ကဗ်ာျဖစ္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳသလို ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာရဲ့ကဗ်ာျဖစ္မႈကိုလည္း အသိအမွတ္ျပဳသင့္တယ္လို႔ ျမင္မိပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ မဂၢဇင္းအယ္ဒီတာေတြရဲ့အခန္းက႑ကို မထည့္မျဖစ္ ထည့္ေျပာလိုပါတယ္။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေတြ ဘာေၾကာင့္ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚ မေရာက္ရွိႏိုင္သလဲဆိုတဲ့ အဓိကအေၾကာင္းရင္းအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အယ္ဒီတာေတြနဲ႔ တိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္ေနတာေၾကာင့္ပါ။ မဂၢဇင္းအယ္ဒီတာအမ်ားစုမွာျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာအစြဲအလန္းမ်ား၊ ကဗ်ာဆိုင္ရာအကဲျဖတ္ႏိုင္စြမ္းခ်ိန္ခြင္လွ်ာ မညီမွ်မႈမ်ား၊ ဆရာသမား၊ အေပါင္းအသင္း ပုဂိၢဳလ္စြဲမကင္းရွင္းမႈမ်ား၊ ေခတ္ေပၚကလြဲလို႔ အျခားကဗ်ာေဗဒမ်ားကို လြယ္လင့္တကူလက္မခံႏိုင္မႈမ်ား။ အႏုပညာကို ႏိုင္ငံေရးလက္ေအာက္ခံျပဳလိုမႈမ်ား၊ ကဗ်ာနဲ႔မသက္ဆိုင္တဲ့ အယ္ဒီတာမ်ားရဲ့ျဖတ္ထံုးမ်ား စတဲ့အခ်က္ေတြက ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာကို မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေပၚတက္ဖို႔ ခက္ခဲေစခဲ့တယ္ထင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေရးသားသူမ်ားဘက္မွာ ေတြ႔ျမင္ေနရတဲ့အခ်က္ေတြကိုလည္း တစ္ဆက္တည္း တင္ျပလိုပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေရးသားေနသူမ်ားကိုယ္တိုင္ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားထက္မွာေဖာ္ျပခံလိုစိတ္ မရွိျခင္း၊ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေရးသားသူတခ်ိဳ႔ရဲ့ကဗ်ာေတြဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္ျခင္းကလြဲရင္ အႏုပညာအားနည္းေနလြန္းေသးျခင္း၊ ကဗ်ာေရးသက္ ႏုလြန္းေနျခင္း၊ အေပ်ာ္တမ္း ဆန္လြန္းေနျခင္းနဲ႔ တရားလြန္လြတ္လပ္မႈရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ အဲသလိုအခ်က္ေတြေၾကာင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဟာ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚ အံုနဲ႔က်င္းနဲ႔မေရာက္ရွိႏိုင္ေသးတာလို႔ယူဆရမွာျဖစ္ၿပီး ေနာက္ဆံုးတစ္ခ်က္ အေနနဲ႔ကေတာ့ စာေပစိစစ္ေရးေၾကာင့္လို႔ ေျပာရမွာပါပဲ။
ဘယ္ အႏုပညာရပ္အမ်ိဳးအစားမဆို ေရြ႕လ်ားေျပာင္းလဲတတ္တဲ့ သဘာ၀ရွိပါတယ္။ လက္တေလာ အေနအထားမွာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာအေနနဲ႔ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေတြေပၚ အံုက်င္းဖြဲ႔ မေရာက္ႏိုင္ေသးေသာ္ျငားလည္း တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာေတာ့ ေရာက္လာႏိုင္ေတာ့မယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ အဲဒီ့ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္ဆိုတာလည္း သိပ္မၾကာေတာ့ဘူးလို႔ သံုးသပ္ခ်င္ပါတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ ကုန္လြန္ခဲ့တဲ့ တစ္ႏွစ္တာအေတာအတြင္း ႏြယ္နီ၊ စံပယ္ျဖဴ၊ Idea၊ Beauty၊ Mandalay Icon နဲ႔ Look မဂၢဇင္းေတြမွာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာတစ္ခ်ိဳ႕ကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့တာ ေတြ႔ရွိရလို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ သိပ္မၾကာခင္မွာလည္း ဆရာေကာက္ႏြယ္(ကေနာင္)ရဲ့ ရယ္စရာမဂၢဇင္းမွာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေတြကို ေတြ႔ျမင္ရဖို႔ရွိေနပါတယ္။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အဆိုပါ မဂၢဇင္းေတြကို ထည့္သြင္းခ်ျပလိုက္ရတာဟာ ၀ါဒျဖန္႔ ခ်ဳပ္လံုးသြင္းေနျခင္း မဟုတ္ရပါ။ တစ္ႏွစ္တာအေတာအတြင္း အစဥ္အလာနဲ႔ေခတ္ေပၚကဗ်ာမဟုတ္တဲ့ အျခားကဗ်ာေတြကို အဆိုပါမဂၢဇင္းေတြမွာဖတ္ရႈခြင့္ရခဲ့ၿပီး ခ်န္လွပ္မထားအပ္လို႔ ေက်းဇူးမွတ္တမ္း တင္လိုက္ျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း အဆိုပါ မဂၢဇင္းေတြမွာေတာင္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာရဲ့လမ္းေၾကာင္းဟာ ပီျပင္မႈရွိဖို႔ရာမွာေတာ့ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ေတြ႔ျမင္ေနရတုန္းပါပဲ။ အဆိုပါ မဂၢဇင္းမ်ားက ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဆိုင္ရာလႈပ္ရွားမႈေတြအျပင္ သီးသန္႔ထြက္ရွိထားတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္မ်ား၊ အြန္လိုင္းကဗ်ာမ်ားအရ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမဟုတ္တဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ျမန္မာကဗ်ာရဲ့ အျဖစ္ႏိုင္ဆံုးမ်ိဳးဆက္ေတြကို ဆက္လက္တင္ျပလိုပါတယ္။ အျဖစ္ႏိုင္ဆံုးလို႔ေျပာရျခင္းကေတာ့ ဒီလို မ်ိဳးဆက္ေတြခြဲျခားျပတဲ့ေနရာမွာ ကြဲလြဲႏိုင္/ျငင္းပယ္ႏိုင္တဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲအေၾကာင္းတရားေတြကို ျမင္ေနရလို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ဒါဟာ ေနာက္ဆက္တြဲ ေနာက္ကိစၥသာပါပဲ။ တတ္ႏိုင္သမွ် ေမးျမန္းညိွႏိႈင္းၿပီး မ်ိဳးဆက္ေတြကိုခ်ိတ္ဆက္ျပဖို႔ ရည္ရြယ္ရင္းျဖစ္ပါတယ္။ အတိမ္းအေစာင္းအနည္းငယ္ မလြဲမေသြရွိႏိုင္ေပမယ့္ ေခတ္ၿပိဳင္ျမန္မာကဗ်ာရဲ့မ်ိဳးဆက္ကို အၾကမ္းဖ်ဥ္းေလာက္ျဖစ္ျဖစ္ လက္လွမ္းမီသေလာက္ထိစမ္း မွတ္တမ္းျပဳလိုတဲ့ သေဘာမွ်သာပါပဲ။
ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ပထမမ်ိဳးဆက္အေနနဲ႔ ေဇယ်ာလင္း၊ ၿငိဏ္းေ၀၊ မိုးေ၀း၊ ၀င္းျမင့္၊ ခင္ေအာင္ေအး၊ လူဆန္း၊ ေမာင္ယုပိုင္၊ ငုအိမ္ ထက္ျမက္၊ သည္ေမာ္ႏိုင္၊ ေမာင္ေဒး၊ ေအာင္ျပည့္စံုနဲ႔ အျခား ကဗ်ာဆရာအနည္းငယ္ ေတြ႔ရၿပီး ကာလအပိုင္းအျခားအေနနဲ႔ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ေလာက္ကေန လက္ရွိအခ်ိန္ထိျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ပထမမ်ိဳးဆက္ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေလာကကို ၾသဇာသက္ေရာက္စြာ ဦးေဆာင္ထား/ ေနတဲ့ ကဗ်ာေရးသူအုပ္စုလည္းျဖစ္သလို မူလ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမွာကတည္းက အရည္အေသြးကိုယ္စီရွိတဲ့ ကဗ်ာဆရာအုပ္စုလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီ ပထမမ်ိဳးဆက္ထဲက ကဗ်ာဆရာအမ်ားစု (ၿငိဏ္းေ၀၊ သည္ေမာ္ႏိုင္၊ ငုအိမ္ထက္ျမက္နဲ႔အခ်ိဳ႔ကလြဲရင္) ဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ အစကနဦးကာလမွာ LP ကဗ်ာဆရာေတြလို႔ သတ္မွတ္ခံခဲ့ၾကရၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ LPကဗ်ာ ဗဟိုျပဳေရးထက္ ကဗ်ာဆိုင္ရာသိမႈသယံဇာတေတြကို လြတ္လပ္စြာေဖာ္ထုတ္လာေရးဆီ ဦးတည္လာတာေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္။ ဒီမ်ိဳးဆက္ထဲက တခ်ိဳ႔ဟာ တစ္ကုိယ္ေတာ္ကဗ်ာစာအုပ္မ်ားနဲ႔ တြဲဖက္ေရးသားတဲ့ကဗ်ာစာအုပ္မ်ားကို ထုတ္ေ၀ခဲ့ၾကပါတယ္။ ထူးျခားခ်က္အေနနဲ႔ကေတာ့ သူတု႔ိရဲ့ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေတြဟာ ျမန္မာစာေပေလာကမွာ ေ၀ဖန္မႈအမ်ားဆံုးခံခဲ့ရၿပီး သူတို႔ထဲက အမ်ားစုရဲ့ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာလက္ရာေတြဟာလည္း မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားထက္မွာ ယန႔အထိ ေဖာ္ျပခံရမႈအရွိဆံုး ျဖစ္ခဲ့/ျဖစ္ေနဆဲ ဆိုတာပါပဲ။
ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္ကိုေတာ့ Group ႏွစ္ခုခြဲၿပီး တင္ျပရမွာပါ။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ ဒုတိယ မ်ိဳးဆက္ရဲ့ A Group မွာပါ၀င္တဲ့ ကဗ်ာေရးသူေတြဟာ ပထမမ်ိဳးဆက္နဲ႔လည္း ကာလအပိုင္းအျခားအားျဖင့္ နည္းနည္းအလွမ္းကြာေနၿပီး B Group မွာပါ၀င္လာမယ့္ ကဗ်ာေရးသူေတြနဲ႔လည္း အခိုက္အတန္႔ အဆက္ျပတ္ေနတဲ့သေဘာကို ေတြ႔ရွိရလို႔ပါပဲ။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္ ( A Group ) မွာ PEMSKOOL .ORG၊ ကမ္းယံ၊ KZေက၊ လြန္းဆက္ႏိုးျမတ္၊ ေမာင္ဖုန္းျမင့္၊ ေျမမႈန္လြင္၊ Zephyr၊ ေတာေက်ာင္းဆရာ၊ ဆူးခက္မင္း၊ သုေဏာ္ စိုင္း၊ ဏီအဲ၀ိုင္၊ XY နဲ႔ အျခား ကဗ်ာဆရာ အနည္းငယ္ ပါ၀င္ၾကၿပီး ကာလအပိုင္းအျခားအားျဖင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေစာပိုင္းကေန လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္ (A Group) ဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ပထမမ်ိဳးဆက္ေလာက္ ျမန္မာစာေပေလာကမွာ ေ၀ဖန္မႈသိပ္မခံရေတာ့ေပမယ့္ သူတို႔ရဲ့အြန္လိုင္းကဗ်ာစာေပလႈပ္ရွားမႈေတြ၊ သူတို႔ရဲ့တရား၀င္ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ့တဲ့ တစ္ကိုယ္ေတာ္ကဗ်ာစာအုပ္မ်ားနဲ႔ စုေပါင္းကဗ်ာစာအုပ္ေတြကေတာ့ ျမန္မာကဗ်ာေလာကကို အထိုက္အေလ်ာက္ လႈပ္ခတ္ေစခဲ့ပါတယ္။ ပထမမ်ိဳးဆက္ေလာက္ မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚမေရာက္ရွိခဲ့ေပမယ့္ သူတို႔ရဲ့အေရးအသားေတြဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာမ်ိဳးဆက္သစ္ေတြအတြက္ ျပင္းထန္တဲ့ႏွပ္ေၾကာင္းေပးမႈကိုေတာ့ ျပဳႏိုင္ခဲ့တယ္ဆိုရမွာပါပဲ။ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္ (B Group) နဲ႔ ေႏွာင္းမ်ိဳးဆက္ေတြရဲ့ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ တရားလြန္ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကိုၾကည့္လိုက္ရင္ ဒီအခ်က္ဟာ အင္မတန္မွကိုသိသာထင္ရွားလွပါတယ္။ ဒါဟာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္( A Group) ရဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ထူးျခားခ်က္လို႔ ျမင္ပါတယ္။
ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္ရဲ့ (B Group) မွာေတာ့ ဟံလင္း၊ ဇာတိ(အႏိၱမ)၊ ေမာင္ေနၿမဲ၊ ေမာေႏြ၊ ပန္းခ်ီ၊ သေကာင့္သား၊ ဖိုးခြား၊ NeLynn၊ ပန္ဒိုရာ၊ မယ္ေယြး၊ ခ်ိဳပိန္းေနာင္၊ ေသာတ၊ ေလာက၊ ညီဇံလွ၊ ရင္ခြင္ရွိန္း၊ ေအးခ်မ္း၊ စိမ္းခက္စိုး၊ ဇာတိ(ဖ်ာပံု)၊ သူရႆ၀ါ၊ ေဇာင္းလူ ၊ ေမာင္ရင္ညဳိနဲ႔ အျခား ကဗ်ာဆရာတခ်ိဳ႔ ကို ျမင္ ပါတယ္။ ကာလအားျဖင့္ ၂၀၁၀ အေစာပိုင္း၀န္းက်င္ကေန လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္(B Group) ရဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေရးသားသူေတြဟာ အျပတ္အလပ္မရွိေတာ့ဘဲ တစ္စပ္ဆက္တည္းစီးဆင္းလာတဲ့သေဘာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ Xanthos၊ လင္းဇင္ေယာ္၊ ေတးခက္၊ ဇက္ကႀကိဳး၊ ေမာင္ျမတ္သူ၊ ေနေအဒီ၊ မြန္းသူအိမ္၊ ေနပိုင္ စတဲ့ စတဲ့ မေရမတြက္ႏိုင္တဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ (ဟန္)ေရးသားသူေတြကို အားရစရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ ေတြ႔လာရပါတယ္။ အခ်ိန္ကာလအေနနဲ႔ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ကေန လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။ သူတို႔ထဲက တခ်ိဳ႔ရဲ့ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေရးသက္ဟာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္ (A Group) နဲ႔ သိပ္မကြာျခားေပမယ့္လည္း သိသာထင္ရွားတဲ့ ကဗ်ာလမ္းေၾကာင္းေပၚကို ေရာက္ရွိခ်ိန္အရ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္ (B Group) ထဲ ေရာက္ရွိသြားတာျဖစ္ပါတယ္။ (ဥပမာ-ဇာတိ(အႏၱိမ)၊ ေမာေႏြ၊ ပန္းခ်ီ၊ စသျဖင့္…)။ သူတို႔ထဲက တခ်ိဳ႔ကေတာ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ(ဟန္) ေရးသက္သိပ္မရွိေသးေပမယ့္လည္း အျပတ္အလပ္မရွိ တစ္စပ္ဆက္တည္းစီးဆင္းလာတဲ့သေဘာအရ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္(B Group) ထဲ ေရာက္ရွိလာသူေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။ (ဥပမာ- ေနၿမဲ၊ ခ်ိဳပိန္းေနာင္၊ စသျဖင့္…)။ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္(B Group) ရဲ့ေနာက္ပိုင္း အေတာ္ၾကာမွာေရးသားေနတဲ့ ေရးသားလာမယ့္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေရးသားသူေတြကိုေတာ့ မ်ိဳးဆက္အရခြဲျခားျပဖို႔ အေတာ္ရႈပ္ေထြးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ေႏွာင္းမ်ိဳးဆက္လို႔ပဲ အလြယ္ေတးထားလိုက္ခ်င္ပါတယ္။ (ဥပမာ-ေတးခက္၊ ဇက္ကႀကိဳး၊ ေမာင္ျမတ္သူ၊ စသျဖင့္)။ ဒီလို သိမ္ေမြ႔ရႈပ္ေထြးလြန္းတဲ့ အၿပိဳင္မ်ိဳးဆက္ေတြ တရစပ္စုၿပံဳထြန္းကားလာတာဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္(B Group) နဲ႔ ေႏွာင္းမ်ိဳးဆက္ေတြရဲ့ထူးျခားခ်က္အျဖစ္ မွတ္ယူရမယ္ထင္ပါတယ္။ သံုးသပ္လိုတာက သူတို႔အမ်ားစုရဲ့ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ(ဟန္) အေရးအသားေတြဟာ ေဖ့စ္ဘြတ္စာမ်က္ႏွာကိုသာ အဓိကထားေနရတဲ့အတြက္ လံုေလာက္တဲ့အေျခခိုင္မာမႈရရွိဖို႔ေတာ့ လိုအပ္ေနေသးတယ္လို႔ ယူဆမိတာပါပဲ။
ေနာက္ဆံုးတင္ျပခ်င္တာက မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚမွာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေခါင္းစဥ္ေအာက္ကေန ေရးသားေနေပမယ့္လည္း ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာဆီေျခလွမ္းစေနတဲ့ ကဗ်ာေရးသူတခ်ိဳ႔ရဲ့အလားအလာ ျဖစ္ပါတယ္။ နာမည္ေတြထုတ္ႏႈတ္ေဖာ္ျပလိုေပမယ့္လည္း ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာကိစၥမွာ မလိုအပ္ဘဲရႈပ္ေထြးသြား/အျငင္းပြားသြားဖို႔ပဲရွိတာေၾကာင့္ မတင္ျပေတာ့ပါ။ အဲဒီ့အစား ရယ္(ရီစရာေကာင္းတဲ့ အေခၚအေ၀ၚတစ္ခု ေတြးမိပါတယ္။ တံဆိပ္ကပ္ျခင္း မဟုတ္ပါ။ ရယ္စရာလို႔ပဲ သေဘာထားေပးေစခ်င္ပါတယ္။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာမွာ အစဥ္အလာလည္းမကင္း ေမာ္ဒန္လည္းမျဖစ္တဲ့ကဗ်ာေတြကို Semi-Modren သံုးႏႈန္းခဲ့ၾကသလို တစ္၀က္ေခတ္ၿပိဳင္ဆိုတဲ့ အေခၚအေ၀ၚကိုသံုးစြဲရမလိုျဖစ္ေနပါတယ္။ ေခတ္ေပၚအစြဲလည္းမကၽြတ္ ေခတ္ၿပိဳင္ဆီလည္းမေရာက္တဲ့ အေရးအဖြဲ႔မ်ိဳးေတြပါ။ ဘိုလိုေတာ့ Semi -Contemporary ေခၚရင္ ရႏိုင္မလားမသိပါ။ ေျပာခ်င္တာက လက္ရွိမဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚမွာ(အဲသလို ကဗ်ာေတြ) ကို အေတြ႔ရမ်ားလာလို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲ နီယို-ေမာ္ဒန္ကလည္း ရွိေနေသးျပန္ပါတယ္။ နီယို-ေမာ္ဒန္ဟာ မူလေမာ္ဒန္ကဗ်ာ(၀ါ)ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ့ေနာက္ဆက္တြဲလား။ အျခား ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေဗဒတစ္ခုလားဆိုတာလည္း ျငင္းခုန္စရာျဖစ္လာမယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ျပန္ေကာက္ရရင္ လက္ရွိမဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာထက္မွာေရးသားေနၾကတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေရးသူေတြအေနနဲ႔ ေခတ္ၿပိဳင္ကို ဘယ္သူေတြစိတ္၀င္စားၿပီး ဘယ္အခ်ိန္မွာ လံုးလံုးလ်ားလ်ား ကူးေျပာင္းေရးသားလာၾကမလဲဆိုတာ အထူးတလည္ ေစာင့္ၾကည့္ရမယ့္သေဘာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေသခ်ာတာက (အဲသလို ကဗ်ာေတြ) ေရးေနသူေတြဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ့ေရးသက္ အေတြ႔အႀကံဳနဲ႔ေပါင္းစပ္ၿပီး ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေတြကို အေႏွးနဲ႔အျမန္ လက္ေတြ႔ေရးသားႏိုင္လာမယ္လို႔ ယူဆရပါေၾကာင္း။
လြန္းဆက္ႏိုးျမတ္
31.3.12
12:00နာရီ
(ဒီေဆာင္းပါးအတြက္ လုိအပ္တဲ့အခ်က္အလက ေတြကို အျပဳသေဘာ လမ္းညႊန္ျပသေပးၾကတဲ့ ကဗ်ာဆရာ ေဇယ်ာလင္း၊ ကဗ်ာဆရာ ခင္ေအာင္ေအး၊ ကဗ်ာဆရာ ၿငိဏ္းေ၀၊ ကဗ်ာဆရာ လင္းရမၼာနဲ႔ ကဗ်ာဆရာ ေမာေႏြတို႔ကို ေက်းဇူးမွတ္တမ္း ျပဳပါတယ္။ အထူးအားျဖင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာ ဒုတိယမ်ိဳးဆက္(A Group)နဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို တာ၀န္ယူစုေဆာင္းေပးတဲ့ ကဗ်ာဆရာ လင္းရမၼာကို အထူး အထူး ေက်းဇူးတင္ရပါတယ္။)
(၂၀၁၂၊မတ္၂၁မွာ က်ေရာက္တဲ့ ကမၻာ့ကဗ်ာေန႔ကို ရည္ရြယ္ေရးသားပါတယ္)
(ယူတာကဒီေနရာကပါ) http://www.kaungkin.com/index.php?option=com_content&view=article&id=763:article&catid=35:2009-04-17-01-29-53&Itemid=61
0 comments:
Post a Comment