Saturday, April 7, 2012

လူသာကင္းရဲ႔အိပ္မက္ၿမိဳ့၊ မစၥစၥပီနဲ႔ Civil Rights Museum (မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ)

0 comments

လူသာကင္းရဲ႔အိပ္မက္ၿမိဳ့၊ မစၥစၥပီနဲ႔ Civil Rights Museum (မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ)
၂၀၁၂ ေဖေဖၚဝါရီလဆန္းပိုင္းတြင္ မိတ္ဆက္အီးေမးလ္တေစာင္ ဝင္လာ၏။ စာတြင္ သူ႔ကိုယ္သူ Matthew Wilson ဟုမိတ္ဆက္ၿပီး Gorge Soros Foundation(NY) မွ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အီးေမးလ္ျပန္ေစ လိုေၾကာင္း၊ အဆင္ေျပရင္ ဖုန္းေျပာလိုေၾကာင္းလည္းပါ၏။ တဆက္တည္းဆိုသလိုပင္ က်ေနာ့္မွတ္တမ္းကားထုတ္လုပ္သူထံမွ ေမးလ္တေစာင္ ဝင္လာျပန္၏။ စာတြင္ က်ေနာ့္မွတ္တမ္းကားကို OSI (Open Society Institution)  ၏အစီအစဥ္ျဖင့္ အေမရိကား၌တကၠသိုလ္တက္ေနၾကသည့္ ျမန္မာေက်ာင္းသားမ်ားအား ျပသရန္စီစဥ္ေနေၾကာင္း၊ အခ်ိန္၊ ေနရာႏွင့္အေသးစိတ္ကို Matthew ႏွင့္ဆက္ေဆြးေစလိုေၾကာင္း၊ ျဖစ္ႏိုင္လ်ွင္လူကိုယ္တိုင္သြားဖို႔ စီစဥ္ေစလိုေၾကာင္းလည္းပါလာ၏။ ဤသို႔ျဖင့္ က်ေနာ္ႏွင့္ Matthew ေရစက္ဆံု၏။ ေနာက္ေတာ့ အီးေမးလ္အျပန္အလွန္ပို႔ျဖစ္၊ ေျပာျဖစ္ဆိုျဖစ္ၾက၏။
         သူတို႔အစီအစဥ္က (အာရွအပိုေဆာင္းေထာက္ပံ့ေၾကးပရိုဂရမ္သည္ ျမန္မာျပည္ျပင္ပ တန္းဝင္တကၠသိုလ္အဆင့္ ဘြဲ႔ဒီဂရီတခုခုရေရးပရိုဂရမ္မ်ားတြင္ ေက်ာင္းတက္ရန္အတြက္ ျမန္မာေက်ာင္းသားမ်ားအား အပိုေဆာင္း ဘဏၰာေရးအကူအညီ ေထာက္ပ့ံျဖည့္ဆည္းရန္ျဖစ္သည္။ မူလက ယင္းအစီအစဥ္သည္ ေကာလိပ္(တကၠသိုလ္) တက္ရင္းတန္းလန္း ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈေၾကာင့္ ေက်ာင္းနားလိုက္ရသည့္ ျပည္တြင္းႏွင့္ျပည္ပေရာက္ ျမန္မာေက်ာင္းသားမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္မ်ားျဖည့္ေပးရန္ ရည္ရြယ္ခဲ့ရင္းျဖစ္သည္။ (မွတ္ခ်က္။ ၂၀၁၀ မတိုင္မီက ဤပရိုဂရမ္အား Supplementary Grant Program Burma- SGPB ဟုေခၚခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခါ Supplementary Grant Program Asia-SGPA ဟုေျပာင္း လိုက္ပါသည္) ျဖစ္၏။ (ထိုအစီအစဥ္အား စိတ္ဝင္စားသူမ်ား ေအာက္ပါလင့္ခ္တြင္ ဝင္ေရာက္ၿပီး အေသးစိတ္ေလ့လာႏိုင္ပါသည္) http://www.soros.org/initiatives/scholarship/focus_areas/supplementary_asia/guidelines
            Matthew ႏွင့္က်ေနာ္ သြားေရးလာေရး အေသးစိတ္အစီအစဥ္ေတြဆြဲၾက၏။ ထိုအေတာအတြင္း ဖို႔ဝိန္းၿမိဳ့ဝန္းက်င္က အလယ္တန္းေက်ာင္းတေက်ာင္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္းတေက်ာင္းက ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ျမန္မာျပည္အေၾကာင္းေလးေတြ လာေျပာေပးပါဆိုသျဖင့္ သြားျဖစ္ေျပာျဖစ္လိုက္ေသး၏။ က်ေနာ္ ဒီေရာက္ၿပီးမွ ဒီကေက်ာင္းေတြမွာ သြားသြားေျပာရသည္မွာ ၁၅ ႀကိမ္ထက္ မနည္းရွိၿပီ။ ျပန္ေရးမည္ဆိုကာ စိတ္ထဲေတးထားေသာ္လည္း လက္ေတြ႔ခ်မေရးျဖစ္ခဲ့ေသး။ သူတို႔ႏွင့္သက္တူရြယ္ တူျမန္မာျပည္က ကေလးေတြႏွင့္ ဒီက ကေလးေတြမွာ တူတာေတြရွိသလို မတူတာေတြလည္းမနည္းလွ။ သူ႔ေက်ာင္းသူ႔စာသူ႔အထြာႏွင့္၊ သူ႔ႏႈန္းသူ႔စံသူ႔ေပတံႏွင့္ ကြက္တိက်မည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ကိုယ္ႏွင့္အံမကိုက္ေသးတာေတြ၊ အံေခ်ာ္ေနတာေတြလည္းရွိတတ္၏။ ရမည္ရွာအျပစ္ဖြဲ႔မည္ဆိုလ်ွင္ လက္ၫိႈးထိုးခ်င္စရာေတြလည္းရွိေန၏။ အေကာင္းျမင္စိတ္ကို တကူးတကန္႔ေမြးၿပီးၾကည့္မည္ဆိုလ်ွင္ အေကာင္းေတြခ်ည္းဟု ေျပာမိမည္ျဖစ္၏။ က်ေနာ့္လက္ေတြ႔ကား ထိုသို႔မဟုတ္။ ဆိုးသည္ဟု မဆိုသာေသာ္လည္း ဘဝင္မက်စရာေတြ၊ ကိုယ့္အခံႏွင့္အစပ္မတည့္ တာေတြလည္း ျမင္၏။ အဆိုးျမင္/အေကာင္းျမင္ဆိုသည္မွာလည္း ဘက္သေဘာႏွင့္ဓါတ္အခံေပၚတည္မည္ထင္၏။ ဘက္သေဘာရွိေနသူတြင္ သမာသမတ္က်သည့္အေတြးႏွင့္အျမင္ အခိုင္ခန္႔ရွိဖို႔ မလြယ္ကူလွ။ က်ေနာ္က ေနရာတကာတြင္ ဘက္သေဘာရွိသူျဖစ္၏။ က်ေနာ္ႏွင့္ဆန္႔က်င္ဘက္အျမင္ရွိသူတခ်ိဳ႔က က်ေနာ့္အား အဆိုးျမင္ဝါဒီဟု ယိုးသည္လည္းရွိ၏။ က်ေနာ္ စိတ္မဆိုး။ မဆိုးသည့္အျပင္ ေက်းဇူးပါတင္ေသး၏။ က်ေနာ့္အျမင္တြင္ အဆိုးျမင္ဝါဒီမ်ားသာမရွိလ်ွင္ ေလာကသည္ ယခုေလာက္ေျပာင္းလဲ တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းလာစရာ 
အေၾကာင္းမရွိ။ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနရသည့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၊ လူမႈဝန္းက်င္၊ လူမႈဆက္ဆံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္၊ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ၊ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္မႈႏွင့္ဆင္ျခင္တံုတရား စသည္တို႔အားအေကာင္းေတြခ်ည္း ဟုျမင္သူတြင္ ထိုကိစၥတို႔အား ေျပာင္းလဲရန္အားထုတ္ေနစရာမလိုေတာ့။ အကုန္လံုးကိုအေကာင္းဟု အသာတၾကည္လက္ခံၿပီး အလိုက္သင့္ေနသြားရံုသာ။ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနရသည့္အေျခအေနတို႔သည္ မေကာင္းေသး၊ မျပည့္စံုေသး၊ ထို႔ထက္ ပိုေကာင္းသည္မ်ား ရွိေသး၏၊ ထိုအေျခအေနမ်ား ျဖစ္ထြန္းပိုင္ဆိုင္လာဖို႔ ဒီအတိုင္းရပ္ေနလို႔ေတာ့မျဖစ္၊ အေဟာင္းထဲက မေကာင္းတာေတြကိုၿဖိဳခ်၊ အသစ္ႏွင့္အစားထိုးမွ ပိုေကာင္းမည့္ေလာကကိုရမည္ဆိုကာ ေခတ္ကိုေျပာင္းခဲ့ၾကသည့္ နယ္ပယ္စံုက ေတာ္လွန္စိတ္ႏွင့္လူမႈျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးသမားတို႔သည္ ပစၥဳပၺန္ကို အေကာင္းခ်ည္းသက္သက္ဟုျမင္ခဲ့ သူေတြ မဟုတ္ခဲ့ၾက။ ဒီက ေက်ာင္းသားေတြႏွင့္ဆံုတိုင္း သူတို႔ထဲမွာေရာ အေကာင္းျမင္သမား ဘယ္ႏွေယာက္ပါလို႔ အဆိုးျမင္သမားဘယ္ႏွဦးပါကိုလည္း ေတြးမိတတ္ျပန္၏။ ယခုလည္း အေမရိကားက တကၠသိုလ္ႀကီးေတြတြင္ပညာသင္ေနၾကသည့္ ျမန္မာျပည္သားေက်ာင္းသားေတြႏွင့္ ပထမဆံုးအႀကိမ္ ေတြ႔ခြင့္ဆံုခြင့္ရေတာ့မည္။ သူတို႔ေရာ ဘယ္လိုရွိေလမလဲ။ သူတို႔ ဘာေတြကို ပိုစိတ္ဝင္စားၾကမလဲ။ သူတို႔အျမင္ေတြကေရာ ဘယ္ပံုမ်ိဳးလဲ။ ဗမာျပည္ရဲ႔ လက္ရွိအလွည့္အေျပာင္းေတြအေပၚ သူတို႔ဘယ္လိုျမင္ၾကမလဲ။ သူတို႔ဆီကေန ငါ ဘာေတြသင္ယူရႏိုင္မလဲ။ ငါ့ ဆီကေရာ သူတို႔ဘာေတြမ်ား သင္ယူၾကမွာလဲ စသည့္အေတြးတို႔ျဖင့္ စိတ္လႈပ္ရွားေနမိသည္ကေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္၏။
         ဤသို႔ျဖင့္သြားရမည့္ရက္ကလည္း ကပ္လာ၏။ အေသးစိတ္ေတြေျပာၾကေတာ့မွ ဇနီးက မင္န္းဖစ္ကို သူလည္း မေရာက္ဖူးေသး။ ေရာက္ဖူးခ်င္သျဖင့္ သူပါလိုက္မည္ဆို၏။ လမ္းတေလ်ွာက္အခ်ိန္ရလ်ွင္ ၾကားၿမိဳ့ေတြဝင္ဦးမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလယဥ္ႏွင့္မသြားပဲ ကားျဖင့္သြားမည္။ သူေမာင္းမည္ဟုဆိုေတာ့ က်ေနာ္လည္းဝမ္းသာရ၏။ က်ေနာ္က ေလယဥ္ျဖင့္ခရီးသြားရသည္ကို သိတ္မႀကိဳက္လွ။ ေလယဥ္က ေနပြင့္ပါမွေအာက္ဖက္ကိုျမင္ႏိုင္ၿပီး မ်ားေသာအားျဖင့္ တိမ္ေတြမွတပါး အျခားၾကည့္စရာလည္းမရွိ။ ပ်င္းစရာၿငီးေငြ႔စရာ။ သို႔ျဖင့္ ကားႏွင့္လာမည္ဟု ခရီးစဥ္ဆြဲ၏။ က်ေနာ္တို႔ သြားရမည့္ျပည္နယ္က တင္န္နက္ဆီ(Tennessee)၊ ၿမိဳ့က မင္မ္းဖစ္ (Memphis)။ က်ေနာ္တို႔ၿမိဳ့ကေလး (Fort Wayne) မွဆိုလ်ွင္ အေဝးေျပးလမ္းမႀကီးအတိုင္း ၅၉၆ မိုင္အကြာ။ လမ္းတြင္ အီလီႏိြဳင္း(Illinoise) မစ္ဇူရီ(Missouri) ႏွင့္အာကင္ေဆာ(Arkansas) ျပည္နယ္မ်ားကိုျဖတ္ရမည္။ ကံေကာင္းသည္က အေမရိကား၏နံမည္ေက်ာ္ “ျမစ္ႀကီး မစၥစၥပီ“ကို အီလီႏိြဳင္းႏွင့္မစ္ဇူရီနယ္ျခားတြင္တႀကိမ္၊ အာကင္ေဆာႏွင့္တင္န္နက္ဆီ နယ္ျခားတြင္တႀကိမ္ ၂ႀကိမ္ျဖတ္ရမည္။ ၿပီးေတာ့ မင္မ္းဖစ္ၿမိဳ့က “ျမစ္ႀကီးမစၥစၥပီ“၏ နံေစာင္းတြင္ေမးတင္ၿပီး တည္ထားသည့္ၿမိဳ့။ သည္ေတာ့ ျမစ္ႀကီး မစၥစၥပီကို နဖူးေတြ႔ဒူးေတြ႔ ေတြ႔ရေတာ့မည္။ ဧရာဝတီသည္ ျမန္မာျပည္၏အသက္ေသြးေၾကာ။ ဧရာဝတီကို ျမန္မာတို႔ စာဖြဲ႔လို႔မဝ၊ အားမရ။ ဘယ္ေတာ့မွလည္း မရိုးႏိုင္မအီႏိုင္။ ကိုခင္ဝမ္းႏွင့္ထူးအိမ္သင္တို႔၏ဧရာဝတီသည္ က်ေနာ့္ အၾကားအာရံုထဲတိုးဝင္လာသလို မာ့ခ္တိြန္း၏ မစၥစၥပီသည္လည္း အျမင္ထဲတိုးဝင္လာေတာ့မည္။ တခ်ိန္တုန္းက အေမရိကား၏ အသက္ေသြးေၾကာ။ သည္ျမစ္တရိုး အညာအေၾကေဒသေတြတေလ်ွာက္ မာ့ခ္တိြန္း စံုခ်ီဆန္ခ်ီ ရြက္တိုက္ခဲ့၏။ သည္ျမစ္ႀကီးမွ ေတြးစရာႏွင့္ေရးစရာေတြ သူ တပံုတမရခဲ့၏။ ခု မာ့ခ္တိြန္း၏မစၥစၥပီကို က်ေနာ္ မ်က္ေမွာက္ျမင္ရေတာ့မည္။
         ေနာက္ထပ္ ပိုကံေကာင္းသည့္တခ်က္ကား အာဖရိကန္အေမရိကန္ လူမည္းအမ်ိဳးသား၊ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး လႈပ္ရွားမႈ (Civil Rights Movement) ၏ ပဲ့ကိုင္၊ အၾကမ္းမဖက္ လူထုနည္းျဖင့္တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့သည့္သူရဲေကာင္း Dr. Martin Luther King Jr. ၏ ေနာက္ဆံုးဝင္သက္ရႉၿပီး ထြက္သက္ထုတ္ခဲ့သည့္ၿမိဳ့။ သူ အလုပ္ႀကံခံခဲ့သည့္တည္းခိုခန္းေလးကို အစိုးရကအၿပီးဝယ္ကာ သူ႔အမွတ္တရျပတိုက္ေလးလုပ္ထားၿပီး ထိုတည္းခိုခန္းႏွင့္ကပ္လ်ွက္၌ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးအမ်ိဳးသားျပတိုက္ National Civil Rights Museum ရွိေနျခင္းႏွင့္ ထိုေနရာမ်ားသို႔ သြားေရာက္ေလ့လာလည္ပတ္ေရးက ခရီးစဥ္တြင္ပါေနျခင္းျဖစ္၏။ ခရီးကသာမန္ဟုထင္ရေသာ္လည္း အမွန္က အလြန္ထူးျခား၏။ ထူးျခားမႈက အျခားမဟုတ္။ ယခင္ႏွစ္မ်ားက (OSI) ၏ ပညာသင္ၾကားမႈေထာက္ပံ့ေရးအစီအစဥ္ျဖင့္ ေက်ာင္းသားကြန္ဖရင္န္႔စ္မ်ားကို အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရွိ အျခားၿမိဳ့အျခားေနရာမ်ားတြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ္လည္း သည္ႏွစ္ သည္ေနရာ သည္ၿမိဳ့ကိုမွေရြးၿပီး က်င္းပသည္မွာအဓိပၺါယ္ရွိ၏။ လတ္တေလာျပည္တြင္းမွအျပဳအျပင္မ်ား၊ အလွည့္အေျပာင္းႏွင့္
အလႈပ္အရမ္းမ်ား၊ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ပြင့္လင္းလူ႔အဖြဲ႔အစည္းဆိုင္ရာ လံႈ႔ေဆာ္စည္းရံုး လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ေနမႈမ်ား၊ (OSI) တည္ေထာင္သူ ကုေဋၾကြယ္သူေ႒းႀကီး Gorge Soros ၂၀၁၁ ဒီဇင္ဘာ ၂၆ မွ ၂၀၁၂ ဇန္နဝါရီ ၃ ရက္အထိ ျမန္မာျပည္သို႔ သြားေရာက္လည္ပတ္ခဲ့ၿပီး အစိုးရတာဝန္ရွိသူမ်ားအပါအဝင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးခဲ့မႈမ်ား၏အက်ိဳးဆက္အား ထင္ဟပ္ခ်က္ပင္ျဖစ္၏။
မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ ဧၿပီ ၇ ရက္ ၂၀၁၂(ဆက္ပါဦးမယ္)

0 comments:

Post a Comment