(သူ႔နယ္ေနလည္း ကိုယ့္လူမ်ိဳးဘဲ သြားလုပ္လို႔ မျဖစ္ပါ)
ဗမာတျပည္လံုး ကိုလိုနီေအာက္ေရာက္သြားၿပီးတဲ့အခါက်မွ ၿဗိတိသွ်က နယ္နိမိတ္မ်ဥ္းေတြဆြဲတာ သတ္မွတ္တာတာေတြလုပ္ပါတယ္။ အဲ့သလိုမလုပ္ခင္က နွစ္ဘက္သေဘာတူလက္ခံထားတဲ့ နယ္ျခားမ်ဥ္းရယ္လို႔ အပီအျပင္မရွိပါ။ တိတိက်က်လိုက္နာၾကတဲ့ နယ္ျခား စည္းကမ္းရယ္လို႔လည္းမရွိပါ။ တမင္းတက္တမ်ိဳး၊ အားအႀကီးအေသးေပၚမူတည္ၿပီး ပေဒသရာဇ္ေတြ ဘုရင္ေတြနယ္ပယ္ခ်ဲ႔ၾက လုၾက ယက္ၾကတာ တိုက္ၾကခိုက္ၾကတာဘဲရွိတယ္။ အားအေပၚမူတည္ၿပီး ကံေၾကြးခ်နယ္ေတြ က်ံဳ႔သြားလိုက္က်ယ္လာလိုက္ ထပ္တလဲလဲ ျဖစ္ေနတာပါ။ နယ္ရွင္ပယ္ရွင္ေတြလည္း ႀကီးလိုက္ေသးလိုက္ျဖစ္ေနတာပါ။
ၿဗိတိသွ်က နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္ေတာ့ မ်ဥ္းဆြဲခ်လိုက္တယ္။ ဒါ ဗမာျပည္ဘက္ ဒါက ထိုင္းဘက္၊ ဒါက တရုတ္ဘက္ ဒါက ဗမာဘက္ စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ဆိုေတာ့ အဲ့ဒီမ်ဥ္းမဆြဲခင္က လူေတြစုေဝးေနထိုင္တဲ့ ရြာႀကီးရြာေသးေတြ၊ နယ္ပယ္ေဒသေတြ၊ တူရာအလိုက္ (ဘာသာစကား၊ ဓေလ့ထံုးစံ၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ ေဆြးမ်ိဳးေတာ္စပ္မႈ)ေနၾကတဲ့ ဇနပဒေတြရွိပါတယ္။ နယ္နိမိတ္မ်ဥ္းသားလိုက္တာအခါ ဟိုဘက္ပါသြားတဲ့ရြာ ဒီဘက္က်န္ခဲ့တဲ့ရြာေတြရွိသလို တရြာတည္းမွာဘဲ ရြာလည္ေကာင္ကမ်ဥ္းက်လို႔ တျခမ္းက ဒီဘက္နိုင္ငံပိုင္ ေနာက္တျခမ္းက တဘက္ ႏိုင္ငံပိုင္ေတြျဖစ္ၾကရတာပါ။
ေဒသနယ္ပယ္ႀကီးေတြမွာလည္း အလားတူပါဘဲ။ ဒီေတာ့ သူ႔ဘက္ပါသြားတဲ့နယ္က သူ႔နယ္၊ ကိုယ့္ဘက္ က်န္ေနတာက ကိုယ့္နယ္။ သူ႔ဘက္ပါသြားသူေတြက သူ႔နိုင္ငံေန လူမ်ိဳးစု၊ သူ႔နိုင္ငံသားျဖစ္ၾကတာပါ။ ကိုယ့္ဘက္ပါလာတာလည္း အလားတူပါပဲ။ ဒီေတာ့ ဘာသာစကား ဓေလ့ထံုးစံ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ ကိုးကြယ္ရာ ေနထိုင္ဝတ္စားဆင္ယင္ပံု နံမည္ေပးစနစ္ အစအစအရာရာ တူပင္တူျငား နိုင္ငံသားက် ကြဲသြားပါတယ္။ ရြာလည္ေကာင္ကေန နယ္ျခားမ်ဥ္းျဖတ္လို႔ တမိသားစုထဲမွာေတာင္ ကိုယ့္ဘက္နိုင္ငံသား ျဖစ္တဲ့လူျဖစ္ တဘက္နိုင္ငံသား ျဖစ္တဲ့သူျဖစ္ေတြရွိပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ ကခ်င္၊ လားဟူ၊ လီေရွာ၊ ကိုးကန္႔၊ ဝ အစရွိတဲ့လူေတြဟာ တရုတ္ဘက္မွာေရာ ဗမာဘက္မွာပါ ရွိေနၾကတာပါ။ ဒီအတိုင္းပဲ ယိုးဒယားဘက္ပါသြားတဲ့ ပေဒါင္ရြာေတြရွိသလို ဒီဘက္ပလာတဲ့ အျခားလူမ်ိဳးစုငယ္ေတြလည္းရွိပါတယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္ပါသြားတဲ့ ရခိုင္ရြာေတြရွိသလို၊ ဗမာဘက္ပါလာတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာရြာေတြနဲ႔ ဘဂၤါလီရြာေတြလည္း မနည္းပါဘူး။ အိႏၵိယဘက္ပါသြားတဲ့ ခ်င္းရြာေတြရွိသလို ဗမာဘက္က်န္ခဲ့တဲ့ အိႏိၵယရြာေတြလည္းရ်ိပါတယ္။ ဒါက လူမ်ိဳးစုေတြထဲမွာမ် နည္းနည္းလည္းႀကီး လူလည္းမ်ား လူသိလည္းမ်ားတာေတြကို ထုတ္ျပတာပါ။ လူသိနည္းၿပီး ဦးေရပါနည္းတဲ့ တခ်ိဳ႔ ေသးလြန္းတဲ့ ဘာသာစကားတူ လူ႔အစု ငယ္ေလးေတြဟာ ကမၻာေျမျပင္ေပၚကေန အေၾကာင္းအမ်ိဳးေၾကာင့္ ေပ်ာက္ေတင္ ေပ်ာက္ဆံုးကုန္ပါၿပီ။
ဒါေပမယ့္ နယ္စပ္ေဒသေနသူေတြအေလွ်ာက္ တဘက္နဲ႔တဘက္ အကူးအလူးအဆက္အဆံေ တြရွိၾကပါတယ္။ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရး သိတ္လက္လွမ္းမမီတဲ့ နယ္ေတြဆို သူ႔ရြာကိုယ့္ရြာ ရြာလူႀကီးေတ နွစ္ဘက္ညွိညွက္ၿပီး အမႈအခင္းေတြၿပီးျပတ္ေစတာပါ။ အစိုးရေတြ၊ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးေတြသာ ဝင္မေႏွာင့္ရင္ ဘာျပႆနာႀကီးငယ္မွမရွိဘဲ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း ကူးလူးဆက္ဆံေနၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက က်ေနာ့္ ကိုယ္ေတြ႔ နယ္စပ္ေဒသေတြေနခဲ့တဲ့အေတြ႔အႀကံဳနဲ႔ ေလ့လာထားတာေလးေတြအေျခခံၿပီး ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။
ဗမာျပည္တင္မက ကမၻာအရပ္ရပ္မွာပါ လူမ်ိဳးစိတ္ေဒသစိတ္ႀကီးသူေတြ၊ ဇာတိပုညဂုဏ္မာန လုပ္တတ္သူေတြလည္း နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီလူေတြဟာ အေျခအေနအရ ငုတ္ေနၾကေပမယ့္ အခန္႔သင့္ၿပီေဟ့ဆို ဘြားကနဲေပၚလာတတ္ပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္ တုတ္ဆြဲ ဒါးဆြဲလုပ္တဲ့သူနဲ႔၊ အဲ့သလို မလုပ္လုပ္ေအာင္ ေသြးထိုးလႈံ႔ေဆာ္ေပးတဲ့သူဘဲ ကြာပါတယ္။ ေပၚတင္လုပ္သူနဲ႔ ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္လုပ္သူဘဲ ကြာပါတယ္။ ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္သမားေတြထဲမွာမွ အင္မတန္ေကာက္ေကာက္က်စ္က်စ္ လုပ္တတ္သူတမ်ိဳးလည္းရွိပါေသးတယ္။
က်ေနာ္ ထိုင္းမွာေနတုန္းက ဘန္ေကာက္က၊ ခ်င္းမိုင္ကနဲ႔ တျခားႏိုင္ငံေတြကေန မဲေဆာက္ကို ျပန္လာၾကသူေတြနဲ႔ဆံုခဲ့ပါတယ္။ နိုင္ငံေရးထဲကလူေတြပါ။ အဲ့ဒီလူေတြ အတူဝိုင္းထိုင္ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္ ေသာက္စား စကားေျပာခဲ့ပါတယ္။
တႀကိမ္မွာ ဥေရာပဘက္ကေန ထိုင္းကို လာလည္တဲ့ ဗမာပညာတတ္(ဗမာပညာတတ္လို႔ ေျပာရတာက သူက ရန္ကုန္သားပါ၊ ဘြဲ႔ရပါ၊ စာေလးဘာေလးလည္းေရးပါတယ္၊ နိုင္ငံေရးထဲလည္း ထဲထဲဝင္ဝင္ပါဖူးလို႔ပါ)နဲ႔ဆံုပါတယ္။ စကားေျပာၾကရင္း သူက ထိုင္းမွာေရာက္ေနတဲ့ က်ဳပ္တို႔လူမ်ိဳးေတြဘဝဟာ ရင္နာဖို႔အလြန္ေကာင္းတယ္လို႔ဆိုေတာ့ က်ေနာ္က ဘဝလက္ေတြ႔အရ ဟုတ္ေနေတာ့အျပည့္အဝေထာက္ခံၿပီး ဘယ္တတ္နိုင္မလဲဗ်ာ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ ကိုယ့္အစိုးရမေကာင္းလို႔မွ ဒီလိုျဖစ္ရတာကိုး၊ က်ေနာ္တို႔လည္း အလုပ္မတူေပမယ့္ ဘဝေတြက တူၾကေတာ့ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ တတ္နိုင္သေလာက္ ယိုင္းပင္းရံုသာဘဲလို႔ေျပာလိုက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့သူက က်ေနာ္ေျပာတာ အဲ့ဒါမဟုတ္ဘူးဗ်၊ လူစင္စစ္ေတြျဖစ္ရဲ့သားနဲ႔ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကို တိရိစၦာန္ေတြလို ရြာသြင္း (ရံုသြင္းမဟုတ္ပါ)ျပစားခံေနရတဲ့ က်ဳပ္တို႔ ပေဒါင္လူမ်ိဳးေတြအျဖစ္ပါ။ အေတာ္ ရင္နာစရာဗ်ာ၊ က်ေနာ္ေတာ့ ၾကည့္ရင္း စိတ္ထဲနာက်ည္းၿပီး ေဒၚသေတြထြက္လို႔ အသားပါ ဆတ္ဆတ္တုန္တယ္လို႔ေျပာၿပီး ေမးေၾကာေတြေထာင္လာပါတယ္။ က်ေနာ္က အေပၚမွာေျပာခဲ့သလို နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္ခ်က္ေၾကာင့္ျဖစ္ခဲ့ရတာကို ေထာက္ျပေျပာေပမယ့္ သူက လက္မခံပါ။ လက္မခံတဲ့အျပင္ က်ေနာ္က လူမ်ိဳးစုငယ္ေတြရဲ႔ဘဝကို မစာနာနိုင္သူ အသနားမဖက္သူ စတာေတြပါသံုးၿပီး မူးမူးနဲ႔ စကားလံုးေတြ ရမ္းကားပါတယ္။ ေျပာတာမွ အမ်ားႀကီးပါ။ က်ေနာ္လည္း ဆက္မေျပာျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ အဲ့ဒီေနာက္ သူနဲ႔က်ေနာ္လည္း ခုထိ ျပန္မေတြ႔ၾကေတာ့ပါဘူး။ သူေျပာတဲ့ “က်ဳပ္တို႔ ပေဒါင္လူမ်ိဳး”ဆိုတာက ဗမာျပည္က ပေဒါင္ေတြကို ထိုင္းေတြက ဗမာျပည္ထဲအထိသြား၊ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ဖမ္းေခၚလာၿပီး ဒီမွာ တိုးရစ္ေတြကိုျပစားရင္း ေဒၚလာရွာေနတယ္” ဆိုတဲ့သေဘာအထိ ေကာက္လို႔ရေအာင္ကိုေျပာတာ ျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ္ေတြးမိတာက လည္ပင္းမွာေၾကးကြင္းေတြ စြပ္ထားတာလည္းမွန္တယ္၊ ဗမာျပည္ဘက္မွာက်န္ခဲ့တဲ့ ပေဒါင္ေတြနဲ႔လည္း တူတယ္။ (အမ်ားစုကေတာ့ ထိုင္းစကားနဲ႔စာေပကို မိခင္ဘာသာစကားသဖြယ္သံုးၾကပါတယ္) ပေဒါင္လည္း ပေဒါင္ေတြျဖစ္ၾကေပမယ့္ ဒီ ပေဒါင္ ေတြဟာ သူေျပာသလို “က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးေတြ” မဟုတ္ပါဘူး။ ထိုင္း ႏိုင္ငံသားေတြပါ။ ဒါက သူ သိရမယ့္ အေျခခံအက်ဆံုး အခ်က္တခ်က္ပါ။
ေနာက္တခ်က္က သူေျပာသလို တိုးရစ္ေတြကိုျပစားတယ္ဆိုတဲ့ကိစၥပါ။ ကမၻာလွည့္ရီးသြားလုပ္ငန္းဆိုတာ နိုင္ငံျခားေငြရွာေဖြေပးတဲ့ လုပ္ငန္းႀကီးျဖစ္သလို ယဥ္ေက်းမႈေတြ ဖလွယ္ရာ ကူးလူးရာ ရွာေဖေစ့ငုရာသေဘာလည္းပါပါတယ္။ အေပ်ာ္အပါးလိုက္ဖို႔လုပ္တဲ့ ခရီးသြား လုပ္ငန္းေတြလည္း မ်ားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထိုင္းနိုင္ငံသားပေဒါင္ေတြကို လာၾကည့္ၾကတာက အေပ်ာ္အပါးလိုက္စားဖို႔မဟုတ္ပါ။ မျမင္ဖူးတာလို႔ လာၾကည့္သူေတြကမ်ားပါတယ္။ အထူးအဆန္းဆိုေတာ့ ဓာတ္ပံုေတြမွတ္တမ္းေတြ အမွတ္တရရိုက္ၾကမွာပါ။ ဒီအထဲမွာ လူမ်ိဳးစုေဗဒ၊ မႏုႆေဗဒဒ၊ ဘာသာစကားေဗဒ အစရွိတဲ့ နယ္ပယ္စံုက ပညာရွင္ေတြ၊ ပညာတတ္ေတြ၊ မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္သမားေတြလည္း ပါပါတယ္။ ပေဒါင္လူမ်ိဳးေတြကို လာၾကည့္ၾ႔ကလို႔ အဲ့ဒီေနရာေတြဟာ Tourist Attraction စာရင္းထဲဝင္ပါတယ္။ ခရီးသြားလုပ္ငန္းနဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့အျခားလုပ္ငန္းေတြပါ ဝင္ေငြရပါတယ္။ ပေဒါင္ေဒသေတြကို နိုင္ငံျခားသားေတြလာလို႔ လမ္းပမ္းဆက္သြယ္ေရးပိုေကာင္းေအာင္ လုပ္ေပးရသလို လံုၿခံဳေရး တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးေတြပါ အစိုးရကတာဝန္ယူလုပ္ေပးပါတယ္။
တခါ ရြာထဲေနၿပီး အၾကည့္ခံ ဓာတ္ပံုအရိုက္ခံၾကတဲ့ ပေဒါင္ေတြကိုလည္း ခရီးသြားေအဂ်င္စီေတြက သတ္မွတ္တ့နႈန္းနဲ႔ပိုက္ဆံေပးေခ်ရပါတယ္။ ဧည့္သည္ေတြက သဒၵါေပါက္လို႔ေပးတဲ့ ေငြေၾကးနဲ႔ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းေတြကိုလည္း လက္ခံယူခြင့္ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီအေပၚမွာ အခြန္မေကာက္ပါ။ တခ်ိဳ႔ ပေဒါင္ရြာေတြဆို ပြင့္လင္းရာသီေရာက္ပလားဆို ခရီးသြားေတြေမွ်ာ္ေနၾကတာပါ။ အမ်ိဳးသားေတြကေတာ့ အျပင္ထြက္ အလုပ္ လုပ္ၾကျပဳၾကေပမယ့္ လည္ပင္းေၾကးကြင္းစြပ္ထားတဲ့ ပေဒါင္သူ ႀကီးႀကီးငယ္ငယ္ေတြကေတာ့ ရြာထဲခ်န္ေနၿပီး ခရီးသည္ေတြကို လည္ပင္းတဆန္႔ဆန္႔ ေမွ်ာ္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ သူတို႔အဖို႔လည္း ဝင္ေငြျဖစ္ေနတာကိုး။
ေနာက္တခ်က္က ထိုင္းခရီးသြားလုပ္ငန္းအာဏာပိုင္ေတြက ပေဒါင္ေတြကို အာဏာသံုးၿပီး ျပခိုင္းေနတာမဟုတ္ပါ။ ဘယ္သူကမွ အဓၶမ ေစခိုင္းထားတာမဟုတ္ပါ။ ျပခ်င္စိတ္ေပါက္လာေအာင္ နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔သိမ္းသြင္းတာေတြလည္း ရွိမွာပါ။ မျပခ်င္တဲ့လူ မျပလို႔ရပါတယ္။ ျပတဲ့အတြက္လည္း တေယာက္ခ်င္းအေနနဲ႔ အစိုးရဆီက ဘာအခြင့္အေရးမွ ပိုမရပါ။ သူ႔နိုင္ငံသားျဖစ္တဲ့အေလွ်ာက္ ဆိုင္ရာနိုင္ငံရဲ႔ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးကိုရသလို ႏိုင္ငံသားတာဝန္လည္း ယူရပါတယ္။ ဆိုင္ရာႏိုင္ငံကို သစၥာခံရပါတယ္။ သေဘာက ပေဒါင္ေတြဟာ တိုးရစ္ ဆြဲေဆာင္စရာေတြျဖစ္ေနေပမယ့္ အာဏာသံုးၿပီး အလုပ္ခံေနရတာမဟုတ္သလို ဆုေပးဒဏ္ေပးစနစ္နဲ႔ ျဖစ္ေနၾကတာလည္းမဟုတ္ပါ။ ဆႏၵအေလွ်ာက္ျဖစ္သလို အိမ္ေနရင္း ဝင္ေငြရတဲ့အလုပ္လည္းျဖစ္ေနတာပါ။
ဒီေနရာမွာေျပာစရာရွိတာက ဒါဟာ စီးပြားေရးလကၡဏာေဆာင္တဲ့ကိစၥမို႔ မသမာမႈ ေခါင္းပံုျဖတ္မႈေတြကေတာ့ အနည္းနဲ႔အမ်ားရွိမွာ မလြဲပါ။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ခရီးသြားလုပ္ငန္းဥပေဒနဲ႔ အျခားဥပေဒေတြကို ခ်ိဳးေဖါက္တာ ထင္ရွားေတြ႔တယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေရးယူခံရမွာပါ။ ဥပေဒဆိုတာက လက္တလံုးျခားလုပ္လို႔ရသလို ေျဗာင္က်က်ခ်ိဳးေဖါက္မႈေတြလည္းရွိမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ ေယဘုယ်လား ႁခြင္းခ်က္လားကို က်ေနာ္တို႔ စဥ္းစားရမွာပါ။
ေျပာမယ္ဆိုတျခားလည္း ေျပာစရာေတြရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေျပာခ်င္တာကေတာ့ “ဇာတိပုညဂုဏ္မာနအလံ”ဆိုတာ ေထာင္ခ်င္ဦးေတာင္ က်ိဳးေၾကာင္းက်က် ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ညီမညီ အေျခအေနေနာက္ခံဗဟုသုတ စတာေတြနဲ႔ခ်ိန္ထိုးဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။ ဒါမွမရဘူးကြာ တရုတ္ထဲ က ကခ်င္ေတြလည္း တို႔ကခ်င္၊ ထိုင္းထဲက ပေဒါင္လည္း တို႔ပေဒါင္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ထဲက ရခိုင္လည္း တို႔ရခိုင္၊ အိႏိၵထဲက ခ်င္းလည္း တို႔ခ်င္းဆိုရင္ေတာ့ မိမိရဲ႔ လူသားစိတ္ ႏိုင္ငံသားစိတ္ လူမ်ိဳးစိတ္ ေဒသစိတ္ေတြကို ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ဖို႔လိုေနၿပီလို႔ ေတြးမိပါတယ္။ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ထက္ ျပည္ခ်စ္စိတ္ရွိဖို႔လိုတာပါ။ ျပည္ခ်စ္စိတ္မွာေတာင္မွ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္မိမွ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ အက်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ
ေမ ၁၃၊ ၂ဝ၁၉
ဗမာတျပည္လံုး ကိုလိုနီေအာက္ေရာက္သြားၿပီးတဲ့အခါက်မွ ၿဗိတိသွ်က နယ္နိမိတ္မ်ဥ္းေတြဆြဲတာ သတ္မွတ္တာတာေတြလုပ္ပါတယ္။ အဲ့သလိုမလုပ္ခင္က နွစ္ဘက္သေဘာတူလက္ခံထားတဲ့ နယ္ျခားမ်ဥ္းရယ္လို႔ အပီအျပင္မရွိပါ။ တိတိက်က်လိုက္နာၾကတဲ့ နယ္ျခား စည္းကမ္းရယ္လို႔လည္းမရွိပါ။ တမင္းတက္တမ်ိဳး၊ အားအႀကီးအေသးေပၚမူတည္ၿပီး ပေဒသရာဇ္ေတြ ဘုရင္ေတြနယ္ပယ္ခ်ဲ႔ၾက လုၾက ယက္ၾကတာ တိုက္ၾကခိုက္ၾကတာဘဲရွိတယ္။ အားအေပၚမူတည္ၿပီး ကံေၾကြးခ်နယ္ေတြ က်ံဳ႔သြားလိုက္က်ယ္လာလိုက္ ထပ္တလဲလဲ ျဖစ္ေနတာပါ။ နယ္ရွင္ပယ္ရွင္ေတြလည္း ႀကီးလိုက္ေသးလိုက္ျဖစ္ေနတာပါ။
ၿဗိတိသွ်က နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္ေတာ့ မ်ဥ္းဆြဲခ်လိုက္တယ္။ ဒါ ဗမာျပည္ဘက္ ဒါက ထိုင္းဘက္၊ ဒါက တရုတ္ဘက္ ဒါက ဗမာဘက္ စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ဆိုေတာ့ အဲ့ဒီမ်ဥ္းမဆြဲခင္က လူေတြစုေဝးေနထိုင္တဲ့ ရြာႀကီးရြာေသးေတြ၊ နယ္ပယ္ေဒသေတြ၊ တူရာအလိုက္ (ဘာသာစကား၊ ဓေလ့ထံုးစံ၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ ေဆြးမ်ိဳးေတာ္စပ္မႈ)ေနၾကတဲ့ ဇနပဒေတြရွိပါတယ္။ နယ္နိမိတ္မ်ဥ္းသားလိုက္တာအခါ ဟိုဘက္ပါသြားတဲ့ရြာ ဒီဘက္က်န္ခဲ့တဲ့ရြာေတြရွိသလို တရြာတည္းမွာဘဲ ရြာလည္ေကာင္ကမ်ဥ္းက်လို႔ တျခမ္းက ဒီဘက္နိုင္ငံပိုင္ ေနာက္တျခမ္းက တဘက္ ႏိုင္ငံပိုင္ေတြျဖစ္ၾကရတာပါ။
ေဒသနယ္ပယ္ႀကီးေတြမွာလည္း အလားတူပါဘဲ။ ဒီေတာ့ သူ႔ဘက္ပါသြားတဲ့နယ္က သူ႔နယ္၊ ကိုယ့္ဘက္ က်န္ေနတာက ကိုယ့္နယ္။ သူ႔ဘက္ပါသြားသူေတြက သူ႔နိုင္ငံေန လူမ်ိဳးစု၊ သူ႔နိုင္ငံသားျဖစ္ၾကတာပါ။ ကိုယ့္ဘက္ပါလာတာလည္း အလားတူပါပဲ။ ဒီေတာ့ ဘာသာစကား ဓေလ့ထံုးစံ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ ကိုးကြယ္ရာ ေနထိုင္ဝတ္စားဆင္ယင္ပံု နံမည္ေပးစနစ္ အစအစအရာရာ တူပင္တူျငား နိုင္ငံသားက် ကြဲသြားပါတယ္။ ရြာလည္ေကာင္ကေန နယ္ျခားမ်ဥ္းျဖတ္လို႔ တမိသားစုထဲမွာေတာင္ ကိုယ့္ဘက္နိုင္ငံသား ျဖစ္တဲ့လူျဖစ္ တဘက္နိုင္ငံသား ျဖစ္တဲ့သူျဖစ္ေတြရွိပါတယ္။
ဒါ့ေၾကာင့္ ကခ်င္၊ လားဟူ၊ လီေရွာ၊ ကိုးကန္႔၊ ဝ အစရွိတဲ့လူေတြဟာ တရုတ္ဘက္မွာေရာ ဗမာဘက္မွာပါ ရွိေနၾကတာပါ။ ဒီအတိုင္းပဲ ယိုးဒယားဘက္ပါသြားတဲ့ ပေဒါင္ရြာေတြရွိသလို ဒီဘက္ပလာတဲ့ အျခားလူမ်ိဳးစုငယ္ေတြလည္းရွိပါတယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္ပါသြားတဲ့ ရခိုင္ရြာေတြရွိသလို၊ ဗမာဘက္ပါလာတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာရြာေတြနဲ႔ ဘဂၤါလီရြာေတြလည္း မနည္းပါဘူး။ အိႏၵိယဘက္ပါသြားတဲ့ ခ်င္းရြာေတြရွိသလို ဗမာဘက္က်န္ခဲ့တဲ့ အိႏိၵယရြာေတြလည္းရ်ိပါတယ္။ ဒါက လူမ်ိဳးစုေတြထဲမွာမ် နည္းနည္းလည္းႀကီး လူလည္းမ်ား လူသိလည္းမ်ားတာေတြကို ထုတ္ျပတာပါ။ လူသိနည္းၿပီး ဦးေရပါနည္းတဲ့ တခ်ိဳ႔ ေသးလြန္းတဲ့ ဘာသာစကားတူ လူ႔အစု ငယ္ေလးေတြဟာ ကမၻာေျမျပင္ေပၚကေန အေၾကာင္းအမ်ိဳးေၾကာင့္ ေပ်ာက္ေတင္ ေပ်ာက္ဆံုးကုန္ပါၿပီ။
ဒါေပမယ့္ နယ္စပ္ေဒသေနသူေတြအေလွ်ာက္ တဘက္နဲ႔တဘက္ အကူးအလူးအဆက္အဆံေ တြရွိၾကပါတယ္။ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရး သိတ္လက္လွမ္းမမီတဲ့ နယ္ေတြဆို သူ႔ရြာကိုယ့္ရြာ ရြာလူႀကီးေတ နွစ္ဘက္ညွိညွက္ၿပီး အမႈအခင္းေတြၿပီးျပတ္ေစတာပါ။ အစိုးရေတြ၊ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးေတြသာ ဝင္မေႏွာင့္ရင္ ဘာျပႆနာႀကီးငယ္မွမရွိဘဲ ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း ကူးလူးဆက္ဆံေနၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက က်ေနာ့္ ကိုယ္ေတြ႔ နယ္စပ္ေဒသေတြေနခဲ့တဲ့အေတြ႔အႀကံဳနဲ႔ ေလ့လာထားတာေလးေတြအေျခခံၿပီး ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။
ဗမာျပည္တင္မက ကမၻာအရပ္ရပ္မွာပါ လူမ်ိဳးစိတ္ေဒသစိတ္ႀကီးသူေတြ၊ ဇာတိပုညဂုဏ္မာန လုပ္တတ္သူေတြလည္း နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီလူေတြဟာ အေျခအေနအရ ငုတ္ေနၾကေပမယ့္ အခန္႔သင့္ၿပီေဟ့ဆို ဘြားကနဲေပၚလာတတ္ပါတယ္။ ကိုယ္တိုင္ တုတ္ဆြဲ ဒါးဆြဲလုပ္တဲ့သူနဲ႔၊ အဲ့သလို မလုပ္လုပ္ေအာင္ ေသြးထိုးလႈံ႔ေဆာ္ေပးတဲ့သူဘဲ ကြာပါတယ္။ ေပၚတင္လုပ္သူနဲ႔ ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္လုပ္သူဘဲ ကြာပါတယ္။ ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္သမားေတြထဲမွာမွ အင္မတန္ေကာက္ေကာက္က်စ္က်စ္ လုပ္တတ္သူတမ်ိဳးလည္းရွိပါေသးတယ္။
က်ေနာ္ ထိုင္းမွာေနတုန္းက ဘန္ေကာက္က၊ ခ်င္းမိုင္ကနဲ႔ တျခားႏိုင္ငံေတြကေန မဲေဆာက္ကို ျပန္လာၾကသူေတြနဲ႔ဆံုခဲ့ပါတယ္။ နိုင္ငံေရးထဲကလူေတြပါ။ အဲ့ဒီလူေတြ အတူဝိုင္းထိုင္ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္ ေသာက္စား စကားေျပာခဲ့ပါတယ္။
တႀကိမ္မွာ ဥေရာပဘက္ကေန ထိုင္းကို လာလည္တဲ့ ဗမာပညာတတ္(ဗမာပညာတတ္လို႔ ေျပာရတာက သူက ရန္ကုန္သားပါ၊ ဘြဲ႔ရပါ၊ စာေလးဘာေလးလည္းေရးပါတယ္၊ နိုင္ငံေရးထဲလည္း ထဲထဲဝင္ဝင္ပါဖူးလို႔ပါ)နဲ႔ဆံုပါတယ္။ စကားေျပာၾကရင္း သူက ထိုင္းမွာေရာက္ေနတဲ့ က်ဳပ္တို႔လူမ်ိဳးေတြဘဝဟာ ရင္နာဖို႔အလြန္ေကာင္းတယ္လို႔ဆိုေတာ့ က်ေနာ္က ဘဝလက္ေတြ႔အရ ဟုတ္ေနေတာ့အျပည့္အဝေထာက္ခံၿပီး ဘယ္တတ္နိုင္မလဲဗ်ာ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ ကိုယ့္အစိုးရမေကာင္းလို႔မွ ဒီလိုျဖစ္ရတာကိုး၊ က်ေနာ္တို႔လည္း အလုပ္မတူေပမယ့္ ဘဝေတြက တူၾကေတာ့ တေယာက္နဲ႔တေယာက္ တတ္နိုင္သေလာက္ ယိုင္းပင္းရံုသာဘဲလို႔ေျပာလိုက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့သူက က်ေနာ္ေျပာတာ အဲ့ဒါမဟုတ္ဘူးဗ်၊ လူစင္စစ္ေတြျဖစ္ရဲ့သားနဲ႔ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကို တိရိစၦာန္ေတြလို ရြာသြင္း (ရံုသြင္းမဟုတ္ပါ)ျပစားခံေနရတဲ့ က်ဳပ္တို႔ ပေဒါင္လူမ်ိဳးေတြအျဖစ္ပါ။ အေတာ္ ရင္နာစရာဗ်ာ၊ က်ေနာ္ေတာ့ ၾကည့္ရင္း စိတ္ထဲနာက်ည္းၿပီး ေဒၚသေတြထြက္လို႔ အသားပါ ဆတ္ဆတ္တုန္တယ္လို႔ေျပာၿပီး ေမးေၾကာေတြေထာင္လာပါတယ္။ က်ေနာ္က အေပၚမွာေျပာခဲ့သလို နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္ခ်က္ေၾကာင့္ျဖစ္ခဲ့ရတာကို ေထာက္ျပေျပာေပမယ့္ သူက လက္မခံပါ။ လက္မခံတဲ့အျပင္ က်ေနာ္က လူမ်ိဳးစုငယ္ေတြရဲ႔ဘဝကို မစာနာနိုင္သူ အသနားမဖက္သူ စတာေတြပါသံုးၿပီး မူးမူးနဲ႔ စကားလံုးေတြ ရမ္းကားပါတယ္။ ေျပာတာမွ အမ်ားႀကီးပါ။ က်ေနာ္လည္း ဆက္မေျပာျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ အဲ့ဒီေနာက္ သူနဲ႔က်ေနာ္လည္း ခုထိ ျပန္မေတြ႔ၾကေတာ့ပါဘူး။ သူေျပာတဲ့ “က်ဳပ္တို႔ ပေဒါင္လူမ်ိဳး”ဆိုတာက ဗမာျပည္က ပေဒါင္ေတြကို ထိုင္းေတြက ဗမာျပည္ထဲအထိသြား၊ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ဖမ္းေခၚလာၿပီး ဒီမွာ တိုးရစ္ေတြကိုျပစားရင္း ေဒၚလာရွာေနတယ္” ဆိုတဲ့သေဘာအထိ ေကာက္လို႔ရေအာင္ကိုေျပာတာ ျဖစ္ပါတယ္။
က်ေနာ္ေတြးမိတာက လည္ပင္းမွာေၾကးကြင္းေတြ စြပ္ထားတာလည္းမွန္တယ္၊ ဗမာျပည္ဘက္မွာက်န္ခဲ့တဲ့ ပေဒါင္ေတြနဲ႔လည္း တူတယ္။ (အမ်ားစုကေတာ့ ထိုင္းစကားနဲ႔စာေပကို မိခင္ဘာသာစကားသဖြယ္သံုးၾကပါတယ္) ပေဒါင္လည္း ပေဒါင္ေတြျဖစ္ၾကေပမယ့္ ဒီ ပေဒါင္ ေတြဟာ သူေျပာသလို “က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးေတြ” မဟုတ္ပါဘူး။ ထိုင္း ႏိုင္ငံသားေတြပါ။ ဒါက သူ သိရမယ့္ အေျခခံအက်ဆံုး အခ်က္တခ်က္ပါ။
ေနာက္တခ်က္က သူေျပာသလို တိုးရစ္ေတြကိုျပစားတယ္ဆိုတဲ့ကိစၥပါ။ ကမၻာလွည့္ရီးသြားလုပ္ငန္းဆိုတာ နိုင္ငံျခားေငြရွာေဖြေပးတဲ့ လုပ္ငန္းႀကီးျဖစ္သလို ယဥ္ေက်းမႈေတြ ဖလွယ္ရာ ကူးလူးရာ ရွာေဖေစ့ငုရာသေဘာလည္းပါပါတယ္။ အေပ်ာ္အပါးလိုက္ဖို႔လုပ္တဲ့ ခရီးသြား လုပ္ငန္းေတြလည္း မ်ားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ထိုင္းနိုင္ငံသားပေဒါင္ေတြကို လာၾကည့္ၾကတာက အေပ်ာ္အပါးလိုက္စားဖို႔မဟုတ္ပါ။ မျမင္ဖူးတာလို႔ လာၾကည့္သူေတြကမ်ားပါတယ္။ အထူးအဆန္းဆိုေတာ့ ဓာတ္ပံုေတြမွတ္တမ္းေတြ အမွတ္တရရိုက္ၾကမွာပါ။ ဒီအထဲမွာ လူမ်ိဳးစုေဗဒ၊ မႏုႆေဗဒဒ၊ ဘာသာစကားေဗဒ အစရွိတဲ့ နယ္ပယ္စံုက ပညာရွင္ေတြ၊ ပညာတတ္ေတြ၊ မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္သမားေတြလည္း ပါပါတယ္။ ပေဒါင္လူမ်ိဳးေတြကို လာၾကည့္ၾ႔ကလို႔ အဲ့ဒီေနရာေတြဟာ Tourist Attraction စာရင္းထဲဝင္ပါတယ္။ ခရီးသြားလုပ္ငန္းနဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့အျခားလုပ္ငန္းေတြပါ ဝင္ေငြရပါတယ္။ ပေဒါင္ေဒသေတြကို နိုင္ငံျခားသားေတြလာလို႔ လမ္းပမ္းဆက္သြယ္ေရးပိုေကာင္းေအာင္ လုပ္ေပးရသလို လံုၿခံဳေရး တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးေတြပါ အစိုးရကတာဝန္ယူလုပ္ေပးပါတယ္။
တခါ ရြာထဲေနၿပီး အၾကည့္ခံ ဓာတ္ပံုအရိုက္ခံၾကတဲ့ ပေဒါင္ေတြကိုလည္း ခရီးသြားေအဂ်င္စီေတြက သတ္မွတ္တ့နႈန္းနဲ႔ပိုက္ဆံေပးေခ်ရပါတယ္။ ဧည့္သည္ေတြက သဒၵါေပါက္လို႔ေပးတဲ့ ေငြေၾကးနဲ႔ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းေတြကိုလည္း လက္ခံယူခြင့္ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီအေပၚမွာ အခြန္မေကာက္ပါ။ တခ်ိဳ႔ ပေဒါင္ရြာေတြဆို ပြင့္လင္းရာသီေရာက္ပလားဆို ခရီးသြားေတြေမွ်ာ္ေနၾကတာပါ။ အမ်ိဳးသားေတြကေတာ့ အျပင္ထြက္ အလုပ္ လုပ္ၾကျပဳၾကေပမယ့္ လည္ပင္းေၾကးကြင္းစြပ္ထားတဲ့ ပေဒါင္သူ ႀကီးႀကီးငယ္ငယ္ေတြကေတာ့ ရြာထဲခ်န္ေနၿပီး ခရီးသည္ေတြကို လည္ပင္းတဆန္႔ဆန္႔ ေမွ်ာ္ေနတတ္ၾကပါတယ္။ သူတို႔အဖို႔လည္း ဝင္ေငြျဖစ္ေနတာကိုး။
ေနာက္တခ်က္က ထိုင္းခရီးသြားလုပ္ငန္းအာဏာပိုင္ေတြက ပေဒါင္ေတြကို အာဏာသံုးၿပီး ျပခိုင္းေနတာမဟုတ္ပါ။ ဘယ္သူကမွ အဓၶမ ေစခိုင္းထားတာမဟုတ္ပါ။ ျပခ်င္စိတ္ေပါက္လာေအာင္ နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔သိမ္းသြင္းတာေတြလည္း ရွိမွာပါ။ မျပခ်င္တဲ့လူ မျပလို႔ရပါတယ္။ ျပတဲ့အတြက္လည္း တေယာက္ခ်င္းအေနနဲ႔ အစိုးရဆီက ဘာအခြင့္အေရးမွ ပိုမရပါ။ သူ႔နိုင္ငံသားျဖစ္တဲ့အေလွ်ာက္ ဆိုင္ရာနိုင္ငံရဲ႔ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးကိုရသလို ႏိုင္ငံသားတာဝန္လည္း ယူရပါတယ္။ ဆိုင္ရာႏိုင္ငံကို သစၥာခံရပါတယ္။ သေဘာက ပေဒါင္ေတြဟာ တိုးရစ္ ဆြဲေဆာင္စရာေတြျဖစ္ေနေပမယ့္ အာဏာသံုးၿပီး အလုပ္ခံေနရတာမဟုတ္သလို ဆုေပးဒဏ္ေပးစနစ္နဲ႔ ျဖစ္ေနၾကတာလည္းမဟုတ္ပါ။ ဆႏၵအေလွ်ာက္ျဖစ္သလို အိမ္ေနရင္း ဝင္ေငြရတဲ့အလုပ္လည္းျဖစ္ေနတာပါ။
ဒီေနရာမွာေျပာစရာရွိတာက ဒါဟာ စီးပြားေရးလကၡဏာေဆာင္တဲ့ကိစၥမို႔ မသမာမႈ ေခါင္းပံုျဖတ္မႈေတြကေတာ့ အနည္းနဲ႔အမ်ားရွိမွာ မလြဲပါ။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ခရီးသြားလုပ္ငန္းဥပေဒနဲ႔ အျခားဥပေဒေတြကို ခ်ိဳးေဖါက္တာ ထင္ရွားေတြ႔တယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေရးယူခံရမွာပါ။ ဥပေဒဆိုတာက လက္တလံုးျခားလုပ္လို႔ရသလို ေျဗာင္က်က်ခ်ိဳးေဖါက္မႈေတြလည္းရွိမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ ေယဘုယ်လား ႁခြင္းခ်က္လားကို က်ေနာ္တို႔ စဥ္းစားရမွာပါ။
ေျပာမယ္ဆိုတျခားလည္း ေျပာစရာေတြရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေျပာခ်င္တာကေတာ့ “ဇာတိပုညဂုဏ္မာနအလံ”ဆိုတာ ေထာင္ခ်င္ဦးေတာင္ က်ိဳးေၾကာင္းက်က် ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ညီမညီ အေျခအေနေနာက္ခံဗဟုသုတ စတာေတြနဲ႔ခ်ိန္ထိုးဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္။ ဒါမွမရဘူးကြာ တရုတ္ထဲ က ကခ်င္ေတြလည္း တို႔ကခ်င္၊ ထိုင္းထဲက ပေဒါင္လည္း တို႔ပေဒါင္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ထဲက ရခိုင္လည္း တို႔ရခိုင္၊ အိႏိၵထဲက ခ်င္းလည္း တို႔ခ်င္းဆိုရင္ေတာ့ မိမိရဲ႔ လူသားစိတ္ ႏိုင္ငံသားစိတ္ လူမ်ိဳးစိတ္ ေဒသစိတ္ေတြကို ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ဖို႔လိုေနၿပီလို႔ ေတြးမိပါတယ္။ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ထက္ ျပည္ခ်စ္စိတ္ရွိဖို႔လိုတာပါ။ ျပည္ခ်စ္စိတ္မွာေတာင္မွ ဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္မိမွ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ အက်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ
ေမ ၁၃၊ ၂ဝ၁၉
0 comments:
Post a Comment