ေဗာလ္တဲရ္ဟာကဗ်ာဆရာ၊ ဝတၳဳေရးဆရာ၊ ျပဇတ္ေရးဆရာ၊ စာတမ္းေရးဆရာ၊ ဝတၳဳတိုေရးဆရာ၊
သမိုင္းဆရာ၊ ဒႆနိက ဆရာ၊ လြတ္လပ္စြာေတြးေခၚေရးလစ္ဘရယ္ဝါဒေရးရာ ဆရာႀကီးျဖစ္တယ္။ ပါရီၿမိဳ့ေတာ္မွာ
ေဗာလ္တဲရ္ကို ၁၆၉၄ မွာ ေမြးတယ္။ မ်ိဳးရိုးဗီဇက လူလတ္တန္းစား အဖေရွ့ေန၊ ငယ္စဥ္က ပါရီမွာရွိတဲ့
ဂ်က္စဝတ္ေတေကာလိပ္(Jesuit college ခရစၥယာန္စာသင္ေက်ာင္းေတာ္ျဖစ္တဲ့ လူေဝ-လ-ဂရန္မွာ
ေဗာလ္တဲရ္ေနဘူးတယ္။ ပါရီမွာလူရႊင္လူေနာက္၊ ထက္ျမက္စူးရွတဲ့ပ်က္လံုးနဲ႔သေရာ္စာကို ကဗ်ာဖြဲ႔တဲ့အေနနဲ႔
ထင္ရွားလာတယ္။ တစ္ခါေတာ့သူေရးတဲ့ႏိုင္ငံေရးကဗ်ာေၾကာင့္ ေဗာလ္တဲရ္ကိုဖမ္းၿပီး ဗက္စတီးေထာင္ထဲထည့္လိုက္တယ္။
ေထာင္ထဲမွာ ဟင္န္ရိအိတ္သမိုင္းလကၤာႀကီးတစ္ေစာင္ကို ေရးျဖစ္တယ္။ ဒီလကၤာႀကီးရဲ့ေကာင္းသတင္း
ထြက္လာတယ္။ ေဗာလ္တဲရ္ ေထာင္ကထြက္ၿပီးစ သူေရးတဲ့ ၾသဧဒစ္ပဲကို ၁၇၁၈ ပါရီမွာရံုတင္တယ္။
အဲဒီမွာ ထပ္မံနာမည္ႀကီးၿပီး အသက္ ၂၄ ႏွစ္မွာေက်ာ္အေမာ္ျဖစ္လာၿပီးတဲ့ေနာက္
အသက္ ၆ဝ အတြင္းမွာဘဲ ျပင္သစ္စာေပေခါင္းေဆာင္လို႔ အသိအမွတ္ျပဳၾကပါတယ္။ အေဟာအေျပာပ်က္လံုးေကာင္းတယ္လို႔
ၿပိဳင္စံရွားထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေခတ္က တန္ရာတန္ရာေျပာဆိုၾကရတယ္။
မင္းမ်ိဳးစိုးမ်ိဳး သူေကာင္းမ်ိဳးနဲ႔ေတြ႔ရင္ "ေမာ့ ဖူးေစ"ဆိုမွၾကည့္ရဲတာ၊
မေမးဘဲနဲ႔ကိုယ္ေျပာခ်င္တာ ေျပာလို႔ရွိရင္ ခ်က္ခ်င္း ရိုက္ပုတ္ႏွိပ္စက္ခံရတတ္တယ္။ လူအမ်ားေရွ႔မွာ
ေဗာလ္တဲရ္နဲ႔သူေကာင္းမ်ိဳး ရွဗလ်ာေဒရိုဟန္တို႔ လူပရိတ္သတ္ေရွ့မွာ စကားအေျခအတင္ေျပာမိတယ္။
စကားအရာမွာ သူကႏိုင္ေပမယ့္ မၾကာခင္ရွဗလာကလႊတ္တဲ့လူၾကမ္းေတြက ေဗာလ္တဲရ္ကို ရိုက္ႏွက္
ထုႏွက္တယ္။ ေနာက္ ဘက္စတီးေထာင္ထဲမွာသြင္းပစ္ခဲ့တယ္။ ေထာင္ထဲမွာသိပ္မၾကာေပမယ့္ အဂၤလန္ကိုျပည္ႏွင္ဒဏ္နဲ႔
၂ ႏွစ္ခြဲေလာက္ ေနခဲ့ရပါတယ္။ အဂၤလန္ကို ေဗာလ္တဲရ္ေနခဲ့တာဟာ သူ႔ဘဝအတြက္ အေရးႀကီးအဆင့္ကိုေရာက္ခဲ့ပါတယ္။
ေက်ာ္ၾကားတဲ့ ဂ်န္ေလာ့ခ္၊ ဖရန္စစ္ေဘကြန္ ၊ အိုင္စက္နယူတန္၊ ဝီလီယမ္ရွိတ္စပီးယားတို႔လို
အဂၤလိပ္ၾကီးေတြရဲ့စာေပကို ေလ့လာခြင့္ရပါတယ္။ အဂၤလန္ရဲ့ ေရွ့ေဆာင္ေတြ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ကိုယ္တိုင္ေဆြးေႏြးခြင့္ရပါေသးတယ္။
ရွိပ္စပီးယာကို သူ သိပ္အံ့ၾသတယ္။ အဂၤလိပ္ေတြရဲ့သိပၸံပညာအရာမွာ ကၽြမ္းက်င္ပံုကိုလည္း
သိခြင့္ရတယ္။ အဂၤလိပ္ေတြဘာမဆို လက္ေတြ စမ္းသပ္ၾကည့္ပံုကိုလည္း သိပ္အားက်တယ္။ သူစိတ္ထဲမွာ
အေလးစားဆံုက အဂၤလိပ္ႏိုင္ငံေရးစနစ္ပါ။ အဂၤလိပ္ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လူတစ္ဦးခ်င္းရဲ့ရပိုင္ခြင့္ဟာ
သူတို႔ျပင္သစ္ အေနနဲ႔ မၾကားဖူးတဲ့ကိစၥျဖစ္ေနတယ္။ ဘယ္အဂၤလိပ္ၿမိဳ့စားအရွင္သခင္မွ ေဗာလ္တဲရ္ခံခဲ့ရသလိုမ်ိဳး
မ်ိဳးရိုး တံဆိပ္ခပ္ႏွိပ္ထားတဲ့စာရြက္မွာ ”ဒီေကာင့္ကိုဖမ္းၿပီးေထာင္ခ်လိုက္”ဆိုတာမ်ိဳး
မလုပ္ႏိုင္တာကိုသိရတဲ့အျပင္ သူ႔ကိုဘာအျပစ္နဲ႔အေရးယူထားတယ္လို႔မသိရဘဲနဲ႔ အခုလိုခ်ဳပ္ေႏွင္ခံေနရရင္
လူေကာင္းကိုေရွ႔ေတာ္သြင္းေစအမိန္႔နဲ႔ လႊတ္ေပးလိမ့္မယ္ဆိုတာမ်ိဳးကိုလည္း ေတြ႔ရပါေသးတယ္။
ေဗာလ္တဲရ္ျပင္သစ္ကိုျပန္ေရာက္တဲအခါ သူရဲ့အႀကီးက်ယ္ဆံုးဒႆနိကစာတမ္းကို
၁၇၃၄ မွာေရးသားပံုႏွိပ္ ျဖန္႔ေဝပါတယ္။ ဒီက်မ္းကိုအဂၤလိပ္တို႔အေၾကာင္းလို႔ဘဲ အလြယ္ေခၚၾကပါတယ္။
အဲဒီက်မ္းဟာ ျပင္သစ္ဉာဏ္အလင္းဖြင့္ပြဲရဲ့အစလို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ အဂၤလိပ္အေၾကာင္းမွာ အဂၤလိပ္ႏိုင္ငံေရးစနစ္ကို
အေတာ္မ်ားမ်ားေက်နပ္ႏွစ္သက္ ခ်ီးမြမ္းစိတ္နဲ႔ေရးသားေဖာ္ျပပါတယ္။ ဂၽြန္ေလာ့နဲ႔ တျခား
အဂၤလိပ္ဒႆနိကဆရာတို႔ ေတြြးေခၚပံုေတြကိုလည္း ထည့္သြင္းေရးသားေဖာ္ျပပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ကို
ပံုႏွိပ္ျဖန္႔ေဝလို႔ ျပင္သစ္အာဏာပိုင္ ေတြက သိပ္ၿပီးစိတ္ဆိုးၾကလို႔ ေဗာလ္တဲရ္ဟာ ပါရီက
ေနာက္တစ္ႀကိမ္ထြက္ခြာသြားရျပန္တယ္။
ေဗာ္လ္တဲရ္ဟာ ျပင္သစ္အေရွ့ပိုင္းစီရဲမွာ တစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္ၾကာေအာင္ ေနခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီေဒသမွာ ၿမိဳ့စားႀကီးရဲ့ ပညာတတ္ ဥဏ္ထက္မ်က္တဲ့ဇနီး မရမ္ဒုရွေလနဲ႔ ခ်စ္သူျဖစ္ခဲ့တယ္။
၁၇၅ဝ ခုႏွစ္ ခ်စ္သူေသဆံုးၿပီးတစ္ႏွစ္ၾကာတဲ့အခါ ေဗာလ္တဲရ္ကိုပရပ္ရွားက မဟာဖက္ထရစ္ကိုယ္တိုင္ကဖိတ္ေခၚလို႔
ဂ်ာမဏီကိုသြားတယ္။ အစပထမမွာ စာေပကၽြမ္းက်င္တဲ့ဖက္ထရစ္နဲ႔ေျပလည္တယ္။ ေနာက္ရန္ျဖစ္ၿပီး
၁၇၅၁ မွာ ဂ်ာမဏီကထြက္ခဲ့တယ္။ ဂ်ာမဏီကထြက္လာၿပီး ျပင္သစ္မင္း၊ ပရပ္ရွားမင္းေတြရဲ့ေဘးကကင္းလြတ္
ေအာင္ ဂ်ီနီဗာအနီးကၿခံႀကီးတစ္ခုမွာ အေျခခ်ေနထိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူအယူအဆေတြဟာ ေရွ့ေရာက္ၿပီးေခတ္ဆန္လြန္းလို႔
ဆြစ္ဇာလန္လို ေဒသမွာေတာင္ ဒုကၡေရာက္ႏိုင္တယ္လို႔သိရတာနဲ႔ ျပင္သစ္စြစ္နယ္စပ္ ဖာေနက ၿခံသစ္ကို
ဘယ္သူကရန္လုပ္လုပ္ ေဘးလြတ္မယ့္ဘက္ကို ေျပးသာတယ္ဆိုၿပီးစိတ္ကူးနဲ႔ ႏိုင္ငံနယ္ ျခားႏွစ္ခုျခားနယ္စပ္မွာေနထိုင္ပါတယ္။
အဲဒီမွာႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ၾကာတယ္။ စာေပနဲ႔ဒႆနိကက်မ္းေတြ အဆက္မျပတ္ေရးတယ္။ ဥေရာပတစ္ခြင္ဉာဏ္ႀကီးရွင္ေတြကို
စာေပးစာယူလုပ္တယ္။ မိတ္ေဆြသဂၤဟကိုဧည့္ခံ ေကၽြးေမြးျပဳစုတယ္။ ဒီႏွစ္ေတြအတြင္းမွာ ေဗာ္လ္တဲရ္က
စာေရးမပ်က္ႀကိဳးစားမွဳေလ်ာ့နည္းမသြား၊ သူက အံ့ၾသစရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ ဘက္စံုရစာေရးဆရာ
တစ္ေယာက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဗာ္လ္တဲရ္ရဲ့ စြဲစြဲၿမဲၿမဲယံုၾကည္ထားတဲ့အခ်က္တစ္ခုက သူလည္းသူ႔အႀကိဳက္
ငါလည္းငါ့အၾကိဳက္ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္မွဳျပဳပါေစဆိုတဲ့ဘာသာေရးသီးခံခ်က္ရွိရမယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အသက္(၆ဝ)ေက်ာ္(၇ဝ)ဘက္နီးတဲ့အခါ ျပင္သစ္မွာ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ ပရိုတက္စတင့္ဂိုဏ္းသစ္ေတြကို
အျပစ္ဒဏ္ခတ္တယ္လို႔သူသိရတယ္။ ေဒါသထြက္ၿပီး ”ဉာာဏ္ပညာနဲ႔ ဘာသာေရးအယူသီးမွဳကို ငါဖယ္ရွားတိုက္ဖ်က္မယ္”လို႔ဆံုးျဖတ္လိုက္တယ္။
ဘာသာေရးခ်ဳပ္ခ်ယ္မွဳကိုဆန္႔က်င္တဲ့ ဘာသာေရးလက္ကမ္းစာေတြ အမ်ားအျပားေရးတယ္။ သူ႔ကိုယ္ပိုင္စာကို
အဆံုးသတ္တဲ့အခါတိုင္း ”အပုတ္သတင္းထြက္လွတဲ့ အခ်င္းအရာကိုသုတ္သင္ၾက”လို႔ေရးလိုက္တယ္။
ေဗာ္လ္တဲရ္အဖို႔ အပုတ္နံ႔ထြက္တဲ့ကိစၥက သာသနာယံုၾကည္မွဳနဲ႔ပတ္သက္လာရင္ သင့္မသင့္ မခ်င့္ခ်ိန္ဘဲ
အယူသီးတာကို ဆိုလိုတယ္။
အသက္(၈၃)ႏွစ္ေရာက္တဲ့ (၁၇၇၈)ခုႏွစ္မွာ ေဗာ္လ္တဲရ္ ပါရီကိုျပန္သြားတယ္။
သူေရးတဲ့အိရန္ျပဇာတ္ ပထမပြဲကို သူကိုယ္တိုင္ လာၾကည့္တယ္။ သူ႔ကို ျပင္သစ္ေဖ်ာ္ေျဖပြဲရဲ့ဘဘႀကီးလို႔ေခၚၿပီး
လူထုႀကီးက လက္ခုပ္ၾသဘာတစ္ခဲနက္တီးတယ္။ ဘင္ဂ်ိဳမဲန္ဖရင့္ကလင္ အပါအဝင္ သူ႔ကိုၾကည္ညိဳေလးစားသူေတြ
တစ္ဖြဲဖြဲေတြ႔ၾကတယ္။ အဲဒီအခါ ေဗာ္လ္တဲရ္ရဲ့ဘဝ နိဂံုးပိုင္းကိုေရာက္ပါၿပီ။ ပါရီမွာ
(၃ဝ)ေမ (၁၇၇၈) ေန႔ရက္မွာ ကြယ္လြန္သြားပါတယ္။
သူက”ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ယံုၾကည္မွဳကိုအသံုျပဳၿပီး အယူသီးတဲ့အလုပ္ေတြကို
အတင္းတိုက္ဖ်က္တဲ့လူျဖစ္တယ္”ဆိုၿပီး ပါရီသဂၤ်ိဳင္းမွာ ခရစၥရမ္ဘာသာဝင္ေတြျပဳၿမဲဝတ္ကိုျပဳၿပီး
ျမွဳတ္ႏွံခြင့္မေပးပါ။ တစ္ဆယ့္သံုးႏွစ္ၾကာတဲ့အခါ သူရုပ္ၾကြင္းကိုျပန္ေဖာ္ၿပီး ဂုဏ္ျပဳထိုက္သူေတြရဲ့သင္ဂၤ်ိဳင္းျဖစ္တဲ့
ပါရီပန္သယ္ရြန္မွာ တခမ္းတနားျမွဳပ္ႏွံၾကပါတယ္။ ေဗာ္လ္တဲရ္ေရးတဲ့စာေတြမ်ားလြန္းလို႔
အေသးအဖြဲကိုဖယ္ၿပီး အေရးပါတဲ့စာေတြကိုေရးမယ္ဆိုရင္ေတာင္ ဒီစာတမ္းငယ္မွာေရးသားေဖာ္ျပႏိုင္မွာမဟုတ္ပါ။
"မင္းေျပာတာကိုငါမႏွစ္သက္ေပမယ့္ မင္းေျပာခ်င္တာေျပာခြင့္ရေအာင္ေတာ့
ငါအသက္စြန္႔ၿပီးေဆာင္ရြက္ေပးမယ္"ဆိုတဲ့စကားကို သူေျပာသြားလို႔ လူအမ်ားက သူပဲဒါမ်ိဳးေျပာမွာလို႔
စြဲလမ္းေနၾကတယ္။ ေနာက္ ေဗာ္လ္တဲရ္ရဲ့ဦးတည္ခ်က္ေဖာ္ထုတ္တဲ့အယူအဆတစ္ခုက ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မွဳမွာ၊
သာသနာေရးမွာ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ျခင္းႏွိပ္ကြပ္ျခင္းကို ဇြဲနဲ႔အၿမဲဆန္႔က်င္ခဲ့ပါတယ္။ ေဗာ္လ္တဲရ္ဟာ
ထာဝရဘုရာသခင္ကို ယံုၾကည္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ခ်ဲ႔ထြင္ေဆာင္ရြက္ေျပာေဟာၾကပံုကိုေတာ့
လံုးဝမေက်နပ္ပါ။ ”အဖြဲ႔အစည္းအားကိုးၿပီး ပိတ္ပင္တားျမစ္ခ်က္ေတြကေတာ့ အေခ်အျမစ္မရွိလိမ္လည္ခ်က္ေတြျဖစ္တယ္”လို႔
အၿမဲတင္ျပေရးသားခဲ့တယ္။ သူရဲ့ႏိုင္ငံေရး၊ သာသနာေရး အယူအဆဟာ ျပင္သစ္ဉာဏ္ပြင့္လင္းမႈမွာ
ပင္မေရစီးေၾကာင္းျဖစ္တယ္။ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးကို (၁၇၈၉)မွာေပၚေပါက္လာေအာင္ ေရွ႔ေဆာင္ေပးခဲ့တယ္လို႔ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
သူေရးတဲ့ ထင္ရွားၿပီးအေရးပါဆံုးျဖစ္တဲ့သမိုင္းက်မ္းက ”နိုင္ငံတကာရဲ့စိတ္ဓါတ္နဲ႔အမူအက်င့္”ျဖစ္ပါတယ္။
ရွိၿပီး သမိုင္းက်မ္းေတြနဲ႔ ကြာျခားခ်က္ႏွစ္ခုရွိပါတယ္။ ပထမအခ်က္က ဥေရာပဆိုတာ ကမၻာႀကီးရဲ့ေသးငယ္တဲ့အစိတ္အပိုင္းေလးတစ္ခုမွ်သာျဖစ္လို႔
သူက်မ္းမွာ အာရွဖက္ကို ပိုၿပီးျပည့္စံုေအာင္ေလ့လာေရးသားပါတယ္။ ေဗာ္လ္တဲရ္အျမင္မွာ
”နိုင္ငံေရးသမိုင္းက ဓေလ့သမိုင္းထက္ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေျပာရရင္ ပိုၿပီးအဖိုးတန္တယ္”ဆိုတဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီမိုကေရစီရဲ့သေဘာတရားယံုၾကည္မွဳ အခ်ဳပ္အခ်ယ္ကင္းရွင္းေရး၊ ပညာရွင္ေတြ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေတြးေခၚႀကံဆခြင့္ေတြ
ျပင္သစ္မွာ လူအမ်ားသိရွိေအာင္၊ သူတို႔အသိမွာ စိမ့္ဝင္သြားေအာင္ အဲဒီကတစ္ဆင့္ ဥေရာပတစ္တိုက္လံုးျပန္႔သြားေအာင္
သူကေဆာင္ရြက္ေပးတာျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ရဲ့ သိပ္ထိမိတဲ့စာေရးနည္း သူအသက္ရွည္ရွည္ေနႏိုင္ၿပီး
စာကိုမျပတ္ေရးသားႀကိဳးစားျဖန္႔ေဝေနတဲ့အခ်က္က သူ့လက္ရာသိပ္မ်ားေတာ့ လူထုပရိတ္သတ္မ်ားမ်ားသိေအာင္လုပ္သူဟာ
သူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ ဉာဏ္ပြင့္လင္းမွဳမွာ သူ႔စိတ္ကူးကိုမွီၿပီးျဖစ္ေပၚလာတာေတြမ်ားတယ္။
တတိယအခ်က္ကေတာ့ ေဗာ္လ္တဲရ္ဟာ အျခားပညာရွင္ေခါင္းေဆာင္ေတြထက္ သူေပၚေပါက္ေရာက္ရွိလာတာ
အမ်ားႀကီးေစာတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေဗာ္လ္တဲရ္ဟာ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးလို႔ ႀကီးက်ယ္တဲ့အေတြးအေခၚရာသီဥတုကို
ေျပာင္းေပးနိုင္တဲ့ကိစၥမွာ သိပ္အေရးပါတဲ့ေနရာကေန ပါဝင္ကျပႏိုင္သူျဖစ္ပါတယ္။ သူဟာ ျပင္သစ္မွာသာ
သက္ေရာက္တာမဟုတ္ပါ အေမရိကားရွိ ေသာမတ္ဂ်က္ဖာဆင္၊ ဂ်ိန္းမဒီဆင္နဲ႔ ဘင္ဂ်မင္ဖရန့ကလင္တို႔ဟာ
သူ႔စာေတြကို ဖတ္တယ္။ ဒီေတာ့အေမရိကာႏိုင္ငံေရးအစဥ္အလာရဲ့ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။
The 100; A Ranking of the Most Influential Persons in History by
Michael H.Hart
(Translated by ေဒါက္တာသန္းထြန္း " ေက်ာ္စြာ ၁ဝဝ ")
ယူတာက ဒီေနရာကပါ။
https://www.facebook.com/groups/276223095802969/permalink/448277438597533/
0 comments:
Post a Comment