ျငင္းပယ္ျခင္း၏အလွ(ျဖစ္တည္မႈဒႆနနိဒန္း)ေမာင္ၾကည္သစ္(အပိုင္း၁၇-)
(ၿပီးပါၿပီခင္ဗ်ား။ ဒါေနာက္ဆံုးအခန္းပါ။ က်ေနာ္ ဘာ့ေၾကာင့္
ဒီအေၾကာင္းအရာကို ဒီေလာက္ ဇြဲနဘဲနဲ႔လုပ္ရသလဲဆိုတာကို ေနာက္ေတာ့မွ
မက်ဥ္းမက်ယ္ေလးေရးပါ့မယ္။ အျမည္းသေဘာ ေျပာရရင္ေတာ့ ဒီ
ဝါဒဟာအင္မတန္ကိုလွ်ိဳ႔ဝွက္နက္နဲၿပီး ပညာအရာအားႀကီးသူ ဉာဏ္ပညာ ထိပ္တန္းေရာက္သူေတြမွသာနားလည္နိုင္တဲ့
ပညာရွိတို႔အရာလိုလိုေျပာၿပီး လူတခ်ိဳ႔ကိုအျမင္ေမွာက္မွား၊ အထင္ႀကီးေအာင္လုပ္သူေတြနဲ႔
ဆံုခဲ့ဖူးတာေၾကာင့္ပါ။ ဒါေလးတပုဒ္ဖတ္ရံု ေလ့လာရံုနဲ႔ ဒီဝါဒကိုတီးေခါက္မိၿပီလို႔ မဆိုနိုင္ေပမယ့္
“ဒါလည္း ဒႆနပညာနယ္ပယ္ထဲက ဒႆနတရပ္ပဲ၊ ဆက္ေလ့လာဖို႔အေျခခံေကာက္ေၾကာင္းေလးမွ်ျဖစ္တယ္”
ဆိုတာေလာက္က်န္တယ္ဆိုရင္ပဲ က်ေနာ္ ဇက္နဲ႔လက္ အေညာင္းခံရက်ိဳး နပ္ၿပီဗ်ိဳ႔) (မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ)
(ဆ)။ ကၽြန္ေတာ့အေနနဲ႔
ကေန႔ဒီေနရာမွာေျပာဖို႔ရည္ရြယ္ထားတာကေတာ့ ျဖစ္တည္မႈဝါဒကို အမ်ိဳးမ်ိဳးစြပ္စြဲၿပီး ျပစ္တင္ရႉတ္ခ်ထားၾကတာေတြကုိ ျဖစ္တည္မႈဝါဒဘက္ကေနၿပီး ျပန္လည္ေခ်ပဖုိ႔ျဖစ္တယ္။
ပထမဆုံးကေတာ့ ျဖစ္တည္မႈဝါဒဆုိတာ
လူေတြကိုေတြေဝမိန္းေမာေစတ့ဲ အေျဖမရွိတဲ့အယူအဆ ထြက္ေပါက္မ့ဲဝါဒျဖစ္တယ္ဆိုတ့ဲ စြပ္စြဲခ်က္ျဖစ္တယ္။
ျဖစ္တည္မႈဝါဒမွာ ဘာအေျဖ၊ ဘာထြက္ေပါက္မွ ျပမထားဘူး။ ဒီေလာကမွာ လူသားေတြျပဳမူလုပ္ေဆာင္သမွ်အားလံုးဟာ
ဘာမွ အက်ိဳးသက္ေရာက္မမရွိတ့ဲ အခ်ည္းနွီးကိစၥေတြျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျဖစ္တည္မႈဝါဒဟာ ဘာအဓိပၸါယ္မွမရွိတ့ဲ
စိတ္ကူးယဥ္ဒႆနတမ်ိဳးသာျဖစ္တယ္။ စိတ္ကူးယဥ္တယ္ဆိုတာ ဇိမ္ခံတာတမ်ိဳးျဖစ္တ့ဲအတြက္ ျဖစ္တည္မႈဒႆနဟာ
ဘူဇြာဒႆနတရပ္သာျဖစ္တယ္လို႔စြပ္စြဲၾကပါတယ္။ ဒီလို စြပ္စြဲတာမ်ိဳးကုိ ကြန္ျမဴနစ္ေတြေျပာဆိုေလ့ရွိတယ္။
အျခားတဘက္ကလည္း ျဖစ္တည္မႈဝါဒဆိုတာ လူသားကိုရႈတ္ခ်တ့ဲဝါဒျဖစ္တယ္။ လူ႔သေဘာလကၡဏာကို အေကာင္းတကြက္မွမျမင္တ့ဲဝါဒ
ျဖစ္တယ္။ လူသားရဲ့ထြန္းလင္းလွပၿပီး နွစ္လိုဖြယ္ေကာင္းတ့ဲအျခမ္းဘက္ကို လုံးဝလ်စ္လွ်ဴရႉထားၿပီး
မည္းေမွာင္ဆိုးညစ္ မနွစ္လိုဖြယ္ရာအျခမ္းဘက္ကို မီးေမာင္းထိုးျပတ့ဲဒႆနျဖစ္တယ္လို႔ ဆုိၾကပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ ကက္သလစ္ေဝဖန္ေရးသမား မာစီယား က ကၽြန္ေတာ္တို႔ျဖစ္တည္မႈဝါဒီေတြဟာ ကေလးငယ္ေလးေတြရဲအၿပံဳးကုိေတာင္ ျမင္နိုင္၊ ခံစားနိုင္၊ လက္ခံနိုင္ၾကသူေတြမဟုတ္ဘူးလို႔ ဆုိပါတယ္။
ေနာက္ ဘက္နွစ္ဘက္စလုံးက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကုိ သေဘာရႉျမင္ထားတာ ရွိပါေသးေသးတယ္။ ဒါကေတာ့
က်ေတာ္တို႔ျဖစ္တည္မႈဝါဒီေတြဟာ လူသားေတြရဲ့အဖြဲ႔အစည္းအသင္းအပင္းနဲ႔ေနထုိင္မႈကို မ်က္ကြယ္ျပဳထားၾကတယ္။ လူကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကေန သီးျခားခြဲထုတ္ၿပီး အထီးက်န္အျဖစ္နဲ႔ စဥ္းစားၾကတယ္လို႔ စြပ္စြဲၾကပါတယ္။
ဒီလုိ စြပ္စြဲပုတ္ခတ္ထားတာေတြကို ကၽြန္ေတာ္က ဒီကေနႀကိဳးစားၿပီး တံု႔ျပန္ေျဖရွင္းသြားမွာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ကၽြန္ေတာ့္ရဲ့ေဟာေျပာခ်က္္ကို 'ျဖစ္တည္မႈဝါဒနဲ႔လူသားဝါဒ' လို႔ အမည္ေပးထားပါတယ္။
ျဖစ္တည္မႈဝါဒဟာ လူသားဝါဒတမ်ိဳးျဖစ္တယ္လို႔ဆုိတာနဲ႔စပ္လ်ဥ္းၿပီး ကၽြန္ေတာ္ အေမးအျမန္းခံရတာ ရွိပါတယ္။ လူတခ်ိဳ႔က ေျပာၾကတယ္။
'ေအာ္ဂလီဝတၳဳမွာတုန္းက လူသားဝါဒီေတြဟာ လမ္းမွားလုိက္ၾကသူေတြျဖစ္တယ္လို႔ ခင္ဗ်ားေျပာခဲ့ဖူးတယ္၊
ဒါ့အျပင္ လူသားဝါဒတမ်ိဳးတည္းကုိလည္း ခင္ဗ်ားပ်က္ရယ္ျပဳခဲ့တယ္။ ခုမွ ဘာျဖစ္လို႔ လူသားဝါဒဆီ
ျပန္ၿပီးသြားခ်င္ေနတာလဲ'လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ လူသားဆုိတ့ဲေဝါဟာရမွာ အလြန္ျခားနားတ့ဲအဓိပၸါယ္
နွစ္မ်ိဳးနွစ္စားရွိပါတယ္။ တမ်ိဳးကေတာ့ လူသားကိုရည္မွန္းခ်က္အျဖစ္ခံယူၿပီး လူသားသည္
အျမင့္ျမတ္ဆံုး၊ ၊ တန္ဖိုးအရွိဆံုးျဖစ္သည္ဟု လက္ခံတဲ့အယူအဆျဖစ္ပါတယ္။ 'လူသည္ ႀကီးက်ယ္ခန္းနားလွပါတကား'လို႔
ေႂကြးေၾကာ္နိုင္တ့ဲ အဓိပၸါယ္မ်ိဳးျဖစ္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ေလယာဥ္ပ်ံမတည္ေဆာက္တတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္
ေလယာဥ္ပ်ံတည္ေဆာက္တတ္တဲ့လူသားေတြရဲ့လုပ္ရပ္ကုိ လူသားတဦးအေနနဲ႔ဂုဏ္ယူ ဝံ့ႂကြားနိုင္တယ္။
လူသားတခ်ိဳ႔ရဲ့ ထူးျခားထင္ရွားတဲ့လုပ္ရပ္ေတြကုိအေၾကာင္းျပဳၿပီး လူသားကို တန္ဖိုးထား
ဂုဏ္ျပဳၾကတယ္။ လူသာပဓနျဖစ္ေၾကာင္း၊ လူသာတန္ဖုိးအရွိဆံုး ျဖစ္ေၾကာင္းဆိုၾကတယ္။ ဒီလို လူသားဝါဒမ်ိဳးကေတာ့
ဘာမွအဓိပၸါယ္မရွိဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ေခြးေတြ၊ ျမင္းေတြေတာင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔လုိေနရာမွာရွိရင္
ကၽြန္ေတာ္တို႔လိုဘဲ ဂုဏ္ယူတတ္၊ ဂုဏ္ျပဳတတ္ၾကမွာေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။
ျဖစ္တည္မႈဝါဒကေတာ့
လူသားကုိ ဘယ္ေတာ့မွ ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္အေနနဲ႔မစဥ္းစားဘူး။ ဘာေ့ၾကာင္လ့ဲဆိုေတာ့ လူဆုိတာအၿမဲတမ္း
မိမိကိုယ္မိမိ တည္ေဆာက္ပံုေဖာ္ေနၾကတဲ့အတြက္ျဖစ္တယ္။ လူသားမ်ိဳးႏြယ္ကုိ ကုိးကြယ္ျခင္းဟာ
ဖက္ဆစ္ဝါဒရဲ့ လူသားဝါဒကုိအျမင္က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့လူသားဝါဒအျဖစ္ အဆံုးသတ္သြားေစမွာျဖစ္တယ္။
ဒီလိုလူသားဝါဒမ်ိဳးနဲ႔ ျဖစ္တည္မႈဝါဒဟာ လုံးဝမသက္ဆုိင္ဘူး။
လူသားဝါဒရဲ့ ေနာက္အဓိပၸါယ္တမ်ိဳးရွိပါေသးတယ္။
ဒါက္ို အေျခခံအားျဖင့္ဖြင့္ဆိုရရင္ လူဟာအၿမဲတမ္း မိမိကိုယ္မိမိ ေက်ာ္လြန္ေနတယ္ဆိုတဲ့အဓိပၸါယ္ျဖစ္တယ္။
လူသားဟာ မိမိကိုယ္မိမိေက်ာ္လြန္ၿပီး မိမိရဲ့လက္ရွိအျဖစ္ အေျခအေနကိုေက်ာ္လြန္ၿပီး စီမံခ်က္ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္သူျဖစ္တယ္။
ဒီလိုေဆာင္ရြက္ၿပီး မိမိျဖစ္တည္မႈကို မိမိဘာသာတည္ေဆာက္ယူတာျဖစ္တယ္။ ျမင့္ျမတ္ထူးျခားတ့ဲ
ရည္မွန္းခ်က္္ပန္းတုိင္ေတြကို ႀကိဳးပမ္းအေကာင္ထည္ေဖာ္ျခင္းအားျဖင့္ မိမိရဲ့ျဖစ္တည္မႈကို
တည္ေဆာက္နိုင္သူျဖစ္တယ္။ လူဟာ မိမိကိုယ္ကိုမိမိ ျမင့္ျမတ္ထူးျခားေစနိုင္သူျဖစ္တယ္။
ဤ ျမင့္ျမတ္ထူးျခားမႈနဲ႔ဆက္ႏြယ္ၿပီး အရာဝတၳဳအျဖစ္အပ်က္ေတြရဲ့ အနက္အဓိပၸါယ္ေတြကုိ ေဖာ္ေဆာင္ေပးနိုင္တယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔ လူဟာ သူကုိယ္တုိင္ သူ႔ျမင့္ျမတ္ထူးျခားမႈရဲ့အသည္းနွလံုးဗဟိုခ်က္မ ျဖစ္တယ္။
လူသားရဲ့ပုဂၢလဓိဌာန္က်မႈ စၾကာဝဠာကလြဲၿပီး ဘာမွမရွိဘူး။ ဒီလိုပုဂၢလဓိဌာန္သေဘာအားျဖင့္ ျဖစ္တည္ေနတ့ဲ လူ႔ရဲ့ထူးျခားျမင့္ျမတ္မႈကို ဖြင့္ဆိုတ့ဲလူသားဝါဒကိုသာ ျဖစ္တည္္မႈဝါဒကလက္ခံထားတယ္။ ျဖစ္တည္မႈဝါဒဟာ
လူသားဝါဒျဖစ္တယ္။ ဘာေ့ၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ပုဂၢလလူသားဟာ မိမိအတြက္ဥပေဒကို မိမိဘာသာခ်မွတ္သူျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္
ျဖစ္တယ္။ မိမိကလြဲၿပီး ဥပေဒခ်မွတ္ျပဌာန္းသူ ဘယ္သူမွ မရွိတဲ့အတြက္ျဖစ္တယ္။ လူဟာ မိမိအတြက္ မိမိကုိယ္တိုင္အဆုံးအျဖတ္ေပးသူျဖစ္တယ္။ စစ္မွန္တ့ဲလူသားအျဖစ္ မိမိကုိယ္ကုိမိမိ ေဖာ္ေဆာင္ဝင္စားနိုင္သူျဖစ္တယ္။
လူဟာ မိမိကိုယ္မိမိ ကယ္တင္နိုင္သူျဖစ္တယ္။ မိမိဘဝကုိကယ္တင္နိုင္သူဟာ မိမိကလြဲၿပီး ဘယ္သူမွ
မျဖစ္နိုင္ဘူးဆုိတာ လူေတြ နားလည္သင့္တယ္။ ဒီသေဘာေတြေၾကာင့္ ျဖစ္တည္မႈဝါဒဟာ အဆုိးျမင္ဝါဒမဟုတ္ဘးူ။
အေကာင္းျမင္ဝါဒသာ ျဖစ္တယ္။ လူေတြကုိ စိတ္အားငယ္ေစတဲ့ဝါဒ မဟုတ္ဘးူ။ လူသားရဲ့ျပဳမူေဆာင္ရြက္မႈဆုိင္ရာ
လမ္းၫႊန္အယူဝါဒသာ ျဖစ္တယ္။
ေနာက္ဆက္တြဲေတြးေခၚရွင္မ်ား
(၁) Berson,
Henry (ဘာဆြန္၊ ဟင္နရီ) (၁၈၅၉၁၉၄၁) စာေပနိုဘယ္ဆုရ ျပင္သစ္ေတြးေခၚရွင္ျဖစ္သည္။ သူ၏စြမ္းအားဝါဒ(Vitalism)
သည္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ဒႆနသမုိင္းတြင္ထင္ရွားသည္။ လူသား၏ အသိစိတ္အပါအဝင္ျဖစ္ေသာ သဘာဝေလာကနွင့္သဘာဝေလာက
တို႔၏ အေျခခံမွာ ဘဝစြမ္းအား (Life force/ Elan Vitl) ျဖစ္သည္ဟု ဘာဆြန္ကခံယူသည္။ သူ၏
Creative Erolution (၁၉၁၁) စာအုပ္သည္္ ထင္ရွား၏။ ကမၻာေက်ာ္ ျပင္သစ္စာေရးဆရာႀကီး မာစယ္ပရိုးစ္အေပၚတြင္
သူ႔အေတြးအေခၚသည္ မ်ားစြာၾသဇာျပဳလၽႊမ္းမိုးခဲ့သည္။
(၂) Camus,
Albert (ကမ်ဴး၊ အဲဘဘတ္) (၁၉ဝ၃၆ဝ)
စာေပနိုဘယ္ဆုရ ျပင္သစ္ေတြးေခၚရွင္
ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေရွးဦးပုိင္းအယူအဆမ်ားသည္ နတၱိဝါဒ (Nihilism)ဘက္သို႔ ယိမ္းယုိင္ခဲ့၏။
ထို႔ေၾကာင့္ သူ႔ကို ျဖစ္တည္မႈဝါဒီမဟုတ္ေၾကာင္းေဝဖန္ၾကသည္။ သူကုိယ္တိုင္ကလည္း ယန္းေပါဆာ့တ္တို႔၏
ျဖစ္တည္မႈဝါဒနွင့္ သူသည္ မသက္ဆုိင္ေၾကာင္း တရားဝင္ေျပာခဲ့သည္။ ဒႆနတရပ္က္ုိ ဝတၳဳပုံသ႑န္ျဖင့္
အနုပညာေျမာက္စြာ ဖန္တီးရာ၌ စံထားအပ္သူျဖစ္၏။ ဒႆန စာေပနွင့္ပတ္သက္၍ သူ၏ The Myth of
Sisyphusနွင့္The Rebel တို႔သည္ ထင္ရွား၏။
(၃) Descartes,
Rene ေဒးကား၊ ရီနီ (၁၅၆၉၁၆၅ဝ)
ေမာ္ဒန္ အေနာက္တိုင္းဒႆန၏ဖခင္ႀကီးအျဖစ္
သတ္မွတ္ျခင္းခံရသူ ျပင္သစ္ေတြးေခၚရွင္ျဖစ္သည္။ သူသည္ ကဲကုလသခၤ်ာကို ေဖာ္ထုတ္ေပးခဲ့ေသာ
သခၤ်ာပညာရွင္ ျဖစ္သည္။ သခၤ်နည္းကုိ ဒႆနပညာတြင္သံုး၍ သူ၏ဆင္ျခင္ျမင္အဓိကဝါဒ
(Rationalism) ဒႆန စနစ္တရပ္ကုိတည္ေဆာက္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ သူ၏အယူအဆသည္ ေမာ္ဒန္ဒႆန၏ အဓိကလမ္းေၾကာင္းႀကီးတရပ္ျဖစ္ခဲ့သည္။
သူ၏ Discourse on Method (၁၆၃၇)နွင့္Meditation (၁၆၄ဝ) တို႔သည္ ေမာ္ဒန္ဒႆနတြင္ မွတ္တိုင္ျဖစ္ခဲ့ေသာ
ဒႆနစာေပမ်ားျဖစ္ခဲ့၏။
(၄) Einsetein,
Albert အိုင္းစတိုင္း၊ အဲဘဘတ္ (၁၈၇၉၁၉၅၅)
ကမၻာေက်ာ္ ဂ်ာမန္ဂ်ဴး
ရူပေဗဒပညာရွင္ ျဖစ္သည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ သိပၸံဒႆနပညာရွင္တဦးလည္းျဖစ္သည္။ ေရွးအစဥ္အလာ
လက္ခံခဲ့သည့္ AbsoluteTimeand Space အယူအဆကုိ ဆန္႔က်င္ပယ္ဖ်က္ခဲ့သည့္္ သူ၏ႏိႈင္းရသီအိုရီ
(Relativity Theory)သည္ နွစ္ဆယ္ ရာစုေတြးေခၚပညရွမ်ားအေပၚ မ်ားစြာလႊမ္းမုိးခဲ့သည္။
(၅) Hegel,
George Willheim Friedrich ေဟဂယ္၊ ေဂ်ာ့ဝီဟမ္ ဖရက္ဒရစ္ခ်္ (၁၇၇ဝ ၁၈၃ဝ) ေမာ္ဒန္အေနာက္တိုင္းဒႆန၏
အထြဋ္အထိပ္တြင္ရွိခဲ့ေသာ ဂ်ာမန္နာမ္ဝါဒီ ေတြးေခၚရွင္ႀကီးျဖစ္၏။ သူ၏ အနႏၱဝိဉာဥ္ဝါဒ
(Absolute Idealism)သည္ နွစ္္ဆယ္ရာစု အေနာက္တိုင္းအေတြးအေခၚပညာရွင္မ်ားအေပၚ မ်ားစြာလႊမ္းမိုးခဲ့၏။
သူ၏ ဒႆနစာေပမ်ားတြင္Science of logic (၁၈၁၂၁၇)နွင့္ Philosiphy of Right (၁၈၂၁) တို႔သည္
ထင္ရွား၏။ ေဟဂယ္၏ေနာက္လုိက္မ်ားသည္ ေဟဂယ္ ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ လကၤ်ာေဟဂယ္ဝါဒီႏွင့္ လက္ဝဲေဟဂယ္ဝါဒီဟူ၍
နွစ္မ်ိဳးကြဲသြားသည္။ ကမၲာေက်ာ္ရုပ္ဝါဒီႀကီး ကားလ္မာက္စ္သည္ ငယ္စဥ္က လက္ဝဲေဟဂယ္ဝါဒီျဖစ္ခဲ့သည္။
(၆) Heidegger,
Martin ဟိုင္ေဒဂါ၊ မာတင္ (၁၈၈၉၁၉၇၆)
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ဂ်ာမန္ဒႆနပညာရွင္ျဖစ္၏။
ဘုရားမ့ဲ ျဖစ္တည္မႈဝါဒအေျခခံမ်ားကုိ ခ်မွတ္ေပးသူအျဖစ္ထင္ရွားသည္။ သူကုိယ္တုိင္ကမူ ျဖစ္တည္မႈဝါဒီဟူေသာအမည္ကုိ
မႏွစ္သက္၊ မခံယူခဲ့။ သူ၏ဒႆနသည္ Being ကို ဗဟုိျပဳထားေသာ အေတြးအေခၚျဖစ္သည္ဟု ေျပာခဲ့သည္။
သိပၸံပညာ၏ေလာင္းရိပ္မွကင္းလြတ္ေသာအေတြးအေခၚတရပ္ကုိ ေဖာ္ထုတ္ရန္အားထုတ္ခဲ့သည္္။
Bring and Time(၁၉၂၇)နွင့္ What is Metaphysics (၁၉၂၉) တို႔သည္ သူ၏ထင္ရွားေသာဒႆနက်မ္းမ်ား
ျဖစ္ၾကသည္။
(၇) Heraclitus ေဟရာကလိုတပ္စ္(ဘီစီ
၅ ရာစု)
ေရွးေဟာင္း ဂရိေတြးေခၚရွင္ျဖစ္သည္။
စၾကာဝဠာႀကီး၏သေဘာသဘာဝမွ ေျပာင္လဲျခင္းတရားျဖစ္၏။ ေျပာင္းလဲျခင္းသာလွ်င္ အစစ္အမွန္တရားျဖစ္၍
အရာရာတုိင္းသည္ အစဥ္အၿမဲေျပာင္းလဲေနသည္ဟု သူက ခံယူခဲ့သည္။
(၈) Jasper, Karl
ယာစ္ပါး၊ ကားလ္ (၁၈၈၃၁၉၆၉)
ဘုရားရွိျဖစ္တည္မႈဝါဒီ
ဂ်ာမန္ေတြးေခၚရွင္ျဖစ္သည္။ ကဲကီးဂါးဒ္နွင့္ နိေရွးတို႔၏ စိတ္ပညာအယူအဆမ်ားကုိဆက္ခံခဲ့၏။
အႀကီးအက်ယ္ ထိတ္လန္႔မႈ (ဥပမာ ေသျခင္းတရား)နွင့္ နဖူးေတြ႔ဒူးေတြ႔ရင္ဆုိင္လိုက္ရေသာအခ်ိန္တြင္
လူသားသည္ ျဖစ္တည္္မႈ၏တကယ့္အစစ္အမွန္ အဓိပၸါယ္ကို သိရွိနားလည္လာရသည္ဟုယူဆခဲ့သည္။
Philosophy of Existence (၁၉၃၈) သည္ သူ၏ထင္ရွားေသာဒႆနစာေပျဖစ္၏။
(၉) Kierkegaard,
Soren ကဲကီးဂါးဒ္၊ ဆုိရန္ (၁၈၁၃၁၈၅၅)
ဒိန္းမတ္လူမ်ိဳး ေတြးေခၚရွင္
ဘာသာေရးေဗဒပညာရွင္စာေရးဆရာ ျဖစ္သည္။ သူ႔ေခတ္ကာလတြင္ လႊမ္းမိုးထားေသာ နာမ္ဝါဒီႀကီး ေဟဂယ္၏
ဒႆနစနစ္တည္ေဆာက္ေရးကို အျပင္းအထန္ဆန္႔က်င္ခဲ့သူျဖစ္သည္။ အမွန္တရားသည္ ပုဂၢလလူသား၏အတြင္းအဇၩတ
သေဘာနွင့္ နက္ရိႉင္းစြာဆက္စပ္ေနသည္ဟု ယုံၾကည္ခဲ့သည္။ ေမာ္ဒန္ျဖစ္တည္မႈဝါဒကုိအေျခတည္ေပးသူအျဖစ္
သတ္မွတ္ၾကသည္။ သူ၏ ထင္ရွားေသာဒႆနစာေပမ်ားမွာ Either/or (၁၈၃၄)၊ The Concept of
Dread (၁၈၄၄)နွင့္Cuoncluing Unscientific Postcrip (၁၈၄၆) တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
(၁ဝ) Marcel,
Gabriel မာစယ္၊ ဂါဘရီးယယ္ (၁၈၈၉၁၉၇၃) ဘုရားရွိျဖစ္တည္မႈဝါဒက္ုိဥိးီေဆာင္ခဲ့ေသာျပင္သစ္ေတြးေခၚရွင္ျဖစ္၏။
ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီးတြင္ ျပင္သစ္ဒႆနေလာက၌ ယန္းေပါဆာ့တ္နွင့္ေခတ္ၿပိဳင္ထင္ရွားသူလည္းျဖစ္သည္။
ဝတၳဳ၊ ျပဇာတ္မ်ားေရး၍ သူ၏ ဒႆနကုိေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည္။ Being and having (၁၉၃၅)၊ The
Mystery of Being (၁၉၅ဝ) တို႔သည္ သူ၏ ထင္ရွားေသာဒႆန လက္ရာမ်ား ျဖစ္၏။
(၁၁) Marx, Karl မာ့က္စ္၊
ကားလ္ (၁၈၁၈၁၈၈၃)
ထင္ရွားေသာ ေခတ္သစ္ဂ်ာမန္ရုပ္ဝါဒီျဖစ္သည္။
ငယ္စဥ္က ဂ်ာမန္ နာမ္ဝါဒီႀကီးေဟဂယ္၏လႊမ္းမိုးမႈကို မ်ားစြာခံခ့ဲရသည္။ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္၏
အေျခခံဒႆနျဖစ္ေသာ ဒိုင္ယာလက္တစ္နည္းက်ရုပ္ဝါဒကုိ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သူျဖစ္သည္။ ဤမည္ကိုအစြဲျပဳထားေသာ
မာက့္စ္ဝါဒသည္ နွစ္ဆယ္ရာစုကမၻာ၏ နိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးနယ္ပယ္မ်ားတြင္ အထူးအေရးပါၿပီး
တြင္က်ယ္ခဲ့သည္။ သူ၏ထင္ရွားေသာဒႆနစာေပမ်ားမွာ The German Idiology (၁၈၄၆)၊ The
porerty of Philosophy ( ၁၈၄၇)နွင့္Manifesto of the communist party (၁၈၄၈)တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
(၁၂) Nietzche,
Friedrich နိေရွး၊ ဖရက္ဒရစ္(၁၈၄၄၁၉ဝဝ)
ဂ်ာမန္ေတြးေခၚရွင္
ယဥ္ေက်းမႈေဝဖန္ေရးဆရာျဖစ္သည္။ ေရွးရိုးစဥ္လာခရစ္ယာန္ ကိုယ္က်င့္နီတိနွင့္ လူတုိင္းသာတူညီမွ်ျဖစ္သည္ဟူေသာ
လူထုအေျချပဳလူ႔အဖြဲ႔အစည္းခံယူခ်က္တို႔ကုိ ျပင္းထန္စြာ ဆန္႔က်င္တိုက္ဖ်က္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။
သူ၏ ထူးခၽြန္သူ လူ႔ထက္လူ (Superman) အယူအဆသည္ အလြန္ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည္။ သူ၏အေတြးအေခၚသည္
နွစ္ဆယ္ရာစု အေနာက္တိုင္းစာေပအေပၚ မ်ားစြာလႊမ္းမိုးခဲ့ၿပီး သူ႔ကို ဘုရားမ့ဲျဖစ္တည္မႈဝါဒ၏
အေျခခံေတြးေခၚရွင္အျဖစ္လက္ခံထားၾကသည္။ သူ၏ Thus Spoke Zarathustra (၁၈၈၃) နွင့္ Beyond
Good and Evil (၁၈၈၆) တို႔သည္ ထင္ရွာသည္။
(၁၃) Plato ပေလတို(၄၂၈၃၄၇)
ထင္ရွားေသာ ဂရိေတြးေခၚရွင္
နာမ္ဝါဒီႀကီးျဖစ္၏။ အေနာက္တ္ုိင္းတြင္ ဒႆနပညာကုိ စနစ္တက်ျဖစ္ေအာင္ စတင္ေဖာ္ေဆာင္ေပးသူ
ျဖစ္၏။ ယေန႔ အေနာက္တုိင္းတကၠသိုလ္မ်ား၏ မူလအစျဖစ္ေသာ'အကယ္ဒမီေက်ာင္းေတာ္'ကို ဂရိနိုင္ငံေအသင္ၿမိ့ဳတြင္
တည္ေထာင္ခ့ၿဲပီး ဒႆနပညာ၊ သခၤ်ပညာနွင့္စာေပပညာတို႔ကုိ သင္ၾကားပုိ႔ခ်ခဲ့သည္္။ သူ၏ စိတ္ကူးထည္သီအိုရီ
(Theory of Idea) သည္ အေနာက္တိုင္း ေတြးေခၚရွင္အဆက္ဆက္အေပၚ ၾသဇာျပဳလႊမ္းမုိးခဲ့သည္။
ေဆြးေႏြးပြဲဒႆနက်မ္းမ်ားစြာ ေရးသားျပဳစုခဲ့သည္။ အထင္ရွားဆံုးမွာ 'သမၳတႎငို္ငေံတာ္(The
Republic)' ျဖစ္သည္။
(၁၄) Sartre,
JeanPaul ဆာ့တ္၊ ယန္းေပါ(၁၉ဝ၅၈ဝ)
စာေပနိုဘယ္ဆုရ ျပင္သစ္ေတြးေခၚရွင္
စာေရးဆရာျဖစ္သည။္ သူ၏ ဘုရားမဲ့ျဖစ္တည္မႈဝါဒသည္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ဒႆနသမိုင္းတြင္ အင္အားႀကီးမားေသာ
ဒႆနလႈပ္ရွားမႈတရပ္ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္မႈနွင့္ပတ္သက္ေသာ သူ၏အေတြးအေခၚမ်ားအေပၚ ဂ်ာမန္ေတြးေခၚရွင္
ဖိခ်္ေတ (Fichte) ၏ လႊမ္းမုိးမႈ မ်ားစြာရွိခဲ့သည္။ Being and Nothioness (၁၉၄၃) သည္
သူ၏ အထင္ရွားဆံုးဒႆနက်မ္းျဖစ္သည္။
(၁၅) Socrates ေဆာခ့ရတၱိ
၄၇ဝ၃၉၉ ဘီစီ)
ေရွး ဂရိေတြးေခၚရွင္ႀကီး
ျဖစ္သည္။ အေနာက္တိုင္းအေတြးအေခၚသမိုင္းတြင္ သဘာဝအေျချပဳဒႆနလမ္းေၾကာင္းမွ လူသား အေျချပဳဒႆနလမ္းေၾကာင္းသို႔
တဆစ္ခ်ိဳးေျပာင္းလဲေစခဲ့သူျဖစ္သည္။ သူ၏ေတြးေခၚႀကံဆနည္းသည္ ေဆာခ့ရတၱိနည္းဟူ၍လည္းေကာင္း၊
ဒုိင္ယာလက္နည္းဟူ၍လည္းေကာင္း ထင္ရွား၏။ သူကိုယ္တိုင္ မည္သည့္ ဒႆနက်မ္းကုိမွ် မေရးသားခဲ့။
သို႔ေသာ္ သူ၏တပည့္ရင္း ပေလတုိ၏ 'ေဆြးေႏြးပြဲက်မ္းစာမွတဆင့္ အေတြးအေခၚမ်ားကုိသိရွိရသည္။
ကိုးကားစာအုပ္မ်ား
1. Aronson,
Ronald, "JeanPaul Sartre; Philosophy in the World", Verso, London,
1980.
2. Barrett,
William, "Irrational Man", Mercury London, 1964.
3. Blackham,
"Six Existentialist Thinkers", Routledge, London, 1989.
4. Collinson,
Diane, "Fifty major Philosophers", Routledge, London, 1989. 5.
Feibleman, "Understanding Philosopy", Horizon, New York, 1973.
6. Katen,
Thomas, "Doing Philosophy", PreticeHall, U.S.A., 1973.
7. Kaufmann,
Walter, "Existentialism From Dostoevsky to Sartre", Meridian, U.S.A.,
1975.
8. Khlyabich,
"an Outline History of Philosophy", Progress, Moscow, 1964. 9.
Lafarage, Rene, "JeanPaul Sartre", University of Notre Dame, U.S.A.,
1970.
10. Macquarrie,
John, "Existentialism", Pelican, England, 1976.
11. Murdoch,
Iris, "Sartre", Collins, London, 1967.
12. Passmore,
John, "A Hundred Years of Philosophy", Wyman & Son London, 1957.
13. Runes, Dagobert,
"Dictionary of Philosophy", Littlefield, U.S.A., 1968.
14. Sartre,
JeanPaul, "Being and Nothingness", Philosophyical Library, New York,
1956.
15. Sartre,
JeanPaul, "Existentialism and Humanism", Methuen, London, 1955.
16. Sartre,
JeanPaul, "Nausea", Pennguin, England, 1956.
17. Sartre,
JeanPaul, "The Reprieve", Knoff, New York, 1947.
18. Stern,
Alfread, "Sartre; His Philosophy and Psychoanalysis", Libreal Arts,
New Yorks, 1953.
19. Streller,
Justus, "To Freedom comdemned", Philosophical Library, New York,
1960.
20. White,
Morton, "The Age of Analysis", Mentor, U.S.A., 1955.
21. Wilson,
Colin, "Beyond the Outsider", Pan, London, 1965.
22. Wilson,
Colin, "Outsider", Pan, London, 1970.
23. Winn, Ralph,
"A Concise Dictionary of Existentialism", Philosophical Library, New
York, 1960.
0 comments:
Post a Comment