Wednesday, January 23, 2013

Brainwashing (သို႔) ဦးေႏွာက္က်င္းျခင္း (ဦးဦးေမွာ္ဆရာ)

0 comments
Brainwashing ကို အဂၤလိပ္-ျမန္မာအဘိဓာန္မွာ ဦးေႏွာက္က်င္းျခင္းလို႔၊ ရွိရင္းစြဲအေတြးအေခၚအယူအဆေတြကို စြန္႔လြတ္ဖယ္ရွားၿပီး အျခားအယူအဆကို လက္ခံရန္အဓမၼျပဳက်င့္ျခင္းလို႔ ဘာသာျပန္ထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ သေဘာက လူတစ္ဦးရဲ့ေခါင္းထဲက အေတြးေဟာင္း ေတြကိုဖယ္ထုတ္ပစ္ၿပီး အယူသစ္ေတြ ရိုက္သြင္းေပးလိုက္ျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္ရဲ့ လူမႈေရး၊ ဘာသာေရး၊ ႏိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚအယူအဆေတြကို ကေျပာင္းကျပန္ျဖစ္ေအာင္ တနည္းအားျဖင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္သြားေအာင္ေျပာင္းလဲပစ္ႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ တကယ္ေတာ့မလြယ္ကူပါဘူး။ အဲဒီလိုျဖစ္သြားဖို႔ အဲဒီလူရဲ့ႏွလံုးသားနဲ႔၀ိဉာဥ္ အားအင္ကုန္ခမ္းၿပီး သိျမင္နားလည္ႏိုင္တဲ့ စြမ္းအားနဲ႔ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္တဲ့စြမ္းအားေတြကို သုည ျဖစ္သြားေအာင္အရင္လုပ္ရမွာပါ။ “မင္း ဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လိုယံုၾကည္ေနေသးသလဲ”လို႔ေမးရင္ “ကၽြန္ေတာ့ေခါင္းထဲ ဘာမွမရွိေတာ့ဘူး။ ဘာမွ မယံုၾကည္ေတာ့ဘူး”လို႔ ေျပာရတဲ့အဆင့္ထိေရာက္ေအာင္ အရင္အလုပ္ခံရပါတယ္။ အဲဒီအခါက်မွ  “ကဲ…ဒါဆို မင္းဒီလို ယံုၾကည္ေပေတာ့’”လို႔ ဆက္အေျပာခံရၿပီး ေနာက္ေျပာတာေတြကို လိုက္မွတ္ရင္းမွတ္ရင္းနဲ႔ သူတို႔ေျပာတာေတြကို တကယ္ယံုသြားရတဲ့ဘ၀ ေရာက္သြားရျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။
Brainwash ဆိုတဲ့ ဦးေႏွာက္က်င္းတဲ့အလုပ္ကို ေရွးပေ၀သဏီကတည္းက လူေတြလုပ္ခဲ့ၾကတာပါ။ ေရွးအီဂ်စ္ႏိုင္ငံ ဖာရိုဘုရင္ေတြ လက္ထက္ကတည္းကလုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ လူေတြကို ေသြးေဆာင္ျဖားေယာင္းၿပီး ထုထည္ႀကီးမားတဲ့ပိရမစ္ႀကီးေတြ ေဆာက္ခိုင္း ခဲ့တာကို သမိုင္းသုေတသီေတြက ေထာက္ျပၾကပါတယ္။ ဒုတိယကမာၻစစ္အတြင္းက ဂ်ာမနီႏိုင္ငံမွာလည္း လုပ္ခဲ့ၾကတာပါပဲ။ စစ္ေအးေခတ္မွာလည္း အေရွ႔အုပ္စုနဲ႔အေနာက္အုပ္စု ႏွစ္စုလံုးက ဒီလိုလုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ကိုရီးယားစစ္ပြဲ (၁၉၅၀-၅၃) အတြင္း တရုတ္အက်ဥ္းေထာင္မ်ားထဲမွာ ဖမ္းဆီးခံခဲ့ရတဲ့အေမရိကန္စစ္သားေတြလည္း ဦးေႏွာက္က်င္းခံခဲ့ရပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အေမရိကန္ဂ်ာနယ္လစ္ “အက္ဒြပ္ဟန္တား” ေရးတဲ့  New Leader’ ဆိုတဲ့စာအုပ္ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္မွာ ထြက္လာၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာမွ Brainwashing ဆိုတဲ့ေ၀ါဟာရက ေခတ္စားလာတာပါ။ ဦးေႏွာက္အက်င္းခံရတာထက္စာရင္ ေသလိုက္တာကမွသက္သာဦးမယ္လို႔ အဲဒီစာအုပ္မွာဆိုထားပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ေျပာစရာရွိတာက လူတစ္ေယာက္ရဲ့ အေတြးအေခၚအယူအဆေတြကို ကေျပာင္းကျပန္ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္သြားေအာင္ ေျပာင္းလဲပစ္လိုက္တာမ်ိဳးကိုသာ ဦးေႏွာက္က်င္းတယ္လို႔ေခၚတာမဟုတ္ဘဲ လူတစ္ေယာက္ တစ္စံုတစ္ခုကိုယံုၾကည္သြားေအာင္ ဆြဲေဆာင္တိုက္တြန္း တာမ်ိဳးကလည္း “Brainwash” လုပ္ျခင္းဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ပါ ပါတယ္ ။ ဥပမာ- အသစ္ေပၚလာတဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုကို ၀ယ္သံုးခ်င္လာေအာင္ အတင္းတိုက္တြန္းၿပီး ေၾကာ္ျငာလြန္းမကေၾကာ္ျငာၾကေတာ့ လူအမ်ားက ဟုတ္မွာပဲလို႔ယံုၾကည္မိၿပီး ၀ယ္သံုးလိုက္မိတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ “Brainwash” လုပ္ခံရတယ္လို႔ ေျပာေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အမွန္တကယ္လည္း ဒီေန႔ေခတ္မွာ မီဒီယာေတြ၊ ေၾကာ္ျငာေတြအလြန္အားေကာင္းလာတဲ့အတြက္ လူေတြလည္း အလြယ္တကူဦးေႏွာက္က်င္းခံရေလ့ရွိပါတယ္။ လိုအပ္ခ်က္ေတြအရ၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြအရ ဦးေႏွာက္က်င္းျခင္းဒီဂရီကြာျခားတယ္လို႔ ဆိုပါေတာ့ဗ်ာ ။
ဒီေခါင္းစဥ္က အလြန္က်ယ္ျပန္႔တဲ့အတြက္ အေသးစိတ္ေဖၚျပေနရင္ စာရွည္ၿပီး စာဖတ္သူမ်ားစိတ္၀င္စားမႈေလ်ာ့ နည္းႏိုင္တာေၾကာင့္ အတိုခ်ဳံးၿပီးနားလည္ရလြယ္ကူေအာင္ က်ေနာ့္အျမင္မ်ားကိုပါေပါင္းစပ္ၿပီး အတတ္ႏိုင္ဆံုးေဖၚျပေပးပါ့မယ္။ ေယဘူယ်အားျဖင့္ ဦးေႏွာက္က်င္းနည္း (၆) မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ဒီနည္းေတြကေတာ့ စာသင္ေက်ာင္းေတြ၊ စစ္တပ္ေတြ၊ ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ တစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္နဲ႔အုပ္စိုးတဲ့တိုင္းျပည္ေတြ၊ ႏိုင္ငံေရးခံယူခ်က္ေၾကာင့္ အက်ဥ္းက်ခံေနရသူေတြ၊ စစ္သံု႔ပန္းေတြကို ျပဳလုပ္ေလ့ရွိတဲ့နည္းလမ္းေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။

ပထမဆံုးနည္းလမ္းကေတာ့ လိမ္ညာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ၁၄ ရာစုက ဥေရာပမွာ Black Death ဆိုတဲ့ ပလိပ္ေရာဂါဆိုး က်ေရာက္ခဲ့တယ္။ ဥေရာပမွာရွိတဲ့လူဦးေရရဲ့ထက္၀က္ေက်ာ္ဟာ ဒီေရာဂါေၾကာင့္ေသခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဂ်ဴးေတြက ေရတြင္းထဲကိုအဆိပ္ခပ္လို႔ ခုလိုျဖစ္ရတာဆိုတဲ့ ေကာလဟာလသတင္းထြက္လာတယ္။ လူေတြဟာ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက တစ္ရြာနဲ႔တစ္ရြာကူးလူးဆက္ဆံမႈ သိပ္မရွိၾကေသးဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီသတင္း မွန္ ၊ မမွန္မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဘဲ ယံုၾကည္သြားၾကတဲ့အတြက္ လက္ရွိေဘးဒုကၡႀကီးမွထြက္ေပါက္ရွာတဲ့အေနနဲ႔ အၾကမ္းဖက္ၾကရာမွာ ဂ်ဴးေတြ လူးလိမ့္ ခံခဲ့ၾကရပါတယ္။

၈၈၈၈ အေရးခင္းအတြင္း ဗကပေတြၿမိဳ့ထဲ၀င္ေရာက္လာၿပီဆိုတဲ့၀ါဒျဖန္႔မႈနဲ႔ လက္နက္မပါဘဲဆႏၵျပေနေသာ ေက်ာင္းသားျပည္သူမ်ားကို ရက္ရက္စက္စက္ပစ္ခတ္ႏွိမ္ႏွင္းဖို႔ စစ္တပ္ကိုခိုင္းခဲ့ရာမွာ ဒီနည္းလမ္းကိုအသံုးခ်ခဲ့တာပါ။
ဒီမွာသိသာတဲ့အခ်က္က ပတ္၀န္းက်င္ေဒသမ်ားႏွင့္ကူးလူးဆက္ဆံခြင့္မျပဳဘဲ အဆက္အသြယ္ျဖတ္ၿပီး သီးျခားခြဲထုတ္ခံထားရတဲ့ ေဒသေတြ၊ လုအုပ္စုေတြ ( isolated area / community) မွာ အဓိကရုန္းဖန္တီးဖို႔ ဦးေႏွာက္က်င္းခံရဖို႔ပိုမိုလြယ္ကူတယ္ ဆိုတာပါပဲ။

ဒုတိယနည္းလမ္းက အတိအက်မဟုတ္ဘဲ ၿခံဳငံုေကာက္ခ်က္ခ်ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။  ဥေရာပမွာ ဂ်စ္ပဆီေတြဟာ ရာဇ၀တ္ေကာင္ေတြပဲလို႔ေကာက္ခ်က္ခ်လိုက္တာနဲ႔ ဂ်စ္ပဆီမွန္ရင္ရာဇ၀တ္မႈက်ဴးလြန္မဲ့သူမ်ားလို႔ ထင္သြားၾကတာမ်ိဳးပါ။ ဒါနဲ႔ပက္သက္ၿပီး ဂရိႏိုင္ငံမွာ စစ္တမ္းေကာက္ယူလိုက္တဲ့အခါ ရာဇ၀တ္မႈက်ဴးလြန္သူေတြရဲ့ ၉၆% ဟာ ဂရိလူမ်ိဳးေတြပဲျဖစ္ေန တာေတြ႔ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ အစြဲမခၽြတ္ဘဲ ထင္ျမဲအတိုင္းဆက္ထင္ေနေတာ့ ေနရာအတည္တက်မရွိဘဲ ေရြ႔ေျပာင္းေနထိုင္ေလ့ ရွိေပမယ့္ အျပစ္မရွိတဲ့ဂ်စ္ပဆီေတြအတြက္ကေတာ့  နစ္နာၾကရတာေပါ့။
ယေန႔ ကမာၻ့မီဒီယာစာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚမွာ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္သံုးစြဲလာတဲ့ ၀ါဒျဖန္႔စကားတစ္ခြန္းကေတာ့- “မြတ္ဆလင္တိုင္းသည္ အၾကမ္းဖက္သမားမ်ားမဟုတ္ေသာ္လည္း အၾကမ္းဖက္သမားတိုင္းသည္ မြတ္ဆလင္မ်ားျဖစ္သည္ ” ဆိုတဲ့စကားျဖစ္ပါတယ္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ ထိုစကားအတြက္ တိက်ခိုင္လံုေသာအေထာက္အထားမ်ား၊ စစ္တမ္းမ်ားမရွိပါဘူး။ အေမရိကန္အက္ဖ္ဘီအိုင္မွ တရား၀င္ ထုတ္ျပန္ေသာစစ္တမ္းတစ္ခုတြင္ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္မွ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္အတြင္း အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္က်ဴးလြန္ခဲ့ေသာအၾကမ္းဖက္မႈမ်ား အနက္ ၆% ကသာ အစၥလာမၼစ္အစြန္းေရာက္မ်ားျဖစ္ၿပီး၊ က်န္တဲ့ ၉၄% အနက္ ၄၂% မွာ အေမရိကန္ဖြားလက္တင္လူမ်ိဳးမ်ား၊ ၂၄% မွာ လက္၀ဲစြန္းေရာက္မ်ား၊ ၇% မွာ ဂ်ဴးအစြန္းေရာက္မ်ား၊ ၅% မွာ ကြန္ျမဴနစ္မ်ားႏွင့္ ၁၆% မွာ က်န္အစုအဖြဲ႔မ်ား အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားသာျဖစ္ပါတယ္။
ထို႔အတူ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ထိ ဥေရာပတိုက္တြင္ျဖစ္ပြားေသာ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားႏွင့္ပက္သက္ေသာစစ္တမ္းမ်ားကိုထုတ္ျပန္ရာ ၉၉.၆% က မြတ္ဆလင္မဟုတ္ေသာအျခားအစြန္းေရာက္မ်ားရဲ့လက္ခ်က္မ်ားျဖစ္ေနပါတယ္။ ထိုထဲတြင္ ၈၄.၈% မွာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားနဲ႔လံုး၀သက္ဆိုင္ျခင္းမရွိေသာ ခြဲထြက္ေရးသမားမ်ားေၾကာင့္ျဖစ္ရတဲ့အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ လက္၀ဲစြန္းေရာက္၀ါဒီမ်ား၏ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားကလည္း အစၥလာမၼစ္အစြန္းေရာက္သမားမ်ားထက္ ၁၆ ဆ  ပိုမိုျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး မြတ္ဆလင္အစြန္းေရာက္အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားမွာ ျဖစ္စဥ္အားလံုး၏ ၀.၄% သာရွိတယ္လို႔သိရပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ဒီလိုတိက်ခိုင္လံုတဲ့တရား၀င္စစ္တမ္းမ်ားရွိေနေသာ္လည္း မိမိဦးေႏွာက္ထဲ၀င္ၿပီးသားအစြဲတစ္ခုကို မစဥ္းစားမဆင္ျခင္ဘဲ ဆက္လက္ကိုင္စြဲထားေသာေၾကာင့္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားနဲ႔မည္သို႔မွ်မသက္ဆိုင္ေသာ ကမာၻအႏွ႔ံမွအစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ား နစ္နာၾကရပါတယ္။

တတိယနည္းလမ္းကေတာ့ လြႊဲခ်ျခင္း(သို႔)ထိုးေကၽြးျခင္းပါ။ ကိုယ္ျပစ္မႈက်ဴးလြန္တာကိုသံသယမရွိေအာင္ အမ်ားသံသယရွိေလာက္တဲ့အေျခအေနရွိသူတစ္ဦးဦးကို တရားခံအျဖစ္ကင္ပြန္းတပ္ေပးလိုက္ျခင္းကို ဆိုလိုပါတယ္။ ဒါကို လူေတြယံုၾကည္သြားတဲ့အတြက္ ျပစ္မႈမက်ဴးလြန္ပါဘဲ ေထာင္ထဲေရာက္သြားရတဲ့လူေတြလည္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရွိခဲ့ပါတယ္။ ထိုနည္းလမ္းကို အဓိကရုဏ္းမ်ားဖန္တီးရာတြင္လည္း မရိုးတမ္းအသံုးျပဳေလ့ရွိပါတယ္။ လူအမ်ားစုရဲ့စိတ္ထဲမွာျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့ တဖက္သားအေပၚအထင္အျမင္ေသးတဲ့စိတ္၊ သံသယစိတ္ကို အသံုးခ်တာလို႔ပဲျမင္ပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္ေလးထိေရာက္တဲ့ နည္းလမ္းတစ္ခုပါ။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၂၂ ရက္ေန႔မွာ ေနာ္ေ၀းႏိုင္ငံ ေအာ္စလိုၿမိဳ့ရွိ အစိုးရရံုးမ်ားတည္ရွိရာေနရာအနီးမွာ ကားဗံုးေဖါက္ခြဲခဲ့ရာ လူ(၈)ဦး ေသဆံုးခဲ့ပါတယ္။ ထို႔ေနာက္ ယူတိုရာ (Utoya) ကၽြန္းကိုသြားေရာက္ၿပီး လူငယ္အမ်ားအျပားပါ၀င္တဲ့လူအုပ္စုကို ပစ္ခတ္သတ္ျဖတ္ခဲ့ရာ ၆၉ ဦး ထပ္မံေသဆံုးခဲ့ပါတယ္။ လက္ယာစြန္းေရာက္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒီ“အန္းဒရက္စ္ ဘရီဗစ္ခ္”ဆိုသူ တစ္ဦးတည္းက က်ဴးလြန္ခဲ့တယ္လို႔သိရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ဒီျပႆနာ စ ျဖစ္ျဖစ္ျခင္း သတင္းေၾကျငာခဲ့ရာမွာေတာ့ “အယ္လ္ေကဒါရဲ့လက္ခ်က္နဲ႔ ဗံုးေပါက္ကြဲမႈျဖစ္ပြားတယ္” လို႔ ေၾကျငာခဲ့တာကို ျပန္အမွတ္ရမိပါေသးတယ္။
ျမန္မာျပည္မွာလည္း တေနရာရာမွာဗံုးေပါက္ကြဲမႈျဖစ္ျပီဆိုတာနဲ႔ ေသခ်ာတဲ့စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈမလုပ္ရေသးဘဲ ႏိုင္ငံပိုင္သတင္းစာ ေတြထဲမွာေတာ့ KNU ၊ KIA ၊ ABSDF စတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုခုရဲ့လက္ခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကျငာေလ့ရွိခဲ့တာေတြကလည္း ဒီအခ်က္ထဲမွာ အက်ံဳး၀င္ ပါတယ္။

စတုတၳနည္းလမ္းကေတာ့ ခံစားခ်က္ကိုေခါင္းပံုျဖတ္တာပါ။  ဥပမာ- ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ရဲ့အစမွာ “ကၽြန္ေတာ့ရဲ့ေဆာင္းပါးကို ေတာ္ရံုတန္ရံုပညာအေျခခံမ်ိဳးနဲ႔ ဘယ္နားလည္ႏိုင္ပါ့မလဲ” လို႔ အစခ်ီထားလိုက္ရင္ ေဆာင္းပါးႀကီးကအသံုးမက်မွန္းသိေနေပမယ့္ ဘယ္သူကမွ မေ၀ဖန္ရဲေတာ့ဘူး။ ေ၀ဖန္လိုက္ရင္ ကိုယ္ပါ ပညာအေျခခံမေကာင္းလို႔နားမလည္တဲ့သူ ျဖစ္သြားေတာ့မွာကိုး။ လူဆိုတာ အဲဒီလို ကိုယ့္ကိုယ္ကို မေသခ်ာမေရရာေလ့ရွိတဲ့ သက္ရွိတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအားနည္းခ်က္ေၾကာင့္ သူတပါး အျမတ္ထုတ္တာခံေနၾကရတာပါ။ တကယ္ေတာ့လည္း မေကာင္းတာကိုမေကာင္းဘူးလို႔ ထုတ္ေဖၚမေျပာရဲတဲ့အတြက္ ပိုၿပီးေတာ့လည္း ညံ့ရာေရာက္သြားပါတယ္။
တခါတုန္းက သာယာ၀တီမင္းဟာ ၾကက္ဟင္းခါးရြက္အစိမ္းကို ငါးပိခ်က္နဲ႔တို႔စားရတာ ခံတြင္းေတြ႔ေတာ္မူတယ္။ အဲဒါကို မူဳးႀကီးမတ္ႀကီးေတြကို စားခိုင္းေတာ့ ခါးလြန္းလို႔မစားႏိုင္ၾကဘူး။ အဲဒီေတာ့ ႀကိတ္မွိတ္ၿမိဳခ်ရင္း ၿပံဳးေနတာကိုေတြ႔တဲ့အခါ “ဘာျပံဳးတာလဲ”လို႔ မင္းႀကီးကေမးတယ္။ ဒီေတာ့ အမတ္ႀကီးဦးေပၚဦးက မင္းႀကီးကို “နတ္၀တ္ပုဆိုး တိမ္မီးခိုး” ဆိုတဲ့ပံုျပင္ကို ေလ်ာက္ထားခဲ့တယ္။ တခါတုန္းက ဘုရင္ႀကီးကို ရုကၡစိုးနတ္က “နတ္၀တ္ပုဆိုး တိမ္မီးခိုး” ဆိုတဲ့ ဘာမွမရွိတဲ့ဟာႀကီးကို ေရႊကလပ္ေပၚတင္ၿပီး ဆက္သ သတဲ့။ ဘုန္းကံရွိသူေတြသာလွ်င္ ျမင္ရလိမ့္မယ္လို႔လည္း ဆိုလိုက္ေသးတယ္။ ဒီေတာ့ ဘုရင္ႀကီးက ဘုန္းကံမရွိဘူးလို႔အထင္ခံရမွာစိုးလို႔ ဘာမွမရွိတဲ့ဟာႀကီးကို၀တ္ဟန္ေဆာင္တာကို မႈဳးႀကီးမတ္ႀကီးေတြကမၾကည့္ရဲလို႔ ေခါင္းငံု႔ၿပီးၿပံဳးေနၾကရတဲ့ပံုျပင္ေပါ့။ အမွန္ေတာ့ အဲဒီရုကၡစိုးဆိုတာလည္း တကယ္မရွိပါဘူး။ ဘုရင့္ဆုလာဘ္ေတာ္ကိုေမွ်ာ္ကိုးတဲ့ ေတာတြင္းသားတစ္ေယာက္က ရုကၡစိုးကလြတ္လိုက္တာဆိုၿပီး လူလည္လုပ္ခဲ့တဲ့ဇာတ္လမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပံုျပင္မွာ မူကြဲရွိပါေသးတယ္။ အဲဒီမူကြဲပံုျပင္မွာ ရက္ကန္းသည္က ဘုရင္ႀကီးကို နတ္၀တ္ပုဆိုးတိမ္မီးခိုးကို ဆက္သတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ၿပီးေတာ့ ငါးပါးသီလမလံုသူေတြမျမင္ရဘူးလို႔ ေလ်ာက္ထားခဲ့တယ္။ မင္းႀကီးက အဲဒီနတ္၀တ္ပုဆိုးတိမ္မီးခိုးကို၀တ္ၿပီး တိုင္းခန္းလွည့္လည္ ခဲ့ပါတယ္။ တကယ္တမ္း မင္းႀကီးမွာ ဘာပုဆိုးမွမပါဘဲ တြဲေလာင္းႀကီးျဖစ္ေနတာကိုလူတိုင္းျမင္ေပမယ့္ ဘယ္သူကမွ မေျပာရဲၾကဘူး။  တေနရာမွာ ကေလးတစ္ေယာက္က အမွန္ကိုထေအာ္ေတာ့မွ အားလံုးဟာ ရက္ကန္းသည္ရဲ့ Brainwash လုပ္တာ ခံလိုက္ၾကရၿပီဆုိတာကို သိလိုက္ၾကရတာပါ။ အဲဒီလိုအျဖစ္မ်ိဳး ေရွးယခင္က ရွိခဲ့ၾကဖူးတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။

ပဥၥမနည္းလမ္းကေတာ့ ေဆာင္ပုဒ္ေတြ ေၾကြးေၾကာ္သံေတြျဖစ္ပါတယ္။  ဦးဦးေမွာ္ဆရာတို႔ႏိုင္ငံမွာလည္း သတင္းစာေတြ၊ ရုပ္ျမင္သံၾကားေတြ၊ ဗီဒီယိုေတြ၊ လမ္းဆံုလမ္းခြေနရာေကာင္းေတြမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာျမင္ေတြ႔ခဲ့ၾကတဲ့ ဦးတည္ခ်က္ေတြ၊ ေဆာင္ပုဒ္ေတြ၊ ေၾကြးေၾကာ္သံေတြက ဒီအခ်က္ထဲမွာအႀကံဳး၀င္ပါတယ္။ က်ေနာ့္တူေလးေတြငယ္စဥ္က ျမန္မာ့ရုပ္ျမင္သံၾကား ကျပသခဲ့တဲ့ စစ္ကားေတြၾကည့္ၿပီး ဗကပတို႔၊ ေကအန္ယူတို႔ဆိုတာ အလြန္ဆိုးရြားတဲ့လူဆိုးဂိုဏ္းႀကီးမ်ားအျဖစ္သာ ျမင္ခဲ့ၾကတာပါ။ သူတို႔အျမင္မွာ ဗိုလ္ျမဆိုတာ ဦးေႏွာက္မရွိသူ၊ အလြန္ဆိုးရြားတဲ့ လူသတ္ေကာင္ႀကီးေပါ့ဗ်ာ။ ႏိုင္ငံအႏွံ႔ကတိုင္းရင္းသားေတြ လက္နက္ကိုင္သူပုန္ထမႈရဲ့အေၾကာင္းရင္းအမွန္ေတြကို သူတို႔မွ မသိခဲ့ၾကတာ။
ဒီလို၀ါဒျဖန္႔မႈေတြထဲမွာ ပညာေရးစနစ္ကိုအသံုးခ်ျခင္းဟာ အလြန္ဆိုးရြားၿပီးထိေရာက္လြန္းတဲ့ နည္းလမ္းတစ္ခုပါ။ ဥပမာ သမိုင္းဘာသာရပ္တြင္ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ရွင္သန္ထက္ျမက္ေရးရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ မရွိတာကိုအရွိလုပ္၊ တကယ္ျဖစ္ခဲ့တာကို ဘာမွမျဖစ္ခဲ့သလိုေဖ်ာက္ဖ်က္၊ မျဖစ္ခဲ့တာကို တကယ္ျဖစ္ခဲ့သလိုဖန္တီးၿပီး သင္ၾကားေပးမႈပါပဲ။ ယေန႔ေခတ္ကေလးမ်ားစုဟာ သမိန္ဗရမ္းနဲ႔တရုတ္စစ္သူႀကီးဂါမဏိတို႔ စီးခ်င္းထိုးပြဲ၊ သမိန္ဗရမ္းနဲ႔စလံုေက်ာ္ေခါင္တို႔ စီးခ်င္းထိုးပြဲေတြကို အဟုတ္ထင္ေနၾကတုန္းပါ။ အမွန္တကယ္ေတာ့ ဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တိက်ခိုင္လံုတဲ့သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားမရွိဘဲ ေထာက္ကြက္ဟာကြက္မ်ားျဖင့္ျပည့္ေနတဲ့ ပံုတိုပတ္စသာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ တိုင္းျပည္ေခ်ာက္ထဲက်ေတာ့မယ့္ ဆဲဆဲ လက္တစ္လံုးေလာက္အလိုမွာ မတတ္သာတဲ့အဆံုး သမိုင္းေပးတာ၀န္အရ ဦးေန၀င္းစစ္အစိုးရကကယ္တင္ လိုက္ရတယ္ဆိုတဲ့ သမိုင္းလိမ္ႀကီးကိုလည္း က်ေနာ့္တူေတာ္ေမာင္ေတြစိတ္ထဲ အဟုတ္ထင္မွတ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး သမိုင္းစာအုပ္ထဲမွာ နယ္ခ်ဲ႔အဂၤလိပ္ကို “ကုလားျဖဴ”လို႔ သင္ၾကားျခင္း၊ အိႏၵိယတိုက္သားမ်ားကို“ကုလား”လို႔ သင္ၾကားျခင္းဟာ လည္း ကေလးမ်ားကို ငယ္စဥ္ကတည္းက လူ လူျခင္းခြဲျခားစိတ္ကို ထည့္သြင္းေပးလိုက္ျခင္းပဲလို႔ ျမင္ပါတယ္။ အထက္ပါဥပမာေတြလိုပဲ ေသးငယ္တဲ့ကိစၥေလးေတြကိုအေၾကာင္းျပဳၿပီး ကေလးငယ္ေတြရဲ့စိတ္ထဲ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ လူမ်ိဳးႀကီး၀ါဒ၊ လူမ်ိဳးျခားမုန္းတီးတဲ့ အစြန္းေရာက္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒမိႈင္းမိလာၿပီး ကိုယ္ပိုင္ေတြးေခၚႏိုင္စြမ္းေလ်ာ့နည္းလာကာ ေနာင္တြင္လည္း အလြယ္တကူဦးေႏွာက္က်င္းခံရႏိုင္ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံကို အဂၤလိပ္အုပ္စိုးစဥ္အခါကလည္း ကိုလိုနီပညာေရးတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၀ါဒေခၚ အင္ပီရီးရယ္လစ္ဇင္းကို စာသင္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ တနည္းမဟုတ္တနည္းနဲ႔ ထည့္သြင္းသင္ၾကားခဲ့ပါတယ္။ ဒီအတြက္ အဂၤလိပ္ဖတ္စာအုပ္ေတြမွာ အဂၤလန္ဘုရင္ရဲ့ဘုန္းက်က္သေရႀကီးပံုေတြ၊ ျမန္မာဖတ္စာအုပ္ေတြမွာ ေဂ်ာ့ဘုရင္ရဲ့ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႔ရတုေတြ၊ ပထ၀ီ၀င္မွာ ျဗိတိသွ်အင္ပိုင္ယာႀကီး ႀကီးက်ယ္ပုံေတြ၊ ၿဗိတိသွ်ရာဇ၀င္ေတြမွာ အဂၤလိပ္တို႔ရဲ့စြမ္းရည္ထက္ျမက္ပံုေတြကို အားပါးတရထည့္သြင္း သင္ၾကားခဲ့ပါတယ္။ ဒါတြင္မကေသး ျမန္မာရာဇ၀င္ကိုလည္း အဂၤလိပ္ပညာ၀န္“မစၥတာ စီဒဗလ်ဴေကာက္”က အဂၤလိပ္လိုေရးၿပီး ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္အျဖစ္ သင္ၾကားခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုေက်ာင္းသံုးေရးရာမွာ ထင္ရွားတဲ့အခ်က္ေတြကေတာ့ (၁) ျမန္မာမင္းမ်ား ရက္စက္ၿပီး၊ အေတြးအေခၚစဥ္းစားဉာဏ္ နည္းပံု၊ (၂) အဂၤလိပ္တို႔က တရားသျဖင့္အုပ္ခ်ဳပ္သျဖင့္ ျမန္မာတို႔ႀကီးပြားတိုးတက္ ေအးခ်မ္းသာယာရွိပံုတို႔ကို အဓိကေဖၚညႊန္းထားျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ျမန္မာကေလးမ်ား မိမိအမ်ိဳးသားအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိုရြံမုန္းၿပီး အဂၤလိပ္ကိုအားကိုးေနေစရန္ သြန္သင္ျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ကိုလိုနီေခတ္က ေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းတက္ရင္ `God Save The King´ဆိုတဲ့ ကၽြန္သီခ်င္းဆိုရတယ္။ အခမ္းအနားေတြမွာလည္း အဖြင့္အပိတ္ အဲဒီသီခ်င္းဆိုရတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကိုလိုနီလက္ေအာက္ခံမ်ားကို ကၽြန္စိတ္၀င္ေအာင္ရိုက္သြင္းေပးျခင္းတမ်ိဳးပါ။ ဒါေတြကေတာ့ ကိုလိုနီပညာေရးစနစ္ရဲ့ ဦးေႏွာက္က်င္းနည္းေတြပါပဲ ..။

ဆဌမနည္းလမ္းကေတာ့ သေကၤတေတြပါ။   ဥပမာ- အနီေရာင္ေအာက္ခံ စတုရန္းကြက္ထဲက အျဖဴေရာင္စက္၀ိုင္းထဲမွာရွိတဲ့ အနက္ေရာင္စၾကာတံဆိပ္လိုဟာမ်ိဳးကို ဆိုလိုပါတယ္။ ဒီဂ်ာမန္နာဇီပါတီရဲ့စၾကာတံဆိပ္ကိုျမင္လိုက္တာနဲ႔ နာဇီပါတီ၀င္ေတြရဲ့စိတ္ထဲမွာ ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြကိုသုတ္သင္သတ္ျဖတ္ခ်င္စိတ္ တဖြားဖြားေပၚလာၾကတာမ်ိဳးပါ။ နာဇီပါတီက ဂ်ဴးလူမ်ိဳးေတြကိုသုတ္သင္ျခင္းဟာမွန္ကန္တယ္လို႔ ၀ါဒျဖန္႔ခဲ့တာ ကိုး..။

ဒီေတာ့ အဲဒီလို ဦးေႏွာက္အက်င္းမခံရေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ႏိုင္မလဲ။
ဦးေႏွာက္အက်င္းမခံရေအာင္ ကာကြယ္ဖို႔အတြက္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ အခ်က္ (၅) ခ်က္ရွိပါတယ္။
ပထမအခ်က္က ကိုယ့္ကိုယ္ကို အေျခခံပညာရွိၿပီးဗဟုသုတၾကြယ္၀ေအာင္ လုပ္ထားၾကဖို႔ပါပဲ။ “အမွားအယြင္းဆိုတာ မသိျခင္းကစတယ္” ဆိုတဲ့စကားလည္းရွိပါတယ္။ ကိုယ္ဟာ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကို အမွန္အကန္သိၿပီဆိုတာနဲ႔ အလိမ္ခံရႏိုင္တဲ့အေၾကာင္းအရာတစ္ခုေလ်ာ့သြားၿပီးလို႔ မွတ္ပါ။
ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ ေခတ္စကားနဲ႔ေျပာရရင္ မပိန္းဖို႔ လိုပါတယ္။ ဥပမာ- ေခါင္းလိမ္းဆီတစ္မ်ိဳးဟာ ဆံပင္နက္ေစတယ္လို႔ အတင္းေၾကာ္ျငာၿပီးေရာင္းေနရင္ အဲဒီေဆးထုတ္လုပ္သူေတြဟာ ဘာေၾကာင့္သန္းၾကြယ္သူေဌးမျဖစ္ေသးတာလဲလို႔ ထည့္စဥ္းစားသင့္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေျပာလိုတာက ကိစၥရပ္တိုင္းကို ခါးခါးသီးသီးလံုး၀ျငင္းပယ္တဲ့သေဘာမဟုတ္ဘဲ ဆံပင္ျပန္နက္ေစတဲ့ေဆးေတြ ေပၚေနပါလားဆိုတာကို သတင္းတစ္ရပ္အေနနဲ႔ေတာ့ လက္ခံထားရမွာျဖစ္ပါတယ္။
တတိယအခ်က္ကေတာ့ မိမိရဲ့သိျမင္ႏိုင္စြမ္းအားကုိအသံုးခ်ဖို႔ပါပဲ။ ဟိုဘက္အိမ္က“ေအာင္ဘု”စေတာ္ဘယ္ရီပင္ေပၚက ျပဳတ္က်လို႔ ေျခေထာက္က်ိဳးသြားတယ္လို႔ေျပာလာရင္ စဥ္းစားခ်ိန္လည္းမရ၊ အေရးလည္းမႀကီးလို႔“ေအး.. ေအး”လို႔ ေခါင္းၿငိမ့္ခဲ့ရင္ေတာင္မွ ေနာက္ၿပီးက်ရင္ စေတာ္ဘယ္ရီပင္ေပၚ လူတက္လို႔ရရဲ့လားဆိုတာကို ေအးေအးေဆးေဆးျပန္စဥ္းစားၾကည့္ဖို႔လိုပါတယ္။
စတုတၳအခ်က္က ၀ါဂြမ္းကိုေရထဲႏွစ္လိုက္သလို ၾကားသမွ်အေၾကာင္းအရာေတြကို အကုန္မစုပ္ယူလိုက္ဖို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ၾကားသမွ်အရာေတြမွာ အဓိကအားျဖင့္ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားပဲရွိၿပီး၊ အဲဒါေတြကေတာ့ ျဖစ္ရပ္မွန္နဲ႔ထင္ျမင္ခ်က္တို႔ပဲျဖစ္တယ္ဆိုတာ သတိထားဖို႔လိုတယ္။ ၾကားသမွ်အေၾကာင္းအရာေတြကိုနားေထာင္ၿပီး ဒီဟာေတြဟာ ျဖစ္ရပ္မွန္လား၊ ထင္ျမင္ခ်က္ကို ခံစားခ်က္ထည့္ေပါင္းထားတာလားဆိုတာ ဆန္းစစ္ရပါမယ္။ ဒီေနရာမွာ ကိုယ္ၾကားခဲ့တဲ့သတင္းရဲ့ဇစ္ျမစ္ကိုလည္း ထည့္စဥ္းစားရပါမယ္။
ပဥၥမအခ်က္ကေတာ့ ကိုယ္ၾကားခဲ့ရတဲ့အခ်က္ကို လူေတြဘယ္ေလာက္လက္ခံၾကတယ္၊ ဘယ္လိုထင္ျမင္ၾကတယ္၊ ဘယ္လိုတုန္႔ျပန္ၾကတယ္ဆိုတာ ေလ့လာစူးစမ္းဖို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ အေျဖမွန္လို႔ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီအခ်က္ေပၚအေျခခံၿပီး ထပ္မံေတြးစရာေတြ အမ်ားအျပားရွိလာႏိုင္ပါတယ္။ ကိုယ့္ရဲ့စဥ္းစားဆင္ျခင္ႏိုင္စြမ္းေပၚမူတည္ၿပီးေတာ့ေပါ့ဗ်ာ။

ဒီအခ်က္(၅)ခ်က္ကို နားလည္မယ္ဆိုရင္ အလြယ္တကူဦးေႏွာက္က်င္းမခံရႏိုင္ဘူးလို႔ သုေတသီေတြက သုေတသနျပဳတင္ျပထားပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ၾကက္ဟင္းခါးရြက္ခ်ိဳတယ္လို႔ ဘယ္ရုကၡစိုးကပဲ မစားရ၀ခမ္းေျပာေန ေျပာေန ကိုယ္ေလ့လာဆည္းပူးခဲ့တဲ့ ပညာဗဟုသုတေတြကို အေျခခံၿပီး ကိုယ့္ဦးေႏွာက္ကိုကုိယ္ အားကိုးျခင္းသည္ သာလွ်င္ အမွန္ကန္ဆံုးနည္းလမ္း ျဖစ္ပါတယ္ ခင္ဗ်ာ..။

ဦးဦးေမွာ္ဆရာ
(၁၁-၉-၂၀၁၂)

Ref: New Leader by Edward Hunter
      Brainwashing: The Science of Thought Control by Kathleen Taylor
      နီမင္းေဆြ -  နတ္၀တ္ပုဆိုး တိမ္မီးခိုးႏွယ္
      Propaganda Critic

0 comments:

Post a Comment