ဖိႏွိပ္ေသြးစုပ္မႈေတြရွိေနသမွ် ေတာ္လွန္ေရးေတြ ရွိေနမယ္(ရဲေဘာ္ ထင္ဦး)(အေရးေတာ္ပံုဂ်ာနယ္
အတြဲ
၂၊ အမွတ္ ၂ မွ) အုပ္စိုးသူလူတန္း စားက
ေတာ္လွန္ေရးဆိုတဲ့စကားလံုးကို ေမွးမွိန္၊ ေသးသိမ္ေအာင္
ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိနဲ႔လုပ္ေနျခင္း၊
တိုင္းရင္းသူလြတ္ေတာ္အမတ္ တေယာက္က ယခုတေလာ က်င္းပေနဆဲ
ျပည္သူ႔လြတ္ေတာ္ အစည္းအေဝးတခုတြင္ “တိုင္းရင္းသားေတာ္လွန္ေရးတပ္မ်ား”
ဆိုတဲ့ စကားလံုးအသံုးအႏူန္းကို ေသြးရိုးသားရိုးေျပာမိလိုက္တယ္။
လြတ္ေတာ္ဥကၠဌလုပ္တဲ့သူက ဟန္မေဆာင္ပဲ ခ်က္ျခင္းဆိုသလို
တူထုၿပီး ရာဇသံေပး ဟန္႔တားလိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့
ေတာ္လွန္ေရးဆိုတဲ့စကားလံုးကိုအသံုးမျပဳဖို႔
ပိတ္ပင္တားဆီးျခင္းခံလိုက္ရေၾကာင္း လြန္ခဲ့တဲ့ ရက္သတၲ ၂ ပါက္ေလာက္က
မီဒီယာအခ်ိဳ႔တြင္ေဖာ္ျပခဲ့၊
ထုတ္လြင့္ခဲ့ၾကတယ္။
ထို႔အျပင္
ေတာ္လွန္ေရးဆိုတဲ့စကားလံုးကို တျပည္လံုးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးသေဘာတူညီခ်က္မူၾကမ္း မွာလည္း
“လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရး”ဆိုတဲ့စကားလံုးကို ပယ္ဖ်က္(အသံုးမျပဳရန္)ေပးဖို႔ အာဏာရအစိုးရဖက္ကေတာင္းဆိုသံေတြကိုလည္း
ၾကားသိေနရတယ္။ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးဆိုတဲ့စကားလံုးကို အျခားစကားလံုးမ်ားျဖင့္အစားထိုးဖို႔
ေတာင္းဆိုလာတယ္။ ဒီအခ်က္ကလည္း တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အင္အားစုအသီးသီးရဲ့
ႏိုင္ငံေရးသေဘာထားကို ေသြးတိုးစမ္းသပ္လိုက္တာသာျဖစ္တယ္။ ဒါ့အျပင္ ႏိုင္ငံေရးအရအသာစီးယူကာ
ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္လိုက္တာလည္းျဖစ္တယ္။
အာဏာပိုင္ေတြရဲ႔
ႏိုင္ငံေရးသေဘာထားကေတာ့
ရွင္းလင္းျပတ္သားလွတယ္။ ေတာ္လွန္ေရးဆိုတဲ့စကားလံုး အသံုးအႏႈန္းကို
အစီအစဥ္ရွိရွိနဲ႔ ေမွးမွိန္၊ ေသးသိမ္ေအာင္လုပ္ျပစ္မယ္။
ရုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ျပစ္မယ္ဆိုတဲ့သေဘာပဲ။ ဘာ့ေၾကာင့္
ဒီလိုလုပ္ေဆာင္ေနတာလဲ။ အဓိက အခ်က္ ၂
ခ်က္ေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ ပထမအခ်က္ကေတာ့ မည္သည့္
လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးအင္အားစုေတြပဲျဖစ္ပါေစ၊
ယင္းတို႔ရဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအဆင့္အတန္းကို နိမ့္ခ်ပစ္ဖို႔ (ႏိုင္ငံေရးအရ
အသိအမွတ္မျပဳလိုလို႔)
ျဖစ္တယ္။ ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ လူထုက ေတာ္လွန္ေရးနည္းျဖင့္
အုပ္စိုးသူလူတန္းစားကို တိုက္ခိုက္၊
ေခ်မႈန္းပစ္မွာေၾကာက္လန္႔ေနလို႔ ျဖစ္တယ္။
အုပ္စိုးသူလူတန္းစားဟာ
ရြံမုန္းျခင္းတဝက္၊ ထိတ္လန္႔ျခင္းတဝက္နဲ႔ ေတာ္လွန္ေရးဆိုတဲ့စကားလံုးကို ေပ်ာက္ကြယ္ေအာင္
ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ လုပ္ေဆာင္ေနတယ္ဆိုတာ ေမ့မထားၾကဖို႔ပဲ။ ေတာ္လွန္ေရးေတြေပၚေပါက္ေစတဲ့အေၾကာင္းအရင္းက
ဘယ္မွာတည္ရွိေနသလဲ၊ ေတာ္လွန္ေရးလို႔ေျပာရင္ လူမႈေတာ္လွန္ေရးကိုပဲရည္ညႊန္းၿပီး ေျပာဆိုၾကတာပါ။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈ (ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ)တိုင္းဟာ လူမႈေတာ္လွန္ေရးေတြဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကလို႔သာ
ေရွ႔တဆင့္ၿပီးတဆင့္ ျမင့္တက္လာခဲ့ၾကတာျဖစ္တယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈႏႈန္း
ေနွးေကြး၊ ရပ္တန္႔လာႃပီဆိုရင္ေတာ့ လူမႈပဋိပကၡေတြ သည္းသန္ျပင္းထန္လာတတ္ပါတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတိုင္းရဲ႔
ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈဟာ လူမႈပဋိကၡေတြကိုရင္ဆိုင္ရုန္းကန္ၿပီးမွသာ ရရွိလာတဲ့ အက်ိဳးရလာဒ္ေတြျဖစ္တယ္။
ဆိုလိုတာက ဘယ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမဆို ေတာ္လွန္ေရးနည္းျဖင့္သာ ေရွ႔သို႔ျဖစ္ေပၚတိုးတက္သြားၾကတယ္ဆိုတာပါပဲ။
လူမႈပဋိပကၡေတြအေၾကာင္းေျပာရင္
လူတန္းစားတိုက္ပြဲအေၾကာင္း ေျပာရတာခ်ည္းပါပဲ။ လူတန္းစားေတြနဲ႔ဖြဲ႔တည္ေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတိုင္းမွာ
လူတန္းစားတိုက္ပြဲေတြ အဆက္မျပတ္ စကၠန္႔မျခားျဖစ္ေပၚေနတယ္။ လူတန္းစားတိုက္ပြဲကို ႏိုင္ငံေရးတိုက္ပြဲ၊
စီးပြားေရးတိုက္ပြဲ၊ အေတြးအေခၚတိုက္ပြဲဆိုတဲ့ပံုသ႑ာန္ေတြနဲ႔ေဖာ္ျပၾကတယ္။ လူတန္းစားတိုက္ပြဲျဖစ္တဲ့ေနရာတိုင္းမွာ
လူမႈအုပ္စုေတြက ဘက္ ၂ ဘက္အျဖစ္ အၿမဲတမ္းေတြ႔ရေလ့ရွိတယ္။ အဲဒီအုပ္စုေတြကေတာ့ အုပ္စိုးသူနဲ႔အုပ္စိုးခံ၊
ေသြးစုတ္သူနဲ႔ေသြးစုတ္ခံ၊ အခြင့္အေရးရသူနဲ႔ အခြင့္အေရးမဲ့သူ စသည္တို႔ျဖစ္တယ္။ အဲဒီဆန္႔က်င္ဘက္အုပ္စု
၂ ခုဟာ အက်ိဳးစီးပြားအရ အၿမဲတမ္းအတိုက္အခံ(ပဋိပကၡ)ျဖစ္ေနတယ္။ ေနရာတိုင္းမွာ၊ စကၠန္႔တိုင္းမွာ
ေျဗာင္တမ်ိဳး၊ တိတ္တိတ္တမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚေနတယ္။ ဒီပဋိပကၡေတြ ေျပၿငိမ္းသြားျခင္းမရွိေတာ့တဲ့အခါ
လူတန္းစားတိုက္ပြဲ (ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးနဲ႔အေတြးအေခၚအယူအဆတိုက္ပြဲမ်ား)အျဖစ္ ေျဗာင္ေဖာ္ျပလာၾကတယ္။
ဒီအေျခအေနေရာက္လာတဲ့အခါ
လူအဖြဲ႔အစည္းတြင္ အုပ္စိုးသူလူတန္းစားက ဖိႏွိပ္ေသြးစုတ္မႈေတြကို နည္းသ႑ာန္ေပါင္းစံုက်င့္သံုး
လာတတ္တယ္။ အုပ္စိုးခံလူတန္းစားဘက္ကလည္း နည္းသ႑ာန္ေပါင္းစံုနဲ႔ ခုခံေတာ္လွန္ၾကေတာ့တာပါပဲ။
ေတာ္လွန္ေရးေတြ ေပၚေပါက္လာရျခင္းရဲ့အဓိကအေၾကာင္းအရင္းကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးအရဖိႏွိပ္မႈနဲ႔ စီးပြားေရးအရေသြးစုတ္မႈေတြ
ျပင္းထန္ရက္စက္တဲ့ ေနရာတိုင္းကေန သေႏၶတည္ေမြးဖြားေပးေနတယ္ဆိုတာပါပဲ။
မ်က္ေမွာက္
ဗမာျပည္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာေကာ လူမႈေတာ္လွန္ေရးေတြ တကယ္ပဲဆိတ္သုဥ္းသြားၿပီးလား၊
မ်က္ေမွာက္ႏိုင္ငံေရးေလာကတြင္
အုပ္စိုးသူလူတန္းစားမေျပာနဲ႔ အုပ္စိုးသူလူတန္းစားကိုအတိုက္အခံလုပ္မယ္ဆိုတဲ့သူေတြကေတာင္
လူတန္းစားနဲ႔ လူတန္းစားတိုက္ပြဲအေၾကာင္းေျပာမိရင္ မသိမသာ ႏွာေခါင္းရံႈ႔ၾကတာမ်ိဳး ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရဖူးတယ္။
ေတာ္လွန္ေရးဆိုတဲ့ စကားကိုလည္း မိုးမြမ္ေအာင္ေျပာဆိုေနရာမွ တျဖည္းျဖည္း အသံမ်ားတိမ္နစ္သြားတဲ့အျဖစ္မ်ိဳးကိုလည္း
ျမင္ေတြ႔ခဲ့ရဖူးတယ္။ လူတန္းစားနဲ႔ လူတန္းစားတိုက္ပြဲေတြ၊ လူမႈေတာ္လွန္ေရးစတဲ့အခ်င္းအရာေတြက
တကယ္ေကာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ မရွိေတာ့ဘဲ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားၿပီးလား ေတြးထင္စရာ ျဖစ္လာတယ္။
ဒါဆိုရင္
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲက တကယ့္ျဖစ္ရပ္မွန္(လူမႈလက္ေတြ႔)မ်ားကိုေတာ့ ၾကည့္ျမင္တတ္ဖို႔လိုအပ္လာၿပီလို႔
ယူဆမိတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ့ တကယ့္ျဖစ္ရပ္မွန္ကိုေလ့လာေတာ့မယ္ဆိုရင္ လူမႈဘဝေတြထဲက ရူန္းကန္လႈပ္ရွားမႈမ်ားေပၚအေျခခံၿပီး
စဥ္းစားဆင္ျခင္ ၾကရတာပါပဲ။ လူမႈဘဝေတြကိုပဲ ထပ္မံခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲက
ႏိုင္ငံေရးဘဝ၊ စီးပြားေရးဘဝ၊ လူမႈေရးဘဝေတြရဲ႔ ျဖစ္တည္ေနမႈ၊ ရုန္းကန္လႈပ္ရွားေနမႈ၊ ျဖစ္ေပၚတိုးပြားေနမႈေတြကို
မုခ် စူးစမ္းေလ့လာမႈလုပ္ၾကရတာပဲ မဟုတ္ပါလား။
“တကယ့္ျဖစ္ရပ္မွန္မွ
အမွန္တရားကိုရွာေဖြၾက”ဆိုတဲ့ သိပၸံနည္းက်သေဘာတရားကိုလမ္းညႊန္အျဖစ္ထားၿပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲက
လူမႈလက္ေတြဘဝေတြကို ေလ့လာၾကည့္ဖို႔လိုအပ္လာပါၿပီ။ အထူးသျဖင့္ လူထု၊ လူတန္းစား၊ လူ႔အလႊာမ်ားရဲ့
ရုန္းကန္လႈပ္ရွားေနမႈေတြကို အာရံုစိုက္ၾကည့္ရေတာ့မယ္။ လူထုေတြရဲ့ရုန္းကန္လႈပ္ရွားမႈထဲကေပၚထြက္လာတဲ့အသံေတြက
မ်က္ေမွာက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးဘဝ၊ စီးပြားေရးဘဝေတြရဲ့အေျခအေနမ်ား
ထင္ဟပ္ေစတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ့လကၡာဏာကို သိနားလည္ေစရာတြင္ အေထာက္အကူရေစပါလိမ့္မယ္။
ထိ"ေတြ႔
သိျမင္လာတာေတြထဲမွာ အထင္အရွားဆံုးနဲ႔အေပၚလြင္ဆံုးျဖစ္ရပ္မွန္ေတြကေတာ့ လူထုေတြရဲ့ ႏိုင္ငံေရးအရေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲဝင္
သံမ်ား၊ စီးပြားေရးအရ ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲဝင္သံမ်ား၊ အခြင့္အေရးအတြက္ ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲဝင္သံမ်ား၊
လြတ္လပ္မႈအတြက္ ေတာင္းဆိုတိုက္ ပြဲဝင္သံမ်ား၊ တရားမွ်တမႈအတြက္ ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲဝင္သံမ်ားစတဲ့
အသံမ်ိဳးစံုကို ေနရာတိုင္းေထာင့္တိုင္းမွာ
ေတြ႔ျမင္၊ ၾကားသိေနရတယ္။
လူထုေတြရဲ႔
ႏိုင္ငံေရးအရ ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲဝင္သံေတြထဲမွာ အထင္ရွားဆံုးနဲ႔အသိသာဆံုးက ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး၊
ဖ်က္သိမ္းေရးလူထုတိုက္ပြဲျဖစ္တယ္။ လူထုအင္အား ေထာင္၊ ေသာင္း၊ သိန္းဂဏန္းခ်ီၿပီး စုေဝးဆႏၵျပေတာင္းဆိုေနၾကတယ္။
လြတ္ေတာ္ထဲမွာလည္း ဥပေဒတြင္းတိုက္ပြဲသ႑ာန္နဲ႔ ေတာင္းဆိုကန္႔ကြက္သံေတြေပၚထြက္လာေနတယ္။
ဒါ့အျပင္ တိုင္းရင္းသားေဒသအခ်ိဳ႔ (ကခ်င္ျပည္နယ္၊ တေအာဝ္း(ပေလာင္)ေဒသ၊ ရွမ္းျပည္နယ္)မွာေတာ့
လက္နက္ကိုင္တိုက္ပြဲမ်ားဆင္ႏြဲၿပီး တန္းတူေရးနဲ႔ ိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အခြင့္အေရးေတြေတာင္းဆို
ေဖာ္ျပေနၾကတယ္။
စီးပြားေရးတိုက္ပြဲဖက္ကၾကည့္ရင္လည္း
လယ္သမားေတြရဲ႔ ေျမယာျပန္လည္ရရွိေရးတိုက္ပြဲဟာ ေနရာမ်ားစြာမွာ ေန႔စဥ္ျဖစ္ေပၚေနတယ္။ လယ္သမားေတြရဲ့အက်ိဳးစီးပြား
အမ်ားဆံုးထိခိုက္နစ္နာေနတဲ့ ေဒသေတြမွ (လက္ပံေတာင္း၊ ထားဝယ္၊ ေအာင္ကုန္း၊ ေညာင္ဝန္း၊
ဆင္ေပါင္ဝဲ၊ မိေခ်ာင္းကန္၊ ေပႀကီး၊ ေထာက္ရွာအိုင္၊ ဧရာဝတီတိုင္းစတဲ့)ေဒသေတြမွာ ထြန္တံုးတိုက္ပြဲမ်ားနဲ႔
ဆႏၵျပပြဲမ်ား အဆက္မျပတ္ေန႔စဥ္ျဖစ္ေပၚ ေနတယ္။ လယ္သမားေတြရဲ့ေတာင္းပြဲတိုက္ပြဲေတြကို
အာဏာပိုင္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔မ်ားျဖင့္ အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲ ခဲ့ၾကတယ္။
ၿဖိဳခြဲေနဆဲလည္းျဖစ္တယ္။ လယ္သမားအမ်ားအျပားကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာအသံုးျပဳၿပီး ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ခဲ့တယ္။
တရားဥပေဒျဖင့္ႏွိပ္ကြပ္ေနဆဲလည္း ျဖစ္တယ္။
စီးပြားေရးတိုက္ပြဲဘက္ကၾကည့္ရင္
လယ္သမားလူတန္းစားသာမ အလုပ္သမားလူတန္းစားေတြရဲ့ လုပ္အားခတိုးႁမွင့္ေပးေရးသပိတ္တိုက္ပြဲ
ေတြကလည္း ဆက္တိုက္ေပၚထြန္းလာေနတယ္။ ဖိႏွိပ္မႈေတြေပၚလာတိုင္း ေက်ာင္းသားထုရဲ့အခြင့္အေရးတိုက္ပြဲ၊
(အမ်ိဳးသာပညာေရးဥပေဒ မူၾကမ္းကို ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပျခင္း) ၊ ခ်င္းျပည္နယ္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ့အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အေရးတိုက္ပြဲ၊
သတင္းေထာက္ေတြရဲ့မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ အတြက္ဆႏၵျပပြဲမ်ား စတာေတြကလည္း တခုၿပီးတခုေပၚထြက္လာေနတယ္။
ဒီေဖာ္ျပခ်က္ေတြကလည္း လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ လြတ္လပ္မႈနဲ႔တရားမမွ်တမႈမရွိတာ၊ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈေတြက
ေနရာမလပ္ျဖစ္တည္ေနတယ္ဆိုတာကို သက္ေသခံေနပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးတိုက္ပြဲ၊
စီးပြားေရးတိုက္ပြဲေတြဆိုတာက
အလိုအေလွ်ာက္ျဖစ္ေပၚေနတာမဟုတ္။ တိုင္းျပည္ရဲ့အာဏာရလူတန္းစားေတြက
ႏိုင္ငံေရးအရဖိႏွိပ္မႈ၊ စီးပြားေရးအရလက္ဝါးႀကီးအုပ္ေသြးစုပ္မႈေတြကို
မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္ကာ ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲဝင္ၾကရတာ၊ ခုခံေရးစစ္ပြဲေတြ
ဆင္ႏြဲၾကရတာျဖစ္တယ္။
အဖိႏွိ္ပ္ခံ၊ ေသြးစုပ္ခံ လူတန္းစားေပါင္းစံုဟာ “ဖိရင္ႂကြမယ္၊
ထိရင္ခ်မယ္”ဆိုတဲ့သေဘာတရားကိုကိုင္စြဲၿပီး
ဖိႏွိပ္အုပ္စိုးသူ၊ ေသြးစုပ္သူအဆက္ဆက္ကို
ရင္ဆိုင္တံု႔ျပန္ခဲ့ၾကတယ္။လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့၊
ေပၚေပါက္ေနတဲ့လူမႈပဋိကၡေတြဟာ စနစ္က်ေသာ၊ ဦးတည္းခ်က္ရွိေသာ
လူမႈေတာ္လွန္ေရးတရပ္ဆီသို႔
တျဖည္းျဖည္း ျဖစ္ေပၚတိုးတက္သြားခဲ့တာခ်ည္းျဖစ္တယ္။ လူထုေတြရဲ႔
လြတ္ေျမာက္ေရးတိုက္ပြဲမွန္သမွ်ဟာ လူမႈေတာ္လွန္ေရးေတြပဲျဖစ္တယ္။
မ်က္ေမွာက္ကာလမွာဆိုရင္ လူမႈေတာ္လွန္ေရးေတြဟာ ေပ်ာက္ကြယ္မသြားတဲ့အျပင္
ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာ၊
ပိုမိုနက္ရိႈင္းလာတယ္လို႔ေတာင္ ေျပာလို႔ရပါတယ္။
ဖိႏွိပ္ေသြးစုပ္မႈေတြရွိေနသမွ် ေတာ္လွန္ေရးေတြရွိေနမယ္လက္ရွိ
ႀကံ့ဖြံအစိုးရဟာ ႏိုင္ငံေရးအာဏာကိုတရားဝင္ဆုပ္ကိုင္ခြင့္ရလိုက္ၿပီဆိုတာနဲ႔
ယခင္ စစ္အုပ္စု အဆက္ဆက္ရဲ့အေမြဆိုး (ႏိုင္ငံေရးအရဖိႏွိပ္မႈ၊
စီးပြားေရးအရလက္ဝါးႀကီးအုပ္မႈ)ေတြကို
ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ခြင့္၊ တိုးခ်ဲ႔ခြင့္ေတြ အလိုလို ရလာခဲ့တယ္။
ဒီလိုအခြင့္အလမ္းရလိုက္တာနဲ႔ပဲ
ေခတ္မီႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးကို ဘယ္လိုတည္ေဆာက္မယ္၊ ဆင္းရဲမႈပေပ်ာက္ေရးကို တႏွစ္
ရာခိုင္ႏႈန္းဘယ္ေလာက္က်ဆင္းေစရမယ္ဆိုၿပီး
ဟိတ္ဟန္ထုတ္ ေႂကြးေၾကာ္ဝါဒျဖန္႔ခဲ့တယ္။ တကယ္လက္ေတြ႔တြင္ တိုင္းျပည္ဟာ
ဆင္းရဲတြင္းနက္သထက္
နက္လာတယ္။ လူမႈမတည္ၿငိမ္မႈေတြကေနရာတိုင္းမွာ ျဖစ္ေပၚလာေနတယ္။
လူမႈပဋိပကၡေတြကလည္း သည္းသန္ျပင္းထန္လာေနတယ္။
တိုင္းျပည္ရဲ့ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏႈန္း ေနွးေကြး ေနာက္ဆုတ္လာေနတယ္။
ဒီလိုျဖစ္ပ်က္ေနတာေတြကို
အာဏာရအစိုးရက မျမင္ခ်င္ေယာင္ျပဳေနေပမယ့္ ကမၻာႀကီးကေတာ့
ဗမာျပည္ရဲ့ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏူန္းကို
မ်က္ေျခမျပတ္ေစာင့္ၾကည့္ ေနခဲ့တယ္။ မၾကာမီကထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့
ကုလသမဂၢဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအစီအစဥ္
UNDP က ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ လူသားဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအစီရင္ခံစာ (၂ဝ၁၄) အရဆိုလွ်င္
ဗမာျပည္ဟာ အဆင့္
၁၅ဝ မွာ ရပ္တည္ေနတယ္။ မႏွစ္ကထက္ အဆင့္တဆင့္ေလွ်ာက်သြားတယ္လို႔ဆိုတယ္။ ဗ
မာႏိုင္ငံဟာ
လူသား
ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအညႊန္းကိန္း HDI အရ အေရွ႔ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ားတြင္
ေအာက္ဆံုးအဆင့္ကရပ္တည္ေနတယ္လို႔လည္း ေဖာ္ျပထားပါေသးတယ္။ တိုင္းျပည္တျပည္ရဲ႔
လူအဖြဲ႔အစည္းတခုလံုး
ဆင္းရဲမြဲေတမႈျဖစ္သြားရတာ၊ လူမႈမတည္ၿငိမ္မႈေတြ၊
လူမႈပဋိပကၡေတြ အဆက္မျပတ္ေပၚေပါက္ေနတာ အေၾကာင္းမဲ့မဟုတ္ဘူး။
အဲဒီတိုင္းျပည္ကိုအုပ္စိုးတဲ့သူလူတန္းစားေတြရဲ့ဖိႏွိပ္ေသြးစုပ္မႈ
ျပင္းထန္ရက္စက္ လြန္းတာေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း လူမႈေတာ္လွန္ေရးေတြ
ေပၚေပါက္လာခဲ့ရတာပါ။
လူမႈေတာ္လွန္ေရးေတြ ေပၚေပါက္လာၿပီ ဆိုတာနဲ႔ အုပ္စိုးသူလူတန္းစားတိုင္းဟာ
ေတာ္လွန္ေရးေတြကို
အစြမ္းကုန္ႏွိပ္ကြပ္ေတာ့တာပါပဲ။ ေတာ္လွန္ေရးေတြရဲ့အခန္းက႑ကိုလည္း
ေမွးမွိန္၊ ေသးသိမ္ေအာင္လုပ္တတ္ၾကတယ္။ အဖိႏွိပ္ခံလူတန္းစားေတြျဖစ္တဲ့
လူထု၊ လူတန္းစားအသီးသီးကလည္း မိမိတို႔လြတ္ေျမာက္ေရး အတြက္ “သူေသ၊ကိုယ္ရွင္”
ရုန္းကန္တိုက္ပြဲဆင္ႏြဲရေတာ့တာပါပဲ။
အုပ္စိုးသူနဲ႔အုပ္စိုးခံတို႔ရဲ့လူတန္းစားတိုက္ပြဲဟာ
မ်ိဳးဆက္ခ်ီၿပီးၾကာျမင့္ တတ္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ လူမႈေတာ္လွန္ေရးဆိုတာ ေဖာက္ျပန္တဲ့လူေနမႈစနစ္ေဟာင္းကို
ၿဖိဳဖ်က္တဲ့ျဖစ္စဥ္တခုျဖစ္တယ္။
ဒီအျပင္ တိုးတက္သစ္လြင္တဲ့လူေနမႈစနစ္သစ္ကို
ဖန္တီးတီထြင္တဲ့ျဖစ္စဥ္တခုလည္းျဖစ္တယ္။
ၿပီးေတာ့ လူမႈေတာ္လွန္ေရးေတြကို တဦးတေယာက္တည္းက ဖန္တီးလို႔မရသလို၊
တစံုတေယာက္က မၾကားလို၊
မျမင္လိုလို႔ ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္သြားေအာင္လည္း လုပ္လို႔မရပါဘူး။
အေၾကာင္းမွာ လူမႈေတာ္လွန္ေရးဆိုတာ
အလြန္ျပင္းအားႀကီးတဲ့စြမ္းအားေတြပိုင္ဆိုင္ေနလို႔ပါပဲ
။အုပ္စိုးသူလူတန္းစားဟာ
ဘယ္ေလာက္ပဲ ေတာ္လွန္ေရးေတြကို ခ်ိဳးႏွိမ္ဖိႏွိပ္ပါေစ၊ ေတာ္လွန္ေရးဆင္ႏႊဲရမယ့္အခ်ိန္ကာလ
ဘယ္ေလာက္ပဲ ၾကာျမင့္ပါေစ သမိုင္းျဖစ္ေပၚတိုးပြားမႈတရား (သမိုင္းရုပ္ဝါဒအျမင္)အရၾကည့္ရင္
လူထုဟာ သမိုင္းကိုဖန္တီးသူျဖစ္တယ္။ လူထုဟာ ေတာ္လွန္ေရးနည္းျဖင့္ အုပ္စိုသူလူတန္းစားရဲ့ေဖာက္ျပန္တဲ့လူေနမႈစနစ္ေဟာင္းကိုၿဖိဳဖ်က္ကာ
ေအာင္ပြဲခံအႏိုင္ယူၾကပါလိမ့္မယ္။ ဒါဟာ ေရွာင္လြဲမရတဲ့ သမိုင္းျဖစ္ေပၚတိုးပြားမႈတရားျဖစ္တယ္။
0 comments:
Post a Comment