ျပဳျပင္ေရးလမ္းေၾကာင္း(ျပည္သူ႕အာဏာဂ်ာနယ္ အမွတ္ (၄၀) ေဆာင္းပါး)
ႏိုင္ငံတကာအလုပ္သမားလႈပ္ရွားမႈနဲ႔ ျပည္သူ႕ေတာ္လွန္ေရးေတြရဲ့သမိုင္းမွာ တည္ရွိေနတဲ့အေနအထားေတြကို ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲမလား၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမလား ဆိုတဲ့အယူအဆႏွစ္ရပ္ရဲ႕အတိုက္အခံျဖစ္မႈဟာ မၾကာခဏ ေရွ႔တန္းေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ တိုက္ပြဲႀကီး၊ တိုက္ပြဲငယ္၊ အစခ်ီတဲ့တိုက္ပြဲ၊ အဆုံးအျဖတ္တိုက္ပြဲ၊ ေနရာတကာမွာရင္ဆိုင္ရတတ္ပါတယ္။ မဆန္းေတာ့ ဘူးလို႔ေတာင္ ေျပာရမလိုျဖစ္ေနပါၿပီ။
သမိုင္းသေဘာေျပာရရင္ ဓနရွင္လူတန္းစားက ပေဒသရာဇ္လူတန္းစားဆီကအာဏာကိုသိမ္းယူတဲ့ ဓနရွင္ေတာ္လွန္ေရးေတြဆိုတာ ဓနရွင္လူတန္းစားတခုတည္းက ဆင္ႏႊဲခဲ့တာမဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီတုန္းက စတင္ေပၚေပါက္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ အလုပ္သမားလူတန္းစားနဲ႔လယ္သမားေတြလည္း ပါဝင္ပါတယ္။ ၁၇၈၉ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ ၁၄ ရက္ေန႔တုန္းက ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးမွာ ဘာစတီးလ္ေထာင္ႀကီးကို ဝင္စီးၾကတာဟာ အလုပ္သမား၊ လယ္သမားနဲ႔ ၿမိဳ႕ေနဆင္းရဲသားေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘာမွမၾကာလိုက္ဘူး၊ အရင္းရွင္စနစ္ရဲ့လူတန္းစား ဘက္လိုက္မႈဒဏ္ကိုခံၾကရတဲ့သူေတြက အရင္းရွင္စနစ္ကိုတြန္းလွန္ဖို႔၊ အဲဒီထက္ေကာင္းမြန္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတရပ္ကိုထူေထာင္ဖို႔ စဥ္းစားၾကတဲ့အခါက်ေတာ့ မတူကြဲျပားတဲ့စဥ္းစားမႈေတြ ေပၚလာပါတယ္။ ဒါဟာ မာ့က္စ္ဝါဒ-ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒလို႔ ပီပီျပင္ျပင္ မေပၚေပါက္ေသးခင္ကာလပါ။ ဒီေတာ့ လူထုအုံႂကြမႈႀကီးေတြ၊ ေတာ္လွန္ေရးေတြျဖစ္ေပၚလာရင္ လူတန္းစားခံယူခ်က္အသီးသီးကိုေရာင္ျပန္ဟပ္တဲ့ အယူအဆကြဲလြဲမႈေတြ ေပၚတတ္တယ္ဆိုတာ ဓမၼတာပဲလို႔ေျပာရေတာ့မွာပါ။
ဒီေတာ့ ၁၉ရာစုႏွစ္က ဆိုရွယ္လစ္စနစ္-ဆိုရွယ္လစ္ေလာကထူေထာင္ေရးကို အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖုံဖုံ စဥ္းစားၾကသူေတြထဲမွာ အထိအခိုက္အနာအက်င္မဲ့စြာထူေထာင္ေရး၊ ဘယ္သူနဲ႔မွ က႑ေကာဇမျဖစ္ေရး၊ လူ့ေဘာင္သစ္တခုကို ေရွာေရွာ႐ႉ႐ႉထူေထာင္ေရး စတဲ့အယူအဆေတြအမ်ိဳးမ်ိဳး ေပၚလာခဲ့ၾကပါတယ္။ တည္ရွိေနတဲ့စနစ္ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲယူလို႔ရမယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆေတြလည္း အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေပၚခဲ့ပါတယ္။
ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒသမိုင္းမွာ အဦးဆုံးေပၚခဲ့သူေတြထဲမွာပါဝင္တဲ့ ဖူးရီးယားနဲ႔အိုဝင္ (Charles Fourier and Robert Owen) တို႔ရဲ႕အယူအဆကို မာ့က္စ္နဲ႔အိန္ဂယ္တို႔က စိတ္ကူးယဥ္ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒျဖစ္တယ္လို႔ ေထာက္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလို ေျပာရတဲ့အဓိက အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ သူတို႔ႏွစ္ဦးဟာ သူတို႔မ်က္စိေအာက္မွာတင္ အရွိန္ရလာေနတဲ့ အရင္းရွင္စနစ္ႀကီးရဲ့ဆိုးဝါးမႈကို ေတြ႔ျမင္နိုင္ၾကေပမယ့္ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္အတြက္ ေတာ္လွန္ေရးမေျပာနဲ႔ ျပဳျပင္မႈေတာင္မလိုဘဲ ကိုယ့္ဖာသာ
သီးျခားလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေလးေတြတည္ေထာင္ၿပီး ေနထိုင္သြားရင္ရတယ္လို႔ ဆိုခဲ့တာေၾကာင့္ပါပဲ။ အိုဝင္ဆိုရင္ သူေျပာတဲ့ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒဟာ အထက္တန္းစား၊ ေအာက္တန္းစား၊ သူႂကြယ္၊ သူဆင္းရဲေတြအတြက္ အက်ိဳးရွိေစမွာပါလို႔ေရးခဲ့ပါတယ္။ သူက သူ႔ရဲ့အဓိက ေရးသားခ်က္ေတြကို“ဝီလ်ံအရွင္မင္းျမတ္ထံသို႔”ဦးတိုက္ ေရးေလ့ရွိပါတယ္။
လီနင္နဲ႔ထိပ္တိုက္ေတြ႔သူေတြထဲက ဘန္းစတိန္း Bernstein ရဲ႕ေနာက္လိုက္မ်ားက်ေတာ့ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ “ျပဳျပင္ေရးသမား” (Reformists) လို႔ေတာင္မေျပာရဲလို႔ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးသမား (Revisionists)လို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို နာမည္ေပးခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ကရွိေနတဲ့အယူအဆေတြကို ေတာ္လွန္ဖို႔ေနေနသာသာ ျပဳျပင္တယ္လို႔ေတာင္မျဖစ္ဝံ့လို႔
ျပင္ဆင္တာပါလို႔ သမိုင္းေရးသူေတြက ေရးၾကပါတယ္။ လီနင္ရဲ့လက္ထက္၊ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္မွာ တတိယအင္တာေနရွင္နယ္ကိုေခၚဆိုေတာ့ လီနင္က “ကြန္ျမဴနစ္အင္တာေနရွင္နယ္ထဲ ပါဝင္ေရးအတြက္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား” (Terms of Admission into Communist International) ဆိုတာကိုေရးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာပါတာတခ်က္က- “တတိယအင္တာေနရွင္နယ္ကိုေထာက္ခံသူမ်ားဟာ သူတို႔လက္လွမ္းမီရာ စင္ျမင့္မွန္သမၽွ- သတင္းစာဂ်ာနယ္၊ လူထုစည္းေဝးပြဲ၊ အလုပ္သမားသမဂၢ၊ သမဝါယမ အဖြဲ႔အစည္းေတြ-မွာ ဓနရွင္လူတန္းစားကိုသာမက သူ႔ရဲ့အေပါင္းပါျဖစ္တဲ့ ျပဳျပင္ေရးသမားအသြင္မ်ိဳးစုံကိုလည္း စနစ္တက်နဲ႔ မျပတ္ဖြင့္ခ်ရ မယ္”လို႔ ေရးခဲ့ပါတယ္။
ေျပာရရင္ မာ့က္စ္နဲ႔အိန္ဂယ္တို႔ ႏိုင္ငံေရးလမ္းေၾကာင္းေပၚတက္ခဲ့တဲ့အခ်ိန္မွာ ေခတ္သစ္အလုပ္သမားလႈပ္ရွားမႈေတြ စေပၚေနပါၿပီ။ သူတို႔ႏွစ္ဦးဟာ သူတို႔အရင္ေပၚႏွင့္ေနတဲ့ စိတ္ကူးယဥ္ဆိုရွယ္လစ္စနစ္နဲ႔ ေဂ်ကိုဘင္ (Jacobin) လမ္းေၾကာင္းေတြကိုမလိုက္ဘဲ ေတာ္လွန္တဲ့လမ္းေၾကာင္းကို လိုက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ တည္ရွိေနတဲ့ အေဆာက္အအုံေဟာင္းနဲ႔ ေရလိုက္ငါးလိုက္ေနသြားဖို႔အယူအဆကို သူတို႔က ျငင္းပယ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ေခါင္းထဲမွာ ျပဳျပင္ေရးလမ္းေၾကာင္းကိုေတာင္မွ သူတို႔မထည့္ခဲ့ပါဘူး။ ၁၈၄၈ ခုႏွစ္မွာထြက္လာတဲ့ သူတို႔ရဲ့ကြန္ျမဴနစ္ပါတီေၾကညာစာတမ္းရဲ႕ ငါးပုံႏွစ္ပုံဟာ လုံး၀အသစ္ျဖစ္တဲ့ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ကို မိတ္ဆက္ ရွင္းျပထားတာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေခတ္အေနအထားနဲ႔အညီ ခ်ီတက္ရာလမ္းေၾကာင္းသုံးေၾကာင္းအျဖစ္ သူတို႔တင္ျပခဲ့တာက အလုပ္သမားလႈပ္ရွားမႈ- ေတာ္လွန္ေရးအသိႏိုးၾကားမႈ-ေတာ္လွန္ေရးရယ္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
တိုင္းျပည္အႏွံ႔မွာ ႀကဲကြဲေနတဲ့၊ အယူအဆေတြလည္း မတူညီၾကတဲ့သူေတြဟာ အလုပ္သမားသမဂၢေတြဖြဲ႔ရင္းစုစည္းမိလာၾက၊ ဒီကေန ေတာ္လွန္ေရးဆင္ႏႊဲၾကမယ္လို႔ေထာက္ျပပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ လီနင္-စတာလင္တို႔ရဲ့႐ုရွားေတာ္လွန္ေရးဟာ ပါတီတည္ေထာင္ကာစအခ်ိန္ကစလို႔ ၁၉၀၅ ခုႏွစ္ ေတာ္လွန္ေရး၊ ပထမကမၻာစစ္ကာလလို ပါတီအရွိန္ရလာခ်ိန္၊ ေအာက္တိုဘာေတာ္လွန္ေရးေအာင္ပြဲရကာနီး၊ ရကာစ၊ ရၿပီးေနာက္ အဆင့္တိုင္းမွာ ျပဳျပင္ေရးသမား၊ ျပဳျပင္ေရးအယူအဆေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရပါတယ္။ သမိုင္းကျပသခဲ့တာကေတာ့ ဒီဟာေတြကို ေအာင္ျမင္ေက်ာ္လႊားႏိုင္မွ မိမိတို႔ရဲ႕အေရးေတာ္ပုံေအာင္ပြဲခံတယ္ဆိုတာပါပဲ။
သမိုင္းတစ္ေလၽွာက္မွာ ႏိုင္ငံတကာအလုပ္သမားလူတန္းစားလႈပ္ရွားမႈဟာ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ပေဒသရာဇ္၊ လက္ဝါးႀကီးအုပ္-ခ႐ိုနီအရင္းရွင္စနစ္၊ အာဏာရွင္စနစ္ဆန္႔က်င္ေရးျဖစ္တဲ့ ဒီမိုကေရစီေရးအတြက္တိုက္ပြဲဝင္ေနၾကတဲ့ လယ္သမား၊ အမႈထမ္း၊ ေက်ာင္းသား၊ ၿမိဳ႕ေနဆင္းရဲသား၊ ဓနရွင္ေပါက္စလူတန္းစား၊ စာေပးအႏုပညာရွင္မ်ားစတဲ့ အျခားေသာ အဖိႏွိပ္ခံျပည္သူေတြရဲ့လႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔ သေဘာသဘာ၀အရကိုပဲ တဆက္စပ္တည္းျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ ေအာင္ပြဲရခဲ့တဲ့ေတာ္လွန္ေရးတိုင္းမွာ အလုပ္သမားလူတန္းစားဟာ အဲဒီတျခားမဟာမိတ္အင္အားစုေတြနဲ႔ လက္တြဲတိုက္ပြဲဝင္ႏိုင္လို႔သာ ေအာင္ပြဲရခဲ့တယ္ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ေတြ႔ရမွာပါ။
ဒီလိုဆိုတဲ့အတြက္ ကြန္ျမဴနစ္ေတြဟာ ျပဳျပင္ေရးကိုလုံး၀လက္မခံတာမဟုတ္ပါဘူး၊ ကိုယ္က အာဏာရရင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲသင့္တာကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွာျဖစ္သလို ကိုယ္အာဏာရမထားတဲ့ကာလမွာလည္း မွန္ကန္၊ သင့္ေတာ္တဲ့ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြကို အားေပးေထာက္ခံသြားမွာသာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အုပ္စိုးသူေတြက သူတို႔အာဏာတည္ၿမဲေရးကိုရည္႐ြယ္ၿပီး ျပည္သူလူထုကို မ်က္ေစ့လည္ေအာင္လွည့္စားတဲ့၊ သူတို႔မပုန္ကန္ေအာင္ မေဗဒါေရခပ္ခိုင္းသလိုလုပ္တဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြကိုေတာ့
မူအရကိုပဲ ဆန္႔က်င္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ေတာ္လွန္ေရးဆိုတာက အခ်ိန္အၾကာႀကီးယူ ျပင္ဆင္ၿပီး အခ်က္အလက္ေတြအမ်ားႀကီးျပည့္စုံမွ ဆင္ႏႊဲႏိုင္တာပါ။ ဒီလိုေတာ္လွန္ေရးႀကီးတရပ္မျဖစ္ေပၚမီ ေအာင္ပြဲမခံမီကာလတခုအတြင္း
ျပည္သူလူထုရဲေနထိုင္စားေသာက္မႈ၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈေရး စတဲ့ ဘက္မ်ိဳးစုံမွာ သူတို႔အခက္အခဲေတြကိုေျဖရွင္းဖို႔၊ တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစဖို႔ ျပဳျပင္မႈေတြလုပ္ရပါတယ္။ ဒီလိုျပဳျပင္ေရးမ်ိဳးကို ကြန္ျမဴနစ္ေတြက မဆန္႔က်င္ပါဘူး။ ဒီလိုအခြင့္အေရးေတြ တိုးတက္ေစေရးအတြက္ ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲဝင္တာေတြကိုလည္း ကြန္ျမဴနစ္ေတြက မဆန္႔က်င္ပါဘူး။ ေထာက္ခံပါတယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ေတြ အဓိကဆန္႔က်င္တာက ေတာ္လွန္ေရးေတြကို လွီးလႊဲဖို႔အတြက္၊ ျပည္သူေတြကို မ်က္စိလည္ေအာင္လုပ္တဲ့၊ ဝါဒျဖန္႔တဲ့အုပ္စိုးသူလူတန္းစားေတြနဲ႔ သူတို႔ကို အကာအကြယ္ေပးသူ၊ ေရွ႔ေနလိုက္ေပးသူေတြရဲ့လုပ္ရပ္ေတြကို ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕က စနစ္တခုလုံးကို ေတာ္လွန္ပစ္ရမယ္လို႔မျမင္ႏိုင္ေသးဘဲ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲယူရမယ္လို႔ယူဆေနတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီလိုလူမ်ိဳးေတြကို ကြန္ျမဴနစ္ေတြက လက္ခံ- လက္တြဲႏိုင္ပါတယ္။ တကယ္က တခ်ိဳ႕အေနအထားမွာ ဖိႏွိပ္သူေတြနဲ႔အဖိႏွိပ္ခံေတြကြဲျပားေနတဲ့စနစ္တခုကို မႀကိဳက္တာ၊ မေက်နပ္တာကိုက မဆိုးေတာ့ဘူးလို႔ေျပာရမွာပါ။ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြရဲ့ အဓိကရန္သူဟာ စနစ္ဆိုးႀကီးကိုမွီခိုၿပီး ႀကီးပြားခ်မ္းသာ၊ ေနာက္ၿပီးအဲဒီစနစ္ကို
နည္းမ်ိဳးစုံနဲ႔ကာကြယ္ေနသူေတြသာျဖစ္ပါတယ္။
ျပဳျပင္ေရးဝါဒရဲ့အႏၲရာယ္ဟာ ျပည္သူလူထုရဲ့အုံႂကြမႈေတြ အရွိန္ယူခ်ိန္၊ အရွိန္ေကာင္းေနခ်ိန္၊ ေအာင္ပြဲရကာနီးခ်ိန္တို႔မွာ ျပည္သူေတြကိုေဝဝါးမႈအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ေစတာလည္း ပါပါတယ္။ ဦးတည္တိုက္ေနသူကို တိုက္သင့္ရဲ့လားလို႔ေဝဝါးလာေစတာ၊ ဒီလို အနစ္နာခံစြန္႔လႊတ္ တိုက္ပြဲဝင္ေနမယ့္အစား ေအးေအးေဆးေဆး ေတာင္းယူေျဖရွင္းလို႔မရႏိုင္ဘူးလားလို႔ စဥ္းစားလာေစတာ စတဲ့ အသြင္သဏၭာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဖာ္ျပတတ္ပါတယ္။
တခ်ိဳ႕က ဒီျပဳျပင္ေရးအယူအဆကို ႐ိုး႐ိုးသားသား ထင္ျမင္ေဖာ္ထုတ္ၾကတာပါ။ ဒါေပမဲ့ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ လူထုတိုက္ပြဲေတြကိုဖ်က္ဆီးဖို႔၊ လူထုရဲ႕ဦးတည္ရန္သူကိုကယ္တင္ဖို႔ အႀကံအစည္ဆိုးနဲ႔
တင္လာၾကတာျဖစ္ ပါတယ္။
လူထုလႈပ္ရွားမႈေတြထဲကို ျပဳျပင္ေရးဝါဒဟာ နည္းမ်ိဳးစုံနဲ႔ဝင္လာတတ္ပါတယ္။ လႈပ္ရားမႈက ဦးတည္တိုက္ခိုက္တာခံရသူ၊ အဲဒီ ဦးတည္တိုက္ခိုက္ခံရသူေတြကိုအကာကြယ္ေပးေနတဲ့ အုပ္စိုးသူအစိုးရ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ့္လိုဘ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုေတြကို တိုက္ပြဲလမ္းေၾကာင္း မလိုက္ေစလိုသူ (ျပည္တြင္း-ျပည္ပ)ရဲ့ဆႏၵအတိုင္း လူထုလႈပ္ရွားမႈေတြကို အၫြန္႔တုံးေအာင္လုပ္တာဟာ အဆိုးဆုံးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုလူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကာလတခုၾကာေတာ့ ရန္သူ႔ဘက္ ပါသြားတာမ်ိဳးေတြ မၾကာခဏေတြ႔ရပါတယ္။
ျပဳjျပင္ေရးသမားေတြနဲ႔က ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြအၾကားမွာ လုပ္နည္းကိုင္နည္း-သြားတဲ့လမ္းေၾကာင္းသာ ကြဲျပားတာ၊ ရည္မွန္းခ်က္ဦးတည္ခ်က္မွာေတာ့ အတူတူပဲလို႔ တခ်ိဳ႕က ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါ မွားပါတယ္။ ျပဳျပင္ေရးသမားနဲ႔ေတာ္လွန္ေရးသမားဟာ ဦးတည္ခ်က္ကိုပဲ ကြဲျပားျခားနားပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ တခုက အေရးေတာ္ပုံေအာင္ပြဲခံေရးအတြက္လုပ္တာျဖစ္ၿပီး ေနာက္တခုကေတာ့ အေရးေတာ္ပုံ မေပၚေပါက္ေရး၊ ေအာင္ပြဲမရေရးအတြက္ လုပ္တာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔အတြက္ အစျပဳခ်က္ ၏ ေတြထဲမွာ အမ်ားဆုံးေတြ႔ရတာကေတာ့ တည္ရွိေနတဲ့၊ အားေကာင္းေနတဲ့လူထုလႈပ္ရွားမႈ၊ အင္အားစုေတြကို ဂိုဏ္းခြဲဖို႔လုပ္တာပါပဲ။ အလုပ္သမားထဲမွာဆိုရင္ အလုပ္သမား မင္းညီမင္းသားေတြေမြးသလို၊ ေက်ာင္းသားထဲမွာဆိုရင္လည္း- တေခတ္က ဖဆပလအစိုးရရဲ႕ ဒီအက္စ္အို(DSO)လို- စုန္းျပဴးေတြကို ေမြးတာတြလုပ္ပါတယ္။ ေငြ-အခြင့္အေရးစတာေတြေပးၿပီး ဝယ္ယူတာ၊ ဖ်က္ဆီးတာေတြလုပ္ပါတယ္။
ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြကေတာ့ အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါကိုလိုက္လို႔ ဒီအင္အားစုကို ျပန္လည္သိမ္းသြင္းဖို႔ႀကိဳးစားရတာ၊ အနည္းဆုံး တပ္ေပါင္းစုအျဖစ္လက္တြဲလုပ္ႏိုင္ေအာင္ လုံးပန္းရတာေတြရွိပါတယ္။
မွန္ပါတယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ေတြဟာ ေစ့စပ္ေျဖရွင္းနည္းကို မပစ္ပယ္ပါဘူး။ မလိုလားအပ္တဲ့ စြန္႔လႊတ္ဆုံး႐ႈံးမႈေတြကို မလိုလားပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ျပႆနာက အာဏာရထားသူေတြက သူတို႔႐ႈံးနိမ့္ေၾကာင္း အလြယ္တကူ လက္ခံအေလၽွာ႔ေပးေလ့မရွိ႐ုံမက လက္နက္နဲ႔တုံ႔ျပန္တာ၊ ႏွိမ္နင္းတာေတြ လုပ္ေလ့ရွိလို႔ျဖစ္ပါတယ္။ အာဏာရွင္ေတြကို တရားျပ၊ တရားခ်တာေလာက္နဲ႔ ေျပာင္းလဲပစ္ႏိုင္ရင္ ကမၻာစစ္ႀကီးေတြ ျဖစ္ခဲ့မွာမဟုတ္ပါဘူး။
(ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ဝဘ္ဆုိက္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေဆာင္းပါးပါ)
ႏိုင္ငံတကာအလုပ္သမားလႈပ္ရွားမႈနဲ႔ ျပည္သူ႕ေတာ္လွန္ေရးေတြရဲ့သမိုင္းမွာ တည္ရွိေနတဲ့အေနအထားေတြကို ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲမလား၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမလား ဆိုတဲ့အယူအဆႏွစ္ရပ္ရဲ႕အတိုက္အခံျဖစ္မႈဟာ မၾကာခဏ ေရွ႔တန္းေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ တိုက္ပြဲႀကီး၊ တိုက္ပြဲငယ္၊ အစခ်ီတဲ့တိုက္ပြဲ၊ အဆုံးအျဖတ္တိုက္ပြဲ၊ ေနရာတကာမွာရင္ဆိုင္ရတတ္ပါတယ္။ မဆန္းေတာ့ ဘူးလို႔ေတာင္ ေျပာရမလိုျဖစ္ေနပါၿပီ။
သမိုင္းသေဘာေျပာရရင္ ဓနရွင္လူတန္းစားက ပေဒသရာဇ္လူတန္းစားဆီကအာဏာကိုသိမ္းယူတဲ့ ဓနရွင္ေတာ္လွန္ေရးေတြဆိုတာ ဓနရွင္လူတန္းစားတခုတည္းက ဆင္ႏႊဲခဲ့တာမဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီတုန္းက စတင္ေပၚေပါက္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ အလုပ္သမားလူတန္းစားနဲ႔လယ္သမားေတြလည္း ပါဝင္ပါတယ္။ ၁၇၈၉ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ ၁၄ ရက္ေန႔တုန္းက ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးမွာ ဘာစတီးလ္ေထာင္ႀကီးကို ဝင္စီးၾကတာဟာ အလုပ္သမား၊ လယ္သမားနဲ႔ ၿမိဳ႕ေနဆင္းရဲသားေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘာမွမၾကာလိုက္ဘူး၊ အရင္းရွင္စနစ္ရဲ့လူတန္းစား ဘက္လိုက္မႈဒဏ္ကိုခံၾကရတဲ့သူေတြက အရင္းရွင္စနစ္ကိုတြန္းလွန္ဖို႔၊ အဲဒီထက္ေကာင္းမြန္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတရပ္ကိုထူေထာင္ဖို႔ စဥ္းစားၾကတဲ့အခါက်ေတာ့ မတူကြဲျပားတဲ့စဥ္းစားမႈေတြ ေပၚလာပါတယ္။ ဒါဟာ မာ့က္စ္ဝါဒ-ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒလို႔ ပီပီျပင္ျပင္ မေပၚေပါက္ေသးခင္ကာလပါ။ ဒီေတာ့ လူထုအုံႂကြမႈႀကီးေတြ၊ ေတာ္လွန္ေရးေတြျဖစ္ေပၚလာရင္ လူတန္းစားခံယူခ်က္အသီးသီးကိုေရာင္ျပန္ဟပ္တဲ့ အယူအဆကြဲလြဲမႈေတြ ေပၚတတ္တယ္ဆိုတာ ဓမၼတာပဲလို႔ေျပာရေတာ့မွာပါ။
ဒီေတာ့ ၁၉ရာစုႏွစ္က ဆိုရွယ္လစ္စနစ္-ဆိုရွယ္လစ္ေလာကထူေထာင္ေရးကို အမ်ိဳးမ်ိဳးအဖုံဖုံ စဥ္းစားၾကသူေတြထဲမွာ အထိအခိုက္အနာအက်င္မဲ့စြာထူေထာင္ေရး၊ ဘယ္သူနဲ႔မွ က႑ေကာဇမျဖစ္ေရး၊ လူ့ေဘာင္သစ္တခုကို ေရွာေရွာ႐ႉ႐ႉထူေထာင္ေရး စတဲ့အယူအဆေတြအမ်ိဳးမ်ိဳး ေပၚလာခဲ့ၾကပါတယ္။ တည္ရွိေနတဲ့စနစ္ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲယူလို႔ရမယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆေတြလည္း အသြင္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေပၚခဲ့ပါတယ္။
ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒသမိုင္းမွာ အဦးဆုံးေပၚခဲ့သူေတြထဲမွာပါဝင္တဲ့ ဖူးရီးယားနဲ႔အိုဝင္ (Charles Fourier and Robert Owen) တို႔ရဲ႕အယူအဆကို မာ့က္စ္နဲ႔အိန္ဂယ္တို႔က စိတ္ကူးယဥ္ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒျဖစ္တယ္လို႔ ေထာက္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလို ေျပာရတဲ့အဓိက အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ သူတို႔ႏွစ္ဦးဟာ သူတို႔မ်က္စိေအာက္မွာတင္ အရွိန္ရလာေနတဲ့ အရင္းရွင္စနစ္ႀကီးရဲ့ဆိုးဝါးမႈကို ေတြ႔ျမင္နိုင္ၾကေပမယ့္ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္အတြက္ ေတာ္လွန္ေရးမေျပာနဲ႔ ျပဳျပင္မႈေတာင္မလိုဘဲ ကိုယ့္ဖာသာ
သီးျခားလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေလးေတြတည္ေထာင္ၿပီး ေနထိုင္သြားရင္ရတယ္လို႔ ဆိုခဲ့တာေၾကာင့္ပါပဲ။ အိုဝင္ဆိုရင္ သူေျပာတဲ့ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒဟာ အထက္တန္းစား၊ ေအာက္တန္းစား၊ သူႂကြယ္၊ သူဆင္းရဲေတြအတြက္ အက်ိဳးရွိေစမွာပါလို႔ေရးခဲ့ပါတယ္။ သူက သူ႔ရဲ့အဓိက ေရးသားခ်က္ေတြကို“ဝီလ်ံအရွင္မင္းျမတ္ထံသို႔”ဦးတိုက္ ေရးေလ့ရွိပါတယ္။
လီနင္နဲ႔ထိပ္တိုက္ေတြ႔သူေတြထဲက ဘန္းစတိန္း Bernstein ရဲ႕ေနာက္လိုက္မ်ားက်ေတာ့ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ “ျပဳျပင္ေရးသမား” (Reformists) လို႔ေတာင္မေျပာရဲလို႔ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေရးသမား (Revisionists)လို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို နာမည္ေပးခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ကရွိေနတဲ့အယူအဆေတြကို ေတာ္လွန္ဖို႔ေနေနသာသာ ျပဳျပင္တယ္လို႔ေတာင္မျဖစ္ဝံ့လို႔
ျပင္ဆင္တာပါလို႔ သမိုင္းေရးသူေတြက ေရးၾကပါတယ္။ လီနင္ရဲ့လက္ထက္၊ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္မွာ တတိယအင္တာေနရွင္နယ္ကိုေခၚဆိုေတာ့ လီနင္က “ကြန္ျမဴနစ္အင္တာေနရွင္နယ္ထဲ ပါဝင္ေရးအတြက္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား” (Terms of Admission into Communist International) ဆိုတာကိုေရးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာပါတာတခ်က္က- “တတိယအင္တာေနရွင္နယ္ကိုေထာက္ခံသူမ်ားဟာ သူတို႔လက္လွမ္းမီရာ စင္ျမင့္မွန္သမၽွ- သတင္းစာဂ်ာနယ္၊ လူထုစည္းေဝးပြဲ၊ အလုပ္သမားသမဂၢ၊ သမဝါယမ အဖြဲ႔အစည္းေတြ-မွာ ဓနရွင္လူတန္းစားကိုသာမက သူ႔ရဲ့အေပါင္းပါျဖစ္တဲ့ ျပဳျပင္ေရးသမားအသြင္မ်ိဳးစုံကိုလည္း စနစ္တက်နဲ႔ မျပတ္ဖြင့္ခ်ရ မယ္”လို႔ ေရးခဲ့ပါတယ္။
ေျပာရရင္ မာ့က္စ္နဲ႔အိန္ဂယ္တို႔ ႏိုင္ငံေရးလမ္းေၾကာင္းေပၚတက္ခဲ့တဲ့အခ်ိန္မွာ ေခတ္သစ္အလုပ္သမားလႈပ္ရွားမႈေတြ စေပၚေနပါၿပီ။ သူတို႔ႏွစ္ဦးဟာ သူတို႔အရင္ေပၚႏွင့္ေနတဲ့ စိတ္ကူးယဥ္ဆိုရွယ္လစ္စနစ္နဲ႔ ေဂ်ကိုဘင္ (Jacobin) လမ္းေၾကာင္းေတြကိုမလိုက္ဘဲ ေတာ္လွန္တဲ့လမ္းေၾကာင္းကို လိုက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ တည္ရွိေနတဲ့ အေဆာက္အအုံေဟာင္းနဲ႔ ေရလိုက္ငါးလိုက္ေနသြားဖို႔အယူအဆကို သူတို႔က ျငင္းပယ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ေခါင္းထဲမွာ ျပဳျပင္ေရးလမ္းေၾကာင္းကိုေတာင္မွ သူတို႔မထည့္ခဲ့ပါဘူး။ ၁၈၄၈ ခုႏွစ္မွာထြက္လာတဲ့ သူတို႔ရဲ့ကြန္ျမဴနစ္ပါတီေၾကညာစာတမ္းရဲ႕ ငါးပုံႏွစ္ပုံဟာ လုံး၀အသစ္ျဖစ္တဲ့ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ကို မိတ္ဆက္ ရွင္းျပထားတာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေခတ္အေနအထားနဲ႔အညီ ခ်ီတက္ရာလမ္းေၾကာင္းသုံးေၾကာင္းအျဖစ္ သူတို႔တင္ျပခဲ့တာက အလုပ္သမားလႈပ္ရွားမႈ- ေတာ္လွန္ေရးအသိႏိုးၾကားမႈ-ေတာ္လွန္ေရးရယ္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
တိုင္းျပည္အႏွံ႔မွာ ႀကဲကြဲေနတဲ့၊ အယူအဆေတြလည္း မတူညီၾကတဲ့သူေတြဟာ အလုပ္သမားသမဂၢေတြဖြဲ႔ရင္းစုစည္းမိလာၾက၊ ဒီကေန ေတာ္လွန္ေရးဆင္ႏႊဲၾကမယ္လို႔ေထာက္ျပပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ လီနင္-စတာလင္တို႔ရဲ့႐ုရွားေတာ္လွန္ေရးဟာ ပါတီတည္ေထာင္ကာစအခ်ိန္ကစလို႔ ၁၉၀၅ ခုႏွစ္ ေတာ္လွန္ေရး၊ ပထမကမၻာစစ္ကာလလို ပါတီအရွိန္ရလာခ်ိန္၊ ေအာက္တိုဘာေတာ္လွန္ေရးေအာင္ပြဲရကာနီး၊ ရကာစ၊ ရၿပီးေနာက္ အဆင့္တိုင္းမွာ ျပဳျပင္ေရးသမား၊ ျပဳျပင္ေရးအယူအဆေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရပါတယ္။ သမိုင္းကျပသခဲ့တာကေတာ့ ဒီဟာေတြကို ေအာင္ျမင္ေက်ာ္လႊားႏိုင္မွ မိမိတို႔ရဲ႕အေရးေတာ္ပုံေအာင္ပြဲခံတယ္ဆိုတာပါပဲ။
သမိုင္းတစ္ေလၽွာက္မွာ ႏိုင္ငံတကာအလုပ္သမားလူတန္းစားလႈပ္ရွားမႈဟာ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ပေဒသရာဇ္၊ လက္ဝါးႀကီးအုပ္-ခ႐ိုနီအရင္းရွင္စနစ္၊ အာဏာရွင္စနစ္ဆန္႔က်င္ေရးျဖစ္တဲ့ ဒီမိုကေရစီေရးအတြက္တိုက္ပြဲဝင္ေနၾကတဲ့ လယ္သမား၊ အမႈထမ္း၊ ေက်ာင္းသား၊ ၿမိဳ႕ေနဆင္းရဲသား၊ ဓနရွင္ေပါက္စလူတန္းစား၊ စာေပးအႏုပညာရွင္မ်ားစတဲ့ အျခားေသာ အဖိႏွိပ္ခံျပည္သူေတြရဲ့လႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔ သေဘာသဘာ၀အရကိုပဲ တဆက္စပ္တည္းျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ ေအာင္ပြဲရခဲ့တဲ့ေတာ္လွန္ေရးတိုင္းမွာ အလုပ္သမားလူတန္းစားဟာ အဲဒီတျခားမဟာမိတ္အင္အားစုေတြနဲ႔ လက္တြဲတိုက္ပြဲဝင္ႏိုင္လို႔သာ ေအာင္ပြဲရခဲ့တယ္ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို ေတြ႔ရမွာပါ။
ဒီလိုဆိုတဲ့အတြက္ ကြန္ျမဴနစ္ေတြဟာ ျပဳျပင္ေရးကိုလုံး၀လက္မခံတာမဟုတ္ပါဘူး၊ ကိုယ္က အာဏာရရင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲသင့္တာကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွာျဖစ္သလို ကိုယ္အာဏာရမထားတဲ့ကာလမွာလည္း မွန္ကန္၊ သင့္ေတာ္တဲ့ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြကို အားေပးေထာက္ခံသြားမွာသာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အုပ္စိုးသူေတြက သူတို႔အာဏာတည္ၿမဲေရးကိုရည္႐ြယ္ၿပီး ျပည္သူလူထုကို မ်က္ေစ့လည္ေအာင္လွည့္စားတဲ့၊ သူတို႔မပုန္ကန္ေအာင္ မေဗဒါေရခပ္ခိုင္းသလိုလုပ္တဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြကိုေတာ့
မူအရကိုပဲ ဆန္႔က်င္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ေတာ္လွန္ေရးဆိုတာက အခ်ိန္အၾကာႀကီးယူ ျပင္ဆင္ၿပီး အခ်က္အလက္ေတြအမ်ားႀကီးျပည့္စုံမွ ဆင္ႏႊဲႏိုင္တာပါ။ ဒီလိုေတာ္လွန္ေရးႀကီးတရပ္မျဖစ္ေပၚမီ ေအာင္ပြဲမခံမီကာလတခုအတြင္း
ျပည္သူလူထုရဲေနထိုင္စားေသာက္မႈ၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈေရး စတဲ့ ဘက္မ်ိဳးစုံမွာ သူတို႔အခက္အခဲေတြကိုေျဖရွင္းဖို႔၊ တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစဖို႔ ျပဳျပင္မႈေတြလုပ္ရပါတယ္။ ဒီလိုျပဳျပင္ေရးမ်ိဳးကို ကြန္ျမဴနစ္ေတြက မဆန္႔က်င္ပါဘူး။ ဒီလိုအခြင့္အေရးေတြ တိုးတက္ေစေရးအတြက္ ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲဝင္တာေတြကိုလည္း ကြန္ျမဴနစ္ေတြက မဆန္႔က်င္ပါဘူး။ ေထာက္ခံပါတယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ေတြ အဓိကဆန္႔က်င္တာက ေတာ္လွန္ေရးေတြကို လွီးလႊဲဖို႔အတြက္၊ ျပည္သူေတြကို မ်က္စိလည္ေအာင္လုပ္တဲ့၊ ဝါဒျဖန္႔တဲ့အုပ္စိုးသူလူတန္းစားေတြနဲ႔ သူတို႔ကို အကာအကြယ္ေပးသူ၊ ေရွ႔ေနလိုက္ေပးသူေတြရဲ့လုပ္ရပ္ေတြကို ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕က စနစ္တခုလုံးကို ေတာ္လွန္ပစ္ရမယ္လို႔မျမင္ႏိုင္ေသးဘဲ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲယူရမယ္လို႔ယူဆေနတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီလိုလူမ်ိဳးေတြကို ကြန္ျမဴနစ္ေတြက လက္ခံ- လက္တြဲႏိုင္ပါတယ္။ တကယ္က တခ်ိဳ႕အေနအထားမွာ ဖိႏွိပ္သူေတြနဲ႔အဖိႏွိပ္ခံေတြကြဲျပားေနတဲ့စနစ္တခုကို မႀကိဳက္တာ၊ မေက်နပ္တာကိုက မဆိုးေတာ့ဘူးလို႔ေျပာရမွာပါ။ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြရဲ့ အဓိကရန္သူဟာ စနစ္ဆိုးႀကီးကိုမွီခိုၿပီး ႀကီးပြားခ်မ္းသာ၊ ေနာက္ၿပီးအဲဒီစနစ္ကို
နည္းမ်ိဳးစုံနဲ႔ကာကြယ္ေနသူေတြသာျဖစ္ပါတယ္။
ျပဳျပင္ေရးဝါဒရဲ့အႏၲရာယ္ဟာ ျပည္သူလူထုရဲ့အုံႂကြမႈေတြ အရွိန္ယူခ်ိန္၊ အရွိန္ေကာင္းေနခ်ိန္၊ ေအာင္ပြဲရကာနီးခ်ိန္တို႔မွာ ျပည္သူေတြကိုေဝဝါးမႈအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ေစတာလည္း ပါပါတယ္။ ဦးတည္တိုက္ေနသူကို တိုက္သင့္ရဲ့လားလို႔ေဝဝါးလာေစတာ၊ ဒီလို အနစ္နာခံစြန္႔လႊတ္ တိုက္ပြဲဝင္ေနမယ့္အစား ေအးေအးေဆးေဆး ေတာင္းယူေျဖရွင္းလို႔မရႏိုင္ဘူးလားလို႔ စဥ္းစားလာေစတာ စတဲ့ အသြင္သဏၭာန္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေဖာ္ျပတတ္ပါတယ္။
တခ်ိဳ႕က ဒီျပဳျပင္ေရးအယူအဆကို ႐ိုး႐ိုးသားသား ထင္ျမင္ေဖာ္ထုတ္ၾကတာပါ။ ဒါေပမဲ့ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ လူထုတိုက္ပြဲေတြကိုဖ်က္ဆီးဖို႔၊ လူထုရဲ႕ဦးတည္ရန္သူကိုကယ္တင္ဖို႔ အႀကံအစည္ဆိုးနဲ႔
တင္လာၾကတာျဖစ္ ပါတယ္။
လူထုလႈပ္ရွားမႈေတြထဲကို ျပဳျပင္ေရးဝါဒဟာ နည္းမ်ိဳးစုံနဲ႔ဝင္လာတတ္ပါတယ္။ လႈပ္ရားမႈက ဦးတည္တိုက္ခိုက္တာခံရသူ၊ အဲဒီ ဦးတည္တိုက္ခိုက္ခံရသူေတြကိုအကာကြယ္ေပးေနတဲ့ အုပ္စိုးသူအစိုးရ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ့္လိုဘ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုေတြကို တိုက္ပြဲလမ္းေၾကာင္း မလိုက္ေစလိုသူ (ျပည္တြင္း-ျပည္ပ)ရဲ့ဆႏၵအတိုင္း လူထုလႈပ္ရွားမႈေတြကို အၫြန္႔တုံးေအာင္လုပ္တာဟာ အဆိုးဆုံးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုလူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ကာလတခုၾကာေတာ့ ရန္သူ႔ဘက္ ပါသြားတာမ်ိဳးေတြ မၾကာခဏေတြ႔ရပါတယ္။
ျပဳjျပင္ေရးသမားေတြနဲ႔က ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြအၾကားမွာ လုပ္နည္းကိုင္နည္း-သြားတဲ့လမ္းေၾကာင္းသာ ကြဲျပားတာ၊ ရည္မွန္းခ်က္ဦးတည္ခ်က္မွာေတာ့ အတူတူပဲလို႔ တခ်ိဳ႕က ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါ မွားပါတယ္။ ျပဳျပင္ေရးသမားနဲ႔ေတာ္လွန္ေရးသမားဟာ ဦးတည္ခ်က္ကိုပဲ ကြဲျပားျခားနားပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ တခုက အေရးေတာ္ပုံေအာင္ပြဲခံေရးအတြက္လုပ္တာျဖစ္ၿပီး ေနာက္တခုကေတာ့ အေရးေတာ္ပုံ မေပၚေပါက္ေရး၊ ေအာင္ပြဲမရေရးအတြက္ လုပ္တာျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔အတြက္ အစျပဳခ်က္ ၏ ေတြထဲမွာ အမ်ားဆုံးေတြ႔ရတာကေတာ့ တည္ရွိေနတဲ့၊ အားေကာင္းေနတဲ့လူထုလႈပ္ရွားမႈ၊ အင္အားစုေတြကို ဂိုဏ္းခြဲဖို႔လုပ္တာပါပဲ။ အလုပ္သမားထဲမွာဆိုရင္ အလုပ္သမား မင္းညီမင္းသားေတြေမြးသလို၊ ေက်ာင္းသားထဲမွာဆိုရင္လည္း- တေခတ္က ဖဆပလအစိုးရရဲ႕ ဒီအက္စ္အို(DSO)လို- စုန္းျပဴးေတြကို ေမြးတာတြလုပ္ပါတယ္။ ေငြ-အခြင့္အေရးစတာေတြေပးၿပီး ဝယ္ယူတာ၊ ဖ်က္ဆီးတာေတြလုပ္ပါတယ္။
ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြကေတာ့ အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါကိုလိုက္လို႔ ဒီအင္အားစုကို ျပန္လည္သိမ္းသြင္းဖို႔ႀကိဳးစားရတာ၊ အနည္းဆုံး တပ္ေပါင္းစုအျဖစ္လက္တြဲလုပ္ႏိုင္ေအာင္ လုံးပန္းရတာေတြရွိပါတယ္။
မွန္ပါတယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ေတြဟာ ေစ့စပ္ေျဖရွင္းနည္းကို မပစ္ပယ္ပါဘူး။ မလိုလားအပ္တဲ့ စြန္႔လႊတ္ဆုံး႐ႈံးမႈေတြကို မလိုလားပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ျပႆနာက အာဏာရထားသူေတြက သူတို႔႐ႈံးနိမ့္ေၾကာင္း အလြယ္တကူ လက္ခံအေလၽွာ႔ေပးေလ့မရွိ႐ုံမက လက္နက္နဲ႔တုံ႔ျပန္တာ၊ ႏွိမ္နင္းတာေတြ လုပ္ေလ့ရွိလို႔ျဖစ္ပါတယ္။ အာဏာရွင္ေတြကို တရားျပ၊ တရားခ်တာေလာက္နဲ႔ ေျပာင္းလဲပစ္ႏိုင္ရင္ ကမၻာစစ္ႀကီးေတြ ျဖစ္ခဲ့မွာမဟုတ္ပါဘူး။
(ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ဝဘ္ဆုိက္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေဆာင္းပါးပါ)
0 comments:
Post a Comment