၂ဝ၁ဝ
ႏွစ္ဆန္းပိုင္းက ျဖစ္မည္ထင္၏။ ဂ်ာမဏီမွမိတ္ေဆြတစ္ဦးက “ခင္ဗ်ား. .ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ ဘာလို႔မသံုးတာလဲ”ဟုေမး၏။ ၿပီးေနာက္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္အေၾကာင္း၊ ယင္း၏အစြမ္းႏွင့္အက်ိဳးအျပစ္တို႔အေၾကာင္း တဆက္တည္းရွင္းျပ၏။
အမွန္ေျပာရလွ်င္ ထိုမတိုင္မီက ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္အေၾကာင္း ၾကားဖူးနားဝမွ်။ စိတ္လည္းသိတ္မဝင္စား။
ကေလးေတြလုပ္တဲ့အလုပ္။ အေပ်ာ္တမ္းလူမႈကြန္ယက္ တစ္ခုေလာက္ဟုသာ ထင္မွတ္ထားခ်ိန္။ သူေျပာေတာ့
နည္းနည္းစိတ္ဝင္စားစျပဳ၏။ သို႔ျဖင့္ တေစ့တေစာင္းၾကည့္ျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ေစ့ေစ့ငုငုကားမဟုတ္ခဲ့။
ဒါက ပထမအႀကိမ္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ကို ဖ်တ္ကနဲမ်က္ႏွာမူမိျခင္း။ ၿပီးေတာ့လည္း ဘာသိဘာသာ။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္မွ
ေနာက္ဆံုးအႀကိမ္ လြတ္မလာေသးမီကာလမ်ား။ ေရွ႔ေနႀကီးဦးဉာဏ္ဝင္း ၿခံအမွတ္ ၅၄ သို႔ အဝင္အထြက္မ်ား
ခတ္စိတ္စိတ္။ သူျပန္လာလွ်င္ ေဒၚစုပါးလိုက္သည့္
မက္ေဆ့ဂ်္ေလးမ်ားၾကားရတတ္၏။ ထို အထဲတြင္တစ္ႀကိမ္မွာ “ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က သူအျပင္ျပန္ေရာက္ရင္
တြတ္တာသံုးခ်င္တယ္”ဟု ဆိုေၾကာင္းလည္းပါ၏။ မိမိစိတ္ထဲ “ေဒၚစုကလည္း ကေလးမဟုတ္သူငယ္မဟုတ္”ဟု
သေရာ္စိတ္ျဖင့္မဲ့မိ၏။ လူငယ္တေယာက္က (အေမစု..တြတ္တာမသံုးနဲ႔ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္သံုးပါ။ ျမန္မာျပည္ကလူငယ္ေတြ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ပဲသံုးၾကတာ)ဟု တိုက္တြန္းစကားဆို၏။ ဤတြင္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ကို ဒုတိယႀကိမ္ေစာင္းငဲ့ၾကည့္မိျပန္၏။ သို႔ေသာ္လည္း သမန္ကာရွံကာမွ်။ ထို႔ထက္မပိုေသး။
ေနာက္ေတာ့
သိတ္မၾကာလိုက္ ေဒၚစုလည္းလြတ္လာ၏။ (ေဒၚစု ခုခ်ိန္ထိေတာ့ မတြတ္တာႏိုင္ေသးဟုထင္၏) ကြန္ယက္ေဖါင္းပြမႈလည္း
အေတာမသတ္ျဖစ္လာ၏။ ေခါင္းစဥ္ေတြကလည္း အမယ္စံုစံု။ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြကလည္း ေထြေထြျပားျပား။
“ေရတက္ဦးငါးဇင္ရိုင္းေတြ”ဟု အသိတေယာက္ေျပာဖူးတာလည္း ခုတိုင္မွတ္မိေနေသး၏။
ေနရာတိုင္း ကြန္ယက္။ ေရွာင္မလြတ္။ လူတခ်ိဳ႔က က်ေနာ့္လည္း သူတို႔ႏွင့္အတူ ဝင္ယက္ရန္ဖိတ္၏။
အခ်ိန္ကလည္း က်ေနာ့္စိတ္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ဘက္လည္ခ်ိန္။ မ်က္ေစ့က်ေနခ်ိန္။ ဤတြင္ မစြမ္းယင္းႏွင့္ကန္စြန္းခင္းၿငိေတာ့၏။
သို႔ေသာ္ သူ႔ကို ဘယ္အေနႏွင့္သံုးမလဲဆိုသည္ကိုခ်ိန္ဆရင္း၊ အဲ့ဒီမွာ ဘယ္သူေတြရွိေနသလဲ..
ဘာလုပ္ဖို႔ရွိေနၾကသလဲ ဆိုသည္ကိုစူးစမ္းရင္း၊ ထံု႔ပိုင္းထံု႔ပိုင္းေလး ခရမ္းစပ်ိဳးေတာ့၏။
ေနာက္ေတာ့
အာရပ္ေႏြဦးေပၚလာ၏။ ယခုတိုင္မဆံုးႏိုင္ေသးသည့္ေႏြဦး။ အလြန္ရွည္လ်ားသည့္ေႏြဦး။ ထိုေႏြဦးတြင္
ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္အေတာ္ပင္မ်က္ႏွာပန္းပြင့္၏။ စန္းထ၏။ ထိုေႏြဦးအစပ်ိဳးခ်ိန္၊ ရင့္မွည့္ခ်ိန္ႏွင့္ေပါက္ကြဲခ်ိန္တို႔တြင္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္က႑အဓိကဟု ဆိုသူဆို၏။ ဒီေလာက္ႀကီးလည္းမဟုတ္ဟု ေျပာသူေျပာ၏။
တခ်ိဳ႔ကဆို ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ေၾကာင့္ အာရဗ္ကမၻာက ေစတလံုးသရဖူေတြေျမခရသည္ဟုပင္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ဘုန္းေတာ္ကို
ဖြဲ႔ၾကသည္လည္းၾကားရ၏။ တခ်ိဳ႔လည္း တကယ့္ကိုအားကိုးတႀကီး။ တခ်ိဳ႔လည္း ဆက္သြယ္ေရးမို႔သာသံုး၏။
သိတ္ေတာ့လည္း မ်က္ႏွာသာမေပး။ ေရႊေရးပန္းကန္တက္မွာစိုးတာလည္း ပါမည္ထင္၏။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ
ထိုေႏြဦးကား ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ကို သိကၡာထပ္ေပးလိုက္၏။ ဤတြင္အျခားလူမႈကြန္ယက္မ်ားထက္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္က
ႏွာအဖ်ားေပါင္းမ်ားစြာ ျဖတ္တက္သြား၏။ ေၾကာ္ျငာေတြ လက္မလည္ေတာ့။ လူေတြႏႈတ္ဖ်ား၌ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ပြင့္ၿပီး။
ဇူကာဘာ့ဂ္လက္ဖ်ားမွာ ေငြေတြသီးျပန္၏။
ဖိလစ္ပိုင္အာဏာရွင္မားကို႔စ္အား
နန္းထက္မွဆြဲခ်ခ်ိန္၌ မိုဘိုင္းလ္ဖုန္းမ်ားေခတ္ဆန္းစ။
အဓိကရုဏ္းႏွင့္လူထုလႈပ္ရွားမႈမ်ားလည္း ေဒြးေရာယွက္တင္။ လႈပ္ရွားမႈေတြမီးေတာက္ေနစဥ္
လူငယ္တဦးႏွင့္သတင္း႒ာနတခု အမွတ္မထင္အင္တာဗ်ဴးေလးတခုလုပ္၏။ ဆႏၵျပေနသည့္လူအုပ္ထဲကလူငယ္ကို
သတင္းသမားက “မားကို႔စ္ကိုျဖဳတ္ခ်ႏိုင္ဖို႔ဘာေတြလိုမလဲ”ဟု ေမး၏။ လူငယ္က လက္ထဲကလက္ကိုင္ဖုန္းေလးေႁမွာက္ျပၿပီး “ဒါေလးပဲလိုတာပါ”ဟု ျပန္ေျဖ၏။ အတိုင္အေဖါက္လုပ္ထားသလားပင္ ထင္ခ်င္စရာ။
ေနာက္ေတာ့သိတ္မၾကာလိုက္ မားကို႔စ္ ခလုပ္မထိဆူးမၿငိႏွင့္ ကယ္တင္ရွင္အထံေတာ္ပါးတြင္ နားနားေနေန။
အီမယ္လ္ဒါလည္း ဖိနပ္တစ္ရံမွ်သဲႀကိဳးမျပတ္ခဲ့။ ထိုအခင္းႀကီးၿပီးေတာ့ အရွိန္အေစာ္ရွိသည့္
ႏိုင္ငံေရးဂုရုတခ်ိဳ႔က နည္းပညာအေၾကာင္းေျပာတာလိုလို ႏိုင္ငံေရးတရားေဟာတာ လိုလိုႏွင့္
ေရးသည့္စာတခ်ိဳ႔ကဖုန္းေၾကာ္ျငာဆန္ဆန္။ Information Technology and Mass Movement ေရာသမေမႊမ်ား
ပလူပ်ံလာ၏။ ခုန အင္တာဗ်ဴးေလးကိုလည္း မၾကာမၾကာၫႊန္းၾက၏။ ဤတြင္ ဖုန္းကုမၸဏီေတြက တတိယႏိုင္ငံေတြဆီဦးတည္ၾက၏။
ေဈးကြက္သစ္ေတြလည္း မိႈလိုေပါက္လာ၏။ ဖုန္းေတြလည္း ထုတ္မေလာက္။ ေရာင္းမေလာက္။ ဖုန္းကုမၸဏီေတြ
ဖုတ္သြင္းရထားဆိုက္သလို။ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံေတြမွာလည္း အေရာင္ေတာ္လွန္ေရးေတြ အစီအရီအလုအယက္။
ဓါးထက္ထက္ႏွင့္လူစြမ္းေကာင္းမ်ားလည္း အၿပိဳင္းအရိုင္း။
ဤတြင္ေတြးစရာေပၚလာ၏။
ဤ မခ်မ္းသာသည့္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ဤမွ်မ်ားေသာဖုန္းေတြကို မည္သူေတြကဝယ္၍ မည္သူေတြကသံုးၾကသနည္း။
ဤမွ်မ်ားေသာ ဖုန္းေတြေရာင္းရရံု၊ ကုမၸဏီေတြႀကီးပြားသြားရံုျဖင့္ အာဏာရွင္ဘယ္ႏွဦး အစိုးရဘယ္ႏွခု
ျပဳတ္ၾကသြားခဲ့သနည္း။ ျဖဳတ္ခ်ႏိုင္ခဲ့ၾကသနည္း။ မည္မွ်ေသာ အဖိႏွိပ္ခံျပည္သူေတြေတြ လြတ္ေျမာက္လာၾကသနည္း။
ျပဳတ္က်ေသာ၊ အျဖဳတ္ခ်ခံရေသာ အာဏာရွင္ေတြဘာျဖစ္ၾကသနည္း။ တက္လာသည့္အစိုးရသစ္ေတြ ဘယ္လိုဆက္စခန္းသြားခဲ့ၾကနည္း။
အေျမာက္ေတာင္မခ်ိန္လိုက္ရပဲ ပြင့္သြားသည့္တံခါးေပါက္ မ်ားမွမည္သူေတြဝင္ၿပီး မည္သူေတြထြက္လာၾကသနည္း။
အေသအခ်ာစစ္တမ္းျပဳၾကည့္ႏိုင္လွ်င္ေကာင္းေလစြဟု စိတ္တြင္ျဖစ္မိ၏။ ထားေတာ့။
ေနာက္တခ်က္က
ဤျဖစ္ခဲ့ေလသမွ် လူထုလႈပ္ရွားမႈတို႔တြင္ ဤ ဖုန္းေတြ ဤနည္းနာေတြ ဤကြန္ျပဴတာအင္တာနက္ေတြ
ဤေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ေတြကို လူထုကခ်ည္းသံုးေနတာမဟုတ္။ အစိုးရေတြ၊ အာဏာရွင္ေတြကလည္းသံုးေနသည္ဆိုျခင္းအား
လူအခ်ိဳ႔မ်က္ေစ့လွ်မ္းၾကသည္ထင္၏။ ကိုယ့္ဘက္ကသံုးၿပီး အခြင့္သာေအာင္လုပ္မည္ဟုသာ ေတးထားေတြးထားေနခ်ိန္တြင္
တဘက္မွ ႏိုင္ငံပိုင္မီဒီယာေတြအပါအဝင္ အားလံုးကိုစီးမိၿပီးသားျဖစ္ေနတာကို ဂရုျပဳမႈနည္းေနသလားဟုေတြးမိ၏။
“လူထု”ဆိုသည္က တဦးခ်င္းစုဖြဲ႔ၿပီးမွျဖစ္လာရသည့္ လူအစုအေဝးႀကီးျဖစ္ၿပီး ဦးတည္ရည္မွန္းခ်က္တခုကိုဆံုးသည္ထိ
အတူသြားၾကသူမ်ားသာျဖစ္၏။ ခရီးဆံုးလွ်င္ ကိုယ့္လမ္းကိုယ္ေလွ်ာက္ၾကရ၏။ ထိုခရီးသြားေနစဥ္မွာပင္
မိမိတို႔ကိုယ္စီဘဝေတြအတြက္ ရုန္းရကန္ရေသး၏။ စားဝတ္ေနမႈရွိေသး၏။ ထို႔ေၾကာင့္ တခ်ိဳ႔ဆို
ဘံုခရီးကိုဆံုးသည္ထိပင္ လိုက္ပါႏိုင္စြမ္းမရွိတတ္။ ဤခရီးႀကီးထဲသြားေနျခင္းအတူမွာပင္
ဤနည္းပညာေတြ ဖုန္းေတြကြန္ျပဴတာေတြကိုသံုးႏိုင္သူကေရာ မည္မွ်ရွိမည္နည္း။ ဒါလည္းေတြးစရာျဖစ္၏။
“အစိုးရ”ဆိုသည္ကေတာ့ လူထုလိုမဟုတ္။ သူ႔မွာက အာဏာရွိၿပီးတိုင္းျပည္ဘ႑ာကို သံုးခြင့္ရွိ၏။
အစိုးရဝန္ထမ္း၊ စစ္တပ္၊ ရဲစသည့္ အမႈထမ္းေတြကိုလည္း သံုးႏိုင္ေသး၏။ သံုးေသး၏။ သံုး၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ဤနည္းပညာ ဤပစၥည္းကိရိယာတို႔အား သံုးၾကတာခ်င္းတူလွ်င္ေတာင္ အစိုးရကပို၍သံုးႏိုင္သည့္အခြင့္အလမ္းရွိ၏။
သံုးလည္းသံုးေနသည္မွာ မ်က္ျမင္။ ဒါလည္း ထည့္တြက္ရမည္ထင္၏။
ဤတြင္
အစိုးရကဲ့သို႔ ကိုယ္ပိုင္မီဒီယာမရွိသည့္ လူတို႔(တိုင္းသူျပည္သားတို႔)အေနႏွင့္ ဆက္သြယ္ဖို႔ဝါဒျဖန္႔ဖို႔
မီဒီယာလိုလာ၏။ ထိုတြင္ ကြန္ျပဴတာအင္တာနက္ႏွင့္ခ်ိတ္ဆက္သံုးစြဲရသည့္ကိရိယာမ်ားႏွင့္အတူ
“လူမႈကြန္ယက္”ေတြကို “လူထုမီဒီယာ”အျဖစ္ေတြ႔သည္ထင္၏။ အခ်ိန္ႏွင့္တေျပးညီသံုးရင္း ကိုယ္မပိုင္သည့္မီဒီယာေတြကို
ကိုယ္ပိုင္ျဖစ္ေရးလုပ္ရေတာ့၏။ သည္ေတာ့ “လူမႈကြန္ယက္”သည္ “လူထုမီဒီယာ” ျဖစ္လာ၏။ သို႔ေသာ္
ကိုယ္ပိုင္မီဒီယာမဟုတ္သျဖင့္ ကိုယ့္လက္ကိုယ့္ေျခေတာ့လုပ္လို႔မရ။ သူ႔အကန္႔အသတ္အတြင္းကေန
ကိုယ္လုပ္လို႔ရသေလာက္လုပ္ေရးသာ ေဇာင္းေပးဇန္းတင္ေတြးရင္း ဇက္ကုန္ဖြင့္ကာဒုန္းစိုင္းရေတာ့၏။
ထို မီဒီယာတို႔တြင္ အယ္ဒီတာမရွိ၊ စာေပစိစစ္ေရးမရွိ၊ ႀကီးၾကပ္သူဟုမရွိ၊ ပရိသတ္သေဘာမရွိ၊
ေရးသူဖတ္သူ သတ္သတ္စီျဖစ္မေန၊ အထက္ေအာက္သေဘာ၊ ေထာင္လိုက္သေဘာ၊ အလ်ားလိုက္သေဘာ၊ ပိရမစ္သေဘာေတြ
ဘာသေဘာမွ်မရွိေတာ့။ လြတ္လပ္၏။ သူ႔ဥပေဒသကိုမႀကိဳက္လွ်င္ သူ႔အသင္းအပင္းထဲ မဝင္ရံုသာ။
ထိုမီဒီယာအမ်ိဳးအစားကို စည္းကမ္းမျပည့္ဝသည့္မီဒီယာဟု ကင္ပြန္းတပ္ခ်င္သူမ်ားလည္းရွိ၏။
“စည္းကမ္းျပည့္ဝေသာ”ေတြ ေခတ္စားသည့္ကာလမို႔ ျဖစ္မည္ထင္၏။
သို႔ျဖင့္က်ေနာ္လည္း
ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ထဲဝင္၏။ လိႈင္လိႈင္သံုး၏။ တြင္တြင္သံုး၏။ စည္းကမ္းမျပည့္ဝေသာလူထုမီဒီယာစစ္ကို
ႏွစ္သက္ေန၏။
ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ဘာလို႔မသံုးတာလဲဟုေမးခဲ့ဖူးသည့္
ဂ်ာမဏီမွမိတ္ေဆြႏွင့္ တေန႔ကအြန္လိုင္းမွာဆံုေတာ့
“ခင္ဗ်ား ေဖ့စ္ဘြတ္အေတာ္သံုးတာပဲေနာ္ ပို႔စ္ေတြလည္း အၿမဲလိုလိုတင္တင္ေနတာ သတိထားမိတယ္”ဟုေျပာ၏။
ဤတြင္ က်ေနာ္ ဘာ့ေၾကာင့္ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္သံုးျခင္းအား ခ်ျပရန္လိုလာၿပီထင္ၿပီး “ေအးဗ် ဟုတ္တယ္။
က်ေနာ္ေရးသမွ်စာေရာ၊ က်ေနာ္ႀကိဳက္သမွ်အေၾကာင္းအရာေတြေရာတင္ပါတယ္။ ဒါလည္း ဝါဒျဖန္႔တာေပါ့ဗ်ာ။
ဝါဒျဖန္႔တယ္ေျပာေတာ့ တခ်ိဳ႔ကႏွာေခါင္းရံႉၾကတယ္ဗ်။ ဒါေပမယ့္ လက္ေတြ႔က်ေတာ့ လူတိုင္းဒါလုပ္ေနၾကတာပဲမဟုတ္လား။ ဝါဒျဖန္႔မယ္ဆို မီဒီယာလိုတယ္ဗ်။ က်ေနာ့္မွာ ကိုယ္ပိုင္မီဒီယာမရွိဘူးေလ။
ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ကို လူအမ်ိဳးမ်ိဳးကရည္ရြယ္ခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ သံုးၾကတာပဲမဟုတ္လား က်ေနာ္လည္း
ကိုယ့္ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ကိုယ္ေပါ့ဗ်ာ”ဟုတနံတလ်ားျပန္ေျပာမိ၏။ ဤတြင္မိတ္ေဆြက “ဒါဆို ခင္ဗ်ားက
အဲဒါကို လူမႈကြန္ယက္အျဖစ္သံုးတာမွမဟုတ္တာ။ လိပ္ျပာေရာသန္႔ရဲ႔လား”ဟုဆက္ေျပာ၏။ က်ေနာ္လည္း
ရွင္းရွင္းလင္းျဖစ္မွေကာင္းမည္ထင္၍ “က်ေနာ္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ကို စသံုးကတည္းကေန ခုခ်ိန္ထိ
က်ေနာ့္ေပ့ဂ်္ကို “က်ေနာ္ပိုင္လူထုမီဒီယာ”အျဖစ္နဲ႔လိပ္ျပာသန္႔သန္႔သံုးလာခဲ့တာပါ”
ဆိုေတာ့ ထိုမိတ္ေဆြက “ေၾသာ္”တစ္လံုးဆိုကာ ႏႈတ္ဆိတ္သြား၏။ ဘာမွမဆက္ျဖစ္ေတာ့။
ခုေတာ့
က်ေနာ္လည္း ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္လိႈင္းစီးရင္း လူထုမီဒီယာဆိုသည့္သေဘာ Citizen Journalist ဆိုသည့္သေဘာတို႔အား
ေရးေရးထင္ရာမွ ျပက္ျပက္ျမင္လာသည္ဟု ဆိုရမည္ထင္၏။
မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ
0 comments:
Post a Comment