Wednesday, December 26, 2012

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ဦးေဆာင္မႈအား ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးအေျခခံမ်ားမွ ေ၀ဘန္သံုးသပ္ျခင္း။ အပိုင္း (၁) (ေအာင္ထူး-ေရွ႔ေန)

0 comments
စာေရးသူသည္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ပုဂၢိဳလ္အရ မဆက္ဆံခဲ့ဘူးေသာ္လည္း ယံုၾကည္ခ်က္အတြက္သူမ၏စြန္႔လႊတ္ အနစ္နာခံခဲ့မႈမ်ားအား ေလးစားအသိအမွတ္ျပဳ သူျဖစ္သည္။ ကမာၻသိေခါင္းေဆာင္တဦးေပၚလာျပီဟူ၍ သူမအတြက္ ဂုဏ္ယူသူမ်ား အနက္တြင္လည္းတဦးအျဖစ္ပါ၀င္သည္။ မိမိအေနျဖင့္ မီဒီယာမ်ားတြင္ အေၾကာင္းအမ်ိဳး မ်ိဳးျဖင့္ အၾကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာေျပာဆို၊ ေရးသားခဲ့ဘူးေသာ္လည္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုုၾကည္ႏွင့္ စပ္လွ်ဥ္း၍ တၾကိမ္မွ်မေ၀ဘန္ခဲ့ဘူးပါ။ ဘီဘီစီသို႔ ယခု ဒီဇဘၤာ၂၄ ရက္ေန႔နံက္တြင္ ေပး ခဲ့ေသာအင္တာဗ်ဴးတြင္မူ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က သမၼတျဖစ္ခ်င္သည္ဟူေသာေျပာဆို ခ်က္ႏွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ အနည္းငယ္စတင္ ေထာက္ျပခဲ့သည္။ အင္တာဗ်ဴးကို ဤတြင္နားဆင္ပါ။ https://docs.google.com/open?id=0BzC8VZhwp11AVG5tZDY1MWdjb2s
(အင္တာဗ်ဴးသည္လည္းေကာင္း၊ ဤေဆာင္းပါးသည္လည္းေကာင္း မိမိတဦးတည္း၏ အျမင္သာျဖစ္သည္။ မည္သည့္အဖြဲ႔အစည္းကိုမွ် ကိုယ္စားမျပဳပါ။) ယခုမူ သူမကိုယ္တိုင္သာမက လူထုပါစဥ္းစားႏိုင္ေအာင္ တစံုတရာထုတ္ေဖၚေ၀ဘန္သင့္ေသာအခ်ိန္ေရာက္ျပီဟုယူဆသျဖင့္ ဤ ေဆာင္းပါးတြဲတစံုကိုေရးသားလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ အမွားအမွန္တိုင္းတာရန္မလြယ္ကူလွသည့္ႏိုင္ငံေရးအျမင္၊ ေျမွာ္မွန္းခ်က္၊ ရပ္တည္ခ်က္မ်ားအေပၚအေျခခံ၍ ေ၀ဘန္မည္မဟုတ္ပါ။ အခိုင္အမာေျပာႏိုင္္သည့္ “ဥပေဒစိုးမိုးေရး” [i]  ရႉေဒါင့္မွ အျပဳသေဘာျဖင့္သာ တင္ျပပါမည္။
“တိုင္းျပည္”[ii]  အတြက္ဟူေသာ စကားလံုးကို မသံုျ်ခင္ပါ။ ယင္းကိုသံုး၍ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္က လူထုအေပၚ အမ်ိဳးမ်ိဳးဖိႏွိပ္ခဲ့၊ ဖိႏွိပ္ဆဲ ျဖစ္၍ပင္။ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံုလူထုအက်ိဳးအတြက္ ရိုးသားစြာေ၀ဘန္ျခင္းျဖစ္ပါမည္။ 
မိမိ၏ ဤေ၀ဘန္ေရးေဆာင္းပါးထြက္သြားျပီးေနာက္တြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဘာလုပ္လုပ္ေထာက္ခံမည့္လူထုမ်ားအနက္ အခ်ိဳ႔ထံမွ တိုက္ခိုက္မႈမ်ားေပၚလာလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ထားျပီးျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ေပၚလာလွ်င္လည္း မိမိအေနႏွင့္ မည္သို႔မွ်ျပန္လည္တုန္႔ျပန္မည္ မဟုတ္ပါ။ သူ႔အျမင္ကိုယ့္အျမင္တင္ျပျခင္းဟုသာ သေဘာထားပါမည္။ အရာကိစၥမ်ားကို တခ်ိန္တြင္ သမိုင္းကအဆံုးအျဖတ္ေပးပါမည္။ စာေရးသူ၏အျမင္ကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းတင္ျပပါမည္။ ယင္းမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဤပံုစံအတိုင္းဆက္လက္ဦးေဆာင္ေလွ်ာက္လွမ္းပါက ျမန္မာႏိုင္္ငံတြင္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးရရန္ေ၀း၍ တရားမွ်တမႈပင္ေဖၚေဆာင္ႏိုင္မည္မဟုတ္ ဟူသည္ပင္။

“ဥပေဒစိုးမိုးေရး” နွင့္ “တရားမွ်တမႈ” [iii]  တို႔ကို ဘယ္လို ႏိုင္းယွဥ္ေလ့လာမလဲ။
ဥပေဒစိုးမိုးေရး၏အေျခခံမွာ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူကို အဓိကထားသည္။ တရားမွ်တမႈ၏အေျခခံမွာ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ခံရသူအား အဓိကထားသည္။ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို တကယ္တန္းလိုက္နာက်င့္သံုးလွ်င္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူအား အျပစ္ေပးကို ေပးရပါမည္။ ေရွာင္လႊဲ၍မရပါ။ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူအားအျပစ္ေပးေရးမူကိုက်င့္သံုးျခင္းမွာ ထိုသူအား အာဃာတထားလို၍မဟုတ္။ အျပစ္ေပးျခင္းအားျဖင့္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူကိုယ္တိုင္ ေနာင္တရသြားေစျခင္သည့္အျပင္ အျခားသူမ်ားကလည္းသင္ခန္းစာယူ၍ ေနာင္ကို အလားတူျပစ္မႈမ်ား ထပ္မံမက်ဴးလြန္ေစရန္ ဟန္႔တားလို၍ျဖစ္သည္။  ထို႔အျပင္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူအား အျပစ္ေပး၍မရေလာက္ေအာင္ ဟန္႔တားထားသည့္ ဥပေဒအေျခခံမ်ား၊ တည္ဆဲမတရားဖိႏွိပ္သည့္ဥပေဒမ်ားကို ျပင္ဆင္၊ ဖ်က္သိမ္းရပါမည္။

အေျခအေနအေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူကို အျပစ္ေပးႏိုင္္ျခင္းမရွိပါက “တရားမွ်တမႈ” ကို ရွာေဖြရပါသည္။ ဤတြင္အနည္းဆံုးအားျဖင့္ ျပစ္မႈၾကီးမ်ားျဖစ္ပြားခဲ့ပံုမ်ားႏွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ အမွန္တရားကိုေဖၚထုတ္ရသည္။ ေနာင္ အလားတူျပစ္မႈမ်ားဆက္လက္ ျဖစ္ပြားလာလွ်င္ ထိေရာက္စြာအေရးယူႏိုင္္ေစရန္ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားအေဆာက္အအံုမ်ားကို ျပင္ဆင္ဖြဲ႔စည္းရသည္။ ျပစ္မႈ က်ဴးလြန္ခံခဲ့ရသူမ်ား၏ဘ၀နစ္နာမႈမ်ားအား အသိအမွတ္ျပဳ၊ ျပဳျပင္ကုစား၊ ေလ်ာ့ပါးသက္သာေအာင္ လုပ္ေပးရပါသည္။

ဥပေဒစိုးမိုးေရး ရွဳေဒါင့္။
၀မ္းနည္းဘြယ္ေကာင္းသည္မွာ လူထုေထာက္ခံမႈကိုသာမက ႏိုင္္ငံတကာ၏အသိအမွတ္ျပဳမႈကိုပါ အၾကီးအက်ယ္ရေနေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးစကားလံုးကို ထပ္ခါတလဲလဲသံုးေနေသာ္လည္း ယင္းကို ရည္ညြန္း၍ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူအား အျပစ္ေပးေရးကို မည္သည့္အခါတြင္မွ် ေဇာင္းမေပးခဲ့။ တည္ဆဲမတရားဖိနွိပ္သည့္ဥပေဒမ်ားဖ်က္သိမ္းေရးကို ထိထိေရာက္ေရာက္ မေတာင္းဆိုခဲ့။ လူထု၏အခြင့္အေရးကိုအကာအကြယ္မေပးဘဲ အစိုးရအာဏာပိုင္မ်ား၏လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို တိုးျမွင့္၊ စစ္အာဏာရွင္မ်ားနွင့္ စီးပြားဘက္ခရိုနီၾကီးမ်ား ဆက္လက္ၾကီးပြားတိုးတက္ေစမည့္ဥပေဒမ်ားအား လႊတ္ေတာ္မွ ေဟာတခု၊ ေဟာတခု ျပဌာန္းေနသည္ကို ထိုင္၍ အတည္ျပဳေပးလွ်က္ရွိေနသည္။ ဤပံုအတိုင္းဆက္သြားပါက “ဥပေဒစိုးမိုးေရး”ဟူသည္မွာ အသံသာရွိျပီး အဆံမရွိသည့္အေျမွာက္ထက္ ပိုႏိုင္္ဘြယ္မျမင္။ စစ္အာဏာရွင္မ်ား ၾကံ့ခိုင္ၾကီးထြားလာေသာ္လည္း လူထုအင္အားခ်ည့္နဲ႔သည္ထက္ ခ်ည့္နဲ႔လာရံုကလြဲ၍ ဘာမွျဖစ္လာမည္ မဟုတ္။

 “တရားမွ်တမႈ” ရႉေဒါင့္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ တရားစီရင္ေရးယႏၱယားမွစ၍ တိုင္းျပည္လံုျခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔မ်ားျဖစ္သည့္ တပ္မေတာ္၊ ရဲ၊ ေထာက္လွမ္းေရး၊ လံုျခံဳမႈ ထိမ္းသိမ္းေရးတပ္ရင္း စသည့္ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားအေဆာက္အအံုေဟာင္းမ်ားအား ျပင္ဆင္ဖြဲ႔စည္းရန္ တိတိက်က် လႈံ႔ေဆာ္သည္ကို တၾကိမ္တခါမွ်မၾကားမိ။ ဖိနွိပ္ေရးယႏၱယားေဟာင္းမ်ားသည္ အံုႏွင့္၊ က်င္းႏွင့္င့္၊ ထုနွင့္၊ ထည္ႏွင့္ဆက္လက္ တည္ရွိဆဲျဖစ္သည္။ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားမ်ားကိုသံုး၍ အတင္းအၾကပ္ျပဳႏိုင္္ခြင့္အာဏာ[iv] သည္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ ျဖစ္ရပါမည္။ စစ္အာဏာရွင္မ်ားအတြက္ မျဖစ္ေစရပါ။ ယခုမူ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနဆဲပင္။

သာဓကအားျဖင့္ သံဃာေတာ္မ်ားအား မီးေလာင္တိုက္သြင္းရာ၌ ေျမျပင္တြင္ဦးေဆာင္အေကာင္အထည္ေဖၚခဲ့ေသာ စစ္ကိုင္းတိုင္းရဲမႈးၾကီး ဦးစန္းယုသည္ ဒုတိယဗိုလ္မႈးၾကီးေဟာင္းတဦးျဖစ္သည္ဟု ၾကားရသည္။ ဤသတင္းမွန္လွ်င္ ရဲတပ္ဖြဲ႔၏သမာသမတ္ျဖစ္မႈ[v] မွာ မ်ားစြာသံသယျဖစ္ဘြယ္ရွိပါသည္။ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားၾကီးစိုးထားေသာ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးနွင့္ကာကြယ္ေရးေကာင္စီ (ကာလံု) က ဦးစန္းယုအား တိုက္ရိုက္အမိန္႔ေပးျဖိဳခြဲခိုင္းခဲ့သည္ဟု မွတ္ယူႏိုင္္သည္။

သို႔ျဖစ္ပါက တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားမ်ားအနက္ အေရးၾကီးေသာ ရဲတပ္ဖြဲ႔အား လြတ္လပ္၊ ဘက္မလိုက္၊ ထက္ျမက္သည့္ အေဆာက္အအံုတခုျဖစ္လာေအာင္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးအတြက္နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုရွာေဖြရာ၌ လက္ပံေတာင္းေတာင္မႈခင္းမွ မည္သည့္ သခၤန္းစာယူမည္နည္း။ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းမ်ားအား တျပည္လံုးရွိ ရဲတပ္ဖြဲ႔၏အခ်က္အျခာက်ေသာေနရာမ်ားအားလံုးမွ ဖယ္ရွားလိုက္ရန္ပင္။ ယင္းမွာ “တရားမွ်တမႈ” ကိုရွာေဖြရာ၌ အေျခခံအားျဖင့္ေဆာင္ရြက္ရမည့္ “တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားမ်ား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး” [vi] လုပ္ငန္း၏ အေရးၾကီးေသာေျခလွမ္းတရပ္လည္း ျဖစ္ပါမည္။

ဥပေဒစိုးမိုးေရးအရ ျပစ္က်ဴးလြန္သူကိုလည္း အျပစ္မေပးႏိုင္္၊ “တရားမွ်တမႈ” အေျခခံတြင္ “တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားမ်ား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး” ကိုမွ် မလုပ္ႏိုင္္ပါက ေနာင္ကို အလားတူျပစ္မႈမ်ိဳး ထပ္မံမျဖစ္ပြားေအာင္ မည္သို႔ကာကြယ္မည္နည္း။ သို႔ျဖစ္လွ်င္ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ ယခုမီးေလာင္ဗံုးနွင့္အပစ္ခံရျပီး၊ ေနာင္ကို ဒံုးက်ည္ႏွင့္ပါ အပစ္ခံရဖို႔ရွိသည္။

စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္၌ တႏိုင္္ငံလံုးတြင္ သန္းတခ်ိဳ႔မွ်ရွိမည့္လူထုၾကီးသည္ အတိဒုကၡေရာက္ခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာ မဟုတ္သည့္ တိုင္းရင္းသား အမ်ိဳးသားအမ်ိဳးသမီးေျမာက္မ်ားလွစြာ ျပစ္မႈၾကီးမ်ားက်ဴးလြန္ခံခဲ့ၾကရသည္။ ေပၚတာဆြဲ၊ မုဒိန္းက်င့္၊ လူမဆန္စြာ ႏွိပ္စက္ညွဥ္းပမ္း၊ လူသတ္၊ စားေရရိကၡာမ်ားဖ်က္ဆီး၊ ေက်းရြာေပါင္း သံုးေထာင္ေက်ာ္မီးရိႉခံခဲ့ရသည္ကို အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔ၾကီးက စနစ္တက် သတင္းအခ်က္အလက္စုေဆာင္းအစီရင္ခံစာ တင္သြင္းထားခဲ့ျပီးျဖစ္သည္။ [vii] ယင္းအစီရင္ခံစာမွာ ၂၀၀၈ ခုနွစ္အထိသာ ထုတ္ျပန္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ၂၀၀၉ မွ ၂၀၁၂ ခုနွစ္အတြင္းထပ္မံက်ဴးလြန္ခဲ့သည့္ ျပစ္မႈၾကီးမ်ား မပါေသးပါ။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားလူထုမ်ား ခံစားခဲ့ရသည့္ျပစ္မႈၾကီးမ်ားႏွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ “ဥပေဒစိုးမိုးေရး” ရွဳေဒါင့္မွ မခ်ည္းကပ္ႏိုင္္သည့္တိုင္ “တရားမွ်တမႈ” ရွဳေဒါင့္မွ ခ်ည္းကပ္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ယင္းမွာလည္း ယခုအခ်ိန္အထိ ျဖစ္မလာေသးပါ။

စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္ကက်ဴးလြန္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျပစ္မႈၾကီးမ်ားႏွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ အမွန္တရားေပၚထြက္လာေအာင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဘ၀ဆံုးရွံဳးခဲ့ၾကေသာ တိုင္းရင္းသားလူထု၏မ်ားအား တိုင္းျပည္က နည္းလမ္းတက်အသိအမွတ္ျပဳ၊ ျပဳျပင္ကုစား၊ ထိုက္သင့္သည့္ ေလ်ာ္ေၾကးမ်ားေပး၊ အျခားနည္းမ်ားျဖင့္ပါ ၄င္းတို႔၏နစ္နာမႈမ်ား ေလ်ာ့ပါးသက္သာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရန္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ယခုအခ်ိန္အထိ တိတိက်က် ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားမႈ မျပဳခဲ့ပါ။ ဘယ္ေတာ့ဦးေဆာင္မည္ကိုလဲ မေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္။ ေလသံမွ်ပင္မဟေသး၍ျဖစ္သည္။

အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးႏွင့္ဥပေဒစိုးမိုးေရး
၁၉၈၈ ခုနွစ္တြင္ စစ္တပ္က ထပ္မံအာဏာသိမ္းျပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံုလူထုအေပၚ  ျပစ္မႈၾကီးေပါင္းမ်ားစြာကို ဆက္တိုက္ က်ဴးလြန္ေနခဲ့ခ်ိန္မွာပင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္၍ ႏိုင္္ငံေရးပါတီအဖြဲ႔အစည္း အေတာ္မ်ားမ်ားကလည္း “အမ်ိဳးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး” [viii]ဟူသည္ကို လႊင့္တင္လာခဲ့ၾကသည္။ သုိ႔ရာတြင္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဆိုသည္မွာ မည္သည့္အရာျဖစ္ေၾကာင္း စာနွင့္ေရးသားကာ တိတိက်က်အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့သည္ကို မေတြ႔ရ။ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို ဥပေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ဆက္စပ္၍ ရွင္းလင္းထားသည္ကို မျမင္ရ။

အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဟူသည္ကို ဥပေဒစိုးမိုးေရးအေျခခံမွ တည္ေဆာက္မည္လား။ တရားမွ်တမႈရွာေဖြေရးအေျခခံမွ တည္ေဆာက္မည္လား။ စစ္အစိုးရအာဏာပိုင္မ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ခဲ့မႈမ်ားႏွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ ျပစ္မႈၾကီးမ်ားက်ဴးလြန္ခဲ့မႈမ်ားအပါအ၀င္ အတိတ္က ျဖစ္ပ်က္ျပီးခဲ့သမွ် ကိစၥရပ္မ်ားအားလံုးကို ျပည္ဖံုးကားခ်လိုက္ျပီး ဘာတခုမွ် အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈမျပဳေတာ့ဘူးလား။ သို႔မဟုတ္ တစံုတရာ အေရးယူေဆာင္ရြက္သြားမည္လား။

အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကိုဦးတည္၍ သင္ပုန္းေခ်သြားမည္ဆိုလွ်င္လည္း လူသားျဖစ္မႈကိုဆန္႔က်င္က်ဴးလြန္သည့္ျပစ္မႈ၊[ix] လူမ်ိဳးတံုးသတ္ျဖတ္မႈ၊[x] စစ္ရာဇ၀တ္မႈမ်ား[xi] ဟူသည့္ ႏိုင္္ငံတကာရာဇ၀တ္မႈၾကီးမ်ားကိုပါ အေရးမယူေတာ့ဘူးလား။ အဆိုပါ ျပစ္မႈၾကီးသံုးမ်ိဳးမွာ ႏိုင္္ငံတကာဥပေဒအရ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူအား လြတ္ျငိမ္းခြင့္ေပး၍ရေသာျပစ္မႈမ်ိဳးမဟုတ္သျဖင့္ ယင္းတို႔အား အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးရွဳေဒါင့္မွ မည္သို႔ကိုင္တြယ္မည္နည္း။ သို႔မဟုတ္လွ်င္ ႏိုင္္ငံတကာရာဇ၀တ္မႈၾကီးမ်ားမပါဘဲ ျပည္တြင္းျပစ္မႈမ်ားကိုသာ ရည္ညႊန္းမွာလား။

ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူမ်ားကို အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ အေရးမယူႏိုင္္ဟုယူဆလွ်င္ အမ်ိဳးသာ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစေရးအတြက္ တခုခုစီစဥ္ေဆာင္ရြက္မည္လား။ စစ္အစိုးရေခတ္အဆက္ဆက္တြင္  ျပစ္မႈၾကီးမ်ားက်ဴးလြန္ခံခဲ့ရသူ လူထုမ်ားအားအသိအမွတ္ျပဳသည့္အေနျဖင့္ ၄င္းတို႔၏စာရင္းကို မွတ္တမ္းေကာက္ယူမွာလား။ သို႔မဟုတ္ ဘာတခုမွလုပ္ေဆာင္ျခင္း မျပဳေတာ့ဘဲ သည္အတိုင္း ေမ့ထား၊ ျပည္ဖံုးကားခ်ထားခဲ့ေတာ့မည္လား။

လံုး၀ျပည္ဖံုးကားခ်ထားခဲ့လွ်င္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဟူသည္မွာ စစ္ေခါင္းေဆာင္ ေဟာင္းသစ္တစုနွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အပါအ၀င္ ႏိုင္္ငံေရးေခါင္းေဆာင္တစုအတြင္းတြင္သာ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးသေဘာေဆာင္ေနမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တႏိုင္္ငံလံုး အတိုင္းအတာ လူထုအသြင္လကၡဏာေဆာင္ေအာင္ (အထူးသျဖင့္ အခံခဲ့ရဆံုးျဖစ္ေသာတိုင္းရင္းသားလူထုမ်ား ေၾကနပ္ေအာင္) မည္သည့္ နည္းနာမ်ားျဖင့္ေဖၚေဆာင္မည္နည္း။

ျပစ္မႈၾကီးမ်ားက်ဴးလြန္ခံရ၍ ဘ၀နစ္နာပ်က္စီးဆံုးရွံဳးခဲ့ၾကရသူမ်ားကို မည္သည့္မွတ္တမ္းမွ်မေကာက္ယူေတာ့ဘဲ သည္အတိုင္းထားခဲ့၍ မရႏိုင္္ဘူးလား။ တိုင္းျပည္အေနျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ စနစ္တက်အသိအမွတ္ျပဳျခင္းအားျဖင့္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ခံခဲ့ရသူမ်ား၏ က်န္ရစ္သူမိသားစု မ်ား စိတ္ေျဖသိမ့္ႏိုင္ျပီး အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ အေထာက္အကူျဖစ္ႏိုင္္မည္လား။ မွတ္တမ္းေကာက္ကူမည္ဆိုလွ်င္လည္း မည္သည့္ေခတ္မွ စတင္၍ ေကာက္မည္နည္း။ ၁၉၆၂ ခုနွစ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္းေခတ္မွ စတင္မည္လား။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႈးၾကီး ေစာေမာင္ေခတ္မွ စတင္မည္လား။ မွတ္တမ္းရရွိျပီးလွ်င္ ဘ၀နစ္နာဆံုးရွံဳးခဲ့သူမ်ားအား မည္မွ်ေလာက္အတိုင္းအတာအထိ ျပန္လည္ကုစား ေပးႏိုင္္မည္နည္း။ မည္သို႔ျပန္လည္ကုစားမည္နည္း။  ကုစားျခင္းအားျဖင့္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ အက်ိဳးရွိမည္လား။ ဘာမွ် မကုစားဘဲသည္အတိုင္းထားလွ်င္လဲ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္မထိခိုက္ဟု ယူဆႏိုင္္မလား။

အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဟူသည္ႏွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ ဘာတခုမွ် ေရေရရာရာမသိေသာ ေမးခြန္းေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ရွိေနသည္။ အတိတ္က ျဖစ္ပ်က္ျပီးခဲ့သမွ်ကိစၥရပ္မ်ားဟူရာတြင္လည္း ကာလအပိုင္းအျခား အကန္႔အသတ္ႏွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ မည္သူမွ်တိတိက်က်မသိ။ မည္သည့္ႏွစ္၊ လ၊ ေန႔ရက္ကို ေနာက္ဆံုးထားျပီး က်ဴးလြန္ျပီးခဲ့သမွ်ျပစ္မႈၾကီးမ်ားအေပၚ အေရးယူေဆာင္ရြက္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊  လြတ္ျငိမ္းခြင့္ျပဳသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မည္သည့္ ႏွစ္၊ လ၊ ရက္မွ ေက်ာ္လြန္လွ်င္မူ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးရွဳေဒါင့္မွ မစဥ္းစားေတာ့ဘဲ ဥပေဒစိုးမိုးေရးအေျခခံမွေန၍ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူမွန္သမွ်ကို ထိေရာက္စြာအေရးယူသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း စသျဖင့္ သတ္မွတ္ ထားျခင္းလည္း မေတြ႔ရ။
သို႔ျဖစ္၍ စစ္အစိုးရအာဏာပိုင္မ်ားအေနျဖင့္ မ်က္ေမွာက္အခ်ိန္တြင္လည္းေကာင္း၊ အနာဂါတ္တြင္လည္းေကာင္း လူထုအေပၚ မည္သို႔ပင္ ျပစ္မႈၾကီးမ်ားဆက္လက္က်ဴးလြန္ေနေသာ္လည္း ၄င္းတို႔အား အေရးယူအျပစ္ေပးေရးကို ေရွ႔တန္းမတင္ဘဲ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး အျမင္အရ အစဥ္တစိုက္ခြင့္လႊတ္သြားရမည့္သေဘာေဆာင္လွ်က္ရွိသည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္လွ်က္ရွိေသာ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္ေကာင္းမြန္ေသာ္လည္း တိတိက်က် ေဖၚညႊန္းက်င့္သံုးျခင္းမရွိခဲ့သျဖင့္ စကထဲက ဥပေဒစိုးမိုးေရးအေျခခံႏွင့္ဆန္႔က်င္လာခဲ့သည္။ သို႔ျဖင့္ မည္သည့္အရာမွန္းတိတိက်က် မသိရသည့္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို ကာလအကန္႔အသတ္မရွိ ဆက္၍ဆက္၍က်င့္သံုးေလေလ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို လွိဳက္၍လိွဳက္၍ဖ်က္ဆီးလာေလ ျဖစ္ေနသည္။ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကင္းမဲ့ေသာႏိုင္ငံတြင္ မည္သို႔လွ်င္ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရး ရမည္နည္း။ ဥပေဒစိုးမိုးေရးလည္းမရွိ၊ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးမရွိလွ်င္ လူထု၏စီးပြားေရးတိုးတက္မႈကို မည္သို႔ ေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္္အံ့နည္း။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ျဖစ္ျပီးခဲ့သမွ် လူထုဘ၀နစ္နာမႈမ်ားအားလံုးကို ျပည္ဖံုးကားခ်ထားခဲ့ျပီလား။
ျပစ္မႈၾကီးေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာက်ဴးလြန္ခံခဲ့ရသည့္ တိုင္းရင္းသားလူထုမ်ားသည္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ျပည္သူမ်ား မဟုတ္ဘူးလား။ သူမအေနျဖင့္ ခရီးရွည္ ခရီးတိုမ်ားစြာထြက္ခဲ့သည့္အနက္ မဲဆြယ္ခရီး၊ စည္းရံုးေရးခရီး၊ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္တည္ေဆာက္ေရး ခရီးမ်ားသာ မ်ားျပားေနျပီး ျပစ္မႈၾကီးမ်ားက်ဴးလြန္ခံခဲ့ရသည့္တိုင္းရင္းသားလူထုမ်ားကို သြားေရာက္ေတြ႔ဆံုသည့္ခရီးမ်ိဳးဘာေၾကာင့္ မထြက္ သလဲ။ စစ္အာဏာရွင္မ်ားျငိဳျငင္မည္ကိုစိုးရိမ္ေသာေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဟူသည့္ လွပေသာစကားလံုးေအာက္တြင္ လူထုဘ၀နစ္နာမႈမ်ားအားလံုးကို လံုး၀ပင္ ျပည္ဖံုးကားခ်ထားခဲ့ျပီလား။ 

အာဏာရွင္စနစ္မွ ဒီမိုကေရစီသို႔ကူးေျပာင္းရာတြင္ ျဖစ္ျပီးခဲ့သမွ်အားလံုးကို ျပည္ဖံုးကားခ်၊ ဘာတခုမွ် အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈ မျပဳျခင္းသည္ “ဥပေဒစိုးမိုးေရး” နွင္႔ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ၾကီးဆန္႔က်င္ရံုသာမက လူထုအတြက္ “တရာမွ်တမႈ”ပင္ မေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္္ေတာ့ဟူသည္ကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ မသိတာလား။ မသိေယာင္ေဆာင္ေနတာလား။ သူမကဲ့သို႔ ပညာတတ္ေခါင္းေဆာင္သည္ မသိတာေတာ့မျဖစ္ႏုိင္။ မသိေယာင္ေဆာင္ေနတာဟုလည္း မေျပာရက္ပါ။ ယခု ဤသို႔ေျပာရမည့္အေျခသို႔ ေရာက္ေနပါသည္။ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။ စစ္အာဏာရွင္သစ္၊ ေဟာင္းမ်ားႏွင့္ ထိပ္တိုက္မေတြ႔လို၍သာျဖစ္မည္ဟု သံုးသပ္ပါသည္။ ယခု သူမေလွွ်ာက္လွမ္းေနေသာလမ္းေၾကာင္းမွာ စစ္အစိုးရႏွင့္ အဖိႏွိပ္ခံလူထုနွစ္ဘက္၏ ၾကားမွာေန၍ ေစ့စပ္ျဖန္ေျဖေရး[xii] ျဖစ္ေနသည္။ နွစ္ဖက္လံုးမွေန၍ သူမအေပၚအမုန္းမပြားေစဘဲ ေမတၱာ ခံယူသြားႏိုင္္ေစမည့္လမ္းေၾကာင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ သူမအတြက္ေတာ့ ေကာင္းခ်င္ေကာင္းပါမည္။ လူထုအတြက္ လံုး၀ မေကာင္းပါ။

စာေရးသူ ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့သည္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ လူထုေရွ႔၌မားမားမတ္မတ္ရပ္ျပီး ၄င္းတို႔ဆံုးရွံဳးေနေသာ အခြင့္အေရးမ်ားအတြက္ ခိုင္က်ည္စြာရပ္တည္ေတာင္းဆို တိုက္ပြဲ၀င္သြားလိမ့္မည္ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ယခု ယင္းသို႔ျဖစ္မလာပါ။ “ဥပေဒစိုးမိုးေရး” ပ်က္သည့္ အေျခအေနၾကီးတခုလံုးေၾကာင့္ေပၚေပါက္သည့္ လူထုဘ၀ခံစားမႈမ်ားကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္းေထာက္ျပ၊  ျပတ္ျပတ္သားသားလွဳပ္ရွားေဆာင္ရြက္သည္ကို မေတြ႔ရပါ။

 “ဥပေဒစိုးမိုးေရး”ပ်က္ျခင္းႏွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တဦးထဲမွာ တာ၀န္ရွိသလား။ အျခားလူထုေတြမွာေရာ တာ၀န္မရွိဘူးလား။
ဤေမးခြန္းကို ေမးဘြယ္ရွိသည္။ လူထုမ်ား၏တာ၀န္ကိုသိေစခ်င္၍ အားလံုးေလ့လာခြင့္ရေအာင္ ဤေဆာင္းပါးကို ေရးျခင္းျဖစ္သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို အဓိကရည္ညႊန္းရျခင္းမွာ သူမတဦးတည္းက လူထုေခါင္းေဆာင္ေနရာတြင္ရယူထား၍ျဖစ္သည္။ ေခါင္းေဆာင္က ဥပေဒစိုးမိုးေရးမ်က္ႏွာစာတြင္ ထိေရာက္စြာေခါင္းမေဆာင္သည့္အခါ လူထုအေနျဖင့္ ထိုးေဖါက္ေက်ာ္တက္ျပီး လုပ္၍မရႏိုင္္သည့္ အေျခအေနကိုေတြ႔ျမင္ေနရ၍ျဖစ္သည္။

စာေရးသူ၏ ေဆာင္းပါးတခုတြင္တြင္ ပံုႏိုင္္းရာ၌ အစိုးရမွာ က်ားၾကီး၊ လူထုက ယုန္ေလးျဖစ္ေနသျဖင့္ အစိုးရ၏အာဏာကို ထိမ္းညွိႏိုင္္သည့္ညီမွ်ေျခ လူထုတြင္ရွိလာေစရန္ လူထုအား ယုန္ကေလးမ်ားဘ၀မွ ဆင္ၾကီးျဖစ္လာေအာင္အသြင္ေျပာင္းဘို႔လိုေၾကာင္း တင္ျပခဲ့သည္။ စင္စစ္အားျဖင့္မူ လူထုယုန္ကေလးမ်ားအနက္ ေခါင္းေဆာင္တင္လိုက္သည့္တေကာင္မွာမူ ဆင္ၾကီးဘ၀သို႔ေျပာင္းလဲခဲ့ျပီး ျဖစ္သည္။ ယင္းမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ပင္။ ယင္း ဆင္ၾကီးသည္ ေရွ႔မွာမားမားရပ္ျပီး နွာေမာင္းၾကီးကိုေျမွာက္၊ ေဖြးေဖြးျဖဴၾကံ့ခိုင္ေသာ မိမိ၏အစြယ္ၾကီးကိုပင့္လွ်က္ က်ားၾကီးကို ရဲရဲတင္းတင္းရင္ဆိုင္ကာ ယုန္ကေလးမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္လိမ့္မည္ဟုေမွ်ာ္လင့္ခဲ့သည္။

သို႔ရာတြင္ ယင္းသို႔ျပဳရမည့္အစား ကံမေကာင္းစြာပင္ ဆင္ၾကီးသည္ က်ားၾကီး၏ေက်ာကို နွာေမာင္းၾကီးႏွင့္ပြတ္သပ္ကာ အကြ်မ္းတ၀င္ျပဳ လွ်က္ရွိသည္။ က်ားၾကီး မည္သို႔ေတာ္ေၾကာင္းခ်ီးမြမ္းခန္းေတြ တခုျပီးတခုဖြင့္ေနသည္။ ေနာက္တြင္ ကပ္ရက္ပါရွိေနေသာ ယုန္ကေလးမ်ားကို မူ မိမိ၏အျမီးကေလးမွ်သာလႈပ္ခါျပျပီး ေခ်ာ့ျမဴထားသည္။ ႏွစ္သိမ့္ထားသည္။ ဆင္ၾကီးက လမ္းပိတ္ထားသျဖင့္ ယုန္ကေလးမ်ားကလည္း ေရွ႔ကိုဆက္မတက္ႏိုင္္။ လူထုမွာ ယုန္ကေလးမ်ားဘ၀မွာပင္ ရွိေနေသးသျဖင့္လည္း က်ားဆြဲမည့္အႏၱရယ္ကိုေၾကာက္ေနရဆဲရွိေသးသည္။ ဤသည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လက္ရွိအေျခအေနဟု စာေရးသူရွဳျမင္သည္။

အပိုင္း (၂) ကို ဆက္လက္ဖတ္ရႈပါရန္
ေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
ဒီဇဘၤာလ (၂၅) ရက္ ၂၀၁၂ ခုနွစ္

ရည္ညႊန္းခ်က္မ်ား


[i] The Rule of Law

[ii] State

[iii] Justice

[iv] Enforcement power

[v] Neutrality of police

[vi] Institutional reform

[vii] Amnesty International Report: Crimes Against Humanity in Eastern Myanmar; June, 2008.

[viii] National Reconciliation

[ix] Crime against humanity

[x] Genocide

[xi] War crime

[xii] Mediation

0 comments:

Post a Comment