လူ႔႔အဖြဲ႔အစည္း၊ လူမႈေဗဒႏွင့္ဥပေဒ
ဥပေဒသည္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းရွိအရာကိစၥတိုင္းကို
မလႊမ္းျခံဳပါ။ ေနရာတကာတြင္ ဥပေဒႏွင့္ေျဖရွင္း၍မရ၊ ေျဖလည္း မေျဖရွင္းသင့္ပါ။
သို႔ရာတြင္ ဥပေဒအားလူ႔အဖြဲ႔အစည္းက ေမြးထုတ္ေပးလိုက္သျဖင့္ ဥပေဒျပသနာမ်ား[i] အား
စဥ္းစားသံုးသပ္ရာတြင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း[ii]နွင့္ ကင္းကြာ၍မရပါ။ ဥပေဒသည္
လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏အစိပ္အပိုင္းတရပ္မွ်သာ ျဖစ္သည္။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက ဥပေဒကိုလႊမ္းမိုးသည္။
တခ်ိန္တည္းမွာပင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက ဥပေဒအေပၚမွီလည္း မွီခိုရသည္။ သို႔ျဖစ္၍ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ဥပေဒသည္
နီးကပ္သည့္ဆက္ဆံေရး[iii] ရွိသည္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေၾကာင္းကိုေလ့လာသည့္
လူမႈေဗဒပညာ[iv] နွင့္ ဥပေဒ[v] သည္ ဆက္စပ္လွ်က္ရွိသည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္
ယင္းနွစ္ခုသည္ သီးျခားစီလည္းျဖစ္သည္။ လူမႈေဗဒပညာကက်ယ္ျပန္႔၍ ေယ်ဘုယ်ဆန္သည္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလံုးကို
ေလ့လာသည္။ ဥပေဒက က်ဥ္းေျမာင္း၍တိက်သည္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏လူမႈႏိုင္ငံေရးရွဳေဒါင့္မ်ား[vi] မွသာ ေလ့လာသည္။ ဥပေဒက အခိုင္အမာအခ်က္အလက္ရွိေသျဖစ္ရပ္မ်ားကိုသာ
စူးစိုက္သည္။ အခိုင္အမာအခ်က္အလက္မရွိသည့္ျဖစ္ရပ္မ်ားကို မစူးစိုက္။ လူမႈေဗဒပညာက
နွစ္ခုလံုး[vii]ကို စူးစိုက္သည္။
ျမန္မာနိုင္ငံ၏တိုင္းရင္းသားအေရးကို လူမႈေဗဒႏွင့္ ဥပေဒအေျခခံမ်ားမွ မည္သို႔ခ်ည္းကပ္မည္နည္း။
ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္ျခင္း၊ ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္ရာမွာ
ပါ၀င္ျခင္း၊ ညီညြတ္ျခင္း၊ ျပိဳကြဲျခင္း၊ ေပါင္းစည္းလုိစိတ္ရွိျခင္း၊
ခြဲထြက္လိုစိတ္ရွိျခင္း စသည္တို႔အား လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလံုးတည္ရွိေနသည့္အေနအထားမ်ားအေပၚတြင္
အေျချပဳ၍ လူမႈေဗဒပညာကေလ့လာသည္။ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႔လက္ေအာက္မွလြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္တိုက္ပြဲ၀င္ေနစဥ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ဦးေဆာင္စည္းရံုးမႈအရ
လူမ်ားစုျဖစ္သည့္ျမန္မာမ်ားႏွင့္အတူတကြ လြတ္လပ္ေရးအရယူရန္ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊
ခ်င္းစသည့္တိုင္းရင္းသားမ်ားက ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ဤအေျခအေနၾကီးတရပ္လံုးမွာ လူမႈေဗဒႏွင့္ဆိုင္သည္။
ဥပေဒႏွင့္ အၾကံဳးမ၀င္ေသးပါ။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို စုေပါင္းလက္မွတ္ေရးထိုးလုိက္ၾကေသာအခါ ယင္းစာခ်ဳပ္သည္ လူမႈေဗဒအရ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏အဆင့္အျမင့္ဆံုးသေဘာတူညီခ်က္
ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ ဤအဆင့္အထိလည္း ဥပေဒ၏အခန္းက႑ မပါေသးပါ။
ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို လက္ေတြ႔အရမည္သို႔အေကာင္အထည္ေဖၚမည္နည္းဟူရာတြင္မူ
ဥပေဒကိစၥျဖစ္လာသည္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၏ အဆင့္အျမင့္ဆံုးသေဘာတူညီခ်က္ကို စနစ္တက်ေဖၚေဆာင္ေရးအတြက္
ဥပေဒ၏အခန္းက႑လိုအပ္လာသည္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကိုေဖၚေဆာင္နိုင္ရန္
ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတရပ္ႏွင့္ အျခားလုိအပ္ေသာဥပေဒတစံုလံုးကို အတည္ျပဳက်င့္သံုးရပါမည္။
ယင္းသို႔ အတည္ျပဳျပီးေသာဥပေဒမ်ားကို ျပန္လည္မွီခိုကာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတရပ္လံုးလည္ပတ္ေစရ ပါမည္။
ဤသည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံလက္ေတြ႔အရ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွင့္ဥပေဒဆက္စပ္လည္ပတ္မႈျဖစ္သည္။
လူမႈေဗဒသေဘာအရ ျပည္ေထာင္စုတခုလံုးတည္ေဆာက္မႈ၏အေျခခံသည္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္ေရးအတြက္ လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖၚရမည့္ဥပေဒမ်ားသည္ ယင္းစာခ်ဳပ္၏အေျခခံကိုဆန္႔က်င္၍ မရပါ။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို ဘက္နွစ္ဘက္မွ ရွဳျမင္ဖို႔လိုသည္။
တဘက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္အျဖစ္ပါ၀င္သည့္ျပည္နယ္မ်ား၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္အျဖစ္ပါ၀င္ရန္သေဘာတူလိုက္သည့္အခ်ိန္တြင္ လြတ္လပ္သည့္သီးျခားႏိုင္ငံတည္ေထာင္ခြင့္ကိုလက္လႊတ္လိုက္ရသည္။ အျခားတဘက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္မ်ား၏အခြင့္အေရးျဖစ္သည္။
စာခ်ဳပ္အရ ျပည္နယ္တခုစီအတြင္းတြင္ ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရးႏွင့္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္
အခြင့္အေရးႏွစ္ရပ္ ေပးရသည္။ ဤနွစ္ခုလံုးကိုတျပိဳင္နက္ထိမ္းသိမ္းႏိုင္မွသာ
ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို ေဖၚေဆာင္ျခင္းျဖစ္ပါမည္။
လက္ရွိအခ်ိန္တြင္
မည္သည့္တိုင္းရင္းသားအင္အားစုမွ် လြတ္လပ္သည့္သီးျခာႏိုင္ငံတည္ေထာင္ရန္ တိုက္ပြဲ၀င္ေနျခင္းမရွိပါ။
တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္၏ဘက္တဘက္ကို လုိက္နာေနျပီးျဖစ္သည္။ ျပသနာမွာ
တန္းတူေရးအေပၚအေျခခံသည့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္
ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးမ်ားအား တိုင္းရင္းသားမ်ား မရရွိေသးျခင္းျဖစ္သည္။
တိုင္းရင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ယင္းအခြင့္အေရးမ်ားမရမျခင္း ျပည္တြင္းစစ္မီးကို ျငိမ္းႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။
တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္
ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးရရွိေရးႏွင့္ အပစ္ရပ္ေရး ဘယ္ဟာ အေရးၾကီးသလဲ။
အပစ္ရပ္လိုက္ရံုမွ်ႏွင့္
ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရး ရမည္လား။
လူထုအမ်ားစု၏နားလည္မႈမွာ အပစ္ရပ္လွ်င္
ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးရမည္ကဲ့သို႔ျဖစ္ေနသည္။ “အပစ္အခတ္ ခ်က္ျခင္းရပ္” ဟူသည့္
ဆႏၵျပေတာင္းဆိုမႈအခ်ိဳ႔ကို ေတြ႔ရသည္။ တိုက္ပြဲမ်ားမျဖစ္ေစလိုသည့္အတြက္
ေစတနာေကာင္းႏွင့္ေတာင္းဆိုသူ လူထုမ်ား၏ဆႏၵကိုေလးစားရပါမည္။ သို႔ရာတြင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားေတာင္းဆိုေနေသာ
ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးကို ပထမဦးစြာေပးအပ္ဖို႔လိုသည္။ အပစ္ရပ္ေရးမွာ ဒုတိယဦးစားေပးသာျဖစ္သင့္သည္။
ကခ်င္အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႔(ေကအုိင္အို)
သည္ ၁၇ ႏွစ္တာ အပစ္ရပ္ခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ မည္သည့္ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးမွ် မရခဲ့ပါ။
၂၀၁၁ ခုနွစ္ ဇြန္လတြင္ တုိက္ပြဲမ်ားျပန္ျဖစ္လာခဲ့ျပီးေနာက္ ေကအိုင္အိုအေနျဖင့္
ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကိုကိုးကားလွ်က္ ကခ်င္အမ်ိဳးသားမ်ားအပါအ၀င္
တိုင္းရင္းသားမ်ားရသင့္သည့္ ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးမ်ားရရွိေရးအတြက္အဓိကေဆြးေႏြးရန္
ေတာင္းဆိုလာခဲ့သည္။ စာေရးသူသည္ ကခ်င္လူမ်ိဳးမဟုတ္၊ ျမန္မာတဦးသာ ျဖစ္သည္။
စာေရးသူအေနျဖင့္မူ ေကအိုင္အို၏ေတာင္းဆိုခ်က္ လမ္းမွန္သည္ဟုယူဆသည္။ တႏွစ္ခြဲၾကာသြားခဲ့ျပီျဖစ္ေသာ္လည္း
ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္အစိုးရသည္ ေကအိုင္အိုကေတာင္းဆိုသည့္ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈကို
တိတိက်က် မလုပ္၊ တရား၀င္ မလုပ္။ ဟုိလိုလိုသည္လိုလုိႏွင့္ အခ်ိန္ဆြဲလာခဲ့သည္။
အျခားတိုင္းရင္းသားေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ေဆြးေႏြးမႈမ်ားမွာလည္း
အလားတူပင္ျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စု၀န္ၾကီးဦးေအာင္မင္း က အလြတ္သေဘာေတြ႔ဆံုမႈမ်ားျဖင့္သာ
ေခြ်းသိပ္ထားခဲ့သည္။ မည္သည့္အဖြဲ႔၏ေတာင္းဆိုခ်က္ကိုလက္ခံျပီး ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္
ထည့္သြင္းကာ ဥပေဒပါအခြင့္အေရးအျဖစ္ျပဌာန္းေပးလိုက္သည္ဟူ၍ တၾကိမ္တခါမွ် မရွိ။ ၂၀၀၈
ဖြဲ႔စည္းပံုကိုမထိမခိုက္ထားရွိျပီး ယင္းေအာက္ကိုသာ
တနည္းမဟုတ္တနည္းႏွင့္ဆြဲသြင္းရန္ အစိုးရက တဘက္ကၾကိဳးစားလာခဲ့သည္။ အျခားတဘက္က အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကိုသာဖိအားေပးခဲ့သည္။ ေကအိုင္အိုကိုတိုက္ေနေသာစစ္တြင္
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ၏နည္းဗ်ဴဟာရည္မွန္းခ်က္မွာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလက္မွတ္ထိုးေရးအတြက္
စစ္ေရးအရဖိအားေပးရန္ျဖစ္သည္။ မဟာဗ်ဴဟာရည္မွန္းခ်က္မွာ
ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းရွိေျမယာကို ထင္သလိုစီမံခန္႔ခြဲခြင့္ရရန္၊ အဓိကအားျဖင့္
ဖားကန္႔ေက်ာက္စိမ္းေျမကို ျပန္လည္ထိမ္းခ်ဳပ္အျမတ္ထုတ္ရန္ျဖစ္သည္။
ကခ်င္စစ္ပြဲ
ဒီဇဘၤာလ (၁၄) ရက္ေန႔ကပင္ ၁၂၀ ႏွင့္ ၁၀၅
မီလီမီတာလက္နက္ၾကီးမ်ား၊ စစ္ရဟတ္ယာဥ္မ်ားကိုသံုးကာ အစိုးရစစ္တပ္က လိုင္ဇာကို
ထိုးစစ္ဆင္ခဲ့သည္။ ခရစ္စမတ္ကာလအတြင္းမွာပင္ အေျမွာက္ၾကီးမ်ားျဖင့္ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္ေနေၾကာင္းသိရသည္။
အင္အားၾကီးသူက အင္အားငယ္သူကိုအႏိုင္က်င့္ျခင္း၊ မတရားမႈျပဳေနျခင္းျဖစ္သည္။
ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ႏိုဗယ္ဆုရထားေသာလူထုေခါင္းေဆာင္သည္ ဤစစ္ပြဲမွာ သူမႏွင့္မည္သို႔မွ်ပတ္သက္ျခင္းမရွိဟုမ်ား သေဘာထားေနေလေရာ့သလားဟု မေျပာရက္ပါ။ သို႔ေသာ္ ဤသို႔ေျပာရမလိုျဖစ္ေနသည္။ ျငိမ္သက္လြန္းလွသည္။
ကခ်င္စစ္ပြဲသည္ “အင္အားၾကီးသူက
အင္အားငယ္သူကိုအႏိုင္က်င့္ျခင္း၊ မတရားမႈျပဳျခင္း” ထက္ ပိုေသာအဓိပၸါယ္ရွိသည္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကိုယ္တိုင္ဦးေဆာင္ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့သည့္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္အေပၚအေျချပဳ၍
ကခ်င္ျပည္နယ္သည္ ျပည္ေထာင္စုအတြင္းသို႔ပါ၀င္လာခဲ့သည္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္၏
တရား၀င္ခိုင္က်ည္မႈကို ယေန႔အထိ မည္သူမွ်မျငင္းနိုင္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္အရ ကခ်င္တို႔သည္
မိမိတို႔ျပည္နယ္ကို မိမိတို႔ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရွိသည္။ မိမိတို႔ျပည္နယ္အစိုးရကို
မိမိတို႔ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ခြင့္ရွိသည္။ မိမိတို႔ေျမယာကို မိမိတို႔စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ရွိသည္။ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအေနျဖင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းမွ ေျမေပၚေျမေအာက္သယံဇာတမ်ားကို
တူးေဖၚထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်လိုသည္ဆိုလွ်င္ ကခ်င္လူထုထံမွသေဘာတူညီခ်က္ယူရမည္။
ကခ်င္ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ညွိရမည္။
ကခ်င္ျပည္နယ္အပါအ၀င္တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မ်ား
ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျဖစ္လာျခင္းမွာ မိမိတို႔ျပည္နယ္အတြင္းရွိေျမယာမ်ားအား
ျပည္ေထာင္စုအစိုးရကထင္သလိုစီမံခန္႔ခြဲပါဟု ၀ကြက္အပ္ႏွံလိုက္ျခင္း မဟုတ္။
မိမိတို႔ျပည္နယ္အား မိမိတို႔ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အေျခခံမ်ားကိုမပ်က္ေစဘဲ
ျပည္ေထာင္စုအတြင္းသို႔၀င္ေရာက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ဤသေဘာတရားသည္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္မ်ားအားလံုးကို
လႊမ္းျခံဳသည္။ မည္သည့္ျပည္ေထာင္စုအစိုးရတြင္မွ်
ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္မ်ားအတြင္းရွိေျမယာအေပၚ ထင္သလိုစီမံခန္႔ခြဲခြင့္မရွိပါ။
ယခုလက္ရွိဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္ စစ္အစိုးရသစ္တြင္ ပို၍ပင္မရွိပါ။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရစစ္စစ္ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ေျမယာအေပၚစီမံခန္႔ခြဲခြင့္ကို
လက္ပံေတာင္းေတာင္ႏွင့္ ဖားကန္႔ႏိုင္းယွဥ္ျခင္း
လက္ပံေတာင္းေတာင္သည္ စစ္ကိုင္းတိုင္းတြင္
ရွိသည္။ ဖားကန္႔သည္ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ ရွိသည္။ ၄င္းေဒသႏွစ္ခု၏ တူညီခ်က္ႏွင့္ကြာျခားခ်က္တို႔ကိုႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ လက္ပံေတာင္းေတာင္ရွိလယ္သမားမ်ားတြင္
လယ္ေျမကို တဦးခ်င္းပိုင္ဆိုင္ခြင့္ (လယ္လုပ္သူလယ္ပိုင္ခြင့္) နွင့္ ၄င္းတို႔အေျခစိုက္ေနထိုင္လွ်က္ရွိေသာ ေက်းရြာ၀န္းက်င္ရွိေျမယာမ်ားအား စုေပါင္းအသံုးခ်ခြင့္ရွိသည္။
ဆိုလိုသည္မွာ လက္ပံေတာင္းေဒသခံလူထုတြင္
တဦးခ်င္းအခြင့္အေရးႏွင့္စုေပါင္းအခြင့္အေရးမ်ား ဟူ၍ အခြင့္အေရးႏွစ္ရပ္ရွိသည္။
ထိုနည္းတူစြာပင္ ဖားကန္႔ေဒသခံ ကခ်င္လူထုတြင္လည္း အလားတူအခြင့္အေရးႏွစ္ရပ္ရွိသည္။
ကြာျခားခ်က္သည္ အဘယ္နည္း။
စစ္ကိုင္းတိုင္းသည္ ျပည္နယ္မဟုတ္ပါ။
စစ္ကိုင္းတိုင္းႏွင့္ကခ်င္ျပည္နယ္သည္ အဆင့္အတန္းျခင္း မတူပါ။ ကခ်င္ျပည္နယ္သည္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္အေျခခံတြင္
ျပည္ေထာင္စုဖြဲ႔စည္းရာမွာပါ၀င္လာေသာအဖြဲ႔၀င္ယူနစ္ၾကီး[viii] တခု ျဖစ္သည္။
စစ္ကိုင္းတိုင္းသည္ ယင္းသို႔မဟုတ္ပါ။ စစ္ကိုင္းတိုင္းသည္ စာေရးသူကဲ့သို႔ေသာျမန္မာလူမ်ိဳးအမ်ားစုေနထိုင္ရာေဒသၾကီး
တနည္းအားျဖင့္ (ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ယူနစ္ၾကီး) ၏အစိပ္အပိုင္းတရပ္သာ ျဖစ္သည္။
စစ္ကိုင္းတိုင္းတခုတည္းက ျပည္ေထာင္စုဖြဲ႔စည္းရာမွာပါ၀င္သည့္အဖြဲ႔၀င္ယူနစ္ၾကီးတခု မဟုတ္ပါ။ သို႔ျဖစ္၍ ျပည္နယ္ဟုမေခၚဘဲ တိုင္းဟုသာေခၚထားျခင္းျဖစ္သည္။
ျပည္နယ္အတြင္းေနထိုင္ေသာလူထုက
တိုင္းအတြင္းေနထိုင္ေသာလူထုထက္သာလြန္သည့္ အခြင့္အေရးတရပ္ရွိသည္။ ယင္းမွာ ေျမယာအေပၚ
ျပည္နယ္မ်ားအလုိက္စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ျဖစ္သည္။ တိုင္းမ်ားသည္လည္း ယင္းအခြင့္အေရးကိုလိုခ်င္လွ်င္
တိုင္းမ်ားအားလံုးကိုစုေပါင္း၍ ျပည္နယ္တခုအျဖစ္ျပန္လည္ဖြဲ႔စည္းရပါမည္။
ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ယူနစ္တခုအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းရပါမည္။
ေျမယာအေပၚစီမံခန္႔ခြဲခြင့္သည္
ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္မ်ား၏ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအေပၚအေျခခံသည့္
လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာအတြင္းတြင္ပါ၀င္သည္။ ဤသည္ကို “ႏိုင္ငံေတာ္”ဟူေသာ
စကား၏အဓိပၸါယ္ႏွင့္ဆက္စပ္လွ်က္ ၁၉၄၇ ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၉ တြင္
ေအာက္ပါရွင္းလင္းဖြင့္ဆိုခ်က္တြင္ ေလ့လာႏိုင္သည္။
“နိုင္ငံေတာ္”ဟူေသာစကားမွာ
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ၏ သို႔တည္းမဟုတ္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္၏အုပ္ခ်ဳပ္မႈအခြင့္အာဏာကို
ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဥပေဒျပဳမႈအခြင့္အာဏာကိုေသာ္လည္းေကာင္းဆိုလိုသည္။
၄င္းအရ “ႏိုင္ငံေတာ္” ဟူေသာစကားလံုးကို
ျပည္ေထာင္စုတခုတည္းက ကိုယ္စားျပဳသံုးစြဲခြင့္ရွိသည္မဟုတ္။ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္မ်ားလည္းက်င့္သံုးခြင့္ရွိသည္။ လက္ေတြ႔အရ ေျမယာအေပၚစီမံခန္႔ခြဲခြင့္ကို
ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ျပည္နယ္ ပူးတြဲ၍က်င့္သံုးခြင့္ရွိသည္ဟု မွတ္ယူရပါမည္။ ယင္းမွာ
ျပည္ေထာင္စု၏ပူးေပါင္းစုစည္းမႈသေဘာကိုလည္းျပ၊
ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္တခုျခင္းစီ၏ စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ကိုလည္း အသိအမွတ္ျပဳရာေရာက္သည္။
အဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္တခု၏ဓနခ်မ္းသာအားလိုအပ္ပါက ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္အျခားျပည္နယ္မ်ား၏
အက်ိဳးစီးပြားအတြက္မွ်ေ၀ခံစားခြင့္ရၾကေစရန္ ဦးတည္သည္။ ဤသည္မွာ
ပင္လံုစာခ်ဳပ္၏အေျခခံႏွင္႔ကိုက္ညီေၾကာင္းေတြ႔ရပါမည္။
ျပည္ေထာင္စုတခုလံုး၌
လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနေသာျပသနာမွာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုကိုးကားလွ်က္ “ႏိုင္ငံေတာ္”
ဟူသည္ကို ဦးသိန္းစိန္အစိုးရတခုတည္းကကိုယ္စားျပဳသံုးစြဲကာ ကခ်င္ျပည္နယ္အပါအ၀င္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္မ်ားအတြင္းရွိ ေျမယာမ်ားအေပၚ အစိုးရအေနျဖင့္ထင္သလိုစီမံခန္႔ခြဲေနျခင္းျဖစ္သည္။
တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္တိုင္းနီးပါး၌ ေဒသခံျပည္နယ္လူထု၏ စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ႏွင့္အက်ိဳးစီးပြားမွာ
ေပ်ာက္ဆံုးလွ်က္ရွိေနသည္။
ဖားကန္႔ေက်ာက္စိမ္းေျမကို စီမံခန္႔ခြဲမႈျပႆနာ
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရသည္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းရွိ
ကခ်င္လူထုရသင့္သည့္ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးမေပးဘဲ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလက္မွတ္ထိုးရန္သာ
ေကအိုင္အိုအားဖိအားေပးကာ ထိုးစစ္မ်ားဆင္ႏႊဲလွွ်က္ေနသည္။ “သမတဦးသိန္းစိန္က
အပစ္ရပ္ဖို႔ သူ႔တပ္ကိုအမိန္႔ေပးထားတယ္လို႔ တဘက္ကေျပာေနေပမယ့္ အျခားတဘက္ကေတာ့
လက္နက္ၾကီးေတြ စစ္ရဟတ္ယဥ္ေတြပါသံုးျပီး ေကအိုင္အိုကို ထိုးစစ္ဆင္ေနတယ္” ဟု
ေထာက္ျပသူမ်ားရွိလာသည္။ လက္ေတြ႔အရ ယင္းေထာက္ျပခ်က္မ်ားမွန္ကန္ေၾကာင္း မည္သူမွ်မျငင္းနိုင္ပါ။
“စစ္တပ္က သမတအမိန္႔ကိုမနာခံလို႔ဘဲ” ဟု ေ၀ဘန္သူမ်ားရွိလာသည္။
ယင္းေ၀ဘန္ခ်က္ႏွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍မူ လက္ခံသည့္အပိုင္းရွိသလို ျဖည့္စြက္ခ်င္သည့္အပိုင္းလည္းရွိသည္။
လက္ခံရျခင္းမွာ သမတအေနျဖင့္ စစ္ေခါင္းေဆာင္သစ္မ်ားၾကီးစိုးထားသည့္ အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရးႏွင့္လံုျခံဳေရးေကာင္စီ (ကာလံု)ကို အမိန္႔မေပးနုိင္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ကာလံုကေပးလိုက္သည့္ညႊန္ၾကားခ်က္ကိုသာ
ဦးသိန္းစိန္က လိုက္နာေနရျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းျဖစ္ေသာဦးသိန္းစိန္သည္
စစ္ေခါင္းေဆာင္သစ္မ်ားျဖစ္သည့္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ဒုတိယကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္တို႔ကို
အမိန္႔ေပးႏိုင္သူမဟုတ္၍ျဖစ္သည္။
ဤသည္မွာ ၂၀၀၈
ဖြဲ႔စည္းပံု၏လက္ေတြ႔ျဖစ္သည့္အျပင္ ဤဖြဲ႔စည္းပံုတည္ရွိေနသမွ် လူထုတရပ္လံုးရင္ဆိုင္ရမည့္ျပသနာၾကီးလည္းျဖစ္သည္။ ျဖည့္စြက္ခ်င္သည့္အပိုင္းမွာ ေကအိုင္အိုကို
ထိုးစစ္မ်ားျပန္လည္ဆင္ႏႊဲေနျခင္းမွာ သမတႏွင့္စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအၾကားတြင္ သေဘာထားကြဲလြဲ၍
မဟုတ္ပါ။ သေဘာထားကြဲခ်င္ေယာင္ျပဳ၍ ထိုးစစ္ဆင္ေနျခင္းသာျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။
စီးပြားေရး အက်ိဳးအျမတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဖားကန္႔ေက်ာက္စိမ္းေဒသကို ျပန္လည္လႊမ္းမိုးအျမတ္ထုတ္လိုျခင္းႏွင့္
ေကအုိင္အိုက လိုင္ဇာမွတဆင့္ထိမ္းခ်ဳပ္ထားသည့္
တရုတ္ႏွင့္ကုုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းကို စိုးမိုးလိုျခင္းတို႔ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ဖားကန္႔ေဒသ၏အေျခအေနကို
အၾကမ္းဖ်င္းေလ့လာၾကည့္ရေအာင္ပါ။ ဖားကန္႔ေဒသမွထြက္ေသာေက်ာက္စိမ္းမ်ားအား ကမာၻ့ေစ်းကြက္သို႔တင္ပို႔ေရာင္းခ်ျပီး ႏွစ္စဥ္ပင္ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္က
အေမရိကန္ေဒၚလာသန္းေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာရေနေၾကာင္း အားလံုးအသိျဖစ္သည္။
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရတြင္ ဘ႑ာေရးအရအၾကပ္အတည္းႏွင့္ လက္ရွိရင္ဆိုင္ရလွ်က္ရွိသည္။
ေကအိုင္အိုႏွင့္ တိုက္ပြဲမ်ားျပန္လည္ျဖစ္ပြားလာျပီးေနာက္တြင္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက
ေက်ာက္စိမ္းတူးေဖၚခြင့္လိုင္စင္ခ်ေပးထားသည့္ကုမၸဏီၾကီးငယ္ေပါင္း ၃၇၀ ေက်ာ္မွာ
လုပ္ငန္းမ်ားရပ္ဆိုင္း ထားရသည္။ ၄င္းတို႔ရွာေဖြထားသည့္ ေက်ာက္စိမ္းအေျမာက္အမ်ားမွာ
ဖားကန္႔ေဒသမွအျပင္သို႔မထုတ္ႏိုင္ေသးဘဲ ဂိုေဒါင္မ်ားအတြင္း
ယခုတိုင္ေအာင္းလွ်က္ရွိေနသည္။
0 comments:
Post a Comment