ျမနႏၵာေနညိဳညိဳရစ္ကာသန္း၊
ပါတိတ္ကိုယ္စီနဲ႔ ကမန္းကတမ္းေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခိုသူေတြလည္း ဖတ္မိပါေစ (မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ)
ညအိပ္ယာမဝင္ခင္က
သႀကၤန္နဲ႔စပ္ၿပီး စာေလးတပုဒ္ေလာက္ေရးမယ္ဆိုၿပီး လက္ထဲရွိတဲ့မဂၢဇင္းေဟာင္းေတြ ျပန္လွန္ေလွာၾကည့္မိတယ္။
အေၾကာင္းအရာအဆက္အစပ္ရွာရင္း စိတ္တိုင္းမက်တာနဲ႔ မနက္မွဆက္ရွာမယ္ဆိုၿပီး အိပ္ခဲ့တယ္။
မနက္က်ေတာ့ ထံုးစံအတိုင္း ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တက္ရင္း ဘိုဘိုလန္းစင္ေကာက္ႏႈတ္ထုတ္ျပထားတဲ့စာသားတခ်ိဳ႔ဖတ္မိၿပီး
စိတ္ဝင္စားတာနဲ႔ သူေပးတဲ့လင့္ခ္အတိုင္း ဝင္ဖတ္ေတာ့ ဒီေဆာင္းပါးကို ပီဒီအက္ဖ္ဖိုင္လ္နဲ႔ေတြ႔တယ္။
အဆံုးထိဖတ္လည္းဖတ္လည္းၿပီးေရာ ရာသီစာ စာတပုဒ္ကိုယ္တိုင္ေရးတာထက္အက်ိဳးမ်ား အဖိုးတန္တဲ့စာမို႔
ကိုယ္တိုင္ျပန္ရိုက္ၿပီးျပန္တင္မယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္တယ္။ ဒါနဲ႔ ပီဒီအက္ဖ္ကေန မိုက္ခရိုေဆာ့ဖ္ေဝါ့ဒ္ကို
ေဆာ့ဖ္ဝဲနဲ႔ေျပာင္းၿပီး ေဖါင့္အေရြ႔နဲ႔ ဟိုတိဒီတိေလးေတြလုပ္၊ လိုတဲ့ေနရာေတြျပန္ျပက္ၫွိ
ခုေတာ့ၿပီးၿပီ။ တင္လိုက္ပါတယ္။ ဒီစာစုမွာ သီခ်င္းတပုဒ္ရဲ႔ ေနာက္ေၾကာင္းနဲ႔ေကာက္ေၾကာင္းကိုသာမက
ဂီတအႏုပညာမႈသမိုင္းအျဖစ္မွတ္ရမယ့္ကိစၥပါျဖစ္လို႔ အက်ိဳးမ်ားမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ အမွန္ေျပာရရင္ေတာ့
ဒီစာစုကို သႀကၤန္ေရာက္တိုင္း ယူနီေဖါင္မ္းေတြခၽြတ္ ပါတိတ္ေတြကိုယ္စီဝတ္ၿပီး ျမႏၵာေနညိဳညိဳရစ္ကာသန္း
ကမန္းကတမ္းထထလုပ္တတ္သူေတြကို ပိုဖတ္ေစ့ခ်င္လွပါတယ္။
သူတုိ႔ခ်စ္တဲ့အႏုပညာကမၻာ
(ျမနႏၵာသႀကၤန္သီခ်င္း)
ဝင္းကုိကို
ေပ်ာ္စရာေကာင္းတဲ့သႀကၤန္ေတြထဲမွာ
မႏ ၱေလးကသႀကၤန္ကေတာ့ တမူထူးလွပါတယ္။ နာမည္ေက်ာ္ မႏၱေလးသႀကၤန္မွာ အလွျပကားေတြ၊ ေရပက္မ႑ပ္ေတြနဲ႔ၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆုိင္ဆုိင္
ေပ်ာ္စရာေကာင္းခဲ့တာ ဟိုတုန္းကတည္းက အစဥ္အလာပါ။ အလွျပကားေတြေပၚမွာ တီးဝုိင္းေတြနဲ႔၊
တူညီဝတ္စုံေတြနဲ႔ လက္ခုပ္သံၿမိဳင္ၿမိဳင္တီးၾကတဲ့အထဲမွာ ‘ၿမိဳ႕မ’အသင္းက နံမည္အႀကီးဆုံးပါပဲ။
သူတုိ႔ကားမွာ အသင္းအမွတ္တံဆိပ္အျဖစ္နဲ႔ လွပတဲ့ေငြငန္းျဖဴႀကီးပုံစံကို အလွဆင္ထားတတ္ပါတယ္။
ၿမိဳ့အသင္းရဲ့သီခ်င္းအလွအပေတြကို
အစဥ္တစုိက္ဖန္တီးခဲ့သူကေတာ့ ခ်စ္ေသာေပဖူးလႊာသစ္ကေလးမ်ား ခုထက္တုိင္ နားဆင္ေနၾကရ ေသးတဲ့
သစ္ဆန္းေတးေတြရဲ့လက္ရာရွင္ဆရာၿမိဳ့မၿငိမ္းပါပဲ။ ဆရာကြယ္လြန္ခဲ့ေပမယ့္ ဒီေန႔ထက္ထိ ဆရာ့လက္ရာ
ေတးသီခ်င္းေတြကေတာ့ ပ်ံ႔လြင့္ရွင္သန္ေနဆဲပါပဲ။ ဒီေန႔ စတီရိယိုေခတ္ေရာက္လာာခ်ိန္မွာသႀကၤန္နီးတာနဲ႔တစ္ၿပိဳင္နက္
သႀကၤန္သီ ခ်င္းစီးရီးေတြၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆုိင္ဆုိင္ ထြက္လာၾကစၿမဲပါ။ ဒီႏွစ္စီစဥ္ေနၾကတဲ့သႀကၤန္စီးရီးေတြထဲမွာ
ထူးျခားတဲ့စီးစီးတစ္ခုကေတာ့ ‘ေရမႊန္းေတာင္ရိပ္ခုိ’လုိ႔အမည္ေပးထားတဲ့ စီးရီးပါပဲ။ ဒီစီးရီးကိုစီစဥ္သူက
ၿမိဳ့မကိုေပါျဖစ္ၿပီး ဆရာၿမိဳ့မၿငိမ္းရဲ့ေတးကို ရုပ္ရွင္မင္းသားသုေမာင္က သီဆုိေပးထားပါတယ္။
‘ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခုိ’လုိ႔
နံမည္ၾကားတာနဲ႔တစ္ၿပိဳင္နက္ ေပဖူးလႊာသစ္မ်ားရဲ့အေတြးမွာ အဆုိေက်ာ္ႀကီးဦးအံ့ႀကီးနဲ႔ကြယ္လြန္သူ
စတီရိယုိအဆုိေက်ာ္ စိန္လြင္တုိ႔ရဲ့-‘‘ျမနႏၵာေရညိဳညိဳရစ္ခါသန္း ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္တူတူခိုမယ္ပ်ဳိျဖဴေတြရယ္...ေပ်ာ္
ခင္းေလးသာပါဘိတယ္... နိမိတ္ေကာင္းယူမယ္...ႏွစ္ဦးသႀကၤန္ေတာ္ဝယ္...”ဆုိတဲ့ေတးသံကို ၾကားေယာင္မိၾကပါလိမ့္မယ္။
ဒါေပမယ့္စီစဥ္သူၿမိ့ဳမကုိေပါနဲ႔
ကၽြန္ေတာ္ဆံုလိုက္မိတဲ့အခါမွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ေတြးထင္ခဲ့မိတာေတြနဲ႔ တလြဲစီျဖစ္ကုန္တာမို႔
ေတးခ်စ္တဲ့ ေပဖူးလႊာသစ္မ်ားကုိယ္စား ေမးျမန္းခဲ့ရတာေလးေတြကို ေဖာ္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။
“ဆရာေပါ
အခုစီစဥ္တဲ့သႀကၤန္စီးရီးေခါင္းစီးက ‘ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခုိ’ ဆုိေတာ့ ဆရာၿမိ့ဳမၿငိမ္းေရးခဲ့တဲ့သီခ်င္းေပါ့”
‘‘ဟုတ္ပါတယ္”
‘‘ဒီသီခ်င္းကို
ဦးအံ့ႀကီးဆုိခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္ အခုစတီရီယုိေခတ္မွာ စတီရီယုိအဆုိေက်ာ္စိန္လြင္ ျပန္ဆုိထားၿပီးသားမဟုတ္လား”
‘‘မဟုတ္ဘူးခင္ဗ်”
‘‘ဘာျဖစ္လုိ႔လဲ
ဆရာေပါ” “ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ ဒီသီခ်င္းကိ ုဒီဘက္ေခတ္မွာ ဘယ္သူမွမဆုိရေသးလုိ႔ပါပဲ”
‘‘ဘယ္လုိ...ဘယ္လို...အခုသြင္းတဲ့သီခ်င္းက ဦးအံ့ႀကီးတုိ႔၊ စိန္လြင္တုိ႔ဆုိခဲ့တဲ့ သီခ်င္းမဟုတ္ဘူးလား...”
“မဟုတ္ပါဘူး
ကိုဝင္းကိုကုိတုိ႔ လူငယ္ေတြၾကားဖူးၾကတာ ဒီသီခ်ငး္ရဲ႕သံၿပိဳင္အပုိဒ္တစ္ခုတည္းပါ။ တျခားအပုိဒ္ေတြက
လုံးဝမဟုတ္ပါဘူး...”
“ဒါဆုိ...ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ၾကားဖူးတဲ့မန္းေတာင္ရိပ္ခုိက
အစစ္မဟုတ္ဘူးေပါ့...”
“မဟုတ္ပါဘူး
ကိုအံ့ႀကီးတို႔ဆိုခဲ့တ့ဲ မန္းေတာင္ရိပ္ခိုက ဆရာၿငိမ္းရဲ့သီခ်င္းေတြထဲက ေကာင္းႏိုးရာရာသံၿပိဳင္အပိုဒ္ေတြကို
ဆက္ဆိုထားတာပါ။ အဲဒီသီခ်င္းရဲ့အပုိဒ္တိုင္းကို သီခ်င္းတစ္ပုဒ္စီက ယူထားတာပဲ။ (ခ်ဳိၿပံဳးရႊင္ေသာႏွမပ်ဳိငယ္)ဆုိတဲ့အပုိဒ္က
တစ္ပုဒ္၊ (ျမနႏၵာေရညိဳညိဳရစ္ကာသမ္း) က တစ္ပုဒ္၊ (ခါးေသးႏြဲ႔မူရာၾကြယ္)က တစ္ပုဒ္ပဲ။
ဒါေတြကို ကိုအံ့ႀကီးတုိ႔က ေပါင္းဆုိခဲ့တာပါ”
“သူတုိ႔ေပါင္းဆုိတာ
မေကာင္းဘူးလားဆုိေတာ့လည္း ေကာင္းပါတယ္၊ သူ႔ဟာနဲ႔သူ လုိက္ဖက္ေနတာကိုး။ ေနာက္ၿပီး ဒီသီခ်င္းေတြဟာလည္း
ၿမိ့ဳမၿငိမ္းသီခ်င္းေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနတာကိုး”
“ဒါေပမယ္...ကုိဝင္းကုိကုိတုိ႔သိထားတဲ့မန္းေတာင္ရိပ္ခုိနဲ႔
အခုကၽြန္ေတာ္စီစဥ္ၿပီးသြင္းထားတဲ့ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခုိက စာသားေရာ သံစဥ္ပါ ကြာပါတယ္။
ဒီေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခိုက ဆရာၿငိမ္းေရးၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ရန္ကုန္က ကစာေရးဆရာဆရာၫႇာေရာက္လာၿပီးေတာ့
ဟာ...ဆရာ့သံစဥ္ေလးေကာင္းလုိက္တာ စာသားေျပာင္းၿပီး ဓာတ္ျပားသြင္းလုိက္ရရင္ ေကာင္းမယ္၊
ဒီသံစဥ္ကၽြန္ေတာ့္ကိုေပးပါလို႔ ေတာင္းေတာ့ ဆရာၿငိမ္းကေပးလိုက္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာၫွာက
ရန္ကုန္ေရာက္ေတာ့အဲဒီသံစဥ္ထဲမွာ“အိစက္ညက္ေညာတဲ့...ဖဲေမြ႔
ရာေပၚဝယ္...”ဆုိတဲ့စာသားထည့္ၿပီး
“ခ်စ္ဗ်ဴဟာ”ဆုိတဲ့ဓာတ္ျပား ထုတ္လိုက္တာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ခ်စ္ဗ်ဴဟာရဲ့သံစဥ္ဟာ အခု ကၽြန္ေတာ္
ေျပာတဲ့ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခုိရဲ့သံစဥ္မူရင္းပဲ”
“အခု
ဆရာေပါေျပာတဲ့အတုိင္းဆုိယင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔သိထားတဲ့မန္းေတာင္ရိပ္ခိုက သီခ်င္းသံုးပုဒ္ေလာက္ကသံၿပိဳင္ေတြကို ေပါင္းထားတာဆုိေတာ့
ဒါေတြကို ဆရာၿငိမ္းကိုယ္တုိင္ေပါင္းေပးခဲ့တာလား”
“မဟုတ္ပါဘူး၊
ကုိအံ့ႀကီးတို႔က ေပါင္းဆုိၾကတာပါ”
“အခုသြင္းမယ့္
ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခို မူရင္းကဘယ္သူဆုိခဲ့တာလဲ”
“ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ၿမိ့ဳမအသင္းသားေတြပဲ
သႀကၤန္မွာဆုိခဲ့ၾကတာပါ၊ ေရသဘင္ဆ္ုိေတာ့ထုံးစံအတုိင္း ကားေပၚမွာလက္ခုပ္တီးၿပီး ဝိုင္းဆုိခဲ့ၾကတာေပါ့၊
ခုလုိအသံသြင္းတာေတြဘာေတြ မရွိခဲ့ဖူးပါဘူး”
“ဒါဆို
အခု ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ၾကားရမယ့္ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခိုက ခ်စ္ဗ်ဴဟာသံစဥ္ပဲေပါ့”
“အဲဒါကိုကၽြန္ေတာ္ေျပာခ်င္တာပါ။
ေခတ္ကေလးေတြအေနနဲ႔ ဒီမူရင္းကိုမၾကားဖူးေတာ့၊ ဟာ...ဒါကခ်စ္ဗ်ဴဟာအလုိက္ပဲလုိ႔ ေျပာၾကလိမ့္မယ္၊
အမွန္ကေေတာ့ ခ်စ္ဗ်ဴဟာကသာ မန္းေတာင္ရိပ္ခိုကို ယူသြားတာပါ၊ ဒီလုိပဲျဖစ္တာကို ကၽြန္ေတာ္တ႔ုိလက္ေတြ႔ႀကံဳေနရတယ္။
ဒီလုိျဖစ္တာကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လက္ေတြ႔ၾကံဳေနရတယ္။ ဆရာၿငိမ္းရဲ့(ေစာင္းသံ)ဆုိတဲ့သီခ်င္းထဲက
စာသားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားနဲ႔သံစဥ္ကို ျဖဴသီဆုိတဲ့ (လြမ္းေငြ႔ေဝေဝ)မွာ ေတြ႔ရပါတယ္၊ ဒါကို
ဆရာၿငိမ္းရဲ႕(ေစာင္းသံ)ကို ၾကားဖူးခဲၾ့ကသူေတြကေတာ့ ဒီသံစဥ္ေတြဟာ (ေစာင္းသံ)သီခ်င္းရဲ့
သံစဥ္ရယ္လို႔သိၾကေပမယ့္ အခ်ဳိ႔ကေတာ့ မသိၾကပါဘူး။ ဆုိသူေရးသူရဲ့သံစဥ္လို႔ပဲ ယူဆၾကပါတယ္”
“ၿမိ့ဳမအသင္းေထာင္ခဲ့တာ
ဘယ္ေလာက္ရွိသြားၿပီလဲ”
“၁၉၂၈
ခုႏွစ္က ေထာင္ခဲ့တာပဲ။ ႏွစ္ငါးဆယ္ေက်ာ္သြားၿပီပါ့”
“အဲဒီတုန္းကေတာ့
ၿမိ့ဳမအတြက္ သီခ်င္းမွန္သမွ် ဆရာၿငိမ္းပဲေရးခဲ့မွာေပါ့”
“သူပဲ
ေရးပါတယ္။ သူ ပ်က္စီးသြားၿပီးတဲ့ေနာက္ ကိုဘုိခင္(အခု မုိးေကသီအဖြဲ႔)က ေရးခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ပိုင္း ေရးႏုိင္တဲ့လူေတြလည္း ေရးၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆိုၾကတီးၾကတဲ့ေနရာမွာေတာ့ ဆရာၿငိမ္းသီခ်င္းေတြပဲမ်ားပါတယ္။
ဒီ့ျပင္တီးဝုိင္းေတြကလည္း ၿမိ့ဳမသီခ်င္းပဲ လိုက္တီးၾကတာပဲ။ မဂၤလာေဆာင္တ႔ုိဘာတုိ႔ဆုိယင္(မဂၤလာေမာင္မယ္)ကို
ဝုိင္းတုိင္းကတီးၾကတာပဲ။ ေကာင္းလည္းေကာင္းတာကိုး”
“အခု
ဆရာေပါ ၿမိ့ဳမဝုိင္းပဲလား”
“ကၽြန္ေတာ္က အခု မုိးကုတ္က တီးဝိုင္းတစ္ခုမွာ နည္းျပလုပ္ေနပါတယ္။
မုိးကုတ္ေစ်းေဟာင္း တီးဝိုင္းမွာပါ။ ဆရာၿငိမ္းမရွိေတာ့တဲ့ေနာက္ ကိုဘုိခင္နဲ႔ကၽြန္ေတာ္
ၿမိ့ဳမကို ဆက္ထိန္းခဲ့ၾကပါေသးတယ္။ ေနာက္ ကိုဘုိခင္ သူ႔ဝုိင္းနဲ႔သူျဖစ္သြားေတာ့ ကၽြန္ေတာ္
ရွစ္ႏွစ္ေလာက္ ဆက္ထိန္း ပါေသးတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း ဝမ္းေရးအတြက္ မုိးကုတ္မွာ
သြားအလုပ္လုပ္ေနရတာပါ။ ခုေတာ့ ဆရာၿငိမ္းသားက ဆက္လုပ္ ေနပါတယ္။ အမွန္က ကၽြန္ေတာ့္အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအလုပ္က
ရုပ္ရွင္ဓာတ္ပုံဆရာပါ။ ဂီတကိုဝါသနာအေလ်ာက္သာလုပ္တာပါ။ ေနာက္မႏၱေလးရုပ္ရွင္က ရုပ္ရွင္ကားေတြအတြက္
ဆရာၿငိမ္းက ေတးဂီတစီစဥ္ေပးရာကေန ဂီတဘက္ကုိကူးခဲ့ရတာပါ”
“ဆရာေပါအေနနဲ႔ဆိုရင္
ဆရာၿငိမ္းတုိ႔ေခတ္ကိုလည္း မီခဲ့တယ္။ ဆရာၿငိမ္းမရွိေတာ့တဲ့ေနာက္ စတီရီယုိေခတ္မေပၚမီ
ဂီတေလာကကကို လည္း မီခဲ့တယ္။ အခုတခါ စတီရီယိုေခတ္ကိုလည္း
ဝင္လုပ္ေနတယ္ဆိုေတာ့ ဂီတနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေခတ္သုံးေခတ္မီတလ႔ုိ ဆုိရမွာေပါ့”
“ဟုတ္ကဲ့”
“အဲဒီေခတ္သုံးေခတ္ရဲ့ဂီတေလာကအေပၚ
ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ”
“ေျပာရင္ေတာ့
ဂီတနဲ႔ပတ္သကၿ္ပီး ဒီဘက္ေခတ္မွာ တိုးတက္လာတာရယ္လုိ႔ မျမင္ပါဘူး။ ဘာကိုမက္ေမာလာၾကသလဲဆိုေတာ့
တိုးတက္တာထက္ ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကားဖုိ႔သာ ႀကိဳးစားလာၾကတယ္။ ေပၚျပဴလာျဖစ္ခ်င္လာၾကတယ္။
ဒါပဲ ႀကိဳးးစားေနၾကတယ္။ တုိင္းတစ္ပါးကလာတဲ့သီခ်င္းေတြနားေထာင္ၾကၿပီး ဒီထဲကုိစာသားေတြထည့္ၾကတယ္။
နားေထာင္တဲ့ပရိသတ္ကသေဘာက်လ႔ုိ ဝိုင္းလက္ခုပ္တီးၾကရင္ ဒါေအာင္ျမင္သြားတာပဲ။ ဒါေပမယ့္
ခဏေလးနဲ႔ ေပ်ာက္သြားတာပဲ။ ဒီလူဆင္းသြားရင္ ေနာက္တေယာက္တက္ လာတာပဲ။ ဒီလုိပဲ လုပ္ေနၾကတာပဲ”
“ဂီတရဲ့အရသာကုိ
ဘယ္လိုေကာင္းေအာင္ဖန္တီးမယ္။ ဘယ္လုိစီစဥ္မယ္။ ဘယ္လိုခံစားမယ္ဆိုတဲ့ႀကိဳးစားမႈမ်ိဳး
ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ ေတြ႔ကိုမေတြ႔မိေသးဘူး”
“ဆရာေပါေျပာသလုိပဲ
ဒီေန႔သီခ်င္းေတြကလည္း ခဏေလးပဲခံတယ္။ ဒီေန႔ နံမည္ႀကီးတဲ့အဆုိေက်ာ္ေတြကလည္း ခဏေလးပဲခံတယ္။
ဆရာၿငိမ္းတုိ႔ေရးခဲ့တဲ့သီခ်င္းေတြက်ေတာ့ ဒီေန႔ထက္ထိ ေကာင္းေနတုန္းပဲ။ ဆုိေနၾကတုန္းပဲ။
အဲဒါဘာျဖစ္လုိ႔ပါလဲ”
“ျခားနားခ်က္ကေတာ့
သီခ်င္းရဲ့ရသ မေျမာက္မႈပဲ။ ဆရာၿငိမ္းကို ကၽြန္ေတာ္ကေျပာဖူးတယ္။ ဆရာ…လုိ႔ တစ္ခ်ိဳ႔ သီခ်င္းေရးတာသိပ္ျမန္တာပဲလုိ႔၊
ဆရာကေျပာတယ္။ ငါေရးတဲ့သီခ်င္းေတြက တစ္သက္စာေရးတာကြတဲ့။ ဒါကုိ မင္း အခုေျပာလုိ႔ မင္း
နားလည္မွာ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ေျပာခဲ့တယ္။ တကယ္လည္း ကၽြန္ေတာ္နားမလည္ခဲ့ပါဘူး။ ဘယ္လုိ တသက္စာလဲလို႔ေတြးမိတယ္။
အခု ကိုယ္ေတြ႔ႀကံဳလာေတာ့ သိလာတယ္။ ဆရာ့သီခ်င္းကို ဒီတစ္ေယာက္က ဆုိၿပီးေပမယ့္လည္း ေနာက္တစ္ေယာက္က
ထပ္ဆုိေနတာပဲ။ ရုိးမွ မရုိးႏုိင္ပဲကိုး။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္အစိတ္တီးခဲၾ့ကၿပီးတဲ့
မဂၤလာေမာင္မယ္ကုိၾကည့္။ ခုထက္ထိလည္း ဆိုၾကတီးၾကတုန္းပဲ။
အဲဒီေတာ့ ဒီသီခ်င္းေတြဘာေၾကာင့္မရိုးႏိုင္သလဲလုိ႔ ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ယင္သီခ်င္းရဲ့ရသ
Arrangement ရဲ့ရသ ေျပာင္ေျမာက္မႈေၾကာင့္ပဲဆုိ တာေတြ႔ရမယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္းမွာက ဒီလို
ရသေျမာက္တာ ရွားပါးသြားလုိ႔ပါပဲ။ “လူခၽြန္လူေကာင္း”သီခ်င္းၾကားဖူးမွာေပါ့။ ဒီသီခ်င္းဆိုရင္
၁၉၄၈ ခုႏွစ္ေလာက္က ေရးခဲ့တာပဲ။ ေနာက္“ေက်းရြာဝါဒ”လည္းဒီလိုပဲ။ ဒီသီခ်င္းႏွစ္ပုဒ္ဆုိရင္
ဒီေန႔ေခတ္စနစ္နဲ႔အံကိုက္ပဲ။ ဆရာၿငိမ္းသီခ်င္းေတြက အဲဒီလို ရသေတြေၾကာင့္ႏွစ္ပရိေစၦဒၾကာရွည္တဲ့အထိခံႏုိင္တာေပါ့”
“ဆရာၿငိမ္းက
သီခ်င္းသံစဥ္ရွာတဲ့အခါမွာ ဘာတူရိယာကုိ သုံးပါသလဲ”
“သူကၽြမ္းတာကေတာ့ဘင္ဂ်ိဳပဲ။
ဒါေပမယ့္ သံစဥ္ကိုမယ္ဒလင္နဲ႔ပဲရွာေလ့ရွိပါတယ္။ သူေရးတဲ့အခါမွာ ေတးသြားနဲ႔စာနဲ႔ၫိႇေရးပါတယ္။
ေတးသြားခ်ည္းလည္း အရင္ေရးမထားပါဘူး။ စာခ်ည္းလည္း အရင္ေရးမထားပါဘူး။ ၫိႇၿပီးေရးပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ သူ႔သီခ်င္းေတြ ေခတ္မီ ေနတယ္။ သူ႔စာသားေတြက ေကာ့ဒ္နဲ႔ကိုက္ေနတယ္။ ဒီေန႔သီခ်င္းေတြမွာက
ဒီေကာ့ဒ္ၿပီးရင္ ဟိုေကာ့ဒ္တီးလုိ႔မေကာင္းဘူးဆုိတာရွိတယ္။ သူ႔သီခ်င္းေတြမွာက်ေတာ့ ကိုက္ေနတာပဲ။
ေနာက္ၿပီးေတာ့“ဘား”ေတြဘာေတြကလည္း အျပည့္ပဲ။ ဗမာလုိ“နရည္းစည္း” တီးတီး “ဝါးလတ္” ပဲတီးတီး၊
ဝါးေျပးပဲတီးတီး ကုိက္ေနတာပဲ။ တခ်ိဳ႔သီခ်င္းေတြ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ေတြ႔ရတာက ဝါးလတ္တီးလ႔ုိရၿပီး
ဝါးေျပးက်ေတာ့ မကုိက္ေတာ့ဘူး။ ဆရာၿငိမ္းသီခ်င္းေတြက်ေတာ့ တီးခ်င္သလုိတီးကိုက္တယ္။ ဘားလည္း
ကုိက္တယ္။ ဆရာၿငိမ္းက ျမဴးဇစ္ႏုတ္စ္နဲ႔ေရးတာဆုိေတာ့ ႀကိဳက္သလုိတီး ရတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႔က
ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္နဲ႔ေရးၾကေတာ့ မကိုက္တာေတြရွိတယ္”
“အဲဒီေခတ္ကတည္းက
ၿမိ့ဳမအသင္းက ျမဴးဇစ္ႏုတ္စ္နဲ႔တီးေနၿပီေပါ့”
“ဟုတ္ပါတယ္။
ပတ္ကားျမဴးဇစ္ႏုတ္စ္နဲ႔တီးတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တ႔ုိျမန္မာျပည္မွာ ျမန္မာသီခ်င္းကိုျမဴးဇစ္ႏုတ္နဲ႔စ္တီးတာ
ၿမိ့ဳမက စခဲတ့ာပါ။ အဲဒီတုန္းကတည္းက ရန္ကုန္မွာလည္း ႏုတ္စ္တတ္တဲ့လူေတြရိွပါတယ္။ ဒါေပမယ့္
ဗမာသီခ်င္းကို ဘယ္လုိလုပ္ရမွန္း မသိၾကေသးဘူး။
ႏိုင္ငံေရးအစိုးရလက္ထက္က
ပန္တ်ာေက်ာင္းတည္ေထာင္ဖို႔ ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီးဦးထြန္းေဖ မႏၱေလးလာေတာ့ ဗမာသီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို
ပတ္ကားႏုတ္စ္နဲ႔ ဘယ္လုိတီးမႈတ္မယ္ဆုိတာ ၿမိ့ဳမၿငိမ္းကိုလုပ္ျပခုိင္းေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တု႔ိပဲတီးမႈတ္ျပရတယ္။
ေလမႈတ္ကိရိယာေတြျဖစ္တဲ့ ဆက္ဆုိဖုန္းတုိ႔၊ ကလဲရီနက္တု႔ိ ေလးငါးေျခာက္လက္ေလာက္နဲ႔ ‘စံရာေတာင္ကၽြန္း’သီခ်င္းႀကီးကို
တီးမႈတ္ျပၾကတယ္။ ဝန္ႀကီးက သေဘာက်သြားၿပီး ရန္ကုန္မွာတည္ေထာင္မယ့္ ပန္တ်ာေက်ာင္းအုပ္လုပ္ဖုိ႔ေခၚတယ္။
ဒါေပမယ့္ ၿမိ့ဳမၿငိမ္းက ေက်ာင္းအုပ္မလုပ္ခ်င္လုိ႔ မႏၱေလးကို ျပန္လာတယ္။ အဲဒီေခတ္ကစၿပီး
ဗမာသီခ်င္းႀကီးေတြကို ပတ္ကားႏုတ္စ္နဲ႔စတီးၾကတာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ၿမိ့ဳမက စၿပီးတီးေတာ့
သတင္းစာေတြမွာ အက်ယ္တဝင့္ေရးၾကပါတယ္။ သူက ဘယ္ပစၥည္းကိရိယာတီးမႈတ္တယ္။ ၿမိ့ဳမက ဗမာသီခ်င္းေတြကို
ပတ္ကားႏုတ္စ္ေတြနဲ႔ တီးမႈတ္ေနၿပီဆုိတဲ့အေၾကာင္း ေရးၾကတယ္”
“ဆရာၿငိမ္းတုိ႔ေခတ္က
သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ေရးခ ဘယ္ေလာက္ရၾကပါသလဲ”
“ဆရာၿငိမ္းကေတာ့
ေၾကးသတ္မွတ္ခ်က္မရွိပါဘူး၊ သူက ေတာင္းလည္း မေတာင္းပါဘူး။ သူက သူလုပ္ခ်င္တာကိုလုပ္ေနရရင္
ေက်နပ္ေနတဲ့ သူပဲ။ ဆရာၿငိမ္းကေတာ့ အႏုပညာအတြက္သက္သက္ ေမြးလာတဲ့သူပါပဲ။ သူ႔ရည္ရြယ္ခ်က္ကဘာလဲဆုိေတာ့
ျမန္မာတူရိယာပစၥည္းေတြနဲ႔ ‘ေအာခ္ကစ္ထရာ’ဝိုင္းႀကီး ထူေထာင္ခ်င္တာပဲ။ သူ႔ရည္ရြယ္ခ်က္မျပည့္ဝခင္မွာ
ပ်က္စီးခဲ့ရတာကိုး။ သူ႔ကို ကူညီေပးခဲ့တဲ့သူက ဓားတန္းဦးသန္႔ ပါပဲ။ ဒါမ်ဳိးကလည္း ကၽြန္ေတာ္ေျပာရဲပါတယ္။
အဲဒီတုန္းကေတာ့ (ကၽြန္ေတာ္ စကားရုိင္းရင္ခြင့္လႊတ္ပါ) ၿမိ့ဳမၿငိမ္းနဲ႔ဦးသန္႔ကလြဲရင္
ဘယ္သူမွ မလုပ္ႏုိင္ပါဘူး။ ခုေတာ့ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ၾကမွာေပါ့။ ဟိုတုန္းကေတာ့ ရန္ကုန္ကလူေတြ
စိတ္မဝင္စားခဲ့ၾကတာအမွန္ပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အဖြဲတို႔ ၾကာမၾကာရန္ကုန္လာၿပီး တီးျပၾကပါတယ္။
ရန္ကုန္က ဦးေမာင္ကုိ(ဂီတလုလင္ေမာင္ကုိကို) ဆိုရင္လည္း ဂီတပညာရွင္ေတြပါပဲ။ သူတို႔လည္း
ကၽြန္ေတာ္တို႔ တီးတာမႈတ္တာလာၾကည့္ၾကၿပီး ေတာ္ပါေပတယ္လို႔ ခီ်းက်ဴးမွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ၾကပါတယ္။
ခုေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ ပတ္ကားႏုတ္စ္နဲ႔တီးတဲ့ တီးဝိုင္းဆိုတာကလည္း မရွိေတာ့သေလာက္ပါပဲ။
အဲဒီေတာ့ ဆရာၿငိမ္းရည္မွန္းသလုိ ဝိုင္းႀကီးျဖစ္လာဖုိ႔ရာဆိုတာ မလြယ္ပါဘူး။ အခုလုပ္ကိုင္စားေသာက္ေနၾကတဲ့ပံုစံကလည္း
ဆူလြယ္နပ္လြယ္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ၿပီးေအာင္သာ တီးမႈတ္ေနၾကတာကိုး။ ဂီတအရသာဆိုတာ သိပ္ခံစားမႈမရိွၾကေတာ့ပါဘူး။
ႏိုင္ငံျခားရုပ္ရွင္ကားေတြကုိၾကည့္ရင္ ေနာက္ခံတီးလုံးဆုိတာေရွ႔အရုပ္ကို အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူျပဳရပါတယ္။
ေၾကာက္စရာျပကြက္ဆိုရင္လည္း ေၾကာက္ေအာင္၊ လန္႔စရာျပကြက္ဆုိရင္လည္း လန္႔ေအာင္၊ ၾကည္ႏူးစရာ
ျပကြက္ဆုိယင္လည္း ၾကည္ႏူးေအာင္ဖန္တီးေပးရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာကေတာ့ ပိတ္ကားေပၚၾကည့္ၿပီး
ခ်က္ခ်င္းေကာက္ေရး၊ ခ်က္ခ်င္းေကာက္တီးဆုိေတာ့ ဘယ္လုိမွ ရသမေျမာက္ႏုိင္ပါဘူး။ တခါတေလမ်ား
ဘာမွသိပ္ရွာမေနေတာ့ဘူး။ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး သႀကၤန္သီခ်င္းေတြဘာေတြ ေနာက္ခံ တီးခ်င္တီးခ်လုိက္တာပဲ။
အဲဒီလုိျဖစ္ေနတယ္။ ဂီတကုိ ရသေျမာက္ေအာင္ဖန္တီးဖုိ႔ရာဆုိတာ အခ်ိန္ယူလုပ္ဖုိ႔လုိပါတယ္။
ႏုိင္ငံျခားမွာ ဂီတပညာေလလ့ာခဲ့တဲ့ပညာရွင္ေတြရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ေန႔ေန႔တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ
Conductor နဲ႔ဘာနဲ႔ စနစ္တက်တီးျပႏိုင္ေလာက္တဲ့အထိ ျမင္ခ်င္ေတြ႔ခ်င္ပါတယ္”
“ေက်းဇူးပါပဲ
ဆရာေပါ၊ အခုစီးရီးထဲမွာ ဆရာၿငိမ္းသီခ်င္းဘယ္ႏွပုဒ္သလဲ”
“ကၽြန္ေတာ္တုိ႔
(ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခို)စာသားကေလးၾကည့္လုိက္ရေအာင္...”
ေရး-ၿမိ့ဳမၿငိမ္း
ဆို-သုေမာင္
ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္ခုိ
ေရႊပိေတာက္ေတြပြင့္ခ်ပ္ဝင့္ကာရယ္...ယိမ္းႏြဲ႔ကာ
ပန္းမႈန္ဝတ္စီျခယ္...မာလာထုံ ရည္ပ်ံ႔ေမႊးရန႔ံၾကဴတယ္...ၿမိ့ဳလုံးနယ္လုံးရယ္။ သႀကၤန္ပြင့္လန္းပါတယ္။
ပိေတာက္ေတြ
ေဝလုိ႔ရယ္။ ဝင္းပပပ်ဳိရယ္...ခ်စ္ေရစင္ဖ်န္းမယ္...ရႊဲလုိ႔သာစိုေစကြယ္...ေငြငန္းျဖဴရယ္...ေရႊမန္းသူရယ္...ျဖစ္ေလရာဘဝတုိင္း
ေတြ႔ခ်င္တယ္။
(ပက္စမ္းပါခင္ရဲ့...ရဲႊခ်င္တုိင္းရဲႊေပ့ေစကြယ္...ဘယ္သူဘယ္ဝါ
ပက္လုိပက္ပက္ ၿမိ့ဳမက ရယ္တယ္) (၂) နတ္ဘုိးေတာ္သူက မွာတယ္...ပက္ခ်င္တိုင္းလည္း ပက္ႏိုင္တယ္။
သႀကၤန္ပ်ဳိသက္လယ္ ကုိယ္ဘာကိုယ္ပက္မယ္ ...ေခၚဦးေရလယ္...။
ျမနႏၵာေရညိဳညဳိရစ္ကာသန္း...ေရႊမန္းေတာင္ရိပ္
တူတူခိုမယ္...ပ်ိဳျဖဴေတြရယ္... ေပ်ာ္ခင္းေလးသာပါဘိတယ္။ နိမိတ္ေကာင္းယူမယ္... ႏွစ္ဦးသႀကၤန္ေတာ္ဝယ္...။
အုိ...အတာေတာ္ကူးခ်ိန္မုိ႔
ရႊင္ျမဴးကာေပ်ာ္ေပ်ာ္လို႔ရယ္...မယ္တို႔တေတြမာေစ ေၾကာင္း ဆုေတာင္းပါတယ္...မန္းၿမိ့ဳသူရယ္၊
ေရၾကည္ဥ ဆံႏုမွာစီျခယ္...ျမင္သူေတြေငး ေလာက္ေပတယ္...ပပဝတီ၊ ေရာဟဏီ၊ ဘရဏီလျူ႔ပည္မွာတုန္း
ဆုေႁခြသလား...ႏွမမ်ား၊ အစ္မမ်ားတုိ႔ရယ္... ညီညာစုံၾကတယ္...လွဂုဏ္မ်ားၾကြယ္...။
(ျမနႏၵာ......................................ႏွစ္ဦးသႀကၤန္ေတာ္ဝယ္)
“ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဆရာေပါ။
ခုလုိရွားပါး လူသိနည္းတဲ့ဆရာၿငိမ္းသီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကိုေဖာ္ထုတ္ေပးတဲ့အတြက္ေရာ၊ ေဖာ္ျပမွတ္တမ္းတင္ခြင့္ရတဲ့အတြက္ပါဝမ္းသာပါတယ္
ခင္ဗ်ာ”
ဝင္းကိုကို
မွတ္ခ်က္။
။ေပဖူးလႊာမဂၢဇင္း ၊၁၉၈၃-ခုႏွစ္ ဧၿပီလ၊ အမွတ္(၂၃)၊စာမ်က္ႏွာ(၁၈၃-မွ
၁၈၇-၁၉၃ အထိ)လာေသာ ေဆာင္းပါးကို ျပန္၍ စာစီရုိက္ထားပါသည။္
0 comments:
Post a Comment