PR စနစ္လို႔အတိုေကာက္ေျပာဆိုေနတဲ့ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ကို
ျမန္မာလုိေတာ့အမ်ိဳးမ်ိဳးျပန္ဆို ေရးသားၾကပါ တယ္။ "အခ်ိဳးက်ဗဟုကိုယ္စားလွယ္ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ေသာစနစ္"လို႔
ျမန္မာမႈျပဳထားတာကိုေတာ့ က်ေနာ္သေဘာက်လို႔
ဒီေဆာင္းပါးမွာယူသံုးလိုက္ပါတယ္။
"အခ်ိဳးက်ဗဟုကိုယ္စားလွယ္ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ေသာစနစ္"မွာ
အဓိကအားျဖင့္ လကၡဏာႏွစ္ရပ္ရွိတယ္။
ပထမအခ်က္က ၿပီးခဲ့တဲ့
ျမန္မာျပည္ေရြးေကာက္ပြဲေတြလို တစ္ေဒသ-တစ္ကိုယ္စားလွယ္စနစ္နဲ႔
လံုး၀မတူဘဲ၊ မဲဆႏၵနယ္ႀကီးတခုစီကေန လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို တဦးထက္ပို၍ေရြးေကာက္ေစကာ
ပါတီေတြကလည္း အဲဒီေဒသကို
ကိုယ္စားျပဳမယ့္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားစာရင္းအသီးသီးကိုျပည္သူထံတင္ျပၿပီး
လူထုက ေရြးေကာက္ပြဲမွာ
မိမိတို႔ဆႏၵရွိတဲ့ပါတီရဲ့ကိုယ္စားလွယ္ကို မဲေပးေရြးခ်ယ္တဲ့စနစ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒုတိယလကၡဏာရပ္ကေတာ့
ေရြးေကာက္ပြဲမွာပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္တဲ့ပါတီတိုင္း
လူထုကိုအခ်ိဳးက် ကိုယ္စားျပဳႏိုင္မယ့္အခြင့္အေရးရွိေနတာပါ။
ရွင္းေအာင္ဥပမာေပးရရင္ေတာ့ မဲဆႏၵနယ္တခုတြင္ အမတ္ဆယ္ေယာက္ေရြးမယ္လို႔သတ္မွတ္ထားတယ္ဆိုပါစို႔။
အဲဒီေဒသမွာ ၀င္ၿပိဳင္မယ့္ပါတီမ်ားက ကိုယ့္ပါတီရဲ့ကိုယ္စားလွယ္ဆယ္ဦးစီပါတဲ့စာရင္းတင္ၿပီး ထိုေဒသမွာ
ေရြးေကာက္ပြဲဝင္တဲ့အခါ ၄၀%
ေထာက္ခံမဲရရွိပါက ၄၀%
ရဲ့အခ်ိဳးက်အျဖစ္ အမတ္ဆယ္ေနရာတြင္ အဆိုပါပါတီက ေလးေနရာလႊတ္ေတာ္မွာပါဝင္ခြင့္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ေထာက္ခံမဲ ၂၀%
ရတဲ့ ပါတီဆိုရင္လည္း
လႊတ္ေတာ္မွာကိုယ္စားလွယ္ႏွစ္ဦးပါ၀င္ခြင့္ရမွာေပါ့။
တခ်ိဳ႔ နယ္ေျမသိပ္မက်ယ္ဝန္းတဲ့နိုင္ငံမ်ားမွာေတာ့
တႏိုင္ငံလံုးကို မဲဆႏၵနယ္ႀကီးတခုအျဖစ္သတ္မွတ္ၿပီး
အဲဒီလိုမ်ိဳး ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ေလ့ရွိတယ္။
(ဥပမာ- နယ္သာလန္၊
အစၥေရး)
ေရြးေကာက္ပံုကေတာ့
အၾကမ္းဖ်ဥ္းၾကည့္ရင္ ရွင္းလင္းေနေပမယ့္လည္း
လက္ေတြ႔မွာ ကိုယ္စားလွယ္
(၁၁)ေယာက္ေရြးတဲ့မဲဆႏၵနယ္ကပါတီတခုက ၄၂
ရာခိုင္ႏႈန္းေထာက္ခံမဲရရွိခဲ့မယ္ဆိုရင္ အခ်ိဳးက်ျပန္တြက္တဲ့အခါ
ကိုယ္စားလွယ္ (၄.၆၂)
ဦး ကိုယ္စားျပဳခြင့္ရတယ္လို႔အေျဖထြက္ေနၿပီး
အခက္ေတြ႔ရႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီလို
အေျခအေနမ်ားကိုေျဖရွင္းပံုမွာ ေဒသအသီးသီးမွ
ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့လႊတ္ေတာ္ရဲ့အမတ္အေရအတြက္အျပင္
အစြန္းထြက္လာမယ့္ ကိန္းျပည့္မဟုတ္တဲ့အမတ္အေရအတြက္မ်ားကိုပါကာမိေစရန္နွွင့္ ပါတီမ်ားအသီးသီးအတြက္
အစြန္းထြက္မဲမ်ားကိုထပ္မံခြဲေဝရန္အတြက္ အမတ္ေနရာအခ်ိဳ႔ကိုသီးသန္႔ခ်န္ထားျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ ဆီြဒင္ႏိုင္ငံတြင္
မဲဆႏၵနယ္ ၂၈
နယ္ရွိရာ တနယ္စီတြင္ေရြးခ်ယ္ေသာလႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား၏
စုစုေပါင္း အေရအတြက္
မွာ (၃၁၀)
ျဖစ္ေပမယ့္ တကယ္တမ္းလႊတ္ေတာ္တြင္းမွာေတာ့
အမတ္ေနရာစုစုေပါင္းကို (၃၄၉)
ေနရာအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားၿပီး
(၃၉)ေနရာကို အစြန္းထြက္ျဖစ္လာမယ့္ရာနႈန္းမ်ားကိုျပန္ညွိရန္
သီးသန္႔သတ္မွတ္ေပးထားတယ္။ အစြန္းထြက္ရာနႈန္းမ်ား
ရႈပ္ေထြးမႈအလြန္အကၽြံမျဖစ္ေစဖို႔အတြက္ ဂ်ာမဏီနွင့္ပိုလန္လိုမ်ိဳးနိုင္ငံေတြမွာေတာ့
အမတ္ေနရာရေရးအတြက္ မဲအေရအတြက္
စုစုေပါင္းရဲ့အနည္းဆံုးငါးရာခိုင္ႏႈန္း ရ
ရမည္လို႔သတ္မွတ္ထားၾကၿပီး၊ ဆီြဒင္နွင့္အီတလီႏိုင္ငံတို႔မွာလည္း
အနည္းဆံုး မဲေလးရာခိုင္ႏႈန္းရရမယ္လို႔
အသီးသီး သတ္မွတ္ထားၾကတယ္။
အခ်ိဳးက် ဗဟုကိုယ္စားလွယ္ေရြးေကာက္ျခင္း၏အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ား
ဒီစနစ္ေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ခံဥပေဒျပဳအမတ္ေတြဟာ
လူထုရဲ့ေရြးခ်ယ္မႈရာႏႈန္းနွင့္ ပါတီအေပၚ
လူထုေထာက္ခံမႈအတိုင္းအတာကို တိတိက်က်ကိုယ္စားျပဳေနတယ္လို႔ဆိုႏိုင္ၿပီး
ဒါဟာ ဒီမိုကေရစီရဲ့အႏွစ္သာရကို
တိုက္ရုိက္ထင္ဟပ္နိုင္တယ္လို႔ယူဆႏိုင္ပါတယ္။
အင္အားႀကီးတဲ့ပါတီႀကီးတစ္ခုထဲက လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားၿပီး
နိုင္ငံေရးအေပၚခ်ယ္လွယ္တာမ်ိဳး ေလ်ာ့နည္းႏိုင္ေခ်ရွိပါတယ္။
ပါတီငယ္ေတြကလည္း မိမိတို႔ယံုၾကည္တဲ့မူဝါဒမ်ားအသီးသီးကို
လြတ္လြတ္လပ္လပ္က်င့္သံုးတဲ့အျပင္ မိမိတို႔ရဲ့မူဝါဒကိုေထာက္ခံမႈရွိလွ်င္ရွိသေလာက္
လႊတ္ေတာ္တြင္းအမတ္ေနရာရႏိုင္ၿပီး တစ္ေဒသ-တစ္ကိုယ္စားလွယ္စနစ္မွာလိုမ်ိဳး
အမတ္ေနရာရရွိေရးေသခ်ာေစရန္အတြက္ အဓိကပါတီၾကီးတခုခုႏွင့္ေပါင္းစည္းကာ
မိမိတို႔ယံုၾကည္ရာဝါဒကိုေစ်းေလွ်ာ့ေပးရန္
မလိုေတာ့ေပ။ ဥပမာျပရရင္
အစၥေရးႏိုင္ငံမွာ အခ်ိဳ႔ပါတီငယ္မ်ားက
အစၥေရးလူဦးေရရဲ့နွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းမွ်သာေထာက္ခံမႈရရွိေပမယ့္
ပါလီမန္ထဲမွာ အမတ္ေနရာရရွိကာ
မိမိတို႔ကိုေထာက္ခံတဲ့ နွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းမွ်ေသာလူဦးေရရဲ့ဆႏၵကို
တတ္စြမ္းသမွ်ျဖည့္ဆည္းခြင့္ ရၾကတာပါ။
အခ်ိဳးက်ဗဟုကိုယ္စားလွယ္ေရြးေကာက္ျခင္းရဲ့
ဆိုးက်ိဳးမ်ား
ဒီစနစ္မွာ တိုင္းျပည္ရဲ့ကြဲျပားမ်ားျပားလွတဲ့အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳးမ်ားေၾကာင့္
ပါတီငယ္မ်ား အဆမတန္ကြဲျပားမႈေတြျဖစ္လာႏိုင္ၿပီး နိုင္ငံတႏိုင္ရဲ့နိုင္ငံေရးတည္ၿငိမ္မႈကို
ထိခိုက္လာေစႏိုင္ပါတယ္။ (ဥပမာ
– အစၥေရး) ဆန္႔က်င္ဘက္အေနနဲ႔
တခါတရံမွာေတာ့ ဒီစနစ္အသံုးျပဳတဲ့နိုင္ငံမ်ားအတြင္းမွာပဲ
အဓိကနွစ္ပါတီသာႀကီးစိုးၿပီး
က်န္ပါတီငယ္ေလးမ်ားက ဆက္လက္ရုန္းကန္ေနရတဲ့အေနအထားေရာက္သြားတဲ့နိုင္ငံေတြလည္းရွိတယ္။
(ဥပမာ – ဆီြဒင္၊
စပိန္)။
ေနာက္ၿပီး ပါတီေထာင္တာေတြေပါမ်ားသြားႏိုင္ၿပီး
ပါတီငယ္ေတြမိႈလိုေပါက္လာႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလို
အခ်ိဳးက်ဗဟုကိုယ္စားလွယ္ေရြးမႈစနစ္တြင္ အင္အားအႀကီးဆံုးပါတီတခုဟာ
ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေထာက္ခံမႈ
၅၀% ပတ္ဝန္းက်င္အထိ
ရရွိရန္မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္တဲ့အခါမ်ိဳးတြင္
အဲဒီပါတီက ပါတီငယ္ေသးေသးမႊားမႊားေလးေတြနဲ႔ေပါင္းၿပီး
ညြန္႔ေပါင္းအစိုးရဖြဲ႔ေရးကိုစည္းရံုးရတဲ့အတြက္
အစိုးရအျဖစ္တက္လာသည့္အခါတြင္ ညြန္႔ေပါင္းအစိုးရ
ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ မူဝါဒေရးရာဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကိုျပတ္ျပတ္သားသားမခ်ႏိုင္ပဲ နိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ေနွာင့္ေႏွးမႈမ်ားႏွင့္
နိုင္ငံေရးမတည္ျငိမ္မႈမ်ားကို
ႀကံဳေတြ႔လာရႏိုင္ပါတယ္။
ဒါကေတာ့ PR လို႔ေခၚတဲ့
ေရြးေကာက္ပံုစနစ္ကို အၾကမ္းဖ်ဥ္းေဖၚျပခဲ့တာပါ။
အထူးသျဖင့္ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြႀကီး
ကိုမ်ိဳးျမင့္ ဖတ္ခ်င္တယ္ဆိုလို႔ေရးလိုက္တာပါ။
PR စနစ္မွာ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိပါေသးတယ္။
ေလာေလာဆယ္ အခ်ိန္မေပးႏိုင္ေသးလို႔
အကုန္းလံုး မေရးႏိုင္ေသးပါ။
ဒါေတြကုိ စိတ္၀င္စားတယ္ဆိုရင္
အင္တာနက္ေပၚမွာလည္း
ရွာဖတ္ႏိုင္ပါတယ္။
ဦးဦး ေမွာ္ဆရာ
(၂၄-
၄- ၂၀၁၃)
0 comments:
Post a Comment