Monday, April 15, 2013

လြတ္လပ္ေရး၊ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးနွင့္ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ-၁-ဦးခင္ေမာင္ႀကီး

0 comments
လြတ္လပ္ေရး၊ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးနွင့္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ-ဦးခင္ေမာင္ႀကီး
(ဗကသေခါင္းေဆာင္ေဟာင္း) ဗကသမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္နိုင္ငံျခားေရးရာေကာ္မတီမွထုတ္ေဝသည္။
အမွာ (ဇြန္ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္-ထုတ္ေဝသကၠရာဇ္သတိျပဳေစခ်င္ပါေၾကာင္း)
နိုင္ငံတြင္းမွာေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈမေျပာနဲ႔ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈသမိုင္းကိုျပဳစုတာနဲ႔တင္ ႀကီးေလးတဲ့ရာဇဝတ္မႈျဖစ္ေနပါတယ္။  က်ေနာ္တို႔ရဲ့သားလႈပ္ရွားမႈသမိုင္းဟာ နယ္ခဲ်႔ဆန္႔က်င္ေရး၊ ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရး၊ အမ်ိဳးသားလြတ္လပ္ေရး ၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဒီမိုကေရစီေရးစတဲ့ ဗမာျပည္နိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈအဆက္ဆက္နဲ႔ပတ္သက္ေနတာမို့ သည္လိုဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္ခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြကို စစ္အစိုးရက အေၾကာက္ႀကီး ေၾကာက္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြကို သမိုင္းကြင္းဆက္ျပတ္ေအာင္ ဖန္တီးပါတယ္။ ေက်ာင္းသားအေရးနဲ႔နိုင္ငံေရးဟာ မပတ္သက္သေယာင္ မိႈင္းတိုက္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြဟာ ယေန့အထိ ကြင္းဆက္မျပတ္ခဲ့ပါ။ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရး၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဖ်က္သိမ္းေရးဆိုတဲ့ နိုင္ငံေရးအျမင္ေပၚမွာ အေျခခံၿပီး ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈေတြရိွေနတုန္းပါ။ လြတ္လပ္တဲ့ေက်ာင္းသားထုညီလာခံတရပ္ကေန လြတ္လပ္ၿပီးစစ္မွန္တဲ့ေက်ာင္းသားသမဂၢေပၚထြန္းမွသာ သည္ေန့ ေက်ာင္းသားထုအခြင့္အေရးကိစၥေတြ၊ ပညာေရးကိစၥေတြကို က်ေနာ္တို့ စုစည္းေျဖရွင္းနိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ သည္လိုညီလာခံတရပ္ေပၚလာဖို့ဆိုတာကလည္း နိုင္ငံတြင္းမွာ စစ္မွန္တဲ့ဒီမိုကေရစီမရိွပဲ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈမရိွပဲမျဖစ္နိုင္ပါ။ အမ်ိဳးသားေသြးစည္းမႈရၿပီး စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို အၿပီးအပ်က္ ဖ်က္နိုင္မွသာလွ်င္ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရိွမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို့ေက်ာင္းသားေတြ နိုင္ငံအေရး (သို႔) အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးလုပ္ပါတယ္။
“အမ်ိဳးသားေရး”ဟာ ဗကသမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ရဲ့ အေျခခံမူတရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးမတိုင္မီ အမ်ိဳးသားေရးဟာ နယ္ခဲ်႔ဆန္႔က်င္ေရးနဲ႔ အမ်ိဳးသားလြတ္လပ္ေရးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္မွာ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရးနဲ့ အမ်ိဳးသားေသြးစည္းေရးဟာ အမ်ိဳးသားေရးျဖစ္ပါတယ္။ အခု ေနာက္ပိုင္းတဆင့္တိုးလာတာက စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဖ်က္သိမ္းေရးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဗကသမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္္ရဲ့ အမ်ိဳးသား ေရးမူဝါဒျဖစ္ပါတယ္။
ဗမာျပည္ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈသမိုင္းနဲ႔ ဗကသမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္နဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ သမိုင္းဆိုင္ရာအခ်က္အလက္ေတြကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ဖို႔ကို ဗကသမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္္-နိုင္ငံျခားေရးရာေကာ္မတီအေနနဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္တရပ္အေနနဲ႔ခံယူထားပါတယ္။ ျပည္တြင္းမွာ လက္ရွိလုပ္နိုင္ဖို႔ခက္ခဲတဲ့အတြက္ လုပ္နိုင္တဲ့ေနရာကေနလုပ္ဖို႔ ရည္ရြယ္ပါတယ္။ သည္ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ဗကသေခါင္းေဆာင္ေဟာင္း ဦးခင္ေမာင္ႀကီးရဲ့စာမူကို ထုတ္ေဝပါတယ။္ သည္ေနရာမွာ သူေတြ႔ႀကံဳခဲ့တဲ့ေနာက္ခံအေျခအေန၊ သမိုင္းဆိုင္ရာအျမင္နဲ႔အေတြ႔အအႀကံဳေတြပါဝင္တာမို႔ လက္ရွိ က်ေနာ္တို႔ေက်ာင္းသားထုအတြက္ေရာ၊ ဗကသလႈပ္ရွားမႈသမိုင္းအတြက္ပါ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ေစမယ္ယူဆပါတယ္။
နိုင္ငံျခားေရးရာေကာ္မတီ ဗမာနိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဇြန္လ၊ ၂ဝဝ၄ခုနွစ္
အခန္း(၁)
၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ေမလ(၁)ရက္ေန႔တြင္ က်ေနာ္တို႔ေက်ာင္းသားမ်ားအပါအဝင္ ဖက္ဆစ္ဆန္႔က်င္ေရး ျပည္ခ်စ္အင္အားစုမ်ားဟာ ရန္ကုန္ၿမိ့ဳကိုသိမ္းပိုက္ခဲ့ၾကတယ္။ သည့္မတိုင္မီ တျပည္လံုးေဒသအသီးသီးမွာ မတ္လ ၂၇ ရက္ေန႔မွစတင္ၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ ေျပာက္က်ားတပ္သားမ်ားအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ တပ္မေတာ္သားမ်ားအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္ဆန္႔က်င္ေရးစစ္ပြဲမ်ားမွာ ရြပ္ရြပ္ခၽြံခၽြံပါဝင္ခဲ့ၾကတယ္။
ဖက္ဆစ္ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမွာပါဝင္ခဲ့ၾကတဲ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ့ႏွလံုးသားေတြကို သခင္စိုးပို့ခ်ခဲ့တဲ့ အနုပဋိေလာမရုပ္ဝါဒကမၻာ့အျမင္နဲ့ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရးေၾကညာစာတမ္း ၄ေစာင္ (ဗမာ့လြတ္လပ္ေရးေၾကညာစာတမ္း အမွတ္ ၁၊ ၂၊ ၃၊ ၄)တို႔က ခ်ဳပ္ကိုင္ခဲ့ၿပီးၿပီ။ ဒီအေတြးအေခၚလက္နက္က က်ေနာ္တို႔ကို သူရသတၱိနဲ႔မကုန္ခမ္းနိုင္တဲ့ စြမ္းပကားေတြကို ေပးအပ္ခဲ့တယ္။ က်ေနာ္တို႔ဘာေၾကာင့္စစ္တိုက္ဖို႔ လိုအပ္သလဲ၊ ဘယ္သူ႔အက်ိဳးအတြက္ စစ္တိုက္ဖို႔လိုသလဲဆိုတဲ့အျဖစ္မွန္ကိုသေဘာေပါက္ေစခဲ့တယ္။ က်ေနာ္တို႔ဟာ ဘာကိုမွ မေၾကာက္ေတာ့ဘူး။ လြတ္လပ္ေရးအတြက္၊ ျပည္သူေတြအတြက္ အရာရာကိုစြန္႔လြတ္ဖို႔အဆင္သင့္ ျဖစ္ေနခဲ့ၾကတယ္။
မိုးသံေလသံေတြအၾကားမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေခါင္းေဆာင္တဲ့ ဗမာ့တပ္မေတာ္ရဲ့စစ္ခီ်ေတးသံဟာ ျပန္႔လြင့္လာတယ္။
“မိုးေတြကလည္း မစဘဲရြာေနတယ္၊ ျမစ္ေခ်ာင္းအင္းအိုင္ ေရေတြျပည့္လို႔ ငါတို႔တက္ရမယ္၊ ရန္သူေတြဟာ အရံႈးႀကီးရံႈးေနတယ္၊ သူတို႔ေလာက္ေတာ့(သူတို႔အေလာင္းေကာင္) ကြယ္ကာျပဳလို႔ငါတို႔တိုက္ရမယ္၊ ဒို႔ဗိုလ္က ဒါးကိုဆြဲလို႔ေရွ့ကတက္ပါတယ္၊ ဘယ္မွာ ေၾကာက္စိတ္ရိွလိမ့္ ငါတို႔စစ္သားရယ္”
ျပည္ခ်စ္တပ္မေတာ္ရဲ့ ဒီစစ္ခီ်ေတးသံဟာ တျပည္လံုးမွ ျပန္႔နံွ႔သြားပါပေကာလား။ စစ္ဝတ္ဝတ္ထားတဲ့ က်ေနာ္တို႔ေက်ာင္းသားေတြဟာ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား လုပ္သားျပည္သူေတြနဲ႔အတူ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္ေတြကို အတံုးအရံုးက်ဆံုးေအာင္တိုက္ခဲ့ၾကတယ္။ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္ေတြကို ေမာင္းထုတ္ခဲ့ၾကတယ္။
အခန္း(၂)
စစ္ႀကီးေတာ့ ၿပီးသြားၿပီ။ ေအာင္ပြဲနဲ႔လည္း အဆံုးသတ္ခဲ့ၿပီ။ တဘက္မွာေတာ့ အမိနိုင္ငံရဲ့ ေနရာအျပန္႔အနံွ႔မွာ ျပာပံုနဲ႔မီးေလာင္ေျမ။ ေမာင္းထုတ္လိုက္တဲ့ဂ်ပန္ဖက္ဆစ္ေတြရဲ့ေနရာမွာ အဂၤလိပ္စစ္တပ္ေတြျပန္ေရာက္လာၾကတယ္။ သူတို႔ဟာ အုပ္စိုးသူအရွင္သခင္ေတြပီပီ တိုက္တာအေဆာက္အဦေကာင္းေတြကိုသာမက တကၠသိုလ္ေက်ာင္းအေဆာက္အဦေတြကိုပါ သိမ္းပိုက္လိုက္ၾကတယ္။
က်ေနာ္တို႔ေက်ာင္းသားေတြဟာ စစ္ဝတ္ကိုခၽြတ္ၿပီး ေက်ာင္းစာသင္ခန္းေတြထဲျပန္ေရာက္လာၾကတယ္။ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ စစ္ၿပီးေခတ္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းဆိုတာ ရန္ကုန္ၿမိ့ဳလည္ေကာင္ မဂိုလမ္းထဲမွာရွိတဲ့ ယခင္အေခၚ “ရန္းေဒးရီးယား”ဆိုတဲ့ ကုလားေက်ာင္းျဖစ္တယ္။ မဂိုလမ္းဟာ ဆမူဆာ၊ ပလာတာအနံ႔ေတြ ဒံေပါက္မင္းဟင္းအနံ႔ေတြနဲ့ သင္းပ်ံ႔ႀကိဳင္လိႈင္လွ်က္ရိွတယ္။ ဒီမဂိုလမ္းမွာ မရိွမဲ့ရိွမဲ့ငွားရမ္းထားရတဲ့ သံုးထပ္တိုက္ေက်ာင္းအေဆာက္အဦမွာ အခန္းေတြဖဲြ႔ၿပီး စာသင္ခန္းေတြလုပ္ထားၾကတယ္။ စစ္ၿပီးေခတ္တကၠသိုလ္ဟာ သူ႔ေပးထားတဲ့နာမည္နဲ႔လိုက္ေလ်ာညီစြာ “အေရးေပၚတကၠသိုလ္”စစ္စစ္ပါပ။ဲ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဦးဘနဲ႔ ေဒါက္တာလွဘူး အမႉးျပဳတဲ့ ဆရာ/ဆရာမေတြဟာ ဝတၲရားေၾကၾကတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြအေပၚ အလြန္ေႏြးေထြၿပီး သူတို႔တတ္သမွ် ထက္ထက္သန္သန္ မႁခြင္းမခ်န္ ပို႔ခ်ခဲ့ၾကတယ္။ စစ္ၿပီးေခတ္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြဟာ စစ္မတိုင္မီွတကၠသိုလ္ေက်ာင္းေတာ္သူ ေက်ာင္းေတာ္သားမ်ားနဲ႔ လားလားမွ်မတူေတာ့ဘူး။ ေရွ႔ယခင္ကတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားႀကီးမ်ားဟာ ထူးျခားတဲ့အထက္လႊာတရပ္သဖြယ္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈအလြန္သပ္ရပ္ၿပီး သူ႔ကိုယ္ပိုင္ဟန္နဲ႔သူ“မင္းႀကိဳက္စိုးႀကိဳက္၊ ကာလသားမ်ားနဲ႔လားလားမွ်မထိုက္” ဆိုသလို ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဒါနဲ႔ေျပာင္းျပန္ပါပဲ။  စစ္ၿပီးေခတ္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြကေတာ့ အထင္ႀကီးစရာ ဘာဟန္ပန္မွမရိွေတာ့ပါ။ ေခါင္းစုပ္ဖြား၊ အဝတ္အစားမသပ္မရပ္ ခံုဖိနပ္သံတခြပ္ခြပ္တညံညံနဲ႔“စစ္ျပန္”မ်ားပီသလွပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ဟာ ကိုသန္း ဥကၠဌအျဖစ္ေခါင္းေဆာင္တဲ့ “တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသမဂၢ”ကို ျပန္လည္ဖဲြ႔စည္းခဲ့ၾကတယ္။ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းအေဆာက္အဦမ်ားျပန္ရေရး၊ ေက်ာင္းပရိေဘာဂမ်ား ေက်ာင္းသံုးပစၥည္းမ်ားအလံုအေလာက္ ျဖည့္တင္းေပးေရး၊ စနစ္က်ၿပီးျပည့္စံုတဲ့ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ျပန္ေပၚလာေရး၊ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသမဂၢအခြင့္အေရး အျပည့္အဝရရိွေရးစတဲ့ ေက်ာင္းသားထုအခြင့္အေရးမ်ားအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ရန္ျပင္ဆင္ခဲ့ၾကတယ္။ ေက်ာင္းနံရံကပ္သတင္းစာမ်ားထုတ္ၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ားအား လံႈ့ေဆာ္စည္းရံုးခဲ့ၾကတယ္။
အဲဒီအခိ်န္က တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသမဂၢစည္းမ်ဥ္း အခန္း(၉) အပိုဒ္(၂)ထဲမွာ  “ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးသာလုပ္ရမယ္၊ နိုင္ငံေရးပါတီအဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ မပါဝင္ရ၊ ပါတီနိုင္ငံေရးမလုပ္ရ”ဆိုတဲ့ ကန္႔သတ္တားျမစ္ခ်က္တစ္ခု ပါလာတယ္။ ဒီကန္႔သတ္ခ်က္ကို ဘယ္လို နားလည္ရမလဲ၊ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးကို ဘယ္လိုအဓိပၸါယ္ဖြင့္ရမလဲ အျငင္းပြားစရာေတြျဖစ္လာတယ္။ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးဆိုတာ အတြင္းသေဘာအရ လႈပ္ရွားေျပာင္းလဲေနတဲ့နိုင္ငံေရးေဝါဟာရ (Political Category) တခုျဖစ္တယ္။ နယ္ခ်ဲ႔စနစ္တည္ရွိၿပီး နယ္ခ်ဲ႔စနစ္ရဲ့ဖိႏွိပ္ေသြးစုပ္မႈခံေနရသမွ် နယ္ခ်ဲ႔စနစ္ဖိႏွိပ္ေသြးစုပ္မႈကိုဆန္႔က်င္တဲ့အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးနဲ႔ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈဆိုတာဟာ ရွိေနလိမ့္မယ္။ အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈျဖစ္စဥ္တခုလံုးမွာအဆင့္ေတြ (Stages of Development) ရွိတယ္။ ျဖစ္ေပၚတိုးပြားမႈအဆင့္အသီးသီးမွာ ေယဘုယ်တူညီခ်က္ေတြရွိသလို မတူျခားနားတဲ့အတြင္းသရုပ္ေတြ (Content) ရွိေနတယ္။
ဗမာျပည္နိုင္ငံေရးသမိုင္းမွာေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ ဝိုင္အမ္ဘီေအ (YMBA)၊ ဂ်ီစီဘီေအ(GCBA) ဝံသာနုေခတ္မွာရွိခဲ့တဲ့အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးဟာ ဆရာစံသူပုန္က်ဆံုးၿပီးေနာက္ေပၚေပါက္လာတဲ့ ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုးေခတ္ရဲ့အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးနဲ႔တထပ္တည္းလား၊ မဟုတ္ပါ။ ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုးေခတ္မွာပင္လွ်င္ ၁၃ဝဝျပည့္မတိုင္မီကာလနဲ႔ ၁၃ဝဝျပည့္ ေနာက္ပိုင္းကာလရိွအမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးေတြဟာ တထပ္တည္းလား၊ မဟုတ္ပါ။ စစ္ၿပီးေခတ္ လြတ္လပ္ေရးမရမီနဲ႔ရၿပီးေနာက္ေကာ၊ ျဖစ္ေပၚတိုးပြားမႈအဆင့္ေတြမွာပင္လွ်င္ ကာလပိုင္းေတြ (Phases of Development)ရွိေနတယ္။ မတူတဲ့အတြင္းသရုပ္ေတြနဲ႔ မတူတဲ့သ႑န္ေတြရွိေနတယ္။ (Different Contents and Different Forms) ဆိုလိုတာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဟာ ဗမာျပည္လူဦးေရရဲ့ ၈ဝရာခိုင္နႈန္းေက်ာ္ရိွတဲ့ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား လုပ္သားျပည္သူေတြရဲ့အက်ိဳးစီးပြားကို သာမန္အဆင့္ေနရာမွာသာထားတဲ့၊ အေရးရိွရင္ လက္တဆုပ္စာကိုယ့္လူတန္းစားအက်ိဳးသာၾကည့္ၿပီး လုပ္သားျပည္သူေတြရဲ့အက်ိဳးကို ေပယ်ာလကံ ဝကြက္ခ်န္ေလ့ရိွတဲ့ဂီ်စီဘီေအတုန္းကလိုအမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးနဲ႔ အလုပ္သမားလယ္သမား လုပ္သားျပည္သူေတြရဲ့ အက်ိဳးကိုဦးထိပ္ထားတဲ့ ၁၃ဝဝ ျပည့္အေရးေတာ္ပံုတုန္းကလိုအမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးကို ျပတ္ျပတ္သားသားခြဲျခားထားရလိမ့္မယ္။ ခြဲျခားၾကည့္ျမင္ရလိမ့္မယ္။ ဂီ်စီဘီေအရဲ့အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးဟာ ဆရာစံလယ္သမားသူပုန္ကိုသစၥာေဖာက္မႈနဲ႔အဆံုးသတ္ခဲ့တယ္။ ၁၃ဝဝ ျပည့္အေရးေတာ္ပံုကိုျဖစ္ေပၚေစတဲ့ သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းဦးစီးတဲ့တို႔ဗမာအစည္းအရံုးရဲ့အမ်ိဳးသားနိုင္ငံေရးဟာ သခင္ေအာင္ဆန္းေခါင္းေဆာင္တဲ့ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီကိုေမြးထုတ္ခဲ့တယ္။
(ဆက္ပါဦးမယ္)

0 comments:

Post a Comment