Thursday, October 11, 2018

လူမ်ိဳးစံုတာ၊ ဘာသာစကားမ်ားျပားတာ၊ ကိုးကြယ္တဲ့ဘာသာမ်ားျပားတာ ျပႆနာမဟုတ္ပါ(ဝသန္ဦး)

0 comments
လူမ်ိဳးစံုတာ၊ ဘာသာစကားမ်ားျပားတာ၊ ကိုးကြယ္တဲ့ဘာသာ မ်ားျပားတာ ျပႆနာမဟုတ္ပါ(ဝသန္ဦး)
၂၁ စာစဥ္ အမွတ္(၁၃) မတ္လ ၉ ရက္ ၂ဝဝ၉ ခုထုတ္မွာပါတဲ့ ဝသန္ဦးရဲ့(လူမ်ိဳးစံုတာ၊ ဘာသာစကားမ်ားျပားတာ၊ ကိုးကြယ္တဲ့ဘာသာ မ်ားျပားတာ ျပႆနာမဟုတ္ပါ)ဆိုတဲ ေဆာင္းပါးကို တပုဒ္လံုးရိုက္မတင္ေတာ့ပဲ အႏွစ္ထုတ္ခ်က္လုပ္ၿပီး တင္ပါမယ္။ ဇယားေတြဟာ အေရးႀကီးတာမွန္ေပမယ့္ ဖတ္သူေတြမ်က္ေစ့ရႈပ္မစိုးလို႔ ဇယားေတြကိုအခ်က္အလက္လုပ္ၿပီး ေဖာ္ျပမွာျဖစ္ပါတယ္။

သူက…
အေရွ႔ေတာင္အာရွဟာ ဘာသာစကားစံုတဲ့အရပ္ျဖစ္တယ္၊ အဲ့ဒီထဲမွာ ဗမာျပည္လည္းပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဘာသာေဗဒပညာရွင္ေတြ စိတ္ဝင္စားၾကတယ္၊ ဒီမိုကေရစီထြန္းကား၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရွိ၊ တန္းတူရွိၾကရင္ လူမ်ိဳးစံုဘာသာစကားစံုနဲ႔ ေခတ္မီႏိုင္ငံျဖစ္မယ္၊ မႏုႆေဗဒနဲ႔ ဘာသာစကားေဗဒပညာရွင္ေတြအတြက္ ပိဋကတ္တိုက္ႀကီးျဖစ္လိမ့္မယ္။ လက္ရွိအေျခအေနက ကိုယ့္လူမ်ိဳး၊ ကိုယ့္ဘာသာစကား တိမ္ေကာ၊ ပ်က္ဆီးယိုယြင္းမယ့္အႏၱရာယ္ ႀကံဳေနရတယ္၊ ပညာရွင္ေတြ ရင္မေနၾကတယ္။
ဗမာျပည္မွာ လူမ်ိဳးလိုက္လူဦးေရ၊ ဘာသာစကားလိုက္လူဦးေရ အတိအက်ေကာက္ယူျခင္း တခါမွ မရွိခဲ့ပါ။ အနီးစပ္ဆံုးခန္႔မွန္းေခ်သာ ရွိတယ္။

၁၉၁၇ ခု၊ ကိုလိုနီေခတ္က ဗမာျပည္လူမ်ိဳးစုမ်ားေရးရာစစ္တမ္း (The Ethnological Survey of Burma)လို႔ေခၚတဲ့ဟာမွာ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ စကားနဲ႔ဦးေရကို ေအာက္ပါအတိုင္းေဖာ္ျပထားတယ္။
ဘာသာစကားလူမ်ိဳးစုႀကီးကိုခြဲရာမွာ
ျမန္မာစုထဲမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္းက ၁၆ ခု၊ လူဦးေရက ၉၈၆၂၆၉၄၊
ကရင္စုထဲမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၁၇ ခု၊ လူဦးေရက ၁၃၄၈ဝ၆၆၊
တိုင္း(ရွမ္း)စုမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၁၈ ခု၊ လူဦးေရ ၁ဝ၂၁၉၁၇၊
ကူကီးခ်င္းစုမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၄၅ ခု၊ လူဦးေရ ၃၄၃၈၆၄၊
မြန္စုမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၁ ခု၊ ၃ဝ၅၂၉၄၊
ပေလာင္စုမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၁၁ ခု၊ လူဦးေရ ၁၇၆၁၂၄၊ ကခ်င္စုမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၉ ခု၊ လူဦးေရ ၁၅၃၈၉၇၊
လိုလိုမူဆိုစုမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၁၂ ခု၊ လူဦးေရ ၉၃ဝ၅၂၊
ဆက္ စုမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၆ ခု၊ လူဦးေရေပါင္း ၃၅၂၃၇၊
မရိုစုမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၁ ခု၊ လူဦးေရေပါင္း ၁၄ဝ၄၆၊
မေလးစုမွာ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၂ ခု၊ လူဦးေရ ၆၃၆၈ လို႔ေတြ႔ရတယ္။ လူမ်ိဳးစုႀကီးေပါင္း (၁၁)မ်ိဳး၊ ဘာသာစကားငယ္ေပါင္း ၁၃၁ မ်ိဳး၊ လူမ်ိဳးႏြယ္ေပါင္း ၅၅ မ်ိဳးျဖစ္တယ္။ ဗမာျပည္ထဲကိုဆင္းသက္လာတဲ့ လူမ်ိဳးႏြယ္ႀကီး ၃ ခုကေတာ့ တိဗက္တိုဘားမင္း၊ မြန္ခမာနဲ႔ တိုင္တရုတ္တို႔ ျဖစ္တယ္။ တိဗက္တိုဘားမင္းထဲမွာ ျမန္မာနဲ႔ျမန္မာမ်ိဳးတူစု၊ ခ်င္းနဲ႔ကခ်င္လူမ်ိဳးစု၊ လိုလိုလူမ်ိဳးစုေတြပါတယ္။

ျမန္မာနဲ႔ျမန္မာမ်ိဳးစုကေနေပါက္ဖြားတဲ့ လူမ်ိဳးငယ္ေတြက ျမန္မာ၊ ရခိုင္၊ ယမ္းၿဗဲ၊ ကဒူး၊ ဖုန္၊ မရူ၊ လရွီ၊ အက္ဆီး၊ နမ္း၊ ဒရူး၊ ေတာင္ရိုး၊ တမန္း၊ ေယာ၊ မရို၊ ေခ်ာင္းသား၊ ထားဝယ္သား၊ ၿမိတ္သား၊ မိုင္းသား၊ အင္းသား၊ ဓႏုတို႔ျဖစ္တယ္။
ခ်င္း၊ ကခ်င္လူမ်ိဳးစုကေနေပါက္ဖြားတဲ့ လူမ်ိဳးငယ္ေတြက ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ နာဂ၊ ေဂါရီ၊ ဒူးလင္းတို႔ျဖစ္တယ္။
လိုလိုလူမ်ိဳးစုကေနေပါက္ဖြားတဲ့ လူမ်ိဳးငယ္ေတြက လိုလို၊ လီစူ(ဝါ)ေယာယင္၊ လားဟူ၊ မူဆို၊ ေကာ၊ အာကိုတို႔ျဖစ္တယ္။

တိဗက္တိုဘားမင္းအုပ္စုမွာ လူမ်ိဳးစုေပါင္း ၃၂ မ်ိဳးရွိတယ္။ (အမည္နဲ႔တကြ ေဖာ္ျပထားတာမေတြ႔ရပါ)
မြန္ခမာအႏြယ္ႀကီးမွ လူမ်ိဳးစု ၁၂ ဆင္းသက္လာတယ္။ အဲ့ဒါေတြက မြန္(ဝါ)တလိုင္း၊ ဝ၊ လာ၊ ပေလာင္၊ ပလဲ၊ မီအို၊ ယာအို၊ ရီဟန္၊ ပေဒါင္၊ ဗရဲ၊ ယင္းေဘာ္၊ ဇရိန္းတို႔ျဖစ္တယ္။ (ဒီအစုမွာ ၁၂ စုျဖစ္ပါတယ္)
တိုင္(ရွမ္း)တရုတ္အႏြယ္ႀကီးမွာ ရွမ္း၊ ကရင္၊ ယိုးဒယား၊ ခြန္း၊ လူ၊ လာအို၊ ရွမ္းတရုတ္၊ ရွမ္းဗမာ၊ ေတာင္သူ၊ လမ္း စတာေတြပါဝင္ တယ္။ (ေနာက္တခု ပါပါေသးတယ္။ ေဖာ္ျပမထားပါ။ ဒီအစုမွာ ၁၁ စုျဖစ္ပါတယ္)။ အားလံုးေပါင္းေတာ့ လူမ်ိဳး ၅၅ မ်ိဳးျဖစ္တယ္။ ဘာသာ စကားေပါင္း ၁၃၁ မ်ိဳးရွိတယ္။ (မွတ္ခ်က္။ ။ ေပါင္းၾကည့္ေတာ့ ၁၃၈ ျဖစ္ေနပါတယ္။ မူရင္းေဆာင္းပါးမွာ စာရိုက္မွားတာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္) ဒီတင္ျပခ်က္မွာပါတဲ့ ဘာသာစကားအရလူမ်ိဳးစုႀကီး၊ ဘာသာစကားငယ္နဲ႔ လူဦးေရစုစုေပါင္းဆိုတာ ပညာရွင္ေတြရဲ့ သုေတသနျပဳခ်က္ ျဖစ္တယ္။

ဝိဓူရသခင္ခ်စ္ေမာင္က ၁ဝ လပိုင္း၊ ၃ ရက္၊ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ “ရွမ္းမူနဲ႔ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး”အမွာစကားမွာ ဒီစာရင္းဇယားကို ကိုးကားအားျပဳၿပီး ဗမာျပည္မွာ လူမ်ိဳး ၅၅ မ်ိဳး၊ ဘာသာစကား ၁၃၁ မ်ိဳးလို႔ ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့တယ္။

နဝတ တက္လာၿပီး ၈ လပိုင္း၊ ၁၁ ရက္၊ ၈၉ ေန႔ထုတ္ လုပ္သားသတင္းစာမွာ ဉာဏ္ထက္ကေလာင္အမည္နဲ႔ “ျမန္မာ့အေျခခံ ဥပေဒမ်ား သိေကာင္းစရာ”ဆိုတဲ့ေဆာင္းပါး ပါလာတယ္။ အဲ့ဒီေဆာင္းပါးမွာ လူမ်ိဳးလိုက္လူဦးေရဇယားဆိုၿပီး ပါတယ္။ အဲ့ဒီမွာျပထားတာက ကခ်င္လူမ်ိဳးအုပ္စုမွာ လူမ်ိဳး ၁၂ မ်ိဳး၊ ကယားလူမ်ိဳးအုပ္စုမွာ လူမ်ိဳး ၉ မ်ိဳး၊ ကရင္လူမ်ိဳးအုပ္စုမွာ လူမ်ိဳး ၁ဝ မ်ိဳး၊ ခ်င္းလူမ်ိဳးအုပ္စုမွာ လူမ်ိဳး ၅၃ မ်ိဳး၊ ျမန္မာလူမ်ိဳးအုပ္စုမွာ လူမ်ိဳး ၉ မ်ိဳး၊ မြန္လူမ်ိဳးအုပ္စုမွာ လူမ်ိဳး ၁ မ်ိဳး၊ ရခိုင္လူမ်ိဳးအုပ္စုမွာ လူမ်ိဳး ၇ မ်ိဳး၊ ရွမ္းလူမ်ိဳးအုပ္စုမွာ လူမ်ိဳး ၃၃ မ်ိဳး။ စုစုေပါင္းလူမ်ိဳး ၁၃၅ မ်ိဳးလို႔ ျဖစ္ေနတယ္။ (မွတ္ခ်က္။ ။ ေပါင္းၾကည့္ေတာ့ ၁၃၄ ျဖစ္ေနပါတယ္။ မူရင္းေဆာင္းပါးမွာ စာရိုက္မွားတာျဖစ္ႏိုင္ ပါတယ္) ဝိဓူရသခင္ခ်စ္ေမာင္ေျပာတဲ့ လူမ်ိဳး ၅၅ မ်ိဳးနဲ႔ ဘာသာစကားေပါင္း ၁၃၁ မ်ိဳးေနရာမွာ ၄ မ်ိဳးတိုးလိုက္ၿပီး လူမ်ိဳး ၁၃၅ မ်ိဳးဆိုတာ လုပ္ပစ္လိုက္တာတာပါပဲ။ ဒီစာရင္းဇယားေတြအားလံုးဟာ အနီးစပ္ဆံုးခန္႔မွန္းေျခ စာရင္းေတြျဖစ္ပါတယ္။

လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေတာ့လည္း ဒီမိုကေရစီမထြန္းကား၊ တန္းတူေရးမရွိ၊ အမ်ိဳးသားစည္းလံုးမႈၿပိဳကြဲတာေတြျဖစ္တယ္။ ႏိုင္ငံေရး အစိုးရဆိုတဲ့ ဖဆပလေခတ္မွာေတာင္ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒပဲက်င့္သံုးတယ္။ ၆၂ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ စစ္အာဏာရွင္ျဖစ္လာၿပီး ပိုဆိုးကုန္တယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမရွိ၊ ဒီမိုကေရစီမရွိ၊ တန္းတူေရးမရွိ၊ လူမ်ိဳးစုတခ်ိဳ႔ မိမိဘာစကား၊ စာေပ ပေပ်ာက္၊ တျပည္လံုး ပညာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္ အတန္းနိမ့္က်၊ ကမၻာ့အလယ္ သိကၡာမဲ့ႏိုင္ငံအျဖစ္ ျပည္ဆင္းရဲဘဝေရာက္ရတယ္။ လူဦးေရစာရင္းဇယား အတိအက်မေဖာ္ထုတ္ႏိုင္၊ တခါ ခန္႔မွန္းေခ်ေလာက္ ထုတ္ႏိုင္တဲ့ဟာေလးကိုင္ၿပီး ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ဖို႔နဲ႔ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒက်င့္သံုးဖို႔ရည္ရြည္ခ်က္နဲ႔ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ခဲ့တယ္။ လက္ေတြ႔ လည္းလုပ္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ လူမ်ိဳးေရးမုန္းတီးစိတ္၊ မယံုသကၤာမႈေတြျဖစ္လာရတယ္။ ခံစားေနရတဲ့အေျခခံတူေနၾကတာေတာင္ သိအမႈအရ ၾကေတာ့ သူ႔လူမ်ိဳးက ငါ့လူမ်ိဳးကိုႏွိမ္တယ္၊ ငါ့လူမ်ိဳးက ပိုခံရတယ္ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာတယ္။ တကယ္က ပိန္မသာလိန္မသာေတြခ်ည္း ျဖစ္တယ္။
နဝတ၊ နအဖ စစ္အစိုးရက လူမ်ိဳးစုကို ၁၃၅ စုလုပ္လိုက္တဲ့အျပင္ ပံုေတာင္ပံုညာမွာ သက္တမ္းရင့္ပရိုင္းမိတ္ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ႂကြင္း ေတြ႔တာနဲ႔ လူသားအစ ျမန္မာက ဆိုၿပီးေျပာတယ္။ တခါ ေနာက္တဆင့္ထပ္တက္ၿပီး ျမန္မာ့ေျမေပၚမွာ လူေတြ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္သန္းေပါင္း ၄ဝ ကတည္းက ေနလာတာျဖစ္လို႔ ျမန္မာအစျမန္မာကဆိုၿပီး ဗိုလ္သန္းေရႊက ထြက္ေျပာလိုေျပာေတြပါ လုပ္လာတယ္။ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ရွင္သန္ ထက္ျမက္ေရးေခါင္းစဥ္တပ္ၿပီး ဗမာလူမ်ိဳးႀကီးဝါဒလႈံ႔ေဆာ္ေရးေတြ လုပ္တယ္။ အဲ့ဒီဒဏ္ကို တရုတ္၊ ကုလားအပါအဝင္ ဗမာႏိုင္ငံသားေတြ အားလံုးခံရတယ္။
ပေဒသရာဇ္ေခတ္မွာ ဗမာျပည္နယ္နိမိတ္ အခိုင္အမာသတ္မွတ္ထားတာ မရွိပါ။ မိမိနဲ႔အျခားပေဒသရာဇ္ေတြအေပၚ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ အေပၚမူတည္ၿပီး အဲ့ဒီပေဒသရာဇ္ရဲ႔ ႏိုင္ငံနယ္ပယ္လို႔ ေျပာၾကတာျဖစ္တယ္။ ဗမာပေဒသရာဇ္က ရွမ္းပေဒသရာဇ္ေတြအေပၚ လႊမ္းမိုးတဲ့အခါ ရွမ္းျပည္ဟာ ဗမာျပည္ထဲပါလာတာမ်ိဳးပါ။ မြန္ပေဒသရာဇ္ေတြအေပၚ ဗမာပေဒသရာဇ္က ၾသဇာလႊမ္းတယ္စစ္ႏိုင္တယ္ဆို မြန္ပေဒသရာဇ္ရဲ့ နယ္ေတြအားလံုး ဗမာပေဒသရာဇ္ရဲ႔ႏိုင္ငံ ျဖစ္တာမ်ိဳးပါ။ ရခိုင္ပေဒသရာဇ္ေတြအေပၚလည္း ဒီအတိုင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ အျပန္အလွန္အေနနဲ႔ ရခိုင္၊ ရွမ္း၊ မြန္ စတဲ့ပေဒသရာဇ္ေတြ ၾသဇာလႊမ္းရင္လႊမ္းသေလာက္ သူတို႔နယ္ပယ္ေတြက်ယ္လာၿပီး ဗမာပေဒသရာဇ္ေတြရဲ႔နယ္ပယ္ေတြ က်ံဳ႔သြားတာမ်ိဳးပါ။ ဒါေတြက မင္းေျပာင္းမင္းလြဲေတြျဖစ္တိုင္း ေတြ႔ရတတ္ပါတယ္။

ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီျဖစ္သြားေတာ့ ဗမာျပည္ကို အိႏိၵယရဲ့ျပည္နယ္တခုအျဖစ္ထားၿပီး ၁၉၃၇ ေရာက္မွ သီးျခားကိုလိုနီတိုင္းျပည္ဆိုၿပီး ခြဲထုတ္တာျဖစ္တယ္။ ဒါေတာင္ ဗမာပေဒသရာဇ္ကိုသာ ျဖဳတ္ခ်ခဲ့ေပမယ့္ ရွမ္းျပည္အပါအဝင္ ေတာင္တန္းေဒသေတြက ပေဒသရာဇ္ေတြကို အဂၤလိပ္သစၥာခံေတြအျဖစ္ထားၿပီး နဂိုအတိုင္း ပိုေနၿမဲက်ားေနၿမဲထားခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီနယ္ေတြလည္း အဂၤလိပ္ကသတ္မွတ္တဲ့ သီးျခား ကိုလိုနီတိုင္းျပည္ နယ္နိမိတ္ထဲမွာပါပါတယ္။ အဲ့ဒီတုန္းက သူသတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ နယ္နိမိတ္ဟာ လြတ္လပ္တဲ့ဗမာျပည္ရဲ့နယ္နမိတ္၊ ဒီေန႔ေခတ္ ဗမာျပည္နယ္နိမိတ္ျဖစ္လာတယ္။ နယ္နမိတ္ဆိုင္ရာျပႆနာနဲ႔အျငင္းပြားမႈတခ်ိဳ႔ ရွိတာမွန္ေပမယ့္ အၾကမ္းအားျဖင့္ေတာ့ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႔ သတ္မွတ္ခဲ့တဲ့ နယ္နိမိတ္ဟာအတည္ျဖစ္ေနတယ္။

ဒီလို နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္တဲ့အခါ နယ္နိမိတ္မ်ဥ္းေတြဟာ လူမ်ိဳးေတြရဲ့ေဒသေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ျဖတ္သြားၾကတယ္။ အိႏၵိယ-ဗမာ နယ္နိမိတ္မ်ဥ္းဆြဲတဲ့အခါ နာဂ၊ ခ်င္း၊ ကသည္းစတဲ့လူမ်ိဳးေတြရဲ့ေဒသေတြကို ျဖတ္သြားပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဗမာျပည္ဘက္က်ေရာက္တဲ့ နာဂ ေတြ၊ ခ်င္းေတြ၊ ကသည္းေတြဟာ ဗမာတိုင္းရင္းသားေတြျဖစ္ၿပီး အိႏၵိယဘက္က်ေရာက္သြားတဲ့ ခ်င္းေတြ၊ နာဂေတြ၊ ကသည္းေတြကေတာ့ အိႏၵိယတိုင္းရင္းသားေတြ ျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ တရုတ္-ဗမာ နယ္နိမိတ္ သတ္မွတ္တဲ့အခါ ဂ်င္းေဖါ(ကခ်င္)၊ ရွမ္း၊ လီေရွာ၊ တရုတ္၊ ဝ၊ အခါစတဲ့ လူမ်ိဳးေတြဟာ ႏွစ္ႏိုင္ငံလံုးမွ က်တဲ့ႏိုင္ငံဘက္လိုက္ၿပီး အဲ့ဒီႏိုင္ငံရဲ့တိုင္းရင္းသားေတြ ျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ ဗမာျပည္ဘက္ပါတဲ့ ကိုးကန္႔တရုတ္ ဟာ ဗမာတိုင္းရင္းသားပါ။ တရုတ္ျပည္ဘက္ပါသြားတဲ့ ဂ်င္းေဖါ(ကခ်င္)၊ ရွမ္း၊ လီေရွာ၊ တရုတ္၊ ဝ၊ အခါ စတာေတြကေတာ့ တရုတ္တိုင္းရင္း သားေတြျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ ထိုင္း-ဗမာနယ္နိမိတ္မ်ဥ္းကိုဆြဲလိုက္တဲ့အခါမွာ ဗမာျပည္ဘက္ပါလာတဲ့ လားဟူ၊ ရွမ္း၊ ကရင္၊ မြန္ေတြဟာ ဗမာ တိုင္းရင္းသားေတြျဖစ္ၿပီး ထိုင္းဘက္ပါသြားတဲ့သူေတြကေတာ့ ထိုင္းရဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြျဖစ္ကုန္ပါတယ္။ နယ္နိမိတ္ခြဲၿပီး အမ်ိဳးသားဖြဲ႔တည္မႈ လုပ္လို႔ ႏိုင္ငံေတြကြဲကုန္ၾကေပမယ့္ နယ္နိမိတ္တေလွ်ာက္ ေနသူေတြကေတာ့ မျပတ္ကူးလူးဆက္သြယ္ေနတာ၊ တဘက္နဲ႔ တဘက္ ေရႊ႔ေျပာင္းေနထိုင္ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ေနတာေတြ ေတာက္ေလွ်ာက္ရွိေနပါတယ္။ ခုထိလည္း မၿပီးဆံုးေသးပါဘူး။

ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ ဒီျပႆနာပါပဲ။ အိႏၵိယ-ဗမာနယ္နိမိတ္သတ္မွတ္လိုက္တဲ့အခါ ဘဂၤလားနယ္သားအခ်ိဳ႔ ဗမာျပည္ဘက္အျခမ္းမွာ ေနထိုင္ၿပီးသားျဖစ္ေနပါတယ္။ အိႏၵိယျပည္လြတ္လပ္ေရးရေတာ့ အဲ့ဒီ အိႏၵိယ-ဗမာ နယ္နိမိတ္အပိုင္းဟာ ဗမာ-အေရွ႔ပါကစၥတန္ နယ္နိမိတ္ ျဖစ္လာၿပီး အေရွ႔ပါကစၥတန္ကေန ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ရယ္လို႔ျဖစ္လာတဲ့အခါ ဒီနယ္နိမိတ္အပိုင္းဟာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္-ဗမာနယ္နိမိတ္ျဖစ္လာပါတယ္။ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္းေတာဘက္မွာေနထိုင္တဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ ဗမာတိုင္းရင္းသားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔လည္း ဟိုဘက္ဒီဘက္ ကူးလူးေနထိုင္ လုပ္ကိုင္စားေသာက္တာေတြ ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီရိုဟင္ဂ်ာေတြကို လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ဖဆပလအစိုးရကစလို႔ အစိုးရအဆက္ဆက္ ဟာ ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ အသိအမွတ္မျပဳခ်င္ၾကပါဘူး။ နအထ လက္ထက္က်ေတာ့ ရိုဟင္ဂ်ာေတြကို ဗမာျပည္လူမ်ိဳးတမ်ိဳး အေနနဲ႔ေတာင္မရွိဘူးဆိုၿပီး ျငင္းပယ္ေနတာပါ။

၁၉၁၇ စစ္တမ္းမွာပါတဲ့ ဆက္လူမ်ိဳးဆိုတာ အခုမေတြ႔ရေတာ့ပါဘူး။ ရွမ္းျပည္နယ္ မိုးနဲ၊ လင္းေခး၊ ေမာက္မယ္ၿမိ့ဳေတြအၾကားရွိ ဘတိဂံနယ္ေျမေတာင္ေၾကာကို လိြဳင္ဆက္လို႔ေခၚပါတယ္။ အဲ့ဒီမွာ ဆက္လူမ်ိဳးေတြေနခဲ့ၾကပါတယ္။ အခုေတာ့ အဲ့ဒီမွာ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ဆက္ေတြလို႔သိေပမယ့္ ရွမ္းစကားပဲေျပာတတ္ၾကေတာ့တယ္။ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔လည္း ရွမ္းေတြ၊ တိြဳင္းလံုေတြလိုႊေခၚတာကိုပဲ လက္ခံလိုက္ ၾကပါၿပီ။ ၁၉၈၄ ခုႏွစ္မွာ ဆက္စကားေျပာတတ္သူ ဆက္ဘုန္းေတာ္ႀကီးပ်ံလြန္သြားတဲ့အတါက္ ဆက္စကားေျပာသူ ကမၻာေပၚမွာ တဦးတေယာက္မွ မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဆက္ ဘာသာစကားဟာ လံုးဝေပ်ာက္ကြယ္သြားၿပီး ဆက္လူမ်ိဳးေတြလည္း တိြဳင္းလိုင္ေတြျဖစ္ကုန္ ၾကပါတယ္။

အခု လူမ်ိဳးစုတခ်ိဳ႔ေတြ ဒုကၡသည္ဘဝေရာက္ေနပါတယ္။ အဲ့ဒါေတြဟာ ႏိုင္ငံမဲ့သူေတြျဖစ္ဖို႔အေၾကာင္းမ်ားပါတယ္။ ဗမာျပည္က ရိုဟင္ဂ်ာေတြကေတာ့ လက္ရွိဗမာျပည္စစ္အစိုးရရဲ့ သေဘာထားနဲ႔လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြအရ ႏိုင္ငံမဲ့သူေတြျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဗမာျပည္လူမ်ိဳးႀကီး ဝါဒနဲ႔ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့လူမ်ိဳးေရးအျမင္ေတြရွိေနသေရြ႔ ဒီအျမင္ေတြေပါက္ဖြားေစတဲ့ စစ္အစိုးမ်ိဳးရွိေနသေရြ႔ ဗမာျပည္ဟာ ဒီဒုကၡဝဲၾသဃကေန မထြက္ႏိုင္ပဲျဖစ္ေနမွာပါ။ မ်က္ကန္းမ်ိဳးခ်စ္ဝါဒ၊ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒနဲ႔ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့အမ်ိဳးသားေရးအျမင္ေတြကို ေက်ာ္နင္းၿပီး မွန္ကန္တဲ့ တိုင္းခ်စ္ ျပည္ခ်စ္ဝါဒ၊ လူမ်ိဳးစံုေသြးစည္းညီညြတ္ေရးစိတ္ဓာတ္နဲ႔ တမ်ိဳးသားလံုးစည္းလံုးညီညြတ္ေရးအျမင္ကို စိုက္ထူႏိုင္မွသာလွ်င္ လူမ်ိဳးစံုတန္းတူ ရည္တူဆက္ဆံၿပီး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ တကယ့္ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတခု ထူေထာင္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီႏိုင္ငံမ်ိဳးမွာသာ ဒီမိုကေရစီထြန္းကား မွာပါ၊ အျပန္အလွန္ဆိုရရင္ ဒီမိုကေရစီမထြန္းကားရင္ မွန္ကန္တဲ့တိုင္းခ်စ္ျပည္ခ်စ္စိတ္ မရွိ၊ လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒနဲ႔ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့အမ်ိဳးသားေရး အျမင္ မေက်ာ္နင္းႏိုင္၊ အမ်ိဳးသားစည္းလံုးညီညြတ္မႈမရွိႏိုင္၊ စစ္မွန္တဲ့ျပည္ေထာင္စုဆိုတာ မရွိႏိုင္၊ လူမ်ိဳးေပါင္းစံု၊ ဘာသာစကားေပါင္းစံု ေဝစည္ထြန္းကားတဲ့တိုင္းျပည္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။

လက္ေတြ႔ႏိုင္ငံေရးမွာေတာ့ ထင္သေလာက္မရွင္းပါ။ ရႈပ္ေထြးေနပါတယ္။ သိမ္ေမြ႔ပါတယ္။ ခက္ခဲပါတယ္။ ခုေနမွာ ဥပေဒတြင္း၊ ဥပေဒပ၊ လက္နက္ကိုင္၊ ျပည္ပထြက္ ဆန္႔က်င္ဖြင့္ခ်၊ သံခင္းတမန္ခင္းတိုက္ပြဲေတြ အခြင့္အလမ္းေတြ ေပၚလာပါတယ္။ အဲ့ဒါေတြမွာ လူမ်ိဳးစံုျပည္သူေတြဘက္ကရပ္ၿပီး စစ္အုပ္စုကိုဆန္႔က်င္တိုက္ပြဲထဲက ဘယ္တိုက္ပြဲလမ္းေၾကာင္းကို စြဲကိုင္စြဲကိုင္ တဦးနဲ႔တဦး ထိပ္တိုက ရင္ဆိုင္တိုးမိတဲ့အေျခအေနမျဖစ္ေအာင္ ဂရုစိုက္ေရွာင္ရွားၾကၿပီး တခုနဲ႔တခု အေထာက္အကူျဖစ္ေအာင္ သတိဝီရိယႀကီးႀကီး ရည္ရြယ္ခ်က္ ေကာင္းေကာင္း ထားၾကမယ္ဆို ကိုယ့္က်ရာက႑က ကိုယ့္တာဝန္ကို အေကာင္းဆံုး အေက်ပြန္ဆံုး ထမ္းေဆာင္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို လုပ္ႏိုင္ရင္ ဘံုရန္သူကို ဘံုလုပ္ငန္းစဥ္နဲ႔တိုက္တာ ျဖစ္သြားမွာေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္ဖို႔ေသခ်ာပါတယ္။ တူတာတြဲလုပ္ၿပီး မတူတာခြဲလုပ္ၾကဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ တူတာတြဲလုပ္တဲ့အခါမွာလည္း တဦးအေပၚတဦး နားလည္ယံုၾကည္မႈ အျပည့္ရွိရပါမယ္။ နားလည္ယံုၾကည္မႈမရွိရင္ တြဲလုပ္တာ မွာလည္း အဆင္မေျပသလို၊ ခြဲလုပ္တဲ့အခါမွာေတာ့ အစည္းေျပေစတာျဖစ္သြားတတ္ပါတယ္။ အျပန္အလွန္ ေလးစား နားလည္ယံုၾကည္မႈ သာရွိၾကရင္ လူမ်ိဳးစံုတာ၊ ဘာသာစကားမ်ားျပားတာ၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္တဲ့ဘာသာ မ်ားျပားတာဟာ ျပႆနာမဟုတ္ပါ။ လက္ေတြ႔ႏိုင္ငံေရး မွာ တဦးကိုတဦး အျပန္အလွန္အသိအမွတ္ျပဳ၊ အျပန္အလွန္ေလးစား၊ အျပန္အလွန္နားလည္မႈ၊ အျပန္အလွန္ယံုၾကည္မႈရွိေရးဟာ အေရး အႀကီးဆံုးျဖစ္ပါတယ္။

0 comments:

Post a Comment