ရွိတ္ကားစ္မ်ားအေၾကာင္းကိုေျပာမည္ဆိုလွ်င္ ဓမၼသစ္က်မ္း တမန္ေတာ္ဝတၳဳ၊ အခန္းႀကီး၂၊ အခန္းငယ္ ၃-၄ မွစရမည္ထင္၏။ ယခုက်ေနာ္ေျပာခ်င္သည္က ကင္တပ္ကီ ေမာင့္ပလဲဆင္န္႔က ရွိတ္ကားစ္မ်ားကိစၥျဖစ္သျဖင့္ Ann Lee အန္းလီးအေၾကာင္းကစပါမည္။ သူ႔ကို ေဖေဖၚဝါရီ ၂၉၊ ၁၇၃၆ တြင္ အဂၤလန္မန္ခ်က္စတာၿမိဳ႔၌ေမြးၿပီး စက္တင္ဘာ ၈၊ ၁၇၈၄ တြင္ကြယ္လြန္၏။။ အေဖကပန္းပဲဆရာ ဂၽြန္လီးစ္။ အေမက ဘာသာေရးကိုင္းရိႉင္း သူ။ သူ ၆ ႏွစ္သမီးအရြယ္တြင္ဗတၱိဇံခံ၏။ အပ်ိဳေဖာ္ဝင္စကစၿပီး ခ်စ္မႈေရးရာေတြသိတ္မဝင္စား။ မိဘေတြဇြတ္နားခ်၍ အိမ္ေထာင္က်၏။ ကိုယ္ဝန္ ၈ႀကိမ္ေဆာင္ကာ ေလးေယာက္အေသေမြးၿပီး ၄ ေယာက္အဖတ္တင္ေသာ္လည္း အားလံုး ၆ ႏွစ္ထက္ပိုမခံၾက။ လင္ယူသားေမြးမႈ သည္ လူလူခ်င္း က်ား/မ ခြဲၿပီးခ်ိဳးႏွိမ္သည့္ ပင္ပမ္းဆင္းရဲဟုျမင္၏။ နဂိုအခံကလည္း ပုထုဇဥ္တို႔ကို ကာမဘံုသားဆံုလည္ႏြားေတြလို႔ ထင္ထား ၏။ ဘုရားသၡင္အထံေတာ္တြင္ က်ား/မ တန္းတူ၏ဟုျမင္ၿပီး လူတို႔ျပဳသမွ်အျပစ္တြင္ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ အႀကီးတကာ့အႀကီးဆံုးဟု ယံု၏။ သို႔ျဖင့္ ဝိဉာဥ္၏စင္ၾကယ္ရာကိုရွာရင္း ေဝါ့ဒ္ေလးစ္ဇနီးေမာင္ႏွံႏွင့္ ၁၇၈၅ တြင္ခ်ိတ္မိ၏။ ဤတြင္ ရွိတ္ကားစ္အယူအဆ သေႏၶတည္မိ၏။ ေဝါ့ဒ္ေလးတို႔က “လိင္မႈေရွာင္ျခင္းျဖင့္ ျပည့္စံုေသာျမင့္ျမတ္စင္ၾကယ္မႈကိုရ၏” ထို႔ျပင္ “ဓါတ္စီးၿပီးတကိုယ္လံုးယိမ္းထိုးလာရျခင္းသည္ လူတို႔အားသန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေစရန္အလို႔ငွာ ေဆးေၾကာေတာ္မူေသာ ဘုရားသၡင္ဝိဉာဥ္ေတာ္စြမ္းေၾကာင့္”ဟုဆို၏။ ဝိဉာဥ္ေတာ္ပူးဝင္ၿပီး ထိုသို႔ Shaking ျဖစ္လာသူတို႔ Shakers မ်ားဟု ေခၚ၏။ အေမရိကားတြင္ သူတို႔ကို တရားဝင္သံုးသည့္အမည္ကြဲေတြလည္းရွိေသး၏။ သူတို႔က်င့္စဥ္က လိင္မႈေရွာင္၊ တန္းတူလုပ္၊ တန္းတူ စား၊ ဘံုပိုင္ဆိုင္မႈျဖင့္ေန၊ ဝိဉာဥ္ဓါတ္စီးၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ကိုစင္ၾကယ္ေစေရး။ ဤတြင္ ေက်ာင္းေတာ္ Church of England ႏွင့္ ရန္စေပၚၿပီး၊ သူ ေထာင္ထဲေရာက္သြား၏။ ေထာင္ထဲတြင္ “လိင္ကိစၥသည္ ဒုစရိုက္မႈအေပါင္း၏သရဖူျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုကိစၥကိုျပင္းစြာေရွာင္ရမည္။ ခရစ္ေတာ္ ဒုတိယအႀကိမ္ျပန္ႂကြေတာ္မူခ်ိန္အတြက္ ျပင္ဆင္ဘြယ္ရာတို႔ကို သူ႔အေနျဖင့္ျပဳရမည္။ ေလာကသစ္ကိုေဆာင္က်ဥ္းဖို႔ရာ အသင္၏ဝတၱရားျဖစ္၏” စသည္ျဖင့္ဗ်ာဒိတ္မ်ား ေထာင္ထဲတြင္ျမင္ခဲ့ရ၏။ သည္လိုႏွင့္ ၁၇၇၄ ေရာက္ေတာ့ အန္းလီးႏွင့္ေနာက္ပါ ၈ ဦးသား အေမရိကားသို႔ေပါက္ခ်လာ၏။ အခ်ိန္က အေမရိကန္တို႔ ေတာ္လွန္ေရးစိတ္ထိပ္ တက္ေနစဥ္ကာလ။ စစ္နဲ႔ေဝးေဝး ေအးရာေအးေၾကာင္းေနျခင္းႏွင့္ ယင္းတို႔၏က်င့္စဥ္ေၾကာင့္ အရိုက္အႏွက္၊ အႏွိပ္အစက္၊ အဖမ္းအဆီးႏွင့္ေထာင္အခ်ေတြပါခံရ၏။ ၁၇၇၄ တြင္ အေမရိကား၌ ထို ၈ ဦးမွစခဲ့သည့္အယူဝါဒသည္ ၁၈၂ဝ ေလာက္ေရာက္ေတာ့ ႏူးအဂၤလန္၊ အိုဟိုင္းယိုးႏွင့္ကင္တပ္ကီတို႔တြင္ သက္ဝင္သူ ၂ ေသာင္းေက်ာ္ျဖင့္ ရြာေပါင္း ၁၉ ရြာအထိတည္မိလာ၏။ ၁၈ဝ၅ တြင္ ကင္တပ္ကီျပည္နယ္ မာဆာခရိုင္ေမာင့္ပလဲဆင္န္႔အရပ္၌ ေျမဧက ၇ဝဝဝ ေထာင္က်ယ္၊ ရွိတ္ကားစ္ ၅ဝဝ ျဖင့္ ရြာတရြာ၊ ၁၈ဝ၇ ခုတြင္ လိုဂန္ခရိုင္၌ ေျမဧက ၆ဝဝဝ က်ယ္၊ ရွိတ္ကားစ္ ၃၄၉ ဦးျဖင့္တရြာ ၂ ရြာတည္မိ၏။ ရွိတ္ကားစ္တို႔၏ နိစၥဓူဝျပဳက်င့္ဖြယ္တြင္ ဝိဉာဥ္ေတာ္၏လႈပ္အႏိႈးကိုေစာင့္ရင္း တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္စြာတရားမွတ္ျခင္း၊ ဝိဉာဥ္ေတာ္ဝင္ပူးၿပီးဓါတ္စီးမိလွ်င္ အုပ္စုလိုက္ဝိုင္း ပတ္ကခုန္သီဆိုျခင္း၊ ဘာသာစကားအမ်ိဳးျဖင့္ေျပာျခင္း၊ ေရွ႔ျဖစ္ေနာက္ျဖစ္ေဟာကိန္းထုတ္ျခင္း၊ ေရာဂါေဝဒနာမ်ားဘုရားကု ကုျခင္း၊ တန္ခိုးျပာဋိဟာျပျခင္း၊ စိတ္၏စင္ၾကယ္ရာ၌ဈန္ဝင္စားျခင္း၊ တခါတရံတြင္ ဗ်ာဒိတ္ရူပါရံုတို႔အား အတူတကြရႉျမင္ၾကျခင္းတို႔ လည္းပါ၏။
သူတို႔က က်ား/မ၊ လူမ်ိဳး၊ အသားေရာင္ခြဲျခားျခင္းကိုလက္မခံ။ အလုပ္သေဘာအရ ေယာကၤ်ားအလုပ္၊ မိန္းမသားအလုပ္ဟူ၍ ခဲြျခင္းမွအပ အားလံုးတန္းတူခြင့္ကို က်င့္သံုး၏။ လိင္မႈကိစၥ ေဝရာမဏိသိကၡာပဒံ။ လုပ္ငန္းခြင္မွာျဖစ္ျဖစ္ ရြာထဲမွာျဖစ္ျဖစ္ မိန္းမက မိန္းမသတ္သတ္ ေယာကၤ်ားကေယာကၤ်ားသတ္သတ္။ သူတို႔အယူကိုယံု၍ ဝင္လာသည့္လူမ်ားအား ဝိုင္းဝန္းေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ၿပီးမွ လကၡံ၏။ ရွာေတြ႔သမွ်ႏွင့္ပို႔လာသမွ်မိဘမဲ့ကေလးမ်ားအား ေမြးစားၾက၏။ ၿမိဳ႔နီးခ်ဳပ္စပ္ေတြကလည္း သူတို႔ႏွင့္အတူေနဖို႔ မိဘမဲ့ ကေလးေတြလာပို႔ၾက၏။ ကေလးေတြ အသက္ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္လွ်င္ေတာ့ ကိုယ့္လမ္းကိုယ္ေရြး ကိုယ့္ဘဝကိုေတြးေပေတာ့။ သူတို႔နဲ႔ဆက္ေနၿပီး ရွိတ္ကားစ္လုပ္လိုကလုပ္။ မလုပ္လိုက သြားလိုရာသြား။ သည့္အရင္ကေမြးခဲ့ၿပီး ရြာေျပာင္းလာမိဘႏွင့္ အတူေနရင္း ဇာတ္ေျပာင္းရွိတ္ကားစ္ေလးမ်ားလည္းရွိ၏။ သူတို႔မွာ ပုဂၢလိပိုင္မရွိ။ လူတေယာက္ ရွိတ္ကားစ္ျဖစ္လာသည္ႏွင့္ သူ႔ပိုင္ဆိုင္မႈအားလံုး ဘံုေက်းရြာသို႔အပ္လိုက္၏။ စိုက္ပ်ိဳးေရးႏွင့္ေမြးျမဴေရး အေျခခံကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းကို ဘံုသေဘာလုပ္။ မွ်ေဝသံုးစြဲရာတြင္လည္း ဘံုသေဘာ။ သူတို႔ဘံုစနစ္က လူတန္းစားအေျခခံဘံုစနစ္မဟုတ္။ ဘာသာေရးအေၾကာင္းျပဳဘံုစနစ္။ သူတို႔ခ်င္းခ်င္းအမ်ိဳးဆိုေသာ္လည္း ေသြးစပ္၍ေတာ္ၾကသည့္အမ်ိဳးမဟုတ္။ အမ်ိဳးသားမွန္သမွ် ဘရာသာ (ညီေနာင္) မ်ားျဖစ္ၿပီး အမ်ိဳးသမီးမွန္သမွ် စစၥတာ(ညီအစ္မ)ေတြခ်ည္းျဖစ္၏။ တေယာက္ကိုတေယာက္ ဘရာသာ စစၥတာဟုသာေခၚရ၏။ ရိုးရိုးကုပ္ကုပ္ ဘဝ မွန္ေသာ္လည္း တီထြင္ဖန္တီးၾကသူမ်ားျဖစ္၏။ မီးဖိုေခ်ာင္သံုး၊ အိမ္သံုးကိရိယာမ်ား၊ ႀကိဳးလႊအဝိုင္း၊ တံမ်က္စည္းျပား၊ အဦးဆံုးအဝတ္ေလွ်ာ္စက္ႏွင့္ ထြန္တံုးထယ္သြား စသည္မ်ားလည္းထြင္ခဲ့ၾက၏။ သူတို႔လက္ရာသက္သက္ အိမ္သံုးလက္မႈ ပစၥည္းေတြလည္းထုတ္၏။ က်န္းမာေရးလိုက္စားၿပီး အေနအထိုင္လည္းသန္႔ျပန္႔၏။ ေသြးလြန္တုတ္ေကြး၊ တီဘီ၊ ပလိပ္၊ ကာလ ဝမ္းလို ကပ္ေရာဂါေတြတခါမွ မသင့္ခဲ့။ ျပည္တြင္းစစ္ႀကီးျဖစ္လာေတာ့ သူတို႔အယူအတိုင္း ေအးေအးလူလူေနၾက၏။ ဘယ္သူမွစစ္ထဲ မလိုက္ စစ္မတိုက္။ ဘယ္ဘက္မွလည္း မလိုက္။ ေတာင္ပိုင္းေျမာက္ပိုင္း ဘယ္အပိုင္းကစစ္သည္ေတြျဖစ္ျဖစ္ ရိကၡာျပတ္လာလွ်င္ ရွိတာထုတ္ေပးခဲ့ၾက၏။ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးႀကီးအၿပီး ၿမိဳ႔ေတြမွာစက္ရံုေတြမိႈလိုေပါက္လာေတာ့ ရြာပစ္ၿပီးၿမိဳ႔ေျပး သူေတြတရံုးရံုးျဖစ္ လာ၏။ သံဝါသႏွင့္တဏွာရာဂကိုေရွာင္ေတာ့ မ်ိဳးဆက္သစ္ေတြလည္း မျပန္႔ပြား။ လူသစ္ေတြလည္းထပ္မတိုးသည့္ျပင္ ရွိၿပီးသူေတြ ကလစ္ၾကဆိုေတာ့ ရွိတ္ကားစ္တို႔အဖို႔ ရွင္နည္းရာအဂၢလူထြက္ ျဖစ္လာေတာ့၏။ ဤတြင္ ရွိတ္ကားစ္တို႔ နိ႒ိတံရန္အေၾကာင္း ဖန္ေတာ့၏။ သည္လိုႏွင့္ ၁၈ဝ၅ ခုႏွစ္က စ စည္ပင္ခဲ့သည့္ ေမာင့္ပလဲဆင္န္႔က ရွိတ္ကားစ္ရြာေလး ၁၉၁ဝ လည္းက်ေရာ က်ီးႏွင့္ဖုတ္ဖုတ္။ ရွိတ္ကားစ္အစ အန္းလီကဟုဆိုလွ်င္ ေနာက္ဆံုးရွိတ္ကားစ္မွာ ေမရီဆက္တယ္လ္ (၁၈၃၆-၁၉၂၃) ျဖစ္မည္။ သူက သူတို႔ဘံုလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္က်ား/မတန္းတူခြင့္ရွိမႈအားတန္ဖိုးထားသလို သူမေသခင္မွာ အမ်ိဳးသမီးေတြ မဲေပးခြင့္ရသည္ကိုလည္း ျမင္ေတြ႔သြားခဲ့၏။
သူတို႔မရွိေတာ့သည့္ေနာက္ ေနသူမဲ့ျပင္သူမဲ့အေဆာက္အဦးေတြ ယိုယြင္းလိုက္လာ၏။ ပိုက္ဆံရွိသူေတြကထိုေျမေနရာေတြကိုဝယ္ၿပီး အေဆာက္အဦးတခ်ိဳ႔ကို စက္မႈဇာတ္သြင္းကာ ကားဝပ္ေရွာ့ေတြျဖစ္လာ၏။ ၁၉၆၁ ခုေရာက္ေတာ့ အစိုးရက “ဤေနသည္အေမရိ ကန္ျပည္ေထာင္စု၏ သမိုင္းဝင္ေနရာျဖစ္၏” ဟုသတ္မွတ္ကာ ျပဳျပင္ထိမ္းသိန္းေစာင့္ေရွာက္တာေတြစလုပ္၏။ က်ေနာ္ေရာက္ေတာ့ မူလအေဆာက္အဦး ၄ဝဝ ေက်ာ္အနက္က ၄ဝ ခန္႔သာအေကာင္းပကတိ ထိန္းထားသည္ကိုေတြ႔ရ၏။ ထိုအထဲတြင္ နဂိုရွိသည့္ရြာ ထဲကစားေသာက္ဆိုင္၊ သိုးေမႊးၫွပ္ရံု၊ စိုက္ခင္းစိုက္ကြက္တခ်ိဳ႔၊ ဘံုသံုးအဝတ္ေလွ်ာ္စက္၊ အေျခာက္ခံစက္ႏွင့္မီးပူတိုက္ရာေနရာ၊ ျမင္းဆြဲဆီႀကိတ္ဆံု၊ စုေပါင္းဝတ္ျပဳရာ ဘံုဘုရားေက်ာင္းႀကီး၊ စုေပါင္းေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ဆံုးျဖတ္ရာဘံုရိပ္သာ၊ အမ်ိဳးသမီးပစၥည္း အေရာင္းဆိုင္၊ အမ်ိဳးသားပစၥည္းအေရာင္းဆိုင္၊ အမ်ိဳးသားအိပ္ေဆာင္၊ အမ်ိဳးသမီအိပ္ေဆာင္မ်ား၊ ကေလးအိပ္ေဆာင္မ်ား၊ အိမ္တြင္းမႈပစၥည္းမ်ားထုတ္သည့္အလုပ္ရံု၊ ရြာ့ေနာက္ျခမ္း စုေပါင္းအိမ္ယာႀကီးမ်ား၊ သုဓမၼာဇရပ္ႀကီးမ်ား၊ စုေပါင္းစားဖိုႀကီးမ်ား၊ စုေပါင္းစားေသာက္ခန္းႀကီးမ်ား၊ ကၽြဲ၊ ႏြား၊ ျမင္းတင္းကုပ္မ်ား၊ ေက်ာက္မီးေသြး သံုးသံရည္က်ိဳဖိုမ်ား။ စသည္ျဖင့္အေတာ္ေတာ္ မ်ားေတြ႔ရ၏။ ရွိတ္ကားစ္ေတြလိုဝတ္ထားသည့္ ဧည့္လမ္းၫႊန္ေတြက လိုက္ရွင္းျပသရုပ္ေဆာင္ျပၾက၏။ ျပန္ခါနီးေတာ့ ရြာထိမ္းသိန္းေရးတာဝန္ရွိသူတဦးက “လာရတာႏွစ္သက္ပါသလား”ဟုေမးေတာ့ က်ေနာ္က ႏွစ္သက္ေၾကာင္းေျပာၿပီး စိတ္ဝင္စားဘြယ္ ဘဝေနနည္းတခုဟုထင္ေၾကာင္း” ျပန္ေျဖခဲ့၏။
အျပန္လမ္းမွာ ေတြးစရာေတြတပံုႀကီးပါလာ၏။ သာကီဝင္မ်ားနည္းတူ ရွိတ္ကားစ္ေတြလည္း အမ်ိဳးေပ်ာက္ခဲ့ၾက၏။ သို႔ေသာ္ ရွိတ္ကားစ္တို႔က သာကီဝင္တို႔လို လူမ်ိဳးတမ်ိဳးအႏြယ္တႏြယ္မဟုတ္။ လူမ်ိဳးစံုႏွင့္စုဖြဲ႔ထားသည့္ ဘံုလူ႔အစုအေပါင္း။ ဦးေက်ာ္လိႈင္ အျမင္အရ ဝိဋဋၷဴဘ၏ လက္စားေခ်စစ္ႏွင့္ ေဆြမ်ိဳးျခင္းျပန္ယူသည့္အေလ့ေၾကာင့္ သာကီဝင္တို႔အမ်ိဳးေပ်ာက္ရျခင္းျဖစ္၏။ စက္မႈအရင္းရွင္စနစ္ႏွင့္ေျမယာအေျခခံစနစ္တိုက္ပြဲ၊ တသီးပုဂၢလဘဝအေနႏွင့္ဘံုသေဘာၾကားကီးမကိုက္မႈ၊ လိင္ကိစၥကိုဒုစရိုက္မႈဟု ယူကာ မ်ိဳးဆက္ျပန္႔ပြားေရးကိုတားဆီးျခင္းတို႔က ရွိတ္ကားစ္ေတြကို ေပ်ာက္ေစခဲ့၏။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အႏုလက္ရာတို႔ က်န္ခဲ့၏။ ေႏွာင္းလူတို႔ သံေဝဂယူစရာေတြ ခ်န္ခဲ့၏။
က်ေနာ္တို႔ဆီတြင္လည္း အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာစိုးေၾကာက္သူေတြရွိ၏။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ေပ်ာက္မွာစိုးသည္ကား လူမ်ိဳးမဟုတ္။ စစ္မ်ိဳးျဖစ္၏။ ဘယ္ေလာက္ေၾကာက္ေၾကာက္ ထိုအမ်ိဳးေပ်ာက္ရမည္ကားေသခ်ာ၏။ စစ္မ်ိဳးစစ္ႏြယ္အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားတရပ္ ထူေထာင္လိုျခင္း ကား ယင္းတို႔၏ဆႏၵသာျဖစ္၏။ ေလာကသေဘာအရ ဆႏၵရွိတိုင္း လုပ္မရသည့္၊ လုပ္မျဖစ္သည့္၊ ျဖစ္မလာသည့္ကိစၥေတြ အေျမာက္ အမ်ားရွိ၏။ ေပ်ာက္ရျခင္းတြင္လည္း အေၾကာင္း၂မ်ိဳး ခံလိမ့္မည္။ အတြင္းကလာသည့္ အေၾကာင္း(သာကီဝင္ႏွင့္ရွိတ္ကားစ္တို႔၏ ဥပမာႏွင့္ဆိုေသာ္ ေဆြမ်ိဳးျခင္းျပန္ယူျခင္းႏွင့္ လိင္ကိစၥကိုပိတ္ပင္ျခင္း)။ ျပင္ပကလာသည့္အေၾကာင္း (ထို ဥပမာႏွင့္ဆိုေသာ္ စစ္ပြဲႏွင့္ စနစ္ေျပာင္းျခင္း)။
စစ္မ်ိဳးေပ်ာက္မွာစိုးသူမ်ားတြင္လည္း ေပ်ာက္ရမည့္အတြင္းအျပင္အေၾကာင္းမ်ားစြာရွိ၏။ အတြင္းကအေၾကာင္းကရွိေနၿပီးသား (အာဏာမက္မႈႏွင့္စားခြက္လုျခင္း)။ အျပင္အေၾကာင္းက(လူထုအစိုးရႏွင့္လြတ္လပ္ခြင့္လိုအပ္ခ်က္)။ အျပင္အေၾကာင္းက အျပင္ သူေတြေၾကာင့္သာျဖစ္ရမည္။ က်ေနာ္တို႔ကား အျပင္လူေတြျဖစ္ၾက၏။ စစ္မ်ိဳးႏြယ္အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားကို မႏွစ္ၿမိဳ႔သူမ်ားျဖစ္ၾက၏။
အမ်ိဳးေပ်ာက္မွာစိုးေၾကာက္ပါသည္ဟု ေႂကြးေၾကာ္ခဲ့သူပင္ ယခုစစ္ၫြံ႔တံုးဘဝေရာက္ေနရၿပီ။ သို႔ေသာ္ စစ္အာဏာႏွင့္စစ္မ်ိဳးကား မကန္းေသး။ မေပ်ာက္ေသး။ က်ေနာ္တို႔ အားထုတ္ဖို႔လိုေသးေၾကာင္း သက္ေသပင္ျဖစ္၏။
မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ (၉/၂၂/၂ဝ၁၁)
0 comments:
Post a Comment