Friday, November 9, 2018

ျမန္မာကဗ်ာဖတ္ျခင္း(၁) စံညိမ္းဦး

0 comments
ျမန္မာကဗ်ာဖတ္ျခင္း(၁) စံညိမ္းဦး

''ပုဂံေခတ္မွာ ကဗ်ာေရးတာ ရွိေနၿပီလား''
''ပုဂံ၊ ပင္းယ၊ အင္းဝ၊ ေတာင္ငူ၊ ေညာင္ရမ္း၊ ကုန္းေဘာင္''မွာ ျမန္မာကဗ်ာကို ပုဂံေခတ္ကစတယ္လို႔ အေတာ္မ်ားမ်ား အယူရွိတာကို သေဘာမေတြ႔ဘူး။ မင္းကဘာေကာင္မို႔လဲေျပာလည္း ခံရမွာပါ။ ပညာရွင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကလည္း ယတိျပတ္ေျပာတာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ အႏုမာန ေယ်ဘူယ်ေကာက္ခ်က္ပဲမ်ားတာကို သတိထားမိတယ္။ သမားစဥ္ေျပာေလ့က 'ျမကန္'၊ 'သိုးကေလ'၊ 'သူတည္းတေယာက္'ထဲ 'ျမကန္'ကိုေတာ့ အထူးျပဳၾကတယ္။ ဘာအေထာက္ထားမွ မေတြ႔ဘူး။ မရွိဘူး။ က်ေနာ့္အထင္အျမင္အရ သေဘာမေတြ႔တာေတြကို စဥ္းစားမိတာရွိတယ္။ ပညာရွင္မဟုတ္ေတာ့ မွားလည္းအေျပာခံဖို႔ အသင့္ပဲ။ ေရွ႔ကေျပာတဲ့သူကို ရမ္းေခါင္းမညိတ္ဘဲ ပုဂံေခတ္ကျဖစ္ႏိုင္ဖို႔ ႀကံဆၾကတယ္။ ဘာသာစကား အသံုးျပဳခ်က္၊ အလကၤာေဝါဟာရ အသံုးျပဳခ်က္၊ ဖြဲ႔စပ္ပံု၊ ေရွ႔ကအဦးဆံုးေျပာသြားသူရဲ့ ေတြ႔ရွိခ်က္ကို ထပ္မံ ပဲ့တင္တာေတြသာမ်ားတာ ေတြ႔တယ္။ အတည္ျပဳဖို႔ခက္တာကို ေတြ႔ၾကတယ္။ ပုဂံေခတ္ျမန္မာစာ အဆင့္အတန္းထက္ ကဗ်ာက ျမင့္မားၾကြယ္ဝေနတာကို ေတြ႔ေနၾကရေတာ့ ခက္ကုန္ၾကတယ္။

ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္တာကို အေစာဆံုးေတြ႔တာ သကၠရာဇ္(၄၂ဝ)ထိုး 'လက္သည္းရွည္ဘုရား'ေက်ာက္စာပဲ။ ဒါၿပီးမွ (၄၄၆)ခုႏွစ္ထိုး 'ျမေစတီ'ေက်ာက္စာ (ဦးေဖေမာင္တင္ရဲ့ ျမန္မာစာေပသမိုင္းမွာေတာ့ ၄၇၄ခုႏွစ္ဆိုတယ္) ဘာေကာင္မွ မဟုတ္ေပမယ့္ ေဒါက္တာသန္းထြန္း 'ေလ' တုပေျပာရရင္ ေနာက္ထပ္ ဒီထက္ေစာတာမေတြ႔မခ်င္း ဒါအေစာဆံုးလို႔ပဲ ေျပာရမယ္။ စိတ္ကူးယဥ္လို႔ရတယ္။ ျမန္မာစာေပဟာ ဒီထက္ေစာေစာမွာ ရွိႏွင့္တယ္ဆိုတာမ်ိဳးကိုေပါ့။ ဒါေပမဲ့ သက္ေသမရွိဘူး။ စိတ္ကူးပဲ။

ပုဂံေခတ္ကို (၃)ပိုင္းခြဲေျပာၾကတယ္။ ပထမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယပုဂံ ရယ္ေပါ့။ ပုဂံေခတ္ေဟာင္းနဲ႔ေခတ္သစ္လို႔လည္း ေျပာေလ့ရွိတယ္။ ျမန္မာစာေပကိုေတာ့ ေတြ႔တဲ့ေက်ာက္စာ(၂)ခုကို ေလ့လာမႈကေနပဲ စေျပာၾကရတယ္။ ၁။အကၡရာစံုလင္မႈမရွိေသးသလို ေဝါဟာရ မႂကြယ္ေသးဘူး။ ၂။အေရးအသားမွာ ေျပာစကားကဲ့သို႔ ပီသေအာင္မေရးႏိုင္ေသးဘူး။ ၃။ဗ်ည္း၁၄လံုးပဲ ရွိေသးၿပီး ေနာင္မွ(၁၉)လံုး ထပ္ျဖည့္ကာ ယေန႔(၃၃)လံုးေရာက္တယ္။ ဒီအခ်က္ေတြနဲ႔ ကဗ်ာ(၃)ပုဒ္ကို ခ်ည္းကပ္တဲ့အခါ စိတ္ဝင္စားစရာျဖစ္မယ္ ယူဆတယ္။
'သိုးကေလ'ကို ေကာက္ခ်က္က အေစာကတည္းက ေယ်ဘူယ်ျဖစ္တယ္။ ပုဂံေခတ္အဆံုး ပင္းယေခတ္အစလို႔ေျပာသလို ႂကြယ္ဝေနတဲ့ အင္းဝေခတ္ဟန္လို႔ ယူဆတာလည္းရွိတယ္။ အစခ်ီပံုနဲ႔ အဆံုးခ်ပံုနဲ႔ ဖြဲ႔ပံုအေၾကာင္းအရာက ရတုသေဘာပါေနလို႔ ရတုထြန္းကားတဲ့ကာလက လို႔လည္း ယူဆတာရွိတယ္။ တခ်ိဳ႔က ကဗ်ာပါ စကားအရိပ္အႁမြတ္ကိုေထာက္ၿပီး ပုဂံေသဥ္လည္ေၾကာင္မင္း လက္ထက္ေလာက္ကလို႔ ေျပာတာလည္းရွိတယ္။ အေထာက္ထားမရွိဘူး။
'သူတည္းတေယာက္'ကိုလည္း နရပတိစည္သူလက္ထက္ (၅၃၆)ခုႏွစ္ မင္းယဥ္နရသိခၤရဲ့အထိန္းေတာ္ အနႏၲသူရိယအမတ္လို႔ ယူဆၾကတယ္။ ဘာအေထာက္ထားမွ မရွိျပန္ဘူး။ လကၤာ(၄)ပိုဒ္အစခ်ီတယ္။ အဆံုးခ်မွာ စကားလံုးရွစ္လံုးနဲ႔ ခ်တယ္။ လကၤာလာ သေဘာစစ္စစ္နဲ႔ ေရးတယ္။ ဂြတ္လြန္းေနတယ္။ ပုဂံေခတ္ (ေက်ာက္စာအေရးအသားကေန ေကာက္ခ်က္အရ မေပၚေသးတဲ့စကားလံုး သံုးပံုေတြပါ ေတြ႔ၾကတယ္) ေက်ာက္စာမွာ လကၤာသြားေလးေတြရွိေနေပမယ့္ အဆင့္မျမင့္လွေသးဘူးလို႔ ယူဆၾကတယ္။ ကဗ်ာအားေကာင္းတဲ့ အင္းဝေခတ္လက္ရာလို႔ ယူတာလည္းရွိတယ္။ ဘာအေထာက္ထားမွ မရွိဘူး။
'ျမကန္'ကိုေတာ့ နီးစပ္သေယာင္ယူႏိုင္တာေတြ ေတြ႔ၾကတယ္။ လိုရင္းအဓိပၸါယ္ တိုတယ္။ ထိတယ္။ ေက်ာက္စာ စကားေျပမွာ သံုးစြဲတဲ့ စကားအခ်ိဳ႔ပါတာမို႔ ပုဂံလို႔ယူဆၾကတယ္။ 'တူစြဟုတၲာ'လိုမ်ိဳးေပါ့။ သိပ္ေတာ့ နည္းလမ္းမက်သလို ရွိပါတယ္။ ေနာက္တခုက ပုဂံေခတ္ ျမန္မာစာအေရးအသားမွာ ဝစၥေပါက္(:) ၊ ေအာက္ျမစ္(-.)မေပၚေသးတာမို႔ 'ျမကန္'ဟာ အျငင္းပြားဖြယ္ျဖစ္တယ္။ ''​ေအာက္​ျမစ္​ကို(အ္​)နဲ႔​ေရးတယ္​။ အစက္​အ​ေျပာက္​မရိွ။'' ''ပန္​ခီ၊ ပန္​ပုဆိုတာ=ပန္​းခ်ီ၊ပန္​းပု''။ ''ေသဖိုဝ္​=အရက္​ဖိုး''။ ''ကြန္​သာယာ=ကြန္​းသာယာ''စသျဖင့္သာ ေတြ႔ရတယ္လို႔ ဆရာေမာင္စြမ္းရည္က ေထာက္ျပတယ္။ ပင္းယေခတ္လယ္ေလာက္ေန ပုဂံေခတ္စကားလံုး ယူသံုးထားရင္လည္း ရႏိုင္တာမ်ိဳး ေတြးစရာျဖစ္တယ္။

ထပ္ၿပီး ပုဂံေခတ္ကဗ်ာလို႔ယူဆဖို႔ ေနာက္တခု စဥ္းစားၾကတာေတြ႔ရပါတယ္။ တူရြင္းေတာင္ေျခက ျမကန္ကမ္းပါးမွာရွိတဲ့ ျမကန္ေက်ာက္စာ တိုင္ကို သက္ေသထူတယ္။ (၄)မ်က္ႏွာထိုးထားတဲ့ တလိုင္းေက်ာက္စာမွာ ကန္ကို က်န္စစ္သားက ေဖာ္တယ္။ အမ်ားအတြက္လို႔ ရည္ညႊန္းတယ္။ 'မဟာနိဗၺာန္ လက္ေဆြခ်ီေရ'လို႔ အမည္ေပးတယ္တဲ့။ နရပတိစည္သူလက္ထက္က တလိုင္းဘုန္းႀကီး ဓမၼဝိလာသဘုန္းႀကီးလည္းရွိခဲ့သလို ဓမၼသတ္က်မ္းေတြဘာေတြ ျပဳစုတယ္။ ခက္တာက ပါ႒ိဘာသာ တလိုင္းဘာသာေတြနဲ႔ ျဖစ္တယ္။ 'ျမကန္'ကို ပုဂံေခတ္ကျဖစ္ေၾကာင္း ျမကန္တလိုင္းေက်ာက္စာတိုင္ကေန ယုတၲိဇြတ္ဆြဲယူစရာေတာ့ ျဖစ္တယ္။ ေကာက္ခ်က္မွ်ပဲ။ ခိုင္မာတာရယ္ေတာ့ မေတြ႔ၾကရဘူး။

ဆရာဦးေဖေမာင္တင္ကေတာ့ ပုဂံေခတ္မွာ ဘာေၾကာင့္လကၤာ(ကဗ်ာ) မရွိတာလဲ၊ နည္းတာလဲလို႔ ေမးခြန္းထုတ္တယ္။ ေက်ာက္စာနဲ႔ေရးတာလည္း မေတြ႔ျပန္ဘူး။ မေရးႏိုင္တာလား၊ မေရးလိုတာလားလို႔ ေမးခြန္းထုတ္တယ္။ မေရးတတ္တာေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္။ လကၤာအသြား ကာရန္အသြားေတြပါတဲ့ေက်ာက္စာေတြရွိေနတာ ေထာက္ျပတယ္။ ပရိမၼထီးလိႈင္ရွင္ ေက်ာက္စာ။ လွည္းေထာက္ဘုရား ေက်ာက္စာ။ နားေတာင္း ေက်ာက္စာစသျဖင့္ ျပတယ္။ ဂီတကဗ်ာဟာ နိဗၺာန္နဲ႔ဖီလာသမို႔ ဘုရားမႀကိဳက္တဲ့အရာမို႔ ေရွာင္ျခင္းလားဆိုတာမ်ိဳးလည္း ေတြးတယ္။ ထိုေခတ္ စာတတ္တာကလည္း နန္းတြင္းနဲ႔ ဘုန္းႀကီးမ်ားသာျဖစ္ၿပီး ဘုန္းႀကီးေရးေပးတာကို ေက်ာက္စာလုပ္ၾကတာလည္းျဖစ္တာမို႔ စဥ္းစားစရာျဖစ္တယ္။ ႏႈတ္နဲ႔ေရး ႏႈတ္ဆင့္ကမ္းရာက ျဖစ္တည္ေနတယ္လို႔ ယူဆမယ္ဆိုရင္ေတာ့ မျငင္းသာဘူး။ တဦးတည္းသေဘာကေတာ့ ျမန္မာကဗ်ာဟာ ပုဂံေခတ္ကစတယ္ဆိုတာကို သေဘာမေတြ႔ရိုး အမွန္ပါ။ ပုဂၢလသေဘာမွ်ပါ။ ဘာမွမဟုတ္ဘူး။ စတယ္ေျပာ ဘာျဖစ္မလဲ။ မစဘူးေျပာ ဘာျဖစ္မလဲ။ ဘာမွ မျဖစ္ေလာက္ပါဘူး။ ကဗ်ာေရးတဲ့သူမို႔ ကဗ်ာအေၾကာင္း ေလွ်ာက္ဖတ္ ေလွ်ာက္ေတြးၾကည့္တာပဲ။

ပုဂံေခတ္မွာ အေထာက္ထားမဲ့မို႔ ကဗ်ာမရွိဘူးေျပာရင္ အဆဲခံရမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပုဂံေခတ္ဟုယူဆရတယ္ ဆိုတာေလာက္မွ်ေတာ့ ဆိုၾကတယ္။ ဆိုၾကမယ္။ ေသခ်ာတာက မြန္ယဥ္ေက်းမႈဟာျမင့္ေနၿပီး ဘာသာတရားကိုေတာင္ မြန္တို႔ဆီက တိုက္ယူတယ္ေျပာေျပာ ဘာေျပာေျပာ ယူလာရတာမို႔ 'မြန္'ကဗ်ာယဥ္ေက်းမႈဟာလည္း ရွိေနႏိုင္သလို ေစာႏိုင္တယ္။ ရခိုင္ၿမိ့ဳျပႏိုင္ငံလည္းရွိေနၿပီမို႔ ျမန္မာစာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး စိတ္ဝင္စားစရာျဖစ္ရသလို 'ရခိုင္'ကဗ်ာဟာရွိေနၿပီလားဆိုတာပါ ေတြးမိတယ္။ ပ်ဳေခတ္ရွိခဲ့ရင္ 'ပ်ဴ'ကဗ်ာေရာရွိခဲ့မလားလို႔လည္း ေလွ်ာက္ေတြးမိတယ္။

စကားခ်ပ္။
ျမန္မာကဗ်ာဟာ ပံုသ႑ာန္အရခ်ဳပ္ရင္ ပုဂံကေနကုန္းေဘာင္ေနာက္ပိုင္းထိခ်ဳပ္ရင္ မူလအခက္အလက္(၂၂)မ်ိဳးကို ထပ္ဆင့္ရင္ အဖူးအပြင့္အေနနဲ႔ စုစုေပါင္း(၄၅)မ်ိဳး အၾကမ္းဖ်ဥ္းေျပာႏိုင္မယ္။ ဒါကို ကေန႔ကာလထိဆက္ရင္ စိတ္ဝင္စားစရာေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီစေတးတဂ္မွာ စာေပဆိုင္ရာေတြကို ဘိုလိုေတြညွပ္မေရးတာေတာ့ နားလည္ေပးပါ။ ပုဂံေခတ္လို႔ ယူဆကဗ်ာေတြကို 'စာသား'ေတြကို ေခတ္သစ္နည္းစနစ္မ်ားနဲ႔ ထပ္မံစိစစ္ေလ့လာရင္ ေတြ႔လာႏိုင္တာေတြရွိမယ္။ ပညာရွင္ေတြ ေလ့လာသူေတြ လုပ္ႏိုင္ၾကလိမ့္မယ္ထင္ပါတယ္။
စံညိမ္းဦး
၁၁၊ ၁၊ ၁၈

0 comments:

Post a Comment