Sunday, November 25, 2018

"သတင္းမီဒီယာေတြရဲ႔ တကယ့္ၿပိဳင္ဘက္"(ျမတ္သူ)

0 comments
"သတင္းမီဒီယာေတြရဲ႔ တကယ့္ၿပိဳင္ဘက္"
Social Media နဲ႔ သတင္းမီဒီယာေတြရဲ႔ၾသဇာၿပိဳင္မႈကုိ ေစာင့္ၾကည့္ေနၿပီးေတာ့ ဘယ္သူက ကမၻာႀကီးကုိ အက်ဳိးျပဳႏုိင္မလဲဆုိတာကို စိတ္ဝင္စားေၾကာင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကေျပာလိုက္ေတာ့ က်ေနာ္လည္း သူေျပာတဲ့အားၿပိဳင္မႈဆုိတဲ့စကားကုိ စိတ္ဝင္စားမိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အဓိကထားစဥ္းစားရမွာက အားၿပိဳင္တယ္ဆုိၿပီး ဒီႏွစ္ခုကို တန္းတူထားစဥ္းစားရေအာင္ ဒီႏွစ္ခုဟာ သေဘာသဘာဝတူေနလုိ႔လား ဆုိတာပါပဲ။

ဆိုရွယ္မီဒီယာရဲ႔ အေျခခံသေဘာသဘာဝဟာ လူတစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ဆက္သြယ္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဟာ ကုိယ့္နဲ႔ အဆက္ အသြယ္ပ်က္ေနတဲ့ ငယ္ေပါင္းေတြကုိျဖစ္ေစ၊ အလုပ္အတူတူ လုပ္ေနသူေတြကိုျဖစ္ေစ ဒါမွမဟုတ္ ကုိယ္နဲ႔ဝါသနာတူ သေဘာထားတူသူ ေတြကိုျဖစ္ေစ ဆုိရွယ္မီဒီယာမွာ ရွာလို႔ရတယ္။ ဘယ္ေနရာေရာက္ေရာက္ အလြယ္တကူ ဆက္သြယ္လို႔ရတယ္။ မိတ္ေဆြသစ္ဖြဲ႔လုိ႔ရပါတယ္။ ဒါဟာ ဆုိရွယ္မီဒီယာရဲ႔ အဓိက အႏွစ္သာရပါ။

သတင္းမီဒီယာရဲ႔ အေျခခံသေဘာသဘာဝကေတာ့ လူေတြစိတ္ဝင္စားႏိုင္မယ့္ အေၾကာင္းအရာေတြကို လူေတြဆီကုိ အခ်ိန္နဲ႔တေျပးညီ ေပးပို႔ႏိုင္ဖို႔ပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ သတင္းသည္ လူထုအတြက္တို႔ဘာတို႔လို ေဆာင္ပုဒ္ေတြကို က်ေနာ္ ခဏေက်ာ္လိုက္ပါမယ္။ သူ႔ရဲ႔ အေျခခံအလုပ္ ကေတာ့ လူေတြစိတ္ဝင္စားႏိုင္မယ့္အေၾကာင္းအရာ အျဖစ္အပ်က္ေတြကို အခ်ိန္နဲ႔တေျပးညီ လူေတြဆီေပးပို႔တာပါ။

ဆိုေတာ့ကာ ဆုိရွယ္မီဒီယာနဲ႔ သတင္းမီဒီယာရဲ႔ အေျခခံသေဘာသဘာဝေတြဟာ တူမေနတာကို ေတြ႔ရပါမယ္။ ဒီေနရာမွာ "ဟာ ဆုိရွယ္မီဒီယာမွာလည္း သတင္းေတြရွိေနတာပဲ၊ ဖတ္လုိ႔ရေနတာပဲ"လို႔ က်ေနာ့္ကို ျပန္ျငင္းခ်င္ပါလိမ့္မယ္။ လူေတြရွိေနရင္ လူေတြသံုးေနရင္ တေယာက္ကုိတေယာက္ပါးတဲ့ သတင္းစကားေတြလည္း ရွိေနပါလိမ့္မယ္။ လူတစ္ေယာက္က သူ႔ သူငယ္ခ်င္းေတြကို သူျမင္တာ ေတြ႔တာေတြကို ေရးၿပီး အေၾကာင္းၾကားႏုိင္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ သူ႔ရပ္ကြက္ မီးပ်က္တဲ့အေၾကာင္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္၊ လမ္းထဲက ေခြးကိုက္တဲ့ အေၾကာင္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ဒါမွမဟုတ္ စတုဒီသာမွာ ထမင္းေကၽြးတာ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ တစ္ရပ္ကြက္ထဲေနတဲ့ တျခား သူငယ္ခ်င္း ေတြက သူတင္တာကုိ စိတ္ဝင္စားေကာင္း စားႏုိင္ေပမယ့္ သာမန္လူတစ္ေယာက္ရဲ႔မွ်ေဝခ်က္ဟာ ယံုၾကည္ဖြယ္ရာ သတင္းျဖစ္မျဖစ္ကို အင္မတန္ ေစာဒကတက္စရာေကာင္းပါတယ္။

"ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ သတင္းမီဒီယာေတြဟာ ဘယ္လိုအလုပ္လုပ္ပါသလဲ"
ဒီေနရာမွာ မီဒီယာေကာင္းေတြရဲ႔အလုပ္လုပ္ပံုကုိ သိထားဖို႔ လိုပါတယ္။ တကယ့္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္မီဒီယာေတြမွာ သတင္းအခ်က္အလက္ ေတြဟာ သတင္းေထာက္ေရးၿပီး အယ္ဒီတာစားပြဲေပၚေရာက္တုိင္း စာမ်က္ႏွာေပၚ ထြက္လာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အယ္ဒီတာေတြကေနၿပီး သတင္းေထာက္ေတြတင္လာတဲ့ သတင္းကုိ
၁) တကယ္ျဖစ္ပြားမႈ ရွိမရွိ
၂) အေၾကာင္းအရာ မွန္မမွန္
၃) ကိုးကားခ်က္ မွန္မမွန္
၄) သံုးစြဲမယ့္ ဓာတ္ပံု၊ ဗီဒီယိုဟာ မွန္မမွန္တုိ႔ကုိ အနည္းဆံုး စစ္ေဆးရပါတယ္။ သတင္းစာတုိက္ႀကီးေတြဟာ သတင္းတစ္ပုဒ္မွာ သတင္း ရင္းျမစ္ကုိ တစ္ခုထက္မက သံုးစြဲရပါတယ္။ သတင္းရင္းျမစ္တစ္ခုထဲကေျပာတာကုိ ေရးလိုက္တာမ်ိဳးမလုပ္ဘဲနဲ႔ သူနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ သတင္းရင္းျမစ္ကိုလည္း အတတ္ႏုိင္ဆံုးဆက္သြယ္ၿပီး အတည္ျပဳရပါတယ္။ ဒါကေတာ့ တကယ့္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္မီဒီယာေတြရဲ႔ အလုုပ္ လုပ္ပံုပါ။ ဒီလို ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္မီဒီယာေတြရဲ႔ သတင္းတင္ဆက္ပံုနဲ႔ သာမန္ ကိုယ္ေတြ႔တာျမင္တာကုိေရးလိုက္တဲ့ လူတေယာက္ရဲ႔ အေၾကာင္းအရာ မွ်ေဝခ်က္ေတြဟာ ကြဲျပားပါတယ္။ အေရးအပါအဆံုးအခ်က္ကေတာ့ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္မီဒီယာဟာ တာဝန္ယူမႈ တာဝန္ခံမႈ အျပည့္ရွိပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ သတင္းမီဒီယာနာမည္ခံနဲ႔ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ သတင္းမီဒီယာကုိလည္း ကြဲကြဲျပားျပားသိဖို႔ေတာ့ လိုပါတယ္။ ပုိက္ဆံရွိလို႔ မီဒီယာ ကုမၸဏီေထာင္ၿပီး အတင္းအဖ်င္းေတြကို သတင္းလုပ္ေရးေနတဲ့ Yellow Journalism နဲ႔ သတင္းမီဒီယာေတြနဲ႔ကို ကြဲျပားဖို႔လိုပါတယ္။ တကယ့္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ သတင္းမီဒီယာေကာင္းေတြဟာ လူေတြနဲ႔အက်ဳိးသက္ဆုိင္တဲ့၊ လူေတြ သိသင့္သိထိုက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာ ေတြကုိ သတင္းအျဖစ္တင္ဆက္ရတာပါ။ လူထုရဲ႔ မ်က္စီနဲ႔နားလို႔ တင္စားလည္း မမွားပါဘူး။

"ဆုိရွယ္မီဒီယာနဲ႔ သူ႔ရဲ႔ ျပႆနာေတြ"
ဆိုရွယ္မီဒီယာကေတာ့ တာဝန္ယူမႈ တာဝန္ခံမႈ မရွိပါဘူး။ သတင္းရင္းျမစ္ကုိ ရွာေဖြရခက္ပါတယ္။ ျပန္႔ႏွံ႔မႈျမန္ဆန္တဲ့အတြက္ ဆိုရွယ္ မီဒီယာကုိ သတင္းအတုျပဳလုပ္သူေတြက အဓိကထားၿပီးအသံုးျပဳပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ကမၻာအႏွံ႔မွာ ဆုိရွယ္မီဒီယာေပၚက သတင္းအတ ေတြ သတင္းအမွားေတြဟာ ျပႆနာတစ္ခု ျဖစ္လာတာပါ။ အိႏၵိယမွာဆုိရင္ Whats app က ျဖန္႔တဲ့ သတင္းအမွားေၾကာင့္ လူေသတဲ့အထိ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္း ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တုန္းက Facebook ကတဆင့္ သတင္းအမွားျပဳလုပ္ျဖန္႔ေဝသူေတြေၾကာင့္ မႏၱေလးမွာ ပဋိပကၡျဖစ္ၿပီး လူႏွစ္ေယာက္ေသဆံုးခဲ့ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဆုိရွယ္မီဒီယာေတြကို တည္ေထာင္သူေတြ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္က သူတို႔ရဲ႔ ပလက္ေဖာင္းေၾကာင့္ ျပင္ပကမၻာမွာ ထိခုိက္နစ္နာရမႈေတြ အတြက္ စြပ္စြဲျပစ္တင္မႈေတြကို ခံေနရပါၿပီ။ Facebook ၊ Twitter ၊ Google စတဲ့ လူသံုးအမ်ားဆံုး ကုမၸဏီေတြကိုယ္တိုင္ သူတို႔ရဲ႔ ပလက္ေဖာင္းကုိ တလြဲအသံုးျပဳၿပီး ေသြးထုိးလံႈ႔ေဆာ္တာေတြ၊ သတင္းအတုေတြ သတင္းအမွားေတြျဖန္႔ေဝတာေတြနဲ႔ အမုန္းစကားျဖန္႔ေဝ တာေတြကို တားဆီးဖို႔ ႀကိဳးစားေနၾကပါတယ္။

ဒီလို သတင္းအတုေတြ၊ သတင္းအမွားေတြကို တားဆီးဖို႔ ႀကိဳးစားရာမွာလည္း သုေတသီေတြ၊ သတင္းမီဒီယာေတြနဲ႔ အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္း ေတြကို ဆက္သြယ္ၿပီး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႔ႀကိဳးစားေနတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဆုိရွယ္မီဒီယာ ထူေထာင္သူေတြေတာင္ ကုိယ့္ျပႆနာကုိ အရပ္ကူပါလူဝိုင္းပါနဲ႔ ရွင္းေနရတဲ့အခ်ိန္လို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။

"သတင္းမီဒီယာနဲ႔ သတင္းအတု ျပႆနာ"
ဒီလိုမ်ိဳး ဆုိရွယ္မီဒီယာက သတင္းအတုေတြအေၾကာင္းေျပာၾကရင္ လူေတြက "ဟ မင္းရဲ႔ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ပါဆုိတဲ့ သတင္းမီဒီယာေတြ ကေကာ သတင္းအတု မျဖန္႔ဘူးလား"လုိ႔ ျပန္ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ သတင္းမီဒီယာေတြဟာလည္း အခ်က္အလက္အတုေတြရဲ႔သားေကာင္ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး သတင္းအတုေတြရဲ႔ သားေကာင္ျဖစ္ရမႈကုိ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၾကည့္ရင္ ေအာက္ပါအတုိင္း ေတြ႔ရပါတယ္။

၁) ဘက္လိုက္မႈ
တခါတရံမွာ သတင္းေထာက္ကုိယ္၌က ျဖစ္ေစ၊ အယ္ဒီတာကိုယ္၌က ျဖစ္ေစ တိုက္ပုိင္ရွင္ေၾကာင့္ျဖစ္ေစ ႏိုင္ငံေရးအရ ကုိယ္ေထာက္ခံတဲ့ ပါတီ သုိ႔မဟုတ္ လူတစ္ဦးဦး သာရာသာေၾကာင္းကုိ သတင္းတစ္ပုဒ္ပုဒ္ကုိ စိစစ္မႈမလုပ္ဘဲျဖစ္ေစ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိျဖစ္ေစ ထုတ္တတ္ပါ တယ္။ အဲဒီအခါမွာ လုပ္လုိက္တဲ့သတင္းဟာ မခုိင္လံုတဲ့သတင္း ဒါမွမဟုတ္ တခါတခါ သတင္းအမွား ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။

၂) သတင္းေထာက္နဲ႔အယ္ဒီတာရဲ႔ သတင္းအတတ္ပညာအားနည္းမႈ
ဒါကေတာ့ ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိတဲ့ အမွားမ်ိဳးပါ။ အေတြ႔အႀကံဳအားနည္းမႈေၾကာင့္ သတင္းအခ်က္အလက္ကုိ မစိစစ္ႏုိင္တာ၊ သတင္းရင္းျမစ္ကုိ အကဲမျဖတ္ႏိုင္တာေတြေၾကာင့္ သူတို႔ ကုိယ္တုိင္က သတင္းအတုျပဳလုပ္သူေတြရဲ႔အသံုးခ်ခံ ျဖစ္သြားတာမ်ိဳးပါ။ ပံုအတုေတြနဲ႔ ဗီဒီယုိအတု ေတြကို မစိစစ္ႏိုင္တာမ်ိဳးေတြမွာလည္း ဒီလိုမ်ိဳး ျဖစ္တတ္ပါတယ္။

၃) အမွားသံသရာလည္မႈ
တခါတခါမွာ အယ္ဒီတာက ေထာင္းတဲ့အတြက္ သတင္းေထာက္က Google လို ေနရာမ်ိဳးကေနၿပီး သတင္းအတြက္ အကုိးအကားကုိ ျမန္ျမန္ ရွာလိုက္ရတာမ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ဒီအခါမွာ စိစစ္ၿပီးသားသတင္းအခ်က္အလက္ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ တမင္တင္ထားတဲ့ အခ်က္အလက္အမွားကုိ ကူးမိၿပီး ကုိယ့္စာေစာင္မွာ ေဖာ္ျပတယ္။ အဲဒီလို အခ်က္အလက္အမွား အသံုးျပုထားတဲ့စာေစာင္ကို wiki လိုေနရာမ်ိဳးက စိစစ္ၿပီးသား အခ်က္အလက္ လို႔ယူဆၿပီး အတည္ျပဳတယ္။ ဒါကို ေနာက္ သတင္းေထာက္ေတြက မသိပဲ ထပ္အသံုးျပဳမိတာမ်ိဳးပါ။ ဒီေနရာမွာ အမွားဟာ အမွန္ျဖစ္ သေယာင္ေယာင္နဲ႔ လည္ေနတာမ်ိဳး ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။

၄) သတင္းရင္းျမစ္ရဲ႔လွည့္ဖ်ားမႈ
ဒါကေတာ့ အစိုးရေတြကထုတ္ျပန္တဲ့ အခ်ိဳ႔ေသာအခ်က္အလက္ေတြကုိ ယံုၾကည္ရတဲ့ရင္းျမစ္လို႔ထင္ၿပီး ယူသံုးရာကေန အခ်က္အလက္ အမွားေတြကိုသံုးစြဲမိၿပီး သတင္းအတုေတြ သတင္းအမွားေတြကို လုပ္မိတာပါ။ ဒီဟာက နံပါတ္ ၂ အခ်က္လို႔ ေျပာရင္လည္းရပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ အစုိးရတုိ႔ လႊတ္ေတာ္တို႔လို အာဏာရအသုိင္းအဝိုင္းေတြကေန ႏိုင္ငံေရးအလို႔ငွာ မီဒီယာကုိအသံုးခ်ၿပီး အခ်က္အလက္ အမွားေတြနဲ႔ လူေတြကုိ မႈိင္းတိုက္တာမ်ိဳးေတြကိုလည္း သတင္းမီဒီယာကနားမလည္ဘဲ အသံုးခ်ခံရတာမ်ိဳးပါ။
ဆုိေတာ့ကာ တကယ့္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ဆုိတဲ့ သတင္းဌာနေတြဟာလည္း လူေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတာမုိ႔လို႔ မွားတတ္ယြင္းတတ္ပါတယ္။ ဒါကိုေတာ့ မျငင္းလိုပါ။ ဒါေပမယ့္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ သတင္းမီဒီယာေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႔အမွားအတြက္ တာဝန္ခံရေလ့ရွိပါတယ္။ အနည္းဆံုး ေတာ့ မွားယြင္းေၾကာင္း ျပန္လည္ေဖာ္ျပရပါတယ္။ တရားစြဲခံရႏိုင္ပါတယ္။ စာဖတ္သူရဲ႔ယံုၾကည္မႈ ပ်က္စီးတဲ့အတြက္ အက်ုိးစီးပြားအရ ထိခုိက္နစ္နာမႈေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ မမွားေအာင္ ႀကိဳးစားၾကပါတယ္။

"ဘယ္သူေတြဟာ သတင္းမီဒီယာေတြကို မႀကိဳက္ဘူးလဲ"
သတင္မီးဒီယာေတြကို မႀကိဳက္တာက မ်ားေသာအားျဖင့္ အစိုးရနဲ႔ အာဏာရွိသူေတြပါ။ သတင္းမီဒီယာေတြက သူတို႔ကို ေထာက္ျပမႈေတြ ေဝဖန္မႈေတြလုပ္တဲ့အတြက္ မႀကိဳက္ပါဘူး။ မီဒီယာကုိ အစိုးရတုိင္းလိုလိုက မႀကိဳက္တဲ့အထဲမွာမွ အာဏာရွင္ေတြနဲ႔ တေဇာက္ကန္းအစုိးရ ေတြက သာၿပီး မႀကိဳက္တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေဒၚနယ္ထရမ့္ကုိ ၾကည့္ပါ။ ေဒၚနယ္ထရမ့္က သူ႔ကုိေဝဖန္တဲ့ မီဒီယာေတြ ကုိဆုိရင္ " ျပည္သူေတြရဲ႔ ရန္သူ"လို႔ေတာင္ တံဆိပ္ကပ္ပါတယ္။ CNN ကိုဆုိရင္ ထရမ့္က သတင္းအတုလုပ္သူေတြလို႔ေတာင္ စြပ္စြဲပါတယ္။ အစိုးရေတြနဲ႔အာဏာပိုင္ေတြက လံုၿခံဳေရးအေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔ ထိမ္ခ်န္ထားတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြဟာ လူထုအတြက္ အက်ိဳးရွိတယ္လို႔ သတင္းေထာက္ေတြကယံုၾကည္ၿပီး သတင္းျပဳလုပ္တဲ့အခါမွာေတာ့ သတင္းေထာက္ေတြ တရားစြဲခံရတာ ေထာင္ခ်ခံရတာမ်ိဳးအထိ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။

ေနာက္ထပ္ မီဒီယာေတြကို မႀကိဳက္တာကေတာ့ အစြဲႀကီးသူေတြပါ။ သူတို႔က သူတို႔ ခ်စ္သူခင္သူေတြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေကာင္းသတင္းသာ ၾကားလို ဖတ္လိုပါတယ္။ သူတုိ႔အေနနဲ႔ သူတို႔ တည္ေဆာက္ထားတဲ့ ဘန္ကာေလးထဲမွာသာ ေနလိုပါတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳးလူေတြအေနနဲ႔ သူတို႔ တန္ဖိုးထားတဲ့လူေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြကို သတင္းမီဒီယာေတြက ေဝဖန္ေစာေၾကာတဲ့အခါမွာ သတင္းမီဒီယာေတြကို မ်က္မုန္းက်ဳိးတတ္ ပါတယ္။ သတင္းမီဒီယာေတြဟာ သူတို႔ မႀကိဳက္တဲ့အေၾကာင္းအရာေတြကုိ အတုလုပ္ၿပီးေတာ့ ေရးေနတာလို႔လည္း ထင္တတ္ၾကပါတယ္။

ေနာက္တမ်ိဳးကေတာ့ သတင္းအတု ျပဳလုပ္သူေတြပါ။ သူတို႔ကေတာ့ တာဝန္အရကို သတင္းမီဒီယာေတြအေပၚ လူေတြက အယံုအၾကည္ ပ်က္လာေအာင္၊ သတင္းမီဒီယာေတြဟာ ဘက္လိုက္သူေတြ၊ ေငြေနာက္လိုက္သူေတြ၊ တုိင္းျပည္ေရာင္းစားသူေတြလို႔ ထင္လာေအာင္ကို စနစ္တက်စီမံကိန္းခ်ၿပီးေတာ့ တိုက္ၾကပါတယ္။ သူတို႔အတြက္ေတာ့ သတင္းအမွန္ေတြကို စိစစ္ေဖာ္ထုတ္သူေတြဟာ ရန္သူပါပဲ။
ဒါေတြကေတာ့ သတင္းမီဒီယာေတြကုိ ဆန္႔က်င္ဘက္အျဖစ္၊ ရန္သူအျဖစ္ ျမင္ေလ့ရွိတဲ့ သံုးမ်ိဳးသံုးစား ျဖစ္ပါတယ္။

"သတင္းမီဒီယာေတြနဲ႔ပဲ သတင္းအတုေတြကို ကာကြယ္မွာလား"
သတင္းအတုေတြ၊ သတင္းအမွားေတြကိုထိန္းဖို႔ ေလွ်ာ့ခ်ဖို႔ဆုိရင္ သတင္းမီဒီယာေတြမွာ တက္သမွ်ကိုပဲဖတ္မယ္ဆုိတဲ့ နည္းလမ္းနဲ႔လည္း မရပါဘူး။ Media Literacy လို႔ေခၚတဲ့ သတင္းနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အသိပညာေပးမႈကုိ လူေတြဆီ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ေရာက္ေအာင္ လုပ္ရမွာပါ။ လူေတြအေနနဲ႔ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကုိ စိစစ္ႏိုင္ဖို႔၊ ဆိုရွယ္မီဒီယာကုိသိနားလည္ဖို႔နဲ႔ ဒစ္ဂ်စ္တယ္လံုၿခံဳေရးဆုိင္ရာ အသိပညာေပးမႈ ေတြကုိ အစုိးရက ေက်ာင္းသင္ခန္းစာေတြမွာ ထည့္သြင္းေပးတာမ်ိဳးေတြ လုပ္ရပါမယ္။ အမုန္းစကားေတြမေျပာေအာင္နဲ႔ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြ မရွိေအာင္ လူလူခ်င္းတန္ဖိုးထားတတ္ေအာင္ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာေတြကို အဆင့္ျမွင့္ရပါမယ္။ လူငယ္မ်ိဳးဆက္ကုိတင္မကဘဲ လူႀကီးေတြကိုပါ သတင္းအခ်က္စိစစ္ဖို႔လိုတဲ့အေၾကာင္း အသိပညာေပးရပါမယ္။ ဒါမွသာ ေနာင္အနာဂတ္မွာ သတင္းအတုေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္မွာပါ။

တခ်ိန္ထဲမွာပဲ အစုိးရကုိယ္တုိင္ကစၿပီး သတင္းမီဒီယာေတြရဲ႔အခန္းက႑ကို ႁမွင့္တင္ေပးရပါမယ္။ ဆုိရွယ္မီဒီယာကေန ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြကို တိုက္ရိုက္တင္တာမ်ိဳးမလုပ္ဘဲ သတင္းမီဒီယာေတြဆီကုိ ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြပို႔ေပးတာမ်ိဳးေတြ အရင္လုပ္ၿပီးမွ ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြကုိ ဆိုရွယ္ မီဒီယာကေနတဆင့္ ကုိယ္တုိင္ထုတ္ျပန္တာမ်ိဳးကို လုပ္သင့္ပါတယ္။ ဒီလိုဆုိရင္ မလုိလားအပ္ဘဲနဲ႔ ထုတ္ျပန္ခ်က္အတုေတြ ထြက္လာတာ မ်ိဳးကို အထိုက္အေလ်ာက္ ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္မွာပါ။

သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေရးသားပုိင္ခြင့္ဟာလည္း သတင္းအတုေတြနဲ႔ ေကာလဟလေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္တဲ့ နည္းလမ္း တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အခ်ဳပ္အေနနဲ႔ေျပာလိုတာက အစုိးရအေနနဲ႔ သတင္းအတုေတြကုိ ေလွ်ာ့ခ်ခ်င္တယ္ဆိုရင္ သတင္းမီဒီယာေတြ ကုိ အျပစ္ဖို႔ေနတာ ဒါမွမဟုတ္ ဆုိရွယ္မီဒီယာကုိအျပစ္ဖုိ႔ေနတာ ဒါမွမဟုတ္ ဆိုရွယ္မီဒီယာကိုေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ၿပီး လူေတြကုိ ေထာင္ထဲ ပုိ႔ေနတာမ်ိဳးေတြလုပ္ေနမယ့္အစား လူေတြကိုယ္တုိင္ သတင္းအမွားေတြ သတင္းအတုေတြကိုဆန္႔က်င္လာေအာင္လုပ္ျခင္းက နည္းမွန္ လမ္းမွန္ ျဖစ္ေၾကာင္းပါ။

သတင္းမီဒီယာဟာ အစုိးရကို ဘယ္လိုပဲ ေဝဖန္ပါေစ သူ႔ဆီမွာ တာဝန္ယူမႈတာဝန္ခံမႈဆိုတဲ့မ်ဥ္းတေၾကာင္း ရွိေနပါတယ္။
ဆုိရွယ္မီဒီယာကေတာ့ ဘာကုိမွ တာဝန္ခံေနမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဆုိရွယ္မီဒီယာဆိုတာ လြယ္လြယ္ေျပာရရင္ စားပြဲတစ္ခ်ပ္နဲ႔တူပါတယ္။ လူတုိင္းက အလြယ္တကူဝင္ေရာက္ၿပီး ကုိယ္ႀကိဳက္တာကုိ စားပြဲေပၚတင္လို႔ရပါတယ္။ ဒီလုိတင္တဲ့ေနရာမွာလည္း အမည္မသိ ပုိင္ရွင္မဲ့ အေနနဲ႔တင္လို႔ရတဲ့ နည္းလမ္းေတြ အမ်ားအျပားရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆုိရွယ္မီဒီယာဟာ စိတ္မခ်ရတဲ့ေနရာတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။

သတင္းမီဒီယာကေတာ့ သူ႔မွာ လိုက္နာရမယ့္ က်င့္ဝတ္စည္းကမ္းေတြရွိတာမို႔လို႔ အထုိက္အေလ်ာက္ေတာ့ အားကိုးလို႔ရပါတယ္။ အစိုးရနဲ႔ တာဝန္ရွိသူေတြအေနနဲ႔ သတင္းမီဒီယာနဲ႔ဆုိရွယ္မီဒီယာဟာ ၿပိဳင္ဆုိင္ေနရတယ္လို႔ ထင္ေယာင္ထင္မွားျဖစ္မယ့္အစား သတင္းမီဒီယာဟာ သတင္းအတုထုတ္လုပ္တဲ့စက္ရံုေတြနဲ႔ ၿပိဳင္ဆုိင္ေနရတယ္လုိ႔ျမင္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အနာနဲ႔ေဆးဟာ မေဝးပဲ ျဖစ္ေနမွာပါ။ မီဒီယာကုိ အျမင္ ေစာင္းေနျခင္းဟာ အနာတျခား ေဆးတျခားပါပဲ။ တိုင္းျပည္အေနနဲ႔ ေရာဂါမလြန္ခင္ ေဆးေတြ႔ဖို႔ ဆုေတာင္းမိပါတယ္။
ျမတ္သူ
https://www.facebook.com/mgmyatthu5.12.91?__tn__=%2CdCH-R-R&eid=ARCKPCagN_wRsp7JJMYWnoJfjmDPQf_qeBOzS2rDkSzEPVK4qtNHXTDNfJ_C9_kYnWXtfJWVHgUwQS5F&hc_ref=ART4Z4uf6oXZetiPT-QiKMm1C62In6zeJ19ySHna1mPsjIuBJDaOYL3oGJd_SfXP4y4&fref=nf

0 comments:

Post a Comment