ျမန္မာကဗ်ာဖတ္ျခင္း(၃)
''မင္းတုန္းမင္း( ၁၈၁၄-၁၈၇၈)ရဲ့ အခ်စ္ကဗ်ာ'' စံညိမ္းဦး
၁။
ကုန္းေဘာင္(၁၁)ဆက္မွာ (၆)ဆက္က ၿမိ့ဳတည္နန္းတည္ဘုရင္ေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။' 'ၿမိ့ဳတည္နန္းတည္မင္း''ဆိုတဲ့ဂုဏ္ကို မက္ၾကတယ္။ မင္းတုန္းမင္းလည္း ပါဝင္တယ္။ ေခတ္သစ္မွာ ဘုရင္ရူးရူးၾကတာေတြထဲ စစ္အုပ္စုေခါင္းေဆာင္တေယာက္မွာလည္း အဲဒီေရာဂါလို႔ယူဆစရာ ရွိတယ္။ ေနျပည္ေတာ္ရယ္လို႔ ဖန္တီးယူတာရွိတယ္။
ကုန္းေဘာင္(၁၁)ဆက္မွာ (၆)ဆက္က ၿမိ့ဳတည္နန္းတည္ဘုရင္ေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။' 'ၿမိ့ဳတည္နန္းတည္မင္း''ဆိုတဲ့ဂုဏ္ကို မက္ၾကတယ္။ မင္းတုန္းမင္းလည္း ပါဝင္တယ္။ ေခတ္သစ္မွာ ဘုရင္ရူးရူးၾကတာေတြထဲ စစ္အုပ္စုေခါင္းေဆာင္တေယာက္မွာလည္း အဲဒီေရာဂါလို႔ယူဆစရာ ရွိတယ္။ ေနျပည္ေတာ္ရယ္လို႔ ဖန္တီးယူတာရွိတယ္။
ျမန္မာ့သက္ဦးဆံပိုင္ပေဒသရာဇ္စနစ္ဟာ (၁၈၈၅)ခုႏွစ္မွာ
ေနာက္ဆံုးနိဂံုးခ်ဳပ္တယ္။ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ နိဌိတံတယ္။ အဂၤလိပ္လက္ထဲ အထက္ဗမာျပည္ပါက်တယ္။
ျမန္မာ့ပေဒသရာဇ္ေခတ္ဟာ စက္မႈကမ႓ာကိုေလ့လာကာ ေခတ္မီေရးႀကိဳးပမ္းဆဲမွာပဲ အဆံုးသတ္ခဲ့ရတာလို႔
ဆိုႏိုင္တယ္။ အေတြးအေခၚအရလည္း ေယာမင္းႀကီးဟာ ရာဇဓမၼသဂၤဟက်မ္းနဲ႔ ဒီမိုကေရစီဆီမီးကို
မိတ္ဆက္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ေပမယ့္ သမိုင္းဟာ ကံေခခဲ့တယ္။ ၁၈၂၆ခု ပထမအဂၤလိပ္-ျမန္မာစစ္
အၿပီးေလာက္တည္းက ႀကိဳးပမ္းမႈတစြန္းတစကိုလည္း ဆင္ျခင္စရာရွိတယ္။
ေခတ္တခုအေရြ႔ဓမၼတာအတိုင္း အေဟာင္းျမင္နဲ႔အသစ္ျမင္ပဋိပကၡေတြဟာ
ႏိုင္ငံတိုင္းမွာျပသနာတက္တတ္သလိုပဲ ေႏွးေကြးတာေတြ၊ ေႏွာင့္ေႏွးတာေတြ၊ အလ်င္လိုတာေတြ၊
ခ်ိန္ဆတာေတြနဲ႔ပင္ပန္းတယ္။ ေနာက္ဆံုးဘုရင္ျဖစ္တဲ့ ေရွးဘုန္းႀကီးလူထြက္ ''သီေပါဘုရင္''ဟာ
ပိုလို႔ရြာပတ္ခဲ့လိမ့္မယ္လို႔ ယူဆတယ္။ ဘုရင္အရည္အခ်င္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပညာနိမ့္တယ္။ စီမံခန္႔ခြဲမႈနဲ႔လက္ရံုးစြမ္းရည္(ဝါ)စစ္ေရးအျမင္
အားမေကာင္းဘူး။ (ခုေခတ္ဆိုသမတျဖစ္ဖို႔ေတာင္မေသခ်ာ)။ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ သိမႈနဲ႔က်င့္မႈနားလည္ခ်က္
အားနည္းတယ္လို႔ ေခတ္ၿပိဳင္ မွတ္တမ္းေတြက အထူးျပဳတယ္။ စိတ္ႏွလံုးေကာင္းတယ္။ သိမ္ေမြ႔တယ္ဆိုတဲ့ဟာကလြဲၿပီး
မက္ေလာက္စရာသိပ္မရွိခဲ့သလို သိပ္မက်ယ္ဘူး။ ေခတ္မီေရးမ်ားထဲမွာမွ ဘုရင့္ထံုးတမ္း မိန္းမအမ်ားႀကီးထားရတဲ့စနစ္ၿဖိဳၿပီး
မိဖုရားအာဏာစက္ထက္ေတာ့ တလင္တမယားပံုစံကို စတင္
လက္ခံခဲ့ရတဲ့ ေနာက္ဆံုးသက္ဦးဆံပိုင္ ပေဒသရာဇ္ေခါင္းေဆာင္လည္းျဖစ္တယ္လို႔ ႀကံဖန္ၿပီးေျပာတတ္ၾကတာလည္းရွိတယ္။
တကယ္ေတာ့''ေယာက်္ားေကာင္း ေမာင္းမတေထာင္''အစဥ္အလာဟာ
ျမန္မာ့နန္းတြင္းအစဥ္အလာ ျဖစ္တယ္။ ဘုရင့္အသိုက္အၿမံဳႀကီး မ်ိဳးဆက္ထုတ္လုပ္ေရးအစီအမံနဲ႔
အျခားေသာႏိုင္ငံေရးရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ မ်ားစြာရွိေနမယ္လို႔ ယူဆစရာေတြရွိတယ္။ သီေပါမင္းလက္ထက္မွာ
ၿပိဳခဲ့တယ္။ ေခတ္မီအျမင္ေၾကာင့္မဟုတ္ဘဲ မိဖုရားရဲ့ေဇာင္းထမႈေၾကာင့္လို႔သာ ယူဆစရာျဖစ္တယ္။
သီေပါဘုရင္နဲ႔ အေထြေထြႏိႈင္းယွဥ္ ၾကည့္ရင္ သူ႔ေရွ႕ကဘုရင္လုပ္တဲ့ ''မင္းတုန္းမင္း''နဲ႔ေတာ့
မတူဘူး။ တျခားစီ။ (စကားခ်ပ္-ႏိုင္ငံေရးအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဘက္ကေတြးရင္ 'အင္းဝ' ေခတ္ေလာက္ကတည္းက
'မကၡရာမင္းသားႀကီး'လိုလူသာ ဘုရင္ျဖစ္ခဲ့ေသာ္ ေႏွာင္းေခတ္ပိုင္း 'ကုန္းေဘာင္ရာဇဝင္'ဟာ
တမ်ိဳးျဖစ္စရာ ရွိမယ္လို႔လည္းခံစားမိတယ္။)
၂။
မိဖုရားအစီအစဥ္ဆိုတာ ရွိတယ္။ (၁)နန္းမေတာ္။ (၂)ေျမာက္နန္းေတာ္။ (၃)အလယ္နန္းေတာ္။ (၄)အေနာက္နန္းေတာ္။ (၅)ေတာင္ ေဆာင္ေတာ္။ (၆)ေျခာက္ေဆာင္ေတာ္။ (၇)ေတာင္ေရႊေရး။ (၈)ေျမာက္ေရႊေရး။ ဒိတ္ဒိတ္က်ဲ(၈)ေယာက္ ျဖစ္တယ္။ က်န္တာ ေမာင္းမမိႆံ ကိုယ္လုပ္ေတာ္ တေလွႀကီးရွိႏိုင္ေပမယ့္ အညွာမဟုတ္ဘူး။ ေရႊတိုက္စာရင္းဝင္ေဂဇက္အရ မိဖုရား(၅၉)။ စာရင္းမဝင္ အပ်ိဳေတာ္ ေမာင္းမ မိႆံ ကိုယ္လုပ္ေတာ္(၄၅) စုစုေပါင္း(၁ဝ၄)ေယာက္ ရွိတယ္ဆိုတယ္။ ပတ္လည္ရိုက္ေတာ့ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ အုပ္ပင္းသိုက္ၿမံဳႀကီးအျဖစ္ ေတြ႔ၾကရတာမ်ားတယ္။ သက်သာကီႏြယ္အစဥ္အလာပဲေျပာေျပာ၊ သက္ဦးဆံပိုင္ ပေဒသရာဇ္ထံုးတမ္းပဲဆိုဆို ေမာင္လည္ႏွမလည္ ယူၾကတာပဲ။ ေသခ်ာတာက မနည္းတဲ့အေရအတြက္လို႔ ေျပာဖို႔ျဖစ္တယ္။
မိဖုရားအစီအစဥ္ဆိုတာ ရွိတယ္။ (၁)နန္းမေတာ္။ (၂)ေျမာက္နန္းေတာ္။ (၃)အလယ္နန္းေတာ္။ (၄)အေနာက္နန္းေတာ္။ (၅)ေတာင္ ေဆာင္ေတာ္။ (၆)ေျခာက္ေဆာင္ေတာ္။ (၇)ေတာင္ေရႊေရး။ (၈)ေျမာက္ေရႊေရး။ ဒိတ္ဒိတ္က်ဲ(၈)ေယာက္ ျဖစ္တယ္။ က်န္တာ ေမာင္းမမိႆံ ကိုယ္လုပ္ေတာ္ တေလွႀကီးရွိႏိုင္ေပမယ့္ အညွာမဟုတ္ဘူး။ ေရႊတိုက္စာရင္းဝင္ေဂဇက္အရ မိဖုရား(၅၉)။ စာရင္းမဝင္ အပ်ိဳေတာ္ ေမာင္းမ မိႆံ ကိုယ္လုပ္ေတာ္(၄၅) စုစုေပါင္း(၁ဝ၄)ေယာက္ ရွိတယ္ဆိုတယ္။ ပတ္လည္ရိုက္ေတာ့ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ အုပ္ပင္းသိုက္ၿမံဳႀကီးအျဖစ္ ေတြ႔ၾကရတာမ်ားတယ္။ သက်သာကီႏြယ္အစဥ္အလာပဲေျပာေျပာ၊ သက္ဦးဆံပိုင္ ပေဒသရာဇ္ထံုးတမ္းပဲဆိုဆို ေမာင္လည္ႏွမလည္ ယူၾကတာပဲ။ ေသခ်ာတာက မနည္းတဲ့အေရအတြက္လို႔ ေျပာဖို႔ျဖစ္တယ္။
ဒီလိုယဥ္ေက်းမႈအေဆာက္အအံုထဲကို အရပ္သားသူစိမ္းတရံစာ
ေရာက္လာၿပီဆိုရင္ေတာ့ ျပႆနာဟာ မေသးတတ္ဘူး။ မင္းတုန္းမင္း ဘုရင္မျဖစ္ခင္ ''ေမာင္လြင္''ဘဝကတည္းကခ်စ္သူ
မိသဲဟာ အရပ္သူျဖစ္တယ္။ ငယ္လင္ငယ္မယားတဲ့။ ဘုရင္ျဖစ္ေတာ့ နန္းတြင္းထံုးတမ္း
မိဖုရားအစီအစဥ္အရ'အရပ္သူ”မို႔ နံပါတ္(၁)''နန္းမေတာ္''ေနရာ ထားခြင့္မရွိဘူး။ နံပါတ္(၂)
''ေျမာက္နန္းမေတာ္''အဆင့္မွာ ထားေပးရတယ္။ ကာယကံရွင္'မိသဲ'က ျပႆနာမလုပ္ေပမယ့္ က်န္တဲ့နံပါတ္ေတြက
ကိြဳင္တက္တယ္။ အရပ္သူကို ဒုတိယအဆင့္လယ္ဗယ္ ဘြဲ႔ေပးထားလို႔။ ကိြဳင္အပူဆံုးက နံပါတ္(၃)အဆင့္
''အလယ္နန္းေတာ္ကဆင္ျဖဴမရွင္''ပဲ။
ပေဒသရာဇ္အာဏာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရတဲ့အေၾကာင္းတရားမ်ားစြာထဲမွာ
ရာဇဝင္သမိုင္းကို အျခားေထာင့္ကၾကည့္ရင္ ေျမာက္နန္းမေတာ္မိဖုရား ဂိုဏ္းနဲ႔ အလယ္နန္းေတာ္မိဖုရားဂိုဏ္းရဲ့
မညီညြတ္မႈဟာလည္း စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုဟာက'မင္းတုန္းမင္း'ရဲ့ အခ်စ္
အေၾကာင္းကိုပဲ ေျပာဖို႔ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ငယ္စဥ္က ဖတ္စာထဲမွာ မင္းတုန္းမင္းနဲ႔ငါးေျခာက္ျပား
ဇာတ္လမ္းထဲက 'ေမာင္လြင္'ဘဝရဲ့ ဆရာရင္းျဖစ္တဲ့ စံေက်ာင္းဆရာေတာ္ရဲ့စကားေလးဟာ ထင္ရွားတယ္။
''ငါလည္းသာသနာပိုင္မျဖစ္ဘူး။ မိသဲလည္းမိဖုရားႀကီးမျဖစ္ဘူး'' ဆိုတဲ့ဟာေပါ့။ မယားေတြဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား
မင္းတုန္းမင္းရဲ့အသဲအသက္ဗူးဟာ ''မိသဲ''ဆိုတဲ့ ေျမာက္နန္းမေတာ္လို႔ ဆိုတယ္။ 'မင္းတုန္းမင္း'ကဗ်ာေရးတယ္။
အခ်စ္ကဗ်ာေရးတယ္။ ဘယ္လိုအခ်စ္ကဗ်ာလဲ။
(၃)
မင္းတုန္းမင္းရဲ့ ကဗ်ာပံုသ႑ာန္နဲ႔အေၾကာင္းအရာက တကယ္ေတာ့ ထူးျခားလွတယ္ရယ္လို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုရင္တပါးရဲ့ ႏွလံုးစြမ္းရည္နဲ႔ ကဗ်ာလကၤာထံုပိုင္မႈကိုသာ ေလးစားစရာျဖစ္တယ္။ ဒီေနရာမွာ ကဗ်ာေခတ္ေတြကို နည္းနည္းေတာ့ ေျခဆင္းျပဳစရာရွိပါတယ္။ ပင္းယ၊ အင္းဝ၊ ေတာင္ငူ၊ ေညာင္ရမ္းတေၾကာကေနစီးလာတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာဟာ ရတနာပံုမႏၲေလးေခတ္မွာေတာ့ 'ကဗ်ာလည္းမက ေတးလည္း မက်'တဲ့ ေဘာလယ္၊ ေတးထပ္၊ သျဖန္၊ ခြန္းေထာက္၊ လြမ္းခ်င္းပံုသ႑ာန္ေတြ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရမွာျဖစ္တယ္။
မင္းတုန္းမင္းရဲ့ ကဗ်ာပံုသ႑ာန္နဲ႔အေၾကာင္းအရာက တကယ္ေတာ့ ထူးျခားလွတယ္ရယ္လို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုရင္တပါးရဲ့ ႏွလံုးစြမ္းရည္နဲ႔ ကဗ်ာလကၤာထံုပိုင္မႈကိုသာ ေလးစားစရာျဖစ္တယ္။ ဒီေနရာမွာ ကဗ်ာေခတ္ေတြကို နည္းနည္းေတာ့ ေျခဆင္းျပဳစရာရွိပါတယ္။ ပင္းယ၊ အင္းဝ၊ ေတာင္ငူ၊ ေညာင္ရမ္းတေၾကာကေနစီးလာတဲ့ ျမန္မာကဗ်ာဟာ ရတနာပံုမႏၲေလးေခတ္မွာေတာ့ 'ကဗ်ာလည္းမက ေတးလည္း မက်'တဲ့ ေဘာလယ္၊ ေတးထပ္၊ သျဖန္၊ ခြန္းေထာက္၊ လြမ္းခ်င္းပံုသ႑ာန္ေတြ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရမွာျဖစ္တယ္။
အေၾကာင္းအရာအားျဖင့္လည္း
ခ်စ္မႈႀကိဳက္မႈေတြ၊ အေျမွာက္အပင့္၊ အလြမ္းအေဆြး၊ အပူတိုက္၊ အမိႈင္တိုက္နဲ႔ ဘုန္းေတာ္က်ဴးေတြသာ
မ်ားတယ္။ မင္းတုန္းမင္းရဲ့ကဗ်ာကလည္း အဲ့ဒီလမ္းေဟာင္းထဲက ကဗ်ာတပုဒ္ျဖစ္တယ္။ အစဥ္ဆက္'ပံုသ႑ာန္လမ္းရိုး
''အေၾကာင္းအရာ လမ္းေဟာင္း'ကို ခ်ိဳးဖ်က္ေဖါက္ထြက္ၿပီး အသစ္ျမင္အသစ္ထြင္ခဲ့တာက သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းျဖစ္ခဲ့တယ္။
ေခတ္လူေတြယဥ္ၿပီးသား ဇာတ္ပြဲရုပ္ေသးပြဲသံုး ငိုခ်င္းအစပ္အဟပ္ျဖစ္တဲ့ 'မန္က်ည္းရြက္သတ္
နေဘထပ္ေလးခ်ိဳးရွည္'ကို ပံုသ႑ာန္သစ္အျဖစ္ ဆြဲထုတ္ဖန္တီးၿပီး ''မဟာေလးခ်ိဳးႀကီး''ရယ္လို႔
သံုးတယ္။ ''ေတးမ်ိဳးအၿပီးမသာမယာကို ေလးခ်ိဳးႀကီးမဟာကဗ်ာရယ္''တဲ့လား ဘာညာေဝဖန္ကဲ့ရဲ့ၾကတယ္
ဒါေပမဲ့ဆရာႀကီးရဲ့ ကဗ်ာပံုသ႑ာန္သစ္က
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက ေႂကြခဲ့တယ အေၾကာင္းရာေတြကလည္း ျမန္မာကဗ်ာ တေလွ်ာက္လံုး ကိုင္တြယ္ခဲ့တာေတြမဟုတ္တဲ့
အသစ္ေတြျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဇာတိ္မာန္၊ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရး၊ အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး၊ ဖက္ဆစ္ဆန္႔က်င္ေရး၊
ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စတာေတြျဖစ္တယ္။ အဖိႏိွပ္ခံလူထုဘက္က ရပ္တည္တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဆရာဒဂုန္တာရာက''ေခတ္ေပၚကဗ်ာအစ
ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းက''လို႔ရည္ညႊန္းတယ္။ အထက္ကဆိုခဲ့တဲ့အတိုင္း မင္းတုန္းမင္းရဲ့ကဗ်ာကေတာ့''
လမ္းရိုးလမ္းေဟာင္း'' ထဲက ကဗ်ာမ်ိဳးျဖစ္တယ္။ အခ်စ္ကဗ်ာျဖစ္တယ္။
(၄)
မွတ္သားရတဲ့ အခ်စ္ကဗ်ာ(၃)ပုဒ္မွာ (၂)ပုဒ္က 'မင္းတုန္းမင္း'ေရးတယ္။ က်န္၁ပုဒ္က 'စေလဦးပုည'နဲ႔ အပ်ိဳေတာ္'ခင္ဆံု'တို႔ပါဝင္ပတ္သက္ၿပီး တဆင့္လို႔ ယူဆစရာျဖစ္တယ္။ (၄ဝ)ေက်ာ္အရြယ္ 'စၾကာေဒဝီနန္းမေတာ္ေလာင္းလ်ာကို ပိုးတဲ့ကဗ်ာျဖစ္တယ္။ (၄ဝ)ေက်ာ္မိန္းမ တေယာက္ ကို ပိုးတဲ့ကဗ်ာကလည္း တမူထူးျခားလွတယ္။
မွတ္သားရတဲ့ အခ်စ္ကဗ်ာ(၃)ပုဒ္မွာ (၂)ပုဒ္က 'မင္းတုန္းမင္း'ေရးတယ္။ က်န္၁ပုဒ္က 'စေလဦးပုည'နဲ႔ အပ်ိဳေတာ္'ခင္ဆံု'တို႔ပါဝင္ပတ္သက္ၿပီး တဆင့္လို႔ ယူဆစရာျဖစ္တယ္။ (၄ဝ)ေက်ာ္အရြယ္ 'စၾကာေဒဝီနန္းမေတာ္ေလာင္းလ်ာကို ပိုးတဲ့ကဗ်ာျဖစ္တယ္။ (၄ဝ)ေက်ာ္မိန္းမ တေယာက္ ကို ပိုးတဲ့ကဗ်ာကလည္း တမူထူးျခားလွတယ္။
တကယ္ေတာ့ ဒါေတြကို ဆရာဦးေဘေမာင္တင္ရဲ့ေက်းဇူးျဖစ္တဲ့
''ျမန္မာစာေပသမိုင္း''တို႔၊ ေဒါက္တာသန္းထြန္းရဲ့ 'ျမန္မာစာေပသမိုင္းအစ' တို႔၊ ဆရာတိုက္စိုးနဲ႔မင္းယုေဝတို႔ရဲ့
'ျမန္မာစာမိတ္ဖြဲ႔'တို႔၊ ေဒါက္လွေဘရဲ့ ျမန္မာစာေပ ဧည့္ခံစာတန္းတို႔၊ ညိဳျမရဲ့ကုန္းေဘာင္ရာဇဝင္တို႔
စသျဖင့္အျပင္ ျမန္မာစာေပသင္ရိုးေတြမွာလည္း ေတြ႔ရမယ္မဟုတ္ေပမယ့္ ဆရာႀကီးေရႊျပည္ဦးဘတင္ရဲ့
ေဟာေျပာခ်က္ေတြနဲ႔ ဆရာဦးေမာင္ေမာင္တင္(မဟာဝိဇၨာ)ရဲ့ ေလ့လာမႈမ်ားအတြင္းဆီမွာသာ ေတြ႔ၾကရမွာျဖစ္တယ္။
မင္းတုန္းမင္းရဲ့ ဒီကဗ်ာ(၃)ပုဒ္ကို ကိုးကားသက္ေသတည္ဖို႔ကေတာ့
ဆရာႀကီးေရႊျပည္ဦးဘတင္သာ ျဖစ္တယ္။ ေဆာင္းပါးေရးတယ္ဆိုတာ ကူးခ်ၾကတာပဲဆိုတာထက္ပိုမိုေအာင္
က်ေနာ့္အျမင္အေတြးမ်ားကို ယူဆမိသလို ခံစားမိသလိုကို ရဲရဲေျပာဖို႔ႀကိဳးစားပါတယ္။ စိတ္ဝင္စား
စရာျဖစ္ရတာမို႔ တင္ျပျခင္းျဖစ္တယ္။ က်ေနာ့္အျမင္အရ ဘုရင့္အရည္အခ်င္းမ်ားစြာထဲမွာ စာေပနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး
တတ္ပြန္ကၽြမ္းက်င္မႈကို ေလးစားရတယ္။ ရွားတယ္လို႔ယူဆတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဘုရင္ဆိုတာ
ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့မိန္းကေလးကို စာတတန္ေပတတန္ ဖြဲ႔မေနတတ္ဘဲ အာဏာနဲ႔သိမ္းပိုက္ရင္သိမ္းပိုက္
(ဒါမွမဟုတ္) ေအာင္သြယ္ေတာ္နဲ႔ ႀကံဖန္က်ံဳးသြင္းယူတာမ်ိဳးသာ မ်ားတယ္။ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ရသည့္တိုင္ေအာင္ျဖစ္ေစ
ရၿပီးသားကို တခုတ္တရႏွစ္လိုဖြဲ႔ႏြဲ႔ေနတာမ်ိဳးလည္း နည္းပါးတတ္တယ္။ 'မင္းတုန္းမင္း'
ကေတာ့ဖြဲ႔ႏြဲ႔ခဲ့တယ္။ ဆြတ္ပ်ံ႔ခဲ့တယ္။ ရင္ခုန္သံကို အကၡရာထုဆစ္ခဲ့တယ္။ ထူးလို႔
မီးေမာင္းထိုးမိျခင္းျဖစ္တယ္။
(၅)
''ေရႊေမတၲာ ပိုမိုလွေခ်ငဲ့
ဗႏၲရ ပံုလို႔
ျမင္ရတိုင္းပ ရသခ်ိဳ
အမယ္အိုသည့္လား
ပါးေရက်ံဳ႔ဆံေတာ္ေကမွာ
ျဖဴေလေလ တိုး၍သနား
ခါးေတာ္က ေခြေခြ
ၾကင္နာတတ္ ထပ္ပြား
မွဲ႔နက္နီပံုမ်ားႏွင့္
ခ်စ္အားထပ္မံ
သူငယ္ျပန္အရြယ္ေရာက္လို႔
ဘယ္ကေလာက္ ေတြးလို႔မမွန္
မိုးအိႏၵသက္ႏွံငယ္
လိုက္စာရန္ စၾကာမ်ိဳးႏွင့္
ရွိခိုး၍အမယ္အို
လဲခ်င္လို႔ငို
ၾကင္နာဦးမို႔ေစတနာပိုတယ္
မလဲလို႔ ၿမဲပါစို႔ေလး။''
(ေျမာက္နန္းေတာ္မိဖုရားဘြဲ႔)
''ေရႊေမတၲာ ပိုမိုလွေခ်ငဲ့
ဗႏၲရ ပံုလို႔
ျမင္ရတိုင္းပ ရသခ်ိဳ
အမယ္အိုသည့္လား
ပါးေရက်ံဳ႔ဆံေတာ္ေကမွာ
ျဖဴေလေလ တိုး၍သနား
ခါးေတာ္က ေခြေခြ
ၾကင္နာတတ္ ထပ္ပြား
မွဲ႔နက္နီပံုမ်ားႏွင့္
ခ်စ္အားထပ္မံ
သူငယ္ျပန္အရြယ္ေရာက္လို႔
ဘယ္ကေလာက္ ေတြးလို႔မမွန္
မိုးအိႏၵသက္ႏွံငယ္
လိုက္စာရန္ စၾကာမ်ိဳးႏွင့္
ရွိခိုး၍အမယ္အို
လဲခ်င္လို႔ငို
ၾကင္နာဦးမို႔ေစတနာပိုတယ္
မလဲလို႔ ၿမဲပါစို႔ေလး။''
(ေျမာက္နန္းေတာ္မိဖုရားဘြဲ႔)
ဒါကို ျဖန္႔ခံစားရင္ ရင္နင့္သလို ၾကည္နဴးစရာလည္း
ျဖစ္ရတယ္။ ''ၾကင္ဦးမို႔ေစတနာပိုတယ္''တဲ့ လွပတဲ့အဖြဲ႔အျဖစ္ နင့္ရတယ္။ ငယ္လင္ငယ္မယား
မိသဲ။ ငယ္ကၽြမ္းငယ္ခ်စ္မိသဲ။ နံပါတ္တစ္ နန္းမေတာ္ေနရာလည္း ထားခြင့္မရခဲ့ဘူး။ နံပါတ္ႏွစ္
'ေျမာက္နန္းေတာ္'ေနရာ ထားေတာ့လည္း အရပ္သူကလာတာမို႔ ရန္မ်ားျပန္တယ္။ နန္းတြင္း အခ်င္းေဆးခဲ့ရသူမဟုတ္ရွာေတာ့
အမ်ားအလယ္မွာ သိမ္ငယ္ရွာမယ္။ ဒါေပမဲ့ ငယ္ကခ်စ္သက္လံုးပံုမို႔ ဘုရင့္မွာ ေမတၲာပိုရတယ္။
ဗႏၲရသရက္လို ခ်ိဳၿမိန္တယ္။ အိုသည့္တိုင္ ျမင္ရတိုင္း ခ်ိဳၿမိန္ေမတၲာနဲ႔ျဖစ္ရတယ္။ ပါးေရနားေရေတြတြန္႔ၿပီး
မင္းဆံျဖဴေတြတိုးတာနဲ႔အမွ် တိုးလို႔သနားရတယ္တဲ့။ ဇရာေၾကာင့္ မင္းခါးကိုင္းလာတာအမွ်
မွဲ႔နီမွဲ႔နက္ေတြ ကလည္းပြားေတာ့ ခ်စ္အားက ထပ္မံပိုရတယ္။ အၾကင္နာပိုရတယ္။
ၾကင္နာဦးမို႔ေစတနာပိုပါတယ္တဲ့။ မလဲလို႔ ၿမဲပါစို႔တဲ့။ ဖြဲ႔ပံု ေၾကြရတယ္။
(၆)
''ရာျပည္ျပည္ရွိပန္သ
တိုင္ေဗြရ ဥေသွ်ာင္
စန္းေငြလ တိမ္စင္လို
ႏိႈင္းမျမင္ ထီးျဖဴရိပ္ဖြား
ေတာ္ေလးဝ နတ္မုနီလို
တူသင့္သည္ မျခား။
သို႔ပါေသာ္ စိတ္ထားမွာ
မ်က္အားေတာ္လြန္ႂကြယ္
တနာရီအခ်ိန္ေလာက္တြင္
အေကာက္က မ်ားလွပါတယ္။
မျဖစ္သင့္မူငယ္ကို
ဋီကာငယ္ဥာဏ္ခ်ဲ႔လို႔
ပူရွာဖြဲ႔ မၾကည္လင္
ညိွဳးမာန္ကဝင္
ေရႊစိတ္ေတာ္
သူၾကည္လင္ေအာင္
သိၾကားပင္
လာစမ္းေတာ့ေလး။''
(အလယ္နန္းေတာ္မိဖုရားဘြဲ႔)
အလယ္နန္းမေတာ္ဟာ နံပါတ္(၃)မယားျဖစ္တယ္။ နန္းတြင္းေသြးျဖစ္တယ္။ အရပ္သူမိသဲကို နံပါတ္(၂)ထားတာကို မေက်လည္ဘူး။ တေလွ်ာက္လံုး အငံု႔စိတ္နဲ႔ပူတယ္။ မူလဗီဇကိုကလည္း မာန္ႀကီးတယ္။ ေဒါသႀကီးတယ္ဆိုတာထဲကပဲ ျဖစ္မယ္ယူဆစရာျဖစ္တယ္။ ဒါကိုမင္းတုန္းမင္းက သိတယ္။ ''တနာရီအခ်ိန္ေလာက္တြင္ အေကာက္က မ်ားလြန္းတယ္''တဲ့။ အင္အတန္ကိုစိတ္ရႈတ္လို႔ ဒီကဗ်ာနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ပံုပါပဲ။ ဘုရင္ခဗ်ာမွာ ခ်စ္လည္းခ်စ္တယ္။ ခပ္စြာစြာခပ္ထက္ထက္ဆိုေတာ့ တထိတ္ထိတ္အခ်စ္မ်ိဳး ထင္ပါရဲ့။ ဆင္ျဖဴမရွင္မိဖုရားလို႔လည္း ထင္ရွားတယ္။ အားလံုးကို ေၾကာက္ဒူးတုန္ေစတဲ့မိဖုရားျဖစ္တယ္။ ဓါးထက္တယ္။ ပါေတာ္မူသမိုင္းထိ ထင္ရွားတယ္။
''ရာျပည္ျပည္ရွိပန္သ
တိုင္ေဗြရ ဥေသွ်ာင္
စန္းေငြလ တိမ္စင္လို
ႏိႈင္းမျမင္ ထီးျဖဴရိပ္ဖြား
ေတာ္ေလးဝ နတ္မုနီလို
တူသင့္သည္ မျခား။
သို႔ပါေသာ္ စိတ္ထားမွာ
မ်က္အားေတာ္လြန္ႂကြယ္
တနာရီအခ်ိန္ေလာက္တြင္
အေကာက္က မ်ားလွပါတယ္။
မျဖစ္သင့္မူငယ္ကို
ဋီကာငယ္ဥာဏ္ခ်ဲ႔လို႔
ပူရွာဖြဲ႔ မၾကည္လင္
ညိွဳးမာန္ကဝင္
ေရႊစိတ္ေတာ္
သူၾကည္လင္ေအာင္
သိၾကားပင္
လာစမ္းေတာ့ေလး။''
(အလယ္နန္းေတာ္မိဖုရားဘြဲ႔)
အလယ္နန္းမေတာ္ဟာ နံပါတ္(၃)မယားျဖစ္တယ္။ နန္းတြင္းေသြးျဖစ္တယ္။ အရပ္သူမိသဲကို နံပါတ္(၂)ထားတာကို မေက်လည္ဘူး။ တေလွ်ာက္လံုး အငံု႔စိတ္နဲ႔ပူတယ္။ မူလဗီဇကိုကလည္း မာန္ႀကီးတယ္။ ေဒါသႀကီးတယ္ဆိုတာထဲကပဲ ျဖစ္မယ္ယူဆစရာျဖစ္တယ္။ ဒါကိုမင္းတုန္းမင္းက သိတယ္။ ''တနာရီအခ်ိန္ေလာက္တြင္ အေကာက္က မ်ားလြန္းတယ္''တဲ့။ အင္အတန္ကိုစိတ္ရႈတ္လို႔ ဒီကဗ်ာနဲ႔ မွတ္တမ္းတင္ပံုပါပဲ။ ဘုရင္ခဗ်ာမွာ ခ်စ္လည္းခ်စ္တယ္။ ခပ္စြာစြာခပ္ထက္ထက္ဆိုေတာ့ တထိတ္ထိတ္အခ်စ္မ်ိဳး ထင္ပါရဲ့။ ဆင္ျဖဴမရွင္မိဖုရားလို႔လည္း ထင္ရွားတယ္။ အားလံုးကို ေၾကာက္ဒူးတုန္ေစတဲ့မိဖုရားျဖစ္တယ္။ ဓါးထက္တယ္။ ပါေတာ္မူသမိုင္းထိ ထင္ရွားတယ္။
(၇)
''ဘီးပံုေတာ္ဆံေခြပတ္ကယ္နဲ႔
ေႂကြမတတ္ မူယာ။
ေရႊနားကပ္ မကူသာေပါင္
မဟူရာဆင္၍
သိမ္ေရက် ေရာ့ရည္းၿခံဳတယ္
ေၾကာ့နည္းပံု ဆန္းလိုက္ပါေပ။
ဝတ္လဲေတာ္ႀကိဳးအဝါမွာ
ခိုးနံ႔သာမေသြ႔
ရိုးရာသည္ဓေလ့မို႔
ျပကေတ့ ယဥ္ျပန္
မ်က္လံုးေတာ္ တမူသစ္တာက
ဇမၺဴရစ္ သိန္းမကတန္
ေရႊနန္းသူ ေခ်ာရွာဟန္မွာ
ေသာတာပန္ မိသူေ႒းကဲ့သို႔
ေျမးရွစ္က်ိပ္ ရေတာင္ဝယ္
ေရွးကထက္ဝယ္။
ေလးဆယ္ျပန္႔ ဇရာလယ္ေတာင္
ကညာမယ္ သာဘူးဗ်ေလး။''
(စၾကာေဒဝီ နန္းမေတာ္ဘြဲ႕)
''ဘီးပံုေတာ္ဆံေခြပတ္ကယ္နဲ႔
ေႂကြမတတ္ မူယာ။
ေရႊနားကပ္ မကူသာေပါင္
မဟူရာဆင္၍
သိမ္ေရက် ေရာ့ရည္းၿခံဳတယ္
ေၾကာ့နည္းပံု ဆန္းလိုက္ပါေပ။
ဝတ္လဲေတာ္ႀကိဳးအဝါမွာ
ခိုးနံ႔သာမေသြ႔
ရိုးရာသည္ဓေလ့မို႔
ျပကေတ့ ယဥ္ျပန္
မ်က္လံုးေတာ္ တမူသစ္တာက
ဇမၺဴရစ္ သိန္းမကတန္
ေရႊနန္းသူ ေခ်ာရွာဟန္မွာ
ေသာတာပန္ မိသူေ႒းကဲ့သို႔
ေျမးရွစ္က်ိပ္ ရေတာင္ဝယ္
ေရွးကထက္ဝယ္။
ေလးဆယ္ျပန္႔ ဇရာလယ္ေတာင္
ကညာမယ္ သာဘူးဗ်ေလး။''
(စၾကာေဒဝီ နန္းမေတာ္ဘြဲ႕)
ဒီဟာကေတာ့ မင္းတုန္းမင္းေရးတာ မေသခ်ာဘူးလို႔ဆိုေပမယ့္
မကင္းဘူး။ ေအာင္သြယ္ေတးထပ္လို႔ဆိုတယ္။ ဦးပုညနဲ႔အပ်ိဳေတာ္ခင္ဆံုတို႔နဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးႀကံတယ္လို႔ဆိုတယ္။
ေဂၚတယ္။ သူက မူလရာထား နန္းမေတာ္ျဖစ္တယ္။ တရားသမား။ ပရိယတ္သမား။ တည္ၿငိမ္တယ္။ ေအးေဆးတယ္။
ပညာတတ္ စာတတ္ေပတတ္မိန္းမတဦးလည္း ျဖစ္တယ္။ ပါ႒ိ၊ သကၠတ၊ ဘဂၤလီ၊ နာဂရီစာေတြ တတ္တယ္။ ေဗဒင္
တတ္ပြန္တယ္။ နကၡတ္ကၽြမ္းက်င္တယ္။ ဥာဏ္ျမင့္တယ္။ ၿပီးေတာ့ မင္းတုန္းမင္းကိုျပန္ႀကိဳက္ဖို႔ရာမွာ
သူ႔ေမာင္ေတာ္အရင္းအခ်ာ ပုဂံမင္းကို ထီးနန္းကခ်ခဲ့တဲ့သူဆိုေတာ့ ေတာ္ရံုေမတၲာနဲ႔ လက္ခံခဲ့တာေတာ့မဟုတ္ဘူး
ယူဆစရာျဖစ္တယ္။
တကယ္ေတာ့ မိဖုရားက အသက္(၄ဝ)ေက်ာ္ၿပီ။ (၄၂)ႏွစ္ခန္႔လို႔
မွတ္သားရတယ္။ ဥပုသ္သီလနဲ႔ေနတယ္။ အရြယ္ေတာ္ တဆိတ္မက ဟိုင္း အနည္ထိုင္ၿပီ။ အတုယူစရာက
(၄ဝ)ေက်ာ္အပ်ိဳဟိုင္းႀကီးေတြကို ပိုးတဲ့အခါ ဘယ္လိုဆိုတာပဲ။ မင္းတုန္းမင္းတို႔က ဒီကဗ်ာနဲ႔
ႏွဲ႔တယ္။ ကဗ်ာအနက္ဖြင့္ခံစားရင္ ေႂကြတာလည္းမေျပာနဲ႔ လဲေသသြားႏိုင္ပါတယ္။ တသက္တာလံုး
မင္းတုန္းမင္းကို ေခါင္းၿဖီးဆံသ ဆံထံုးေပးခြင့္ကို ဘယ္မိဖုရားကိုမွ ခြင့္မျပဳဘူး။ သူပဲမူပိုင္။
''မ်က္လံုးေတာ္ တမူသစ္တာက ဇမၺဴရစ္သိန္းမကတန္တယ္''တဲ့။ မ်က္လံုေတာ္ေလး ဖ်တ္ခနဲတမ်ိဳးကေနတမ်ိဳး
ေျပာင္းသြားတာေလးကိုက ေရႊစင္တသိန္းမက အဖိုးတန္တယ္တဲ့။ လွလိုက္တဲ့စာသား။ နန္းမေတာ္ဒူးညႊတ္က်မွာ
အေသအခ်ာပဲ။ ''ေလးဆယ္ျပန္႔ ဇရာလယ္ေတာင္ ကညာမယ္ သာဘူးဗ်ေလး''တဲ့ အဲ႔ဒီမွာ
ၿပီးသြားေရာ။
(၈)
ဆိုခဲ့သလို ျမန္မာကဗ်ာကို ကုန္းေဘာင္ ေနာက္ဆံုးမႏၲေလးကဗ်ာေခတ္ကေန အထက္ျပန္ၾကည့္ရင္ မ်ားျပားလွတဲ့အခ်စ္ကဗ်ာေတြ (မယ္ဘြဲ႔ေမာင္ဘြဲ႔)ေတြ႔ရမယ္။ ကဗ်ာေခတ္ေတြထဲမွာမွ ႏွလံုးသားအေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့အဖြဲ႔ေတြထဲမွာ ေတာင္ငူေခတ္ဟာ လန္ထြက္ေနတယ္။ အဓိကေတာ့ ရတုတံခြန္စိုက္'နတ္သွ်င္ေနာင္'ပဲ။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒုတိယနဝေဒးႀကီး။ စကားလံုးတီထြင္မႈအရေရာ အေတြးအရေရာဟာ ဒိပ္ဒိပ္က်ဲပဲလို႔ယူဆၾကတယ္။ မင္းတုန္းမင္းကဗ်ာကေတာ့ သာမာန္လို႔ယူဆႏိုင္ေပမယ့္ ရိုးရိုးနဲ႔လွေနတာကို ခံစားမိတယ္။ အထက္မွလည္း ႏွစ္သက္စရာအေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ဆိုခဲ့ၿပီးျဖစ္တယ္။ မယ္သဲ(ေျမာက္နန္းမေတာ္)ကို အၾကင္နာဦးမို႔။ ငယ္ခ်စ္မို႔။ အခ်စ္ဆံုးလို႔ယူဆဖို႔ရွိတယ္။ အရပ္သူကိုေနရာေပးတာဟာ တကယ့္စြန္႔စားမႈတရပ္ပဲ။ ေတာ္ရံုေမတၲာမဟုတ္လို႔ ေျပာစရာျဖစ္တယ္။ ေမတၲာဖြဲ႔ကဗ်ာ (၃)ပုဒ္လံုးဟာ သူ႔ဟာနဲ႔သူျဖင့္ လွပတဲ့ခံစားမႈမ်ားအျဖစ္ ေက်နပ္ရတယ္။
ဆိုခဲ့သလို ျမန္မာကဗ်ာကို ကုန္းေဘာင္ ေနာက္ဆံုးမႏၲေလးကဗ်ာေခတ္ကေန အထက္ျပန္ၾကည့္ရင္ မ်ားျပားလွတဲ့အခ်စ္ကဗ်ာေတြ (မယ္ဘြဲ႔ေမာင္ဘြဲ႔)ေတြ႔ရမယ္။ ကဗ်ာေခတ္ေတြထဲမွာမွ ႏွလံုးသားအေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့အဖြဲ႔ေတြထဲမွာ ေတာင္ငူေခတ္ဟာ လန္ထြက္ေနတယ္။ အဓိကေတာ့ ရတုတံခြန္စိုက္'နတ္သွ်င္ေနာင္'ပဲ။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒုတိယနဝေဒးႀကီး။ စကားလံုးတီထြင္မႈအရေရာ အေတြးအရေရာဟာ ဒိပ္ဒိပ္က်ဲပဲလို႔ယူဆၾကတယ္။ မင္းတုန္းမင္းကဗ်ာကေတာ့ သာမာန္လို႔ယူဆႏိုင္ေပမယ့္ ရိုးရိုးနဲ႔လွေနတာကို ခံစားမိတယ္။ အထက္မွလည္း ႏွစ္သက္စရာအေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ဆိုခဲ့ၿပီးျဖစ္တယ္။ မယ္သဲ(ေျမာက္နန္းမေတာ္)ကို အၾကင္နာဦးမို႔။ ငယ္ခ်စ္မို႔။ အခ်စ္ဆံုးလို႔ယူဆဖို႔ရွိတယ္။ အရပ္သူကိုေနရာေပးတာဟာ တကယ့္စြန္႔စားမႈတရပ္ပဲ။ ေတာ္ရံုေမတၲာမဟုတ္လို႔ ေျပာစရာျဖစ္တယ္။ ေမတၲာဖြဲ႔ကဗ်ာ (၃)ပုဒ္လံုးဟာ သူ႔ဟာနဲ႔သူျဖင့္ လွပတဲ့ခံစားမႈမ်ားအျဖစ္ ေက်နပ္ရတယ္။
နိဂံုးသတ္ပါမယ္။ ဒီစာစုနဲ႔ ဆရာႀကီးဦးေဘေမာင္တင္နဲ႔
ဆရာႀကီးေရႊျပည္ဦးဘတင္ကို ရွိခိုးအပ္ပါတယ္။ ေရႊျပည္ဦးဘတင္ရဲ့ စာပြဲသဘင္ အသံသြင္းေခြမွ
ေဟာခ်က္မ်ားကို'အေတြးအျမင္'မွာ အခန္းဆက္ခ်ေရးခဲ့တဲ့ ဆရာဝင္းတင့္ကိုလည္း ေက်းဇူးတင္ရပါတယ္။
တကၠသိုလ္စာသင္သားဘဝမွာ ျမန္မာစာေပကိုခ်စ္တတ္ေအာင္ စိတ္ဝင္စားေအာင္ သင္ၾကားေပးခဲ့တဲ့
မႏၲေလးတကၠသိုလ္ ျမန္မာစာ႒ါနနဲ႔ ဆရာဆရာမတို႔ကိုလည္း ဦးညႊတ္ပါတယ္။
စံညိမ္းဦး
၈၊ ၁၁၊ ၁၈
၈၊ ၁၁၊ ၁၈
0 comments:
Post a Comment