ရခိုင္ၿပည္ကအႀကမ္းဖက္မႈေတြဟာ အက်ည္းတန္တယ္ဆိုတာထက္ကို မ်ားစြာေက်ာ္လြန္ခဲ့ၿပီ။
ပိုထိတ္လန္႔ဖို႔ေကာင္းတာက ဒီေလာက္ အတိုင္းအတာထိၿဖစ္ၿပီးမွေတာ့ ဒီ့ထက္ ဘာပိုဆိုးႏိုင္စရာ႐ိွဦးမွာလဲလို႔ေၿပာႏိုင္ဖို႔ရာခက္တယ္။
လက္႐ိွၿပႆနာေပါက္ကြဲမႈဟာ ေရခ်ိန္အၿမင့္ဆံုးအဆင့္ရယ္လို႔ပင္ ဘယ္သူမွ အာမမခံႏိုင္၊ အႏွစ္ႏွစ္တြယ္ၿငိ
လိႈက္စားခဲ့ေသာအိုင္းအနာႀကီး ၿပည္ေပါက္ထြက္သည့္ႏွယ္။ အနာသက္သာဖို႔၊ မသတီစရာ အစြန္းအထင္းအေပအက်ံတို႔ကို
ေဆးေႀကာသန္႔စင္ဖို႔ ဦးစားေပးဗ်ာမ်ားရမွာၿဖစ္သလို၊ အ႐ွင္းေပ်ာက္မယ့္အေရး အၿမစ္ကြၽတ္ဖို႔ရန္လိုလွတယ္။
အဲဒီ့အၿမစ္က ဘာလဲ။ အရင္းခံေနတာ တစ္ၿမစ္မက လူအေၿပာမ်ားတဲ့ လူ၀င္မႈၿပႆနာ၊ ဘာသာေရးနဲ႔လူမ်ဴိးေရးၿပႆနာ၊
လူ႔အခြင့္အေရးအာမခံခ်က္နဲ႔ဥပေဒစိုးမိုးမႈၿပႆနာစတဲ့ ႏွစ္ၿမစ္ သံုးၿမစ္ ေပါင္းစံု ေနတာလား။
အဲဒီ့ၿပႆနာအမ်ဴိအစားဆိုတာေတြဟာ ၿဖစ္ေနတဲ့အေၿခအေနတစ္ရပ္အေပၚ ခ်ည္းကပ္ရာ ႐ႉေထာင့္အၿမင္ေတြပဲၿဖစ္တယ္။
အရင္းခံအေႀကာင္းႀကီးကေတာ့ ဒီၿပႆနာသာပဲရယ္လို႔ ယတိၿပတ္ပိုင္းၿခားေၿပာဖို႔ရာမၿဖစ္ႏိုင္၊
ဘယ္႐ႉေထာင့္အၿမင္ကေန ခ်ည္းကပ္သည္ၿဖစ္ေစ လူ၀င္မႈ၊ ဘာသာေရးနဲ႔လူမ်ိဳးေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရးအာမခံခ်က္နဲ႔ဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတဲ့နယ္ပယ္အားလံုးဟာ
တစ္မ်ိဳးကို အစဆြဲရင္ၿဖင့္ က်န္အမ်ိဳးအစားေတြပါတသီႀကီးအလိုလိုပါလာမယ့္ တစ္မ်ိဳးနဲ႔တစ္မ်ိဳးယွက္ေထြးေနႀကတာမ်ိဳး။
ကိုယ္ယံုႀကည္အားသန္ရာထူေထာင္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့ မတူေသာႏိုင္ငံေရးနဲ႔ေဘာဂေဗဒနည္းစံနစ္ေတြကိုသာဖယ္လိုက္ရင္ၿဖင့္ ဒီမိုကေရစီရဲ႔ပင္မအႏွစ္သာရဆိုတာ လူ႔အခြင့္အေရးပဲၿဖစ္တယ္၊ ဒါဟာ အၿငင္းပြားဖြယ္မ႐ိွတဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကမၻာရဲ႔ စံႏံႈးတန္ဖိုးပဲ။ ဒါ့ေႀကာင့္ ခင္ဗ်ားဟာ ပြင့္လင္းေသာလူ႔ေဘာင္ရဲ႔ ဒီမိုကရက္တစ္အႏွစ္သာရမ်ားကို ကိုယ္စားၿပဳထင္ဟပ္တယ္ဆိုတဲ့ ကိုယ့္စံတန္ဖိုးမ်ားအေပၚ စိတ္ခ်ယံုႀကည္စြာနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး႐ႉေထာင့္ကေနခ်ည္းကပ္ၿခင္းၿပဳၿပီ ဆိုႀကပါစို႔။ ဒီအခါ လူ႔အခြင့္အေရးကို ဘယ္သူေတြက က်ဴးလြန္ေနသလဲဆိုတဲ့တရားခံ႐ွာဖို႔၊ ဘယ္သူေတြ အက်ဴးလြန္ခံေနရသလဲဆိုတဲ့ ကိုယ္ရပ္တည္ေပးဖို႔ရာဘက္ကြဲၿပားဖို႔ အသားေပးရတယ္။ ဒီအခါ အဆက္ဆက္ေသာစစ္အစိုးရေအာက္ ႏိုင္ငံသားအားလံုးရဲ့အခြင့္အေရးမ်ား အသိအမွတ္မၿပဳ ခ်ဴိးဖ်က္က်ဴးလြန္ခံရပံုမ်ိဳး တရားခံစစ္အစိုးနဲ႔အက်ဴးအလြန္ခံအမ်ားၿပည္သူရယ္လို႔ အာဏာ႐ွင္စံနစ္ဆန္႔က်င္ေရးစိတ္ဓာတ္လို ၀ိ၀ါဒကြဲစရာမ႐ိွ တစ္စိတ္တည္းတစ္၀မ္းတည္း တစ္သေဘာတည္းညီတဲ့အေႀကာင္းခံအမွန္တရားတစ္ရပ္ ရခိုင္အေရးမွာ ႏိုင္ငံသားအားလံုးရဲ႔အႀကား ၿဖစ္ထြန္းေနရဲ႔လား၊ ၿဖစ္ထြန္းႏိုင္ပါ့မလား။ ႀကည့္ရေအာင္။
လူ႔အခြင့္အေရးလမ္းေႀကာင္းမွေလွ်ာက္လွမ္းၿပီး လူ႔အခြင့္အေရးကိစၥေၿပာၿပီဆို ဘယ္သို႔ေသာအေႀကာင္းအရာေပၚမွာမူတည္လို႔ ဘယ္လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရတာလဲဆိုတာကို ေၿပာမွၿဖစ္မယ္။ လူအမ်ားစုနဲ႔မတူေသာဘာသာတရားတစ္ခုကိုသက္၀င္တဲ့ လူအမ်ားစုနဲ႔မတူေသာမ်ိဳးႏြယ္စုၿဖစ္ရၿခင္းအတြက္ ၿဖစ္တည္႐ိွမႈတစ္ခုလံုး အပလပ္ခံရကာ ပစ္မွတ္ထားအတိုက္အခိုက္ခံေနရတဲ့လူေတြရဲ့အခြင့္အေရးဘက္က ရပ္တည္တယ္ဆိုတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး႐ႉေဒါင့္ကို စမ္းစစ္မယ္။ ဘယ္ဘာသာ၀င္ဘယ္လူမ်ိဳးစုၿဖစ္ရၿခင္းအတြက္ဆိုကတည္းက ဘာသာေရးနဲ႔လူမ်ိဳးေရးဟာ အခင္းၿဖစ္ပြားရာရဲ့မူလအေႀကာင္းခံၿဖစ္ေႀကာင္း ခ်န္ထားခဲ့လို႔မရ၊ လူ႔အခြင့္အေရး႐ႉေဒါင့္မွာ ဘာသာေရးနဲ႔လူမ်ိဳးေရးဟာ တစ္ပါတည္းတြဲပါတယ္။ ကိုင္း... ဘယ္လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရတာလဲဆိုရင္..ၿဖစ္တည္႐ိွမႈတစ္ခုလံုးအပလပ္ခံရေနရတာဆိုတဲ့ အစဥ္အဆက္အေၿခခ်ေနထိုင္ရာလူမ်ိဳးစုတစ္ခုအၿဖစ္ အၿငင္းပယ္ခံရၿခင္းနဲ႔ ႏိုင္ငံသားၿဖစ္မႈအၿငင္းပယ္ခံရၿခင္းတို႔ဟာ လူ၀င္မႈအေရးလို႔တိုက္႐ိုက္အနက္ထြက္ေနၿပန္တာပဲ မဟုတ္လား။ အၿငင္းပြားဖြယ္လူ၀င္မႈအေရးဆိုတာကလည္း ဥပေဒသက္၀င္စိုးမိုးၿခင္း႐ိွမ႐ိွနဲ႔ သက္၀င္စိုးမိုးေနတဲ့ဥပေဒ မွ်တညီညြတ္မႈ႐ိွမ႐ိွဆိုတဲ့ဥပေဒအေရးကိစၥပဲ မဟုတ္လား။ ဒါ့အၿပင္ အေၿခခ်ေနထိုင္ရာနယ္နမိတ္နဲ႔ ကူးသန္းသြားလာခြင့္၊ အိုးအိမ္ေၿမယာစီးပြားပိုင္ခြင့္နဲ႔ပညာသင္ႀကားပိုင္ခြင့္လို အၿခင္းအရာမ်ားကလည္း ဥပေဒနဲ႔အာမခံရမယ့္အေရးကိစၥေတြပဲမဟုတ္လား။ ဆိုလိုတာက လူၿဖစ္ရင္ၿပီးတာပဲ၊ လူ႔အခြင့္အေရးလိုင္းတင္ႏိုင္ၿပီ၊ ရပ္တည္ေပးတာလံုေလာက္ၿပီလို႔ယူဆၿခင္းဟာ မလံုေလာက္၊ ၿပႆနာဟာ လူၿဖစ္ၿခင္းမၿဖစ္ၿခင္းမဟုတ္ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့စကားလံုးကိုကိုင္တြယ္ရဲပါမွ အဓိပၸာယ္႐ိွမယ္။
ဒီသေဘာအတိုင္း အၿပန္အလွန္ပဲ၊ တရားမ၀င္လူ၀င္မႈက လက္သည္အေႀကာင္းပဲလို႔ယံုႀကည္ယူဆရႉၿမင္ရာမွာေရာ မ်က္ေမွာက္ရခိုင္အေရးဟာ လူမ်ိဳးေရးနဲ႔ဘာသာေရးအေပၚအေၿခမခံပါဘူးလို႔ၿငင္းဆိုၿခင္းငွာ က်ဴိးေႀကာင္းမဆီေလ်ာ္မခိုင္လံုႏိုင္၊ အမ်ိဳးကိုေစာင့္ေ႐ွာက္လို၊ ဘာသာ သာသနာကိုကာကြယ္လို၊ နယ္ေၿမပိုက္နက္ကိုထိန္းခ်ဴပ္လိုတဲ့ ၀ံသာႏုအမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဟာအရင္းခံအေႀကာင္းဆိုတာ အလြန္ထင္႐ွားစြာေဖာ္ၿပႀကရတယ္။ ေဒသခံမ်ဴိးႏြယ္စုအၿဖစ္ၿငင္းပယ္ဖို႔၊ ႏိုင္ငံသားၿဖစ္မႈအေပၚထိန္းခ်ဴပ္ဖို႔ရာ ဥပေဒေႀကာင္းအရေတာင္းဆိုရတယ္။ ဒီေတာ့ ရခိုင္အေရးဟာ လူ႔အခြင့္အေရးပါ၊ လူ၀င္မႈအေရးပါ၊ ဥပေဒအေရးပါ၊ လူမ်ိဳးေရးဘာသာေရးပါလို႔ ဟိုႏွယ္သည့္ႏွယ္ခြဲၿခားေၿပာလို႔ တစ္လိုင္းတည္း သီးသန္႔ပိုင္းၿခားခ်ည္းကပ္ဖို႔ရာမၿဖစ္ႏိုင္။ တစ္ႏြယ္ငင္တစ္စင္ပါတဲ့ ဆက္စပ္ပတ္သက္သမွ်အရင္းခံမွန္သမွ်ကို ၿပႆနာအၿဖစ္လက္ခံ႐ႉၿမင္မွ ေရ႐ွည္အေရးၿပီးႏိုင္မယ္။
လူ႔အခြင့္အေရးသမားမ်ား သတိထားအဆင္ၿခင္သင့္ဆံုးအရာကေတာ့ ငါတို႔ဟာ ပိုယဥ္ေက်းေကာင္းၿမတ္တဲ့ ကမၻာ့အမြန္စံတရားတို႔ကိုစြဲကိုင္ထားႀကသူေတြဆိုတဲ့၊ က်င့္၀တ္အရာသာလြန္သူစိတ္ဘ၀င္အစြဲ စြဲမိႀကမွာကိုပဲ။ ဒီစိတ္ဘ၀င္မ်ိဳးစြဲၿငိၿပီဆို အယူမတူသူက်န္လူေတြကို လူမ်ိဳးေရးခြဲၿခားသူ၊ ဘာသာအယူသည္း အေတြးအၿမင္မက်ယ္ၿပန္႔သူေတြအၿဖစ္ႏိွမ့္ခ်႐ႉၿမင္စိတ္အေလးကဲကာ ကိုယ္ကိုယ္၌ တပါးသူရဲ႔မတူရာအၿမင္အေၿခတည္ရာအေႀကာင္းခံမ်ားအေပၚနားလည္လိုစိတ္နည္းပါးကာ ကိုယ္ေမြ႔ေပ်ာ္ရာ သက္ေတာင့္သက္သာ႐ိွရာအေတြးအ၀န္းအ၀ိုင္းထဲကမထြက္ႏိုင္ ႐ိွေပလိမ့္မယ္။ ကိုယ့္ရဲ့က်င့္၀တ္ပိုင္းအၿမင္ဆိုတာ အၿမင္တူသူအခ်င္းခ်င္းႀကားနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာအၿမင္မွာ ေက်ာသပ္ရင္သပ္အလုပ္ခံရဖို႔ေလာက္မဟုတ္၊ ကိုယ့္တိုင္းၿပည္ ေ႐ြ႔ရာလမ္း ပိုေကာင္းပါေစေႀကာင္းရည္႐ြယ္တဲ့စိတ္ေစတနာသာအရင္းခံအပ္ရဲ႔ မဟုတ္လား။ လူ႔အခြင့္အေရးစံႏံႈးမ်ားမွေသြဖီေသာအၿမင္႐ိွသူေတြအၿဖစ္ ကိုယ္သတ္မွတ္ရာကိုယ္နဲ႔မတူသူမ်ားဟာ စစ္အစိုးရကဲ့သို႔ တသီးတၿခားထီးထီးထင္းထင္းကြဲထြက္ကြဲၿပားေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းတစံုတရာ ဘာအင္စတီက်ဴး႐ွင္းရယ္လို႔ အတိတက်မေၿပာႏိုင္၊ သူတို႔လည္းပဲ ကိုယ္ေကာင္းစားေစလိုတဲ့ ကိုယ္ေၿပာင္းလဲေစလိုတဲ့ ကိုယ့္တိုင္းၿပည္အတြင္းကႏိုင္ငံသားေတြခ်ည္းမဟုတ္လား။ မင္းတို႔ပညာမတတ္ဘူး..မင္းတို႔အၿမင္က်ဥ္းေၿမာင္းတယ္.. မင္းတို႔အသိေခါင္းပါးတယ္ဆိုတာထက္ ဘာ့ႀကာင့္ ပညာမဲ့ အၿမင္လြဲသိမႈနိမ့္ပါးရသလဲဆိုတဲ့ တရားကိုယ္အေႀကာင္းမ်ားကိုအေၿဖ႐ွာမွ ၿဖစ္ေတာ့မယ္။ ပညာတတ္ၿပီးႏိုင္ငံၿခားေနလည္း လူမ်ိဳးေရးခြဲၿခားမုန္းတီးမႈ၀ါဒလက္ကိုင္ထားသူအခ်ိဳ႔႐ိွသမို႔၊ သူတို႔တည္ေဆာက္ရာအၿမင္မ်ား ပညာဥာဏ္အေပၚတကယ္ေရာ အေၿခခံ၏မခံ၏စိတ္ၿဖာၿပၿခင္းမ်ိဳးနဲ႔ ဘာ့ေႀကာင့္လြဲေခ်ာ္ရသလဲဆိုတာေတြကို အယူအဆေရးရာ တန္ၿပန္ေခ်ပရင္းမ်ဴိးကသာ အေ႐ွ႔သို႔တိုးႏိုင္မယ္။
ဘာၿဖစ္လို႔ လူအခ်ိဳ႔ဟာ အၿပိဳင္ယွဥ္ထိုးစမ္းစစ္ဖို႔ရာ အၿခားက်င့္၀တ္စံႏံႈးတို႔အေပၚၿငင္းပယ္ၿပီး ၀ံသာႏုဒိုင္ေမး႐ွင္းတစ္ခုထဲေက်ာက္ခ်ကာ မ်ိဳးေစာင့္တရားမ်ိဳးစစ္တရားကိုသာ စိတ္အာ႐ံုအေပၚလႊမ္းၿခံဳထားရသလဲ။ စစ္အစိုးရလို အင္စတီက်ဴး႐ွင္းမ်ိဳးကသာ သူတို႔ရဲ႔ ႏိုင္ငံေရးရည္မွန္းခ်က္အက်ိဳးအၿမတ္ရ႐ိွဖို႔ရာ ႀကံ႐ြယ္ခ်က္႐ိွ႐ိွ အမ်ိဳးသားေရးအစြန္းေရာက္တရားကို ၀ါဒေရးရာကိုင္စြဲအသံုးခ်တတ္႐ိုးမွန္ေပသိ၊ ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းအေနနဲ႔ ၀ံသာႏုတရားရဲ႔အစြန္းဘက္မွာရပ္တည္မိၿခင္းမ်ိဳးဟာ တစ္ကိုယ္ရည္အက်ိဳးစီးပြားတစ္ခုခုကိုငံ့လင့္ၿပီး တြက္ကိန္းနဲ႔အမ်ိဳးခ်စ္ၿပတာမ်ဴိး ဘယ္ဟုတ္ႏိုင္ပါ့မလဲ။ တကယ့္ကို ကိုယ္ဘယ္သူဘယ္၀ါဆိုတဲ့အိုင္ဒဲန္တတီအေပၚ ကာကြယ္လို၊ ေစာင့္ေ႐ွာက္လိုၿခင္းအရင္းခံစိတ္နဲ႔ ဘယ္အရာေတြက ကိုယ့္ကိုကိုယ္စားၿပဳသလဲ ဒါမွမဟုတ္ ဘယ္အရာေတြအေပၚ ကိုယ္ကကိုယ္စားၿပဳသလဲဆိုၿပီး ငါက ဘယ္သူဘယ္၀ါ ဘယ္ပံုဘယ္ပန္း၊ ငါနဲ႔မတူသူက ဘယ္သူဘယ္၀ါ ဘယ္ပံုဘယ္ပန္းရယ္လို႔ခြဲၿခား ကလပ္စီဖိုင္းလုပ္ပစ္ႀကတာ။ ဒီလို အိုင္ဒဲန္တတီ႐ိွဖို႔အေရး ခြဲၿခားသတ္မွတ္မႈ ကလပ္စီဖိုင္းလုပ္တယ္ဆိုတာ တကယ္ေတာ့ လက္၀ဲသမား၊ ဖရီးသင္ကာ၊ သတ္သတ္လြတ္စားသူ၊ ေက်ာက္ပြဲစား၊ စေနတံၿမက္အသင္း၀င္ ဘယ္သူမဆိုလုပ္ႀကတာပဲ။ လက္၀ဲသမားက ေက်ာက္ပြဲစားအုပ္စုထဲပါ၀င္ဖို႔ခဲယဥ္းတဲ့စံတန္ဘိုးေတြ တသီးတသန္႔ကြဲၿပားတဲ့အုပ္စုေတြၿဖစ္ႏိုင္သလို၊ သတ္သတ္လြတ္စားသူဟာ စေနတံၿမက္အသင္း၀င္လည္းဟုတ္ေနႏိုင္တဲ့ စံတန္ဘိုးေတြ မွ်ေ၀တည္႐ိွႏိုင္တဲ့အုပ္စုေတြလည္းၿဖစ္ေနႏိုင္တာပဲ။
၀ံသာႏုအစြန္းေရာက္က်မွ ဘာလို႔မွားတဲ့လြဲတဲ့လမ္းလို႔ ဆိုအပ္သလဲ။ ထိန္းသိမ္းေဖာ္ေဆာင္လိုတဲ့အိုင္ဒဲန္တတီဟာ ၿပည္ေထာင္စုဖြားႏိုင္ငံသားၿဖစ္ၿခင္းဆိုခဲ့ရင္၊ ဒါကို အမ်ိဳးအႏြယ္၊ ဘာသာတရား၊ ဘာသာစကားနဲ႔အသားအေရာင္တို႔အလီုက္ ခြဲၿခားကလပ္စီဖိုင္းလုပ္ၿပီဆို ၿပည္ေထာင္စုဆိုတာရဲ႔ အႏွစ္သာရအဓိပၸာယ္ကို တကယ္ေရာေစ့ငံုနားလည္ၿပီး မတူကြဲၿပားရာမ်ားကို ႏိုင္ငံေရးအရအာမခံခ်က္ေပးႏိုင္တဲ့စံနစ္တစ္ရပ္ထူေထာင္ဖို႔ရာ ဦးတည္ေမွ်ာ္မွန္းတဲ့ အမ်ိဳးအစားအဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ပိုင္းၿခားၿခင္းဟုတ္မဟုတ္ဆိုတဲ့ ဘယ္မွ် ႏိုင္ငံေရးအရမွန္ကန္မႈ႐ိွသလဲဆိုတာ စမ္းစစ္ဖို႔ပဲ။ ဘယ္အရာေတြတူသလဲဆိုတဲ့အေပၚမွာပဲအသားေပးတဲ့၀ံသာႏုအစြန္းေရာက္တရားနဲ႔ ကလပ္စီဖိုင္းလုပ္ၿခင္းမ်ိဳးဟာ ၿပည္ေထာင္စုစံနစ္တည္ေဆာက္မယ္ဆိုတဲ့ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဖီလာဆန္႔က်င္၊ ဘယ္အရာေတြမတူဘူးလဲဆိုတဲ့အေပၚမွာသာအသိအမွတ္ၿပဳတဲ့ ကလပ္စီဖိုင္းလုပ္ၿခင္းမ်ိဳးသာ ၿပည္ေထာင္စုစံနစ္နဲ႔ေလ်ာ္ညီတဲ့ႏိုင္ငံေရးအမွန္ကို ရႏိုင္မယ္။ အလြယ္ေၿပာရရင္ ၿမန္မာဆိုတဲ့အိုင္ဒဲန္တတီကို တူရာ အမ်ိဳးအႏြယ္၊ ဘာသာတရား၊ ဘာသာစကားနဲ႔အသားအေရာင္တို႔အေပၚအေလးမူမႈလြန္ကြၽံတဲ့၀ံသာႏုတရားအေပၚ အေၿခၿပဳဖန္တီးၿခင္းက ႏိုင္ငံေရးအရမွားတယ္။ ႏိုင္ငံေရးမွားေတာ့ ဘာၿဖစ္သလဲဆို ႏိုင္ငံသားမ်ားကို အကာအကြယ္လံုၿခံဳမႈေပးႏိုင္တဲ့ႏိုင္ငံရယ္လို စုစည္းတည္ေထာင္လို႔မရႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အႀကမ္းဖက္မႈအသြင္ထိကူးေၿပာင္းသြားႏိုင္တဲ့ ပဋိပကၡေတြ ရလာဒ္အၿဖစ္ထြက္လာတာ ရခိုင္အေရးကသက္ေသပဲ။
ကိုယ့္ရဲ႔ စံျပဳရာမ်ားလြဲေခ်ာ္ၿခင္းကေန မွားယြင္းတဲ့လမ္းလိုက္မိသမို႔ ကိုယ့္ရဲ့ႏိုင္ငံေရး ဘယ္ေလာက္ထိမေအာင္မၿမင္ၿဖစ္ရ၊ ရည္မွန္းရာနဲ႔ ေၿပာင္းၿပန္အက်ိဳးသက္ေရာက္ရတယ္ဆိုတာကို လကၤ်ာစြန္းေရာက္၀ံသာႏုမ်ား သင္ခန္းစာယူသင့္တယ္။ အစၥလာမ္မစ္ စစ္ေသြးႂကြအေၿခခံ၀ါဒီေတြဟာလည္း ဂ်ဴးမုန္း အၿဖဴမုန္းစိတ္ကိုေမြးၿမဴလို႔ ကိုယ့္ရဲ႔အိုင္ဒဲန္တတီအထိပါးခံရၿခင္းကေနကာကြယ္လိုၿခင္းက အစၿပဳသားေပါက္ခဲ့တာပဲ။ အစၥလာမ္မစ္စစ္ေသြးႂကြေတြရန္ကကာကြယ္ဖို႔ဆိုၿပီး ကိုယ္လည္း လူမ်ဴိးေရးခြဲၿခားမုန္းတီးမႈကိုစြဲကိုင္မိရင္ ဘာအဓိပၸာယ္႐ိွေတာ့မွာလဲ။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးဇာတ္ခံုေပၚမွာလည္း မေအာင္ၿမင္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ လူ၀င္မႈနယ္ၿခားၿပႆနာဆိုၿပီး ေႂကြးေႀကာ္တယ္ဆိုကတည္းက ကိုယ့္တစ္ႏိုင္ငံထဲရဲ့ၿပည္တြင္းေရးအၿဖစ္ ပံုေဖာ္လို႔မရ။ အနည္းဆံုး ႏွစ္ႏိုင္ငံကိစၥ၊ ႏွစ္ႏိုင္ငံတည္း႐ွင္းလို႔မႏိုင္ သေဘာတူမႈမရတဲ့အခါ ႏိုင္ငံတကာကိစၥၿဖစ္သြားေႀကာင္းသေဘာက္ေပါက္သင့္တယ္။ ဒီအခါ ႏိုင္ငံတကာကိုမစြက္ဖက္နဲ႔လို႔ ေကာ္ဆဲလို႔ မရ၊ ကိုယ္ကႏွင္ထုတ္ထားတာလို႔ ႏိုင္ငံတကာအလည္မွာလည္း ေခတ္အဆက္ဆက္ပံုေပၚႏွင့္ၿပီးၿဖစ္သမို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ပဲ တစ္ေယာက္မွၿပန္လက္မခံဘူးဆို ၿငင္းပယ္လို႔မရ၊ ဘယ္၍ဘယ္မွ်ဆိုသလို ၿပန္လက္ခံဖို႔သေဘာတူရတာခ်ည္းပဲ။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးဇာတ္ခံုအေပၚမွာ လိုက္ေလ်ာညီေထြၿဖစ္ေအာင္ အတတ္ႏိုင္ဆံုးၿပဳမူၿပပါမွလည္း အခ်ဴပ္အၿခာအာဏာပိုင္တဲ့ႏိုင္ငံအၿဖစ္ နယ္ၿခားေရး၊ လ၀ကေရးကိုင္တြယ္ရာမွာ ၿပည္တြင္းမူ၀ါဒမ်ားကို ၀ံသာႏုတရားဦးထိပ္ထားလိုသပဆိုဦးထိပ္ထားၿပီး ခ်ိန္ခြင္လွ်ာညိႇႏိုင္၊ တရားခံလံုးလံုးအသတ္မွတ္ခံဘ၀ကလြတ္ႏိုင္မယ္။ ႏို႔မို႔မ်ားၿဖင့္ ဗမာေတြ ကိုယ့္အိမ္ထဲကိုယ္ေနရင္းသား ငတ္ေနမြဲေနရတာအၿပင္ ေရးဆစ္ Racist ဘြဲ႔အကပ္ခံရတဲ့အၿဖစ္က ဘယ္ေလာက္ရင္နာစရာေကာင္းသလဲ။
ရခိုင္ၿပည္အႀကမ္းဖက္မႈမ်ားကို စစ္အစိုးရကပဲ အကြက္ခ်ဖန္တီးေပးေနတယ္ဆိုတဲ့အၿမင္ဟာလည္း လူေတြအႀကား အေတာ္အားေကာင္းတယ္။ စစ္အစိုးရကဖန္တီးေပးတယ္ဆိုရာမွာ စစ္အာဏာ႐ွင္ရဲ့အမ်ိဳးသားေရးမိႈင္းအႀကား အႏွစ္ငါးဆယ္ေနခဲ့ရၿခင္းရဲ႔အက်ိဳးဆက္၊ ေကာင္းၿမတ္ၿခင္းတရားကိုတိုင္းတာတဲ့အခါ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာမွအပ အၿခားရည္ညႊန္းကိုးစား ယွဥ္တြဲတန္ဖိုးထားဖို႔ရာစံႏံႈးလစ္လပ္ရၿခင္းရဲ့ ၀မ္းနည္းဖြယ္သ႐ုပ္သကန္အၿဖစ္ အၿငင္းပြားဖြယ္ရာ မ႐ိွ၊ သို႔ေပသိ ဂတံုးအသစ္က်ပ္ခြၽတ္ေတြလာခ်ေပးတဲ့ ယခင့္ယခင္ ကုလား-ဗမာအဓိက႐ုဏ္းတခ်ိဳ႔အပါအ၀င္ ဒီပဲယင္းလို တိုက္႐ိုက္ ႏိုင္ငံေတာ္စပြန္ဆာအႀကမ္းဖက္မႈအၿဖစ္သက္သက္အေနနဲ႔ေတာ့ အလြယ္ အေၿဖ မထုတ္သင့္၊ ဗမာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ လူမ်ိဳးေရးမုန္းတီးမႈေရာဂါဆိုးကပ္ၿငိတြယ္ေနၿပီဆိုတာ မ်က္ေမွာက္ၿပဳသင့္ပါတယ္။ ဒီေရာဂါဆိုးဟာ ခြင့္တူညီမွ်၀ါဒၿဖဴစင္တဲ့ၿပည္ေထာင္စုစံနစ္ ဘယ္လိုမွ တည္ေထာင္ၿခင္းငွာမစြမ္းသာေသာ ႏိုင္ငံေရးလမ္းစဥ္မွားဆီဦးတည္ေနၿပန္တဲ့ အေတြးအၿမင္မ်ားစမ္းေပါက္ရာ ႒ာေနအရင္းအခ ၿဖစ္ေနၿပန္ေႀကာင္းလည္း ပို၍ပင္မ်က္ေမွာက္ၿပဳသင့္လွပါေႀကာင္း။
ကိုယ္ယံုႀကည္အားသန္ရာထူေထာင္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့ မတူေသာႏိုင္ငံေရးနဲ႔ေဘာဂေဗဒနည္းစံနစ္ေတြကိုသာဖယ္လိုက္ရင္ၿဖင့္ ဒီမိုကေရစီရဲ႔ပင္မအႏွစ္သာရဆိုတာ လူ႔အခြင့္အေရးပဲၿဖစ္တယ္၊ ဒါဟာ အၿငင္းပြားဖြယ္မ႐ိွတဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္ကမၻာရဲ႔ စံႏံႈးတန္ဖိုးပဲ။ ဒါ့ေႀကာင့္ ခင္ဗ်ားဟာ ပြင့္လင္းေသာလူ႔ေဘာင္ရဲ႔ ဒီမိုကရက္တစ္အႏွစ္သာရမ်ားကို ကိုယ္စားၿပဳထင္ဟပ္တယ္ဆိုတဲ့ ကိုယ့္စံတန္ဖိုးမ်ားအေပၚ စိတ္ခ်ယံုႀကည္စြာနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး႐ႉေထာင့္ကေနခ်ည္းကပ္ၿခင္းၿပဳၿပီ ဆိုႀကပါစို႔။ ဒီအခါ လူ႔အခြင့္အေရးကို ဘယ္သူေတြက က်ဴးလြန္ေနသလဲဆိုတဲ့တရားခံ႐ွာဖို႔၊ ဘယ္သူေတြ အက်ဴးလြန္ခံေနရသလဲဆိုတဲ့ ကိုယ္ရပ္တည္ေပးဖို႔ရာဘက္ကြဲၿပားဖို႔ အသားေပးရတယ္။ ဒီအခါ အဆက္ဆက္ေသာစစ္အစိုးရေအာက္ ႏိုင္ငံသားအားလံုးရဲ့အခြင့္အေရးမ်ား အသိအမွတ္မၿပဳ ခ်ဴိးဖ်က္က်ဴးလြန္ခံရပံုမ်ိဳး တရားခံစစ္အစိုးနဲ႔အက်ဴးအလြန္ခံအမ်ားၿပည္သူရယ္လို႔ အာဏာ႐ွင္စံနစ္ဆန္႔က်င္ေရးစိတ္ဓာတ္လို ၀ိ၀ါဒကြဲစရာမ႐ိွ တစ္စိတ္တည္းတစ္၀မ္းတည္း တစ္သေဘာတည္းညီတဲ့အေႀကာင္းခံအမွန္တရားတစ္ရပ္ ရခိုင္အေရးမွာ ႏိုင္ငံသားအားလံုးရဲ႔အႀကား ၿဖစ္ထြန္းေနရဲ႔လား၊ ၿဖစ္ထြန္းႏိုင္ပါ့မလား။ ႀကည့္ရေအာင္။
လူ႔အခြင့္အေရးလမ္းေႀကာင္းမွေလွ်ာက္လွမ္းၿပီး လူ႔အခြင့္အေရးကိစၥေၿပာၿပီဆို ဘယ္သို႔ေသာအေႀကာင္းအရာေပၚမွာမူတည္လို႔ ဘယ္လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရတာလဲဆိုတာကို ေၿပာမွၿဖစ္မယ္။ လူအမ်ားစုနဲ႔မတူေသာဘာသာတရားတစ္ခုကိုသက္၀င္တဲ့ လူအမ်ားစုနဲ႔မတူေသာမ်ိဳးႏြယ္စုၿဖစ္ရၿခင္းအတြက္ ၿဖစ္တည္႐ိွမႈတစ္ခုလံုး အပလပ္ခံရကာ ပစ္မွတ္ထားအတိုက္အခိုက္ခံေနရတဲ့လူေတြရဲ့အခြင့္အေရးဘက္က ရပ္တည္တယ္ဆိုတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး႐ႉေဒါင့္ကို စမ္းစစ္မယ္။ ဘယ္ဘာသာ၀င္ဘယ္လူမ်ိဳးစုၿဖစ္ရၿခင္းအတြက္ဆိုကတည္းက ဘာသာေရးနဲ႔လူမ်ိဳးေရးဟာ အခင္းၿဖစ္ပြားရာရဲ့မူလအေႀကာင္းခံၿဖစ္ေႀကာင္း ခ်န္ထားခဲ့လို႔မရ၊ လူ႔အခြင့္အေရး႐ႉေဒါင့္မွာ ဘာသာေရးနဲ႔လူမ်ိဳးေရးဟာ တစ္ပါတည္းတြဲပါတယ္။ ကိုင္း... ဘယ္လူ႔အခြင့္အေရးေတြ ခ်ိဳးေဖာက္ခံေနရတာလဲဆိုရင္..ၿဖစ္တည္႐ိွမႈတစ္ခုလံုးအပလပ္ခံရေနရတာဆိုတဲ့ အစဥ္အဆက္အေၿခခ်ေနထိုင္ရာလူမ်ိဳးစုတစ္ခုအၿဖစ္ အၿငင္းပယ္ခံရၿခင္းနဲ႔ ႏိုင္ငံသားၿဖစ္မႈအၿငင္းပယ္ခံရၿခင္းတို႔ဟာ လူ၀င္မႈအေရးလို႔တိုက္႐ိုက္အနက္ထြက္ေနၿပန္တာပဲ မဟုတ္လား။ အၿငင္းပြားဖြယ္လူ၀င္မႈအေရးဆိုတာကလည္း ဥပေဒသက္၀င္စိုးမိုးၿခင္း႐ိွမ႐ိွနဲ႔ သက္၀င္စိုးမိုးေနတဲ့ဥပေဒ မွ်တညီညြတ္မႈ႐ိွမ႐ိွဆိုတဲ့ဥပေဒအေရးကိစၥပဲ မဟုတ္လား။ ဒါ့အၿပင္ အေၿခခ်ေနထိုင္ရာနယ္နမိတ္နဲ႔ ကူးသန္းသြားလာခြင့္၊ အိုးအိမ္ေၿမယာစီးပြားပိုင္ခြင့္နဲ႔ပညာသင္ႀကားပိုင္ခြင့္လို အၿခင္းအရာမ်ားကလည္း ဥပေဒနဲ႔အာမခံရမယ့္အေရးကိစၥေတြပဲမဟုတ္လား။ ဆိုလိုတာက လူၿဖစ္ရင္ၿပီးတာပဲ၊ လူ႔အခြင့္အေရးလိုင္းတင္ႏိုင္ၿပီ၊ ရပ္တည္ေပးတာလံုေလာက္ၿပီလို႔ယူဆၿခင္းဟာ မလံုေလာက္၊ ၿပႆနာဟာ လူၿဖစ္ၿခင္းမၿဖစ္ၿခင္းမဟုတ္ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့စကားလံုးကိုကိုင္တြယ္ရဲပါမွ အဓိပၸာယ္႐ိွမယ္။
ဒီသေဘာအတိုင္း အၿပန္အလွန္ပဲ၊ တရားမ၀င္လူ၀င္မႈက လက္သည္အေႀကာင္းပဲလို႔ယံုႀကည္ယူဆရႉၿမင္ရာမွာေရာ မ်က္ေမွာက္ရခိုင္အေရးဟာ လူမ်ိဳးေရးနဲ႔ဘာသာေရးအေပၚအေၿခမခံပါဘူးလို႔ၿငင္းဆိုၿခင္းငွာ က်ဴိးေႀကာင္းမဆီေလ်ာ္မခိုင္လံုႏိုင္၊ အမ်ိဳးကိုေစာင့္ေ႐ွာက္လို၊ ဘာသာ သာသနာကိုကာကြယ္လို၊ နယ္ေၿမပိုက္နက္ကိုထိန္းခ်ဴပ္လိုတဲ့ ၀ံသာႏုအမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဟာအရင္းခံအေႀကာင္းဆိုတာ အလြန္ထင္႐ွားစြာေဖာ္ၿပႀကရတယ္။ ေဒသခံမ်ဴိးႏြယ္စုအၿဖစ္ၿငင္းပယ္ဖို႔၊ ႏိုင္ငံသားၿဖစ္မႈအေပၚထိန္းခ်ဴပ္ဖို႔ရာ ဥပေဒေႀကာင္းအရေတာင္းဆိုရတယ္။ ဒီေတာ့ ရခိုင္အေရးဟာ လူ႔အခြင့္အေရးပါ၊ လူ၀င္မႈအေရးပါ၊ ဥပေဒအေရးပါ၊ လူမ်ိဳးေရးဘာသာေရးပါလို႔ ဟိုႏွယ္သည့္ႏွယ္ခြဲၿခားေၿပာလို႔ တစ္လိုင္းတည္း သီးသန္႔ပိုင္းၿခားခ်ည္းကပ္ဖို႔ရာမၿဖစ္ႏိုင္။ တစ္ႏြယ္ငင္တစ္စင္ပါတဲ့ ဆက္စပ္ပတ္သက္သမွ်အရင္းခံမွန္သမွ်ကို ၿပႆနာအၿဖစ္လက္ခံ႐ႉၿမင္မွ ေရ႐ွည္အေရးၿပီးႏိုင္မယ္။
လူ႔အခြင့္အေရးသမားမ်ား သတိထားအဆင္ၿခင္သင့္ဆံုးအရာကေတာ့ ငါတို႔ဟာ ပိုယဥ္ေက်းေကာင္းၿမတ္တဲ့ ကမၻာ့အမြန္စံတရားတို႔ကိုစြဲကိုင္ထားႀကသူေတြဆိုတဲ့၊ က်င့္၀တ္အရာသာလြန္သူစိတ္ဘ၀င္အစြဲ စြဲမိႀကမွာကိုပဲ။ ဒီစိတ္ဘ၀င္မ်ိဳးစြဲၿငိၿပီဆို အယူမတူသူက်န္လူေတြကို လူမ်ိဳးေရးခြဲၿခားသူ၊ ဘာသာအယူသည္း အေတြးအၿမင္မက်ယ္ၿပန္႔သူေတြအၿဖစ္ႏိွမ့္ခ်႐ႉၿမင္စိတ္အေလးကဲကာ ကိုယ္ကိုယ္၌ တပါးသူရဲ႔မတူရာအၿမင္အေၿခတည္ရာအေႀကာင္းခံမ်ားအေပၚနားလည္လိုစိတ္နည္းပါးကာ ကိုယ္ေမြ႔ေပ်ာ္ရာ သက္ေတာင့္သက္သာ႐ိွရာအေတြးအ၀န္းအ၀ိုင္းထဲကမထြက္ႏိုင္ ႐ိွေပလိမ့္မယ္။ ကိုယ့္ရဲ့က်င့္၀တ္ပိုင္းအၿမင္ဆိုတာ အၿမင္တူသူအခ်င္းခ်င္းႀကားနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာအၿမင္မွာ ေက်ာသပ္ရင္သပ္အလုပ္ခံရဖို႔ေလာက္မဟုတ္၊ ကိုယ့္တိုင္းၿပည္ ေ႐ြ႔ရာလမ္း ပိုေကာင္းပါေစေႀကာင္းရည္႐ြယ္တဲ့စိတ္ေစတနာသာအရင္းခံအပ္ရဲ႔ မဟုတ္လား။ လူ႔အခြင့္အေရးစံႏံႈးမ်ားမွေသြဖီေသာအၿမင္႐ိွသူေတြအၿဖစ္ ကိုယ္သတ္မွတ္ရာကိုယ္နဲ႔မတူသူမ်ားဟာ စစ္အစိုးရကဲ့သို႔ တသီးတၿခားထီးထီးထင္းထင္းကြဲထြက္ကြဲၿပားေနတဲ့အဖြဲ႔အစည္းတစံုတရာ ဘာအင္စတီက်ဴး႐ွင္းရယ္လို႔ အတိတက်မေၿပာႏိုင္၊ သူတို႔လည္းပဲ ကိုယ္ေကာင္းစားေစလိုတဲ့ ကိုယ္ေၿပာင္းလဲေစလိုတဲ့ ကိုယ့္တိုင္းၿပည္အတြင္းကႏိုင္ငံသားေတြခ်ည္းမဟုတ္လား။ မင္းတို႔ပညာမတတ္ဘူး..မင္းတို႔အၿမင္က်ဥ္းေၿမာင္းတယ္.. မင္းတို႔အသိေခါင္းပါးတယ္ဆိုတာထက္ ဘာ့ႀကာင့္ ပညာမဲ့ အၿမင္လြဲသိမႈနိမ့္ပါးရသလဲဆိုတဲ့ တရားကိုယ္အေႀကာင္းမ်ားကိုအေၿဖ႐ွာမွ ၿဖစ္ေတာ့မယ္။ ပညာတတ္ၿပီးႏိုင္ငံၿခားေနလည္း လူမ်ိဳးေရးခြဲၿခားမုန္းတီးမႈ၀ါဒလက္ကိုင္ထားသူအခ်ိဳ႔႐ိွသမို႔၊ သူတို႔တည္ေဆာက္ရာအၿမင္မ်ား ပညာဥာဏ္အေပၚတကယ္ေရာ အေၿခခံ၏မခံ၏စိတ္ၿဖာၿပၿခင္းမ်ိဳးနဲ႔ ဘာ့ေႀကာင့္လြဲေခ်ာ္ရသလဲဆိုတာေတြကို အယူအဆေရးရာ တန္ၿပန္ေခ်ပရင္းမ်ဴိးကသာ အေ႐ွ႔သို႔တိုးႏိုင္မယ္။
ဘာၿဖစ္လို႔ လူအခ်ိဳ႔ဟာ အၿပိဳင္ယွဥ္ထိုးစမ္းစစ္ဖို႔ရာ အၿခားက်င့္၀တ္စံႏံႈးတို႔အေပၚၿငင္းပယ္ၿပီး ၀ံသာႏုဒိုင္ေမး႐ွင္းတစ္ခုထဲေက်ာက္ခ်ကာ မ်ိဳးေစာင့္တရားမ်ိဳးစစ္တရားကိုသာ စိတ္အာ႐ံုအေပၚလႊမ္းၿခံဳထားရသလဲ။ စစ္အစိုးရလို အင္စတီက်ဴး႐ွင္းမ်ိဳးကသာ သူတို႔ရဲ႔ ႏိုင္ငံေရးရည္မွန္းခ်က္အက်ိဳးအၿမတ္ရ႐ိွဖို႔ရာ ႀကံ႐ြယ္ခ်က္႐ိွ႐ိွ အမ်ိဳးသားေရးအစြန္းေရာက္တရားကို ၀ါဒေရးရာကိုင္စြဲအသံုးခ်တတ္႐ိုးမွန္ေပသိ၊ ႏိုင္ငံသားတစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းအေနနဲ႔ ၀ံသာႏုတရားရဲ႔အစြန္းဘက္မွာရပ္တည္မိၿခင္းမ်ိဳးဟာ တစ္ကိုယ္ရည္အက်ိဳးစီးပြားတစ္ခုခုကိုငံ့လင့္ၿပီး တြက္ကိန္းနဲ႔အမ်ိဳးခ်စ္ၿပတာမ်ဴိး ဘယ္ဟုတ္ႏိုင္ပါ့မလဲ။ တကယ့္ကို ကိုယ္ဘယ္သူဘယ္၀ါဆိုတဲ့အိုင္ဒဲန္တတီအေပၚ ကာကြယ္လို၊ ေစာင့္ေ႐ွာက္လိုၿခင္းအရင္းခံစိတ္နဲ႔ ဘယ္အရာေတြက ကိုယ့္ကိုကိုယ္စားၿပဳသလဲ ဒါမွမဟုတ္ ဘယ္အရာေတြအေပၚ ကိုယ္ကကိုယ္စားၿပဳသလဲဆိုၿပီး ငါက ဘယ္သူဘယ္၀ါ ဘယ္ပံုဘယ္ပန္း၊ ငါနဲ႔မတူသူက ဘယ္သူဘယ္၀ါ ဘယ္ပံုဘယ္ပန္းရယ္လို႔ခြဲၿခား ကလပ္စီဖိုင္းလုပ္ပစ္ႀကတာ။ ဒီလို အိုင္ဒဲန္တတီ႐ိွဖို႔အေရး ခြဲၿခားသတ္မွတ္မႈ ကလပ္စီဖိုင္းလုပ္တယ္ဆိုတာ တကယ္ေတာ့ လက္၀ဲသမား၊ ဖရီးသင္ကာ၊ သတ္သတ္လြတ္စားသူ၊ ေက်ာက္ပြဲစား၊ စေနတံၿမက္အသင္း၀င္ ဘယ္သူမဆိုလုပ္ႀကတာပဲ။ လက္၀ဲသမားက ေက်ာက္ပြဲစားအုပ္စုထဲပါ၀င္ဖို႔ခဲယဥ္းတဲ့စံတန္ဘိုးေတြ တသီးတသန္႔ကြဲၿပားတဲ့အုပ္စုေတြၿဖစ္ႏိုင္သလို၊ သတ္သတ္လြတ္စားသူဟာ စေနတံၿမက္အသင္း၀င္လည္းဟုတ္ေနႏိုင္တဲ့ စံတန္ဘိုးေတြ မွ်ေ၀တည္႐ိွႏိုင္တဲ့အုပ္စုေတြလည္းၿဖစ္ေနႏိုင္တာပဲ။
၀ံသာႏုအစြန္းေရာက္က်မွ ဘာလို႔မွားတဲ့လြဲတဲ့လမ္းလို႔ ဆိုအပ္သလဲ။ ထိန္းသိမ္းေဖာ္ေဆာင္လိုတဲ့အိုင္ဒဲန္တတီဟာ ၿပည္ေထာင္စုဖြားႏိုင္ငံသားၿဖစ္ၿခင္းဆိုခဲ့ရင္၊ ဒါကို အမ်ိဳးအႏြယ္၊ ဘာသာတရား၊ ဘာသာစကားနဲ႔အသားအေရာင္တို႔အလီုက္ ခြဲၿခားကလပ္စီဖိုင္းလုပ္ၿပီဆို ၿပည္ေထာင္စုဆိုတာရဲ႔ အႏွစ္သာရအဓိပၸာယ္ကို တကယ္ေရာေစ့ငံုနားလည္ၿပီး မတူကြဲၿပားရာမ်ားကို ႏိုင္ငံေရးအရအာမခံခ်က္ေပးႏိုင္တဲ့စံနစ္တစ္ရပ္ထူေထာင္ဖို႔ရာ ဦးတည္ေမွ်ာ္မွန္းတဲ့ အမ်ိဳးအစားအဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ပိုင္းၿခားၿခင္းဟုတ္မဟုတ္ဆိုတဲ့ ဘယ္မွ် ႏိုင္ငံေရးအရမွန္ကန္မႈ႐ိွသလဲဆိုတာ စမ္းစစ္ဖို႔ပဲ။ ဘယ္အရာေတြတူသလဲဆိုတဲ့အေပၚမွာပဲအသားေပးတဲ့၀ံသာႏုအစြန္းေရာက္တရားနဲ႔ ကလပ္စီဖိုင္းလုပ္ၿခင္းမ်ိဳးဟာ ၿပည္ေထာင္စုစံနစ္တည္ေဆာက္မယ္ဆိုတဲ့ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဖီလာဆန္႔က်င္၊ ဘယ္အရာေတြမတူဘူးလဲဆိုတဲ့အေပၚမွာသာအသိအမွတ္ၿပဳတဲ့ ကလပ္စီဖိုင္းလုပ္ၿခင္းမ်ိဳးသာ ၿပည္ေထာင္စုစံနစ္နဲ႔ေလ်ာ္ညီတဲ့ႏိုင္ငံေရးအမွန္ကို ရႏိုင္မယ္။ အလြယ္ေၿပာရရင္ ၿမန္မာဆိုတဲ့အိုင္ဒဲန္တတီကို တူရာ အမ်ိဳးအႏြယ္၊ ဘာသာတရား၊ ဘာသာစကားနဲ႔အသားအေရာင္တို႔အေပၚအေလးမူမႈလြန္ကြၽံတဲ့၀ံသာႏုတရားအေပၚ အေၿခၿပဳဖန္တီးၿခင္းက ႏိုင္ငံေရးအရမွားတယ္။ ႏိုင္ငံေရးမွားေတာ့ ဘာၿဖစ္သလဲဆို ႏိုင္ငံသားမ်ားကို အကာအကြယ္လံုၿခံဳမႈေပးႏိုင္တဲ့ႏိုင္ငံရယ္လို စုစည္းတည္ေထာင္လို႔မရႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အႀကမ္းဖက္မႈအသြင္ထိကူးေၿပာင္းသြားႏိုင္တဲ့ ပဋိပကၡေတြ ရလာဒ္အၿဖစ္ထြက္လာတာ ရခိုင္အေရးကသက္ေသပဲ။
ကိုယ့္ရဲ႔ စံျပဳရာမ်ားလြဲေခ်ာ္ၿခင္းကေန မွားယြင္းတဲ့လမ္းလိုက္မိသမို႔ ကိုယ့္ရဲ့ႏိုင္ငံေရး ဘယ္ေလာက္ထိမေအာင္မၿမင္ၿဖစ္ရ၊ ရည္မွန္းရာနဲ႔ ေၿပာင္းၿပန္အက်ိဳးသက္ေရာက္ရတယ္ဆိုတာကို လကၤ်ာစြန္းေရာက္၀ံသာႏုမ်ား သင္ခန္းစာယူသင့္တယ္။ အစၥလာမ္မစ္ စစ္ေသြးႂကြအေၿခခံ၀ါဒီေတြဟာလည္း ဂ်ဴးမုန္း အၿဖဴမုန္းစိတ္ကိုေမြးၿမဴလို႔ ကိုယ့္ရဲ႔အိုင္ဒဲန္တတီအထိပါးခံရၿခင္းကေနကာကြယ္လိုၿခင္းက အစၿပဳသားေပါက္ခဲ့တာပဲ။ အစၥလာမ္မစ္စစ္ေသြးႂကြေတြရန္ကကာကြယ္ဖို႔ဆိုၿပီး ကိုယ္လည္း လူမ်ဴိးေရးခြဲၿခားမုန္းတီးမႈကိုစြဲကိုင္မိရင္ ဘာအဓိပၸာယ္႐ိွေတာ့မွာလဲ။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးဇာတ္ခံုေပၚမွာလည္း မေအာင္ၿမင္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ လူ၀င္မႈနယ္ၿခားၿပႆနာဆိုၿပီး ေႂကြးေႀကာ္တယ္ဆိုကတည္းက ကိုယ့္တစ္ႏိုင္ငံထဲရဲ့ၿပည္တြင္းေရးအၿဖစ္ ပံုေဖာ္လို႔မရ။ အနည္းဆံုး ႏွစ္ႏိုင္ငံကိစၥ၊ ႏွစ္ႏိုင္ငံတည္း႐ွင္းလို႔မႏိုင္ သေဘာတူမႈမရတဲ့အခါ ႏိုင္ငံတကာကိစၥၿဖစ္သြားေႀကာင္းသေဘာက္ေပါက္သင့္တယ္။ ဒီအခါ ႏိုင္ငံတကာကိုမစြက္ဖက္နဲ႔လို႔ ေကာ္ဆဲလို႔ မရ၊ ကိုယ္ကႏွင္ထုတ္ထားတာလို႔ ႏိုင္ငံတကာအလည္မွာလည္း ေခတ္အဆက္ဆက္ပံုေပၚႏွင့္ၿပီးၿဖစ္သမို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ပဲ တစ္ေယာက္မွၿပန္လက္မခံဘူးဆို ၿငင္းပယ္လို႔မရ၊ ဘယ္၍ဘယ္မွ်ဆိုသလို ၿပန္လက္ခံဖို႔သေဘာတူရတာခ်ည္းပဲ။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရးဇာတ္ခံုအေပၚမွာ လိုက္ေလ်ာညီေထြၿဖစ္ေအာင္ အတတ္ႏိုင္ဆံုးၿပဳမူၿပပါမွလည္း အခ်ဴပ္အၿခာအာဏာပိုင္တဲ့ႏိုင္ငံအၿဖစ္ နယ္ၿခားေရး၊ လ၀ကေရးကိုင္တြယ္ရာမွာ ၿပည္တြင္းမူ၀ါဒမ်ားကို ၀ံသာႏုတရားဦးထိပ္ထားလိုသပဆိုဦးထိပ္ထားၿပီး ခ်ိန္ခြင္လွ်ာညိႇႏိုင္၊ တရားခံလံုးလံုးအသတ္မွတ္ခံဘ၀ကလြတ္ႏိုင္မယ္။ ႏို႔မို႔မ်ားၿဖင့္ ဗမာေတြ ကိုယ့္အိမ္ထဲကိုယ္ေနရင္းသား ငတ္ေနမြဲေနရတာအၿပင္ ေရးဆစ္ Racist ဘြဲ႔အကပ္ခံရတဲ့အၿဖစ္က ဘယ္ေလာက္ရင္နာစရာေကာင္းသလဲ။
ရခိုင္ၿပည္အႀကမ္းဖက္မႈမ်ားကို စစ္အစိုးရကပဲ အကြက္ခ်ဖန္တီးေပးေနတယ္ဆိုတဲ့အၿမင္ဟာလည္း လူေတြအႀကား အေတာ္အားေကာင္းတယ္။ စစ္အစိုးရကဖန္တီးေပးတယ္ဆိုရာမွာ စစ္အာဏာ႐ွင္ရဲ့အမ်ိဳးသားေရးမိႈင္းအႀကား အႏွစ္ငါးဆယ္ေနခဲ့ရၿခင္းရဲ႔အက်ိဳးဆက္၊ ေကာင္းၿမတ္ၿခင္းတရားကိုတိုင္းတာတဲ့အခါ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာမွအပ အၿခားရည္ညႊန္းကိုးစား ယွဥ္တြဲတန္ဖိုးထားဖို႔ရာစံႏံႈးလစ္လပ္ရၿခင္းရဲ့ ၀မ္းနည္းဖြယ္သ႐ုပ္သကန္အၿဖစ္ အၿငင္းပြားဖြယ္ရာ မ႐ိွ၊ သို႔ေပသိ ဂတံုးအသစ္က်ပ္ခြၽတ္ေတြလာခ်ေပးတဲ့ ယခင့္ယခင္ ကုလား-ဗမာအဓိက႐ုဏ္းတခ်ိဳ႔အပါအ၀င္ ဒီပဲယင္းလို တိုက္႐ိုက္ ႏိုင္ငံေတာ္စပြန္ဆာအႀကမ္းဖက္မႈအၿဖစ္သက္သက္အေနနဲ႔ေတာ့ အလြယ္ အေၿဖ မထုတ္သင့္၊ ဗမာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ လူမ်ိဳးေရးမုန္းတီးမႈေရာဂါဆိုးကပ္ၿငိတြယ္ေနၿပီဆိုတာ မ်က္ေမွာက္ၿပဳသင့္ပါတယ္။ ဒီေရာဂါဆိုးဟာ ခြင့္တူညီမွ်၀ါဒၿဖဴစင္တဲ့ၿပည္ေထာင္စုစံနစ္ ဘယ္လိုမွ တည္ေထာင္ၿခင္းငွာမစြမ္းသာေသာ ႏိုင္ငံေရးလမ္းစဥ္မွားဆီဦးတည္ေနၿပန္တဲ့ အေတြးအၿမင္မ်ားစမ္းေပါက္ရာ ႒ာေနအရင္းအခ ၿဖစ္ေနၿပန္ေႀကာင္းလည္း ပို၍ပင္မ်က္ေမွာက္ၿပဳသင့္လွပါေႀကာင္း။
(ယူတာက) http://www.facebook.com/linayehtin/posts/3680617984791
0 comments:
Post a Comment