Friday, March 2, 2012

Made in China Willis Tower, ေလလံုးထြားတဲ့ၿမိဳ႔ႏွင့္ မံမီရုပ္ေတြေနတဲ့အရပ္(၁) (မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ)

0 comments

Made in China Willis Tower, ေလလံုးထြားတဲ့ၿမိဳ႔ႏွင့္မံမီရုပ္ေတြေနတဲ့ အရပ္(၁)
          ၂၀၁၁ဒီဇင္ဘာတြင္ အီလီႏိြဳင္းျပည္နယ္၊ ရွီကားဂိုးၿမိဳ့ေရွ႔ေနမ်ားအစည္းအရံုး(The Chicago Bar Association) က သူတို႔ဆီလာၿပီး "ဗမာျပည္လူ႔အခြင့္အေရးအေျခအေနအေၾကာင္း ေျပာဆိုေဆြးေႏြးေပးႏိုင္မလား" ဟုဆိုကတည္းက ေျခလွမ္းတျပင္ျပင္ျဖစ္ေနမိ၏။ က်ေနာ္ ထိုၿမိဳ႔သို႔ အနည္းဆံုး ၈ ႀကိမ္ခန္႔ေရာက္ဖူးၿပီးသား။ သြားခဲ့သည့္ကိစၥေတြက အမ်ားအားျဖင့္ေန႔ခ်င္းၿပီးႏွင့္ တညအိပ္ေတြခ်ည္းသာ။  ထို႔ေၾကာင့္ ေရာက္ျပန္။ လည္ခ်ိန္ပတ္ခ်ိန္ လွည့္ပတ္ၾကည့္ရႉခ်ိန္မရခဲ့။ တေခါက္ေလာက္ေတာ့ အခ်ိန္ယူၿပီးသြားဦးမွဟုခဲထားသည့္အားအတြက္ ဒီတႀကိမ္ အခါသင့္၍အခြင့္သာၿပီထင္မိ၏။ သို႔ျဖင့္ ေျပာရေဆြးေႏြးရမည့္ကိစၥေတြအျပင္ သြားေရးလာေရး၊ ေနေရးထိုင္ေရးေတြပါ အၿပီးစီစဥ္ရေတာ့၏။ ဤခရီးက အျခားခရီးေတြထက္စာလ်ွင္ နည္းနည္းပိုလက္ေပါက္စိပ္ကာ အဆာက်ယ္သည္ဟုဆိုရမည္ျဖစ္၏။ ဘာ့ေၾကာင့္ဆိုေတာ့ စီစဥ္သူႏွင့္တက္မည့္သူအမ်ားစုက ေရွ႔ေနမ်ား။ ေျပာရမည့္ေနရာကလည္း ေရွ႔ေနမ်ားအစည္းအရံုး။ ေရွ႔ေနအလုပ္ဆိုသည္က အေမရိကားတြင္ ေငြအဝင္ေျဖာင့္သည့္ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္း တခုလည္းျဖစ္ျပန္၏။ ဝင္ေငြေျဖာင့္ေတာ့ အသံုးအစြဲလည္းသိတ္စစ္စစ္စိစိ လုပ္ဖို႔မလို။ ကားႀကီးကားေကာင္းစီးကာ အိမ္ႀကီးရခိုင္ႏွင့္ေနႏိုင္သူမ်ား။ ေသာင္ေသာင္သာသာႏွင့္ ဘဝအေနျမင့္သူမ်ားဟု ဆိုရမည္ထင္၏။ ရွီကားဂိုးတြင္ က်ေနာ္တို႔တည္းရန္အတြက္ ေဟာ္တယ္လ္မ်ားတြင္မစီစဥ္ပဲ သူတို႔ကိုယ္ပိုင္ဟုဆိုရမည္ထင္သည့္ ၂၃ ထပ္ျမင့္ေသာ (Union League Club of Chicago) တြင္ေနရာခ်ေပး၏။ အေဆာက္အဦးကခမ္းနားၿပီး ေဟာ္တယ္လ္ႀကီးေတြအတိုင္း အေဆာင္အေယာင္ႏွင့္ဝန္ေဆာင္မႈေတာ့ အတူတူပင္ျဖစ္၏။ ထူးျခားသည္က Dress Code ဟုဆိုသည့္ ဘယ္ေနရာ ဘာအဝတ္အစားဝတ္ရမည္ဆိုျခင္းပင္။ စားေသာက္ခန္းေတြထဲဝင္ စားေသာက္သည့္အခါ အေပၚဝတ္ကုတ္အကီၤ်ေတြ ခၽြတ္ၿပီးတေနရာမွာအပ္ရေသး၏။
         သူတို႔ဆီကေရွ႔ေနေတြအေၾကာင္းေျပာရင္း ကိုယ့္ဆီကေရွ႔ေနေတြဆီလည္း စိတ္ကေရာက္ျပန္၏။ "ကမၻာေက်ာ္တရားခြင္ေလ်ွာက္လဲခ်က္မ်ား" "တရားခံျဖစ္သြားေသာေရွ႔ေန" "ေရွ႔ေနႀကီးပယ္ရီေမဆင္" စသည္ျဖင့္ ေရွ႔ေနဟုတ္သူ/မဟုတ္သူတခ်ိဳ႔ႏွင့္ တရားခြင္မ်ားအေၾကာင္းစပ္ကာ နံမည္ေက်ာ္ခဲ့သည့္ စာအုပ္တခ်ိဳ႔ကိုလည္း ျပန္အမွတ္ရမိေသး၏။ တခ်ိဳ႔က ဥပေဒေရးေရွ႔ေနေတြမဟုတ္ခဲ့ေသာ္လည္း အဖိႏွိပ္ခံေတြဘက္ကရပ္ၿပီး တရားခြင္ကို တရားေဟာစင္ျမင့္အျဖစ္ထိထိမိမိေျပာင္းကာ စနစ္ဆိုးအား က်က်နနဖြင့္ခ်ခဲ့သည့္ လူထုေရွ႔ကေနခဲ့သည့္ ေရွ႔ေနေက်ာ္ႀကီးမ်ားျဖစ္၏။ ဗမာ့သမိုင္းဝင္အမႈအခင္းေတြအတြက္ ေရွ႔ေနလိုက္ေပးခဲ့ၾကသည့္ ဗမာ့ေရွ႔ေနေက်ာ္ေတြအေၾကာင္းျပန္စဥ္းစားမိေတာ့  ဦးေစာမွသည္ ကိုဖိုးျဖဴအထိ၊ ဂ႒ဳန္ဆရာစံမွသည္ တိုင္ရီစက္ရံုအလုပ္သမားေတြအထိ ေရာက္၏။ ေရွ႔ေနအစစ္ျဖစ္ရက္က ကိုယ့္အမႈကိုယ္ျပန္ ေလ်ွာက္လဲခ်က္ပင္ေပးခြင့္မရခဲ့ၾကေသာ ေသာ့အိမ္စံ၊ ႏိုင္ငံေရးဝကၤပါထဲက ေရွ႔ေနေတြကိုလည္း ျပန္အမွတ္မိရျပန္၏။ အဘဦးထြန္းတင္၊ မံုရြာတင္ေရႊ၊ ေမာင္ကိုယု၊ ကိုစန္းေအာင္တို႔အပါအဝင္ ခင္မင္ေလးစားရသည့္ ေရွ႔ေနႀကီးငယ္မ်ားကိုလည္း သတိရမိျပန္၏။
         ျမန္မာစကားတြင္ေရွ႔ေနႏွင့္စပ္၍ ဆိုးရိုးမ်ားလည္းရွိ၏။ ထိုအထဲမွ "ေရွ႔ေနဆိုတာ ငိုစားရယ္စား" "ေရွ႔ေနငွားမွ ေထာင္လံုးလံုးက်" ႏွင့္ "ေရွ႔ေနေသလို႔မီးသၿဂိၤဳဟ္လ်ွင္ လ်ွာ မီးမေလာင္"စသည္တို႔မွာ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္း၏။ ထိုစကားတို႔သည္ ေရွ႔ေနႏွင့္စပ္၍ အေကာင္းထက္ အဆိုးကို၊ အက်ိဳးထက္အျပစ္ကို၊ အျပဳထက္ အပ်က္ကိုေဇာင္းေပး ရည္ၫႊန္းေနဟန္ပင္။ တခါ က်ေနာ္တို႔ေခတ္၏ လက္ေတြ႔အရျမင္ခဲ့ရသည့္ေရွ႔ေနတခ်ိဳ႔မွာ တရားသူႀကီးႏွင့္အမႈသည္ၾကားက အမႈပြဲစားသက္သက္။ အမႈသည္ႏွင့္တရားခြင္တို႔မျမင္ရာ ကန္႔လန္႔ကာေနာက္ကြယ္က ေရွ႔ေနႏွင့္တရားသူႀကီးတို႔၏ လက္သိပ္ထိုးဇာတ္လမ္းေတြလည္း တပံုတပင္။ ထိုအေျခအေနမ်ားေအာက္မွလွမ္းၾကည့္ေတာ့ 
အေပၚကေျပာခဲ့သည့္ ေရွ႔ေနႏွင့္စပ္သည့္ဆိုရိုးစကားတို႔ မွန္သေယာင္ေယာင္ေတြျဖစ္ရျပန္၏။ "ဘယ္သူတရားပ်က္ပ်က္ ငါမပ်က္"ဆိုသည့္ေရွ႔ေနေတြခမ်ာလည္း ဝါးလံုးရွည္စာမိရျပန္၏။ တရားဥပေဒဆိုသည္ကလည္း ခက္သား။ ဘယ္ေလာက္ မွန္မွန္ေကာင္းေကာင္း လက္ေတြ႔က်င့္သံုးမႈမရွိလ်ွင္ ထိုဥပေဒမ်ိဳး မရွိသည္ကေတာ္ေသး၏ဟုဆိုရမည္ထင္၏။ လူအထက္ကတက္ထိုင္၍ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးတို႔၊ ဥပေဒအထက္တြင္မည္သူမ်ွမရွိတို႔ဆိုကာ အသံေကာင္းဟစ္ၿပီး သူေတာ္ေယာင္ေဆာင္ျခင္းက တိုင္းျပည္ႏွင့္လူထုအတြက္ ပိုနစ္နာစရာေတြသာ ဖန္တည္းေပး၏။ ေရွ႔ေန အလုပ္ဆိုတာမ်ိဳးက ဥပေဒျပဳရန္မဟုတ္။ ျပဳထားသည့္ဥပေဒျပ႒ာန္းထားခ်က္မ်ား၏ အားသာခ်က္အားနည္းခ်က္တို႔ကိုထုတ္ႏႈတ္ရွာေဖြၿပီး ထိုဥပေဒေဘာင္၏အကန္႔အသတ္ထဲမွေန၍ အမႈသည္တို႔ကို(တနည္းေျပာရလ်ွင္ လူထုကို) ထိုဥပေဒႏွင့္အညီ အကာအကြယ္အကူအညီ ရယူခံစားပိုင္ခြင့္ရွိေစရန္၊ ကူညီေစာင့္ေရွာက္ေပးသူမ်ားသာျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွ႔ေနတို႔ထံမွ တည္ဆဲဥပေဒကိုလြန္သည့္ တရားမ်ွတမႈမ်ိဳး၊ ကူညီကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးမႈမ်ားကို မေမ်ွာ္လင့္အပ္။ ေမ်ွာ္လင့္လို႔မရ။ ေမ်ွာ္လင့္လို႔မျဖစ္ဆိုသည္ကိုေတာ့ အမႈသည္ကိုယ္တိုင္က(လူထုကိုယ္တိုင္က) သိထားမွျဖစ္မည္ထင္၏။ က်ေနာ္လည္း ထိုသို႔အေတြးမ်ား နားလည္သေဘာေပါက္ခ်က္မ်ားျဖင့္ ရွီကားဂိုးေရွ႔ေနမ်ားအစည္းအရံုး (Chicago Bar Association) သို႔ ထြက္ခဲ့၏။
         အခမ္းအနားတက္ၿပီး ပရိသတ္ကိုစကားေျပာရ အေမးအေျဖလုပ္ရမည့္သူမ်ားတြင္ တဦးက ဗမာျပည္လူ႔အခြင့္အေရးအေျခအေနမ်ားအား ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူ အႀကီးတန္းသုေတသီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးေစာင့္ၾကည့္ေရးအဖြဲ႔ႀကီး၏အဖြဲ႔ဝင္  (David Scott Mathieson- Senior Researcher on Burma for Human Rights) ျဖစ္၏။  ေနာက္တဦးက ေဂ်ာ့ခ်္ေတာင္းဂ်ာနယ္လ္ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရး (လူမ်ိဳးစု၊ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားႏွင့္ဗမာျပည္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး) စာအုပ္အပါအဝင္ ဗမာ့ႏိုင္ငံေရးသမိုင္းေနာက္ခံေဆာင္းပါးမ်ားႏွင့္စာတမ္းမ်ား ေရးသားဖတ္ၾကားတင္သြင္းခဲ့သူ၊ အင္ဒီယားနားျပည္နယ္တကၠသိုလ္ ဥပေဒေရးရာပါေမာကၡ၊ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ဒီမိုကေရစီေရးဗဟို႒ာနမွ အမႈေဆာင္ၫႊန္ၾကားေရးမႉး (Professor David Clair Williams) ျဖစ္၏။ အျခားတဦးက (U.S Campaign for Burma) မွ တြဲဘက္အမႈေဆာင္၊ ကရင္အမ်ိဳးသားမ်ားလူ႔အခြင့္အေရး တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူ၊ ဗမာ့စစ္အာဏာရွင္တို႔ေၾကာင့္ မိတကြဲဘတကြဲ ေဆြတကြဲမ်ိဳးတကြဲႏွင့္ ဘဝတေလ်ွာက္လံုး အဆံုးအရႉံးမ်ားျဖင့္ႀကီးျပင္းလာခဲ့ရသူ (Myra Dahgaypaw) ႏွင့္ က်ေနာ္တို႔ျဖစ္၏။ က်ေနာ္ အေမရိကားေရာက္စက David Scott Williams ႏွင့္ အီးေမးလ္ျဖင့္ အျပန္အလွန္ အဆက္အသြယ္ရွိခဲ့ဖူးသည္မွတပါး လူခ်င္းမဆံုဖူးေသး။ David Mathieson ကိုေတာ့ က်ေနာ့္
မွတ္တမ္းကားဒါရိုက္တာ Nic Dunlop ေျပာျပသျဖင့္ အမည္ကိုမွတ္မိေန၏။ လူခ်င္းမဆံုဖူးေသး။ Myra Dahgaypaw ႏွင့္က်ေတာ့ အနည္းဆံုး ၄ ႀကိမ္ေလာက္လူခ်င္းလည္းဆံုဖူး ဗမာျပည္အေရး အတူလည္းေဆြးေႏြးေျပာဆိုဖူးသည့္အျပင္ တခါတခါ က်ေနာ္က ယူအက္စ္ကမ္ပိန္းေဖၚဘားမားအတြက္ လိုအပ္သည့္စာတခ်ိဳ႔ပါ ဗမာလိုဘာသာျပန္ေပးဖူးသျဖင့္ရင္းႏွီးေနသူ။
         က်ေနာ္တို႔ ရွီကားဂိုးေရာက္ေတာ့မွ Professor David Williams က လူကိုယ္တိုင္လာတက္ဖို႔အခက္ရွိေနသျဖင့္ Skype ေပၚမွေဆြးေႏြးၿပီးအေမးအေျဖ လုပ္ေပးမည္အေၾကာင္းႏွင့္ David Matheison လည္း အေရးေပၚကိစၥတခုေပၚလာသျဖင့္ မတက္ျဖစ္ေတာ့ေၾကာင္းမ်ားသိရ၏။ ပြဲစီစဥ္သူေတြလည္း ကသိကေအာက္ေတာ့ အထိုက္အေလ်ွာက္ ျဖစ္ၾကရ၏။ သို႔ေသာ္ ပြဲမစခင္မွာ တက္ေရာက္ရန္ဖိတ္ၾကားထားသူေတြထဲမွ ဓါတ္ပံုဆရာ၊ ဗမာျပည္ အေရးလႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ေနသူ (Christian Holst) က သူဗမာျပည္ထဲသြားကာ ရိုက္ကူးမွတ္တမ္းတင္လာသည့္ဓါတ္ပံုေတြ ျပေပးမည့္အေၾကာင္း၊ Field Museum တြင္ လုပ္ေနသည့္ (Blood/Red Stone Burma Rubies) ဗမာ့ပတၱျမား၊ အနီေရာင္/ေသြးေက်ာက္အမည္ရွိ သူ႔ဓါတ္ပံုျပပြဲအေၾကာင္းႏွင့္ အခမ္းအနားအၿပီး လာေရာက္ၾကည့္ရႈႏိုင္ရန္ ျပတိုက္လက္မွတ္မ်ားပါ အခမဲ့စီစဥ္ေပးမည့္အေၾကာင္းဆိုကာ၊ သူ၊ Myra Dahgaypaw ႏွင့္ က်ေနာ္တို႔က Panelists ေတြ အျဖစ္ထိုင္ဖို႔ ျဖစ္သြား၏။ Professor David Williams က အြန္လိုင္းကပါဝင္ေဆြးေႏြးဖို႔ စီစဥ္၏။ စစျခင္း က်ေနာ္တို႔ႏွင့္ပရိသတ္ကို မိတ္ဆက္ေပးၿပီးေနာက္ က်ေနာ့္မွတ္တမ္းကား (Burma Soldier) အဂၤလိပ္လို အပိုင္းကို အစအဆံုးျပေပး၏။ တက္ေရာက္သူက စုစုေပါင္း ၆၀ ခန္႔ရွိမည္။
         မွတ္တမ္းကားျပအၿပီး  Myra Dahgaypaw က ဗမာျပည္အေရး အက်ဥ္းခ်ဳပ္စုစည္းတင္ျပထားသည့္ ၁၅ မိနစ္စာ Power Point Slideshow ကိုျပၿပီး ႏႈတ္ျဖင့္တင္ျပေပး၏။ Myra က စကားကို အခ်ိတ္ အဆက္မိမိ၊ အက်ိဳးအေၾကာင္းရွိရွိ၊ အခ်က္အလက္ေဝေဝဆာဆာႏွင့္ တင္ျပတာျဖစ္ေတာ့ ပရိသတ္လည္းႏွစ္ၿခိဳက္၏။ ေနာက္ေတာ့ ဓါတ္ပံု ဆရာ (Christian Holst) က သူ ရိုက္ယူလာခဲ့သည့္ဓါတ္ပံုမ်ားကိုျပရင္း ေနာက္ခံေလးေတြလည္းရွင္းျပ၏။ ၂၀၀၇ ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး တုန္းက သူရိုက္ကူးခဲ့သည့္ပံုမ်ား။ ဗမာျပည္က စစ္ေျပးဒုကၡသည္တို႔၏ရင္နင့္စဖြယ္ပံုမ်ား။ ကိုမင္းကိုႏိုင္အား အနီးကပ္ရိုက္ခ်က္ျဖင့္ရိုက္ထားသည့္ပံု စသည္တို႔ျဖစ္ၿပီး အားလံုးကအျဖဴအမဲေတြခ်ည္း။ ေနာက္ေတာ့ ပရိသတ္ႏွင့္အေမးအေျဖခန္းစ၏။ အရင္ဆံုးအေမးခံရသူက က်ေနာ္။ အရင္ဆံုးေမးသည့္ေမးခြန္းက "ဗမာျပည္မွာ လတ္တေလာျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈေတြအေပၚ ဘယ္လိုသေဘာထားသလဲႏွင့္ စစ္မွန္သည့္ အေျပာင္းအလဲျဖစ္ဖို႔ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ဘာေတြလုပ္ဖို႔လိုေသးသနည္း"ျဖစ္၏။
(ဆက္ပါဦးမယ္)
မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ။
မတ္လ ၂ ရက္ ၂၀၁၂

0 comments:

Post a Comment