Tuesday, October 8, 2013

ပုဒ္မ ၁၈ ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေအေအပီပီ၏စာတမ္း

0 comments
ပုဒ္မ ၁၈ ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေအေအပီပီ၏စာတမ္း
ရက္စြဲ။ ။ ေအာက္တိုဘာလ ၄ ရက္၊ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေဝးဆႏၵျပျခင္းႏွင့္စီတန္းလွည့္ လည္ျခင္းဆုိင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၈ အား အသံုးခ်ကာ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား ဆက္လက္က်ဴးလြန္ေနျခင္း
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပျခင္းႏွင့္ စီတန္းလွည့္ လည္ျခင္းဆုိင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၈ အား အသံုးျပဳၿပီး တက္ႂကြလႈပ္ရွာသူမ်ားအား ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းကာ လူ႔အခြင့္အေရးဆုိင္ရာလႈပ္ရွားမႈမ်ားအား ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္မႈ မ်ား မၾကာခဏဆုိသလုိ ျဖစ္ပြားလ်က္ ရွိေနပါသည္။ မိမိတုိ႔ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားကူညီေစာင့္ေရွာက္ေရးအသင္း (ျမန္မာႏုိင္ငံ)၊ ေအေအပီပီအေနျဖင့္ ပုဒ္မ ၁၈မွ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရးလြတ္လပ္ခြင့္မ်ားအား အႏၱရာယ္ျပၿခိမ္းေျခာက္ေနျခင္းႏွင့္ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၈ အား အသံုးျပဳၿပီး လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားလုပ္ေဆာင္ေနျခင္းအား ျမန္မာျပည္သူလူထုႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ အသုိင္းအဝုိင္းမွပါသတိထားမိလာေစရန္ ေထာက္ျပေဖာ္ထုတ္လုိပါသည္။
ပုဒ္မ ၁၈ အား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔အသံုးခ်ကာ ႏုိင္ငံေရးတက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအား ဖမ္းဆီးျခင္း၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ႏွင့္ျပစ္ဒဏ္ မမွ်တစြာ အက်ဥ္းခ်အျပစ္ေပးျခင္းမ်ားလုပ္ေဆာင္ေနသည္ကုိ မိမိတုိ႔ ေအေအပီပီမွမ်ားစြာ စုိးရိမ္မကင္းျဖစ္မိပါသည္။ အျခားႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ျပည္သူလူထုလြတ္လပ္ခြင့္မ်ားအား မည္သုိ႔ခြင့္ျပဳလုပ္ေဆာင္ေပးသည္၊ ျပည္သူလူထုစုေဝးမႈမ်ားအား မည္သုိ႔စီမံေဆာင္ရြက္သည္ဆုိသည္ကုိ ယခုစာတမ္းတြင္ ႏိႈင္းယွဥ္ေထာက္ျပေဖာ္ျပသြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိသုိ႔ စုရံုးဆႏၵျပျခင္းႏွင့္ဆုိင္သည့္အေျခအေနအားကုိင္တြယ္ရန္ ျမန္မာအစုိးရမွအသံုးျပဳေနသည့္နည္းလမ္းႏွင့္ အျခားဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံမ်ားတြင္အသံုးျပဳသည့္နည္းလမ္းမ်ား ကြာျခားပံုအားလည္း ယခုစာတမ္းမွ ႏိႈင္းယွဥ္ေဖာ္ျပသြားမည္ျဖစ္ ပါသည္။ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအား ထိမ္းခ်ဳပ္ရန္၊ အျပစ္ေပးရန္နည္းလမ္းတခုအျဖစ္ ပုဒ္မ ၁၈ အား အသံုးခ်ျခင္းသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ဥပေဒစုိးမုိးမႈကင္းမဲ့ေနျခင္းႏွင့္ တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတရပ္ အျမန္ဆံုး ေဖာ္ေဆာင္ရန္လုိအပ္ေနေၾကာင္း ထပ္မံေဖာ္ျပေနသည့္အေျခအေနတရပ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ၿငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပျခင္းႏွင့္စီတန္းလွည့္လည္ျခင္းဆုိင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၈ အား ျပဌာန္းလုိက္သည့္ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္လ ၅ ရက္ေန႔မွ ယခုလက္ရွိကာလအထိ ထုိဥပေဒအရျပစ္ဒဏ္ေပးခံရသူ အနည္းဆံုး ၂၉ ဦးရွိၿပီး ထုိထဲမွ ၁၅ ဦးမွာ လက္ရွိကာလတြင္ အက်ဥ္းက်ေနဆဲျဖစ္ပါသည္။ ပုဒ္မ ၁၈ အရ ေထာင္ဒဏ္ ၁ ႏွစ္ ႏွင့္ ဒဏ္ေငြ က်ပ္ ၁ဝဝဝဝ မွ ၃ဝဝဝဝ အထိ က်ခံေစရန္ ျပဌာန္းထားသျဖင့္ ျပစ္ဒဏ္ေပးမႈမွာ က်ဴးလြန္မႈႏွင့္ မမွ်တသည့္ျပစ္ဒဏ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအေပၚ ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမ်ားႏွင့္ ၿခိမ္းေျခာက္ ေႏွာက္ယွက္မႈမ်ားလုပ္ေဆာင္ႏုိင္ေစရန္ ထုိဥေပဒမွခြင့္ျပဳထားသျဖင့္ လြတ္လပ္စြာဖြင့္ဟေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ခြင့္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ႏုိင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားကုိ သာမက ျမန္မာႏုိင္ငံ၏အေျခခံဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းအတည္ျပဳေပးထားသည့္စံညႊန္းမ်ားကုိပါ အတိအလင္း ခ်ိဳးေဖာက္ေနသည့္ဥပေဒျဖစ္ပါသည္။ ထုိဥပေဒအား တေျပးညီက်င့္သံုးျခင္းမဟုတ္ပဲ အခ်ိန္၊ ေနရာ၊ လူပုဂၢိဳလ္၊ အေၾကာင္းအရာတုိ႔ေပၚ မူတည္ကာ ပံုစံကဲြျပားစြာက်င့္သံုးျခင္းအားၾကည့္ျခင္းျဖင့္ အာဏာပုိင္မ်ားမွ တရားစီရင္ေရးအား ၄င္းတုိ႔အက်ိဳးအတြက္ လိုသလုိ အသံုးျပဳေနေၾကာင္း အထင္အရွားေတြ႔ျမင္ႏုိင္ပါသည္။ ႏုိင္ငံေရးတက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ား၊ တဖက္တြင္ လူ႔အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားအား ထုိဥေပဒအရ ဖမ္းဆီး၊ ထိ္န္းသိမ္း၊ ျပစ္ဒဏ္ေပးေနခ်ိန္ အျခားတဖက္တြင္ အာဏာပုိင္မ်ားမွ ၄င္းတုိ႔ႏွင့္အလြမ္းသင့္သူမ်ားအား လြတ္လပ္စြာ စုရံုးခြင့္ေပးထားသည့္သာဓကမ်ား ရွိေနပါသည္။
တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအား ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းရန္အတြက္အသံုးျပဳသည္သာမက ထုိပုဒ္မအရ တရားစဲြဆုိအမႈတပ္ခံရသူမ်ား၏ လြတ္လပ္စြာ သြားလာလႈပ္ရွားခြင့္တုိ႔အား ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္ရန္အတြက္ပါ ပုဒ္မ ၁၈ အား အသံုးျပဳသည္ကုိေတြ႔ရပါသည္။ အမႈရင္ဆုိင္ေနရသူမ်ား အေနျဖင့္ ၿမိဳ့နယ္မတူသည့္တရားရံုးမ်ားတြင္ အမႈစဲြဆုိခံရသည့္အျပင္ အမိန္႔မခ်မီ ရံုးခ်ိန္းေပါင္းမ်ားစြာဆင့္ေခၚခ်ိန္းဆိုခံရသျဖင့္ ရံုးခ်ိန္းမ်ားတက္ရန္ မၾကာခဏ ခရီးေဝးသြားရသည့္အေျခအေနအား ရင္ဆုိင္ၾကရပါသည္။
ထုိသုိ႔ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအား တရားရံုး ရံုးခ်ိန္းမ်ားႏွင့္အလုပ္ရႈပ္ေနကာ ဘယ္မွမသြားႏုိင္ ဘာမွမလုပ္ႏုိင္ေစရန္ ကန္႔သတ္ထားျခင္း အားျဖင့္ ၄င္းတုိ႔၏ေန႔တဓူဝေနထုိင္မႈဘဝအား အာဏာပုိင္တုိ႔မွ တရားမမွ်တစြာထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ခြင့္အား ပုဒ္မ ၁၈ မွ ခြင့္ျပဳထားရံုသာမက မည္သည့္ ႏိုင္ငံေရး လူ႔အခြင့္အေရးတက္ႂကြသူကုိမဆုိ ၿခိမ္းေျခာက္ေႏွာက္ယွက္ခြင့္အားလည္း တရားဝင္ျဖစ္ေစရန္အပ္ႏွင္းထားပါသည္။
အဖမ္းအဆီးမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး မၾကာခနႀကံဳေတြ႔လာရသည့္ပံုစံသစ္တခုမွာ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားမွ ၄င္းတုိ႔ဆႏၵျပခ်င္သည့္ အေၾကာင္းအရာႏွင့္အခ်ိန္ကာလမတုိင္မီ မည္သည့္အတြက္ မည္သည့္အခ်ိန္ မည္သည့္ေနရာတြင္ဆႏၵျပခ်င္ေၾကာင္း ဆႏၵျပခြင့္ရရန္ ႀကိဳတင္ကာ ေလွ်ာက္လႊာတင္သြင္းခြင့္ ေတာင္းၾကပါသည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအေနျဖင့္ ၄င္းတုိ႔၏အခြင့္အေရးျဖစ္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေဝးဆႏၵျပခြင့္အား ပုဒ္မ ၁၈ အားအသံုးခ်ကာ ဟန္႔တားပိတ္ပင္မႈမ်ားႏွင့္သာ အမ်ားအားျဖင့္ႀကံဳၾကရပါသည္။ ထုိသုိ႔ ဆႏၵျပခြင့္ တရားဝင္အခြင့္အေရးမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားရံုသာမက လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး အနိမ့္ဆံုး မရွိမျဖစ္အျဖစ္အပ္ႏွင္းရန္သေဘာတူသတ္မွတ္ထားသည့္ ႏိုင္ငံတကာစံခ်ိန္စံႏႈန္းမ်ားထဲတြင္ တခုအပါအဝင္ျဖစ္ပါသည္။
မရွိမျဖစ္ အနိမ့္ဆံုး ႏုိင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံႏႈန္းမ်ား
ကမၻာေပၚရွိႏုိင္ငံအမ်ားစုတြင္ ဆႏၵျပခ်င္သူမ်ားအတြက္ ၄င္းတုိ႔အခြင့္အေရးျဖစ္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပခြင့္အား အကာအကြယ္ေပး အာမခံထားသည့္မူဝါဒမ်ား၊ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ျပဌာန္းထားပါသည္။ ဆႏၵျပခ်င္သူမ်ားအေနျဖင့္ မည္သည့္အတြက္ ဆႏၵျပသည္ဆုိသည့္ရည္ရြယ္ခ်က္အား အာဏာပုိင္မ်ားသိေစရန္ အေလးထားလာေစရန္လုပ္ေဆာင္ျခင္းျဖစ္သည့္အတြက္ ဆႏၵျပခ်င္သူမ်ားအေနျဖင့္ စုေဝးခြင့္ဆႏၵျပခြင့္အတြက္ ခြင့္ေတာင္းရန္မလုိအပ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္မူ အက်ိဳးအေၾကာင္းညီညြတ္စြာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပခြင့္ေတာင္းခံမႈမ်ားအားျငင္းပယ္ရန္ႏွင့္ ခြင့္ျပဳခ်က္ေတာင္းေသာ္လည္း မရသည့္အတြက္ ခြင့္ျပခ်က္မရွိပဲဆႏၵျပၾကသည့္ဆႏၵျပသူမ်ားအား ဖမ္းဆီးအေရးယူရန္ ပုဒ္မ ၁၈ အား မ်ားေသာအားျဖင့္အသံုးခ်မႈမ်ား မၾကာခဏ ျဖစ္ပြားေနပါသည္။
ဥေရာပသမဂၢ လူ႔အခြင့္အေရးသေဘာတူညီခ်က္ အခန္း ၁၁ တြင္ အစုိးရမ်ားအေနျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပမႈမ်ားအား ေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႔ျဖစ္ေစ ေရးအတြက္ပံ့ပုိးေပးရမည္ဟု ေအာက္ပါအတုိင္း ျပဌာန္းထားပါသည္။

၁။ လူတုိင္းတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေဝး၊ စုရံုးပုိင္ခြင့္ႏွင့္ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားဖဲြ႔စည္းျခင္းအပါအဝင္ မိမိအခြင့္အေရးႏွင့္အက်ိဳးစီးပြားတုိ႔အား ကာကြယ္ရန္ အျခားသူမ်ားႏွင့္စုေပါင္းကာ အဖဲြ႔အစည္းအသင္းပင္းမ်ား ဖဲြ႔စည္းပိုင္ခြင့္ရွိသည္။

၂။ ဒီမုိကေရစီလူ႔အဖဲြ႔အစည္းတခုတြင္း အျခားသူမ်ား၏လြတ္လပ္ခြင့္မ်ား သုုိ႔မဟုတ္ က်န္းမာေရး သုိ႔မဟုတ္ က်င့္ဝတ္ႏွင့္ ကုိယ္က်င့္တရား မ်ားအားကာကြယ္ရန္အတြက္၊ ရာဇဝတ္မႈမ်ား သုိ႔မဟုတ္ ဆူပူရမ္းကားမႈမ်ားအား ဟန္႔တားရန္အတြက္၊ ျပည္သူလူထုလံုၿခံဳေရး သုိ႔မဟုတ္ ႏုိင္ငံေတာ္လံုၿခံဳေရးတုိ႔အားကာကြယ္ရန္အတြက္ စသည့္ရည္ရြယ္ခ်က္တုိ႔ျဖင့္ ဥပေဒမွျပဌာန္းဟန္႔တားထားသည္မ်ားမွလဲြ၍ ထုိအခြင့္အေရး မ်ားအားက်င့္သံုးသည္ကုိ ပိတ္ပင္ဟန္႔တားမႈမ်ား မရွိေစရ။ ထိုဆႏၵျပခြင့္အခြင့္အေရးမ်ားအား အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆုိင္ရာဝန္ထမ္းမ်ား သုိ႔မဟုတ္ ရဲတပ္ဖဲြ႔ဝင္မ်ား သုိ႔မဟုတ္ လက္နက္ကုိင္တပ္ဖဲြ႔ဝင္မ်ားမွက်င့္သံုးျခင္းမရွိေစရန္ ဥပေဒအရတားဆီးစည္းၾကပ္ထားျခင္းမ်ားအား ယခု သေဘာတူညီခ်က္မွ ဟန္႔တားပိတ္ပင္ျခင္းမရွိေစရ[1]။

၁၉၄၈ ကုလသမဂၢ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာလူ႔အခြင့္အေရးေၾကညာစာတမ္း အပုိဒ္ ၁၉ ႏွင့္ ၂ဝ တုိ႔တြင္လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေဝးခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္အခြင့္အေရးမ်ားအား ေအာက္ပါအတုိင္းထည့္သြင္းျပဌာန္းထားပါသည္။

အပုိဒ္ ၁၉။ လူတုိင္းတြင္ လြတ္လပ္စြာထင္ျမင္ယူဆႏုိင္ခြင့္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ ဖြင့္ဟေဖာ္ျပႏုိင္ခြင့္ရွိသည္။ အဆုိပါအခြင့္အေရးမ်ား၌ အေႏွာင့္အယွက္မရွိဘဲ လြတ္လပ္စြာထင္ျမင္ယူဆႏုိင္ခြင့္ပါဝင္သည့္အျပင္၊ ႏုိင္ငံနယ္နိမိတ္မ်ားကုိေထာက္ထားရန္မလုိဘဲ သတင္း အေၾကာင္းအရာႏွင့္သေဘာတရားမ်ားကုိ တနည္းနည္းျဖင့္ လြတ္လပ္စြာရွာယူဆည္းပူးႏုိင္ခြင့္၊ လက္ခံႏုိင္ခြင့္ႏွင့္ ေဝငွျဖန္႔ခ်ီခြင့္တုိ႔လည္း ပါဝင္သည္။

အပုိဒ္ ၂ဝ။
၁။ လူတုိင္းတြင္ လြတ္လပ္ေအးခ်မ္းစြာစုေဝးႏုိင္ခြင့္ႏွင့္ ဖဲြ႔စည္းႏုိင္ခြင့္တုိ႔ရွိသည္။
၂။ မည္သူကုိမွ် အဖဲြ႔အစည္းတခုသုိ႔ဝင္ေစရန္ အတင္းအက်ပ္မျပဳရ[2]။

ႏုိင္ငံတကာ ႏုိင္ငံသားႏွင့္ႏုိင္ငံေရးအခြင့္အေရးဆုိင္ရာသေဘာတူစာခ်ဳပ္ (International Covenant on Civil and Political Rights-ICCPR) အပုိဒ္ ၂၁ တြင္လည္း “လြတ္လပ္စြာစုရံုးပုိင္ခြင့္အား အသိအမွတ္ျပဳရမည္။ ဒီမုိကေရစီလူ႔အဖဲြ႔အစည္းတခုတြင္း အျခားသူမ်ား၏ လြတ္လပ္ခြင့္မ်ား သုုိ႔မဟုတ္ က်န္းမာေရး သုိ႔မဟုတ္ က်င့္ဝတ္ႏွင့္ ကုိယ္က်င့္တရားမ်ားအားကာကြယ္ရန္အတြက္၊ ရာဇဝတ္မႈမ်ား သုိ႔မဟုတ္ ဆူပူရမ္းကားမႈမ်ားအားဟန္႔တားရန္အတြက္၊ ျပည္သူလူထုလံုၿခံဳေရး သုိ႔မဟုတ္ ႏုိင္ငံေတာ္လံုၿခံဳေရးတုိ႔အားကာကြယ္ရန္အတြက္ စသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္တုိ႔ျဖင့္ ဥပေဒမွျပဌာန္းဟန္႔တားထားသည္မ်ားမွလဲြ၍ ထုိအခြင့္အေရးမ်ားအားက်င့္သံုးသည္ကုိ ပိတ္ပင္ဟန္႔တားမႈမ်ား မရွိေစရ။[3]” ဟု အတိအလင္းထည့္သြင္းျပဌာန္းထားပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ထုိသေဘာတူစာခ်ဳပ္အား လက္မွတ္ေရးထုိး အတည္ျပဳထားသည့္ ႏုိင္ငံေပါင္း ၁၆၇ ႏုိင္ငံတြင္မပါဝင္ေသာ္လည္း လြတ္လပ္သည့္ဒီမုိကေရစီလူ႔အဖဲြ႔အစည္းတခုအတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေဝးခြင့္အားခြင့္ျပဳရန္ မည္မွ်အေရးပါေၾကာင္း သေဘာတူစာခ်ဳပ္တြင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းေဖာ္ျပထားပါသည္။

အဆုိပါ ႏုိင္ငံတကာေၾကညာစာတမ္းမ်ား သေဘာတူညီခ်က္မ်ားႏွင့္ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ားအားလံုးအေနျဖင့္ ျပည္သူလူထု၏ဆႏၵျပခြင့္ဆုိင္ရာ အေျခခံအခြင့္အေရးမ်ားတည္ရွိေနသည္ဆုိသည္ႏွင့္ ၄င္းအခြင့္အေရးမ်ားအား ျမႇင့္တင္ကာကြယ္ေပးရန္လုိအပ္ခ်က္သည္ ဒီမုိကေရစီ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းမ်ားလုပ္ေဆာင္ရမည့္ အေျခခံလုိအပ္ခ်က္ပင္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပေနၾကပါသည္။ ျပည္သူလူထု၏အေျခခံအခြင့္အေရးမ်ားအား ကာကြယ္ရန္လုိအပ္ေၾကာင္း မည္သုိ႔ပင္ ေဖာ္ျပအတည္ျပဳထားသည္ျဖစ္ေစ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္မူ ပုဒ္မ ၁၈ သည္ ၄င္းတုိ႔၏ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ား အား လက္ေတြ႔က်င့္သံုးရန္ႀကိဳးပမ္းသည့္ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအား အေရးယူအျပစ္ေပးရန္ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္သာ တည္ရွိေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာအစုိးရအေနျဖင့္ လြတ္လပ္မွ်တသည့္ဒီမုိကေရစီအစုိးရျဖစ္လာေစရန္ အမွန္တကယ္စစ္မွန္သည့္စိတ္ဆႏၵရွိသည္ဆုိပါက ပုဒ္မ ၁၈ ကုိ သာမက ၄င္း ပုဒ္မကုိအသံုးျပဳသည့္နည္းလမ္းမ်ားကုိပါ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္လုိအပ္ပါသည္။ စစ္မွန္သည့္ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံမ်ားအေနျဖင့္ လက္ရွိ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားအားဆန္႔က်င္သူမ်ား၊ သုိ႔မဟုတ္ စိတ္သေဘာမတိုက္ဆုိင္သူမ်ားအား ၿခိမ္းေျခာက္အက်ပ္ကုိင္ဟန္႔တားေႏွာက္ယွက္ရန္ သုိ႔မဟုတ္ အျပစ္ေပးအေရးယူရန္ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ဥပေဒမ်ားအားျပဌာန္းျခင္း၊ အသံုးျပဳျခင္းမ်ိဳး မရွိသင့္ပါ။ ယခုကဲ့သုိ႔ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူ မ်ားအား ဖမ္းဆီးအက်ဥ္းခ်ရန္၊ ၄င္းတုိ႔၏ အေျခခံအခြင့္အေရးျဖစ္သည့္ လြတ္လပ္စြာစုရံုးခြင့္အား ျငင္းပယ္ကန္႔သတ္ရန္ ပုဒ္မ ၁၈ ကုိ အသံုးခ်ေနျခင္းအားၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ လြတ္လပ္ၿပီး ျပည္သူတုိ႔၏အခြင့္အေရးမ်ားအားအာမခံေပးထားသည့္ ဒီမုိကေရစီ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းဆီသုိ႔ေရာက္ရွိရန္ ျမန္မာအစုိးရအေနျဖင့္ မ်ားစြာအလွမ္းေဝးေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ပုဒ္မ ၁၈ အား လုိသလုိအသံုးခ်မႈတြင္ ဓားစာခံျဖစ္ရသူတုိ႔၏ ဥပမာမ်ား
ေအာက္ေဖာ္ျပပါျဖစ္ရပ္မ်ားသည္ ပုဒ္မ ၁၈ အားအသံုးျပဳကာ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအားဖမ္းဆီးအက်ဥ္းခ်ျခင္းမ်ားမွ ထင္ရွားသည့္ ဥပမာအခ်ိဳ႔ျဖစ္ပါသည္။

အျငင္းပြားေနဆဲ လက္ပံေတာင္းေတာင္ေၾကးနီစီမံကိန္းအားဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပမႈတရပ္စီစဥ္သည္ဟူသည့္ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ဦးျမင့္ေအာင္သည္ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၆ ရက္ေန႔တြင္ အမိန္႔ခ်အျပစ္ေပး ခံရပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ဦးျမင့္ေအာင္အေနျဖင့္ အလုပ္ၾကမ္းႏွင့္ေထာင္ဒဏ္ ၁၈ လ ခ်မွတ္အျပစ္ေပးခံခဲ့ရပါသည္။ ဦးျမင့္ေအာင္၏ လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္ႏွစ္ဦးမွာလည္း က်ပ္ ၃ဝဝဝဝ စီ ဒဏ္ေငြခ်မွတ္ ခံခဲ့ရပါသည္။

ေဒၚေနာ္အုန္းလွအေနျဖင့္ လက္ပံေတာင္းေၾကးနီစီမံကိန္းအားကန္႔ကြက္သည့္ လူထုဆႏၵျပပဲြတခုအတြက္ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လတြင္ ခြင့္ျပဳခ်က္ေတာင္းခံခဲ့ေသာ္လည္း ခြင့္ျပဳခ်က္မရခဲ့ပါ။ ခြင့္ျပဳခ်က္ေတာင္းခံသည္ကုိ ျငင္းပယ္ခံရရံုသာမက ေဒၚေနာ္အုန္းလွသည္ ပုဒ္မ ၁၈ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၅ဝ၅ (ခ) တုိ႔ကုိ က်ဴးလြန္သည္ဆုိသည့္အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ဖမ္းဆီးခံခဲ့ရပါသည္။ ေဒၚေနာ္အုန္းလွအား လံုၿခံဳေရးတပ္ဖဲြ႔ဝင္မ်ားမွ အတင္းအက်ပ္အၾကမ္းဖက္ဖမ္းဆီးရာတြင္ အဝတ္အစားမ်ားစုတ္ၿပဲကုန္သည္အထိ တြန္းထုိးဆဲြယမ္းဖမ္းဆီးျခင္းခံခဲ့ရပါသည္။ ေဒၚေနာ္အုန္းလွသည္ ပုဒ္မ ၅ဝ၅ (ခ) ျဖင့္ ေထာင္ဒဏ္ ၂ ႏွစ္ အျပစ္ေပးခံခဲ့ရၿပီး ပုဒ္မ ၁၈ ျဖင့္ စဲြဆုိထားသည့္အမႈအား ရင္ဆုိင္ေနရဆဲ ျဖစ္ပါသည္။

ကုိမုိးေသြးသည္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာၿငိမ္းခ်မ္းေရးေန႔တြင္ လမ္းေလွ်ာက္ခ်ီတက္သည့္အတြက္ ပုဒ္မ ၁၈ အရစဲြဆုိထားသည့္အမႈအား ရင္ဆုိင္ ေနရပါသည္။ ကုိမုိးေသြးသည္ ၂ဝ၁၂ ႏုိဝင္ဘာလ ၂၇ ရက္ေန႔တြင္ ေဒၚေနာ္အုန္းလွႏွင့္အတူ ပုဒ္မ ၁၈ အရ ထပ္မံတရားစဲြဆုိခံခဲ့ရကာ ဒီဇင္ဘာလ ၂ ရက္ေန႔တြင္ ကုိေအာင္စုိးႏွင့္အတူဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းျခင္း ခံခဲ့ရၿပီး ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၁ ရက္ေန႔တြင္ ခံဝန္ခ်က္ျဖင့္ ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္ခဲ့ပါသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၈ ရက္ေန႔တြင္ ကုိဒီၿငိမ္းလင္းႏွင့္အတူ ထပ္မံစဲြဆုိၾကားနာခံခဲ့ ရပါသည္။ ကုိမုိးေသြးသည္ ပုဒ္မ ၁၈ အရ အမႈေပါင္း ၃ မႈ စဲြဆုိခံထားရပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံဖံြ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးေကာ္မီတီမွ ကုိထင္ေက်ာ္သည္ လက္ပံေတာင္းေတာင္ေၾကးနီစီမံကိန္းကုိကန္႔ကြက္ဆႏၵျပသူမ်ားအား အာဏာပုိင္မ်ားမွ အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခဲြရာတြင္ ဒဏ္ရာရရွိခဲ့သည့္သံဃာေတာ္မ်ားအေရးအား ေျဖရွင္းေပးရန္အတြက္ အာဏာပုိင္မ်ားအား ေတာင္းဆုိဆႏၵျပသည့္အေနျဖင့္ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန႔တြင္ သိမ္ႀကီးေစ်းမွ ဆူးေလဘုရားလမ္းအထိ တကုိယ္ေတာ္ လမ္းေလွ်ာက္ဆႏၵျပခဲ့သည့္အတြက္ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၇ ရက္ေန႔တြင္ ပုဒ္မ ၁၈ အရ တရားစဲြဆုိခံခဲ့ရပါသည္။ ကုိထင္ေက်ာ္ႏွင့္ လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္ ၃ ဦးမွာ အင္းစိန္အက်ဥ္းေထာင္တြင္ အခ်ဳပ္အျဖစ္ ထိန္းသိမ္းျခင္းခံေနၾကရၿပီး ပုဒ္မ ၁၈ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၅ဝ၅ (ခ) တုိ႔အရ စဲြဆုိထားသည့္ ေနာက္ထပ္အမႈမ်ားရင္ဆုိင္ေနၾကရပါသည္။

မ်ိးဆက္လိႈင္းႏွင့္လူငယ္မ်ိဳးဆက္အဖဲြ႔ဝင္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ တင္ထြဋ္ပုိင္၊ လိႈင္မင္းဦး၊ စည္သူ၊ ေက်ာ္သူ၊ နီလာဟန္ႏွင့္ ေက်ာ္ေနလင္းတုိ႔သည္ ခြင့္ျပဳခ်က္မရွိပဲဆႏၵျပသည္ဟူသည့္အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခံေနၾကရၿပီး ၄င္းတုိ႔ ဆႏၵျပရာတြင္ ျဖတ္သန္းခဲ့သည့္ ၿမိဳ့နယ္ ၇ ၿမိဳ့နယ္ တရားရံုး တခုခ်င္းစီတုိ႔မွ စဲြဆုိမည့္ ပုဒ္မ ၁၈ စဲြဆုိခ်က္မ်ားအားရင္ဆုိင္ၾကရဖြယ္ရွိပါသည္။ ၄င္းတုိ႔ဆႏၵျပခဲ့သည္မွာ ပုဒ္မ ၁၈ အား လုိသလုိအသံုးခ်ေနျခင္းအား ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး ယခုအခါ ၄င္းတုိ႔ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပခဲ့ၾကသည့္ ပုဒ္မ ၁၈ အရ ထိန္းသိမ္းခံေနၾက ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ တေန႔ထဲတြင္ပင္ ၁၉၈၈ ဒီမုိကေရစီအေရးေတာ္ပံု ၂၅ ႏွစ္ျပည့္အမွတ္တရအထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ လူရာေပါင္းမ်ားစြာအား ဦးေဆာင္ခ်ီတက္ဆႏၵျပသည့္အတြက္ေၾကာင့္ အျခားတက္ႂကြလႈပ္ရွားသူႏွစ္ဦးမွာလဲ ပုဒ္မ ၁၈ အရ တရားစဲြဆုိခံခဲ့ရပါသည္။

၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဇူလုိင္လ ၄ ရက္ေန႔တြင္ ဦးထြန္းထြန္းဦးႏွင့္ဦးသန္းဝင္းတုိ႔သည္ လူ ၂ဝဝ ခန္႔အား ဦးေဆာင္ကာဆႏၵျပသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ပုဒ္မ ၁၈ အရ စဲြဆုိခံခဲ့ရပါသည္။ ၄င္းတုိ႔အေနျဖင့္ ဆႏၵျပခြင့္ရရွိရန္ ဇူလုိင္လ ၁ ရက္ေန႔တြင္ တရားဝင္ တင္ျပေတာင္းဆုိခဲ့ေသာ္လည္း ျငင္းပယ္ခံခဲ့ရၿပီး ခြင့္ျပဳခ်က္မဲ့ဆႏၵျပသည္ဟူသည့္အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ တရားစဲြဆုိခံခဲ့ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ ဥပမာမ်ားသည္ တရားဝင္ခြင့္ျပဳထားသည့္ဆႏၵျပခြင့္အား လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္က်င့္သံုးရန္ႀကိဳးစားရင္း တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ား ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခံရ သုိ႔မဟုတ္ အမႈစဲြဆုိခံရသည့္ျဖစ္ရပ္မ်ားထဲမွ ဥပမာ အခ်ိဳ႔ပင္ျဖစ္ပါသည္။ လက္ရွိကာလတြင္ ပုဒ္မ ၁၈ အရ တရားစဲြဆုိခံရကာ အမႈရင္ဆုိင္ေနရသူေပါင္း ၁၂၈ ဦး ရွိပါသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔တရားစီရင္ေရးအား ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ရန္အတြက္ လုိသလုိအသံုးခ်ေနျခင္းသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ တရားစီရင္ေရးဆုိင္ရာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတရပ္လုပ္ေဆာင္ရန္ႏွင့္ ဥပေဒစုိးမုိးမႈတရပ္ ထူေထာင္ရန္ အမွန္တကယ္အေရးတႀကီးလုိအပ္ေနေၾကာင္း သိသာထင္ရွားေစသည့္ အခ်က္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
“ဒါဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ့ဥပေဒစုိးမုိးမႈပါ။ အာဏာပုိင္ေတြကုိအလုပ္အေကြ်းျပဳဖုိ႔အတြက္ပဲအလုပ္ျဖစ္တဲ့ ဥပေဒစုိးမုိးမႈပါ။ ျပည္သူလူထုကုိ ကာကြယ္ဖုိ႔ ဒါမွမဟုတ္ က်မတုိ႔အားလံုးရဲ့ ဒီမုိကေရစီအခြင့္အေရးေတြကုိကာကြယ္ဖုိ႔ရည္ရြယ္တဲ့ ဥပေဒစုိးမုိးမႈမဟုတ္ပါဘူး။ ဥပေဒစုိးမုိးမႈမရွိသမွ် လူ႔အခြင့္အေရးအတြက္အာမခံခ်က္လည္း ဘယ္ေတာ့မွ ရွိလာမွာ မဟုတ္ပါဘူး။”
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ စက္တင္ဘာ ၂ဝ၁၂[4]

အနိမ့္ဆံုးမရွိမျဖစ္ လူ႔အခြင့္အေရးစံခ်ိန္စံႏႈန္းမ်ားအား အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ႀကံဳေတြ႔ရသည့္အခက္အခဲသည္ ဥပေဒစုိးမုိးေရး ဆုိသည္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ဦးတည္လုပ္ေဆာင္သည့္လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားျဖစ္သည္ဟု အစုိးရအာဏာပုိင္မ်ားမွ ယူဆေနသည့္အခ်က္ျဖစ္သည့္အတြက္ ျပည္သူလူထု၏ အေျခခံအခြင့္အေရးမ်ားအားကာကြယ္ေပးျခင္း ကင္းမဲ့ေနပါသည္။ ျပည္သူလူထု၏ အခြင့္အေရးမ်ားအတြက္ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ သုိ႔မဟုတ္ ကာကြယ္ေပးရန္ဖန္တီးထားသည့္တရားစီရင္ေရးစံနစ္တရပ္မရွိလွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေရရွည္တည္တံ့အက်ိဳးရွိမည့္ အေျပာင္းအလဲအစစ္အမွန္မ်ားအားလည္း ေဖာ္ေဆာင္ရန္ခဲယဥ္းပါလိမ့္မည္။ ထုိ႔အတြက္ တရားစီရင္ေရးက႑ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ေဆာင္ျခင္းမွစတင္ကာ ဥပေဒစုိးမုိးေရးတရပ္တည္ေထာင္ေရးသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အဓိကဦးစားေပး လုပ္ေဆာင္ရမည့္လုပ္ငန္းတရပ္ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူလူထု၏ လူ႔အခြင့္အေရးအားကာကြယ္ေပးရန္ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ေဖာ္ေဆာင္သည့္ ဥပေဒစုိးမုိးမႈျဖစ္ရပါမည္။ ပုဒ္မ ၁၈ ကဲ့သုိ႔ မွ်တမႈမရွိ ရည္ရြယ္ခ်က္မမွန္သည့္ဥပေဒမ်ားအား ျပည္သူလူထုကုိဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ရန္ အစုိးရမွ အသံုးခ်ခြင့္ရေနသမွ်ကာလပတ္လံုး ျပည္သူလူထုတရပ္လံုးသည္လည္း တရားမမွ်တသည့္အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ႏုိင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ဥပေဒစုိးမုိးမႈသည္ ျပည္သူလူထုအခြင့္အေရးမ်ားအားကာကြယ္ေပးသည့္ဥပေဒစုိးမုိးမႈ ျဖစ္ရပါမည္။ ျပည္သူလူထု ရင္ဆုိင္ေနရသည့္ အျပစ္ေပးအေရးယူခံရျခင္းအား စုိးရံြ႔မႈကုိဖယ္ရွားေပးရန္ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ေဖာ္ေဆာင္သည့္ ဥပေဒစုိးမုိးမႈျဖစ္ရပါမည္။ တရားစီရင္ေရးအား အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိင္းမွလႊမ္းမုိးစြက္ဖက္ေနသည္ကုိဖယ္ရွားကာ တရားစီရင္ေရးအားသီးသန္႔ျဖစ္ေစရန္ သီးျခားရပ္တည္ ႏုိင္ေစရန္ ဖယ္ထုတ္လုိက္ျခင္းအားျဖင့္ ဥပေဒစုိးမုိးမႈသည္ ႏုိင္ငံေရးအရအသံုးခ်ခံ သုိ႔မဟုတ္ အစုိးရအာဏာပုိင္မ်ား၏အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ အသံုးခ်ခံအျဖစ္မွေလ်ာ့နည္းကင္းလြတ္သြားမည္ျဖစ္သည္။ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ႏုိင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံႏႈန္းမ်ား၊ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား၊ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ားအား ပါဝင္အတည္ျပဳလက္မွတ္ေရးထုိးျခင္းအားျဖင့္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အမွန္တကယ္ လြတ္လပ္တရားမွ်တသည့္ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္တခုတည္ေထာင္ႏုိင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပရာေရာက္ပါသည္။ လက္ရွိအေျခအေနႏွင့္ လုိက္ေလ်ာညီေထြမရွိေတာ့သည့္ ဥပေဒေဟာင္းမ်ားအားပယ္ဖ်က္လုိက္ေသာ္ျငား အသစ္ျပဌာန္းသည့္ ဥပေဒမ်ားသည္ ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိ ဆက္လက္အေထာက္အကူျပဳေနသည့္ဥပေဒမ်ားျဖစ္ေနပါသည္။ အမွန္တကယ္ အမွီအခုိကင္း လြတ္လပ္မွ်တသည့္တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္တရပ္တည္ရွိျခင္းအားျဖင့္ ေရးဆဲြျပဌာန္းေသာဥပေဒမ်ားသည္ အစုိးရအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ မဟုတ္ပဲ ျပည္သူလူထုအခြင့္အေရးမ်ားအားႁမႇင့္တင္ေပးရန္ ကာကြယ္ေပးရန္ ပုိမုိအာမခံခ်က္ေပးႏုိင္ပါလိမ့္မည္။
ဆႏၵျပခြင့္ဥပေဒသည္ အေပၚယံအားျဖင့္ ျပည္သူလူထု၏လြတ္လပ္စြာဆႏၵျပခြင့္အား အသိအမွတ္ျပဳကာကြယ္ေပးရန္ျပဌာန္းထားသည့္ အသြင္ ေဆာင္ေသာ္လည္း အတြင္းအႏွစ္သာရတြင္မူ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအား ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္ရန္ အျပစ္ေပးအေရးယူရန္ ေဇာင္းေပးထားသည့္အတြက္ ထုိအခ်က္မ်ားအားဖယ္ရွားျပဳျပင္ရပါမည္။ ထုိဥပေဒအား လက္ရွိအသံုးျပဳေနသည့္ပံုစံအားၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားအား ၿခိမ္းေျခာက္ဟန္႔တား ေႏွာက္ယွက္ ဖိႏွိပ္ အျပစ္ေပးျခင္းမ်ားအား ဥေပဒမွခြင့္ျပဳေနၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေဖာ္ေဆာင္လုပ္ကုိင္ေနသည့္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားသည္ ျပည္သူလူထုႏွင့္ ၄င္းတုိ႔၏အခြင့္အေရးမ်ားအားကာကြယ္ေပးရန္ လုံေလာက္သည့္လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားမဟုတ္ေၾကာင္းေဖာ္ျပေနသည့္ တုိက္ရုိက္ဥပမာပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပုဒ္မ ၁၈ ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ အထူးလုိအပ္ေနသည့္ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၏အစိတ္အပုိင္းတခုအျဖစ္ လုပ္ေဆာင္ရပါမည္။ အမွီအခိုကင္းၿပီး လြတ္လပ္မွ်တသည့္တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္တရပ္ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းႏွင့္ တရားမွ်တ ဘက္မလုိက္သည့္ဥပေဒစုိးမုိးမႈတရပ္ တည္ေထာင္ျခင္းတုိ႔သည္ ဒီမုိကေရစီစံနစ္ဆီသုိ႔ခ်ီတက္ရာတြင္ အဓိကလုပ္ေဆာင္ရမည့္အခ်က္မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။
ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားကူညီေစာင့္ေရွာက္ေရးအသင္း (ျမန္မာႏိုင္ငံ)
ဆက္သြယ္ရန္- ကိုတိတ္ႏိုင္(အတြင္းေရးမႈး) +၆၆ (ဝ) ၈၁ ၂၈၇ ၈၇၅၁
ကိုဘိုၾကည္ (တြဲဘက္အတြင္းေရးမႈး) ဝ၉၄ ၂၅၃ဝ ၈၈၄ဝ



0 comments:

Post a Comment