ရိုဟင္ဂ်ာျပသနာ၊ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္အမ်ိဳးသားဂုဏ္သိကၡာ- အပိုင္း (၁) ေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
ရိုဟင္ဂ်ာျပသနာနွင့္ဆက္စပ္ၿပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ နိုဘယ္ဆုနဲ႔မထိုက္တန္ေၾကာင္း လူသိရွင္ၾကားစြပ္စြဲခ်က္ ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။
မေန႔ကမွျဖစ္ေသာ ဇူလိုင္လ ၂၃ ရက္္ ေန႔တြင္ အယ္လ္ဂ်ာဇီးရား နိုင္ငံတကာရုပ္သံလႊင့္ဌာနမွ ရိုဟင္ဂ်ာလူထုမ်ား ဘ၀ပ်က္ေနၾကသည့္ပံုမ်ား၊ စခန္းအတြင္းေနထိုင္ရာတြင္လည္း အကူအညီမ်ားမရရွိ၍ စားရမဲ့ေသာက္ရမဲ့ ျဖစ္ေနပံုမ်ား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နိုင္ငံဘက္သုိ႔ ေလွျဖင့္ကူးေျပးရန္ ႀကိဳးစားေသာ္လည္း အဆိုပါနုိင္ငံရွိအာဏာပိုင္မ်ားကလက္မခံဘဲ ထမင္းထုပ္တေယာက္တထုပ္ေပး၍ ေရထဲသို႔ျပန္ေမာင္းထုတ္လိုက္သျဖင့္ ေအာ္ဟစ္ငိုေၾကြးကာ ေလွေပၚျပန္တက္သြားၾကရသည့္ပံုမ်ားကို အခ်ိန္အေတာ္ၾကာထုတ္လႊင့္ျပသခဲ့သည္။
တဆက္တည္းတြင္ အယ္လ္ဂ်ာဇီးရား နိုင္ငံတကာရုပ္သံလႊင့္ဌာနက ရိုဟင္ဂ်ာျပသနာကို ေလ့လာလုပ္ေဆာင္လွ်က္ရွိေသာ ကုလသမဂၢမွအပါအ၀င္ပုဂၢိဳလ္အခ်ိဳ႔ကိုအင္တာဗ်ဴးလုပ္ၿပီး တင္ျပသြားခဲ့သည္။ လူ႔အခြင့္အေရးေစာင့္ၾကည့္ေရးအဖြဲ႔(Human Rights Watch) မွ Brad Addam က အစိုးရအာဏာပိုင္မ်ားသည္ ဇြန္လ ၁၂ ရက္ေန႔မွစၿပီး ဘက္တဖက္မွရပ္တည္ကာ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားအေပၚ ရက္စက္မႈက်ဴးလြန္ခဲ့ေၾကာင္း တိတိက်က်ေျပာသြားခဲ့သည္။
လန္ဒန္ၿမိ့ဳ၌အေျခစိုက္ၿပီး ရိုဟင္ဂ်ာဆိုင္ရာနိုင္ငံေရးသံုးသပ္သူဟုအမည္ခံထားသူ မိုဟာမက္ နူး (Mohamed Nour) ဆိုသူက နိုင္ငံႀကီးမ်ားသည္ ဤသို႔ေသာက်ဴးလြန္မႈႀကီးမ်ားကို နႈတ္ဆိတ္ေနေၾကာင္း၊ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္း၀င္၍ စီးပြားေရးနွင့္အျခားလုပ္ငန္းကိုင္ငန္းမ်ား လုပ္ခ်င္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားအေပၚကိုင္တြယ္မႈမ်ားနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္သေဘာတူညီၿပီးဟူ၍ ဦးသိန္းစိန္က ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခဲ့ေၾကာင္း၊ ရိုဟင္ဂ်ာအေရးအေပၚ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ မ်က္စိမွိတ္ထားလွ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ နိုဘယ္ဆုနွင့္မထိုက္တန္ေၾကာင္း နိုင္ငံတကာေရွ႕တြင္ ေပၚေပၚထင္ထင္စြပ္စြဲေျပာဆုိသြားခဲ့သည္။
ျမန္မာစကားပံုတခု ရွိပါသည္။ အပ်က္အပ်က္နွင့္နွာေခါင္းေသြးထြက္ေတာ့မည္ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ရိုဟင္ဂ်ာအေရးနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ မွန္မွန္ကန္ကန္ရပ္တည္ကိုင္တြယ္နိုင္ျခင္းမရွွိလွ်င္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သာမက တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံု လူမ်ိဳးစုမ်ားအားလံုးနွင့္တိုင္းျပည္ပါ ဂုဏ္သိကၡာက်ဆင္းပါေတာ့မည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ျမန္မာနိုင္ငံကို ကမာၻကပိုၿပီးသိလာသည္ဟူ၍ ၀င့္ၾကြားေနၾကသည့္အခ်ိန္တြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ပင္ စတင္ လက္ၫိႈးထိုးျခင္းခံရကာ တမ်ိဳးသားလံုးဂုဏ္သိကၡာၫိႈးၿခံဳးရမည့္အေျခအေနသို႔ေရာက္သြားမွာ စိုးရိမ္မိပါသည္။ ဤအခ်ိန္တြင္ ျပသနာ၏အေျခအျမစ္ကို ေခါင္းေအးေအးထား၍ ေစ့ေစ့စပ္စပ္ေလ့လာရန္ လိုအပ္လာပါသည္။ အနာသိလွ်င္ ေဆးရွိနိုင္ပါသည္။
ရိုဟင္ဂ်ာျပသနာအေပၚ လူ႔အခြင့္အေရးရွဳေဒါင့္မွေန၍ နိုင္ငံတကာက စတင္ေထာက္ျပေ၀ဘန္လာမႈမ်ားကို အဆိုးျမင္အေနျဖင့္မၾကည့္သင့္ေၾကာင္း ဦးစြာတင္ျပလိုပါသည္။ ကုလသမဂၢအပါအ၀င္ နိုင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔အစည္း ႀကီး၊ ငယ္၊ လတ္မ်ားသည္ လြန္ခဲ့ေသာနွစ္ေပါင္း နွစ္ဆယ္ေက်ာ္အတြင္း ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္း၌ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္က်ဴးလြန္ခဲ့သည့္ ဆိုး၀ါးျပင္းထန္ေသာျပစ္မႈႀကီးမ်ားနွင့္ စပ္လွ်ဥ္း၍ က်ဴးလြန္ခံခဲ့ရေသာတိုင္းရင္းသားေပါင္းစံုလူထုႀကီးဘက္မွရပ္တည္ကာ စစ္အစိုးရအား ေတာက္ေလွ်ာက္ပင္ ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္ေ၀ဘန္ခဲ့ၾကသည္ကို မေမ့သင့္ပါ။
ႏိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးလား၊ လူထုလံုၿခံဳေရးလား။
ဇူလိုင္လ ၂၀ ရက္ေန႔ ဘီဘီစီ ျမန္မာ့အေရးကမာၻ႔အေရးေဆြးေႏြးခန္းတြင္ ေက်ာက္ျဖဴမွ ေရွ့ေနႀကီးတဦးလည္းျဖစ္၊ စစ္အစိုးရတည္ေထာင္ထားေသာလႊတ္ေတာ္တြင္ အမတ္တဦးလည္းျဖစ္သူ ဦးဘရွိန္က ၁၉၈၂ ခုနွစ္ ျမန္မာနိုင္ငံသားဥပေဒကို မျပင္သင့္ေၾကာင္းကန္႔ကြက္ေဆြးေႏြးရာ၌ ဥပေဒသက္သက္နွင့္ေျပာလို႔မရေၾကာင္း၊ နိုင္ငံ၏ ပကတိအေျခအေနကိုၾကည့္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အိမ္နီးျခင္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နိုင္ငံမွာ လူဦးေရသန္း ၆၀ မွ သန္း ၁၆၀ အထိ ရွိေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၁၉၈၂ ခုနွစ္ ျမန္မာနိုင္ငံသားဥပေဒသတ္မွတ္ခ်က္ထဲမွာ အႀကံဳးမ၀င္သူမ်ားရွိလွ်င္ ထုိသူမ်ားမွာ မိမိတို႔ဆီ ဘာေၾကာင့္ေရာက္လာသလဲဟု ေမးရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးမွာအဓိကက်ေၾကာင္း၊ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုကဲ့သို႔ေသာ ေခတ္မွီတိုးတက္သည့္နိုင္ငံႀကီးမ်ိဳးသည္ပင္ လံုၿခံဳေရးကိုအဓိကထားရေၾကာင္းျဖင့္ ေဆြးေႏြးသြားခဲ့သည္။ ဤအင္တာနက္ http://youtu.be/esS0jgYGaLk တြင္ ျပန္လည္နားေထာင္နိုင္ပါသည္။
စာေရးသူသည္ ထိုေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ၁၉၈၂ ခုနွစ္ ျမန္မာနိုင္ငံသားဥပေဒအေပၚ နိုင္ငံတကာဥပေဒနွင့္ ျပည္တြင္းဥပေဒအေျခခံမ်ားအေပၚမွသာ ေဇာင္းေပးေဆြးေႏြးခဲ့သျဖင့္ ဦးဘရွိန္တင္ျပခဲ့သည့္ နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးရွဳေဒါင့္မွေဆြးေႏြးခ်က္ကိုတုန္႔ျပန္ရန္ အခ်ိန္မရခဲ့ပါ။ တကမာၻလံုးက ေစာင့္ဆိုင္းၾကည့္ရွဳလွ်က္ရွိေသာ နိုင္ငံတကာသတင္းဌာနႀကီးတခုက ယမန္ေန႔က ရိုဟင္ဂ်ာျပသနာကို အေတာ္ပင္အခ်ိန္ေပးကာ မီးေမာင္းထုိးလာသည့္အခ်ိန္၌ လူထုမ်ားအတြင္း မွန္ကန္သည့္အယူအဆမ်ား ရွိလာနိုင္ေစေရးအတြက္ ဦးဘရွိန္၏နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးအယူအဆကိုတုန္႔ျပန္ေဆြးေႏြးရန္ လိုအပ္လာပါသည္။ အေတြးမွန္မွ အလုပ္မွန္မည္ဟု ယူဆေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးဟူသည္မွာ နိုင္ငံတခုကို အျခားနိုင္ငံတခုက သို႔မဟုတ္ အမ်ားက စစ္ျပဳတိုက္ခိုက္ျခင္း၊ နိုင္ငံတခု၏အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို အျခားနိုင္ငံတခုက သို႔မဟုတ္ အမ်ားက ထိပါးေစာ္ကားျခင္းဟူ၍ ေယဘုယ်အားျဖင့္နားလည္ပါသည္။ ယခုအခ်ိန္အထိ ရိုဟင္ဂ်ာျပသနာသည္ နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးကိုထိခိုက္သည့္အဆင့္ မေရာက္ေသးပါ။ နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးကိုထိပါးမွာစိုးရိမ္၍ဟူသည္ကို အေၾကာင္းျပကာ ႀကိဳတင္ကာကြယ္သည့္အေနျဖင့္ နိုင္ငံတကာလူ႔အခြင့္အေရးဥပေဒမ်ား၊ ျပည္တြင္းဥပေဒမ်ားကိုခ်ိဳးေဖါက္က်ဴးလြန္မႈမွန္သမွ်ကိုလည္း လက္မခံနိုင္ပါ။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုအေနျဖင့္ နိုင္ငံတကာေရးရာမ်ားကို ဆက္ဆန္လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ ျပသနာမ်ားစြာႀကံဳေတြ႔ရၿပီး ျပင္းထန္ေသာေ၀ဘန္ကန္႔ကြက္မႈမ်ား မၾကာမၾကာခံရသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ သို႔ရာတြင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသည္ နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးကိုအဓိကထားသည္မွန္ေသာ္လည္း နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးကိုအေၾကာင္းျပ၍ အစိုးရအေနျဖင့္မူ၀ါဒခ်မွတ္ၿပီး ျပည္တြင္း၌ မိမိနိုင္ငံအတြင္း၀င္ေရာက္လာေသာ လူမ်ိဳးျခားကိုျဖစ္ေစ၊ မြတ္ဆလင္နွင့္အျခားသာသာ၀င္မ်ားကိုျဖစ္ေစဆန္႔က်င္ကာ နိုင္ငံတကာလူ႔အခြင့္အေရးဥပေဒမ်ားနွင့္ ျပည္တြင္းဥပေဒမ်ားကိုခ်ိဳးေဖါက္က်ဴးလြန္သည္ဟူ၍ မၾကားဘူးပါ။ ကမာၻ႔ကုန္သြယ္ေရးအေဆာက္အအံုကို ေဖါက္ခြဲၿပီးအၾကမ္းဘက္မႈႀကီးကိုက်ဴးလြန္ခဲ့ေသာ မြတ္စလင္အစြန္းေရာက္ အယ္လ္ကိုင္းဒါးနွင့္ အိုစမာဘင္ေလဒင္အား နိုင္ငံတကာထြက္၍ ျပင္းထန္စြာအေရးယူခဲ့ေသာ္လည္း အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအေနျဖင့္ ျပည္တြင္း၌ျဖစ္ေစ၊ နိုင္ငံတကာ၌ျဖစ္ေစ၊ မြတ္ဆလင္ဘာသာဆန္႔က်င္ေရးလုပ္သည္ကို မေတြ႔ရပါ။ ဦးဘရွိန္သည္ နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးအယူအဆကိုသက္ေသထူနိုင္ေအာင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုအားကိုးကားျခင္းမွာ အေျခအျမစ္မရွိပါ။
ရိုဟင္ဂ်ာလူထုမ်ားနွင့္ဆက္စပ္၍ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာျပသနာအေပၚ (State Security) နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးအျမင္ကိုကိုင္ကာ အၾကမ္းဖက္သည့္နည္းလမ္း မက်င့္သံုးသင့္ပါ။ (Human Security) လူထုလံုၿခံဳေရးအျမင္ျဖင့္သာ ေျဖရွင္းဘို႔လိုပါမည္။ ယင္းအျမင္ျဖင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကိုေရွ႔ရွဳၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းသည့္နည္းလမ္းကို အဓိကထားေဆာင္ရြက္မွသာ အမွန္ဆံုးျဖစ္ပါမည္။ ယင္းသို႔မဟုတ္ဘဲ နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးအျမင္ကိုကိုင္စြဲကာ အၾကမ္းဖက္သည့္နည္းလမ္းျဖင့္ေျဖရွင္းခဲ့သျဖင့္ ယခုမူ ရခုိင္ျပည္နယ္အတြင္းရွိျပည္သူတရပ္လံုးတြင္ လူထုလံုၿခံဳေရးဆံုးရွံဳးသြားခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡအသြင္ေဆာင္သြားၿပီး တဘက္ကိုတဘက္ မုန္းတည္းမႈမ်ား၊ မယံုၾကည္မႈမ်ား၊ ထိတ္လန္႔မႈမ်ား ခံစားေနၾကရၿပီျဖစ္သည္။ ေျဖရွင္းနည္းမမွန္ခဲ့သျဖင့္ မေကာင္းသည့္အက်ိဳးဆက္မ်ား ေပၚခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ဤနည္းကိုု ဆက္လက္က်င့္သံုးလွ်င္ ဘာသာေရးပဋိပကၡအျဖစ္သိ႔့ေရာက္သြားနိုင္သည္။ ရိုဟင္ဂ်ာသည္ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးျဖစ္ပါလွ်က္ အသိအမွတ္မျပဳဘဲထားသည္၊ အသိအမွတ္ျပဳေပးရမည္ဟူ၍ ယခုအခ်ိန္တြင္ နိုင္ငံတကာကေတာင္းဆိုေနျခင္း၊ ဖိအားေပးေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖါက္ခံေနရသည္၊ အစိုးရကိုယ္တိုင္ပါ၀င္က်ဴးလြန္ေနသည္ဟုသာ ေထာက္ျပေနျခင္းျဖစ္သည္။
သို႔ရာတြင္ အၾကမ္းဘက္သည့္နည္းလမ္းကို ဆက္လက္က်င့္သံုးျခင္းေၾကာင့္ တဘက္နွင့္တဘက္ အျပန္အလွန္သတ္ျဖတ္မႈမ်ားဆက္လက္ျဖစ္ပြားၿပီး အျခားတဘက္တြင္ စစ္အစိုးရ၏ဖန္တည္းက်ဴးလြန္မႈမ်ား ပိုမိုတိုးခ်ဲ႔လုပ္ေဆာင္လာပါက အေျခအေနနွစ္မ်ိဳးျဖစ္သြားနို္င္သည္။
တမ်ိဳးမွာ ငါတို႔မြတ္ဆလင္ေတြ ဖိနွိပ္သတ္ျဖတ္ခံေနရသည္ဟုလႈ႔ံေဆာ္မႈမ်ားေပၚလာၿပီး တကမာၻလံုးရွိမြတ္ဆလင္မ်ားက ရိုဟင္ဂ်ာေနာက္တြင္ရပ္တည္သြားနိုင္သည္။ ရိုဟင္ဂ်ာအေရးမွ မြတ္ဆလင္အေရးသို႔ ကူးေျပာင္းသြားနိုင္သည္။ မြတ္ဆလင္နိုင္ငံမ်ားက ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားဘက္မွ ရပ္တည္အားေပးမႈမ်ား ေပၚေပၚထင္ထင္လုပ္လာနိုင္သည္။ ဤအေျခအေနသိ႔႕ေရာက္သည့္အခါတြင္မွ တကယ္တန္း နိုင္ငံ့လံုၿခံဳေရးထိခုိက္လာမည္။ လူထုလံုၿခံဳေရးမွာမူ ေတြးရဲစရာပင္မရွိေတာ့။
အေျခအေနေနာက္တမ်ိဳးမွာ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ားသည္ လူမ်ိဳးအဆင့္အတန္းမရထိုက္ပါဘဲလွ်က္ လူမ်ိဳးအျဖစ္ တင္းတြန္းတင္သျဖင့္ အစိုးရကိုယ္တိုင္ကပါ၀င္က်ဴးလြန္ျခင္းေၾကာင့္ ဤသို႔ေသာသတ္ပြဲႀကီးမ်ားျဖစ္ပြားရသည္ဟုဆိုလွ်င္ နိုင္ငံတကာဥပေဒအရ Genocide ေခၚ လူမ်ိဳးတံုးသတ္ျဖတ္မႈကို က်ဴးလြန္ရာေရာက္သည္။ နိုင္ငံတကာ့အလယ္တြင္ ဤသို႔စြပ္စြဲခံလိုက္ရလွ်င္ပင္ အမ်ိဳးသားဂုဏ္သိကၡာက်ဆင္းလွပါသည္။ တကယ္ဆက္က်ဴးလြန္လွွ်င္လည္း နိုင္ငံတကာက တကယ္တန္းအေရးယူမွာေသခ်ာသည္။ လူမ်ိဳးတံုးသတ္ျဖတ္မႈကိုက်ဴးလြန္သည့္အဆင့္အထိ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္ေသာလူမ်ိဳးမ်ားရွိသည့္နိုင္ငံဟုသေဘာထားကာ နိုင္ငံျခားခရီသည္မ်ားကအစ ေရွာင္သြားနိုင္သည္။ လူထုစီးပြားေရးဘ၀တိုးတက္ရန္ မေျမွာ္မွန္းနိုင္ေတာ့။ ဤသည္မွာ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားအေျခခံမွတင္ျပျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ အမ်ိဳးသားေရးဟူသည္ကို ဤသို႔စဥ္းစားသင့္ပါသည္။
ရိုဟင္ဂ်ာ၊ ရခိုင္ အဓိကရုဏ္းအေပၚ ဘယ္လို ခ်ည္းကပ္အေျဖရွာမလဲ။
စာေရးသူသည္ ယခုျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ရိုဟင္ဂ်ာ၊ ရခိုင္ အဓိကရုဏ္းအေပၚသံုးသပ္ရာတြင္ သမိုင္းေၾကာင္းအရ ရိုဟင္ဂ်ာသည္ လူမ်ိဳးတမ်ိဳး ဟုတ္/မဟုတ္အေျခခံမွ မခ်ည္းကပ္ပါ။ ျမန္မာနိုင္ငံ တနိုင္ငံလံုး၌ စစ္အာဏာရွင္စနစ္က်ဆံုးကာ ဒီမိုကေရစီစစ္မွန္စြာရရွိၿပီး ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း၌ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္၊ စည္းရံုးခြင့္၊ စုေ၀းခြင့္မ်ားရမွသာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔နက္နက္ရိွုဳင္းရွိဳင္း ေဖၚထုတ္ေလ့လာ အျမင္ျခင္းဖလွယ္ေဆြးေႏြးနိုင္ၾကၿပီး လူမ်ိဳးတမ်ိဳးဆိုသည္ကို မည္သို႔သာအေျခခံမ်ားျဖင့္ သတ္မွတ္သင့္သည္ဟူေသာအဓိပၸါယ္ကိုပါ လူထုအေျခခံျဖင့္ ဖြင့္ဆိုနိုင္ၾကပါမည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ တိုင္းျပည္၏အေရးၾကီးလွေသာကိစၥရပ္မ်ား၌ ျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူ၍ဆံုးျဖတ္ၾကရၿမဲျဖစ္သလို ရိုဟင္ဂ်ာအား လူမ်ိဳးတမ်ိဳးအျဖစ္ သတ္မွတ္သင့္/မသင့္ဟူသည္ကို ဆႏၵခံယူပြဲျဖင့္ဆံုးျဖတ္ရန္ လိုေကာင္းလိုပါမည္။ မ်က္ေမွာက္အခ်ိန္တြင္မူ အတည္ျပဳရန္အခက္အခဲရွိေသာသမိုင္းအခ်က္အလက္ဆိုသည္မ်ားကိုတင္ျပလာလွ်င္ ပုဂံရာဇ၀င္ကို တုတ္ထမ္း၍ျငင္းရသည္ဆိုိသကဲ့သို႔ သူမွန္သည္ ကို္ယ္မွန္သည္ အျငင္းပြားမႈမ်ားျဖင့္သာ အဆံုးသတ္ သြားနိုင္မည္ျဖစ္သျဖင့္ အက်ိဳးမရွိနုိင္ပါ။
သို႔ျဖစ္၍ ဥပေဒစိုးမိုးေရးနွင့္ နိုင္ငံေရး (တနည္းအားျဖင့္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္က က်င့္သံုးေလ့ရွိသည့္ နိုင္ငံေရးလုပ္ဟန္) အေျခခံမွ ခ်ည္းကပ္ပါမည္။ လူမ်ိဳး (Ethnic Nationality) နွင့္ နိုင္ငံသား (Citizen) တို႔၏ ဆက္စပ္မႈနွင့္ကြာျခားမႈအား လြတ္လပ္ေရးရၿပီးစ သမိုင္းေၾကာင္းေနာက္ခံမွ စတင္ တင္ျပပါမည္။
လြတ္လပ္ေရးရၿပီးစအခ်ိန္တြင္စတင္က်င့္သံုးေသာ ၁၉၄၇ ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ (၁၁) ၌ သဘာ၀အေလွ်ာက္နိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္းနွင့္ နိုင္ငံသားျပဳခံရ၍နိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္း နွစ္ရပ္လံုးကို ျပဌာန္းထားသည္။
သဘာ၀အေလွ်ာက္ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္း
ပုဒ္မ (၁၁) (က) ျမန္မာနိုင္ငံတုိင္းရင္းသားတမ်ိဳးမ်ိဳး၏မိဘနွစ္ပါးမွ ေမြးဖြားသူတိုင္းသည္လည္းေကာင္း၊
နိုင္ငံသားျပဳခံရ၍ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္း
ပုဒ္မ (၁၁) (ဃ) ------ ၁၉၄၂ ခုနွစ္ ဇူလိုင္လ (၁) ရက္ေန႔မွအထက္ အျခားမဲ့ေသာ ဆယ္နွစ္အတြင္း ရွစ္နွစ္ေအာက္မယုတ္ေသာကာလအဖို႔ ျပည္ေထာင္စုနိုင္ငံတြင္ ပါ၀င္လတၱံ႔ေသာအာဏာပိုင္နက္အတြင္း၌ ေနထိုင္ခဲ့ဖူးၿပီးျဖစ္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စုနိုင္ငံအတြင္းတြင္ ထာ၀စဥ္ေနထိုင္ရန္ႀကံရြယ္ခဲ့သည္ျဖစ္၍၊ ထို႔အျပင္ တရားဥပေဒျဖင့္သတ္မွတ္ေသာအခ်ိန္အတြင္းတြင္ ထိုသို႔သတ္မွတ္ေသာနည္းလမ္းနွင့္အညီ ျပည္ေထာင္စုနိုင္ငံသားအျဖစ္ေရြးခ်ယ္ျခင္းကို ထုတ္ေဖၚသူတိုင္းသည္လည္းေကာင္း၊
၁၉၄၇ ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အထက္ပါျပဌာန္းခ်က္ကိုအေျခခံကာ သဘာ၀အေလွ်ာက္ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္းနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ ၁၉၄၈ ခုနွစ္ ျပည္ေထာင္စုနိုင္ငံသားျဖစ္မႈ အက္ဥပေဒတြင္ ေအာက္ပါအတိုင္းျပဌာန္းထားသည္။
ပုဒ္မ (၃)။ ။(၁) အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၁၁ အလို႔ငွာ "ျမန္မာနိုင္ငံတိုင္းရင္းသားတမ်ိဳးမ်ိဳး” ဆိုသည္မွာ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကရင္နီ၊ ခ်င္း၊ ျမန္မာ၊ မြန္၊ ရခိုင္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ရွမ္းလူမ်ိဳးကိုလည္းေကာင္း၊ ၁၈၂၃ ခုနွစ္ (ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၈၅ ခုနွစ္) မတိုင္မီကာလမွစ၍ ျပည္ေထာင္စုတြင္ပါ၀င္ေသာနယ္ေျမတခုခု၌ မိမိတို႔၏ပင္ရင္းတိုင္းျပည္အျဖစ္ျဖင့္ အေျခစိုက္ေနထိုင္ခဲ့ေသာမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားကိုလည္းေကာင္း ဆိုလိုသည္။
၁၉၄၇ ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အထက္ပါျပဌာန္းခ်က္ကိုအေျခခံကာ ႏိုင္ငံသားျပဳခံရ၍ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္းနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ ၁၉၄၈ ခုနွစ္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံသားအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ေရးအက္ဥပေဒတြင္ေအာက္ပါအတိုင္း ျပဌာန္းထားသည္။
ပုဒ္မ (၃)(ခ)။ ။ ၁၉၄၂ ခုနွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၁ ရက္ေန႔မွအထက္ အျခားမဲ့ေသာကာလအတြင္း ဆယ္နွစ္အတြင္း ရွစ္နွစ္ေအာက္မယုတ္ေသာကာလအဖို႔ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံ၏ အာဏာပိုင္နက္အတြင္း၌ေနထိုင္ခဲ့ဖူးသူျဖစ္ျခင္း။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေန၀င္းေခါင္းေဆာင္သည့္ စစ္အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ ၁၉၇၄ ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ပုဒ္မ ၁၄၆ အရ နိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္း၊ နိုင္ငံသားျပဳျခင္း၊ နိုင္ငံသားအျဖစ္မွ ရုပ္သိမ္းျခင္းတို႔နွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ ဥပေဒအတုိင္းျဖစ္ေစရမည္ဟု ျပဌာန္းခဲ့သည္။ နိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ကို ဖြဲ႔စည္းပံုတြင္ ျပဌာန္းကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္အဆင့္မွေလွ်ာက်သြားၿပီး အာဏာပိုင္တို႔အလိုက် ဥပေဒျပဌာန္းက်င့္သံုးသည့္အဆင့္သိ႔့ေရာက္သြားခဲ့သည္။ ထိ႔႕ေနာက္ ၁၉၈၂ ခုနွစ္ ျမန္မာနိုင္ငံသားဥပေဒကို ထုတ္ျပန္ကာ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေခတ္မွစ၍ ေတာက္ေလွ်ာက္က်င့္သံုးလာခဲ့ေသာ ၁၉၄၈ ခုနွစ္ ျပည္ေထာင္စုနိုင္ငံသားျဖစ္မႈအက္ဥပေဒကိုလည္းေကာင္း၊ ၁၉၄၈ ခုနွစ္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံသားအျဖစ္ေရြးခ်ယ္ေရးအက္ဥပေဒကိုလည္းေကာင္း ရုပ္သိမ္းလိုက္သည္။
ဥပေဒ နွစ္ခုကိုဖ်က္ၿပီး တခုတည္းေပါင္းလိုက္ျခင္းအားျဖင့္ အက်ိဳးဆက္အျဖစ္ေတြ႔ရသည္မွာ သဘာ၀အေလွ်ာက္ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္းနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ အနွစ္သာရအရ ေျပာင္းလဲမသြားေသာ္လည္း ၁၉၈၂ ခုနွစ္ ျမန္မာနိုင္ငံသားဥပေဒတြင္ ေအာက္ပါ အားနည္းခ်က္ႀကီးမ်ားကိုေတြ႔ရသည္။
(၁) မူလ ဥပေဒေဟာင္းနွစ္ခုတြင္ျပဌာန္းထားေသာ တရားစီရင္ေရး၏ အေရးပါေသာအခန္းက႑ကိုျဖဳတ္လိုက္ၿပီး နိုင္ငံသားကိစၥမ်ားနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ အစိုးရ၀န္ႀကီးမ်ားျဖင့္ဖြဲ႔စည္းထားသည့္ဗဟိုအဖြဲ႔တြင္သာ အဆံုးသတ္ေစသည္။
(၂) မူလ ဥပေဒေဟာင္းတြင္ နိုင္ငံျခားသားတဦးဦးအား နိုင္ငံသားျပဳမႈလက္မွတ္ကိုေလွ်ာက္ခြင့္ေပးထားၿပီး သတ္မွတ္ခ်က္တရပ္အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားဘာသာစကားတမ်ိဳးမ်ိဳးကို ေျပာဆိုတတ္ရမည္ဟု ပါရွိခဲ့သည္။ ၁၉၈၂ ခုနွစ္ ျမန္မာနိုင္ငံသားဥပေဒတြင္မူ ၁၉၄၈ ခုနွစ္ ဇန္န၀ါရီလ (၄)ရက္ေန႔မတိုင္မီ နိုင္ငံအတြင္းေရာက္ရွိေနထိုင္သူနွင့္ ၄င္းတို႔မွေမြးဖြားသည့္သားသမီးမ်ားကိုသာ ေလွ်ာက္ခြင့္ေပးသည္။
(၃) ဥပေဒသေဘာအရ ရွဳပ္ေထြးျခင္း၊ မျပည့္စံုျခင္း။
ဖ်က္သိမ္းခဲ့သည့္ဥပေဒေဟာင္းနွစ္ခုမွာကဲ့သို႔မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ၁၉၈၂ ခုနွစ္ ျမန္မာနိုင္ငံသားဥပေဒသည္ ရွဳပ္ေထြးၿပီး သာမန္လူထုမ်ား မ်က္စိလည္ေအာင္ျပဌာန္းထားသည္။ ဤအခ်က္မွာ ဥပေဒကို လက္ေတ႔႕ေဖၚေဆာင္ေသာအခါ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရး၀န္ထမ္းမ်ားနွင့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္မ်ား၏ လက္တြင္းသို႔က်ေရာက္သြားေစသည္။ ၄င္းတို႔နွင့္အလြမ္းသင့္လွ်င္ နိုင္ငံသားလက္မွတ္ကို အလြယ္တကူထုတ္ေပးလိုက္သည္။ အလြမ္းမသင့္လွ်င္ ဟုိစာရြက္ေတာင္း၊ သည္ေထာက္ခံစာထပ္ေတာင္းနွင့္ နွစ္ေပါင္းၾကာေအာင္ အခ်ိန္ဆြဲထားလိုက္သည္။ ဤျဖစ္စဥ္အတြင္း လာဘ္ေပးလာဘ္ယူသည္ ႀကီးႀကီးမားမားတည္ရွိလာၿပီး နိုင္ငံအတြင္း တရား၀င္ မေရာက္ရွိသင့္သူေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာသည္ လာဘ္ေငြမ်ားအေပၚတံတားခင္းကာ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူနွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ လြတ္လပ္ေသာအာရွအသံတြင္ေဆြးေႏြးထားသည့္အစီအစဥ္ကုိ ဤ အင္တာနက္ http://youtu.be/fhgWJPFfc70 တြင္ ျပန္လည္နားဆင္ နိုင္ပါသည္။
လြတ္လပ္ေရးရစကရွိထားၿပီးျဖစ္ေသာ ရွင္းလင္းသည့္ဥပေဒနွစ္ခုကိုဖ်က္သိမ္းကာ ရွဳပ္ေထြးၿပီး မျပည့္စံုေသာဥပေဒကိုျပဌာန္းခဲ့ျခင္း၊ ယင္းနွင့္ဆက္စပ္ကာ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရးနယ္ပယ္တြင္ တျဖည္းျဖည္းနွင့္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈ ေၾကာက္ခမန္းလိလိႀကီးထြားလာျခင္း၊ တတိုင္းျပည္လံုး၌ လာဘ္ေငြမ်ားအေပၚတံတားခင္းကာ တရား၀င္ မေရာက္ရွိသင့္သူေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ ေရာက္လာျခင္း စသည္တိ႔့နွင့္စပ္လွ်ဥ္း၍ စစ္အာဏာရွင္စနစ္နွင့္ အာဏာရယူအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားတြင္တာ၀န္ရွိပါသည္။ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူျပသနာသည္ န၀တ၊နအဖ ေခတ္တြင္ထိပ္ဆံုးသို႔ေရာက္ခဲ့ရာ ယခုလက္ရွိအာဏာရယူထားသူ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းမ်ားအနက္ တာ၀န္ရွိမႈအရေျပာလွ်င္ န၀တ အတြင္း ေရးမႈး (၂) အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္လည္းေကာင္း နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာတာ၀န္ယူခဲ့သည့္ လက္ရွိသမတ ဦးသိန္းစိန္တြင္ တာ၀န္ရွိပါသည္။
ရိုဟင္ဂ်ာျပသနာသည္လည္းေကာင္း၊ တရုတ္လူမ်ိဳးမ်ား ျမန္မာနုိင္ငံအတြင္းသို႔ သန္းတခ်ိဳ႕ခ်ီၿပီးေရာက္ရွိေနၾကသည့္ ျပသနာသည္လည္းေကာင္း၊ ဤ ၁၉၈၂ ခုနွစ္ နိုင္ငံသားဥပေဒ၊ တရားစီရင္ေရး၏ၾကပ္မတ္မႈမရွိေတာ့ဘဲ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္မ်ားက ထင္သလိုခ်ယ္လွယ္လုပ္ကိုင္ေနမႈ၊ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူစနစ္၊ စစ္အာဏာပိုင္မ်ား၏ နိုင္ငံေရးအရအသံုးခ်ကစားခံရမႈ စသျဖင့္ အေၾကာင္းေပါင္းမ်ားစြာ ေပါင္းဆံုကာတည္ရွိလာခဲ့ေသာျပသနာျဖစ္သည္။ အရင္းခံမွာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ျဖစ္သည္။ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကိုက်င့္သံုးသည့္အေျခခံတြင္ အာဏာကိုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိုင္တြယ္သူ စစ္ အာဏာပိုင္မ်ားကသာရလိုျခင္း၊ ရွင္းလင္းေသာ လည္ပတ္မႈျဖစ္စဥ္မရွိျခင္း၊ တာ၀န္ခံမႈမရွိျခင္း၊ ႀကီးၾကပ္မႈမရွိျခင္း၊ ျပည္သူလူထုတြင္ ေမးျမန္းပိုင္ခြင့္နွင့္ သတင္းအခ်က္ရယူပိုင္ခြင့္ကို ဥပေဒနွင့္အညီက်င့္သံုးခြင့္မရျခင္း၊ ဥပေဒျပသနာသာမက ဥပေဒစိုးမိုးေရးျပသနာပါတည္ရွိျခင္း အစရွိသည္တို႔ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္၍ ၁၉၈၂ ခုနွစ္ နုိင္ငံသားဥပေဒေအာက္တြင္ နိုင္ငံသားလက္မွတ္ရယူျခင္းမွာ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာပိုင္မ်ားနွင့္နီးစပ္သူမ်ား၊ ေငြေၾကးတတ္နုိင္သူမ်ား၊ စီးပြားေရးသမားမ်ားအတြက္ လြန္စြာလြယ္ကူလွေသာ္လည္း သဘာ၀အေလွ်ာက္နုိင္ငံသား မဟုတ္သူသာမန္လူထုမ်ား၊ ေငြေၾကးခ်ိဳ႕တဲ့သူမ်ားအတြက္အေတာ္ပင္ အခက္အခဲႀကီးမားခဲ့သည္။ ယင္းနွင့္ဆက္စပ္ကာ သဘာ၀အေလွ်ာက္နုိင္ငံသားစာရင္း၀င္သြားနိုင္သည့္လူမ်ိဳး ျဖစ္တည္မႈလႈပ္ရွားမႈမွာ အထူးသျဖင့္ ၁၉၈၈ ခုနွစ္ေနာက္ပိုင္းမွစ၍ တျဖည္းျဖည္းနွင့္အရွိန္ယူလာခဲ့ေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကလည္း လူမ်ိဳးျဖစ္မွသာ နိုင္ငံသားျဖစ္ရမည့္ဥပေဒကို ျပဌာန္းလာသည္။
၂၀၀၈ ခုနွစ္ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၄၅ ကို ၾကည့္ပါ။
ပုဒ္မ ၃၄၅။ ။ ေအာက္ေဖၚျပပါ အရည္အခ်င္းတရပ္ရပ္နွင့္ ျပည့္စံုသူမ်ားသည္ နိုင္ငံသားမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
(က) ျမန္မာနိုင္ငံ တိုင္းရင္းသားမိဘနွစ္ပါးမွ ေမြးဖြားသူ
(ခ) ဤဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အတည္ျပဳျပဌာန္းသည့္ေန႔တြင္ ဥပေဒအရ နိုင္ငံသားျဖစ္ၿပီးသူ။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုပါ အထက္ပါျပဌာန္းခ်က္အရ ၁၉၄၇ ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ပါရွိေသာ ႏိုင္ငံသားျပဳခံရ၍ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္း ဟူသည့္အနွစ္သာရသည္ ပ်က္သုဥ္းသြားခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုပါ တကယ္တန္း အတည္ျပဳက်င့္သံုးသြားမည္ဆိုလွ်င္ တိုင္းရင္းသားမိဘနွစ္ပါးမွ ေမြးဖြားသူ မဟုတ္သူမ်ားသည္ မည္သည့္အခါတြင္မွ် နိုင္ငံသားမျဖစ္နိုင္ေတာ့။ ႏိုင္ငံသားျပဳခံရ၍ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ျခင္းအေျခခံသည္ ၁၉၄၇ ခုနွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကခ်မွတ္ခဲ့ၿပီး ေကာင္းမြန္ေသာမူျဖစ္သည္။ တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးေသာဒီမိုကေရစီနိုင္ငံႀကီးမ်ားတြင္လည္း ဤ မူကို လက္ခံက်င့္သံုးလွ်က္ရွိၾကသည္။ ယခု ဤမူကို ဖ်က္လိုက္ၿပီ။ သို႔ျဖစ္၍ နိုင္ငံသားျဖစ္နိုင္ရန္လမ္းေၾကာင္း တေၾကာင္းသာ ရွိေတာ့သည္။ မိမိတို႔သည္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးျဖစ္ပါသည္ဟူသည္ကို လိုအပ္သည္ထက္ပိုမို၍တင္သြင္းေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားေပၚလာမည္။ ထိုသူတုိ႔အား မူလကပင္ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ အာဃာတရွိထားေသာလူမ်ိဳးကလည္း တန္ျပန္ဆန္႔က်င္ေသာလႈပ္ရွားမႈမ်ား ေပၚလာမည္။ သို႔ျဖစ္၍လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡမ်ားေတာက္ေလွ်ာက္ ဆက္ရွိေနမည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုေအာက္တြင္ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡမ်ား ပိုမိုႀကီးထြားလာရန္သာ ရွိသည္။
အပိုင္း ၂ ကို ဆက္ဖတ္ပါ...
(ယူတာက) http://www.facebook.com/notes/aung-htoo/ရိုဟင္ဂ်ာျပသနာ-လူ-့အခြင့္အေရးနွင့္-အမ်ိဳးသား-ဂုဏ္သိကၡာ-အပိုင္း-၁-ေအာင္ထူး-ေရွ႕ေန/489177774445613
0 comments:
Post a Comment