ဒီ
တနဂၤေႏြမွာ ဗမာျပည္သားလူမ်ိဳးစုေတြထဲကတစုရဲ႔အမ်ိဳးသားေန႔တက္ဖို႔ ဖိတ္ထားပါတယ္။ သြားပါမယ္။
တခါတေလ က်ေနာ္က နီးမွ ကပ္ အမွတ္ရတတ္ေပမယ့္ ဇနီးကေတာ့ စိတ္ထဲစြဲကိုထားတယ္။ သူက လူမ်ိဳးစုေတြရဲ႔ဝတ္စံုေတြဆို
ႀကိဳက္တယ္။ အစားေတြလည္း ႏွစ္ၿခိဳက္တယ္။ အကအခုန္ေတြလည္း မက္ေမာတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကရင္ဝါးၫွပ္အကကို
အသည္းစြဲပဲ။ သူတင္မကဘူး တျခားအေမရိကန္ေတြကိုလည္း သြား၊ ၾကည့္၊ ျမည္းစမ္း၊ ခံစားဖို႔လက္တို႔တယ္။ “လိုက္မယ္ေလ”ဆို အႀကိဳအပို႔ လုပ္ၿပီးေတာ့ကိုေခၚတာ။ သူ အဲ့ဒီပြဲမ်ိဳးေတြသြားေနရရင္
ေပ်ာ္ေနတာ။ ေပ်ာ္လည္းေပ်ာ္စရာကိုး။ တေယာက္နဲ႔ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္နဲ႔။ အမုန္းေတြရွိေတာင္
အခိုက္အတန္႔ေလးေတာ့ ဖယ္ထားႏိုင္ၾကတာကိုး။ မနက္ကလည္း အလုပ္မသြားခင္ အဲ့ဒီပြဲသြားဖို႔သတိေပးရင္း
ေမးတယ္။ “ဗမာျပည္မွာ အခု အဓိကလူမ်ိဳးစု Major Ethnics က အားလံုးရွစ္မ်ိဳးမဟုတ္လား။
သူတို႔ကိုယ္စီ အမ်ိဳးသားေနေတြရွိၾကတယ္ မဟုတ္လား။ အခု မင္းတို႔အစိုးရက လူမ်ိဳး ၁၃၅ မ်ိဳးဆိုၿပီး
ေျပာေနတာၾကာလွၿပီ။ အားလံုးကိုယ္စီသာ အမ်ိဳးသားေန႔ေတြရွိၾကရင္ လူေတြေတာ့ တႏွစ္ပတ္လံုးေပ်ာ္စရာေတြခ်ည္းေနမယ္လို႔
မင္းထင္လား”..တဲ့။ သူေျပာမွ ဟုတ္သားပဲလို႔ လက္ကနဲေတြးမိတယ္။ ျပန္မေျပာမိေပမယ့္ လိႈက္ကနဲေတာ့ျဖစ္မိတယ္။
ျပန္မေျပာမိတာမွာ
အေၾကာင္းရွိပါတယ္။ တစ္တခ်က္က သူက အေမရိကန္ျဖစ္တဲ့အျပင္ ကန္ဆားဗတစ္ျဖစ္တဲ့အေမရိကန္လည္း
မဟုတ္ဘူး။ ဆိုေတာ့ အမ်ိဳးဘာသာသာသနာ စတဲ့စကားလံုးမ်ိဳးေတြနဲ႔မယဥ္ပါးသလို၊ အၫွာမလြယ္အစြဲလည္းမႀကီးတတ္ဘူး။
ႀကီးရေအာင္လည္း ပေဒသရာဇ္စနစ္ကိုအထြဋ္တင္တဲ့ ကိုယ့္ထီးကိုယ့္နန္းကိုယ့္ၾကငွန္းဆိုတာ
သူတို႔သမိုင္းမွမရွိေတာ့ မသိဘူး။ ရွိသူေတြ အမြန္အျမတ္ထား တတ္တဲ့အမ်ိဳးသားေရးပံုစံ Type
of Nationalism နဲ႔ သူသိတဲ့အမ်ိဳးသားေရးဝါဒက အၿမီးအေမာက္မတည့္လွဘူး။ အမ်ိဳးသားေန႔မရွိတဲ့
တိုင္းျပည္မွာ ေနတဲ့သူ။ Independence Day ကို လြတ္လပ္ေရးေန႔လို႔ ေျပာရတာထက္ Fourth
of July or July Fourth လို႔ ပိုေျပာခ်င္တဲ့သူ။ ဗိုလ္က်ခံရတာထက္ ဗိုလ္က်ရတဲ့အခ်ိန္ပိုမ်ားတဲ့တိုင္းျပည္မွာေနတဲ့သူ။ သူ႔ကၽြန္ဘဝတို႔ဘာတို႔ေျပာလည္း သိတ္ခံစားနားမလည္ႏိုင္ဘူး။ သူ႔ကၽြန္လို႔ေျပာရင္
ကိုလိုနီျပည္နယ္မ်ားဆိုတာေလာက္ပဲသိတယ္။ လူဝီဇီးယားနားကို ျပင္သစ္ဆီကျပန္ဝယ္တဲ့အေၾကာင္းနဲ႔
အလက္စကာကို ရုရွားဆီကရလိုက္တာက သူတို႔သမိုင္းမွာထင္ရွားတယ္။
က်ေနာ္တို႔
အသည္းအသန္တိုက္ေနရတဲ့ဒီမိုကေရစီက သူတို႔အတြက္က် ေမြးရာပါပစၥည္းလို ရႏွင့္ထားၿပီးသား။
က်ေနာ္တို႔က Human Rights ေနရခ်ိန္မွာ သူတို႔က Civil Rights ေနၾကတာ။ က်ေနာ္တို႔က အသဲၾကားကမဲတျပားလုပ္ေနခ်ိန္မွာ
သူတို႔ကမဲရံုသြားရမွာ ပ်င္းေနၾကတာ။
မွတ္ပံုတင္မွာ လူမ်ိဳး/ဘာသာဆိုတာ မထည့္ရတဲ့၊ တေယာက္ကတေယာက္ကို ဘာ ဘာသာကိုးကြယ္သလဲေမးက်င့္မရွိတဲ့၊ လူမ်ိဳးစံု ေနရာစံု တိုင္းျပည္စံုကလာၿပီး ေသြးေတြေႏွာၾက၊ အစားအေသာက္အေနအထိုင္ ယဥ္ေက်းမႈေတြေရာၾကေပမယ့္ အားလံုးက We are American. လို႔ ေျပာရတာကို ခံတြင္းလိုက္ၾကသူေတြ။ ငါတို႔အေမရိကန္လို႔ဆိုရင္း သူတို႔ဘိုးေဘးေတြရဲ႔ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာေတြကို ထိမ္းသိမ္း၊ က်င့္ေဆာင္၊ ျပဳၿမဲျပဳၾကတတ္သူေတြ။ သူဆိုလည္း လူ (၇)မ်ိဳး ေသြးေႏွာထားသူ။ ဒါ့ေၾကာင့္မို႔ သူတို႔က ကိုယ့္မွာသူ႔မွာ မရွိတတ္/ရွိတတ္တာေတြကိုၫွိၿပီး ေနတတ္ထိုင္တတ္ေအာင္ ေနေနၾကတာထင္တယ္။ ဒါကိုပဲ Cultural Diversity or Diversity of Cultures လို႔ ေမာ္ေနၾကတာ။ အဲ့ဒါကပဲ လူအျဖစ္ေနနည္းအႏုပညာ “Art of living as human being” လို႔ ဆိုသူေတာင္ရွိေသး။
မွတ္ပံုတင္မွာ လူမ်ိဳး/ဘာသာဆိုတာ မထည့္ရတဲ့၊ တေယာက္ကတေယာက္ကို ဘာ ဘာသာကိုးကြယ္သလဲေမးက်င့္မရွိတဲ့၊ လူမ်ိဳးစံု ေနရာစံု တိုင္းျပည္စံုကလာၿပီး ေသြးေတြေႏွာၾက၊ အစားအေသာက္အေနအထိုင္ ယဥ္ေက်းမႈေတြေရာၾကေပမယ့္ အားလံုးက We are American. လို႔ ေျပာရတာကို ခံတြင္းလိုက္ၾကသူေတြ။ ငါတို႔အေမရိကန္လို႔ဆိုရင္း သူတို႔ဘိုးေဘးေတြရဲ႔ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာေတြကို ထိမ္းသိမ္း၊ က်င့္ေဆာင္၊ ျပဳၿမဲျပဳၾကတတ္သူေတြ။ သူဆိုလည္း လူ (၇)မ်ိဳး ေသြးေႏွာထားသူ။ ဒါ့ေၾကာင့္မို႔ သူတို႔က ကိုယ့္မွာသူ႔မွာ မရွိတတ္/ရွိတတ္တာေတြကိုၫွိၿပီး ေနတတ္ထိုင္တတ္ေအာင္ ေနေနၾကတာထင္တယ္။ ဒါကိုပဲ Cultural Diversity or Diversity of Cultures လို႔ ေမာ္ေနၾကတာ။ အဲ့ဒါကပဲ လူအျဖစ္ေနနည္းအႏုပညာ “Art of living as human being” လို႔ ဆိုသူေတာင္ရွိေသး။
က်ေနာ္လည္း
ေရာက္စက တခ်ိဳ႔ေနရာေတြမွာ အေတာ္ဂြက်တယ္။ အံဝင္ဂြင္က်မျဖစ္ဘူး။ ခုလည္း ေနရာတိုင္းမျဖစ္ပါဘူး။
တူမွ မတူတာကိုး။ မတူလို႔ေတာ့ စိတ္မပ်က္ဘူး။ မတူရေကာင္းလားလည္း မၿငိဳျငင္မိဘူး။ တူေအာင္လည္း
အတင္းလုပ္မယူဘူး။ မတူတာကိုတူေအာင္လုပ္ရင္း၊ မတူတာကိုအျပတ္ေခ်မႈန္းရင္းရလာတဲ့အစြန္းထြက္မႈနဲ႔
အစြန္းေရာက္အေတြးအေခၚေတြေၾကာင့္ လူ႔သမိုင္းအက်ည္းတန္ရတာကို အၿမဲ ႏွလံုးသြင္းတယ္။ လူမ်ိဳးကို ေသြးနဲ႔သတ္မွတ္သူေတြေၾကာင့္၊
လူမ်ိဳးကို ယံုၾကည္မႈတြဲၿပီး ခ်စ္တတ္မုန္းတတ္သူေတြေၾကာင့္၊ လူမ်ိဳးကို အသားအေရာင္နဲ႔တိုက္ၾကည့္တတ္သူေတြေၾကာင့္
ကမၻာေျမေသြးစြန္းေနရတာကို မျပတ္ဆင္ျခင္တယ္။ ထားပါေတာ့ေလ ေျပာရရင္မ်ားမွာ။ ေနာက္မွ တခုခ်င္းစီ
သတ္သတ္ေရးမလားေတြးမိပါတယ္။
ခုေျပာခ်င္တာက
က်ေနာ္တို႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသေႏၶတည္၊ ႀကီးျပင္း၊ လူလားေျမာက္ခဲ့ရတဲ့ေနာက္ခံက သူတို႔နဲ႔တျခားစီ။
က်ေနာ္တို႔ေတြရဲ႔ အမ်ိဳးသားေန႔ေတြတိုင္းမွာ ေသြးနံ႔၊ ေၾကကြဲဖြယ္၊ နာက်င္စရာ၊ ငိုသံ၊
မ်က္ရည္၊ ဆို႔နင့္မႈ၊ ရုန္းကန္မႈ၊ အင္အား၊ ဇာတပုညဂုဏ္မာနစတဲ့ အနံ႔ေတြ၊ အသံေတြ၊ ျမင္ကြင္းေတြ
အကုန္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားတိုင္းရဲ႔အလံေတြဟာ တန္းတူညီမွ်ခြင့္ကို ဆာေလာင္မြတ္သိပ္စြာနဲ႔တလူလူလြင့္ေနၾကရတယ္။ သူတို႔ကိုယ္စီဝတ္လာၾကတဲ့ အဆင္အကြက္ဆန္းဆန္း၊ အေသြးအေရာင္စံုစံု
ဝတ္စံုတိုင္းမွာ ဗီဇနနဲ႔မာနပါ ထည့္ယက္ထားရတယ္။ လွရံုသက္သက္မွ် မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔သီတဲ့
ေတးသြားတိုင္း၊ သူတို႔ကတဲ့ အလႈပ္တိုင္း၊ သူတို႔တီးတဲ့ ဗံုသံတိုင္း၊ ကုန္ကုန္ေျပာရင္
သူတို႔စားတဲ့ အာဟာရတိုင္းဟာ လြတ္လပ္ခြင့္ တန္းတူခြင့္ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ျပ႒ာန္းခြင့္ဆိုတဲ့အာသီသနဲ႔
အလွ်ံညီးညီးေတာက္ေနၾကရတာ။
အေသြးစံုစံု
အဆင္ဆန္းဆန္း အကလွလွ ေတးသြားခ်ိဳခ်ိဳ ရသကြဲကြဲေတြရဲ႔ေနာက္က အာသီသ မီးေတာက္မီးလွ်ံေတြအေၾကာင္းေတာ့
ဇနီးသည္ကို ျဖည္းျဖည္းခ်င္းေျပာျပေနတာ ၃ ႏွစ္ေက်ာ္လာၿပီ။ အားလံုး နားဝင္ဖို႔မလြယ္ေတာင္
စကားလံုးတခ်ိဳ႔ေတာ့ နားယဥ္ေနေလာက္ၿပီထင္ပါရဲ႔။ မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၁ ရက္ ၂ဝ၁၃
(စကားခ်ပ္။
ဖတ္ၿပီးမွ သူ႔မိန္းမ သူျပန္အမႊမ္းတင္ေနတာလို႔ဆိုရင္ျဖင့္ မဟုတ္ဘူးလို႔ ျငင္းမွာမဟုတ္ပါခင္ဗ်ား)
0 comments:
Post a Comment