Sunday, March 31, 2013

အရင္းခံျပသနာအေပၚအသိအမွတ္ျပဳျခင္း (လင္းထင္)ေခတ္ေမာင္း အတြဲ ၂၊ အမွတ္ ၃

0 comments
အရင္းခံျပသနာအေပၚ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း- လင္းထင္ေခတ္ေမာင္း အတြဲ ၂၊ အမွတ္ () မိတၳီလာကစလိုက္တဲ့ ဗမာၿပည္က လတ္တေလာအႀကမ္းဖက္မႈေတြအေႀကာင္း အဂၤလိပ္သတင္းစာေတြ ကေရးတဲ့အခါမယ္ Sectarian violence ဆိုတဲ့စကားလံုးကို သံုးႏံႈးေနတာသတိထားမိတယ္။ ဒီအသံုးအႏံႈးဟာ လူမ်ဴိးစုေတြႀကားမွာ ျဖစ္ေစ၊ လူတန္းစားအလႊာေတြႀကားမွာၿဖစ္ေစ၊ ကိုးကြယ္ယံုႀကည္မႈဘာသာေတြႀကားမွာၿဖစ္ေစ (ဆြန္နီနဲ႔႐ွအာ၊ ကက္သလစ္နဲ႔ ပ႐ိုတက္စတင့္လို ဘာသာတစ္ခုထဲအတြင္းကကြဲၿပားမႈလည္းၿဖစ္ႏိုင္တယ္) မတူညီမႈ (၀ါ) ဂိုဏ္းဂနကြဲၿပားမႈအေပၚ အရင္းခံၿပီးၿဖစ္တဲ့ပဋိပကၡကေန အၿပန္အလွန္အႀကမ္းဖက္မႈကိုရည္ညႊန္းတယ္။ စေတာ့ခ္ဟုမ္း နိုင္ငံတကာၿငိမ္းခ်မ္းေရးသုေတသနအဖြဲ႔ရဲ႔ ၂၀၀၈ နွစ္လည္အစီအရင္ခံစာထဲမယ္ ဒီလိုအႀကမ္းဖက္မႈၿဖစ္စဥ္မ်ားအတြင္းမွာပါ၀င္ပတ္သက္သူမ်ားကို non-state actors representing different population groups ဆိုၿပီး ခ်ည္းကပ္တယ္။ အဓိပၸာယ္က အရပ္သားေတြရဲ့ပဋိပကၡလို႔အမ်ဴိးအစားခြဲၿခားလိုပံုရတယ္။ 
စကားလံုးအသံုးအႏံႈးေတြဆိုတာ သိပ္တာသြားတယ္၊ အဓိပၸာယ္ကိုသယ္ေဆာင္ထားရတာကိုး။ ၿဖစ္ရပ္တစ္ခုရဲ႔ ၿမင္သာတဲ့အေႀကာင္းၿခင္းရာေတြကိုသာမက ၿပႆနာအရင္းအၿမစ္ကိုထင္ဟပ္ ပံုေဖာ္ဖို႔ရာ စကားလံုးေ၀ါဟာရမ်ားကိုပဲအသံုးၿပဳႀကရတယ္မဟုတ္လား။ Sectarian violence လို႔ သံုးႏံႈးေနၿခင္းအေပၚမွာ က်ေနာ္ သံုးပံုႏွစ္ပံုမွ်မက သေဘာတူႏိုင္တယ္ (အၿပည့္မတူႏိုင္တာကေတာ့ အႀကမ္းဖက္မႈဟာ အုပ္စုႏွစ္ခုအႀကားအၿပန္အလွန္ မဟုတ္ပဲ၊ အုပ္စုတစ္ခုကသာ မတူေသာဘာသာအယူ အမ်ဴိးအႏြယ္ေႀကာင့္ တစ္ဖက္သက္ပစ္မွတ္ထားအတိုက္အခိုက္ ခံေနရတာပဲ) ၿဖစ္ေနတဲ့အႀကမ္းဖက္မႈပႆနာမ်ားဟာ sectarian လို႔ သံုးႏံႈးတဲ့အတိုင္း ကြဲၿပားမႈအေပၚအရင္းခံၿပီးၿဖစ္တာလို႔ ႐ွင္း႐ွင္းသိၿမင္ဖို႔အေရးအႀကီးဆံုးပဲ။ ဘာကြဲၿပားမႈလည္းဆိုရင္ ဘာသာအယူနဲ႔အႏြယ္ကြဲၿပားမႈပဲ။ ဘာသာအယူနဲ႔အႏြယ္ကြဲၿပားမႈသာအရင္းခံအေႀကာင္းလို႔ ပိုင္းၿခားသိၿမင္ရမယ္။ 
အစိုးရေထာက္ခံသူနဲ႔ အတိုက္အခံအားေပးသူအႀကားကနိုင္ငံေရးကြဲၿပားမႈ မဟုတ္ဘူး။ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ လူ႔အလႊာ -ရပ္ထိပ္တိုက္တိုးေနႀကတဲ့ျပႆနာဟာလည္း ဒီအၿဖစ္ဆိုး အႀကမ္းဖက္မႈေတြမွာအႀကံဳး မ၀င္ဘူး။ ဘယ္ပဋိပကၡမ်ဴိးမဆိုမွာ နိုင္ငံေရးနဲ႔လူတန္းစားေရးအၿမင္ကကင္းလြတ္လို႔မရဘူးလို႔ ယံုႀကည္ခ်က္႐ိွသူတစ္ဦးအေနနဲ႔ ဒီအႀကမ္းဖက္မႈမ်ားမွာ နိုင္ငံေရးနဲ႔လူတန္းစားေရးဟာ အရင္းခံအေႀကာင္းမဟုတ္ဘူးလို႔ေၿပာရတဲ့အတြက္ က်ေနာ့္အဖို႔ရာ သက္ေသာင့္သက္သာ မ႐ိွလွပါ။ 
အခုကိစၥရပ္မွာ စစ္တပ္ကအာဏၿပန္သိမ္းဖို႔ရာအေႀကာင္းျပခ်က္ရလာေအာင္ အကြက္ခ်ဖန္တီးေနမႈလို႔နိုင္ငံေရးအၿမင္ နိုင္ငံေရး႐ွဴ႔ေထာင့္ကေနသာသံုးသပ္ေနမႈ သိပ္အားေကာင္းေနတယ္။ ဒီလို အားေကာင္းရတာလည္း အမွားေတာ့မဟုတ္ဘူး။ အေတြးအၿမင္ အယူအဆကံဆခ်က္သက္သက္မဟုတ္တဲ့ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ေထာက္ၿပစရာေတြ တပံုႀကီးကိုး။ အႀကမ္းဖက္သူမ်ားဟာ ႐ုတ္ခ်ည္းေဒါသေပါက္ကြဲတဲ့လူအုပ္စုရဲ႔အသြင္လကၡဏာနဲ႔စာရင္ စံနစ္တက်ျပင္ဆင္ထားတဲ့၊ ပစၥည္းကိရိယာမ်ားတပ္ဆင္ထားတဲ့လူအုပ္စုၿဖစ္ေႀကာင္း အခင္းၿဖစ္ပြားရာေနရာတိုင္းက သက္ေသခံႀကတယ္။ ေဒသႏၲရအာဏာပိုင္မ်ားနဲ႔လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔မ်ားရဲ႔ မယံုႏိုင္ဖြယ္ေကာင္းေလာက္ေအာင္မ်က္ကြယ္ၿပဳမႈ၊ တာ၀န္မယူမႈ၊ အဆံုးစြန္ေသာ အေၿခအေနေတြအထိအေရာက္ခံမႈေတြဟာ ႀကံရာပါမ်ားအၿဖစ္တပ္အပ္စြပ္စြဲသူအဖို႔ မ႐ိုင္းဘူး။ 
ဒီအခ်က္ေတြကိုသိၿမင္ရက္နဲ႔လည္း နိုင္ငံေရးဟာအေႀကာင္းခံအၿဖစ္ က်ေနာ္ ဘာၿဖစ္လို႔ မယူဆခ်င္ရတာလဲ။ က်ေနာ္တို႔ဟာ နိုင္ငံေရးအရဖိႏိွပ္ခံရမႈေအာက္မွာ ဘာသာေရးမုန္းတီးမႈျပႆနာကို ဘယ္တုန္းကမွ အေရးတႀကီးဦးစားေပးကိစၥအၿဖစ္မေၿပာခဲ့ႀကဘူး၊ ပ်က္ကြက္ခဲ့ႀကတယ္။ ဘာသာေရး လူမ်ဴိးေရးအဓိက႐ုဏ္းေတြၿဖစ္ေပၚတိုင္း စစ္အုပ္စုရဲ႔ နိုင္ငံေရးအာ႐ံုလႊဲမႈအၿဖစ္နဲ႔ပဲ အေၿဖထုတ္သံုးသပ္ခဲ့ႀကတယ္။ ဘာသာေရး လူမ်ဴိးေရးခြဲၿခားမႈကို အာဏာသိမ္းစစ္အုပ္စုက ရာစုႏွစ္ထက္၀က္မက နိုင္ငံေတာ္မူ၀ါဒအၿဖစ္က်င့္သံုးတဲ့အခါ (နိုင္ငံေတာ္မူ၀ါဒလို႔ဆိုရာမွာ က်ေနာ္ေၿပာေလ့႐ိွတဲ့ဗုဒၶဘာသာအေၿခၿပဳအမ်ဴိးသားေရး၀ါဒကိုပဲ အဓိကရည္ညႊန္းပါတယ္) အဓိက႐ုဏ္းမ်ားကို ႀကိဳးကိုင္ဖန္တီးလာခဲ့တဲ့အခါ၊ အၿမင္လြဲအယူမွား သတင္းအမွားမ်ားနဲ႔ အမုန္းတရားမ်ဴိးေစ့ကို မ်ဴိးဆက္အဆင့္ဆင့္ႀကဲပက္ခဲ့တဲ့အခါ လူအမ်ားႀကားမွာ ဒီအမုန္းတရားဟာ အပင္မေပါက္ပဲ ေနေရာ့မလား။ 
ဒီအယူလြဲတဲ့အမုန္းတရားရန္ကကာကြယ္ဖို႔ရာ ဦးေႏွာက္နဲ႔နွလံုးသား ႀကီးၿမတ္က်ယ္ေၿပာႏိုင္ေအာင္ လူအမ်ားမွာ လံုေလာက္တဲ့ အၿပိဳင္ဗဟုသုတနဲ႔ အၿပိဳင္အေတြးအေခၚမ်ားျဖည့္တင္းဖို႔ အခြင့္သာခဲ့ပါသလား။ လြတ္လပ္တဲ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ထိေတြ႔ဆက္ဆံဖူး ေက်ာင္းပညာရဖူးသူေတြထဲကအခ်ဴိ႔ေတာင္မွ ဘာသာေရးလူမ်ဴိးေရးမုန္းတီးမႈကို မေက်ာ္လြန္ႏိုင္ႀကတဲ့ေနာက္၊ စစ္အာဏာ႐ွင္ေအာက္ အႏွစ္ငါးဆယ္ေနရသူေတြထဲမယ္ အမုန္းအယူနဲ႔ခြဲၿခားၿခင့္ဓေလ့ တကယ္မစြဲၿငိပဲေနပါ့မလား။ လူေတြမွာ သူတို႔ရဲ႔နိုင္ငံေရးအႀကိဳက္ political preference အေပၚ မတည္မီွပဲ ဘာသာေရးလူမ်ဴိးေရးမုန္းတီးၿခင္း ခြဲၿခားၿခင္းအယူမ်ား႐ိွႀကတာကိုလည္း သတိၿပဳမိေစခ်င္ပါတယ္။ 
တခ်ဴိ႔ကေတာ့ စစ္အလိုေတာ္ရိမ်ားသာ ဘာသာေရး လူမ်ဴိးေရးမုန္းတီးခြဲၿခားသူမ်ားျဖစ္ေနတယ္လို႔ အမ်ဴိးအစားခြဲၿခားၿပေနတာတြ႔ရပါတယ္။ အုပ္စုခြဲၿခားသတ္မွတ္ႏိုင္မႈဟာ ဒီေလာက္လြယ္ကူ ႐ွင္းလင္းစြာလုပ္လို႔မရႏိုင္ပါဘူး။ လူမႈေရးတက္ႂကြသူ၊ ဘာသာတရားကိုင္း႐ိႈင္းသူ၊ အမ်ဴိးသားေရးျပင္းထန္သူ၊ အဲန္အယ္လ္ဒီေထာက္ခံသူ၊ သမၼတသိန္းစိန္အားၾကည္ညိဳသူ အစ႐ိွသၿဖင့္ အုပ္စု Set တစ္ခုခ်င္းစီကိုက္၀ိုင္းခုခ်င္းစီအၿဖစ္ယူဆႀကည့္ပါ။ အဲ့ဒီစက္၀ိုင္းမ်ား တစ္ခုကိုတစ္ခု Intersection ၿဖစ္ေနတဲ့ တူညီေသာလကၡဏာမ်ားမွ်ေ၀ပိုင္ဆိုင္မႈ နယ္ပယ္အမ်ဴိးစံု႐ိွေနႏိုင္ပါတယ္။ ႐ွင္း႐ွင္းေၿပာရရင္ ဗမာဒီမိုသမားမ်ားထဲမွာ စစ္တပ္ေအာက္ဆဲြမ်ားလိုပဲ ကုလားမုန္းအစၥလာမ္ေႀကာက္မ်ား႐ိွေနပါတယ္။ အခ်ဴိ႔ ဒီမိုမ်ဴိးခ်စ္မ်ားရဲ႔ တင္းမာတဲ့အမ်ဴိးသားေရးစိတ္အယူဟာ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ဒီမိုကေရစီစံႏံႈးမ်ားအေပၚ သက္၀င္အဖိုးထားတတ္မႈထက္ အကဲသာေနတာပါပဲ။ 
ဘာသာေရး လူမ်ဴိးေရး မုန္းတီးခြဲၿခားၿခင္းျပႆနာဟာ ေခတ္အဆက္ဆက္ နိုင္ငံေရးေလာင္းရိပ္မိခဲ့တာဟာ အခု လတ္တေလာအေၿခအေနမွာလည္း ထိုနည္း၎ လ်စ္လ်ွဴ႐ႈခံရဆဲပဲ။ ပိုေတာင္အေၿခအေနဆိုးတယ္။ အခုလႊမ္းေနတာက ေနာက္ေႀကာင္းၿပန္မလွည့္ခ်င္ပါဘူးရယ္လို႔ တိုင္းၿပည္ဟာေသြးႏုသားနု ဒီမိုကေရစီမီးေနသယ္ဆိုတဲ့စိတၱဇပဲ။ ကေလးေတြအ႐ွင္လတ္လတ္မီးအ႐ိႈ႔ခံရတာ ဒီမိုကေရစီမီးေနသယ္မို႔လို႔လား၊ ပ်က္စီးၿခင္းငါးပါးမကေတာ့တဲ့ ဖြတ္သ႐ြတ္လိုက္ေအာင္ယိုယြင္းေနတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေနလို႔လား၊ ႀကပ္ႀကပ္ဆင္ၿခင္ႀကေစခ်င္တယ္။ 
ဒီမီးေနသယ္စိတၱဇက ဘယ္ေလာက္ေတာင္ေဖာက္ၿပန္သြားေစလဲဆို သမၼတသိန္းစိန္ဦးေဆာင္တဲ့အသြင္ေၿပာင္းလဲမႈအေပၚ အယံုအႀကည္မ႐ိွသူေတြေတာင္၊ သူတို႔သံသယထားတဲ့အေၿပာင္းအလဲထိခိုက္မွာ ေႀကာက္စိတ္၀င္လာခဲ့ၿပီ။ ၿပႆနာရဲ့အရင္းခံကို မေစ့ငု မပိုင္းၿခားႏိုင္ရင္ေတာ့ အာ႐ံုအမွားစိတၱဇအယူတို႔နဲ႔ ကိုယ့္ရပ္တည္မႈယိုင္လဲမွာပဲ။ ၿပႆနာဟာ ဘာသာေရး လူမ်ဴိးေရးကြဲၿပားမႈအေပၚအရင္းခံတဲ့အႀကမ္းဖက္မႈၿဖစ္ေႀကာင္းအသိအမွတ္ၿပဳ acknowledge လုပ္ပါ။ မလုပ္ႏိုင္ရင္ Holocaust ကို ၿငင္းဆန္သူေတြနဲ႔ တစ္တန္းစားထဲထားၿပီး က်ေနာ္႐ံႈ႔ခ်တယ္။ လင္းထင္

0 comments:

Post a Comment