Wednesday, January 2, 2019

(အာဏာ့ကံႀကီးထိုက္သူမ်ား) မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ

0 comments
(အာဏာ့ကံႀကီးထိုက္သူမ်ား)
လက္စားေခ်တာ (ဂလဲ့စားေခ်တာ)နဲ႔ သင္ပုန္းေခ်တယ္ဆိုတာဟာ လူတဦးခ်င္းအလိုက္ က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ကိစၥကို လူတဦးခ်င္းအလိုက္ ျပန္တံု႔ျပန္ျခင္း မတုံ႔ျပန္ျခင္းကို ဆိုလိုတာျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာရရင္  ၂ ခုလံုးဟာ လူ႔ တသီးပုဂၢလဆိုင္ရာအေရးျဖစ္ပါတယ္။ 

လက္စားေခ်တာ ဂလဲ့စားေခ်တာကို လူမိုက္ေတြမွလုပ္တာ မဟုတ္သလို လူမိုက္တိုင္းလည္း မလုပ္ပါဘူး။ တခါမွ လူမိုက္ဘဝ မေရာက္ဖူးတဲ့သူေတြေတာင္ ကိုယ့္ဘဝ ကိုယ့္မိသားစုဘဝကို ခြင့္မလႊတ္နိုင္ေလာက္ေအာင္ အက်ဴးလြန္ခံရတယ္လို႔ယူဆတဲ့အခါ ခံျပင္းစိတ္သက္သက္နဲ႔ေသြးဆူၿပီး ေဒါသမထိန္းနိုင္ပဲ လက္လြန္ေျခလြန္ေတြ ျပန္လုပ္မိသြားၾကတာလည္းရွိပါတယ္။


ဆိုေတာ့ လူမိုက္မဟုတ္တဲ့လူေတြထဲမွာလည္း လက္စားေခ်တာမ်ိဳးရွိပါတယ္။ တသီးပုဂၢျဖစ္လုေနတာေတာင္မွ လက္စားျပန္ေခ်မယ္ မေခ်ဘူးရွိပါတယ္။ လူမိုက္ျဖစ္ျခင္း မျဖစ္ျခင္းသက္သက္ကိစၥမ်ွလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ မလုပ္တဲ့လူ မလုပ္ဘူး။ လုပ္တဲ့သူ လုပ္တယ္။ ဒီသေဘာေလာက္ပါျဖစ္ပါတယ္။



တခါ လက္စားျပန္ေခ်ရာမွာလည္း ဘယ္အတိုင္းအထိ ျပန္ေခ်တယ္ဆိုတာက ရွိပါေသးတယ္။ ကိုယ့္လူတေယာက္ကိုသတ္လိုက္လို႔ သူ႔လူတေယာက္ကို ျပန္ေျဖာင္ပစ္တာရွိသလို သူ႔တမိသားစုလံုးကို အျပတ္ရွင္းပစ္လိုက္တာမ်ိဳးလည္းရွိပါတယ္။ ဇ ေၾကာင္းျပရံုေလာက္ စတိသေဘာေလးလုပ္တာလည္းရွိပါတယ္။


ျပန္မလုပ္ၾကတာမွာလည္း တကယ့္ကို ျပန္မလုပ္ခ်င္လို႔၊ ရန္ကိုရန္ျခင္းမတုံ႔နွင္းခ်င္လို႔လည္းရွိပါတယ္။ လုပ္နိုင္ေလာက္တဲ့အားနဲ႔ မိုက္ဂုဏ္ျခင္းမယွဥ္နိုင္တာေၾကာင့္ မလုပ္တာလည္းရွိပါတယ္။


ဒါကို နိုင္ငံေရးထဲမွာ အာဏာကိစၥထဲမွာလည္း ခ်သံုးလို႔ရပါတယ္။ သံုးသူေတြလည္း သံုးၾကပါတယ္။ ဒီလို သံုးလာၿပီဆိုရင္ေတာ့ ဒါကို နိုင္ငံေရးအရလုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈလို႔ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။ ရာဇဝတ္မႈအႀကီးစားျဖစ္ပါတယ္။ အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္းေတြ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ သတင္းစာေတြ ေရာင္းေကာင္းပါတယ္။


အာဏာရေနသူ လူထုေထာက္ခံမႈရေနသူကို သြားၿပီးလုပ္ႀကံခဲ့ရင္ေတာ့ နိုင္ငံေတာ္တံဆိပ္ကပ္ၿပီး နိုင္ငံေတာ္လုပ္ႀကံမႈျဖစ္သြားပါတယ္။ နိုင္ငံေတာ္ပုန္ကန္မႈျဖစ္သြားပါတယ္။ ပုဂၢိဳလ္အေရးကိုးကြယ္မႈ အားႀကီးတဲ့နိင္ငံေတြမွာေတာ့ အဲ့သလို အလုပ္ႀကံခံလိုက္ရသူဟာ အာဇာနည္တို႔ဘာတို႔ျဖစ္သြားတတ္ပါတယ္။


နိုင္ငံေရးလုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈျဖစ္ျဖစ္ နိုင္ငံေတာ္ပုန္မႈ (နိုင္ငံေတာ္လုပ္ႀကံမႈ)ျဖစ္ျဖစ္ အဲ့ဒါဟာ နိုင္ငံေရးအေျခခံတဲ့ ရာဇဝတ္မႈအႀကီးစားေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ အမႈဆိုတဲ့ရႈေထာင့္ကေနပဲေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ နိုင္ငံေရးအရ ဘက္သေဘာအရေျပာတာမဟုတ္ေၾကာင္း နားလည္သိျမင္ၾကမ်ာျဖစ္လို႔ အဲ့ဒါေတြကို ဒီေနရာမွာ ထဲ့မေျပာပါဘူး။ ခ်န္ခဲ့ပါမယ္။


ဆိုေတာ့ လက္စားေခ်တယ္ ဂလဲ့စားေခ်တယ္ဆိုတာ ကိုယ္ေရးကိုယ္ကိစၥ တသီးပုဂၢဆိုင္ရာကိစၥျဖစ္တယ္၊ ေခ်မယ္မေခ်ဘူးကို ကာယကံရွင္တဦးတည္းက ဆံုးျဖတ္တယ္။ လူမိုက္ျခင္း မမိုက္ျခင္းနဲ႔လည္း မဆိုင္။ ရာဇဝတ္မႈျဖစ္တယ္ဆိုတာျဖစ္ပါတယ္။


တိုင္းျပည္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ လူအဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ဆိုင္တဲ့ကိစၥေတြမွာၾကေတာ့ နိုင္ငံေရးသမားတေယာက္ဟာ ဒီစကားလံုးကို သံုးလို႔ကိုမရတာပါ။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေပၚ က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ျပစ္မႈေတြအတြက္လည္း နိုင္ငံေရးသမားတေယာက္ေယာက္က “လက္စားေခ်တာပဲျဖစ္ျဖစ္ သင္ပုန္းေခ်တာပဲျဖစ္ျဖစ္ သူ႔သေဘာနဲ႔သူ လုပ္ခြင့္မရွိပါဘူး“။


ဒီလိုလုပ္ခဲ့တာေတြမရွိဘူးမဟုတ္ဘူး ရွိပါတယ္။ လုပ္ခဲ့ၾကသူေတြ ေနာက္ဆံုး ဘယ္ပံု နိဌိတံသြားလည္းဆိုတာ သမိုင္းမွာ အထင္အရွားရွိပါတယ္။ ဒါဟာ နိုင္ငံေရးသမားရဲ့ တိုင္းျပည္အေပၚ၊ လူထုအေပၚ၊ တရားဥပေဒအေပၚ ေစာင့္ထိန္းရမယ့္က်င့္ဝတ္သီလ ပ်က္သြားတာပါ။ ဒီနိုင္ငံေရးသီလပ်က္တာကို ပရဏဝါလုပ္ၿပီး အျပစ္ေျဖလို႔မရပါဘူး။ အာပတ္ေျဖလို႔မရပါဘူး။ နိုင္ငံေရးပါရာဇိက က်တာပါ။ တခ်ိဳ႔ဆို အာဏာလက္လြတ္တျပန္ ျပန္ျဖစ္တဲ့အခါ ႀကိဳးစင္ပါအတင္ခံရပါတယ္။


တိုင္းျပည္အေပၚ၊ လူထုအေပၚ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚ က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ျပစ္မႈေတြအတြက္ က်ဴးလြန္ခဲ့သူေတြ “မိမိတို႔မွားယြင္းခဲ့ေၾကာင္း အတိအလင္းလည္းဝန္ခံ၊ ေနာင္တတရားလည္းရ၊ ေနာက္ေနာင္ အလားတူကိစၥေတြ ထပ္မေပၚေပါက္ေရးအတြက္ လူထုနဲ႔လည္းလက္တြဲေဆာင္ရြက္“လို႔ ေၾကေအးလိုက္မယ္ဆိုလည္း လူထုကပဲဆံုးျဖတ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။


အဲ့ဒီထက္တဆင့္တက္ၿပီး မွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြ သမိုင္းဆိုင္ရာ အေထာက္အထားေတြ တိုင္းျပည္ကိုေဖာ္ထုတ္ခ်ျပ၊ ထိန္းသိမ္း၊ မွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြျပဳစု၊ ျပတိုက္ေတြေဆာက္ စတဲ့ Transitional Justice လုပ္မယ္ဆိုလည္း လူထုကပဲ ဆံုးျဖတ္လုပ္ကိုင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။


ေနာက္ဆံုးအဆင့္ျဖစ္တဲ့ ရံုးတင္၊ တရားစြဲဆို၊ အျပစ္ေပး အေရးယူစတာေတြလုပ္မယ္ဆိုလည္း လူထုကပဲဆံုးျဖတ္ရမွာပါ။ ဒီလိုလုပ္တဲ့ေနရာမယ္ ဥပေဒေၾကာင္းအရ အဘက္ဘက္က ညီညြတ္ဖို႔ပါတယ္။ ရ ရမယ့္ ဥပေဒပါအခြင့္အေရးေတြ အကုန္ေပးရပါမယ္။ လူေတြဆင္ျခင္နိုင္ဖို႔၊ အျပစ္ရွိသူကို အျပစ္ေပးဖို႔၊ ဥပေဒနဲ႔အညီျဖစ္ဖို႔ စတာေတြက တိတိက်က် မ်ွမ်ွတတ ျဖစ္ရမွာပါ။


ေၾကပဲေၾကေအးေအး၊ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးစီရင္ပဲ ထံုးဖြဲ႔ဖြဲ႔၊ ရံုးတင္တရားစြဲ အျပစ္ပဲေပးေပး ဘာပဲလုပ္လုပ္ လူထုဆႏၵနဲ႔အညီျဖစ္ရမွာပါ။ အဲ့သလိုျဖစ္ဖို႔က လူထုုဆႏၵ ဘာရွိတယ္သိေအာင္ အရင္လုပ္ရပါမယ္။ အဲ့ဒီအလုပ္ကို နိုင္ငံေရးသမားက လုပ္ရပါမယ္။ လူထုဆႏၵကိုေဖာ္ထုတ္ေပးရပါမယ္။ ေပၚထြက္လာတဲ့ လူထုအမ်ားစုရဲ့သေဘာတူညီခ်က္အရ ဆက္သြားနိုင္ေရးကို တိုင္းျပည္(နိုင္ငံေတာ္နဲ႔အစိုးရ) က ႀကီးၾကပ္ေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ Process ျဖစ္ပါတယ္။


ဒီ Process ကို နိုင္ငံေရးသမားတေယာက္ေယာက္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ေခါင္းေဆာင္တဦးဦးကပဲျဖစ္ျဖစ္ ခ်ိဳးေဖါက္လို႔မရပါဘူး။ ခ်ိဳးေဖါက္ခဲ့ရင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေပၚေစာင့္စည္းရမယ့္ နိုင္ငံေရးဝိနည္းပ်က္ပါတယ္။ ကိုယ့္က်င့္သီလ က်ိဳးေပါက္ပါတယ္။ အာဏာ့ကံႀကီးထိုက္ပါတယ္။ နိုင္ငံေရးပါရာဇိကက်ပါတယ္။


ခုၿဖိဳးမင္းသိမ္းနဲ႔အေပါင္းအပါေတြက “လက္စားမေခ်ဘူး ဂလဲစားမေခ်ဘူး“စတဲ့စကားလံုးေတြကို လိႈင္လိႈင္သံုးၿပီး လူထုကပဲ၊ တိုင္းျပည္ကပဲ ဂလဲ့စားေခ်ခ်င္ေဇာနဲ႔ ေသြးဆာေနတာလိုလို၊ သူတို႔မဟုတ္တဲ့အျခားသူေတြကပဲ ရာဝတ္မႈေတြ က်ဴးလြန္ခ်င္ေနတာလိုလို၊ အညွိဳးတႀကီးနဲ႔ ခုတ္မယ္ထစ္မယ္ သတ္မယ္ျဖတ္မယ္တကဲကဲ ျဖစ္ေနတာလိုလို၊ အာဃာတ တရားေတြ အမုမီးေတာက္ေတြပဲ ေတာက္ေလာင္ေနတာလိုလို၊ ခုပဲထၿပီး တိုင္းျပည္ကို မီးေလာင္တိုက္သြင္းေတာ့မွာလိုလိုဆိုတဲ့ အေတြးေတြ လူထုၾကားထဲ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ မိႈင္းတိုက္ ဝါဒျဖန္႔ေနတာျဖစ္ပါတယ္။


ဗမာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ဒီလိုမ်ိဳး မက်ိဳးမေပါက္ မေျပာက္မၾကားအပ္တဲ့ နိုင္ငံေရးသီလကို အရင္ဆံုးစတင္ခ်ိဳးေဖါက္ခဲ့တာက ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ေမာင္နုပါ။ သူ႔နိုင္ငံေရးဘဝ ဘယ္လိုနိဌိတံသြားလဲ က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ခဲ့ၾကၿပီးပါၿပီ။ ဦးနုရဲ့ “ေခ် ၂ ေခ်(လက္စားေခ်ေရးနဲ႔သင္ပုန္းေခ်ေရး)“ မူမမွန္တဲ့အေတြးအေခၚဟာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆိုးႀကိး သက္ဇိုုးရွည္ေနေစတဲ့အေၾကာင္းရင္းေတြက တခုလည္း ခုထိျဖစ္ေနပါေသးတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဆင္ျခင္ၾကည့္ၾကဖို႔ပါ။

မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳဒီဇင္ဘာ ၂၊ ၂ဝ၁၉ )

0 comments:

Post a Comment