ဗုဒၶျမတ္စြာရွင္ေတာ္ဘုရားက ေလာကီေရးကိစၥမ်ားႏွင့္ ကင္းကင္းရွင္းရွင္းေန ခဲ့ေသာ္လည္း
သူ၏သြန္သင္ေဟာၾကားခ်က္မ်ားက ႏိုင္ငံေရးက်င့္စဥ္ တြင္ ေကာင္းမြန္ေသာအစိုးရစနစ္ႏွင့္
ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ား လိုအပ္ေၾကာင္း အေလးေပးေဟာၾကားထားခဲ့ပါသည္။
ဗုဒၶကေဟာၾကားခဲ့ရာတြင္ “တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္သူမ်ားက တရားမွ်တေကာင္းမြန္စြာအုပ္ခ်ဳပ္သည့္အေျခအေနတြင္ ဝန္ႀကီးမ်ားသည္လည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာျပဳမူက်င့္ႀကံၾက၏။ ဝန္ႀကီးမ်ားသည္လည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာ ျပဳမူက်င့္ႀကံၾကသည့္အေျခအေန၌ အရာရွိမ်ားလည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာျပဳမူက်င့္ႀကံၾကေလ၏။ အရာရွိမ်ား တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာျပဳမူက်င့္ႀကံၾကသည့္အေျခအေနတြင္ လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ားလည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာျပဳမူက်င့္ႀကံၾက၏။ လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ား တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာ ျပဳမူက်င့္ႀကံၾကသည့္ အေျခ အေနတြင္ ျပည္သူမ်ားလည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာ ျပဳမူက်င့္ႀကံၾက၏” ဟု ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
ဗုဒၶဘာသာကို လူမ်ားစုကိုးကြယ္ၾကသည့္ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သံဃာအမ်ားက ဤေဟာၾကားခ်က္မ်ားကို လိုက္နာအေလးအနက္ထားၾကသည့္အေျခအေန၌ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေနသူစစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ားအၾကား ေမတၱာပ်က္ယြင္းအေစးမကပ္ႏိုင္ျဖစ္ေနၾကရသည့္အေနအထားမွာ အံ့ၾသဖြယ္ရာမဟုတ္ေတာ့ေပ။ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ ၂ ခုတာ ကာလအတြင္း တရားဝင္စာရင္းမ်ားအရ အေရအတြက္ ၄ သိန္းခန္႔ရွိမည့္သံဃာထုမ်ားႏွင့္ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေနေသာစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားအၾကား ဆက္ဆံေရးမွာအဆင္မေခ်ာဘဲရွိေနခ့ဲပါသည္။ စစ္အစိုးရက ႏိုင္ငံေရးအရတက္ႂကြေသာ၊ ထင္ရွားေသာသံဃာအမ်ားကို ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်မႈမ်ားလည္းရွိခဲ့ပါသည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ စစ္အစိုးရအာဏာရလာခ်ိန္မွဆိုလွ်င္ သံဃာအပါး ၃ဝဝ ေက်ာ္ကို အတင္းအက်ပ္လူဝတ္လဲေစ ခဲ့ၿပီး ႏွစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္မ်ားခ်မွတ္အျပစ္ေပးခဲ့ပါသည္။ သံဃာမ်ားကို “ဘုရားသားေတာ္မ်ား”ဟု ျမန္မာ့ လူမႈအသိုင္းအဝန္းကသတ္မွတ္ထားၾကၿပီး စစ္သားႏွင့္ရဲ အေရအတြက္ ၄ သိန္းခန္႔ရွိသည့္ လက္နက္ကိုင္တပ္မေတာ္မွလြဲလွ်င္ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းသည္ အႀကီးမားအခိုင္မာဆံုးက်န္ရွိေနသည့္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းလည္းျဖစ္သည္။ လူထုႏွင့္နီးကပ္စြာေနထိုင္ၾကသူမ်ားျဖစ္သည့္အားေလွ်ာ္စြာ၊ ေန႔စဥ္ ရပ္ရြာအတြင္းဆြမ္းခံေနစဥ္အခ်ိန္အတြင္း၌ သာမန္ျမန္မာျပည္သူအမ်ားစု၏ဆင္းရဲက်ပ္တည္းလာမႈကို ကိုယ္တိုင္မ်က္ျမင္ႀကံဳေတြ႔ေနၾကရသူမ်ားလည္းျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ ယုတ္ေလ်ာ့က်ဆင္းလာေနေသာအေနအထားကို သူတို႔က မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႔သိျမင္ခံစားႏိုင္ၾကပါသည္။
ပို၍ အေရးႀကီးေသာအခ်က္မွာ ရဟန္းသံဃာမ်ား၌ ပို၍ေကာင္းမြန္ေသာကြန္ရက္ခ်ိတ္ဆက္မႈ၊ လူမႈအဆက္အသြယ္ႏွင့္ၾသဇာလႊမ္းမိုးႏိုင္မႈ ရွိၾကပါသည္။ ႏိုင္ငံေရးတက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားထက္ပင္ ပို၍ခ်ိတ္ဆက္မႈေကာင္းေသးသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ အေၾကာင္းမွာ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားမွာ အစဥ္သျဖင့္ေစာင့္ၾကည့္မႈေအာက္တြင္ရွိေနၿပီး ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ခံရျခင္း၊ ႏိုင္ငံရပ္ျခားသို႔ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ေစျခင္းတို႔ျဖင့္ အစဥ္ႏွိပ္ကြပ္ခံေနၾကရေသာေၾကာင့္လည္းျဖစ္ပါ သည္။ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းပရဝုဏ္အတြင္း သီတင္းသံုးေနထိုင္ ေနၾကေသာ၊ တရားဓမၼေလ့လာအားထုတ္ေနၾကေသာသံဃာေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ ဤသို႔ စစ္အစိုးရကိုပုန္ကန္ရန္အတြက္ ႀကံစည္အားထုတ္ေနၾကလိမ့္မည္ဟု မည္သူက ေမွ်ာ္လင့္ထားပါလိမ့္မည္နည္း။ သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာ့နိုင္ငံေရးသမိုင္းတြင္ ရဟန္းေတာ္မ်ားက အဓိကက်ေသာ အခန္းက႑က ပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကၿပီး သူတို႔က ဤသို႔ႀကီးက်ယ္ေျပာင္ေျမာက္လွေသာ၊ အႏၱရာယ္ႀကီးမားလွေသာ လုပ္ငန္းမ်ဳိးလုပ္ေဆာင္ရန္ အတြက္လည္း ရဲဝံ့ခဲ့ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ ရဟန္းသံဃာမ်ားကိုယ္တိုင္ ႏိုင္ငံေရးတြင္ပါဝင္သင့္/မသင့္ဆိုသည္မွာ ေဆြးေႏြးအျငင္းပြား ဖြယ္ကိစၥျဖစ္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရးဘုန္းႀကီးမ်ားပါဝင္ေနၾကသည့္အခန္းက႑မွာ မ်ားစြာအျငင္းပြားဖြယ္ျဖစ္သကဲ့သို႔ အုပ္စိုးေနေသာစစ္အစိုးရအတြက္လည္း ၿခိမ္းေျခာက္မႈတရပ္ျဖစ္ေနပါေတာ့သည္။
ယခင္ကာလ ပုန္ကန္မႈမ်ား
ယခင္ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားကာလကပင္ ရဟန္းသံဃာမ်ားက ပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကသည္။ သီေပါမင္းနန္းခ်ခံရ၍ ျပည္ပသို႔ပို႔ခံရၿပီးေနာက္ပိုင္း လက္နက္ကိုင္ခုခံ ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္လည္း သံဃာမ်ားက အရပ္သားမ်ားႏွင့္ပူးေပါင္းကာ ေတာ္လွန္ ခဲ့ၾကဖူးသည္။ သံဃာမ်ားအၾကားတြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမက သံဃာ့အာဇာနည္အျဖစ္ စံထားခဲ့ၾကသည္။ သူက စလင္းေဒသတြင္ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္သူ ၃,ဝဝဝ ေက်ာ္ကိုဦးေဆာင္၍ မႏၲေလးနန္းေတာ္ ထီးက်ဳိးစည္ေပါက္ျဖစ္ခဲ့ရၿပီးေနာက္ပိုင္းကာလမ်ားတြင္ ဦးေဆာင္သူပုန္ထခဲ့သူလည္းျဖစ္သည္။ ဗိုလ္ဥတၱမဟုထင္ရွားေသာ ရဟန္းတျဖစ္လဲသူပုန္ဗိုလ္ကို ၁၈၈၉ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ်တို႔ကဖမ္းမိကာ ႀကိဳးေပးကြပ္မ်က္ခဲ့သည္။ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းေသာအခ်က္မွာ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ လက္နက္စြဲကိုင္ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကေသာ ရဟန္းသံဃာမ်ားသည္ ပထမဦးစြာ မိမိကိုယ္တိုင္သိကၡာခ်သကၤန္းစြန္႔ၾကၿပီးမွ ခုခံေတာ္လွန္ေရးစစ္ပြဲတြင္ပါဝင္လာခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ သူတို႔က ရဟန္းသံဃာမ်ားအေနျဖင့္ သူ႔အသက္မသတ္ရဟူေသာ တားျမစ္ထားသည့္သီလသိကၡာပုဒ္စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို လိုက္နာေသာအားျဖင့္ ဤသို႔ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကျခင္းလည္းျဖစ္သည္။
အျခားသူပုန္ အာဇာနည္တဦးျဖစ္သူဆရာစံမွာလည္း ရဟန္းျပဳခဲ့ဖူးသူ ဘုန္းႀကီးလူထြက္တဦးျဖစ္သည္။ သူက ၿဗိတိသွ်တို႔၏ အခြန္စည္းၾကပ္မႈကိုဆန္႔က်င္၍ သာယာဝတီခရိုင္တြင္လယ္သမားတို႔ကိုဦးေဆာင္ကာ သူပုန္ထခဲ့သူျဖစ္သည္။ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္သူၿဗိတိသွ်တို႔က ဤပုန္ကန္မႈကို လက္နက္ကိုင္တပ္အင္အား ၁ဝ, ဝဝဝ ခန္႔ေစလႊတ္၍ေခ်မႈန္းခဲ့ၾကရသည္။ ဆရာစံကို ဖမ္းဆီးရမိၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္လည္း ေသဒဏ္ေပး ကြပ္မ်က္ခဲ့ၾကျပန္သည္။ (ဆရာစံဘက္မွ ေရွ႔ေနလိုက္ခဲ့သူထိပ္တန္းျမန္မာေရွ႔ေနတဦးမွာေဒါက္တာ ဘေမာ္ျဖစ္ၿပီး ဂ်ပန္ေခတ္အစိုးရတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏အဓိပတိျဖစ္လာခဲ့သည္။) သို႔ေသာ္လည္း ရဟန္းသံဃာအားလံုးက လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးအတြက္ စည္းရံုးေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည္ မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာရဟန္းေတာ္ ၂ ပါးကမူ အၾကမ္းမဖက္သည့္ အဟိ ံႆနည္းကိုတိုက္တြန္း အားေပးခဲ့ၾကသည္။ ဦးဝိစာရႏွင့္ တျခားဦးဥတၱမအမည္ရသည့္ရဟန္းတပါးတို႔ကမူ ကိုလိုနီဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားအတြက္ ေထာင္တြင္း ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ၾကရသည္။ သူတို႔ကိုလည္း ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္သူရဲေကာင္းမ်ားအျဖစ္ ကဗ်ည္းတင္ထားခဲ့ၾကပါသည္။ကမၻာအႏွံ႔ ခရီးဆန္႔လာခဲ့ေသာဦးဥတၱမမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္မွ လူအမ်ားေလးစားၾကည္ညိဳၾကေသာရဟန္းေတာ္ျဖစ္ၿပီး၊ အေဟာအေျပာေကာင္းသူလည္း ျဖစ္သည္။ သူ၏လြတ္လပ္ေရးေတာင္းဆိုသည့္ေဟာၾကားခ်က္မ်ားကို သူရိယသတင္းစာတြင္ ရဲရဲေတာက္ေဖာ္ျပခဲ့ၾကၿပီး သူက တႀကိမ္တြင္ ၿဗိတိသွ်ဘုရင္ခံဆာရယ္ဂ်ီနယ္ ကရက္ေဒါက္ကို အဂၤလန္ျပန္သြားရန္ေဟာၾကားခဲ့သည့္မိန္႔ၾကားခ်က္မွာလည္း သမိုင္းတင္ ထင္ရွား က်န္ရစ္ခဲ့ဖူးသည္။ ဤသို႔ ကိုလိုနီအရွင္မ်ားကို ဆန္႔က်င္ေဟာေျပာခ်က္ေၾကာင့္လည္း ေထာင္သြင္း အက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ရသူျဖစ္သည္။ ဦးဥတၱမကဲ့သို႔ပင္ ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရမွာလည္း ရဲရဲေတာက္ေဟာၾကားခ်က္မ်ားေၾကာင့္ အႀကိမ္မ်ားစြာေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ရၿပီး ရက္ေပါင္း ၁၆၆ ရက္ၾကာ အစာအငတ္ခံဆႏၵျပၿပီးေနာက္ ၁၉၂၉ ခုႏွစ္တြင္ ေထာင္တြင္း၌ပင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ရသည္။ သူ႔ကိုအက်ဥ္းခ်ခဲ့ရာ၌ အလုပ္ၾကမ္းႏွင့္ေထာင္ဒဏ္ အျပစ္ေပးခံခဲ့ရျခင္းျဖစ္ၿပီး ၿဗိတိသွ်အာဏာပိုင္မ်ားက အတင္းအက်ပ္လူဝတ္လဲခံခဲ့ရသည္။
ဤသို႔ေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ေျပာင္ေျမာက္သည့္လႈပ္ရွားမႈမ်ားသည္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ ပါဝင္လာခဲ့ၾကသည့္လႈပ္ရွားသူမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ စံျပဳအားက်ဖြယ္ျဖစ္ေစခဲ့သည္။
ပညာရွင္တဦးျဖစ္သူ မိုက္ကယ္ မင္ဒဲလ္ဆင္ (Michael Mendelson) က သူ၏ “သံဃာမ်ားႏွင့္ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္” (Sangha and State in Burma) ဟု အမည္ရေသာစာအုပ္တြင္ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားက ႏိုင္ငံေရးအရတက္ႂကြထက္သန္ၾကေသာရဟန္းသံဃာမ်ားကို “အဝါေရာင္ သကၤန္းဝတ္ဆူပူလႈံ႔ေဆာ္သူမ်ား”ဟု ေခၚေဝၚသမုတ္ခဲ့ၾကေၾကာင္းေရးသားထားၿပီး အလားတူပင္ လက္ရွိစစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကလည္း ဆႏၵျပေနၾကေသာရဟန္းသံဃာမ်ားကို ေဖာ္ျပေခၚဆိုခဲ့ေနပံုမွာလည္း စိတ္ဝင္စားဖြယ္ျဖစ္သည္။ အထက္ေဖာ္ျပပါသမိုင္းပညာရွင္ကေရးသား ခဲ့ရာ၌ ၿဗိတိသွ်အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔က ရဟန္းသံဃာမ်ား၏လူမႈအဖြဲ႔အစည္းအတြင္းၾသဇာႀကီးမားမႈကို အံ့အားသင့္ခဲ့ၾကရသည္ဟုဆိုသည္။ ဤသို႔ုျဖင့္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုက်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္ၿပီး မၾကာမီမွာပင္ “သာသနာပိုင္”ဟူေသာ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုပယ္ဖ်က္ခဲ့ၾကသည္။ အတိတ္ကာလမ်ားက ျမန္မာဘုရင္မ်ားက သံဃာမ်ားကို ႀကီးၾကပ္ထိန္းကြပ္ႏိုင္ရန္အတြက္ သာသနာပိုင္ရာထူးကိုခန္႔အပ္ခဲ့ၾကၿပီး၊ ရဟန္းေတာ္မ်ား ဝိနည္းႏွင့္အညီက်င့္ႀကံေစေရး၊ ဓမၼစာေပပို႔ခ်သင္ၾကားေရးအတြက္ တာဝန္ေပးခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဤတာဝန္ရွိသူကို ရဟန္း သံဃာမ်ားအားလံုးကလက္ခံခဲ့ၾကသည္မဟုတ္ပါ။ တိုးတက္သည့္အယူရွိသည္ဟုယူဆရသည့္ေရႊက်င္ဂိုဏ္းက ဆန္႔က်င္ခဲ့ၾကဖူးသည္။ ထို႔အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိသံဃာဂိုဏ္းကြဲမ်ားအၾကားတြင္လည္း အျငင္းပြားဖြယ္ကိစၥမ်ား၊ အယူအဆေရးရာကြဲျပားမႈမ်ားရွိေနခဲ့ၿပီး သံဃာမ်ား အခ်င္းခ်င္းအၾကားတြင္လည္း ဂိုဏ္းအလိုက္ အားၿပိဳင္မႈပဋိပကၡမ်ားရွိခဲ့ၾကသည္။ ၁၈ ရာစု ကုန္းေဘာင္မင္းစိုးစံစဥ္ ကာလတြင္ ရဟန္းသံဃာမ်ား သကၤန္းမည္သို႔မည္ပံုစည္းရမည္ႏွင့္ပတ္သက္၍ သံဃာမ်ားအၾကားအခ်င္းမ်ားခဲ့ၾကဖူးသည္။ ဤသို႔အျငင္းပြားခဲ့ၾကေသာ သံဃာဂိုဏ္း ၂ ခုအၾကား တုံဂိုဏ္းႏွင့္႐ံုဂိုဏ္းဟူ၍လည္း ေပၚေပါက္ခဲ့ ဖူးသည္။ ျမန္မာပညာရွင္ ဦးတင္ေမာင္ေမာင္သန္း၏မွတ္တမ္းမ်ားအရ ေတာင္ငူမင္းဆက္ႏွင့္ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ကာလမ်ားတြင္ သံဃာဂိုဏ္းတခုခုအေပၚ ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္မႈအေပၚ အေျခခံ၍လည္း သံဃာထုအၾကားအားၿပိဳင္မႈမ်ားႀကီးထြားခဲ့ဖူးသည္။ ၁၇၈၂ ခုႏွစ္တြင္ ဘိုးေတာ္ဘုရားက ဤအျငင္းပြားေနမႈမ်ားအၾကား ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ရန္ျဖစ္လာေစခဲ့ၿပီး တုံဂိုဏ္းဘက္မွ ရပ္တည္ေပးခဲ့ေတာ့သည္။ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလတြင္ ဝါရင့္အရာရွိတဦးျဖစ္သူ ဗိုလ္မွဴးႀကီးအက္ဒ္ဝပ္ဆေလဒင္ (Col. Edward Sladen) က သံဃာေတာ္မ်ား၏စြမ္းပကားကို နားလည္သေဘာေပါက္သူျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာကိုလူမ်ားစုကကိုးကြယ္ၾကသည့္ျမန္မာနိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကာလအတြင္း ၿဗိတိသွ်အစိုးရအေနျဖင့္ သံဃာမ်ားႏွင့္ထိပ္တိုက္ေတြ႔ရမႈကိုေရွာင္လြႊဲႏိုင္ရန္ အတြက္ သာသနာပိုင္စနစ္ကို ျပန္လည္ထားရွိရန္ အႀကံျပဳခဲ့ဖူးေသးသည္။ သာသနာပိုင္အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရသည့္ သံဃာ့အခ်ဳပ္အႀကီးအမွဴး၏အခန္းက႑မွာ ရႈပ္ေထြးၿပီးတာဝန္မ်ားေျမာင္လွ သည္။ သူက ဘုရင္စနစ္ႏွင့္သံဃာထုအၾကားဆက္သြယ္ထားသူ ေပါင္းကူးလည္းျဖစ္သည္။ သာသနာပိုင္အေနျဖင့္ ၾသဇာတိကၠမႀကီးမားလွၿပီး ရံဖန္ရံခါ တိုင္းေရးျပည္ေရးမ်ားတြင္ပင္ ဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္ခြင့္ရွိသည္။ လူအမ်ား ေလးစားၾကည္ညိဳၾကသည့္ဆရာေတာ္တပါးက မင္းတုန္းမင္းကို ၎၏ ဆည္ေျမာင္းမ်ားတည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ လူအမ်ားကိုဆင့္ဆိုခိုင္းေစေနျခင္း ရပ္တန္႔ေစရန္တိုက္တြန္းႏိုင္ခဲ့သည့္ အစဥ္အလာလည္းရွိခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း လက္ရွိစစ္အစိုးရက အဓမၼလုပ္အားေပးရန္ေစခိုင္းေနမႈသည္ ျမန္မာ့ရိုးရာအစဥ္အလာျဖစ္သည္၊ လူအမ်ားအတြက္ေကာင္းက်ဳိးကုသိုလ္ျဖစ္ေစသည္ဟု ဆင္ေျခေပးေျပာဆိုေနျခင္းမွာ အထူးကြဲလြဲေနၿပီးပ်က္ရယ္ျပဳဖြယ္ေကာင္းေသာကိစၥလည္းျဖစ္ေနသည္။
လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ဗုဒၶဘာသာကို ႏွစ္ႏွစ္ကာကာယံုၾကည္ကိုးကြယ္သူယခင္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏု အုပ္စိုးစဥ္ကာလမ်ားမွလြဲ၍ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္သံဃာအမ်ား၏ၾသဇာသက္ေရာက္ႏိုင္မႈမွာ က်ဆင္းသြားခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္သည္။ ဦးႏုကိုယ္ႏႈိက္က အႀကိမ္ႀကိမ္သကၤန္းစည္း ရဟန္းခံခဲ့ဖူးသူျဖစ္သကဲ့သို႔ ၎၏နိုင္ငံေရးရည္ရြယ္ခ်က္အတြက္ ဗုဒၶဘာသာကိုေကာင္းစြာအသံုးခ်ႏိုင္ခဲ့သူျဖစ္သည္။ သူ၏အစိုးရ လက္ထက္တြင္ ဆဌမသဃၤာယနာတင္ပြဲကို ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ စီစဥ္က်င္းပႏိုင္ခဲ့ၿပီး သူက ဗုဒၶသာသနာ့ေကာင္စီကိုဖြဲ႔စည္းေပးခဲ့သူလည္း ျဖစ္သည္။ ဦးတင္ေမာင္ေမာင္သန္းက သူ၏ “ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သံဃာထုအတြင္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ သာသနာျပန္လည္ထြန္းသစ္ေစမႈ။ သမိုင္းအစဥ္အလာႏွင့္လက္ေတြ႔က်င့္သံုးေနမႈမ်ား” (Sangha Reforms and Renewal of Sasana in Myanmar: Historical Trends and Comtemporary Practice) ဟူေသာစာအုပ္တြင္ေရးသားခဲ့ရာ၌ “ဂိုဏ္းကြဲမ်ားအမ်ဳိးမ်ဳိး တည္ရွိေနမႈေၾကာင့္ ဦးႏုအေနျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာကို ႏိုင္ငံေတာ္၏အထက္အေဆာက္အဦဖြဲ႔စည္းပံုတြင္ စနစ္တက်ထည့္သြင္းဖြဲ႔စည္းႏိုင္ရန္ႏွင့္ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ ဆဌမသဃၤယနာတင္ပြဲကို က်င္းပႀကိဳးစား ခဲ့ေသာ္လည္း ထိေရာက္ေသာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားမလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ပါ” ဟု သံုးသပ္ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ဦးႏုက ၁၉၆၁ ခုႏွစ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာကို နိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ျပဌာန္းရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ ပါေသးသည္။ ဤႀကိဳးပမ္းမႈကို လြဲမွားေသာႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္မႈအျဖစ္သတ္မွတ္ခဲ့ၾကၿပီး ေနာက္တႏွစ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္းက စစ္အာဏာသိမ္းကာ ဦးႏုကိုဖယ္ရွားခဲ့ေသာေၾကာင့္ လက္ေတြ႔ဆက္လက္၍ အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္ဘဲ ရွိခဲ့ပါေတာ့သည္။
ဦးေနဝင္းက ရဟန္းသံဃာမ်ားကို ၎၏အတိုက္အခံျဖစ္လာႏိုင္သူမ်ားဟုသတ္မွတ္ထားခဲ့ၿပီး ရဟန္းသံဃာမ်ားကိုထိန္းခ်ဳပ္ထားႏိုင္ရန္ မတူကြဲျပားေသာနည္းဗ်ဴဟာမ်ားခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ၁၉၆ဝ ခုႏွစ္မ်ားအလယ္ပိုင္းကာလတြင္ စစ္အစိုးရက သံဃာ့စံုညီ ညီလာခံကို ေခၚယူက်င္းပ ေပးခဲ့ၿပီး ရဟန္းသံဃာမ်ားကို သံဃာ့မွတ္ပံုတင္ကတ္ျပားမ်ားထုတ္ေပးခဲ့သည္။ ရဟန္းပ်ဳိမ်ားႏွင့္ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္မ်ားက ဤအစည္းအေဝးႏွင့္ ခပ္ကြာကြာေနခဲ့ၾကပါသည္။ ၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္ ႏိုင္ငံေတာ္သံဃာ့ မဟာနာယကအဖြဲ႔ ဖြဲ႔စည္းမၿပီးစီးမီကာလအထိ ဦးေနဝင္းက သံဃာမ်ားကို ေကာင္းစြာထိန္းခ်ဳပ္ ထားႏိုင္သည္ဟု မဆိုႏိုင္ခဲ့ပါ။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ သံဃာမ်ားကို သိကၡာခ် ၾသဇာက်ဆင္းေစရန္အတြက္ စနစ္တက်စီမံေဆာင္ရြက္ထားေသာလႈပ္ရွားမႈမ်ားကိုလည္း ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ပါသည္။ ဤစီမံကိန္းမ်ားအနက္မွတခုမွာ ၾသဇာတိကၠမႀကီးမားေသာဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ်ားကို သိကၡာက်ဆင္းေစရန္ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး သိမ္ျဖဴဆရာေတာ္ကို အမ်ဳိးသမီးတဦးႏွင့္ ၿငိစြန္းသည္ဟု စြပ္စြဲကာသိကၡာခ်လူဝတ္လဲေစခဲ့ပါသည္။ ဤစီမံခ်က္ မေဆာင္ရြက္မီကာလအတြင္းတြင္ အစိုးရ၏ ေထာက္လွမ္းေရး အရာရွိမ်ား၊ သတင္းေပးမ်ားက ရဟန္းမ်ားအျဖစ္အေယာင္ေဆာင္၍ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားအတြင္းထိုးေဖာက္ဝင္ေရာက္ကာ ရဟန္းမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္မ်ား၏ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို စုေဆာင္းရယူေစခဲ့ပါသည္။
ဦးႏုက ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ ဝိပႆနာတရားက်င့္စဥ္မ်ားသင္ၾကားေပးပါရန္ဖိတ္ၾကားခံခဲ့ရေသာ ကမၻာ့အလည္တြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသည့္ မဟာစည္ဆရာေတာ္အပါအဝင္ အျခားထင္ရွားသည့္ သံဃာမ်ားကိုလည္း ဤစီမံခ်က္တြင္ ပစ္မွတ္ထားေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။
မႏုႆေဗဒပညာရွင္ ဂုစတပ္ ေဟာက္တ္မင္း (Gustaaf Houtmann) က သူ၏ “ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပဋိပကၡႏိုင္ငံေရးတြင္းရွိ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈ” (Mental Culture in Burmese Crisis Politics) ဆိုေသာစာတမ္းတြင္ေဖာ္ျပေရးသားခဲ့ရာ၌ ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ “မဟာစည္ဆရာေတာ္ကို သိကၡာခ်ရန္ရည္ရြယ္ျဖန္႔ခ်ိေသာစာရြက္စာတမ္းမ်ား၌ ဆရာေတာ္က နတ္ကိုးကြယ္ေၾကာင္းစြပ္စြဲ ထားၿပီး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္၌တဖက္ကမ္းတတ္ကၽြမ္းသူ ႀတိပိဋက မင္းကြန္းဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးကိုလည္း ရဟန္းျပဳၿပီး ၂ ႏွစ္အၾကာတြင္ မေလွ်ာ္ကန္ေသာျဖစ္ရပ္က်ဴးလြန္ပတ္သက္မႈရွိခဲ့ေၾကာင္း စြပ္စြဲအပုတ္ခ်ခဲ့သည္” ဟုေရးသားထားခဲ့သည္။ အမွန္မွာ ဤဆရာေတာ္ ၂-ပါး လံုးက စစ္အစိုးရႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ျငင္းဆန္ခဲ့မႈေၾကာင့္ ယခုကဲ့သို႔ စြပ္စြဲခံခဲ့ရျခင္းလည္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ သမိုင္းပညာရွင္အမ်ားစုကဆိုခဲ့ၾကရာတြင္ အစိုးရကစြပ္စြဲအေရးယူခံခဲ့ၾကရေသာ ရဟန္းမ်ားမွာ အမွန္ပင္ မေကာင္းေက်ာ္ေစာမႈမ်ားတြင္ ပတ္သက္ခဲ့မႈရွိေၾကာင္း၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ား၊ သီလရွင္မ်ားႏွင့္ၿငိစြန္းပတ္သက္ခဲ့မႈရွိေၾကာင္းလည္း မွတ္တမ္းျပဳေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါသည္။
ဗုဒၶကေဟာၾကားခဲ့ရာတြင္ “တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္သူမ်ားက တရားမွ်တေကာင္းမြန္စြာအုပ္ခ်ဳပ္သည့္အေျခအေနတြင္ ဝန္ႀကီးမ်ားသည္လည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာျပဳမူက်င့္ႀကံၾက၏။ ဝန္ႀကီးမ်ားသည္လည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာ ျပဳမူက်င့္ႀကံၾကသည့္အေျခအေန၌ အရာရွိမ်ားလည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာျပဳမူက်င့္ႀကံၾကေလ၏။ အရာရွိမ်ား တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာျပဳမူက်င့္ႀကံၾကသည့္အေျခအေနတြင္ လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ားလည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာျပဳမူက်င့္ႀကံၾက၏။ လက္ေအာက္ငယ္သားမ်ား တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာ ျပဳမူက်င့္ႀကံၾကသည့္ အေျခ အေနတြင္ ျပည္သူမ်ားလည္း တရားမွ်တ၊ ေကာင္းမြန္စြာ ျပဳမူက်င့္ႀကံၾက၏” ဟု ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
ဗုဒၶဘာသာကို လူမ်ားစုကိုးကြယ္ၾကသည့္ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သံဃာအမ်ားက ဤေဟာၾကားခ်က္မ်ားကို လိုက္နာအေလးအနက္ထားၾကသည့္အေျခအေန၌ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေနသူစစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ားအၾကား ေမတၱာပ်က္ယြင္းအေစးမကပ္ႏိုင္ျဖစ္ေနၾကရသည့္အေနအထားမွာ အံ့ၾသဖြယ္ရာမဟုတ္ေတာ့ေပ။ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ ၂ ခုတာ ကာလအတြင္း တရားဝင္စာရင္းမ်ားအရ အေရအတြက္ ၄ သိန္းခန္႔ရွိမည့္သံဃာထုမ်ားႏွင့္ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေနေသာစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားအၾကား ဆက္ဆံေရးမွာအဆင္မေခ်ာဘဲရွိေနခ့ဲပါသည္။ စစ္အစိုးရက ႏိုင္ငံေရးအရတက္ႂကြေသာ၊ ထင္ရွားေသာသံဃာအမ်ားကို ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်မႈမ်ားလည္းရွိခဲ့ပါသည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ စစ္အစိုးရအာဏာရလာခ်ိန္မွဆိုလွ်င္ သံဃာအပါး ၃ဝဝ ေက်ာ္ကို အတင္းအက်ပ္လူဝတ္လဲေစ ခဲ့ၿပီး ႏွစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္မ်ားခ်မွတ္အျပစ္ေပးခဲ့ပါသည္။ သံဃာမ်ားကို “ဘုရားသားေတာ္မ်ား”ဟု ျမန္မာ့ လူမႈအသိုင္းအဝန္းကသတ္မွတ္ထားၾကၿပီး စစ္သားႏွင့္ရဲ အေရအတြက္ ၄ သိန္းခန္႔ရွိသည့္ လက္နက္ကိုင္တပ္မေတာ္မွလြဲလွ်င္ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းသည္ အႀကီးမားအခိုင္မာဆံုးက်န္ရွိေနသည့္ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းလည္းျဖစ္သည္။ လူထုႏွင့္နီးကပ္စြာေနထိုင္ၾကသူမ်ားျဖစ္သည့္အားေလွ်ာ္စြာ၊ ေန႔စဥ္ ရပ္ရြာအတြင္းဆြမ္းခံေနစဥ္အခ်ိန္အတြင္း၌ သာမန္ျမန္မာျပည္သူအမ်ားစု၏ဆင္းရဲက်ပ္တည္းလာမႈကို ကိုယ္တိုင္မ်က္ျမင္ႀကံဳေတြ႔ေနၾကရသူမ်ားလည္းျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ ယုတ္ေလ်ာ့က်ဆင္းလာေနေသာအေနအထားကို သူတို႔က မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႔သိျမင္ခံစားႏိုင္ၾကပါသည္။
ပို၍ အေရးႀကီးေသာအခ်က္မွာ ရဟန္းသံဃာမ်ား၌ ပို၍ေကာင္းမြန္ေသာကြန္ရက္ခ်ိတ္ဆက္မႈ၊ လူမႈအဆက္အသြယ္ႏွင့္ၾသဇာလႊမ္းမိုးႏိုင္မႈ ရွိၾကပါသည္။ ႏိုင္ငံေရးတက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားထက္ပင္ ပို၍ခ်ိတ္ဆက္မႈေကာင္းေသးသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ အေၾကာင္းမွာ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူမ်ားမွာ အစဥ္သျဖင့္ေစာင့္ၾကည့္မႈေအာက္တြင္ရွိေနၿပီး ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ခံရျခင္း၊ ႏိုင္ငံရပ္ျခားသို႔ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ေစျခင္းတို႔ျဖင့္ အစဥ္ႏွိပ္ကြပ္ခံေနၾကရေသာေၾကာင့္လည္းျဖစ္ပါ သည္။ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းပရဝုဏ္အတြင္း သီတင္းသံုးေနထိုင္ ေနၾကေသာ၊ တရားဓမၼေလ့လာအားထုတ္ေနၾကေသာသံဃာေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ ဤသို႔ စစ္အစိုးရကိုပုန္ကန္ရန္အတြက္ ႀကံစည္အားထုတ္ေနၾကလိမ့္မည္ဟု မည္သူက ေမွ်ာ္လင့္ထားပါလိမ့္မည္နည္း။ သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာ့နိုင္ငံေရးသမိုင္းတြင္ ရဟန္းေတာ္မ်ားက အဓိကက်ေသာ အခန္းက႑က ပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကၿပီး သူတို႔က ဤသို႔ႀကီးက်ယ္ေျပာင္ေျမာက္လွေသာ၊ အႏၱရာယ္ႀကီးမားလွေသာ လုပ္ငန္းမ်ဳိးလုပ္ေဆာင္ရန္ အတြက္လည္း ရဲဝံ့ခဲ့ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ ရဟန္းသံဃာမ်ားကိုယ္တိုင္ ႏိုင္ငံေရးတြင္ပါဝင္သင့္/မသင့္ဆိုသည္မွာ ေဆြးေႏြးအျငင္းပြား ဖြယ္ကိစၥျဖစ္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရးဘုန္းႀကီးမ်ားပါဝင္ေနၾကသည့္အခန္းက႑မွာ မ်ားစြာအျငင္းပြားဖြယ္ျဖစ္သကဲ့သို႔ အုပ္စိုးေနေသာစစ္အစိုးရအတြက္လည္း ၿခိမ္းေျခာက္မႈတရပ္ျဖစ္ေနပါေတာ့သည္။
ယခင္ကာလ ပုန္ကန္မႈမ်ား
ယခင္ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားကာလကပင္ ရဟန္းသံဃာမ်ားက ပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကသည္။ သီေပါမင္းနန္းခ်ခံရ၍ ျပည္ပသို႔ပို႔ခံရၿပီးေနာက္ပိုင္း လက္နက္ကိုင္ခုခံ ဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္လည္း သံဃာမ်ားက အရပ္သားမ်ားႏွင့္ပူးေပါင္းကာ ေတာ္လွန္ ခဲ့ၾကဖူးသည္။ သံဃာမ်ားအၾကားတြင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမက သံဃာ့အာဇာနည္အျဖစ္ စံထားခဲ့ၾကသည္။ သူက စလင္းေဒသတြင္ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္သူ ၃,ဝဝဝ ေက်ာ္ကိုဦးေဆာင္၍ မႏၲေလးနန္းေတာ္ ထီးက်ဳိးစည္ေပါက္ျဖစ္ခဲ့ရၿပီးေနာက္ပိုင္းကာလမ်ားတြင္ ဦးေဆာင္သူပုန္ထခဲ့သူလည္းျဖစ္သည္။ ဗိုလ္ဥတၱမဟုထင္ရွားေသာ ရဟန္းတျဖစ္လဲသူပုန္ဗိုလ္ကို ၁၈၈၉ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ်တို႔ကဖမ္းမိကာ ႀကိဳးေပးကြပ္မ်က္ခဲ့သည္။ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းေသာအခ်က္မွာ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ လက္နက္စြဲကိုင္ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကေသာ ရဟန္းသံဃာမ်ားသည္ ပထမဦးစြာ မိမိကိုယ္တိုင္သိကၡာခ်သကၤန္းစြန္႔ၾကၿပီးမွ ခုခံေတာ္လွန္ေရးစစ္ပြဲတြင္ပါဝင္လာခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ သူတို႔က ရဟန္းသံဃာမ်ားအေနျဖင့္ သူ႔အသက္မသတ္ရဟူေသာ တားျမစ္ထားသည့္သီလသိကၡာပုဒ္စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို လိုက္နာေသာအားျဖင့္ ဤသို႔ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကျခင္းလည္းျဖစ္သည္။
အျခားသူပုန္ အာဇာနည္တဦးျဖစ္သူဆရာစံမွာလည္း ရဟန္းျပဳခဲ့ဖူးသူ ဘုန္းႀကီးလူထြက္တဦးျဖစ္သည္။ သူက ၿဗိတိသွ်တို႔၏ အခြန္စည္းၾကပ္မႈကိုဆန္႔က်င္၍ သာယာဝတီခရိုင္တြင္လယ္သမားတို႔ကိုဦးေဆာင္ကာ သူပုန္ထခဲ့သူျဖစ္သည္။ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္သူၿဗိတိသွ်တို႔က ဤပုန္ကန္မႈကို လက္နက္ကိုင္တပ္အင္အား ၁ဝ, ဝဝဝ ခန္႔ေစလႊတ္၍ေခ်မႈန္းခဲ့ၾကရသည္။ ဆရာစံကို ဖမ္းဆီးရမိၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္လည္း ေသဒဏ္ေပး ကြပ္မ်က္ခဲ့ၾကျပန္သည္။ (ဆရာစံဘက္မွ ေရွ႔ေနလိုက္ခဲ့သူထိပ္တန္းျမန္မာေရွ႔ေနတဦးမွာေဒါက္တာ ဘေမာ္ျဖစ္ၿပီး ဂ်ပန္ေခတ္အစိုးရတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏အဓိပတိျဖစ္လာခဲ့သည္။) သို႔ေသာ္လည္း ရဟန္းသံဃာအားလံုးက လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးအတြက္ စည္းရံုးေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည္ မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာရဟန္းေတာ္ ၂ ပါးကမူ အၾကမ္းမဖက္သည့္ အဟိ ံႆနည္းကိုတိုက္တြန္း အားေပးခဲ့ၾကသည္။ ဦးဝိစာရႏွင့္ တျခားဦးဥတၱမအမည္ရသည့္ရဟန္းတပါးတို႔ကမူ ကိုလိုနီဆန္႔က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားအတြက္ ေထာင္တြင္း ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ၾကရသည္။ သူတို႔ကိုလည္း ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္သူရဲေကာင္းမ်ားအျဖစ္ ကဗ်ည္းတင္ထားခဲ့ၾကပါသည္။ကမၻာအႏွံ႔ ခရီးဆန္႔လာခဲ့ေသာဦးဥတၱမမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္မွ လူအမ်ားေလးစားၾကည္ညိဳၾကေသာရဟန္းေတာ္ျဖစ္ၿပီး၊ အေဟာအေျပာေကာင္းသူလည္း ျဖစ္သည္။ သူ၏လြတ္လပ္ေရးေတာင္းဆိုသည့္ေဟာၾကားခ်က္မ်ားကို သူရိယသတင္းစာတြင္ ရဲရဲေတာက္ေဖာ္ျပခဲ့ၾကၿပီး သူက တႀကိမ္တြင္ ၿဗိတိသွ်ဘုရင္ခံဆာရယ္ဂ်ီနယ္ ကရက္ေဒါက္ကို အဂၤလန္ျပန္သြားရန္ေဟာၾကားခဲ့သည့္မိန္႔ၾကားခ်က္မွာလည္း သမိုင္းတင္ ထင္ရွား က်န္ရစ္ခဲ့ဖူးသည္။ ဤသို႔ ကိုလိုနီအရွင္မ်ားကို ဆန္႔က်င္ေဟာေျပာခ်က္ေၾကာင့္လည္း ေထာင္သြင္း အက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ရသူျဖစ္သည္။ ဦးဥတၱမကဲ့သို႔ပင္ ဆရာေတာ္ဦးဝိစာရမွာလည္း ရဲရဲေတာက္ေဟာၾကားခ်က္မ်ားေၾကာင့္ အႀကိမ္မ်ားစြာေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ရၿပီး ရက္ေပါင္း ၁၆၆ ရက္ၾကာ အစာအငတ္ခံဆႏၵျပၿပီးေနာက္ ၁၉၂၉ ခုႏွစ္တြင္ ေထာင္တြင္း၌ပင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ရသည္။ သူ႔ကိုအက်ဥ္းခ်ခဲ့ရာ၌ အလုပ္ၾကမ္းႏွင့္ေထာင္ဒဏ္ အျပစ္ေပးခံခဲ့ရျခင္းျဖစ္ၿပီး ၿဗိတိသွ်အာဏာပိုင္မ်ားက အတင္းအက်ပ္လူဝတ္လဲခံခဲ့ရသည္။
ဤသို႔ေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ေျပာင္ေျမာက္သည့္လႈပ္ရွားမႈမ်ားသည္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ ပါဝင္လာခဲ့ၾကသည့္လႈပ္ရွားသူမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ စံျပဳအားက်ဖြယ္ျဖစ္ေစခဲ့သည္။
ပညာရွင္တဦးျဖစ္သူ မိုက္ကယ္ မင္ဒဲလ္ဆင္ (Michael Mendelson) က သူ၏ “သံဃာမ်ားႏွင့္ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္” (Sangha and State in Burma) ဟု အမည္ရေသာစာအုပ္တြင္ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားက ႏိုင္ငံေရးအရတက္ႂကြထက္သန္ၾကေသာရဟန္းသံဃာမ်ားကို “အဝါေရာင္ သကၤန္းဝတ္ဆူပူလႈံ႔ေဆာ္သူမ်ား”ဟု ေခၚေဝၚသမုတ္ခဲ့ၾကေၾကာင္းေရးသားထားၿပီး အလားတူပင္ လက္ရွိစစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကလည္း ဆႏၵျပေနၾကေသာရဟန္းသံဃာမ်ားကို ေဖာ္ျပေခၚဆိုခဲ့ေနပံုမွာလည္း စိတ္ဝင္စားဖြယ္ျဖစ္သည္။ အထက္ေဖာ္ျပပါသမိုင္းပညာရွင္ကေရးသား ခဲ့ရာ၌ ၿဗိတိသွ်အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔က ရဟန္းသံဃာမ်ား၏လူမႈအဖြဲ႔အစည္းအတြင္းၾသဇာႀကီးမားမႈကို အံ့အားသင့္ခဲ့ၾကရသည္ဟုဆိုသည္။ ဤသို႔ုျဖင့္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုက်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္ၿပီး မၾကာမီမွာပင္ “သာသနာပိုင္”ဟူေသာ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုပယ္ဖ်က္ခဲ့ၾကသည္။ အတိတ္ကာလမ်ားက ျမန္မာဘုရင္မ်ားက သံဃာမ်ားကို ႀကီးၾကပ္ထိန္းကြပ္ႏိုင္ရန္အတြက္ သာသနာပိုင္ရာထူးကိုခန္႔အပ္ခဲ့ၾကၿပီး၊ ရဟန္းေတာ္မ်ား ဝိနည္းႏွင့္အညီက်င့္ႀကံေစေရး၊ ဓမၼစာေပပို႔ခ်သင္ၾကားေရးအတြက္ တာဝန္ေပးခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဤတာဝန္ရွိသူကို ရဟန္း သံဃာမ်ားအားလံုးကလက္ခံခဲ့ၾကသည္မဟုတ္ပါ။ တိုးတက္သည့္အယူရွိသည္ဟုယူဆရသည့္ေရႊက်င္ဂိုဏ္းက ဆန္႔က်င္ခဲ့ၾကဖူးသည္။ ထို႔အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိသံဃာဂိုဏ္းကြဲမ်ားအၾကားတြင္လည္း အျငင္းပြားဖြယ္ကိစၥမ်ား၊ အယူအဆေရးရာကြဲျပားမႈမ်ားရွိေနခဲ့ၿပီး သံဃာမ်ား အခ်င္းခ်င္းအၾကားတြင္လည္း ဂိုဏ္းအလိုက္ အားၿပိဳင္မႈပဋိပကၡမ်ားရွိခဲ့ၾကသည္။ ၁၈ ရာစု ကုန္းေဘာင္မင္းစိုးစံစဥ္ ကာလတြင္ ရဟန္းသံဃာမ်ား သကၤန္းမည္သို႔မည္ပံုစည္းရမည္ႏွင့္ပတ္သက္၍ သံဃာမ်ားအၾကားအခ်င္းမ်ားခဲ့ၾကဖူးသည္။ ဤသို႔အျငင္းပြားခဲ့ၾကေသာ သံဃာဂိုဏ္း ၂ ခုအၾကား တုံဂိုဏ္းႏွင့္႐ံုဂိုဏ္းဟူ၍လည္း ေပၚေပါက္ခဲ့ ဖူးသည္။ ျမန္မာပညာရွင္ ဦးတင္ေမာင္ေမာင္သန္း၏မွတ္တမ္းမ်ားအရ ေတာင္ငူမင္းဆက္ႏွင့္ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ကာလမ်ားတြင္ သံဃာဂိုဏ္းတခုခုအေပၚ ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္မႈအေပၚ အေျခခံ၍လည္း သံဃာထုအၾကားအားၿပိဳင္မႈမ်ားႀကီးထြားခဲ့ဖူးသည္။ ၁၇၈၂ ခုႏွစ္တြင္ ဘိုးေတာ္ဘုရားက ဤအျငင္းပြားေနမႈမ်ားအၾကား ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ရန္ျဖစ္လာေစခဲ့ၿပီး တုံဂိုဏ္းဘက္မွ ရပ္တည္ေပးခဲ့ေတာ့သည္။ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလတြင္ ဝါရင့္အရာရွိတဦးျဖစ္သူ ဗိုလ္မွဴးႀကီးအက္ဒ္ဝပ္ဆေလဒင္ (Col. Edward Sladen) က သံဃာေတာ္မ်ား၏စြမ္းပကားကို နားလည္သေဘာေပါက္သူျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶဘာသာကိုလူမ်ားစုကကိုးကြယ္ၾကသည့္ျမန္မာနိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကာလအတြင္း ၿဗိတိသွ်အစိုးရအေနျဖင့္ သံဃာမ်ားႏွင့္ထိပ္တိုက္ေတြ႔ရမႈကိုေရွာင္လြႊဲႏိုင္ရန္ အတြက္ သာသနာပိုင္စနစ္ကို ျပန္လည္ထားရွိရန္ အႀကံျပဳခဲ့ဖူးေသးသည္။ သာသနာပိုင္အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရသည့္ သံဃာ့အခ်ဳပ္အႀကီးအမွဴး၏အခန္းက႑မွာ ရႈပ္ေထြးၿပီးတာဝန္မ်ားေျမာင္လွ သည္။ သူက ဘုရင္စနစ္ႏွင့္သံဃာထုအၾကားဆက္သြယ္ထားသူ ေပါင္းကူးလည္းျဖစ္သည္။ သာသနာပိုင္အေနျဖင့္ ၾသဇာတိကၠမႀကီးမားလွၿပီး ရံဖန္ရံခါ တိုင္းေရးျပည္ေရးမ်ားတြင္ပင္ ဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္ခြင့္ရွိသည္။ လူအမ်ား ေလးစားၾကည္ညိဳၾကသည့္ဆရာေတာ္တပါးက မင္းတုန္းမင္းကို ၎၏ ဆည္ေျမာင္းမ်ားတည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ လူအမ်ားကိုဆင့္ဆိုခိုင္းေစေနျခင္း ရပ္တန္႔ေစရန္တိုက္တြန္းႏိုင္ခဲ့သည့္ အစဥ္အလာလည္းရွိခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း လက္ရွိစစ္အစိုးရက အဓမၼလုပ္အားေပးရန္ေစခိုင္းေနမႈသည္ ျမန္မာ့ရိုးရာအစဥ္အလာျဖစ္သည္၊ လူအမ်ားအတြက္ေကာင္းက်ဳိးကုသိုလ္ျဖစ္ေစသည္ဟု ဆင္ေျခေပးေျပာဆိုေနျခင္းမွာ အထူးကြဲလြဲေနၿပီးပ်က္ရယ္ျပဳဖြယ္ေကာင္းေသာကိစၥလည္းျဖစ္ေနသည္။
လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ဗုဒၶဘာသာကို ႏွစ္ႏွစ္ကာကာယံုၾကည္ကိုးကြယ္သူယခင္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏု အုပ္စိုးစဥ္ကာလမ်ားမွလြဲ၍ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္သံဃာအမ်ား၏ၾသဇာသက္ေရာက္ႏိုင္မႈမွာ က်ဆင္းသြားခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္သည္။ ဦးႏုကိုယ္ႏႈိက္က အႀကိမ္ႀကိမ္သကၤန္းစည္း ရဟန္းခံခဲ့ဖူးသူျဖစ္သကဲ့သို႔ ၎၏နိုင္ငံေရးရည္ရြယ္ခ်က္အတြက္ ဗုဒၶဘာသာကိုေကာင္းစြာအသံုးခ်ႏိုင္ခဲ့သူျဖစ္သည္။ သူ၏အစိုးရ လက္ထက္တြင္ ဆဌမသဃၤာယနာတင္ပြဲကို ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ စီစဥ္က်င္းပႏိုင္ခဲ့ၿပီး သူက ဗုဒၶသာသနာ့ေကာင္စီကိုဖြဲ႔စည္းေပးခဲ့သူလည္း ျဖစ္သည္။ ဦးတင္ေမာင္ေမာင္သန္းက သူ၏ “ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သံဃာထုအတြင္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ သာသနာျပန္လည္ထြန္းသစ္ေစမႈ။ သမိုင္းအစဥ္အလာႏွင့္လက္ေတြ႔က်င့္သံုးေနမႈမ်ား” (Sangha Reforms and Renewal of Sasana in Myanmar: Historical Trends and Comtemporary Practice) ဟူေသာစာအုပ္တြင္ေရးသားခဲ့ရာ၌ “ဂိုဏ္းကြဲမ်ားအမ်ဳိးမ်ဳိး တည္ရွိေနမႈေၾကာင့္ ဦးႏုအေနျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာကို ႏိုင္ငံေတာ္၏အထက္အေဆာက္အဦဖြဲ႔စည္းပံုတြင္ စနစ္တက်ထည့္သြင္းဖြဲ႔စည္းႏိုင္ရန္ႏွင့္ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ ဆဌမသဃၤယနာတင္ပြဲကို က်င္းပႀကိဳးစား ခဲ့ေသာ္လည္း ထိေရာက္ေသာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားမလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ပါ” ဟု သံုးသပ္ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ဦးႏုက ၁၉၆၁ ခုႏွစ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာကို နိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ျပဌာန္းရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ ပါေသးသည္။ ဤႀကိဳးပမ္းမႈကို လြဲမွားေသာႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္မႈအျဖစ္သတ္မွတ္ခဲ့ၾကၿပီး ေနာက္တႏွစ္တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္းက စစ္အာဏာသိမ္းကာ ဦးႏုကိုဖယ္ရွားခဲ့ေသာေၾကာင့္ လက္ေတြ႔ဆက္လက္၍ အေကာင္အထည္မေဖာ္ႏိုင္ဘဲ ရွိခဲ့ပါေတာ့သည္။
ဦးေနဝင္းက ရဟန္းသံဃာမ်ားကို ၎၏အတိုက္အခံျဖစ္လာႏိုင္သူမ်ားဟုသတ္မွတ္ထားခဲ့ၿပီး ရဟန္းသံဃာမ်ားကိုထိန္းခ်ဳပ္ထားႏိုင္ရန္ မတူကြဲျပားေသာနည္းဗ်ဴဟာမ်ားခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ၁၉၆ဝ ခုႏွစ္မ်ားအလယ္ပိုင္းကာလတြင္ စစ္အစိုးရက သံဃာ့စံုညီ ညီလာခံကို ေခၚယူက်င္းပ ေပးခဲ့ၿပီး ရဟန္းသံဃာမ်ားကို သံဃာ့မွတ္ပံုတင္ကတ္ျပားမ်ားထုတ္ေပးခဲ့သည္။ ရဟန္းပ်ဳိမ်ားႏွင့္ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္မ်ားက ဤအစည္းအေဝးႏွင့္ ခပ္ကြာကြာေနခဲ့ၾကပါသည္။ ၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္ ႏိုင္ငံေတာ္သံဃာ့ မဟာနာယကအဖြဲ႔ ဖြဲ႔စည္းမၿပီးစီးမီကာလအထိ ဦးေနဝင္းက သံဃာမ်ားကို ေကာင္းစြာထိန္းခ်ဳပ္ ထားႏိုင္သည္ဟု မဆိုႏိုင္ခဲ့ပါ။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ သံဃာမ်ားကို သိကၡာခ် ၾသဇာက်ဆင္းေစရန္အတြက္ စနစ္တက်စီမံေဆာင္ရြက္ထားေသာလႈပ္ရွားမႈမ်ားကိုလည္း ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ပါသည္။ ဤစီမံကိန္းမ်ားအနက္မွတခုမွာ ၾသဇာတိကၠမႀကီးမားေသာဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ်ားကို သိကၡာက်ဆင္းေစရန္ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး သိမ္ျဖဴဆရာေတာ္ကို အမ်ဳိးသမီးတဦးႏွင့္ ၿငိစြန္းသည္ဟု စြပ္စြဲကာသိကၡာခ်လူဝတ္လဲေစခဲ့ပါသည္။ ဤစီမံခ်က္ မေဆာင္ရြက္မီကာလအတြင္းတြင္ အစိုးရ၏ ေထာက္လွမ္းေရး အရာရွိမ်ား၊ သတင္းေပးမ်ားက ရဟန္းမ်ားအျဖစ္အေယာင္ေဆာင္၍ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားအတြင္းထိုးေဖာက္ဝင္ေရာက္ကာ ရဟန္းမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္မ်ား၏ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို စုေဆာင္းရယူေစခဲ့ပါသည္။
ဦးႏုက ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ ဝိပႆနာတရားက်င့္စဥ္မ်ားသင္ၾကားေပးပါရန္ဖိတ္ၾကားခံခဲ့ရေသာ ကမၻာ့အလည္တြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသည့္ မဟာစည္ဆရာေတာ္အပါအဝင္ အျခားထင္ရွားသည့္ သံဃာမ်ားကိုလည္း ဤစီမံခ်က္တြင္ ပစ္မွတ္ထားေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။
မႏုႆေဗဒပညာရွင္ ဂုစတပ္ ေဟာက္တ္မင္း (Gustaaf Houtmann) က သူ၏ “ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပဋိပကၡႏိုင္ငံေရးတြင္းရွိ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈ” (Mental Culture in Burmese Crisis Politics) ဆိုေသာစာတမ္းတြင္ေဖာ္ျပေရးသားခဲ့ရာ၌ ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ “မဟာစည္ဆရာေတာ္ကို သိကၡာခ်ရန္ရည္ရြယ္ျဖန္႔ခ်ိေသာစာရြက္စာတမ္းမ်ား၌ ဆရာေတာ္က နတ္ကိုးကြယ္ေၾကာင္းစြပ္စြဲ ထားၿပီး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္၌တဖက္ကမ္းတတ္ကၽြမ္းသူ ႀတိပိဋက မင္းကြန္းဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးကိုလည္း ရဟန္းျပဳၿပီး ၂ ႏွစ္အၾကာတြင္ မေလွ်ာ္ကန္ေသာျဖစ္ရပ္က်ဴးလြန္ပတ္သက္မႈရွိခဲ့ေၾကာင္း စြပ္စြဲအပုတ္ခ်ခဲ့သည္” ဟုေရးသားထားခဲ့သည္။ အမွန္မွာ ဤဆရာေတာ္ ၂-ပါး လံုးက စစ္အစိုးရႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ျငင္းဆန္ခဲ့မႈေၾကာင့္ ယခုကဲ့သို႔ စြပ္စြဲခံခဲ့ရျခင္းလည္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ သမိုင္းပညာရွင္အမ်ားစုကဆိုခဲ့ၾကရာတြင္ အစိုးရကစြပ္စြဲအေရးယူခံခဲ့ၾကရေသာ ရဟန္းမ်ားမွာ အမွန္ပင္ မေကာင္းေက်ာ္ေစာမႈမ်ားတြင္ ပတ္သက္ခဲ့မႈရွိေၾကာင္း၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ား၊ သီလရွင္မ်ားႏွင့္ၿငိစြန္းပတ္သက္ခဲ့မႈရွိေၾကာင္းလည္း မွတ္တမ္းျပဳေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါသည္။
(ေတြ႔တာနဲ႔ယူတာက
ဒီေနရာကျဖစ္ပါတယ)http://aungzwa.blogspot.co.uk/2007/10/blog-post_624.html
(ဖတ္ၾကည့္ဆင္ျခင္ေတြးဆနိုင္ဖို႔ပါ။
ေရးခဲ့စဥ္ကာလကိုသတိျပဳမိမွျဖစ္မယ္ေတြးပါတယ္။ မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ)
0 comments:
Post a Comment