Monday, June 24, 2013

မေန႔ကေရးတဲ့စေတးတပ္စ္ရဲ့အဆက္

0 comments
မေန႔က စေတးတပ္စ္တိုေလးတခုေရးၿပီး https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151515780031267&set=a.10151515769836267.1073741866.548041266&type=1&theater ဒီေနရာမွတင္ေတာ့ ဖတ္သူတဦးျဖစ္တဲ့ (Thannaing Lin မင္းက သူမ်ားတိုင္းျပည္ သြားေနတာကို အေနခက္ေပေပါ့) လို႔မွတ္ခ်က္ေရးတယ္။ ဒီေနရာမွာ သူေျပာတဲ့သူမ်ားနိုင္ငံဆိုတာ ဗမာျပည္မဟုတ္တဲ့အျခား ဘယ္နိုင္ငံကိုမဆိုလို႔ အနက္ထြက္ပါတယ္။ သူစိတ္ထဲ“အေမရိကန္ဆိုတာက လူမ်ိဳးတမ်ိဳးျဖစ္ရမယ္၊ ကိုးကြယ္တာလည္း အမ်ားစုကဘာသာႀကီးတခုခုမွာ၊ အစိုးရကလည္း အဲ့ဒီအမ်ားစု ကိုးကြယ္တဲ့ဘာသာႀကီးနဲ႔ အဲ့ဒီအေမရိကန္ဆိုတဲ့လူမ်ိဳးကို ပစားေပးၿပီးခ်ီးေႁမွာက္ၿပီး အျခားလူမ်ိဳး/ဘာသာေတြကို နွိပ္ကြပ္၊ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာေတြလုပ္၊ အရင္ေရာက္နွင့္ေနသူေတြက ေနာက္မွေရာက္လာသူေတြကို ဒါငါတို႔တိုင္းျပည္၊ မင္းတို႔က ဧည့္သည္၊ တို႔ကအိမ္ရွင္”စသည္ျဖင့္ ထင္ေနတာျဖစ္ဖို႔မ်ားတယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ သုတဝမ္းစာျဖည့္ဆည္းမႈ ပါးလ်ားေနတာပါ။

ကမၻာေပၚမွာ အေမရိကန္ဆိုတာ လူမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ အေမရိကန္နိုင္ငံသားျဖစ္ၿပီးသူတိုင္းကို အေမရိကန္ေတြလို႔ ေခၚလို႔ရပါတယ္။ လူမ်ိဳးအေနနဲ႔ အျဖဴ အမည္း အညိဳ အဝါ အသားေရာင္ရွိသူ စသည္ျဖင့္စံုပါတယ္။ အေမရိကန္နိုင္ငံသားျဖစ္ၿပီးလို႔ ငါဘာလူမ်ိဳး လို႔ေျပာလည္း ဘာမွမျဖစ္သလို ငါ ဘာလူမ်ိဳးမွမဟုတ္ဘူးလို႔ေျပာလည္း ဘာမွမျဖစ္ပါဘူး။ တခုပါပဲ။ အေမရိကန္ျပင္ပ ကိုေရာက္တဲ့အခါမေတာ့ “အေမရိကန္နိုင္ငံသား” လို႔ေျပာမွရပါတယ္။ လူမ်ိဳးကေတာ့ ကိုယ့္လူမ်ိဳးကိုယ္ေျပာေပါ့။ ဒါကိုပဲ အေမရိကန္ျပင္ပနိုင္ငံေတြက အေမရိကန္ပါ့စ္ပို႔တ္ကိုင္လာရင္ “အေမရိကန္”လို႔ပဲ အလြယ္ေခၚတာပါ။ ဒါလည္း မမွားပါဘူး။ အိႏၵိယနိုင္ငံသားကို အင္ဒီးယန္း၊ ဂ်ပန္ျပည္သားကို ဂ်ဲပနီးစ္၊ ဗမာျပည္သားကို ဘားမီးစ္ေခၚသလို အေမရိကနိုင္ငံသားကို အေမရိကန္လို႔ေခၚတာပါ။ ဗမာျပည္မွာလို ဗမာလူမ်ိဳး၊ ကခ်င္လူမ်ိဳး၊ မြန္လူမ်ိဳး၊ ရခိုင္လူမ်ိဳး စသည္ျဖင့္မေျပာပါဘူး။ အေမရိကန္ နိုင္ငံသားျဖစ္ၿပီးတဲ့ ဗမာျပည္သားေတြက I am Burmese-American ဆိုၿပီးေျပာရင္ရသလို I am Japanese-American လို႔ေျပာလည္း ဘာမွမျဖစ္ပါဘူး။ တခ်ိဳ႔မ်ားဆို လူမ်ိဳးစံုေသြးေနွာၿပီး လူမ်ိဳးဆိုတဲ့အမည္ပညတ္ခ်က္ထက္ လူဆိုတဲ့အမည္ ပညတ္ခ်က္နဲ႔ ေနေနၾကတာပါ။ အဲ့သလို လူမ်ိဳးအရင္းမူလ မရွိေတာ့ပဲ လူအျဖစ္နဲ႔လူ႔ေလာကအက်ိဳးသယ္ပိုးေနရ ရွင္သန္ေနရတာကိုပဲ တမ္းတမ္းမက္မက္ရွိသူေတြ ဒုနဲ႔ေဒးပါ။ ေနာက္ ဘယ္နွရာစုေလာက္ဆို လူမ်ိဳးေပ်ာက္ၿပီး လူအျဖစ္နဲ႔ရွင္သန္ေနမယ့္သူေတြ အေမရိကားမွာ ဘယ္ေလာက္ရွိလာမလဲဆိုၿပီး တြက္ခ်က္မႈေတြလည္း ေခတ္စားေနပါတယ္။ သေဘာကေတာ့ တိုင္းျပည္ကို လူမ်ိဳးတမ်ိဳးအမည္နဲ႔ ေမာင္ပိုင္စီးမရေအာင္ လုပ္ထားသလိုပါပဲ။

ေနာက္တခုက ဘာသာေရး။ အေမရိကားေလာက္ ဘာသာစံု အယူစံုတဲ့တိုင္းျပည္ ကမၻာေပၚမွာရွိမယ္မထင္ပါ။ ၁၈-၁၉ ရာစုမ်ားဆီက အေမရိကန္ကို လာေရာက္အေျခခ်ၾကသူအမ်ားစုႀကီးက ဘာသာေရးနဲ႔အျခားလူမႈလြတ္လပ္ခြင့္ အာမခံခ်က္ေတြအတြက္ပါ။ နိုင္ငံေတာ္နဲ႔ဘာသာေရးကို ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥေဒမွာ စည္းျခားထားပါတယ္။ မိမိယံုၾကည္ရာကို လြတ္လပ္စြာလုပ္ေဆာင္ပိုင္ခြင့္ရွိသလို ဘာမွမယံုၾကည္လို႔ ဘာမွမလုပ္လည္း ဘာမွမျဖစ္ပါဘူး။ မွတ္ပံုတင္လို႔ေခၚမယ့္ ID မွာေတာင္ ဘာ ဘာသာကိုးကြယ္တယ္ဆိုတာ မထည့္ရသလို ရံုးဆိုင္ရာကိစၥေတြမွာလည္း ဘယ္ေတာ့မွေမးရိုးမရွိပါဘူး (တိုင္းျပည္လံုၿခံဳေရးအရ လူတိုင္းရဲ့ကိုယ္ေရးဖိုင္လ္ေတြမွာေတာ့ ဘာလူမ်ိဳး ဘာ ဘာသာဆိုတာ မွတ္တမ္းျပဳထားပါတယ္) ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ “မင္း ဘာကိုးကြယ္သလဲလို႔” တေယာက္ေယာက္ကို သြားေမးမိလို႔ အေမးခံရသူကမႀကိဳက္ရင္ တရားစြဲလို႔ ရပါတယ္။ ဘယ္သာကိုမွ သီးသန္႔မ်က္နွာသာေပးတာမရွိပါဘူး။ သာသနာေရးဝန္ႀကီးဌာန မရွိသလို ရာဇဂုရုအဖြဲ႔လည္းမရွိပါဘူး။ ဘာသာေရးကို သက္ဆိုင္ရာဘုရား၊ သူ႔သာဝကမ်ားျဖန္႔ခ်ိသူမ်ားနဲ႔ ေနာက္လိုက္ယံုၾကည္သူမ်ားကိစၥ အျဖစ္ထက္ေနရာပိုမေပး ပါဘူး။ ဗမာျပည္မွာလို ဗမာလူမ်ိဳး-ဗုဒၶဘာသာတို႔၊ ကခ်င္လူမ်ိဳး-ခရစ္ယာန္ဘာသာတို႔၊ ပသီလူမ်ိဳး-အစၥလာမ္ ဘာသာတို႔၊ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳး ဟင္ဒီဘာသာတို႔လုပ္လို႔မရပါဘူး။ ေျပာဖို႔လိုအပ္လို႔ ဒါမွမဟုတ္ ေျပာခ်င္လို႔ေျပာရမယ့္အခါမ်ိဳးမယ္ အေမရိကန္ နိုင္ငံသားျဖစ္ၿပီးတဲ့ဗမာလူမ်ိဳးက ဗုဒၶဘာသာကို ကိုးကြယ္တယ္ဆိုရင္ I am Buddhist ဆိုရင္လံုေလာက္ပါၿပီ။ ဗမာျပည္မွာလို လူမ်ိဳးနဲ႔ဘာသာတြဲၿပီး အနက္ေကာက္တဲ့အသံုးအနႈန္း မသံုးရပါဘူး။ သေဘာကေတာ့ ဘာသာကိုလည္း လူမ်ိဳးတမ်ိဳးမ်ိဳးက ေမာင္ပိုင္စီးလို႔မရေအာင္လုပ္ထားသလိုပါပဲ။

ေနာက္ဆံုးအခ်က္က တိုင္းျပည္။ အေမရိကားဆိုတာ အေမရိကန္နိုင္ငံသားတိုင္းနဲ႔ဆိုင္တဲ့တိုင္းျပည္ျဖစ္ၿပီး ရပိုင္ခြင္နဲ႔တာဝန္ေတြမွာ အတူတူပါပဲ။ နိုင္ငံသားအျဖစ္က်မ္းက်ိန္တယ္ဆိုရင္ We the people ဆိုတာပါပါတယ္။ နိုင္ငံသားဥပေဒမွာ တန္းတူမႈရွိေရးကို အေလးအနက္ထားပါတယ္။ (လူတန္းစားဆိုင္ရာအျမင္ေတြနဲ႔ေတာ့ ေျပာစရာေတြရွိမွာပါ) Individualistic ျဖစ္တဲ့ တသီးပုဂၢလ ဆိုင္ရာနႈန္းစံတန္ဖိုးေတြကို အလြန္အေလးအနက္ထားတာမွန္ေပမယ့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတခုလံုးနဲ႔ဆိုင္တဲ့အေရးေတြမွာ အသားအေရာင္/လူမ်ိဳး/ဘာသာ/လာရာတိုင္းျပည္ ဘယ္လိုကြဲကြဲ Our Country တို႔နိုင္ငံလို႔ပဲေျပာပါတယ္။ အရင္ေရာက္သူနဲ႔ေနာက္ေရာက္သူ၊ အရင္နိုင္ငံသားျဖစ္သူနဲ႔ ေနာက္ျဖစ္သူပဲရွိပါတယ္။ အိမ္ရွင္ဧည့္ဆိုတဲ့အေကာက္အယူမရွိသလို ဧည့္နိုင္ငံသားတို႔ဘာတို႔ ဆိုတာေတြလည္းမရွိပါဘူး။ ဗမာျပည္ဖြား အေမရိကန္နိုင္ငံသားက အေမရိကကို This is my country, My native land is Burma လို႔ေျပာသလို အီတာလီယန္တေယာက္ကလည္း အလားတူေျပာပါတယ္။ ငါ့တိုင္းျပည္ My Country လို႔ေျပာလိုက္ကတည္းကိုက ဒီတိုင္းျပည္အတြက္ ငါ့မွာတာဝန္ရွိသလို ဒီတိုင္းသူျပည္သား တေယာက္ရဲ့ရပိုင္ခြင့္လည္း ငါ့မွအျပည့္ရွိတယ္လို႔ အတိအလင္းဖြင့္ဟတာပါပဲ။ အေမရိကေရာက္လာ၊ ေနထိုင္ၿပီး နိုင္ငံသားျဖစ္သူတိုင္းဟာ မိမိခ်က္ျမဳတ္ရာကို အတိအလင္းေႂကြးေၾကာ္ခြင့္ရွိသလို အေမရိကားကိုလည္း မိမိနိုင္ငံအျဖစ္ပိုင္တယ္ သို႔မဟုတ္ သက္ဆိုင္တယ္ဆိုတဲ့အဓိပၸါယ္ပါ။ ဘယ္သူ႔နိုင္ငံမွမဟုတ္ပါဘူး။ အေမရိကန္နိုင္ငံသားတိုင္းရဲ့နိုင္ငံပါ။ ဒါ့ေၾကာင့္မို႔ လူမ်ိဳးစံုအေမရိကန္ေတြ အားလံုးဟာ အေမရိကားကို သူမ်ားနိုင္ငံလို႔သေဘာမထားသလို ကိုယ့္ေနာက္မွာ ေရာက္လာသူေတြကိုလည္း ငါတို႔နိုင္ငံမွာလာေနသူေတြလို႔ မျမင္တတ္ၾကပါဘူး (မွတ္ခ်က္။ အနည္းစုမွာေတာ့ တခ်ိဳ႔ အဲ့ဒီအစြဲေတြရွိ မကၽြတ္ေသးေပမယ့္ အစိုးရကေတာ့ ဥပေဒနဲ႔တားျမစ္ထားတဲ့အျပင္ အဲ့ဒီအစြဲေတြနဲ႔ေျပာဆိုက်င့္သံုးတယ္ဆိုရင္ Discrimination ခြဲျခားမႈဆန္႔က်င္ေရးဥပေဒနဲ႔ အေရးယူပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အလံုးစံုခြဲျခားမႈ ကင္းစင္တဲ့ ျပစ္မ်ိဳးမွဲ႔မထင္တိုင္းျပည္ႀကီးလို႔ေတာ့ အျမင္မေစာၾကေစခ်င္ပါ) သေဘာကေတာ့ တိုင္းျပည္ကိုလည္း လူမ်ိဳးတမ်ိဳး၊ ဘာသာတူ အုပ္စုႀကီးတစုစုက ေမာင္ပိုင္စီးခြင့္ေပးမထားတဲ့သေဘာပါပဲ။
(ေနာင္ အခြင့္သင့္မယ့္အခါ ျပည့္ျပည္စံုစံက်က်နနေလးေျပာခ်င္ပါတယ္။ ခုဟာကေတာ့ အေပၚမွာေျပာခဲ့တဲ့ ကိုသန္းနိုင္လင္းလိုမိတ္ေဆြအတြက္ အျမည္းသေဘာ အရပ္ေျပာ ေျပာတဲ့သေဘာ ေျပာတာသာျဖစ္ပါတယ္။ လူမ်ိဳးစြဲ ဘာသာစြဲ တိုင္းျပည္စြဲဟာ အစြန္းေရာက္ရင္ ေၾကာက္စရာေကာင္းမွန္းေတာ့ မိတ္ေဆြႀကီးသေဘာေပါက္ၿပီးျဖစ္မွာပါ။ ဒီစာစုေလးမွာ ဗုဒၶဝါဒကို ဗုဒၶဘာသာလို႔ သံုးစြဲေျပာဆိုရျခင္းကိုနားလည္ေပးၾကေစလိုပါတယ္။ လူတိုင္းနားထဲအဝင္ရမစိမ္းေအာင္ (ဘာသာ)လို႔ ေယဘူယ်သေဘာေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ ေလးစားစြာ မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ။ ဇြန္ ၂၃ ရက္ ၂ဝ၁၃)

(မွတ္ခ်က္။ မေန႔ကေရးခဲ့တဲ့စေတးတပ္စ္ပါ)
မေန႔ကစိတ္အၿငီးေျပ ၿမိ့ဳျပင္ဘက္ထြက္တယ္။ လမ္းက လယ္သမားေစ်းေလးမွာ ခဏနားရင္း စထေရာ္ဘယ္ရီတစ္ျခင္းနဲ႔ အိမ္ၾကက္ဥတစ္ဒါဇင္ဝယ္တယ္။ ရင့္မွည့္စျပဳၿပီး အနွံျပည့္အဆံေအာင္ေတြနဲ႔ တြဲရရြဲငိုက္က်ေနတဲ့ စိမ္းဖန္႔နုဝါေရႊေရႊ (သဂၤႌတဝက္ ျမတဝက္လို႔ ဆိုရမယ္ထင္တယ္)ျမင္ကြင္းက်ယ္ ဂ်ံဳခင္းႀကီးေတြရယ္၊ စိမ္းေမွာင္ထြားထြားေျပာင္းခင္းႀကီးေတြရယ္၊ ျမင္းေမြးၿခံေတြရယ္၊ ေက်းလက္ရဲ့ဆိတ္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းမႈရယ္နဲ႔ထိေတြ႔ၿပီး အျပန္မွာ ေဇာ္ႀကီး(ကဗ်ာေရးတဲ့ သစ္ေကာင္းအိမ္)ရဲ့ သားေတာ္ေမာင္လည္းပါတဲ့ စုေပါင္းရွင္ျပဳပြဲလုပ္တဲ့ ေဇတဝန္ေက်ာင္းဘက္ ေရာက္တယ္။ အခ်ိန္မရတာနဲ႔ အစအဆံုးေနဖို႔ မျဖစ္လိုက္ဘူး။ ေမာင္ရင္ေလာင္းအေဖနဲ႔ စကားနည္းနည္းေျပာျဖစ္တယ္။ ဘယ္ဘာသာဝင္ျဖစ္ျခင္းမျဖစ္ျခင္းအတြက္ေရာ၊ ဘာသာမကိုးကြယ္ျခင္းအတြက္ေရာ ဂုဏ္ငယ္စရာ ဂုဏ္ယူစရာဘာမွမရွိတဲ့အေၾကာင္းလည္းပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အေမရိကန္ေမြး ဗမာကေလးေမာင္ရင္ေလာင္းေတြ ပုဆိုးဝတ္ပံုပန္းမက်တာေတြ႔လို႔ ”ခင္ဗ်ား ဒီရွင္ျပဳၿပီးရင္ ဗမာကေလးမ်ားပုဆိုးဝတ္နည္းသင္တန္း ဖြင့္ပါလား”လို႔ေနာက္ရင္း နွစ္ေယာက္သား ရီေမာမိၾကေသးတယ္။ စိတ္ထဲၿငိမ္သက္ေအးၿငိမ္းမႈေလးေတြနဲ႔အတူ မိတ္ေဆြတေယာက္ရဲ့ တူမေလး (အေမရိကန္ေတြပါ) မဂၤလာညစာေကၽြးပြဲ အခမ္းအနားသြားခဲ့တယ္။ အဲ့ေရာက္မွ ၾကည္ေနတဲ့ ၿငိမ္ေနတဲ့စိတ္ကေလး လႈပ္လႈပ္ခတ္ခတ္ျဖစ္ရတယ္။ တစားပြဲထဲထိုင္သူေတြခ်င္း တဦးနဲ႔တဦးမိတ္ဆက္ၾကေတာ့ ”ငါက ဗမာျပည္ (ျမန္မာျပည္လို႔လည္းသိၾကတဲ့တိုင္းျပည္)ကလာတာပါ”လို႔ ဆိုေတာ့ မ်က္နွာခ်င္းခံုမွာထိုင္တဲ့ ပင္စင္စား သူနာျပဳဆရာမႀကီးက အလြန္ေလးနက္သြားဟန္နဲ႔စိုက္ၾကည့္တာ သတိထားမိလိုက္တယ္။ အခမ္းအနားၿပီးကာနီး သူမ်ားေတြ ကၾကခုန္ၾက ဓါတ္ပံုေတြရိုက္ၾကနဲ႔ တစားပြဲလံုး သူနဲ႔က်ေနာ္ ၂ ေယာက္ထဲက်န္ေတာ့မွ သူ႔ခံု က်ေနာ့္အနားအသာတိုးေရႊ႔ၿပီး ”မင္း ခု အပတ္ထုတ္ တိုင္မ္းမဂၢဇင္း ေအးရွားအိစ္ရႉးေတြ႔ၿပီးပလား”တဲ့။ က်ေနာ္က ”အြန္လိုင္းမွာေတာ့ ဖတ္ၿပီးပါၿပီ”ဆိုၿပီး စကားစျဖတ္တယ္။ မေျပာခ်င္ဘူး။ ၾကားလည္းမၾကားခ်င္ဘူး။ သူတပါးမဂၤလာယူေနတဲ့အခ်ိန္မွာကိုယ့္စိတ္ေလးလည္း ေအးၿငိမ္းၿပီး ေပ်ာ္ရႊင္နူးညံ့ၿပီးေနခ်င္တယ္။ အမဂၤလာအျဖစ္ဆိုးေတြနဲ႔ အဲ့ဒီအျဖစ္ဆိုးေတြရဲ့ လက္သည္ေတြအေၾကာင္းကို တကယ့္ဘဝထဲကေန ခနေလးျဖစ္ျဖစ္ ေဖ်ာက္ထားခ်င္တယ္။ ေမ့ထားခ်င္ တယ္။ ဒါေပမယ့္ မရခဲ့ဘူး။ မၾကားခ်င္ေပမယ့္ နားေထာင္ေပးခဲ့ရတယ္။ စိတ္မသက္မသာရွိပံုမ်ား မေျပာနဲ႔။ ဆရာမႀကီးက ဆက္ေျပာေနတယ္ ”မင္း...ငါ့ထက္ပို စိတ္ထိခိုက္ရမယ္လို႔ ငါထင္ပါတယ္။ ဖတ္မိတဲ့သူတိုင္းလည္း စိတ္ေကာင္းၾကမယ္ မထင္ပါဘူး။ ငါလည္း ဖတ္ၿပီးေတာ့ လန္႔ေတာင္သြားတယ္။ အစိုးရက ဘာမွမလုပ္ပဲ လႊတ္ေပးထားေတာ့ အၾကမ္းဖက္မႈကို တရားဝင္လုပ္ခြင့္ရွိတဲ့တိုင္းျပည္လိုျဖစ္ေနတာေပါ့.. မဟုတ္ဘူးလား”တဲ့။ က်ေနာ္လည္း ”အင္းအင္း...အဲအဲ”နဲ႔ပဲေနလိုက္ရတယ္။ က်ေနာ္ မေျပာခ်င္ဘူးဗ်ာ။ ၾကားလည္းမၾကားခ်င္ဘူး။ ရွက္လည္း ရွက္တယ္။ စိတ္ထဲ သိမ္ငယ္သလိုလို၊ အရိုင္းအစိုင္းတေကာင္လိုလိုေတြ ခံစားေနရတယ္။ ကိုယ့္တိုင္းျပည္မွာျဖစ္ေနတဲ့အျဖစ္ဆိုးေတြ နာက်င္ေၾကကြဲစရာေတြကို သူမ်ားေတြေျပာလာမွာကို စိုးရြ႔ံစိတ္နဲ႔ထိတ္ေနတာ။ ခုေတာ့ စၿပီ။ လက္ေတြ႔စၾကားရၿပီ။ ဒါေတာင္ ယဥ္ေက်းတဲ့ပညာတတ္အသိုင္းဝိုင္းကလူမို႔ ဒီလိုထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းေျပာတာပါ။ ေနာက္ၿပီး သူက အာရွနိုင္ငံေတြဘက္မွာ ေနဖူးထိုင္ဖူးသူေလ။

0 comments:

Post a Comment