Tuesday, June 25, 2013

ျငင္းပယ္ျခင္း၏အလွ(ျဖစ္တည္မႈဒႆနနိဒန္း) ေမာင္ၾကည္သစ္(အပိုင္း၁-)

0 comments
ျငင္းပယ္ျခင္း၏အလွ(ျဖစ္တည္မႈဒႆနနိဒန္း)ေမာင္ၾကည္သစ္ (အပိုင္း၁-) (စာျပင္နိုင္သမွ်ၿပီးသမွ်တင္ေပးမယ္ေတြးပါတယ္-မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ)
၁။ စက္ရုပ္ခ်စ္သူ ျပႆနာ။
ဒီအမွာ စာဖတ္သူမိတ္ေဆြ..
သင့္အမွာ အရာရာၿပီးျပည့္စံုေနေသာခ်စ္သူတဦး ရွိေနသည္ဆိုၾကပါစို႔။ ဤခ်စ္သူမ်ားထံတြင္ သင္ စံထားေမွ်ာ္လင့္ထားေသာ အရည္အေသြး အခ်က္အလက္အားလံုးသည္ ရွိေနသည္။ သူ၏ရုပ္ရည္ရူပကာအဆင္းမွာလည္း အျပစ္ဆိုစရာတကြက္တေလမွ်မရွိ။ သင္၏လိုအင္ဆႏၵ မွန္သမွ်ကိုလည္း ေရႊဆိုေရႊေငြဆိုေငြ ခ်က္ခ်င္းျဖည့္ဆည္းေပးနိုင္၏။ ေနာက္ဆံုး ပဥၥပါပီကဲ့သို႔ မႀကံဳစဖူးထူးကဲလွေသာအေတြ႔ထူးကိုလည္း ေပးစြမ္းနိုင္၏။ သို႔ေသာ္ ဤခ်စ္သူနွင့္ပတ္သက္၍ အသိေပးစရာအခ်က္တခ်က္ကမူ ရွိပါသည္။ ယင္းမွာခ်စ္သူသည္ သာမန္လူသားကဲ့သို႔ လူသားမိခင္တဦးက ကိုးလလြယ္၍ဆယ္လဖြားခဲ့သူမဟုတ္ဘဲ ေခတ္လြန္စက္မႈသိပၸံပညာက တည္ေဆာက္ေမြးထုတ္ေပးလိုက္ေသာ စက္ရုပ္တရုပ္ျဖစ္ေနသည္ဟူေသာ အခ်က္ျဖစ္၏။ သူ႔တြင္ လူကေမြးလာေသာလူသားကဲ့သို႔ စိတ္ဝိညာဥ္ (Soul) မပါရွိေပ။ ဤသည္ကလြဲ၍ က်န္အရာအားလံုးနွင့္ၿပီးျပည့္စံုေနေသာ ခ်စ္သူျဖစ္၏။ ဤသို႔ေသာ ခ်စ္သူကို သင့္ဘဝခရီးေဖာ္အျဖစ္ ေပါင္းသင္းသြားလာရန္အတြက္ လက္ထပ္နိုင္ပါမည္ေလာ။
ဤသည္မွာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အေမရိကန္ဒႆနဆရာႀကီးဝီလ်ံဂ်ိမ္းစ္ (William James) တင္ျပခဲ့သည့္ ျပႆနာျဖစ္ပါသည္။ ဒႆနပညာရပ္အသုိင္းအဝုိင္းတြင္ စက္ရုပ္ခ်စ္သူျပႆနာ (Problem of mechanical Sweetheart) ဟု လူသိမ်ားပါသည္။ စာဖတ္သူအေနျဖင့္လည္း ဤျပႆနာအေပၚ မည္သို႔သေဘာထားမည္နည္း။ “ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္လက္ထပ္ယူမည္”ဟု ေျပာမည္ေလာ။ သို႔တည္းမဟုတ္ “ဟာ ... ဒါမ်ိဳးႀကီးကိုေတာ့ ဘယ္လက္ထပ္ယူနိုင္မွာလဲ” ဟု ေျပာမည္လား။ သို႔ျဖင့္ ဤစက္ရုပ္ခ်စ္္သူျပႆနာမွ တဆင့္ လူ႔ေလာကနွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ စဥ္းစားေတြးေတာစရာမ်ား ေပၚထြက္လာပါသည္။ လူ႔ဘဝတြင္ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားအားလံုးကို ျဖည့္စြမ္းရရွိၿပီးၿပီဆိုပါက ျပည့္စုံသြားၿပီဟုထင္ျမင္ယူဆၾကသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ စိတ္ဝိညာဥ္ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားေနရပါသနည္း။ စက္ရုပ္ခ်စ္သူသည္ မိမိ၏ရုပ္ပုိင္းလုိအင္ဆႏၵမွန္သမွ်ကို အျပည့္အစံု မိမိအားျဖည့္ဆည္းေပးနိုင္ပါလွ်က္နွင့္ စိတ္၏ဝိညာဥ္ဆိုတာေလးမပါသည့္အတြက္ အဘယ္ေၾကာင့္ ျပႆနာတက္သြားရပါသနည္း။ ယင္းစိတ္ဝိညာဥ္ဟူသည္မွာ အဘယ္နည္း။ မည္သည့္အရပ္၊ မည္သည့္ေနရာတြင္ ရွာေဖြေတြ႔ရွိနိုင္ပါသနည္း။ ဤစိတ္ဝိညာဥ္ကို လူ႔ေလာကတေနရာရာတြင္မေတြ႔ေတြ႔ေအာင္ရွာယူလာၿပီး မိမိ၏စက္ရုပ္ခ်စ္သူထဲသို႔ထည့္သြင္း တပ္ဆင္ေပး၍မရနိုင္သေလာ။ ရုပ္ပိုင္းျပည့္စုံမႈထက္ ဤစိတ္ဝိညာဥ္က ပုိ၍အေရးႀကီးေနပါသလား။ ပုိၿပီးတန္ဖိုးရွိေနပါသလား။
ဤေနရာတြင္ဒႆနဆိုင္ရာ ေမးခြန္းမ်ားဝင္လာပါသည္။ စိတ္(သို႔မဟုတ္) ဝိညာဥ္ဟူသည္ အဘယ္နည္း။ “ရုပ္ (Matter)” ဟူသည္မွာလည္း မည္သည့္အရာကုိေခၚပါသနည္း။ စိတ္နွင့္ရုပ္တြင္မည္သည္က ပို၍ ပဓာနက်သနည္း။ မည္သည္ကပို၍ အေရးႀကီးသနည္း။ စသည့္ေမးခြန္းမ်ား၊ ျပႆနာမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းတို႔သည္ ဒႆနေဗဒ၏က႑ႀကီးတရပ္ျဖစ္ေသာ ရွိမႈေဗဒ (Ontology)နွင့္ သက္ဆိုင္ပါသည္။ ရွိမႈေဗဒတြင္အဓိကအက်ဆံုးေမးခြန္းမွာ “ဤေလာက၏ အေျခခံအက်ဆံုး အစစ္အမွန္ အရွိတရား (Reality)ဟူသည္ အဘယ္နည္း” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
အေနာက္တိုင္း ဒႆနသမိုင္းတေလွ်ာက္လံုးတြင္ ဒႆနပညာရွင္အသီးသီးတို႔သည္ ဤေမးခြန္းအတြက္ အေျဖအမ်ိဳးမ်ိဳးေပးၾကပါသည္။ ရုပ္ဝါဒီမ်ားက အစစ္မွန္ဆံုးအရွိတရားသည္ “ရုပ္” ျဖစ္သည္ဟုဆိုၾကသည္။ နာမ္ဝါဒီမ်ားကမူ စိတ္(ဝါ)ဝိညာဥ္နာမ္တရားသည္သာ ဤေလာက၏အေျခခံအက်ဆုံး အရွိတရားျဖစ္သည္ဟုခံယူၾကပါသည္။ သဘာဝဝါဒီ (Naturalist) မ်ားကလည္း သဘာဝတရား (Nature) သာလွ်င္ တကယ့္အစစ္အမွန္အေျခခံအရွိတရားျဖစ္သည္ဟု ဖြင့္ဆိုၾကပါသည္။
ျဖစ္တည္မႈဝါဒသည္ အထက္ပါအယူအဆမ်ားနွင့္ရွင္းရွင္းလင္းလင္း လမ္းခြဲထြက္ခဲ့ေသာဒႆနျဖစ္၏။ ျဖစ္တည္မႈဝါဒီတို႔သည္ ရုပ္ဟူသည္ အဘယ္နည္း။ စိတ္ဟူသည္ မည္သည့္အရာနည္း။ စိတ္နွင့္ရုပ္တြင္မည္သည္က ပို၍ အေျခခံက်သနည္း။ သဘာဝတရားသည္သာ အေျခခံျဖစ္သေလာ စသည့္ျပႆနာမ်ားကို စိတ္မဝင္စားၾကေပ။ “လူဟူသည္ အဘယ္နည္း” ဟူေသာေမးခြန္းသည္သာ လူသားတို႔အတြက္ ဒႆနပညာအတြက္ အေရးအႀကီးဆံုးျဖစ္ေၾကာင္း သူတို႔ကခံယူၾကသည္။ လူသား၏ဘဝျဖစ္တည္မႈအေပၚတြင္သာ ဂရုတမထား၍ သူတို႔၏ အယူအဆမ်ားကို တင္ျပၾကသည္။ လူ႔ဘဝနွင့္မနီးစပ္နိုင္ေသာ ယႏၱိယသေဘာေဆာင္စၾကဝဠာႀကီးမ်ား၊ လူ႔ဘဝနွင့္အလွမ္းေဝးကြာလွေသာ ျဒပ္မဲ့စိတ္ကူးထည္နာမ္တရားမ်ားသည္ လူ႔ေလာကအတြက္ မည္သို႔မွ်အေရးမပါနိုင္။ သို႔အတြက္္ယင္းတို႔ကို အေလးထားမေနနိုင္ဟု ယူဆခဲ့ၾကသည္။ လူသားမ်ားနွင့္ လူ႔ေလာကႀကီးအတြက္ တကယ့္အေရးအႀကီးဆံုး၊ အဓိကအက်ဆံုးအမွာ လူသားတဦးခ်င္းစီ၏ ပုဂၢလဘဝျဖစ္သည္။ ယင္းသည္သာ တကယ့္အေျခခံအစစ္အမွန္ အရွိတရားျဖစ္သည္ဟု ျဖစ္တည္မႈဝါဒကခံယူၾကေပသည္။
အစဥ္အလာအားျဖင့္ အေနာက္တိုင္းဒႆနမ်ားသည္ တကၠိကအေျချပဳဒႆန (Metaphysical Philosophy)နွင့္ သံသယအေျချပဳဒႆန (Skeptical Philosophy)မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ တကိၠကအေျချပဳဒႆနမ်ားသည္ အေျခခံအေတြ႔အႀကံဳ အေၾကာင္းျခင္းရာမ်ားကိုရွင္းလင္းရာ၌ အေတြ႔အႀကံဳအားျဖင့္လက္လွမ္းမမီေသာ၊ အေတြ႔အႀကံဳကိုေက်ာ္လြန္ေနသည္ဟူေသာ အရွိတရားတို႔ကိုလက္ခံထားၾကၿပီး တင္ျပရွင္းလင္းၾကသည္။ တဖက္က သံသယအေျချပဳဒႆနမ်ားကလည္း လူသားအေတြ႔အႀကံဳဟူသည္ တိက်ေသခ်ာျခင္းမရွိ။ ထို႔ေၾကာင့္ မည္သည့္အရာကိုမွ် တိတိက်က်မွန္မွန္ကန္ကန္ သိနိုင္သည္မဟုတ္။ ရုပ္လြန္တကိၠကခံယူခ်က္အားလံုးမွာလည္း မွန္မွန္ကန္ကန္ အားကိုးထိုက္သည္မဟုတ္ဟု ယူဆၾကသည္။
ျဖစ္တည္မႈဝါဒသည္ ယင္းအယူအဆနွစ္ခုစလံုးကို ပယ္ဖ်က္ပစ္ေပသည္။ သံသယဝါဒကိုဆန္႔က်င္၍ လူသားသည္ သူ၏ကိုယ္ပိုင္ျဖစ္တည္မႈ အေျခခံတရားကုိရွာေဖြေတြ႔ရွိနိုင္သည္ဟု ျဖစ္တည္မႈဝါဒကခံယူေပသည္။ ထိုနည္းတူ အစဥ္အလာတကၠိကဝါဒကိုဆန္႔က်င္၍ အစစ္အမွန္အရွိတရားဟူသည္ ကၽြန္ုပ္တို႔ေတြ႔ႀကံဳခံစားရရွိသည့္အရာျဖစ္သည္ ဟု ျဖစ္တည္မႈဝါဒကလက္ခံေပသည္။ ယင္းတို႔ခံယူေသာအရွိတရားသည္ ရွင္သန္ေနသည့္အရွိတရား (Lived Reality) ျဖစ္သည္။ ယင္းအရွိတရားသည္လူ႔ဘဝအေျခအေန(Human Condition)ကိုေက်ာ္လြန္၍ ျဖစ္တည္ေနသည္ မဟုတ္။ လူ႔ဘဝက လက္လွမ္းမမီေသာအရာ မဟုတ္။ လူ႔ဘဝအေျခအေနအတြင္း၌ ျဖစ္တည္ေနေသာအရာ ျဖစ္သည္ဟု ျဖစ္တည္မႈဝါဒီတို႔က ယူဆၾကေပသည္။
အေနာက္တိုင္း ဒႆနသမိုင္းတြင္ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေတြးေခၚပံု၊ ေတြးေခၚနည္း (ဝါ) အေတြးအေခၚ လမ္းေၾကာင္းနွစ္သြယ္ ရွိပါသည္။ လမ္းေၾကာင္းတသြယ္မွာ လူသား၏ျပင္ပေလာကတြင္ရွိေသာ သဘာဝတရား သို႔မဟုတ္ စၾကဝဠာကိုဗဟိုျပဳ၍ေတြးေခၚပါသည္။ ယင္းလမ္းေၾကာင္းကို အိုင္အိုနီယန္အစဥ္အလာ (Ionic Tradition)ဟု ေခၚဆုိပါသည္။ က်န္အေတြးအေခၚလမ္းေၾကာင္းကမူ သဘာဝတရားကိုသိရွိခံစားေနေသာလူသားအားဗဟိုျပဳ၍ ေတြးေခၚပါသည္။ လူသား၏သေဘာ၊ လူသား၏အေနအထား၊ လူသား၏ ဂုဏ္သိကၡာတို႔ကိုအေလးထားသည့္ အေတြးအေခၚလမ္းေၾကာင္း ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းကို ေဆာ့ခရတၱိအစဥ္အလာ (Socratie Tradition) ဟု ေခၚၾကပါသည္။
ျဖစ္တည္မႈဝါဒသည္ ေဆာ့ခရတၱိေတြးေခၚပံုလမ္းေၾကာင္းကိုလိုက္ေသာဒႆန ျဖစ္သည္။ လူသား၏ဘဝ၊ အေတြ႔အႀကံဳ အေျခအေန၊ ခံစားမႈမ်ားကိုအေျခတည္၍ လူသား၏ဂုဏ္သိကၡာကို ေဖာ္ထုတ္ျမွင့္တင္ကာ လူသားကိုဗဟိုျပဳစဥ္းစားေတြးေခၚျခင္းျပဳေသာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ဒႆနတရပ္ျဖစ္ေပသည္။

0 comments:

Post a Comment