Sunday, June 16, 2013

သံဃာေတာ္မ်ား၏အင္အား-၂-(ေအာင္ေဇာ္-ဧရာဝတီ) ေအာက္တိုဘာ ၂၆၊ ၂ဝဝ၇

0 comments
အစုိးရက ေဆာင္ရြက္ေသာစီမံခ်က္မ်ားသည္ တခါတရံတြင္ ထူးထူးဆန္းဆန္း နိုင္လွပါသည္။ ေကာလာဟလကို အရင္ထုတ္လႊင့္ၿပီးမွ အေရးယူေဆာင္ ရြက္ေလ့ရွိသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ရန္ကုန္ရွိ ဘုန္းႀကီးတပါးျဖစ္သူဦးလာဘ ဆိုလွ်င္ လူသားစားသူဟူ၍လည္း ထုတ္လႊင့္ေက်ာ္ေစာေစခဲ့ပါသည္။ အျခားေသာေက်ာ္ၾကားသည့္ ရဟန္းသံဃာမ်ားမွာလည္း ဤသို႔မေကာင္း သတင္းထုတ္လႊင့္ေက်ာ္ေစာခံၾကရၿပီး လူဝတ္လဲသိကၡာခ်ခံရျခင္း၊ သို႔မဟုတ္ အိမ္နီးခ်င္းထိုင္းႏိုင္ငံသို႔ ထြက္ေျပးၾကရျခင္းမ်ားရွိခဲ့ပါသည္။ ဦးေနဝင္းက “သံဃာထုအတြင္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး”စီမံခ်က္ ကို ေအာင္ျမင္စြာအေကာင္ အထည္ေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး “သံဃာ့သန္႔စင္ေရးစီမံကိန္း” ဟု လူသိမ်ားခဲ့ပါသည္။
သံဃာ့နာယကအဖြဲ႔ ဖြဲ႔စည္းၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ အစိုးရက သက္ႀကီးဝါႀကီးဆရာေတာ္တခ်ဳိ႔၏ ေထာက္ခံမႈ ရရွိလာေအာင္စည္းရံုးႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဦးေနဝင္းက ဗုဒၶဘာသာကို ေလးေလးနက္နက္သက္ဝင္ ယံုၾကည္သူဟူ၍ ဟန္ေဆာင္ေနခဲ့ျခင္းမရွိပါ။ သူအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့စဥ္ ၂၆ ႏွစ္တာကာလအတြင္းတြင္ သံဃာ့အစည္းအေဝးမ်ား၌ပါဝင္တက္ေရာက္သည္ကို ေတြ႔ျမင္ရခဲပါသည္။ လက္ရွိစစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ မတူေသာအခ်က္မွာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္အတူယွဥ္တြဲ၍ေဖာ္ျပျခင္းမ်ဳိး ေတြ႔ျမင္ရခဲလွပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ လူထုအံုႂကြမႈကာလအတြင္းတြင္ သူဦးေဆာင္သည့္အစိုးရက ႏိုင္ငံအတြင္း တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးနွင့္တည္ၿငိမ္မႈျပန္လည္ရရွိေစေရးအတြက္ သံဃာ့မဟာနာယကအဖြဲ႔ကို အကူအညီေတာင္းခံခဲ့ဖူးၿပီး သက္ႀကီးဝါႀကီးဆရာေတာ္မ်ားက ရုပ္ျမင္သံၾကားေရွ႔ထြက္ကာ တိုင္းျပည္ျပန္လည္ေအးခ်မ္းေစေရးအတြက္ေမတၱာရပ္ခံခဲ့ၾကပါသည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ရန္ကုန္ၿမိဳ့တြင္း ပစ္ခတ္ေခ်မႈန္းသတ္ျဖတ္မႈမ်ားၿပီးသည့္အခါ ရဟန္းေတာ္မ်ားက အသက္မ်ားဆံုးရႈံးေသေၾကၾကရသည့္အတြက္ ဝမ္းနည္းေၾကာင္းေျပာဆိုခဲ့ၾကၿပီး စစ္အစိုးရကိုလည္း မင္းက်င့္တရား ၁ဝ ပါးႏွင့္အညီ တိုင္းျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ပါရန္ပန္ၾကားခဲ့ၾကရာ ျမင္ရသူအမ်ားက အံ့အားသင့္ခဲ့ၾကရပါသည္။ ဤ သံဃာေတာ္မ်ား၏ေမတၱာရပ္ခံမႈက လူထုအတြင္းဆူပြက္ေနေသာစိတ္ကို မၿငိမ္းေအးေစခဲ့ပါ။ သို႔ေသာ္လည္း ဤဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားေျပာဆိုခဲ့ၾကသည့္ ေမတၱာရပ္ခံခ်က္ေၾကာင့္ “မင္းက်င့္တရား ၁ဝ ပါး” ကို လူအမ်ား ျပန္လည္အမွတ္ရေစခဲ့ၿပီး ဦးေနဝင္းကိုလည္း မင္းေကာင္းမင္းျမတ္ တဦးသဖြယ္က်င့္ႀကံရန္ သတိေပးသည့္ႏွယ္ရွိခဲ့ပါသည္။ ၾသဂုတ္လ ၃ဝ ရက္ေန႔တြင္ လုပ္သားျပည္သူ႔ေန႔စဥ္ သတင္းစာကေဖာ္ျပရာ၌ “ရဟန္းသံဃာ အပါး ၁,၅ဝဝ ခန္႔က ရန္ကုန္ၿမိဳ့တြင္း စီတန္းလမ္းေလွ်ာက္ခဲ့ၾကၿပီး ရန္ကုန္ျပည္သူ႔ေဆးရံုႀကီးအေရးေပၚလူနာဌာနေရွ႔တြင္စုရံုးခဲ့ၾကသည္။ ဒီမိုကေရစီအေရးလႈပ္ရွားမႈအတြင္း က်ဆံုးသြားရသူ ရဟန္း၊ အလုပ္သမား၊ ေက်ာင္းသားျပည္သူမ်ားအတြက္ ေမတၱာသုတ္ရြတ္ဆို ဆုေတာင္းေပးခဲ့ၾကသည္”ဟု ေရးသားခဲ့ပါသည္။ ဆႏၵျပသူမ်ားအတြင္းတြင္ အသက္အရြယ္အားျဖင့္ ငယ္ရြယ္ေသာရဟန္းပ်ဳိအမ်ားအျပားလည္း ပါဝင္လႈပ္ရွားဆႏၵျပခဲ့ၾကပါသည္။ ျမန္မာျပည္သူအမ်ားစု အတြက္မူ ဒီမိုကေရစီေတာ္လွန္ေရးမွာ မၿပီးဆံုးေသးေသာတိုက္ပြဲျဖစ္သည္ဟုယူဆထားၾကသည့္အျပင္ သံဃာထုအၾကားႏွင့္စစ္အစိုးရတြင္လည္း တင္းမာမႈမ်ားႀကီးထြားရွင္သန္ေနဆဲျဖစ္သည္။
ဦးေနဝင္း၊ ဦးႏုတို႔ႏွင့္မတူေသာအခ်က္မွာ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္အာဏာရယူခဲ့ၾကေသာ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက သံဃာထုကို ဆြဲေဆာင္သိမ္းသြင္းနိုင္ရန္အတြက္ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္းပင္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ သူတို႔က သံဃာထုကိုကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္သူမ်ားသဖြယ္ ဟန္ေဆာင္ေျပာဆိုခဲ့ၾကေသာ္လည္း အမွန္ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ သံဃာထု၏ေထာက္ခံခ်က္ျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးတရားဝင္မႈ တည္ေဆာက္လိုျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ စစ္အစိုးရက အလွဴအတန္းျပဳသည့္အခမ္းအနားမ်ားကို အႀကီးအက်ယ္ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကၿပီး သံဃာမ်ားကို ဆြမ္းႏွင့္အျခားတန္ဖိုးႀကီးပစၥည္းမ်ားလွဴဒါန္းဆက္ကပ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔အျပင္ စစ္အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားက တိုင္းျပည္အတြင္း ျပန္လည္တည္ေဆာက္မြမ္းမံေရး စီမံခ်က္မ်ားကိုလည္းျပဳ လုပ္၍ အႀကီးအက်ယ္ဝါဒျဖန္႔ခ်ိခဲ့ၾကသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ မေက်နပ္အံုႂကြလိုေသာရဟန္းသံဃာမ်ားႏွင့္ အာဏာပိုင္မ်ားအၾကားပဋိပကၡမ်ား၊ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္မႈမ်ားကဆက္လက္ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ ၁၉၉ဝ ခုႏွစ္တြင္ မႏၲေလး၌ စစ္တပ္ကလူအုပ္စုအတြင္းသို႔ပစ္ခတ္ႏွိမ္နင္းခဲ့ျပန္ၿပီး ရဟန္းေတာ္တခ်ဳိ႔အပါအဝင္ လူတခ်ဳိ႔လည္းေသဆံုးခဲ့ရသည္။ စစ္တပ္၏ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈကို ေဒါသအမ်က္ထြက္ၾကၿပီး မႏၲေလးရွိ ရဟန္းသံဃာမ်ားက ပတၱနိကၠဳဇၨနကံေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ စစ္တပ္အတြင္းရွိ တပ္မေတာ္သားမ်ားႏွင့္ ၎တို႔၏မိသားစုဝင္မ်ားမွ လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ားလက္ခံရန္ျငင္းပယ္ျခင္းျဖင့္ ဆႏၵျပၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ယခုတႀကိမ္တြင္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ ေျမလတ္ပိုင္းရွိပခုကၠဴၿမိဳ့တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပၾကေသာရဟန္း သံဃာမ်ားကို အာဏာပိုင္မ်ားက႐ိုက္ႏွက္ခဲ့ၾကၿပီးေနာက္ပိုင္း ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအႏွံ႔တြင္ သံဃာမ်ားက အလားတူကံေဆာင္ပြဲမ်ားကိုေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကျပန္သည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားက ပတၱနိကၠဳဇၨနကံေဆာင္ရန္ အေၾကာင္း (၈)ခ်က္ရွိသည္။ ရဟန္းေတာ္တို႔အား ေဘးအႏၱရာယ္ျဖစ္ေစရန္၊ မတိုးပြားေစရန္လုံ႔လျပဳျခင္း၊ သံဃာအခ်င္းခ်င္း စိတ္ဝမ္းကြဲ ျပားေအာင္လုပ္ျခင္း၊ ဘုရား၊ တရားေတာ္ႏွင့္သံဃာမ်ား၏ ဂုဏ္ကိုေသးသိမ္ေအာင္ ေစာ္ကားျခင္းတို႔ပါဝင္ၿပီး ဤျပစ္မႈမ်ားက်ဴးလြန္ပါက သံဃာမ်ားက ကံေဆာင္၍တုံ႔ျပန္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိသည္။ ဤသို႔ က်ဴးလြန္ေစာ္ကားခံရေသာရဟန္းက က်ဴးလြန္သူ သို႔မဟုတ္ အာဏာပိုင္မ်ားထံမွ သံဃာမ်ားအေပၚ ေစာ္ကားက်ဴးလြန္ခဲ့မႈအတြက္ လံုေလာက္ေသာ ေက်ေအးႏိုင္ဖြယ္ေတာင္းပန္မႈရွိလာပါက သံဃာမ်ားအေနျဖင့္ “ပတၱနိကၠဳဇၨနကံ”ေဆာင္ေနျခင္းကို ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းႏိုင္ပါသည္။ ဤသို႔ ကံေဆာင္မႈျပန္လည္ရုပ္သိမ္းရန္အတြက္လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမွာ အနည္းဆံုး သံဃာ ၄ ပါးစံုညီ သိမ္ဝင္၍ ကမၼဝါစာဖတ္ကာျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းႏိုင္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အခ်ဳိ႔ေသာရဟန္းေတာ္မ်ားက ၁၉၉ဝ ခုႏွစ္ကေဆာင္ခဲ့ေသာ ပတၱနိကၠဳဇၨနကံေဆာင္မႈသည္ ဆက္လက္သက္ဝင္ေနေသး ေၾကာင္း ယံုၾကည္ထားၾကၿပီး ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ယခုတိုင္ သင့္ေလ်ာ္ေသာေက်ေအးဖြယ္ေတာင္းပန္မႈ ျပန္လည္ရရွိခဲ့ျခင္းမရွိေသးပါ။ အၾကမ္းဖက္ ၿဖိဳခြဲမႈႏွင့္သာႀကံဳခဲ့ၾကရပါသည္။ ထိုအခ်ိန္က ရဟန္းသံဃာမ်ားက စစ္အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ၎တို႔မိသားစုမ်ားက်င္းပသည့္ ဘာသာေရး အခမ္းအနားမ်ားသို႔ႂကြရန္ ျငင္းဆန္ခဲ့ၾကပါသည္။ ျဖစ္ရပ္ တခုတြင္ ေနာက္ပိုင္း ကုန္သြယ္ေရးဝန္ႀကီးျဖစ္လာသူ၊ ထိုအခ်ိန္က မႏၱေလးတိုင္း စစ္တိုင္းမွဴး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ထြန္းၾကည္က ဝါေတာ္ရဆရာေတာ္မ်ားႏွင့္သံဃာမ်ားကို ဘာသာေရးအခမ္းအနားတခုသို႔ဖိတ္ၾကားခဲ့ေသာ္လည္း သံဃာအမ်ားကျငင္းဆန္၍ မတက္ေရာက္ဘဲေနခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခါမွ စစ္အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားက သံဃာမ်ား၏သပိတ္ေမွာက္ ကံေဆာင္မႈကို အေလးအနက္ထားလာၾကၿပီး ေနာက္ပိုင္း တုံ႔ျပန္ၿဖိဳခြဲႏိုင္ရန္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္လုပ္ေဆာင္ ခဲ့ၾကသည္။ မႏၲေလးတၿမိဳ့တည္းတြင္ပင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း (၁၃ဝ) ကို ဝင္ေရာက္စီးနင္းခဲ့ၿပီး သံဃာမ်ားကို ဖမ္းဆီး၊ လူဝတ္လဲေထာင္ခ်ခဲ့သည္။ တႏုိင္ငံလံုးအတိုင္းအတာအရ သံဃာအပါး (၃ဝဝ) ေက်ာ္မွာ လူဝတ္လဲခံရကာ ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခံခဲ့ရသည္။ ထိုသံဃာမ်ားကလူဝတ္လဲခံရ၍ အက်ဥ္းေထာင္ဝတ္စံုျဖင့္ရွိေနေစကာမူ၊ သံဃာအျဖစ္တရားဝင္သတ္မွတ္မခံရဘဲ ပယ္ဖ်က္ခဲ့ေစကာမူ၊ ၎ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခံရသူ သံဃာမ်ားကရဟန္းေတာ္မ်ား၏အက်င့္သိကၡာအတိုင္း ဆက္လက္က်င့္ သံုး၍ ေထာင္တြင္း၌ေနထိုင္ခဲ့ၾကပံုကိုလည္း အတူေနထိုင္ခဲ့ၾကရသူ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေဟာင္းမ်ား က ျပန္ေျပာင္းေျပာျပၾကပါသည္။ ဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္ႏွံ႔စပ္တတ္ကၽြမ္းသည့္ ဦးသုမဂၤလကဲ့သို႔ေသာ လူအမ်ားေလးစားၾကည္ညိဳခံရသည့္ဆရာေတာ္ႀကီး ၈ ပါး အပါအဝင္ အျခားသံဃာမ်ားလည္း ဤသံဃာ့သပိတ္ၿဖိဳခြဲမႈတြင္ ဖမ္းဆီးခံခဲ့ရသည္။ ဆရာေတာ္ဦးသုမဂၤလကိုမူ ေထာင္ဒဏ္ ၈ ႏွစ္ အျပစ္ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို အတင္းအက်ပ္လူဝတ္လဲေစ႐ံုမွ်မကဘဲ အျဖဴေရာင္ေထာင္ဝတ္စံုမ်ားကိုဝတ္ေစကာ ၎သံဃာမ်ား၏အမည္ရင္း ဘြဲ႔အမည္မ်ားအစား အက်ဥ္းေထာင္အတြင္းလူအမည္မ်ားေပး၍ ေခၚေဝၚ ခဲ့ၾကေၾကာင္း ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေဟာင္း မ်ားက ျပန္လည္ေျပာျပခဲ့ၾကသည္။
၁၉၉၁ ခုႏွစ္၊ သံဃာ့သပိတ္ကိုအၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲၿပီးတႏွစ္အၾကာတြင္ ထိုအခ်ိန္က စစ္အစိုးရအႀကီးအကဲျဖစ္သူဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး ေစာေမာင္ လည္း အာ႐ံုေၾကာခ်ဳိ႔ယြင္းကာ က်န္းမာေရးအေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္အနားယူခဲ့ရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာသက္ဝင္ယံုၾကည္ၾကသည့္ ျမန္မာအမ်ားစုကမူ ရဟန္းေတာ္မ်ားကိုေစာ္ကားျပဳမူသည့္အတြက္ ကံထိုက္သည္၊ ျပစ္ဒဏ္သင့္ခံရသည္ဟု ယခုတိုင္ယံုၾကည္ေနၾကဆဲ ျဖစ္သည္။ ၁၉၉ဝ ခုႏွစ္ သံဃာ့သပိတ္ၿဖိဳခြဲမႈေၾကာင့္ သံဃာထုအတြင္းလည္း အကြဲအၿပဲမ်ားေပၚေပါက္ခဲ့ရသည္။ ကြယ္လြန္ၿပီျဖစ္သူ မင္းကြန္းဆရာေတာ္က ထိုအခ်ိန္က ႏိုင္ငံေတာ္သံဃာ့မဟာနာယကအဖြဲ႔၏အတြင္းေရးမွဴးဆရာေတာ္ျဖစ္ၿပီး သူတို႔၏သံဃာ့ကံေဆာင္မႈကို ဆရာေတာ္ႀကီးကမေထာက္ခံသည့္အတြက္ ေလွာင္ေျပာင္သေရာ္မႈမ်ား ရွိခဲ့ပါသည္။ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးကို “ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းကြန္း ဆရာေတာ္” ဟု ေလွာင္ေျပာင္ေခၚေဝၚ ခဲ့ၾကၿပီး မႏၲေလးရွိဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတခုသို႔ ဆရာေတာ္ႀကီးႂကြလာစဥ္ ရဟန္းပ်ဳိမ်ားက စစ္ပံုစံျဖင့္ အေလးျပဳခဲ့ၾကသည္ဟုဆိုပါသည္။ ယေန႔ကာလတြင္ အံုႂကြဆူပူလိုၾကေသာရဟန္းပ်ဳိမ်ားက သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ေထာင္အက်ခံရန္ စဥ္းစားပိုင္းျဖတ္ထားသည့္အခ်ိန္၌ သက္ေတာ္ရဝါေတာ္ရ ဆရာေတာ္မ်ားက စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားထံမွလွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ားလက္ခံယူေနၾကရင္း အစိုးရ၏ အသံုးခ်ခံမ်ားျဖစ္ေနၾကရပါသည္။ တိုင္းျပည္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္ေနသည့္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားထံမွ လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ားကိုလက္ခံ၍ ဤသက္ေတာ္ရဆရာေတာ္၊ ရဟန္းေတာ္မ်ားက ၎တို႔ကို ခ်ီးေျမႇာက္ေနၾကသည့္အခ်ိန္၌ ျပည္သူလူထု၏ႀကံဳေတြ႔ခံစားေနရေသာဒုကၡမ်ားကို ကိုယ္စားျပဳ ေျပာဆိုရန္မဆိုထားႏွင့္ သံဃာထု၏အက်ဳိးအတြက္ပင္ ကိုယ္စားျပဳ မေျပာဆိုၾကေတာ့ ဘဲ ေရွာင္ဖယ္ေနၾကပါေတာ့သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္၊ သက္ေတာ္ဝါေတာ္ရ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားနွင့္ ရဟန္းပ်ဳိတို႔၏အၾကား မလႊဲမေရွာင္သာကြာဟခ်က္ႀကီးမား၍လာပါေတာ့သည္။ မည္သို႔ျဖစ္ေစ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားအေနျဖင့္ လြယ္လြယ္ႏွင့္အေလွ်ာ့ေပးၾကလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ တခ်ိန္က လူထုကိုစည္းရံုးသိမ္းသြင္းႏိုင္ရန္အတြက္ တရုတ္ႏိုင္ငံမွ ဗုဒၶစြယ္ေတာ္ကိုငွားရမ္း၍ ႏိုင္ငံအတြင္း လွည့္လည္ႂကြခ်ီေစခဲ့ပါေသးသည္။ ထို႔အျပင္ ကမၻာ့ဗုဒၶဘာသာညီလာခံကိုလည္း ကမကထျပဳက်င္းပေပးခဲ့ ပါေသးသည္။
၁၉၉၉ ခုႏွစ္တြင္ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ေရႊတိဂံုဘုရားထီးေတာ္ကိုျပန္လည္ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ၿပီး ေဒသအတြင္း ငလ်င္ငယ္မ်ားလႈပ္ေနစဥ္ ကာလတြင္ပင္ ထီးေတာ္ကိုျဖဳတ္ခ်ျပဳျပင္ခဲ့ပါေသးသည္။ ေဒသခံမ်ား၏အဆိုအရ ဤသို႔ထီးေတာ္ျဖဳတ္ခ်ခဲ့သည့္အေပၚ ေရႊတိဂံုဘုရားေစာင့္ နတ္မ်ားကမႏွစ္သက္ၾက၍ ငလ်င္လႈပ္သည္ဟုလည္းဆိုၾကပါေသးသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဤသို႔ထီးေတာ္ျဖဳတ္ခ်၍ ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ျခင္းျဖင့္ စစ္အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားအေပၚ ျပည္သူလူထုေထာက္ခံမႈ ထူးျခားတိုးတက္ ရရွိမလာေစခဲ့ပါ။ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားက သံဃာထုႏွင့္ဆက္ဆံရာတြင္လည္းေကာင္း၊ အတိုက္အခံမ်ားႏွင့္ဆက္ဆံရာတြင္ လည္းေကာင္း ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမူဝါဒကိုခ်မွတ္က်င့္သံုးခဲ့ၾကသည္။
၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က သံဃာထုအၾကားသို႔စိမ့္ဝင္ထိုးေဖာက္၍ အဖ်က္အေမွာင့္လုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ေဆာင္ရန္ ႀကံစည္ေနေၾကာင္း စစ္အစိုးရကစြပ္စြဲေနပါေသးသည္။ ထို႔အျပင္ စစ္အစိုးရက ဒီမိုကေရစီအတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ား တပူးတြဲတြဲျမင္ေတြ႔ရျခင္းကို မႏွစ္ၿမိဳ့ႏိုင္ဘဲရွိခဲ့ပါသည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာႀကီး ထြားေနမႈကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္ရန္အတြက္ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္တြင္ စစ္အစိုးရက လန္ဒန္ၿမိဳ့တြင္သီတင္းသံုးေနသည့္ နာမည္ႀကီးဆရာေတာ္ေဒါက္တာေရဝတဓမၼကို အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ ထိန္းသိမ္းခံေနရစဥ္အတြင္း လာေရာက္ေတြ႔ဆံုခြင့္ျပဳခဲ့ပါေသးသည္။ ဆရာေတာ္ေရဝတဓမၼက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား အၾကား ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ေပးမည္ဟုေၾကျငာခဲ့ၿပီး ဆရာေတာ္က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ထိပ္ပိုင္းစစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအၾကား ကူးလူးဆက္ဆံ၍ႀကိဳးပမ္းခဲ့ပါေသးသည္။ သို႔ေသာ္လည္း သူ၏ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ား ေအာင္ျမင္မႈမရႏိုင္ဘဲ ေနာက္ ဆံုး လန္ဒန္ၿမိဳ့သို႔ ျပန္ႂကြခဲ့ရပါေတာ့သည္။ ေလ့လာေဝဖန္ေနသူမ်ားကသံုးသပ္ၾကသည္မွာ စစ္အစိုးရက ဆရာေတာ္ဦးေရဝတကိုအသံုးခ်၍ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ႏိုင္ငံေရးစြန္႔လႊတ္သြားေစရန္ႀကိဳးပမ္းခဲ့သည္ဟု ျမင္ၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ ရယ္ဖြယ္ေကာင္းေသာကိစၥမွာ စစ္အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ကြန္ျမဴနစ္ဟုစြပ္စြဲခဲ့ၿပီး ဘာသာတရားအေပၚ ေလးစားၾကည္ညိဳမႈမရွိသူဟုလည္း လူသိရွင္ၾကား စြပ္စြဲခဲ့ပါေသးသည္။ အေၾကာင္းက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က တရားပြဲတခုတြင္ “လူသားအားလံုးလည္း ႀကိဳးစားလွ်င္ ယခုဘဝအတြင္း၌ပင္ဘုရားျဖစ္ႏိုင္သည္” ဟု ေျပာဆိုခဲ့မႈအေပၚ ရည္ၫႊန္းစြပ္စြဲျခင္း လည္း ျဖစ္ပါသည္။
ပထမအႀကိမ္ ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္ခ်ခံရၿပီးေနာက္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုကိုျပန္လႊတ္ေပးခဲ့သည့္ေနာက္ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္တြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကရင္ျပည္နယ္သို႔ခရီးထြက္ခဲ့ရာ ေထာက္လွမ္းေရးအရာရွိမ်ား အမ်က္ထြက္ခဲ့ၾကရပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က တန္ခိုးၾသဇာႀကီးလွသည့္ သာမညဆရာေတာ္ကို ဆည္းကပ္ကုသိုလ္ျပဳႏိုင္ရန္ခရီးထြက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္။ အစဥ္အလာအရ ဆိုလွ်င္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားက ႏိုင္ငံေရးတက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားအတြက္ ခိုလႈံပုန္းေအာင္းရာေနရာျဖစ္ခဲ့ၿပီး ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္လည္း ရဟန္းသံဃာမ်ားက စစ္ေထာက္လွမ္းေရးမ်ား၏ရန္မွ ေရွာင္တိမ္းေျပးလႊားေနၾကရသူမ်ားအတြက္ ခိုလႈံခြင့္ျပဳခဲ့ၾကပါသည္။ တႀကိမ္တြင္ စစ္အစိုးရက အတိုက္အခံမ်ားကိုရဟန္းခံရွင္ျပဳခြင့္ မျပဳရန္ တားဆီးကန္႔သတ္ခ်က္ပင္ျပဳခဲ့ပါေသးသည္။ ေက်ာင္းသားအမ်ားစုရွိရာ တကၠသိုလ္ႏွင့္ေက်ာင္းမ်ားကို တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ေစာင့္ၾကည့္ခဲ့သကဲ့သို႔ပင္ ႏိုင္ငံေရးအရတက္ႂကြထက္သန္ေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း မ်ားကိုလည္း စစ္အစိုးရက အနီးကပ္ေစာင့္ၾကည့္ခဲ့ၾကပါသည္။ သာမညေတာင္ေပၚတြင္ သီတင္းသံုးသည့္အတြက္ “သာမညဆရာေတာ္”ဟု လူအမ်ားကေလးစားၾကည္ညိဳၾကသည့္ ဆရာေတာ္ဘဒၵႏၲဝိနိယက ေဒသအတြင္းရွိျပည္သူမ်ားကိုကူညီေပးႏိုင္ရန္အတြက္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီမံခ်က္မ်ား ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ေသာ္လည္း စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားက မရႈစိမ့္ဘဲအေႏွာင့္အယွက္ေပး ဟန္႔တားခဲ့ၾက ပါေသးသည္။ လူအမ်ားက ဆရာေတာ္ကို တန္ခိုးသိဒၶိေပါက္သည္ဟု လက္ခံယံုၾကည္ကိုးကြယ္ၾကသည့္ နည္းတူ စစ္အာဏာပိုင္မ်ားထံ ဒူးမေထာက္မရိုက်ဳိးေသာဆရာေတာ္၏ရပ္တည္ခ်က္ေၾကာင့္လည္း ပို၍ၾကည္ညိဳၾကပါသည္။ ထိုအခ်ိန္က တန္ခိုးထြားခဲ့သည့္ေထာက္လွမ္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ခင္ၫြန္႔က ဆရာေတာ္ထံသို႔ တန္ဖိုးႀကီးကားတစီးလွဴသည္ကိုလည္း ဆရာေတာ္က လက္မခံျငင္းပယ္ခဲ့ပါသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ၫြန္႔သည္လည္း သာမညဆရာေတာ္ကို ဝယ္ယူစည္း႐ံုးရန္မစြမ္းႏိုင္ခဲ့ပါ။ ျမန္မာ စစ္အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ဗုဒၶဘာသာ စြဲစြဲၿမဲၿမဲသက္ဝင္ယံုၾကည္သူမ်ားဟု ယူဆလွ်င္ အမွားႀကီးမွားပါလိမ့္မည္။ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ ၎တို႔၏မိသားစုဝင္မ်ားက ဗုဒၶဘာသာက်င့္စဥ္မ်ားထက္စာလွ်င္ ေဗဒင္ကိန္းခန္း၊ ယၾတာမ်ား၌သာ ပိုမိုအားကိုးယံုၾကည္ၾကပါသည္။ သူတို႔က တန္ခိုးၾသဇာတက္ေစေသာအေဆာင္လက္ဖြဲ႔မ်ား၊ ဆင္ျဖဴေတာ္ စသည္တို႔ကိုသာ ပိုမိုတန္ဖိုးထားေနၾကၿပီး ေဗဒင္ဆရာမ်ားထံမွအႀကံရယူေဆာင္ရြက္ေနခဲ့ၾကပါသည္။ သူေတာ္ခ်င္းခ်င္းသတင္းေလြ႔ေလြ႔ဆိုသကဲ့သို႔ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ သူတို႔၏ေဗဒင္အခါေပးဆရာမ်ားက တပူးတြဲတြဲရွိၾကၿပီး၊ နိမ့္ပါးသည့္အခါတြင္လည္း အတူက်ရႈံးရသည္ကိုလည္းေတြ႔ၾက ရပါသည္။ အာဏာရွင္ေဟာင္းဦးေနဝင္း၏မိသားစုကို ႏိုင္ငံေတာ္သစၥာေဖာက္မႈျဖင့္စြပ္စြဲအျပစ္ေပးခဲ့ၿပီးသည့္ေနာက္ပိုင္း ၎တို႔၏ အခါေပး ေဗဒင္ဆရာေအာင္ပြင့္ေခါင္ကိုလည္း ၂ဝဝ၂ ခုႏွစ္တြင္ ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ခံခဲ့ရပါသည္။ ယခင္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္းႏွင့္စစ္ေထာက္လွမ္းေရး အႀကီးအကဲျဖစ္သူဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ၫြန္႔ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္တြယ္ ဖယ္ရွားျဖဳတ္ခ်ခံရၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ၎၏အခါေပးဆရာ ဘိုးေတာ္သန္းလွသည္လည္း ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ်ခံခဲ့ရပါေတာ့သည္။ ျမန္မာစစ္အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားအေနျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာထြန္းကားေစရန္ ျမႇင့္တင္ႀကိဳးပမ္းေနၾက သည္ဟုဆိုလွ်င္ျဖင့္ ယံုၾကည္ရန္အေတာ္ခက္ခဲပါလိမ့္မည္။ သူတို႔က ဘုရားတည္ၾကသည့္အခ်ိန္၊ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ားတည္ေဆာက္ၾကည္ညိဳ ၾကသည့္အခ်ိန္၌ပင္ သူတို႔၏အလွဴက ေဗဒင္ကိန္းခန္းမ်ားအရ ယၾတာေခ်ျခင္းျဖစ္ေနတတ္ၾကပါသည္။ ေလယာဥ္ပ်ံေပၚတြင္ သစ္သားျမင္းရုပ္ ကို စီး၍ ေမြးရပ္ဇာတိၿမိဳ့ကို ၉ ႀကိမ္ပတ္ရန္အတြက္ ယခင္အာဏာရွင္ေဟာင္းဦးေနဝင္းကို မည္သူက အႀကံေပးခဲ့ပါသနည္း။ ၄၅ က်ပ္တန္၊ ၉ဝ က်ပ္တန္ေငြစကၠဴမ်ားရိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝရန္ ဦးေနဝင္းကို မည္သူကအႀကံေပးခဲ့ပါသနည္း။ သာဓကမ်ားစြာ ရွိေနပါသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ၫြန္႔ကို အမ်ဳိးသမီးတဦးသဖြယ္ဝတ္ဆင္၍ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏မူပိုင္ဟန္ျဖစ္သည့္ ပန္းမ်ားပန္၍ ၎ “အမ်ဳိးသမီး”၏ ၾသဇာအာဏာကိုခိုးယူရန္ မည္သူကအႀကံေပးခဲ့ပါသနည္း။ ၿမိဳ့ေတာ္ေျပာင္းေရႊ႔ရန္အတြက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သန္းေရႊကို မည္သူကတိုက္တြန္းခဲ့ပါသနည္း။ ေသခ်ာသည္မွာ ဤအျပဳအမူမ်ားက ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားက်င့္ႀကံျပဳမူၾကသည့္လုပ္ရပ္မ်ား မဟုတ္ပါ။ အလားတူပင္ ဗုဒၶဘာသာအရ ရဟန္းသံဃာမ်ားကို ရိုက္ႏွက္္ညႇဥ္းပမ္းရန္၊ အဓမၼလူဝတ္လဲရန္၊ ေထာင္ခ်ရန္၊ သတ္ျဖတ္ရန္အတြက္ ခြင့္ျပဳေပးထားျခင္းမရွိပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဗုဒၶသာသနာ ဆုတ္ယုတ္က်ဆင္းလာရျခင္းႏွင့္ စစ္ဝါဒေခါင္းေထာင္ထလာျခင္းအေပၚ လူအမ်ားက အထူးစိုးရိမ္ပူပန္ေနၾကပါသည္။ ဤသို႔ျဖစ္သည့္ အေျခအေနမ်ားေၾကာင့္လည္း လူမႈေရးက႑ကိုေထာက္ျပေဝဖန္ၾကသူမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအရတက္ႂကြထက္သန္ၾကေသာဘုန္းႀကီးမ်ားက ယေန႔စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာႏွင့္ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားအတြက္ အဓိကၿခိမ္းေျခာက္မႈျဖစ္ေနသည္။ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ားေရွ႔တြင္ ပုဆစ္တုပ္ဝတ္ခ်ေနၾကေသာ္လည္း သာသနာအက်ဳိးကိုဖ်က္ၾကမည့္သူမ်ားျဖစ္သည္ဟု ေဝဖန္ေျပာဆိုေနၾကျခင္းမွာလည္း အံ့ၾသဖြယ္ရာမဟုတ္ေတာ့ပါ။
၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလထုတ္ ဧရာဝတီမဂၢဇင္းမွ ေအာင္ေဇာ္ေရးသားသည့္ The Power Behind the Robe ကို ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္ဆိုေဖာ္ျပပါသည္။

(ေတြ႔တာနဲ႔ယူတာက ဒီေနရာကျဖစ္ပါတယ)http://aungzwa.blogspot.co.uk/2007/10/blog-post_624.html
(ဖတ္ၾကည့္ဆင္ျခင္ေတြးဆနိုင္ဖို႔ပါ။ ေရးခဲ့စဥ္ကာလကိုသတိျပဳမိမွျဖစ္မယ္ေတြးပါတယ္။ မ်ိဳးျမင့္ခ်ိဳ)

0 comments:

Post a Comment