Monday, February 18, 2019

အရင္းရွင္နယ္ခ်ဲ႔စနစ္ကိုလွစ္ဟျပခဲ့တဲ့ ဝတၳဳတပုဒ္ (ေဆြသက္ေဇာ္)

0 comments
အရင္းရွင္နယ္ခ်ဲ႔စနစ္ကိုလွစ္ဟျပခဲ့တဲ့ ဝတၳဳတပုဒ္

ဝတၳဳတပုဒ္ဆိုေပမယ့္ စာေပသမိုင္းဆရာေတြကေတာ့ "ဝတၳဳမဟုတ္ေသာဝတၳဳ" ရဲ့ နမူနာလို႔ ဆိုခဲ့ၾကတယ္။ မူရင္းေရးသူက ရပ္ရွား မာ့(ခ္စ္)ဝါဒီ အီလ်ာအာရင္ဘတ္။ အဂၤလိပ္လို "The Life of the Automobile" အမည္ရွိ ဝတၳဳကို ျမသန္းတင့္ က "ေမာ္ေတာ္ကားတစ္စင္း၏ အတၳဳပၸတၱိ"လို႔ ဘာသာျပန္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာစာဖတ္ပရိသတ္ကို ကမၻာ့စာေပေတြနဲ႔ရင္းႏွီးေအာင္ ဘာသာျပန္လက္ရာေပါင္းမ်ားစြာ ေရးသားခဲ့တဲ့ ဆရာျမက ဒီစာအုပ္ကေနတဆင့္ ကမၻာ့အရင္းရွင္နယ္ခ်ဲ႔စနစ္ကိုပါ ျမင္ေစခဲ့တယ္။

ေမာ္ေတာ္ကားတစ္စင္း၏အတၳဳပၸတၱိ စာအုပ္မွာ အခန္း ၇ခန္းပါတယ္။ (၁)ေမာ္ေတာ္ကားတစ္စင္း ေမြးဖြားျခင္း။ တန္းတူညီမ်ွေရး ညီေနာင္ရင္း သဖြယ္ ခ်စ္ၾကည္ေရး စတဲ့ေၾကြးေၾကာ္သံေတြနဲ႔စခဲ့တဲ့ ျပင္သစ္ျပည္ ဘူဇြာေတာ္လွန္ေရးႀကီးမွာပါဝင္ခဲ့တဲ့ လူငယ္တေယာက္။ ဖီလစ္ေလဗြန္ အမည္ရတဲ့ အဲဒီလူငယ္ဟာ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးအၿပီး ငါးႏွစ္အၾကာမွာ ညဘက္ေကာင္းေကာင္း အိပ္မေပ်ာ္။ လက္ဘက္ရည္ဆိုင္ထိုင္ရင္ ပါးစပ္ကို ၾကယ္သီးတပ္ထားႏိုင္ကာမွ ေတာ္ရံုက်ေလာက္ေအာင္ စားပြဲတိုင္းမွာ တရစ္ဝဲဝဲလုပ္ေနတဲ့ သတင္းေပးေတြေၾကာင့္ အိပ္မေပ်ာ္ေလ သလား။ လူငယ္ပီပီ အခ်စ္ေရးေၾကာင့္လြမ္းေဆြးၿပီး အိပ္မရျဖစ္ေနသလား။ မဟုတ္ပါ။ သူ႔စိတ္ကူးအိပ္မက္ေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ လံုးပန္းရင္း အိပ္မရျဖစ္ေနသူတေယာက္။ သူေျပာတာ နားေထာင္ၾကည့္ပါ။

"ဆိန္းျမစ္တဖက္ကမ္းမွာ ေရေႏြးေငြ႔နဲ႔ေမာင္းတဲ့စက္ရံုကို ခင္ဗ်ားျမင္ဖူးတယ္ မဟုတ္လား။ မွတ္ထား အဲဒီေရေႏြးေငြ႔စက္ဟာ ႏိုင္ငံေရး ေၾကညာခ်က္ေတြထက္ အေရးႀကီးတယ္ဗ်။ က်ြန္ေတာ္ အဲဒီလိုစက္မ်ိဳးတခုလုပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနတာၾကာၿပီ။ စက္နဲ႔ သူ႔ဘာသာသူေမာင္းသြားတဲ့ ယာဥ္ရထားတမ်ိဳးကို စမ္းသပ္လုပ္ၾကည့္မယ္လို႔ က်ြန္ေတာ္စိတ္ကူးထားတယ္။ အဲဒီစက္ရထားေပၚမွာ လူေတြကိုတင္မယ္။ သယ္ပို႔ေပးမယ္။ ဒါဟာ လူအမ်ားအတြက္ တကယ့္အက်ိဳးေဆာင္တာဗ်။ ဒါမွ ကမၻာ့လူမ်ိဳးအားလံုးကို ညီေနာင္ရင္းလို တန္းတူညီမ်ွျဖစ္ေအာင္လုပ္တာဗ်"။ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးမွာ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္ခဲ့တဲ့လူငယ္တေယာက္ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးအေရးနိမ့္သြားခ်ိန္မွာ ေမာ္ေတာ္ကားတစ္စင္းကို တီထြင္ႏိုင္ခဲ့ရင္ လူအားလံုး ညီေနာင္ရင္းလိုတန္းတူညီမ်ွျဖစ္သြားမယ္လို႔ စိတ္ကူးေမ်ွာ္မွန္းခဲ့တယ္။

ဟင္နရီဖို႔(ဒ္)ဆိုတဲ့ အင္ဂ်င္နီယာေပါက္စေလး တပ္ဆင္ေပးလိုက္တဲ့ ေမာ္ဒယ္၉ဝဝ ေမာ္ေတာ္ကားသစ္ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ဘာနီအိြဳင္းဖီးဟာ ေမာ္ေတာ္ကားၿပိဳင္ပြဲမွာ ပထမစြဲသြားခဲ့တယ္။ သတင္းစာေတြ ဝိုင္းခ်ီးက်ဴးေရးသားၾကလို႔ ဟင္နရီဖို႔(ဒ္)တေယာက္ ေက်ာ္ၾကားစျပဳလာတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူလိုခ်င္တာ ေက်ာ္ၾကားမႈမဟုတ္။ ေဒၚလာကိုသာ မက္တယ္။ ဒီေတာ့ အရင္းအႏွီးထုတ္ေပးမယ့္ ေငြရွင္ေၾကးရွင္ႀကီးေတြကို ဆြယ္ၿပီး ေမာ္ေတာ္ကားထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း ခ်ဲ႔ထြင္ႏိုင္ေအာင္ ဖို႔(ဒ္) လံုးပန္းေတာ့တယ္။ ေငြရွင္ႀကီးေတြကို ဖို႔(ဒ္)ဆြယ္တရားေဟာေနတာ ခဏ နားေထာင္ၾကည့္ရေအာင္။

"က်ြန္ေတာ္တို႔ဟာ ေရွ႔လာမယ့္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကို ေမ်ွာ္ၾကည့္ရမယ္။ က်ြန္ေတာ္တို႔ဟာ ေစ်းကြက္ကို အပိုင္ရထားဖို႔လိုတယ္။ ေစ်းကြက္ကို အပိုင္ရထားဖို႔အတြက္ က်ြန္ေတာ္တို႔ရဲ့ကားေတြကို အရံႈးခံေရာင္းႏိုင္ရင္ ပိုေကာင္းတယ္။ အရံႈးမခံႏိုင္ေတာင္ စရိတ္ကာမိရံုေလာက္နဲ႔ ေရာင္းႏိုင္ရင္ေကာင္းတယ္။ တန္ဖိုးႀကီးတဲ့ကားေတြကို ထုတ္လုပ္တာထက္ တန္ဖိုးနည္းတဲ့ကားေတြကိုထုတ္လုပ္တာက ပိုၿပီး ေစ်းကြက္ အတြက္ စိတ္ခ်ရတယ္။"
အင္ဂ်င္နီယာေပါက္စေလးသာျဖစ္တဲ့ ဖို႔ဒ္က အရင္းရွင္နယ္ခ်ဲ႔စနစ္ရဲ့ဝိေသသတရပ္ကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာသြားခဲ့ျခင္းျဖစ္တယ္။ အရင္းရွင္နယ္ခ်ဲ႔ စနစ္မွာ ကမၻာ့ေစ်းကြက္ကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္အရင္းရွင္ႀကီးေတြကသာ ေမာင္ပိုင္စီးျခယ္လွယ္ၾကတယ္။ ကမၻာ့ေမာ္ေတာ္ကားေစ်းကြက္ကို ဖို႔ဒ္ေမာ္ေတာ္ကားထုတ္လုပ္ေရး အရင္းရွင္လုပ္ငန္းစုက လက္ဝါးႀကီးအုပ္ျခယ္လွယ္ေနတာ ဒီကေန႔အထိ။ (ဗမာျပည္က အာဏာရပုဂၢိဳလ္မ်ား ေတာင္ ဖို႔ဒ္ကားစီးခ်င္လို႔ ျပည္သူ႔ဘ႑ာ လက္ျဖန္႔ေတာင္းခဲ့ၾကေသးတယ္ မဟုတ္လား။)

အရင္းရွင္နယ္ခ်ဲ႔သမားအေလာင္းအလ်ာေလး ဖို႔ဒ္က အလုပ္သမားေတြအေပၚ သေဘာထားကိုလည္း အခုလို ဆက္ေျပာလိုက္ေသးတယ္။
"လူကို လူကေမြးေပးလိုက္တာ ျဖစ္တယ္။ ဒီအတိုင္းပဲ။ စက္ယႏၲရားေတြကိုလည္း စက္ယႏၲရားေတြက ထုတ္လုပ္ေပးလိုက္တာမ်ိဳး ျဖစ္ရ လိမ့္မယ္။ အလုပ္သမားေတာ့ ရွိရမယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအလုပ္သမားကို က်ေနာ္တို႔က အသြင္ေျပာင္းပစ္ရမယ္။ သူကိုင္တြယ္မယ့္ စက္ယႏၲရားနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေအာင္ သူ႔ကို ပံုေျပာင္းေပးရမယ္။ အလုပ္လုပ္ေနတုန္းမွာ ေတြးေတာစဥ္းစားျခင္းမျပဳရေအာင္ သင္ၾကားေပးရ မယ္။ က်ြန္ေတာ္တို႔ဟာ စိတ္ကူးယဥ္ဝတၳဳေရးေနတာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီလို စဥ္းစားျခင္းမျပဳေအာင္လုပ္ႏိုင္မွ အလုပ္သမားျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းႏိုင္လိမ့္မယ္။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအလုပ္ကို မလုပ္တဲ့လူတေယာက္ဟာ စက္ယႏၲရားေတြကိုထုတ္လုပ္ရာမွာ အလြန္က်ြမ္းက်င္တဲ့ မကၠင္းနစ္တေယာက္ထက္ ပိုၿပီးအသံုးက်တယ္"။
အရင္းရွင္နယ္ခ်ဲ႔သမားျဖစ္လာမယ့္ ဖို႔ဒ္ေပါက္စဟာ အလုပ္သမားေတြကို "လူသားအျဖစ္ကေန" ေလ်ွာခ်ပစ္ဖို႔ေျပာခဲ့တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အရင္းရွင္ကုန္ထုတ္စနစ္မွာ အလုပ္သမားက "mere appendages of the machinery" စက္ယႏၲရားရဲ့ ေဘးအတက္အလက္ေလးမ်ွသာ ျဖစ္ေတာ့တယ္လို႔ မာ့(ခ္စ္) က ေဝဖန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဖို႔ဒ္က အလုပ္သမားေတြကို အဲသလိုေျပာင္းပစ္ဖို႔ ေငြရွင္ေၾကးရွင္ႀကီးေတြကို ဆြယ္စဥ္ကတည္းက ေျပာခဲ့တယ္။ လူသားဟာ ကုန္ထုတ္ကိရိယာကိုအသံုးခ်ၿပီး ကုန္ထုတ္လုပ္ျခင္းကို ျပဳခဲ့တယ္။ လယ္သမားက ႏြားနဲ႔ ထြန္တံုး ထယ္စတဲ့ ကုန္ထုတ္ကိရိယာေတြကိုအသံုးခ်ၿပီး စိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္ျခင္းကိုျပဳတယ္။ အရင္းရွင္ကုန္ထုတ္ျခင္းမွာက် အလုပ္သမားက ကုန္ထုတ္ကိရိယာကိုအသံုးခ်တာ မဟုတ္ေတာ့ပဲ ကုန္ထုတ္ကိရိယာက အလုပ္သမားကို သူ႔ရဲ့အစိတ္အပိုင္းအျဖစ္ေျပာင္းပစ္ကာ အသံုးခ် သြားေတာ့တယ္။ ထြက္လာတဲ့ထုတ္ကုန္ဟာလည္း အလုပ္သမားအတြက္မဟုတ္ပဲ ကုန္ထုတ္ကိရိယာအပါအဝင္ ကုန္ထုတ္အရင္းအႏွီးပိုင္ထားတဲ့ အရင္းရွင္အတြက္သာ ျဖစ္တယ္။

အလုပ္သမားေတြအေပၚ အဲ့လိုသေဘာထားရွိေပမယ့္ "က်ြန္ေတာ့္ကို စက္ယႏၲရားႀကီးတခုေရွ႕မွာ တပတ္ေလာက္သြားထားရင္ က်ြန္ေတာ္ ရူးသြားမွာပဲ။ က်ြန္ေတာ့္ဗီဇက အလုပ္တခုကို တသမတ္တည္းလုပ္ရတာမ်ိဳးကို ၿငီးေငြ႔တာကိုး။ တီထြင္ဖန္တီးတတ္တဲ့သေဘာ တီထြင္ဖန္တီး ခ်င္တဲ့ဗီဇက လူတိုင္းစိတ္ထဲမွာရွိတယ္။ သူေဌးမင္းတို႔ရဲ့စိတ္ထဲမွာလည္းရွိတယ္လို႔ က်ြန္ေတာ္ယံုၾကည္တယ္ ခင္ဗ်။ ဒါေပမယ့္ ဒီလိုပုဂၢိဳလ္ေတြ ဟာ သိပ္ေတာ့မ်ားမ်ားစားစား မရွိဘူး။ တကယ္ေတာ့ က်ြန္ေတာ္တို႔ဟာ အေမရိကတိုင္းျပည္ႀကီးရဲ့ ဦးေႏွာက္ေတြ။ ဒါေပမယ့္ ခု က်ြန္ေတာ္တို႔ လိုေနတာက အေမရိကရဲ့ႂကြက္သားေတြ"လို႔ ဖို႔ဒ္ေျပာလိုက္ေသးတယ္။ အလုပ္သမားေတြကိုေတာ့ စဥ္းစားေတြးေတာျခင္းမျပဳတတ္ေအာင္ စက္ယႏၲရားရဲ့ ေဘးအတက္အလက္ေလးအျဖစ္ ေျပာင္းပစ္ခ်င္တဲ့ ဖို႔ဒ္ဟာ သူကိုယ္တိုင္အပါအဝင္ လူတိုင္းမွာ တီထြင္ဖန္တီးခ်င္တဲ့ဗီဇ ရွိတယ္ ေျပာေသးတယ္။ လူတိုင္းဆိုေပမယ့္ လူအျဖစ္ကေလ်ွာခ်ခံထားရတဲ့ အလုပ္သမားလူတန္းစားကိုေတာ့ ထည့္သြင္းထားပံု မရဘူး။ သူေဌးမင္းေတြမွာရွိမယ္လို႔ ဆက္ေျပာထားတာကိုး။ ဖို႔ဒ္တို႔လူတန္းစားက ဦးေႏွာက္ေတြလို႔ဆိုထားၿပီး လိုေနတာ အေမရိကရဲ့ႂကြက္သားေတြ လို႔ ေျပာထားတယ္။ ဒါဟာ လူတန္းစားကြဲျပားတဲ့အရင္းရွင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ "ကာယလုပ္အားသက္သက္" ကိုသာလုပ္ရတဲ့ အလုပ္သမား လူတန္းစားနဲ႔ "ဉာဏလုပ္အားသက္သက္" ကိုသာလုပ္တဲ့ အထက္တန္းလႊာ ပညာတတ္လူတန္းစားရယ္လို႔ ကြဲျပားေနျခင္းကို ဖို႔ဒ္က ထင္ဟပ္ေျပာဆိုလိုက္ျခင္းပဲ။ 

လုပ္အားစြမ္းပကားကို ေရာင္းကုန္တခုလို ထုတ္ေရာင္းစားရတဲ့အလုပ္သမားလူတန္းစားရွိပါမွ အရင္းရွင္ ကုန္ထုတ္စနစ္တည္တံ့ႏိုင္မွာ ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း ဖို႔ဒ္ ဝန္ခံလိုက္ရာေရာက္တယ္။
(၂)ကြန္ေဗယာႀကိဳးႀကီးမ်ား။ ရွည္လ်ားလွတဲ့ အလုပ္သမားတန္းႀကီး။ ဝက္အူရစ္သူက ရစ္။ ဝက္အူဖံုးက်ပ္သူက က်ပ္။ ေနာက္တစုက ဘန္ပါကို တပ္ေန။ ဘီးေခြကို ေဆးမႈတ္သူက မႈတ္။ စက္ယႏၲရားႀကီးက အလ်င္အျမန္ေရြ႔လ်ားေနတယ္။ စကၠန္႔ေလးဆယ္သာ အခ်ိန္ရတယ္။ စကားေျပာဖို႔ အခ်ိန္မရွိ။ ေမာ္ေတာ္ကားတပ္ဆင္ေရးဌာနက ပီယာစံဒင္အပါအဝင္ အက်ဥ္းသား ၂၅ဝဝဝ ကို ပူးတြဲခ်ည္ေႏွာင္ထားတဲ့ ကြန္ေဗယာခါးပတ္ႀကိဳးက သာမန္သံမဏိႀကိဳးတေခ်ာင္းပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဒီသံမဏိႀကိဳးဟာ စက္မႈသိပၸံရဲ့ အံ့ဖြယ္သရဲလူ႔အသိဉာဏ္ရဲ့ ေအာင္ျမင္မႈ အျမတ္ေငြေတြရဲ့ရလဒ္ မဟုတ္ေပေလာ။ အရင္းရွင္ကုန္ထုတ္စနစ္မွာ ေရာင္းကုန္ထုတ္လုပ္ျခင္းကို လူေတြရဲ့လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းဖို႔ အရင္းရွင္ႀကီးမ်ားက ေစတနာ သဒၶါတရားထက္သန္စြာနဲ႔ လုပ္ေနျခင္းမဟုတ္။ အလုပ္သမား လူတန္းစားရဲ့ လုပ္အားစြမ္းပကား ကို ေရာင္းကုန္ပစၥည္းလို ဝယ္ယူစားသံုးၿပီး "အစြန္းထြက္တန္ဖိုး" ညွစ္ထုတ္ယူဖို႔ျဖစ္တယ္။

တရက္တာ အလုပ္သမားတေယာက္ရဲ့ လုပ္အား စြမ္းပကားတန္ဖိုးကို (၄)နာရီလုပ္အားၾကာခ်ိန္နဲ႔ ေပးဝယ္ထားတယ္ဆိုရင္ တေန႔ဆယ္နာရီ ခိုင္းေစတဲ့အခါ ၁၅ဝ% ႏႈန္း အစြန္းထြက္တန္ဖိုး ထုတ္ယူလို႔ရတယ္။ အလုပ္သမားလူတန္းစားက အသိစိတ္ႏိႈးၾကားလာၿပီး အလုပ္ခ်ိန္ေလ်ွာ့ ခ်ေရး တိုက္ပြဲေတြဆင္ႏႊဲလာၾကတယ္။ အဲဒီအခါ တေန႔ရွစ္နာရီကို အရင္းရွင္ဘက္က မတတ္သာတဲ့အဆံုးလိုက္ေလ်ာလိုက္ရၿပီ။ မတတ္သာလို႔ လိုက္ေလ်ာလိုက္ရေပမယ့္ နဂိုရည္ရြယ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ အစြန္းထြက္တန္ဖိုး မ်ားႏိုင္သမ်ွ မ်ားေရးကို ဘယ္မွာ အေလ်ွာ့ေပးခ်င္ပါ့ မလဲ။ တေန႔ကို ၈ နာရီပဲခိုင္းရရင္ ၁ဝဝ%ပဲ အစြန္းထြက္တန္ဖိုး ထုတ္ယူလို႔ရေသးတယ္။ အရင္လို ၁၅ဝ% ရေအာင္ အလုပ္ခ်ိန္ တိုးလို႔လည္း မျဖစ္။ အဲဒီေတာ့ အရင္က ဆယ္နာရီအတြင္းစားသံုးတဲ့လုပ္အားစြမ္းပကားကို အခု ရွစ္နာရီနဲ႔ စားသံုးႏိုင္ေအာင္ လုပ္ေတာ့တယ္။
တနည္းဆိုရရင္ အရင္က ဆယ္နာရီမွာ အလုပ္သမားတေယာက္က ေရာင္းကုန္ အခုတရာထုတ္ႏိုင္ရင္ အခု ရွစ္နာရီနဲ႔ အခုတရာရေအာင္ ထုတ္ခိုင္းတယ္။ ဒီသေဘာကို intensification of labor လို႔ မာ့ခ္စ္က ေျပာတယ္။ စာဆန္ဆန္ေျပာရရင္ "လုပ္အားျပင္းအားကို ဆတိုးျခင္းဆိုတာ အခ်ိန္တခုအတြင္း လုပ္အားကိုအတိုးခ်စားသံုးျခင္း" ပဲ။ အလုပ္ခ်ိန္ကေတာ့ ရွစ္နာရီခ်င္းအတူတူပဲ။ ထြက္တဲ့ထုတ္ကုန္က ဆယ္နာရီစာနဲ႔ ညီမ်ွသြားတဲ့အတြက္ အရင္းရွင္အတြက္ နဂိုတေန႔အလုပ္ခ်ိန္ ဆယ္နာရီတုန္းကလိုပဲ ၁၅ဝ% ေသာ အစြန္းထြက္တန္ဖိုးကို ရရွိေစတယ္။ အလုပ္သမားအတြက္ေတာ့ ဆယ္နာရီကေန ရွစ္နာရီအျဖစ္ အလုပ္ခ်ိန္ေလ်ာ့ပါးသြားျခင္းဟာ အမည္ခံသာျဖစ္သြားတယ္။ ထူးၿပီး သက္သာမသြားတဲ့အျပင္ ဆယ္နာရီလုပ္ေနရတဲ့အလုပ္ ကို ရွစ္နာရီနဲ႔အၿပီးလုပ္လိုက္ရလို႔ ပိုၿပီးႏြမ္းနယ္တာပဲ အဖတ္တင္တယ္။ အရင္းရွင္စနစ္ေဘာင္အတြင္းထဲကေန အလုပ္သမားအခြင့္အေရးရႈေထာင့္အရ အလုပ္သမားေတြကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္မယ္ယူဆတာဟာ ဒီသေဘာေတြကို နားမလည္လို႔သာျဖစ္တယ္။ အခုေျပာတဲ့ "intensification of labor" နည္းကို ကြန္ေဗယာခါးပတ္ႀကိဳးကတဆင့္ အသံုးခ်ႏိုင္တယ္။ တပတ္ကို စကၠန္႔ (၄ဝ)ႏႈန္းနဲ႔လည္ေနတဲ့ႀကိဳးကို စကၠန္႔(၃ဝ)အျဖစ္ ျမန္ႏႈန္းျမွင့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ တူညီတဲ့အလုပ္ခ်ိန္ အတြင္းမွာပဲ လုပ္အားစြမ္းပကားကို ဆပြားစားသံုးႏိုင္လို႔ ထုတ္ကုန္ပိုထြက္လာမယ္။ အစြန္းထြက္တန္ဖိုးပိုမ်ားလာတယ္။

"သူသည္ ဝက္အူဖံုးတခုကိုယူၿပီး ဝက္အူအသစ္တခုကို က်ပ္ရဦးမည္။ လက္ယာရစ္ၿပီး အထက္ကိုလွန္။ ေနာက္တခါ ျပန္က်ပ္။ သည္လိုျဖင့္ ညတိုင္း အႀကိမ္ရာေပါင္းမ်ားစြာ အႀကိမ္ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာလုပ္ရသည္မွာ တေန႔လ်ွင္ ၈နာရီလံုးလံုး သည္အလုပ္ကိုပဲ လုပ္ေနရသည္။ သည္လိုႏွင့္ တသက္လံုးလုပ္သြားရသည္။ သူ႔ဘဝတေလ်ွာက္လံုးတြင္ သူလုပ္သည့္အလုပ္သည္ ထိုအလုပ္တခုတည္းသာ"။

"သူ၏ေခါင္းသည္ ညာဘက္သို႔ေစာင္းေနက်။ သူသည္ ဝဲဘက္ကို ဘယ္ေတာ့မွ လွည့္မၾကည့္။ သူသည္ လူသားမဟုတ္ေတာ့။ ေမာ္ေတာ္ကား၏ ဘီးတဘီးသာျဖစ္သည္။"
အီလ်ာအာရင္ဘတ္က ကြန္ေဗယာခါးပတ္ႀကိဳးမ်ားအခန္းကေန အရင္းရွင္စနစ္ရဲ့သားေကာင္ အလုပ္သမားလူတန္းစားရဲ့ဘဝကို အဲ့လို ေရးဖြဲ႔ျပတယ္။ မာ့ခ္စ္က အရင္းက်မ္းထဲမွာ ဒီလိုေရးခဲ့တာကို အမွတ္ရမိတယ္။
"The lifetime of an instrument of labour, therefore, is spent in the repetition of a greater or less number of similar operations. Its life may be compared with that of a human being. Every day brings a man 24 hours nearer to his grave: but how many days he has still to travel on that road, no man can tell accurately by merely looking at him." [အရင္းက်မ္း- အတြဲ-၁- စာ ၁၄၄]
ကုန္ထုတ္ကိရိယာတခုရဲ့သက္တမ္းဟာ အနည္းနဲ႔အမ်ား ဆင္တူတဲ့လုပ္ငန္းေတြမွာ ထပ္တလဲလဲလည္ပတ္သံုးစြဲခံရရင္း ကုန္ဆံုးသြားတယ္။ ကုန္ထုတ္ကိရိယာရဲ့ဘဝကို အလုပ္သမားရဲ့ဘဝနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ႏိုင္တယ္။ တေန႔တာဟာ အလုပ္သမားကို သခ်ၤိဳင္းဆီ (၂၄)နာရီ ပိုနီးသြားေစတယ္။ အလုပ္သမားကို အေပၚယံေလးၾကည့္ၿပီး သခ်ၤိဳင္းဆီသြားရာလမ္းေပၚ ဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာ ခရီးႏွင္ရဦးမလဲဆိုတာ ဘယ္သူ အတိအက် ေျပာႏိုင္မလဲတဲ့။ အလုပ္သမားဟာလည္း လုပ္ရိုးလုပ္စဥ္ အလုပ္ေတြကိုသာ ထပ္တလဲလဲလုပ္ရင္း ေသမင္းနဲ႔နီးသထက္နီးေနရတဲ့ ဘဝကို မာ့ခ္စ္က ေရးျပသြားတာပါ။ ဒီသေဘာကိုပဲ ကြန္ေဗယာခါးပတ္ႀကိဳးနဲ႔ခ်ည္ေႏွာင္ခံထားရတဲ့ ေမာ္ေတာ္ကား တပ္ဆင္ေရး အလုပ္သမားေတြဘဝကို အာရင္ဘတ္က ေရးျပသြားျခင္းျဖစ္တယ္။
ေမာ္ေတာ္ကားပဲထုတ္ထုတ္ ဘာပဲထုတ္ထုတ္ ကုန္ထုတ္လုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အေျခခံ(၂)ခ်က္ လိုတယ္။ တခ်က္က လူ႔လုပ္အားစြမ္းပကား။ ေနာက္တခ်က္က ကုန္ထုတ္အရင္းအႏွီး။ ကုန္ထုတ္အရင္းအႏွီးမွာ စက္ပစၥည္းလို ကုန္ထုတ္ကိရိယာေတြပါသလို သံလို ရာဘာလို ကုန္ၾကမ္းေတြလည္းပါတယ္။ ေက်ာက္မီးေသြးလို "အကူပစၥည္း" ေတြလည္းပါတယ္။ ဒီအေျခခံ (၂)ခ်က္ျပည့္ပါမွ ကုန္ထုတ္လို႔ရတယ္။ 

(၂ဝ)ရာစုဆန္းကာစက ျပင္သစ္ျပည္ ေမာ္ေတာ္ကားထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း ရဲ့ အရင္းရွင္ႀကီး မြန္စီယာစစ္ထရြန္ ဆိုတာ ရွိခဲ့တယ္။
"သံက ေစ်းႀကီးသည္ ေက်ာက္မီးေသြးက ေစ်းႀကီးသည္ သုတ္ေဆးက ေစ်းႀကီးသည္။ ထြက္ေငြစာရင္းစာမ်က္ႏွာတြင္ သူေဌးႀကီးစစ္ထရြန္ စိတ္ဝင္စားသည့္ေနရာတခုကို သြားေတြ႔သည္။ သူသည္ ဆိုခဲ့သည့္ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ားကို ေလ်ွာ့မပစ္ႏိုင္။ သို႔ရာတြင္ သူေလ်ွာ့ႏိုင္သည့္ အရာတခုေတာ့ရွိသည္ ယင္းမွာ အလုပ္သမားခ။ ၁၉၁၉ခုႏွစ္က လြန္ခဲ့ၿပီ။ အလုပ္သမားေကာ္မတီမ်ားကိုဖ်က္သိမ္းခဲ့ၿပီ။ သပိတ္မ်ား ၿပိဳကြဲ သြားခဲ့ၾကၿပီ"

(၃)တာယာမ်ား။ ေမာ္ေတာ္ကားတစီးမွာ တာယာမရွိဘဲ ဘယ္လိုေျပးႏိုင္ပါ့မလဲ။ ရာဘာမရွိဘဲ တာယာကို ဘယ္လိုထုတ္ႏိုင္ပါ့မလဲ။ ျပင္သစ္ အဂၤလန္ ဒတ္ခ်္ အေမရိကန္တို႔မွာ ေမာ္ေတာ္ကားစက္ရံုႀကီးေတြရွိေပမယ့္ ရာဘာပင္ေတြမရွိ။ ရာဘာျဖစ္ထြန္းႏိုင္တဲ့ရာသီဥတုမရွိတဲ့ ႏိုင္ငံ ေတြ။ အေပြးအေခါက္ ျဖဴတူတူျပာတာတာနဲ႔ ေဟဗီယာအမည္ရွိ အဲဒီသစ္ပင္ေတြဟာ ဘရာဇီးမွာေပါက္တယ္။ သီဟိုဠ္က်ြန္း မေလးက်ြန္း ဂ်ာဗားက်ြန္းနဲ႔ အင္ဒိုခ်ိဳင္းနားက်ြန္းဆြယ္ေတြမွာ ျဖစ္ထြန္းတယ္။ လူျဖဴေတြအတြက္ အျမတ္ေငြေတြယူလာေပးတဲ့ ေဟဗီယာအပင္က လူဝါေတြအတြက္ ေသျခင္းကိုယူလာေပးတယ္။ အရင္းရွင္စနစ္ဟာ အျမင့္ဆံုးအဆင့္ "imperialism" ေရာက္သြားတဲ့အခါ ကုန္ၾကမ္းရင္းျမစ္ ေတြကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္လာတယ္။ ဒီလို ကုန္ၾကမ္းရင္းျမစ္ေတြကို သူ႔ထက္ငါဦးေအာင္ ေမာင္ပိုင္စီးႏိုင္ဖို႔ အရင္းရွင္ နယ္ခ်ဲ႔ႏိုင္ငံႀကီးေတြ လုယက္ၾကပံုကို "တာယာမ်ား"အခန္းမွာ ရင္တနင့္နင့္နဲ႔ ဖတ္ရတယ္။
လန္ဒန္က လက္ဝါး ႀကီးအုပ္အရင္းရွင္ႀကီးေဒးဗစ္ဟာ ပီနန္က်ြန္းေပၚလာေရာက္ၿပီး ဧက ၂၅ဝဝ က်ယ္တဲ့ ရာဘာၿခံႀကီးတၿခံစိုက္တယ္။ ကူလီေပါင္း ၁ဝဝဝရွိတယ္။ အရက္ႀကိဳက္တတ္တဲ့ ရာဘာၿခံရွင္ႀကီးေဒးဗစ္မွာ အရက္စံုစပ္နည္း စာအုပ္ထူထူႀကီးတအုပ္လည္း ရွိေသးတယ္။
"သူသည္ ကူလီအလုပ္သမားမ်ားကို တေန႔လ်ွင္ ျပားေလးဆယ္ေပးသည္။ သူ႔အရက္စံု တစ္ခြက္သည္ ထိုထက္မ်ားစြာ အဖိုးတန္သည္။ တျပားမွ ပိုမေပးဘူးကြ ဟု မူးမူးႏွင့္ေအာ္တတ္ေသးသည္။

ေဒၚလာေတြသီးေပးသည့္သစ္ပင္မ်ားက သူ႔ကိုပူးခ်ည္ထားသည္။ သူသည္ အလုပ္သမားေကာင္ေလးကို ၾကာပြတ္ႏွင့္ရိုက္ၿပီး ေရာ္ဘာေခါက္ ကိုေတာ့ တယုတယပြတ္သပ္တတ္သည္။ ထို႔ေနာက္ ေျမေတြကို ထပ္၍ဝယ္သည္။ ကူလီအလုပ္သမားေတြ ထပ္၍ထပ္၍ငွားသည္။ သူသည္ သူ႔ကိုယ္သူ မွန္ထဲျပန္မၾကည့္ရဲ။ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာေျမဧက၏ အရွင္သခင္သည္ ရွင္လ်က္ႏွင့္ ေသေနေလၿပီ။ သူသည္လည္း သူ႔ကူလီ အလုပ္သမားမ်ားလို ရွင္လ်က္ႏွင့္ေသေနေလၿပီ။ အေစးျခစ္ထားသျဖင့္ ခန္းေျခာက္သြားေသာသူ႔အပင္မ်ားလိုပင္ သူသည္လည္း ေသေနၿပီ။"
မာ့ခ္စ္ ေျပာတဲ့ alienation ကို ထင္ဟပ္လိုက္တဲ့ အာရင္ဘတ္ရဲ့အဖြဲ႔အႏြဲ႔လို႔ ယူဆမိတယ္။ alienation ဟာ ကူလီေတြမွာပဲ ျဖစ္ေနတာမဟုတ္ ဂုတ္ေသြးစုပ္ေနတဲ့ အရင္းရွင္ေျမရွင္ႀကီး ေဒးဗစ္လည္း alienation ျဖစ္ေနတာပဲလို႔ ေျပာလိုက္သလို။ အရင္းဟာ self-expansion ျဖစ္တယ္ ဆိုတဲ့သေဘာကိုလည္း မေျပာပဲ ျမင္လာေအာင္ေရးျပသြားခဲ့တယ္။

ေရာ္ဘာေစ်းေတြထိုးက်သြားေတာ့ ေနမဝင္အင္ပါယာစက္ႀကီးကိုေမာင္းေနရတဲ့ ခ်ာခ်ီ ပ်ားတုပ္သြားပံုကို --"ေရာ္ဘာကို ကယ္တင္ရလိမ့္မယ္ အင္ပါယာႀကီးရဲ့အင္အားဟာ ေရာ္ဘာေပၚမွာ တည္ေနတယ္"ဟု နန္းရင္းဝန္ခ်ဳပ္ခ်ာခ်ီက ဆာဂ်ြန္စတီဗင္ဆင္ကို ေျပာသည္။
ဒီလို အစိုးရက ၾကားဝင္ေဆာင္ရြက္တာဟာ ပုဂၢလိကက႑မွာ အစိုးရဝင္မပါရဆိုတဲ့ လစ္ဘရယ္နဲ႔ လိုက္ေဆးဖဲအယူအဆသမားေတြရဲ့မူကို ခ်ိဳးေဖာက္ေနတယ္ မဟုတ္ပါလား။ "ဒါက ေဘာ္လ္ရွီဗစ္ဝါဒနဲ႔ ဘာထူးေသးလဲဗ် ပုဂၢလိကကုမၸဏီေတြရဲ့ကိစၥမွာ အစိုးရၾကားဝင္စြက္တာေပါ့ က်ြန္ေတာ့္မူနဲ႔ဆန္႔က်င္တယ္ဟု အမတ္တစ္ေယာက္က ညည္းသည္။ ဂုဏ္ျပဳအပ္ေသာအမတ္မင္းသည္ သူတို႔၏မူကို ထိန္းမည္ေလာ။ ေရာ္ဘာၿခံမ်ားကို ကယ္တင္မည္ေလာ။ ဂုဏ္ျပဳအပ္ေသာအမတ္မင္းသည္ လူျမင္ေကာင္းေအာင္ သက္ျပင္းခ်လိုက္ကာ မူအတြက္ မဲေပးျခင္း မျပဳေတာ့။"
အာရင္ဘတ္ဟာ အရင္းရွင္စနစ္ကို တနည္းမဟုတ္တနည္း ကာကြယ္ေပးတဲ့လစ္ဘရယ္ေတြ လစ္ဘာေတးရီးယန္းေတြရဲ့ ေၾကာင္သူေတာ္ ဆန္မႈကို ျမင္လာေအာင္ ေၾကာင္သူေတာ္ေတြလို႔ မေျပာပဲ အထက္ပါအတိုင္း ေရးျပသြားတယ္။ ေစ်းကြက္မွာ အရင္းရွင္ေတြ ထင္ရာလုပ္လို႔ ရေနခ်ိန္ေတာ့ အစိုးရၾကားဝင္ျခင္းဟာ လြတ္လပ္ခြင့္ကိုထိပါးတယ္ ေျပာခဲ့သူေတြ minimum state ဟစ္ေၾကြးခဲ့သူေတြဟာ "အၾကပ္အတည္း ကာလ" ေရာက္တဲ့အခါ လူထုဘ႑ာသံုးၿပီး အစိုးရကိုၾကားဝင္ခိုင္းေတာ့တာပဲ။ သူတို႔ရဲ့ မူေတြဟာ အဲဒီအခ်ိန္ အေငြ႔ပ်ံသြားရတာပဲ။ ၁၉၃ဝ ကမၻာ့စီးပြားပ်က္ကပ္ "Great depression" ကို ၾကည့္မလား | ေလာေလာလတ္လတ္ ၂ဝဝ၈ Great Recession" ကို ၾကည့္မလား။ အႏွီ ပုဂၢိဳလ္တို႔ရဲ့ စီးပြားေရးလြတ္လပ္ခြင့္မူႀကီးဟာ ေလထဲမွာပဲ အေငြ႔ပ်ံသြားခဲ့တာ ေတြ႔ရမယ္။

ေရာ္ဘာထြက္တဲ့ မေလးက်ြန္းဆြယ္ႀကီးကို ကိုလိုနီလက္ေအာက္ခံအျဖစ္သိမ္းပိုက္ၿပီး ရာဘာေတြထုတ္ယူေနတဲ့ အဂၤလန္က ေရာ္ဘာ ေစ်းကြက္ကိုထိန္းခ်ဳပ္လိုက္ႏိုင္တယ္။ ကမၻာ့ေမာ္ေတာ္ကားေစ်းကြက္ကို အပိုင္စီးထားတဲ့အေမရိကမွာ ေရာ္ဘာစိုက္ပ်ိဳးလို႔မရ။ "ထိုအပင္မ်ိဳး သည္ အီေကြတာအပူပိုင္းဇုန္ အျပင္ဘက္တြင္ ေပါက္ႏိုင္ျခင္းမရွိ။ တနည္းဆိုရလ်ွင္ အီေကြတာ၏ေျမာက္ဘက္ႏွင့္ ေတာင္ဘက္ ဆယ္ဒီဂရီ အတြင္းမွာသာ ေပါက္ႏိုင္သည္" လို႔ အေမရိကန္သမၼတ မစၥတာဟူးဗား (အက္ဘရာဟန္ လင္းခဲင္)ကို ရုကၡေဗဒပညာရွင္ေတြက အစီရင္ ခံၾကတယ္။ 

အေမရိကန္အရင္းရွင္ႀကီးေတြ အပူတျပင္းလိုခ်င္ေနတဲ့ေရာ္ဘာကို ခ်ာခ်ီတို႔အစိုးရက ေစ်းကိုင္ေရာင္းတယ္။ ဒီေတာ့ အေမရိကန္ ကိုယ္တိုင္ ေရာ္ဘာထုတ္ႏိုင္ဖို႔ သမၼတဟူးဗားႀကိဳးစားရရွာတယ္။ ရုကၡေဗဒပါရဂူေတြ မေျဖရွင္းႏိုင္တဲ့ျပႆနာကို ေရတပ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေတြနဲ႔ ရွင္းရေတာ့တယ္။
"ဤတြင္ ေသးငယ္သည့္ အလယ္ပိုင္းအေမရိကတိုက္ႏိုင္ငံငယ္ကေလးမ်ားကိုသိမ္းပိုက္ရန္ လိုလာခဲ့ၿပီး ထိုေနရာတြင္ ေရာ္ဘာၿခံမ်ား စိုက္ပ်ိဳး ရန္လိုလာသည္"။ လက္ဝါးႀကီးအုပ္အရင္းရွင္စနစ္ျဖစ္လာတဲ့အခါ ကုန္ၾကမ္းရင္းျမစ္ကိုသိမ္းပိုက္ဖို႔ နယ္ခ်ဲ႔က်ဴးေက်ာ္ရျခင္းျပဳလုပ္ရပံုကို အာရင္ဘတ္က သမိုင္းအခ်က္အေျခခံၿပီး ဝတၳဳကေနေရးျပသြားျခင္းျဖစ္တယ္။ ေရာ္ဘာစိုက္လို႔ျဖစ္ထြန္းတဲ့ အလယ္ပိုင္းအေမရိကတိုက္ ႏိုင္ငံငယ္ကေလးေတြကို နယ္ခ်ဲ႔သိမ္းလိုက္ရင္ေတာင္ ေရာ္ဘာထုတ္ႏိုင္ဖို႔ ရွစ္ႏွစ္ေစာင့္ရမယ္။ အေမရိကန္အရင္းရွင္ေတြက ရွစ္ႏွစ္မေျပာနဲ႔ တမိနစ္ေတာင္မေစာင့္ခ်င္။ ဒါကို ေျဖရွင္းဖို႔က မခက္ပါဘူး။
 
"လိုက္ေဘးရီးယားျပည္ ဆိုပါေတာ့ သူ႔ကိုေငြ ေခ်းလိုက္ပါ။ ထို႔ေနာက္ ေျမကိုဝယ္ပါ တိုင္းျပည္ကိုဝယ္ပါ ထို႔ေနာက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္တခုကို ပို႔လိုက္ပါ။ ……
ဖိလစ္ပိုင္တြင္ေတာ့ နည္းနည္းအခက္အခဲရွိႏိုင္သည္။ အထူးသျဖင့္ ေျမဝယ္ဖို႔ကိစၥႏွင့္ တရုတ္ကူလီငွားဖို႔ကိစၥတြင္ အခက္ေတြ႔ႏိုင္သည္။ ထိုအရာမ်ားကို တားျမစ္ပိတ္ပင္ထားသည့္ဥပေဒေတြ ရွိေနသည္။ သည္ေတာ့ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ လြယ္ပါသည္။ ဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္ရံု ေပါ့။ ဖိလစ္ပိုင္ျပည္ကို အေမရိကန္က လြတ္လပ္ေရးေပးမည္ဟု ကတိေပးလိုက္ရံုေပါ့"

တိုင္းျပည္ငယ္ေလးေတြကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္အရင္းရွင္အဖြဲ႔ေတြက ေငြေခ်းတယ္ဆိုတာ ဘာအတြက္လဲ။ စပိန္လက္ေအာက္က ဖိလစ္ပိုင္ကို ကယ္တင္ရွင္ႀကီးဝင္လုပ္တဲ့ အေမရိကန္ရဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္က ဘာလဲ။ ဥပေဒေတြဆိုတာ အုပ္စိုးေနတဲ့လူတန္းစားအက်ိဳးစီးပြားကိုကာကြယ္ဖို႔ ဟန္႔တားေနရင္ လြယ္လြယ္ေလး ဖ်က္ပစ္လိုက္ရံုပဲ။ ဥပေဒစိုးမိုးမႈနဲ႔ လူတိုင္းအက်ိဳးစီးပြားကာကြယ္ႏိုင္မယ္ထင္ေနတာ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကရက္ ဆိုသူေတြရဲ့ ထင္ေယာင္မွားမႈပဲ။ ဒါေတြကို အာရင္ဘတ္က တိုက္ရိုက္မေျပာေပမယ့္ ျမင္လာရတယ္။
အခုေလာက္ဆိုရင္ကို စာအေတာ္ရွည္ေနၿပီမို႔ က်န္တဲ့အခန္းေတြကို ေကာက္ႏႈတ္မကိုးကားေတာ့ပါဘူး။ ဆရာျမ ဘာသာျပန္ထားတဲ့ ေမာ္ေတာ္ကားတစ္စင္း၏အတၳဳပၸတၱိကိုဖတ္ၾကည့္ရင္ 

ကမၻာ့အရင္းရွင္နယ္ခ်ဲ႔စနစ္ကို ျမင္လာမယ္လို႔ ေမ်ွာ္လင့္ပါတယ္။ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း ဂ်င္းေတြကိုလည္း ဆန္းစစ္ေခ်ဖ်က္လာႏိုင္လိမ့္မယ္။ စစ္တပ္နဲ႔ ေရႊဝတ္မံႈလို ပုဂၢလိကအရင္းရွင္ကုမၸဏီေတြ ရွမ္းျပည္နယ္က ေျမယာေတြ သိမ္းၿပီး ေရာ္ဘာေတြထုတ္ယူေနတာကို အရင္းရွင္နယ္ခ်ဲ႔စီမံကိန္းရဲ့ အစိတ္အပိုင္းအျဖစ္ ခ်ိတ္ဆက္သံုးသပ္ၾကည့္ဖို႔ လိုမယ္ထင္ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ပါတယ္။
ေဆြသက္ေဇာ္
ယူတာက https://www.facebook.com/search/top/?q=the%20communist&epa=SEARCH_BOX

0 comments:

Post a Comment