“အခါအမ်ိဳးသားျပည္သူမ်ား -ဝအမ်ိဳးသားျပည္သူမ်ားရဲ႔သမိုင္းဆိုင္ရာေတာ္လွန္ေရးရုပ္ပံုလႊာ”
(အပိုင္း-၁)
(ျပည္သူ႔အာဏာဂ်ာနယ္)
သမိုင္းဆိုတာလူတစံုတဦးရဲ့ စိတ္ဆႏၵနဲ႔မဆိုင္သလို
လူတဦးအေၾကာင္းေရးဖြဲ႔တဲ့ မွတ္တမ္းလည္းမဟုတ္ပါဘူး။ သူ႔ဥပေဒသတရားနဲ႔သူ ျဖစ္တည္ပါတယ္။
အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္၊ အနာဂါတ္။ အတိတ္ကဘိုးေဘးဘီဘင္မ်ားျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့
အေၾကင္းခ်င္းရာမ်ားကို ပစၥဳပၸဳန္ကာလမွာ ေျမအိုးပဲ့၊ ေဆးတံပဲ့၊ ေပတိုေပစ၊
သခၤ်ိဳင္းဂူစတာေတြကေန တူးဆြေမႊေႏွာက္ကာ ေႏွာင္းလူမ်ားက မွတ္တမ္းျပဳၾကတယ္။
သေဘာတရားဆရာတို႔က သေဘာတရားဖြင့္ဆိုၾကတယ္။
သမိုင္းဆရာတို႔က သမိုင္းစာအုပ္ ျပဳစုၾကတယ္။ ထင္ေၾကးအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ သံုးသပ္ခ်က္ အဖံုဖံု၊
ေရွးလူမ်ားရဲ့အျဖစ္အပ်က္ကို ေႏွာင္းလူတို႔က သမိုင္းတင္တဲ့အလုပ္ကို မုခ်ျပဳလုပ္ၾကရမွာပါပဲ။
ပေဒသရာဇ္ေခတ္ကာလက ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႔နဲ႔ နန္းလုနန္းတက္ျခင္းဆိုင္ရာ
ရာဇဝံသတို႔ကို သမိုင္းအျဖစ္ ပေဒသရာဇ္သမိုင္းဆရာတို႔က ျပဳစုခဲ့ၾကတယ္။ အရင္းရွင္ေခတ္မွာလည္း
အရင္းရွင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဘက္က ခုခံကာကြယ္ထိမ္းသိမ္းတဲ့ အျမင္သေဘာတရားမ်ားနွင့္ သမိုင္းကိုမွတ္တမ္းတင္ၾကသလို
အရင္းရွင္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ ့ ပုတ္သိုးေဆြးေျမ့မွဳ၊ ပ်က္စီးယိုယြင္းမႈ၊
နိဂံုးခ်ဳပ္မႈ၊၊ ဆိုရွယ္လစ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္း သစ္လြင္ႏုပ်ိဳမႈ၊
အနာဂတ္ကိုစိုးပိုင္မႈတို႔ဘက္က ၾကည့္ျမင္တဲ့ အျမင္သေဘာတရားမ်ားႏွင့္
သမိုင္းကိုမွတ္တမ္းတင္ၾကတယ္။
ရႈပ္ေထြးေပြလီတဲ့ အျမင္သေဘာတရားမ်ားနဲ႔
ျငင္းခံုေဆြးေႏြးမွဳမ်ားအပါအဝင္ ပဋိပကၡမ်ား၊ တိုက္ပြဲမ်ားဟာလည္း အရင္းစစ္လိုက္ရင္
သမိုင္း ပါပဲ။ သမိုင္းရထားဘီးဟာသူ႔ဥပေဒသနဲ႔့သူ၊ သူ႔သေဘာသူေဆာင္ကာ လည္ပတ္လ်ွက္ပါပဲ။
ေခတ္လူတို႔က ေခတ္ျပိဳင္သမိုင္းတရပ္ကို ေရးထိုး ေနၾကဆဲ၊ ျပည္သူလူထုက သမိုင္းကိုဖန္တီးေနၾကဆဲ။
ဗမာျပည္ဟာ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရးမ်ား
တေျပးညီစြာ ျဖစ္ေပၚတိုးပြားျခင္းမရွိတဲ့ႏိုင္ငံ တႏိုင္ငံျဖစ္တယ္။ ေခတ္ေနာက္က်တဲ့၊ ဆင္းရဲမြဲေတတဲ့၊
စက္မႈမထြန္းကားတဲ့ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရးႏိုင္ငံတနိ္ုင္ငံ ျဖစ္တယ္။ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးနဲ႔
သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးဘက္မွာ ခက္ခဲလွတဲ့ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံလည္း ျဖစ္တယ္။
ဗမာျပည္အမ်ိဳးသားေပါင္းစံုျပည္သူမ်ားရဲ႔ သမိုင္းအဆင့္ေနရာနဲ႔
လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္ေပၚတိုးပြားမႈျဖစ္စဥ္္မ်ားဟာ ရႈပ္ေထြးလွပါတယ္။ စစ္အစိုးရရဲ ့ေဖာက္ျပန္တဲ့
ဖိႏွိပ္ေသြးစုပ္မွုေပၚလစီအရပ္ရပ္ေအာက္မွာ ဗမာျပည္လြတ္ေျမာက္ေဒသမွ ျပည္သူမ်ားရဲ အတိတ္သမိုင္းကို
လက္လွမ္းမီွသ၍ တူးဆြေဖာ္ထုတ္ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ သမိုင္းက႑တရပ္ကို ျဖည့္ဆည္းၾကည့္ဖို႔ပဲျဖစ္တယ္။
အီလက္ထေရာနစ္၊ ကြန္ျပဴတာ၊ ရုပ္ျမင္သံၾကားနဲ႔ ဒံုးခြင္္းဒံုးမ်ား ေပၚထြန္းေနတဲ့ေခတ္မွာ
ဗိုလ္ေအာင္ဆန္းရုပ္ပံုပါရွိတဲ့ စစ္အစိုးရထုတ္ေဝတဲ့ေငြစကၠဴမ်ားထက္ ၿဗိတိသ်ွ အင္ပါယာေဟာင္းရဲ့အရွင္
အက္ဒဝပ္ေခါင္း၊ ေဂ်ာ့ေခါင္း၊ ဝိတိုရိယဘုရင္မႀကီးရုပ္ပံုပါရွိတဲ့ ေငြဒဂၤါးျပားနဲ႔ေၾကးျပားမ်ားကို
ေငြေၾကးအျဖစ္ ပိုမိုယံုၾကည္ကိုးစားစြာသံုးစြဲေနၾကတဲ့ ဗမာျပည္အေရွ့ေျမာက္နဲ ့အေရွ့ပိုင္းနယ္စပ္ေဒသရွိျပည္သူမ်ားရဲ့
အနီးေခတ္အတိတ္သမိုင္းကို ၾကည္ၾကပါစို ့၊
အခါေဒသ
ဗမာ၊တရုတ္၊ ေလာနယ္စပ္၊မဲေခါင္ျမစ္အေနာက္ဘက္ျခမ္း၊
မဲေခါင္ျမစ္နဲ႔နမ့္ေလြေခ်ာင္းအၾကား ေတာင္တန္းေဒသမ်ားမွာ အခါအမ်ိဳးသား အမ်ားစုႀကီး မွီတင္းေနထိုင္ၾကပါတယ္။
တရုတ္လို အိုက္နီလို႔ေခၚတဲ့အခါအမ်ိဳးသားမ်ားဟာ ဗမာျပည္ဘက္မွာ အမ်ားစုျဖစ္ၿပီးတရုတ္ျပည္၊
ေလာျပည္နဲ႔ ထိုင္္းျပည္တို႔ဘက္မွာလည္း အေတာ္ေလးရွိတယ္။ အခါအျပင္ ဂံုရွမ္း၊ လားဟူ၊
လြယ္၊ ပေလာင္၊ အေခးတရုတ္ အခါစတဲ့ လူမ်ိဳး မ်ားလည္းရွိၾကတယ္။
အတိတ္ကာလက ဒီေဒသမွာ လက္နက္ကိုင္တပ္ေပါင္းစံုတို႔
သူတလူငါတမင္း ၾကီးစိုးမင္းမူခဲ့ၾကတယ္။ ၁၉၃ဝ လြန္ႏွစ္မ်ားက အဂၤလိပ္တပ္ ေရာက္ဖူးတယ္။
ဒီ့ေနာက္ ဂ်ပန္တပ္၊ ေလာတပ္၊ ထိုင္းတပ္မ်ားလည္း လာဖူးတယ္။ ၁၉၆ဝ ခုႏွစ္မ်ားမွာေတာ့
စစ္အစိုးရေၾကးစားတပ္၊ ကာကြယ္ေရးတပ္၊ ကူမင္တန္တပ္နဲ႔ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္မ်ားျပားတဲ့
ပေဒသရာဇ္ေတာခိုတပ္ေပါင္းစံုတို႔ ဗိုလ္က်ၾကီးစိုးရာေဒသ ျဖစ္ခဲ့ ပါတယ္။
ေက်ာက္ဦးဂ်န္းတပ္၊ အေပါင္တဲ့တပ္၊ အကယ္ေရာင္တပ္၊ ေယာ့ပါးဆပ္ေၾကာင္တပ္၊အိုက္ဝန္က်န္းတပ္၊
အမိုက္ပန္းတပ္ စသျဖင့္ ေဖာက္ျပန္ေရး လက္နက္ကိုင္တပ္ေတြလည္း မ်ားျပားလွတယ္။
ကူမင္တန္တပ္ေတြက မုန္စာ၊ အဂ်ာဝလဲ၊ လိုေလာင္း၊ ဘူးဝ စတဲ့ ရြာမ်ားမွာ စခန္းခ်ထားတယ္။
မုန္စာမွာ ကူမင္တန္ရံုးစိုက္ထားျပီး အဂ်ာဝလဲရြာမွာ ကူမင္တန္တပ္မဟာမွဴး
လီကိုစုန္းေနထိုင္တယ္။ မန္ကန္းရြာမွာ စစ္အစိုးရေၾကးစားတပ္နဲ႔ ကူမင္တန္
တလွည့္စီေနထို္င္တယ္။ မန္ကန္း(ပန္ဟဲ)၊ မုန္ခါး၊ စုပ္နံရြာတို႔မွာ ေနဝင္းေၾကးစားတပ္
တပ္စြဲထားတယ္။ ကူမင္တန္ဖြဲ႔ထားတဲ့ ကာကြယ္ေရးတပ္ေတြ၊ ေၾကးစားတပ္က ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ ကာကြယ္ေရးတပ္ေတြလည္း
ရြာအေတာ္မ်ားမ်ားမွာရွိတယ္။
ယခင္က ဒီေဒသမွာ “ဘိုး” လို႔ေခၚတဲ့
တိုက္နယ္အဆင့္နယ္စား အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ နယ္ပယ္မ်ားအျဖစ္ ပိုင္းျခားအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကတယ္။
မာလီဘိုးမွ နယ္စားဆက္ဘယ္။ မွန္းထားဘိုးမွ နယ္စားေက်ာက္ဘိုးအငိန္း၊
မုန္ခါး(မိုင္ခမ္း)ဘိုးမွ ေက်ာက္ေဘာ္ေအာ၊ မန္ကန္း(ပန္ဟဲ)ဘိုးမွ ေက်ာက္ခုန္း၊
မုန္ဦးဘိုး၊ မုန္နံဘိုး၊ နာေတြဘိုးတို႔ ျဖစ္ၾကတယ္။ ဘိုးတနယ္မွာ နယ္စားေစာ္ဘြားတဦးဟာ
ေက်းရြာေပါင္း ၆ဝ ေက်ာ္ ၇ဝ ေလာက္အထိ ပိုင္ဆိုင္ၾကတယ္။ ၄င္းနယ္စားမ်ားေအာက္မွာ ေနာက္လိုက္ရြာစား၊
ရြာေဆာ္၊ ရြာသူၾကီးမ်ားခန့္အပ္ထားရွိျပီး လက္နက္ကိုင္ ေနာက္လိုက္မ်ားလည္းရွိတယ္။
၄င္းနယ္စားမ်ားအထက္မွာ မုန္းေလြေစာ္ဘြား
ၾကိဳင္ဆန္းတစ္၊ မို္င္းေယာင္းေစာ္ဘြား ေက်ာက္မုန္လံုပင္မိန္း၊ မိုင္းယန္းေစာ္ဘြားေက်ာက္မိန္း၊
မိုင္းဝေစာ္ဘြား ေက်ာက္ပိုင္ကနားစသျဖင့္ ျမိဳ႕စားမ်ားဟာသူ႔့နယ္နဲ႔သူ
ခ်ဳပ္ကိုင္ထားၾကတယ္။ တနယ္လံုးကိုေတာ့ က်ိဳင္းတံုေစာ္ဘြား၊ စပ္စိုင္းလံုက ပိုင္တယ္။
အဆင့္ဆင့္ ပေဒသရာဇ္ေစာ္ဘြားအုပ္ခ်ုဳပ္ေရးစနစ္ဟာ မူလကတည္းက အေျခခိုင္စြာတည္ရွိခဲ့ျပီးျဖစ္တယ္။
၁၉၅၈ ေနဝင္းစစ္တပ္ အိမ္ေစာင့္အစိုးရလက္ထက္
ေစာ္ဘြားမ်ားအာဏာမဲ့သြားတဲ့အခါ က်ိဳင္းတံုေစာ္ဘြားနဲ႔ေစာ္ဘြားရဲ့ ပုလိပ္တပ္မွဴး
ေက်ာက္ရွင္းၾကိဳက္တို႔ကို စစ္အစိုးရက ဖမ္းဆီးလိုက္တယ္။ ေစာ္ဘြားရဲ့
ေဒသအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွုဴး ေက်ာက္ယြန္းမိန္ဟာ ထိုင္းသို႔ ထြက္ေျပး ရတယ္။ လက္ေအာက္ခံ ေစာ္ဘြားနယ္စားအသီးသီးဟာလည္း
စစ္အစိုးဘက္ ကပ္သူကပ္၊ ထိုင္းသို႔ တိမ္းေရွာင္သူေရွာင္၊ အခ်ိဳ့လည္း လက္နက္ကိုင္တပ္မ်ားဖြဲ႔ကာ
ပုန္ကန္ခဲ့ၾကတယ္။
ေစာ္ဘြားအုပ္ခ်ဳပ္ေရးယိုင္လဲကာ ေဖာက္ျပန္တဲ့လက္နက္ကိုင္တပ္ေပါင္းစံု
သူတလူငါတမင္း စိန္ေခၚေခတ္ထလာခ်ိန္မွာ ပေဒသရာဇ္ အာဏာစက္အျပင္ စစ္ဘုရင္ကေလးမ်ား၊
ေၾကးစားတပ္၊ ကာကြယ္ေရး၊ ကူမင္တန္ စတဲ့ အာဏာစက္ေပါင္းစံုဟာ ေထာင္းလေမာင္းထေအာင္
ျပင္းထန္လာပါေတာ့တယ္။ ဒီအာဏာစစ္တလင္းမွာ လူထုဟာေျမစာပင္ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။
အခြန္အတုတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊
လုယက္ရမ္းကားမႈအသြယ္သြယ္၊ ဖိႏွိပ္ေသြးစုပ္မႈအဖံုဖံု၊ ခိုင္းသမွ်
ခါးက်ိဳးေအာင္လုပ္ေပးရ၊ ႏွိပ္စက္သက္ျဖတ္ လူမဆန္စြာအေစာ္ကားခံရတဲ့ ဘဝေတြဟာ
ျပန္ေျပာင္းေျပာျပရက္ရာမရွိေအာင္ မခ်ိတင္ကဲခါးသီးလွပါတယ္။
ျမိဳ့ျပနဲ႔ အဆက္အဆံမရွိတဲ့ ဒီေဒသမွာ ေစ်းမရွိဘူး၊
ေငြေၾကးလွည့္ပတ္မႈ မရွိဘူး၊ ပစၥည္းခ်င္းဖလွယ္မွႈသာ ရွိတယ္။ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီေခတ္၊ အိႏၵိယေငြတိုက္မွာ
၁၉၃ဝ-၄ဝ ေလာက္ကထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ ေဂ်ာ့ေခါင္း၊ အက္ဒဝပ္ေခါင္း၊ ဝိတိုရိယဘုရင္မၾကီးရုပ္ပံုပါရွိတဲ့
ေငြဒဂၤါးနဲ႔ ေၾကးျပား မ်ားကို ယခုထက္တိုင္ ေငြေၾကးအျဖစ္ သံုးစြဲေနေသးတယ္။
ျပင္သစ္အင္ဒိုခ်ိဳင္းနားက ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္ေလာက္က ေငြဒဂၤါး ျပားမ်ားလည္း အနည္းအက်ဥ္းသံုးစြဲခဲ့ၾကတယ္။
ဒါ့အျပင္ တရုတ္ျပည္ မလြတ္ေျမာက္ခင္ကထုတ္ေဝတဲ့ “ပန္းခိုက္’’လို့ေခၚတဲ့ နဂါးတံဆိပ္ ေငြဒဂၤါး
အၾကီးအေသးႏွစ္မ်ိဳးကိုလည္း သံုးစြဲၾကတယ္။ ေငြဒဂၤါးနဲ႔ေၾကးျပားမ်ားကို အလွအပပစၥည္းမ်ားအျဖစ္
အက်ႌမွာ ခ်ိတ္ဆြဲတပ္ဆင္လို႔ ေသာ္၄င္း၊ လည္ဆြဲတန္ဆာအျဖစ္၄င္း သံုးစြဲၾကေသးတယ္။
ထိုစဥ္က ဒဂၤါးတျပားဗမာေငြ ၂၅ က်ပ္ခန္႔ တန္တယ္။
ပေဒသရာဇ္ေစာ္ဘြားမ်ား၊
စစ္ဘုရင္ကေလးမ်ားနဲ႔ လက္နက္ကိုင္တပ္ေပါင္းစံုကိုလူခြန္၊ အိမ္ခြန္၊ စစ္တပ္ခြန္၊
လက္နက္ခဲယမ္းခြန္၊ ယာခြန္၊ စပါးခြန္၊ ဘိန္းခြန္၊ သားသတ္ခြန္၊ ေတာပစ္ခြန္ စတဲ့ အခြန္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို
ေတာင္းသေလာက္ ဒဂၤါးရာေထာင္ခ်ီျပီး ေပးေဆာင္ၾကရတယ္။ ရိကၡာသီးႏွံ၊ ၾကက္၊ ဝက္၊ ကၽြဲ၊
ႏြားတို႔ကိုလည္း ေပးေဆာင္ရတဲ့အျပင္ အိမ္ေဆာက္၊ ျခံကာ၊ထင္းခုတ္၊ ဝါးခုတ္၊
ေရခပ္၊အထမ္းလိုက္ စသျဖင့္ ခိုင္းသမွ်အကုန္ လုပ္ေပးၾကရတယ္။ လက္နက္ကိုင္တပ္ေတြဟာ ေရာက္ခ်င္တဲ့အခ်ိန္
ေရာက္လာကာ ေတာင္းခ်င္သေလာက္ ေတာင္းၾက တယ္။ ဝပ္ေနတဲ့ၾကက္မေကာ၊ ၾကက္ဥေကာ ခ်မ္းသာမေပးဘူး။
အိမ္ေတြမွာ တြန္ႏိုင္တဲ့ၾကက္ဖေတာင္မရွိတဲ့ အေျခအေနထိ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။
ဖာလိုရြာဟာ မဲေခါင္ျမစ္ေဘးတဝိုက္ အိမ္ေျခ
၅ဝ ေလာက္ရွိတဲ့ ရြာၾကီးတရြာျဖစ္လို႔ တလမွာ ၁၅ ၾကိမ္ အၾကိမ္၂ဝ အထိအခြန္္ဆက္ေၾကး အမ်ိဳးမ်ိဳးေပးခဲ့ရတယ္။
လူထုေတြလည္း ရြာထဲမေနရဲၾကေတာ့ဘဲ ေတာၾကိဳအံုၾကား ပုန္းလွ်ိဳးေနၾကရေတာ့တယ္။ လူကုိဖမ္းသြားျပီး
ေငြနဲ႔ လိုက္ေရြးခိုင္းတာ၊ အခ်ိဳ ့ကို တရပ္တေက်းေခၚသြားျပီး ေရာင္းစားပစ္တာေတြလည္း
မနည္းရွိခဲ့တယ္။ သူတို႔ဟာ တရြာတေယာက္ ဆိုသလိုမယားေတြ အမ်ားအျပားထားရွိတယ္။ အိုက္ဝန္က်န္းဆိုရင္
တရားဝင္မယား ၁၆ ေယာက္၊ အမိုက္ပန္းဆိုရင္ ၇၆ ေယာက္ရွိတယ္။ သူတို႔အျမင္ကပ္သူဆိုရင္
သူတို႔ကေတာ္က်မ်ားနဲ႔မသကၤာလို႔စြပ္စြဲျပီး ဒဂၤါးအမ်ားအျပား ဒဏ္တပ္ေလ့ရွိတယ္။
တသက္လံုးကၽြန္ခံျပီး ဆပ္ယင္ဆပ္၊ မဆပ္ႏိုင္ရင္
ေရာင္းစားခံရမယ္၊ အသတ္ခံရမယ္။ အခါအမ်ိဳးသမီးမ်ားဟာ ညစဥ္သူတို႔ကို ႏွိပ္နယ္ေပး ရတာဟာ
ထံုးစံတရပ္လို ျဖစ္တည္လာခဲ့တယ္။ အေစာ္ကားခံရတဲ့၊ အေရာင္းစားခံရတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ
မေရမတြက္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မ်ားခဲ့တယ္။
ဘိန္းကုိေတာ့ တခုလံုးအေနနဲ႔ ကူမင္တန္က လက္ဝါးၾကီးအုပ္
ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတယ္။ ေဖာက္ျပန္တဲ့ လက္နက္ကိုင္တပ္အသီးသီးဟာ ဘိန္းကို ပင္ေထာင္
ေစ်းႏွိမ္ဝယ္တယ္။ ဆန္နဲ႔ ေစ်းႏွိမ္ေပးေခ်တယ္။ လူထုဟာ စပါးတမ်ိဳးကလြဲရင္ ဘိန္းမွအပ ဘာစီးပြားေရးသီးႏွံမွ
မစိုက္တတ္ ရွာဘူး။ စိုက္ခဲ့ရင္ေတာင္ ေစ်းကြက္မရွိဘူး။ ကိုယ့္အိမ္ကိုယ္စားဖို႔ေတာင္မွ
အနည္းအပါးေလာက္သာ စိုက္ႏိုင္ၾကတယ္။ စိုက္ပ်ိဳးထားသမွ် လည္း စစ္ဘုရင္ေလးမ်ားကို ဆက္သရတာနဲ႔ကိုယ္စားရတယ္လို႔မရွိဘူး။
ေတာသီးေတာရြက္မ်ား၊ ေတာဥေတာဖုမ်ားကို တေနကုန္တေနခမ္းရွာေဖြကာ
ရွိတဲ့ဆန္ေလးနဲ႔ က်ိဳခ်က္စားေသာက္ၾကရတယ္။ လူထုဟာ ဒါးမတလက္၊ ေပါက္ျပားတလက္နဲ႔
ေတာင္ယာကို တပင္တပန္းစိုက္ပ်ိဳးၾကရတယ္။ လယ္အနည္းအပါးရွိေပမယ့္ ေစာ္ဘြားမ်ား၊ေျမရွင္မ်ား
ကသာ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားၾကတယ္။ အခြန္မ်ားမ်ားဆက္သႏိုင္မွ လယ္လုပ္ခြင့္ရတယ္။ သီးစားခ တဝက္
သို႔မဟုတ္ သံုးပံုတပံုကို ေျမရွင္ကို ေပးရတယ္။ ေစာ္ဘြား၊ ရြာစား၊ ေျမရွင္မ်ားရဲ့ လယ္ေျမနဲ႔ေတာင္ယာကို
ရြာအလိုက္ ေဝပံုက်စနစ္နဲ႔ လူထုကစိုက္ပ်ိဳးသည္မွ ရိတ္သိမ္းျပီးက်ီထဲ၊ ပုတ္ထဲအေရာက္
အခမဲ့လုပ္ကိုင္ေပးရတယ္။ ေစာ္ဘြားမ်ား၊ ေျမရွင္မ်ားဟာ လယ္ယာေျမသာမက ေတာေတာင္၊ ေရညွာေရေပါက္မ်ား
ကိုလည္း ခ်ဳပ္ကိုင္တယ္။ သူတို႔ဟာ လယ္ေျမဘယ္ေလာက္ထိ ပိုင္ဆိုင္မွုရွိတယ္ဆိုတာ
အတိအက်မသိရေပမယ့္ မန္ကန္းေျမရွင္ဟာ လယ္မ်ိဳးက် ၂၅ပံုး (၁၂တင္းခြဲ)၊ မုန္ေစာေျမရွင္က
၃၅ပံုး၊ (၁၇ တင္းခြဲ)အျပင္ ေတာင္ယာအမ်ားအျပားကိုလည္း ပိုင္ဆိုင္ၾတတယ္။
ဆင္းရဲသားမ်ားဟာ ရြာနဲ႔ေဝးလံတဲ့
ေတာၾကိဳအံုၾကားသို႔သြားကာ ေတာင္ယာကို တပင္တပန္းစိုက္ၾကရတယ္။ လြတ္လပ္စြာစိုက္ပ်ိဳးခြင့္မရွိဘူး။
ေတာင္ပုရြာမွာ ၃၁ အိမ္ေထာင္ရွိသည့္အနက္ ေျမရွင္တအိမ္ေထာင္က စပါး ၂၄ဝဝပံုး (၁၂ဝဝ
တင္း)၊၆ အိမ္ေထာင္ကစပါး ၁၈ဝဝ ပံုး (တအိမ္ ေထာင္ စပါးပ်မ္းမ်ွ ၁၅ဝ တင္း) က်န္၂၄
အိမ္ေထာင္က စပါးပံုး ၈ဝဝ (တအိမ္ေထာင္ ပ်မ္းမ်ွ ၁၆ တင္းခြဲ)တႏွစ္စာ ဝမ္းစာစပါးရရွိခဲ့ၾကတယ္။
အတိုးၾကီးစားစနစ္ကလည္း ျပင္းထန္ရက္စက္လွတယ္။
ဟိုရြာဒီရြာ စပါးရွားေနခ်ိန္ တပံုးေခ်းရင္ ၅ပံုးအထိ၊ ေငြဒဂၤါး တျပားေခ်းရင္ ၅ ျပား
ျပန္ ဆပ္ၾကရတယ္။ မဆပ္ႏိုင္ရင္ ကၽြန္ခံ ဒါမွမဟုတ္ သားသမီးမ်ားကို ဒဂၤါး ၄ဝ၊ ၅ဝ မွ ၁ဝဝ
ေလာက္အထိနဲ႔ ေရာင္းစားၾကရတယ္။ အတိုးၾကီးစား ေျမရွင္ေတြထံမွာ ကၽြန္ေတြ ၄၊ ၅၊ ၁ဝ
ေယာက္ အၿမဲလိုလိုရွိၾကတယ္။ သူတို႔က အျခားေနရာမွာ တဆင့္ျပန္ေရာင္းတာလည္းရွိတယ္။
စပါးေပၚခ်ိန္မွာ ပင္ေထာင္ဝယ္ထားျပီး
ရွားခ်ိန္မွာ ေစ်းတင္ေရာင္းခ်တာလည္းရွိတယ္။ ေပၚခ်ိန္မွာ စပါးတပံုး ဒဂၤါးတျပားသာေပးရေပမယ့္
ရွားခ်ိန္မွာ ဒဂၤါး၂ ျပားမွ အခ်ိဳ့ရြာေတြဆိုယင္ ဒဂၤါး ၁ဝ ျပားအထိ ေပးရတယ္။
ရွားခ်ိန္မွာ ေတာင္းတဲ့ေစ်း ေပးၾကရတာပါပဲ။
အခါေဒသဟာ အထက္ပါအေျခအေနမ်ားေအာက္မွာ ၁၉၆ဝ
ခုႏွစ္ကစျပီး လယ္သမားသူပုန္ထခဲ့တယ္။ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္မွာ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီေခါင္းေဆာင္မွုနဲ႔
လြတ္ေျမာက္လာခဲ့တယ္။ ပါလို၊ ပါလယ္၊ ဘဆာ၊ ေမာ္တာ၊ နပန္နဲ႔နာလီစတဲ့ရြာမ်ားဟာ သူပုန္စထခဲ့တဲ့
ရြာမ်ားပါဘဲ။ ဖာလိုရြာသား လယ္သမားသူပုန္ေခါင္းေဆာင္ “ပါဆန္း”ဟာ ၁၉၇၁
ခုႏွစ္ထဲမွာဘဲမုန္စာနဲ႔ နာေတြရြာအၾကား ကူမင္တန္ကာကြယ္ေရးမ်ားနဲ႔ တိုက္ခိုက္ရင္း တိုက္ပြဲမွာက်ဆံုးခဲ့ရရွာတယ္။
အတိက္ကာလ သူေတာင္းစားမ်ား၊ ဘိန္းစားမ်ား၊ ကၽြန္မ်ား၊
ေလာင္းကစားဝိုင္းနဲ႔ အရက္ခန္းမ်ား ေပါမ်ားလွျပီး စားရမဲ့ေသာက္ရမဲ့ အဝတ္ အစားမလံုၿခံဳနဲ႔
ေရွးရိုးစဥ္လာအစြဲလန္းမ်ားေအာက္မွာ အသိဥာဏ္မပြင့္လင္းခဲ့ရတဲ့ အခါေဒသရဲ ့ခါးသီးဖြယ္
အနီးေခတ္သမိုင္း၊ မလြတ္ ေျမာက္မီက အေျခအေနအရပ္ရပ္ဟာ ပံုေပၚေလာက္ပါျပီ။
ဗမာျပည္အေရွ့ဖ်ား အခါေဒသရဲ့ အေဝးေခတ္သမိုင္းကို စာမတင္ႏိုင္ခဲ့ေပမယ့္
အနီးေခတ္သမိုင္းဟာ ဂုဏ္ေျပာင္လွပါတယ္။ မဲေခါင္ျမစ္နေဘးရွိ ေက်းရြာတခ်ိဳ့ကစခဲ့တဲ့
အခါလယ္သမားသူပုန္ဟာ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ေခါင္းေေဆာင္မွုနဲ႔
အနာဂတ္ရဲ့အလင္းေရာင္ျခည္ကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိလာၾကပါျပီ။
အခါအမ်ိဳးသား အမ်ားျပည္သူမ်ားဟာ ရိုးရာအစြဲအလမ္းေဟာင္းမ်ား၊
နတ္စင္မ်ား၊ ဘိိန္းေျပာင္းမ်ားကို ရိုက္ခ်ိဳးဖ်က္စီးပစ္ကာ ေလးလံလွတဲ့ ဦးထုပ္ၾကီးမ်ားကိုလႊင့္ပစ္ၾကရံုမက
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သူတို႔အေပၚဖိစီးလာခဲ့တဲ့ ေႏွာင္ၾကိဳးအထပ္ထပ္ကိုလည္း ျဖတ္ေတာက္လိုက္ၾကျပီျဖစ္တယ္။
အနာဂတ္ကိုသူတို႔ပိုင္ပါတယ္။
(၁၉၈၈ ခုနွစ္ မတ္လထုတ္ ျပည္္သူ႔အာဏာဂ်ာနယ္အမွတ္
၂ မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္) အပိုင္း ၂ ဆက္တင္ေပးပါ့မယ္။ ဒီျမင့္သစ္ေပ့ဂ်္ကေနတဆင့္
ကူးယူေဖာ္ျပတာျဖစ္ပါတယ္
0 comments:
Post a Comment