Wednesday, February 27, 2019

“ေအာက္ဆီဂ်င္ၿပတ္သြားတဲ့ နဂါး” တာရာမင္းေ၀

0 comments
“ ေအာက္ဆီဂ်င္ၿပတ္သြားတဲ့ နဂါး ” တာရာမင္းေ၀
၁၈၇၈ ႏို၀င္ဘာ စတုတၳပတ္
အဂၤလန္နိုင္ငံ လန္ဒန္ၿမိဳ့ တရားခံုရံုးတစ္ခု
လန္ဒန္ၿမိဳ႕သည္ ကမာၻေပၚတြင္ ၿမဴႏွင္းအထူထပ္ဆံုးၿမိဳ႕ဟုသိမွတ္ခဲ့ရဖူး၏။ သိမွတ္ဖူးသည့္အတိုင္း မွန္ကန္စြာပင္ ၿမဴႏွင္းတို႔ကအံုပ်ညိဳလြင္ ... ။ တရားရံုးတစ္ခုမွ ၾကားနာသူ လူပရိတ္သတ္မ်ားထဲတြင္ တစ္ေယာက္အပါအ၀င္အၿဖစ္ ကၽြန္ေတာ္ေရာက္ရွိေနခဲ့ၿခင္းၿဖစ္သည္ ။
ထူးၿခားဆန္းၾကယ္ေသာမွဳခင္းတစ္ရပ္ၿဖစ္၍ ၾကြေရာက္ၾကားနာေသာ ၿမိဳ႕မိၿမိဳ႕ဖမ်ား၏ ရင္ထဲမွာပင္လွ်င္ စိတ္အေမာတို႔ ေငြ႔ေငြ႔တည္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ကိုေတာ့ မည္သူကမွ် အမွဳမထား ၊၊ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း မ်က္ႏွာေရွ႕မွ ၿမဴႏွင္းပါးပါးကိုသာ ဘာရယ္မဟုတ္ပဲ ေငးေမာေနမိပါသည္ ။ မၾကာမွီ အမွဳကို စစစ္ၾကေတာ့မည္ ၊၊

ဤအမွဳကို စတင္ေမြးဖြားလာသူကေတာ့ ပညာတတ္သုခမိန္ႀကီးတစ္ဦးပဲ ၿဖစ္ပါသည္ ။ ပုေရာဟိတ္ဆန္ေသာဥပဓိရုပ္မ်ိဳးၿဖင့္ ခန္႔ညားထည္၀ါလွသူၿဖစ္ၿပီး ေအာက္စဖို႔ဒ္တကၠသိုလ္မွ အႏုပညာပါေမာကၡလည္းၿဖစ္သည္ ။

သူက ဂ်ိမ္း၀ွစ္စလာ (James Abott Mc Neil Whisler) ၏ ပန္းခ်ီကား၊ ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားကို ေ၀ဖန္သည္ ။ ရိုးရိုးေ၀ဖန္ၿခင္းမဟုတ္ဘဲ ကေလာင္ေလလည္သလို ေ၀ဖန္ၿခင္းၿဖစ္၍ တစ္ဖက္မွ တံု႔ၿပန္အေရးဆိုရင္း ဤအမွဳအခင္းေပၚေပါက္လာၿခင္းၿဖစ္သည္ ။
“ ... စိတ္ထဲမွာ ထင္ရာၿမင္ရာေဆးေတြ ေလွ်ာက္ပတ္ထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားၿဖစ္တယ္။ အမွိဳက္သရုိက္သက္သက္ပါပဲ။ ဒီလို ပန္းခ်ီကားမ်ိဳးၿဖစ္ဖို႔ ၁၅ မိနစ္ေလာက္ပဲ အခ်ိန္လိုမယ္၊ ပန္းခ်ီကားလို႔ေတာင္ မေခၚထိုက္ပါဘူး ။ ပန္းခ်ီဆရာရဲ့ က်ပ္မၿပည့္တဲ့ဘ၀င္ကိုင္မွဳဟာ ရည္ရြယ္ခ်က္ရိွရွိ လိမ္လည္မွဳဆီေရာက္လုေရာက္ခင္ပါပဲ”
အဲဒီလိုေ၀ဖန္သူက ကမာၻေက်ာ္ေ၀ဖန္ေရးဆရာႀကီး ဂၽြန္ရပ္စကင္(John Ruskin) ပါပဲ။ ဒီပန္းခ်ီကား၊ ဒီပန္းခ်ီဆရာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သူ႔ေ၀ဖန္ခ်က္ေတြက လိုအပ္တာထက္ ပိုၿပီးၾကမ္းတယ္။ တင္ၿပေပးရတဲ့ စကားလံုးေတြကေတာင္ လွ်ာထြက္မတတ္ ပင္ပန္းခဲ့ၾကရတယ္။ ၀ွစ္စလာဘက္က ရင္နာမယ္ဆိုရင္လည္း နာစရာပါပဲ။

ဟိုဟိုသည္သည္ ကၽြန္ေတာ္ ေလွ်ာက္ေတြးေနမိခ်ိန္မွာပဲ အမွဳစစ္ေဆးမွဳကို စတင္ပါၿပီ ။ ပန္းခ်ီဆရာ ၀ွစ္စလာဟာ အရပ္ငါးေပ ေလးလက္မေလာက္ရွိတဲ့ လူပုေလးပါ၊ ရုပ္ရည္ကလည္း သာမာန္အေနအထားေလာက္ပဲမို႔ ခန္႔ညားထည္၀ါမွဳ မရွိပါဘူး။ အခုေရွ႔ေနခ်ဳပ္က သူ႔ကိုေမးခြန္းေတြ ေမးပါမယ္ သူက ေၿဖရပါမယ္ ။
“ေတာ္၀င္အကယ္ဒမီကို ကၽြန္ေတာ့္ပန္းခ်ီကားေတြ ပို႔ခဲ့ဖူးပါတယ္။ အပယ္ခံရတာခ်ည္းပါပဲ ... ”
ပန္းခ်ီဆရာ၀ွစ္စလာက ခံစားခ်က္အၿပည့္နဲ႔ေၿပာၿပေနတာပါ ။
ကၽြန္ေတာ္ နားလည္စာနာမိပါတယ္ ။
“ၿပင္သစ္က မိုေနးတို႔အုပ္စုလည္း ဒီလိုပဲ ေတာ္၀င္အသင္းရဲ႔ပစ္ပယ္မွဳကို ခံခဲ့ရတာပါပဲ။ ေရႏြားဆိုရင္ ပန္းခ်ီေက်ာင္းကေတာင္ အထုတ္ခံရဖူးတယ္ ”
“ဂေရာဗီနာၿပခန္းမွာတင္ခဲ့တဲ့ ကၽြန္ေတာ္ရဲ႔ပန္းခ်ီကားဟာ ကရီမုန္တံတားမွာ ညအခ်ိန္ မီးပန္းေဖာက္တာကို ေရးဆြဲထားတာပါ ။ အႏုပညာဆန္ဆန္ပါပဲ ”
ကၽြန္ေတာ့္အာရံုထဲမွာ ၿမဴႏွင္းေတြၾကားထဲက ေလွၾကီးတစ္စီးကို ေၿပးၿမင္မိတယ္။ အဲဒီေလွၾကီးထဲမွာ အခန္းဖြဲ႔ၿပီး ပန္းခ်ီဆရာမိုေနးဟာ ၿမစ္ေရေပၚက်ေနတဲ့အလင္းေရာင္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ပန္းခ်ီေရးဆြဲခဲ့ဖူးတယ္။ အခု ၀ွစ္စလာလည္း အဲဒီလိုပဲေနမွာေပါ့ ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အားေပးမိတယ္။ (အဲဒါကလြဲရင္ ဘာမွလည္း မတတ္ႏုိင္ပါဘူး)
“အဲဒီပန္းခ်ီကားကို ဂီနီ ေရႊဒဂၤါး ၂၀၀ လို႔ ေစ်းတပ္ထားတာမ်ားတယ္လို႔ အေၿပာမခံရနိုင္ဘူးလား”
“ေၿပာလာနိုင္ပါတယ္”
“ဒီပန္းခ်ီကားကို ဆြဲတာ ဘယ္ႏွစ္ရက္ ၾကာလဲ”
“တစ္ရက္ေပါ့ ဟိုၿဖည့္ ဒီၿဖည့္နဲ႔ဆိုရင္ ႏွစ္ရက္ေပါ့ ... ”
#ႏွစ္ရက္ကေလး လုပ္ရတာကို ဂီနီ ေရႊဒဂၤါး ၂၀၀ ေတာင္းတယ္ေပါ့ #
#ဟင့္အင္း ... ႏွစ္ရက္လုပ္ခဆိုၿပီးေတာင္းတာ မဟုတ္ပါဘူး ၊ တစ္ဘ၀လံုးဆည္းပူးခဲ့ရတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ပညာအတြက္ ေတာင္းတာပါ#
အမွဳကို လာေရာက္နားေထာင္သူမ်ားထံမွ လက္ခုပ္သံ ေ၀ါခနဲထြက္လာသည္ ။ ထိုသို႔ လက္ခုပ္တီး ၾသဘာေပးသူမ်ားထဲတြင္ ကၽြန္ေတာ္လည္း အပါအ၀င္ၿဖစ္ခဲ့၏ ။

သူ႔ဘာသာ ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ကို ႏွစ္ရက္မဟုတ္၊ ႏွစ္နာရီတည္းဆြဲဆြဲ တစ္ရက္မဟုတ္၊ တစ္နာရီထဲ ဆြဲဆြဲ ဘာၿဖစ္လဲ ... ။ သူ႔ရဲ႔အနုပညာစိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဗိုင္းရပ္စ္ Artistic Mental Virus ႏိုးၾကားေနရင္ ဘာမဆိုၿဖစ္တယ္။ Action Painting ေတြဆို ဘယ့္ႏွယ္လုပ္မလဲ။ ထိုအတိုင္း ကၽြန္ေတာ္က တရစ္၀ဲ၀ဲ ေတြးေနမိသည္ ။
“ဘက္တာဆီတံတားနားက ၿမစ္ေရၿပင္ေပၚ လေရာင္ထိုးက်တာကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္ဆြဲလိုက္တယ္၊ တံတားကိုပံုတူဆြဲတာ မဟုတ္ပါဘူး။ လေရာင္ရဲ႔အလင္းၿပန္မွဳကို ဆြဲတာပါ။ တခ်ိဳ႔ေတြ ခံစားလို႔ရနိုင္ေပမယ့္ တခ်ိဳ႔ေတြ ခံစားလို႔ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အေရာင္ေတြရဲ႔ေပါင္းစပ္မွဳရစ္သမ္ကို ကၽြန္ေတာ္တင္ၿပခ်င္တာပါ ... ”
သမရိုးက်ပန္းခ်ီေရးဟန္ကိုပုန္ကန္ေသာ ပန္းခ်ီဆရာအခ်ိဳ႕ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ထိုထဲက အခ်ိဳ႔သည္ ၿဒပ္ထုကို အဓိကမထားပဲ တစ္ခ်ိန္ႏွင့္တစ္ခ်ိန္ တဖ်ပ္ဖ်ပ္ေၿပာင္းလဲေၿပးလႊားေနေသာအလင္းေရာင္ကို မိေအာင္ဖမ္း ဆြဲတတ္ၾကသည္။ Impressionist မ်ားဟု ခ်ိဳးႏွိမ္ေခၚေ၀ၚ ခံခဲ့ရ၏။ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ကလည္း ထိုအမည္ကိုပဲ လက္ခံယူခဲ့ၾက၏။ ၀ွစ္စလာသည္ အင္ပရက္ရွင္းနစ္ပန္းခ်ီဆရာတစ္ေယာက္ပင္။
“ခင္ဗ်ားရဲ႔ပန္းခ်ီပညာဟာ ဘ၀နဲ႔ရင္းခဲ့ရတာလို႔ ဆိုတယ္။ ဒါေပမယ့္ ခင္ဗ်ားရဲ႔ပန္းခ်ီကားကို ဘာမွလည္း မဟုတ္ပါဘူးကြာလို႔ဆိုၾကတာမ်ိဳးကို ႀကံဳဖူးပါသလား”
“ႀကံဳဖူးပါတယ္ ၊ အဲဒီလို ေကာက္ခ်က္ခ်တာေတြကို ၾကားဖူးပါတယ္။ ဥပမာ မစၥတာရပ္စ္ကင္ေပါ့”

ကၽြန္ေတာ္ငိုင္ေတြေနမိသည္။ မစၥတာရပ္စ္ကင္ကိုလည္း အၿပစ္ၾကီးေျပာ၍ မရနိုင္။
#ေ၀ဖန္ေရးသမားရဲ႕ တာ၀န္ဟာ အႏုပညာလက္ရာေကာင္းနဲ႔ အႏုပညာလက္ရာဆိုးကို ခြဲၿခားေပးဖို႔ပါပဲ။
အႏုပညာလက္ရာဆိုးေတြကို ၿပည္သူေရွ႔ေမွာက္ မေရာက္ေအာင္ တားၿမစ္ေပးဖို႔ပဲ ...
“ေလးစားေလာက္တဲ့ေ၀ဖန္ေရးဆိုတာ ဥပေဒအတိုင္းပါပဲ။ အၾကင္နာတရား ထားတယ္ဆိုေပမယ့္လည္း တခါတခါေတာ့ မာေက်ာရပါတယ္”
ရပ္စ္ကင္၏ အယူအဆမ်ားၿဖစ္ပါသည္ ။ သူ႔ဘက္က သူ မွန္ကန္ပါလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ အႏုပညာသည္ အႏုပညာသာ ၿဖစ္ပါသည္။ ထိုေၾကာင့္ ....မစၥတာ ၀ွစ္စလာ ခင္ဗ်ားဟာ ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုးကို ပန္းခ်ီအႏုပညာထဲမွာပဲ နစ္ၿမဳပ္ေနခဲ့တယ္လို႔ဆိုတယ္။ အခု ခင္ဗ်ားပန္းခ်ီကားရဲ႔အလွတရားကို က်ဳပ္ၿမင္လာေအာင္ လုပ္ေပးမလား၊ လုပ္ေပးနိုင္မလား ..
ရံုးေတာ္တစ္ခုလံုး ၿငိမ္သက္သြားသည္။ ၀ွစ္စလာကလည္း အေတာ္ၾကာသည္အထိ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစားေနသည္။ မည္သူကမွ အသံမထြက္ၾက။ ၀ွစ္စလာက သူ႔ပန္းခ်ီကားကို ၾကည့္လိုက္၊ ေရွ႔ေနဘက္ကိုၾကည့္လိုက္ႏွင့္ တစ္စံုတစ္ရာကို ေတြးေနသည္။ ထို႔ေနာက္မွာမွ ၿပတ္သားေသာေလသံၿဖင့္ “လုပ္မေပးနိုင္ပါဘူး ... ဂီတသမားတစ္ေယာက္က သူ႔ရဲ့ဂီတသံစဥ္ေတြကို နားပင္းေနသူတစ္ေယာက္ရဲ့ အာရံုထဲ၀င္ေအာင္ လုပ္လို႔ မရသလိုပါပဲ”
လက္ခုပ္သံေတြ ေ၀ါခနဲထြက္လာသည္။ လက္ဖ၀ါးေတြ နီရဲက်ိန္းစပ္သည္အထိ ကၽြန္ေတာ္လည္း လက္ခုပ္တီးခဲ့မိသည္။ အခ်ိဳ႔ကေတာ့ နားမလည္ၾက။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုပင္ ရိုင္းပ်သလို ၾကည့္ၾကသည္။ စစ္ေဆးေမးၿမန္းခ်က္ေတြက ကုန္ပါၿပီ။ ခဏအၾကာမွာ တရားသူၾကီးက စီရင္ခ်က္ခ်၏ ။
“ရပ္စကင္က ၀ွစ္စလာကို နစ္နာေၾကးအၿဖစ္ ေငြတစ္က်ပ္ေပးေစ၊ ရံုးစရိတ္ကို ၀ွစ္စလာက က်ခံေစ ...”
သြားပါေလေရာ ...
“ၿခေသၤ့နဲ႔က်ားနဲ႔ကိုက္ၾကတာတဲ့ ေတာ္ေရ ”
ရပ္ကြက္ထဲက ေခါက္မုန္႔သည္ႀကီးဆိုလွ်င္ ထိုသို႔ပင္ ေၿပာမည္ထင္ပါသည္။ ေၿပာမည္ဆိုလွ်င္လည္း ေၿပာစရာပါ။ အမွဳရွံဳးသြားသည့္အတြက္ ရပ္စကင္က နာမည္ပ်က္သြားပါသည္။ (ေတြးမိလွ်င္ ရယ္ခ်င္သည္။ သူမ်ားကို မွိဳခ်ိဳးမွ်စ္ခ်ိဳး ေၿပာသြားသည္ကိုး) ေအာက္စဖိုဒ့္တကၠသိုလ္မွ အႏုပညာပါေမာကၡဟူေသာရာထူးကို စြန္႔လႊတ္လိုက္ရသည္။ ေ၀ဖန္စာေတြကိုလည္း မေရးနိုင္ေတာ့။ ၀ွစ္စလာခမ်ာလည္း အိမ္အပါအ၀င္ ပိုင္ဆိုင္သမွ်ပစၥည္းအားလံုးကို ေရာင္းခ်လိုက္ရသည္။ (ဘာမွကို မရွိေတာ့ဘူး ၊ တစ္ၿပားမွကို မရွိေတာ့ဘူး)
ထိုတရားရံုးမွ အၿပန္ ....စာေရးဆရာ ဖရန္႔ဟဲရစ္ (Frank Harris) ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ေတြ႔သည္။ သူလည္း ကၽြန္ေတာ့္လိုပဲ စိတ္မေကာင္းၿဖစ္ေနသည္ ။

“တို႔ အဂၤလန္တရားရံုးေတြဟာ ဒီလို သိမ္ေမြ႔နက္နဲတဲ့အႏုပညာကိစၥေတြကို ေၿဖရွင္းနိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္းမရွိပါဘူး၊ ဒီကိစၥၾကီးကလည္း မၿဖစ္သင့္ဘူး ”

ကၽြန္ေတာ္မတုံ႕ၿပန္မိပါ ။ ခရစ္ႏွစ္ ၂၀၀၄ ရန္ကုန္ၿမိဳ့ေတာ္ဆီ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ၿပန္လာေနရပါသည္။
ၾကိဳး၀ိုင္းခ်င္းမတူ၍ ဘယ္လိုထိုးထိုး ဘယ္သူမွ မလဲပါ။ ကိုယ့္ဘာသာ အေမာေဖာက္ၾကတာပဲ ရွိပါသည္။ နဂါးေတြလည္း ပင္လယ္ထဲမွာေရငုပ္ရင္း ေအာက္ဆီဂ်င္ကုန္တတ္သလားဟု ကၽြန္ေတာ္စဥ္းစားသည္။ ရယ္စရာ ႀကံဳရေသး၏ ။
တာရာမင္းေ၀
ဆရာတာရာမင္းေ၀၏ အလံမထူခဲ့ေသာလက္မ်ား စာအုပ္ စာႏွာ ၉၃-၉၉ မွ တစ္ဆင့္ကူးယူ ေရးသားၿပန္လည္မွ်ေ၀ပါသည္

0 comments:

Post a Comment