Thursday, February 21, 2019

“အခါအမ်ိဳးသားျပည္သူမ်ား - ဝအမ်ိဳးသားျပည္သူမ်ားရဲ႔သမိုင္းဆိုင္ရာ ေတာ္လွန္ေရးရုပ္ပံုလႊာ”

0 comments
“အခါအမ်ိဳးသားျပည္သူမ်ား - ဝအမ်ိဳးသားျပည္သူမ်ားရဲ႔သမိုင္းဆိုင္ရာ ေတာ္လွန္ေရးရုပ္ပံုလႊာ”
(အပိုင္း-၂)
(ျပည္သူ႔အာဏာဂ်ာနယ္)
ဝနယ္
ဝနယ္ရဲ႔အတိတ္ဟာ အလြန္ရႈပ္ေထြးလွတယ္။ ဝနယ္နဲ႔ပတ္သတ္လို ့ ျပည္တြင္းျပည္ပက တစြန္းတစေရးသားခ်က္မ်ားမွာ နယ္ရိုင္းနယ္ၾကမ္း ၾကီးအျဖစ္ သိျမင္ထားၾကတယ္။ ဗမာျပည္လြတ္္လပ္ေရးမရခင္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္အစိုးရဖြဲ႔စည္းေပးတဲ့ နယ္ျခားေဒသစံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္ရဲ့ အစီရင္ခံစာမွာဆိုရင္ စာေပယဥ္ေက်းမွဳမရွိတဲ့၊ ၾကမ္းတမ္းလွတဲ့ ဝနယ္မွာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တေယာက္ ရရွိေရးဟာ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း တင္ျပထားတယ္။ ခရစ္ယန္သာသနာျပဳတဦးရဲ႔ အေတြ႔အႀကံဳကို ျပန္လည္ေဖာက္သယ္ခ်ထားတဲ့ “အယ္လင္ဝင္နင္တန္’ေရး ေအးျမတဲ့ေတာင္မ်ားေပၚက ေက်းကၽြန္မ်ား“ဆိုတဲ့ စာအုပ္မွာ (Alan Winnington “ The Slaves of the cool mountains: East Germany”) ဝနယ္ကို အရိုင္းနယ္ၾကီးအျဖစ္ ေဖၚျပတားတယ္။

ဝနယ္ဟာ ဗမာျပည္အေရွ့ေျမာက္အရပ္က နယ္စြန္နယ္ဖ်ားမွာ တည္ရွိတယ္။ သံလြင္ျမစ္အေနာက္ျခမ္း သံလြင္ျမစ္နဲ႔တရုတ္ျပည္အၾကား ေျမာက္ဘက္မွာ နမ့္တင္းေခ်ာင္း၊ေတာင္ဘက္မွာ နမ့္ခေခ်ာင္းတို႔ၾကားမွာ ဝနယ္တည္ရွိတယ္။ ယခင္ေျမပံုေဟာင္းမွာ ဝနယ္ကို မိုင္းလြန္းနယ္၊ ဝနယ္ဆိုၿပီး ၂ နယ္ခြဲထားတယ္။ ဝနယ္ဟာ စတုရန္းကီလိုမီတာ တေသာင္းေက်ာ္က်ယ္ဝန္းၿပီး ဝနယ္ေျမာက္ပိုင္းမွာ လူဦးေရ ၂ သိန္းေက်ာ္၊ ေတာင္ပိုင္းမွာ ၁သိန္းနီးပါး၊ စုစုေပါင္း လူဦးေရ ၃သိန္းေလာက္ရွိတယ္။ လူဦးေရ ၈ဝ% ေက်ာ္ဟာ ဝအမ်ိဳးသားမ်ားျဖစ္ၾကျပီး က်န္၂ဝ% နီးနီးဟာ လားဟူ၊ ရွမ္း၊ တရုပ္၊ ကခ်င္၊ လီေရွာ စတဲ့ အမ်ိဳးသားမ်ား ျဖစ္တယ္။

ဝနယ္မွာ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္ကစျပီး ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီဟာ ဟူစြမ္၊ ေစာက္ပါး၊ ခြန္းမာနဲ႔ အိုက္ခ်င္းေဒသမ်ားမွာ အေျခခံစခမ္း ၄ခုကို ဖြင့္လွစ္ ခဲ့တယ္။ ၁၉၇၁ ေမလမွာ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီဟာ မိုင္းေမာကို လြတ္ေျမာက္ေစခဲ့တယ္။ အဲဒီတိုက္ပြဲအရွိန္နဲ႔ဆက္ျပီး ေျမာက္ပိုင္းရဲ့ေဒသ အမ်ားအျပားကို လြတ္ေျမာက္ေစခဲ့တယ္။ တဆက္တည္းပဲ ၂ လအတြင္း ဝနယ္ေတာင္ပိုင္းေဒသအမ်ားစုဟာ လြတ္ေျမာက္လာတယ္။

မလြတ္ေျမာက္ေသးတဲ့ေဒသ အနည္းအပါးမွအပ ဝနယ္ရဲ႔ ၉၅% ေလာက္ဟာ လြတ္ေျမာက္ခဲ့ပါျပီ။ ဝနယ္လြတ္ေျမာက္ေရးတိုက္ပြဲအတြင္မွာ စစ္အစိုးရေၾကးစားတပ္၊ ကူမင္တန္တပ္နဲ႔ ကာကြယ္ေရးတပ္ စုစုေပါင္း ၄ဝဝဝ ေက်ာ္ကို ေခ်မွဳန္းသုတ္သင္ခဲ့ၿပီး သူတို႔ဆီက လက္နက္ၾကီး ငယ္မ်ိဳးစံု (၂ဝဝဝ)ေက်ာ္ကို သိမ္းပိုက္ရရွိခဲ့တယ္။ ဒီလိုမလြတ္ေျမာက္မီကတည္ရွိခဲ့တဲ့ ဝနယ္ျပည္သူေတြရဲ့ ငရဲခန္းမ်ားနဲ႔ ျဖစ္ရပ္အေထြေထြကို အတိတ္ သမိုင္းရုပ္ပံုကားခ်ပ္တခုသဖြယ္ တူးဆြမွတ္တမ္းတင္ၾကည့္ၾကပါစို႔။

မလြတ္ေျမာက္ခင္က ဝနယ္ျပည္သူေတြရဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းနဲွ႔ လူေနမွုအဆင့္ဟာ ဗမာျပည္တိုင္းရင္းသားျပည္သူမ်ားထဲမွာ ေခတ္ေနာက္ အက်ဆံုး၊ အဆင္းရဲအမြဲေတဆံုး၊ အဆိုးရြားဆံုးအဆင့္မွာ တည္ရွိခဲ့တယ္။ ေရွးဘံုေခတ္ရဲ့ေႏွာင္းပိုင္းလူမႈစနစ္ရဲ႔ အၾကြင္းအက်န္ေတြ၊ ေက်းကၽြန္စနစ္ရဲ့လကၡဏာေတြနဲ႔ ပေဒသရာဇ္သက္ဦးဆံပိုင္စနစ္တို႔ ေရာႁပြန္းတည္ရွိခဲ့တယ္။ ဝနယ္ဟာ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီေခတ္က ဗမာျပည္မၾကီးနဲ႔ အဆက္ျဖတ္ကာ နယ္ခ်ဲ႔အစိုးရသီးသန့္အုပ္ခ်ုဳပ္တဲ့ ေတာင္တန္းေဒသထဲမွာ ပါဝင္ခဲ့ေပမယ့္ နယ္ခ်ဲ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာနဲ႔ အလွမ္းေဝးလွတဲ့ ကင္းလြတ္ေဒသအျဖစ္ တည္ရွိခဲ့တယ္။ ဗမာတျပည္လံုး အဂၤလိပ္ကိုလိုနီလက္ေအာက္ က်ေရာက္ခဲ့စဥ္က လက္နက္ကိုင္ ခုခံၾကတဲ့ နယ္ခ်ဲ႔ဆန္႔က်င္ေရး ပေဒသရာဇ္ေခါင္းေဆာင္ေတြထဲမွာ ဝနယ္၊ လြယ္လင္းေဒသမွ ေစာ္ဘြား နန္းခမ္းဦး (ေနာ္ခမ္းဦး)ဟာ ထင္ရွားခဲ့တယ္။

ဝအမ်ိဳးသားေတြဟာ အုပ္စုလိုက္ေနထိုင္ၾကတယ္။ မ်ိဳးရိုးတူအုပ္စုေပါင္း ၃၆ အုပ္စု ကြဲခဲ့တယ္။ တအုပ္စုမွာ ရြာေပါင္း ၃ဝ မွ ၁ဝဝ အထိပါရွိျပီး လူဦးေရ ၅ဝဝဝ ကေန ၁ဝဝဝဝ အထိရွိတယ္။ ဝအမ်ိဳးသား ဘာသာစကားဟာ အေျခခံအားျဖင့္ တူညီေပမယ့္ တအုပ္စုနဲ႔တအုပ္စုၾကား ကူးလူးဆက္ဆံမွု မရွိသေလာက္ နည္းပါးတာနဲ႔အမ်ွ ဘာသာစကားကြာဟမွႈဟာ ၾကီးမားလာခဲ့တယ္။ အုပ္စုခ်င္းတိုက္ပြဲမ်ားဟာ အလြန္ ျပင္းထန္တယ္။ တအုပ္စုက အျခားတအုပ္စုကို တိုက္ခိုက္အႏိုင္ရရင္ ပစၥည္းအားလံုးကို သိမ္းယူ၊ တရြာလံုးကို မီးရွိဳ့၊ လူအားလံုးကိုသတ္၊ အခ်ိဳ႔ကို ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားၾကတယ္။ ေခတ္ေဟာင္းတုန္းက အုပ္စုတိုက္ပြဲေတြျပင္းထန္ခဲ့လို႔ ေျမၾသဇာေကာင္းတဲ့၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးလြယ္ကူ တဲ့ေနရာေတြမွာ မေနရဲၾကဘူး။ တိုက္ခိုက္ေရးအသာစီးရထားတဲ့ ေတာင္ထိပ္ေတြ၊ သြားလာေရးခက္ခဲတဲ့ေနရာေတြမွာပဲ ေနၾကတယ္။ ေရခပ္ဖို႔ေတာင္ ၂ နာရီ ၃ နာရီေလာက္ ဆင္းခပ္ၾကရတယ္။ ျဖန္႔ခြဲလို႔လည္း မေနရဲၾကဘူး။ အုပ္စုအလိုက္ ရြာၾကီးေတြေဆာက္ျပီး ေနၾကရတယ္။
အုပ္စုေခါင္းေဆာင္ဟာ သက္ဥိးဆံပိုင္ပဲ။ နတ္္ဆရာက အုပ္စုုေခါင္းကို အခါေပးရတယ္။ နတ္ဆရာရဲ့စကားကို ဘယ္သူမွ မလြန္ဆန္ရဲၾကဘူး။ အယူသီးမွုနဲ႔အစြဲအလန္းလည္း အလြန္ၾကီးတယ္။ ဖမ္းဆီးခံရတဲ့ အျခားအုပ္စုကလူေတြဟာ ေက်းကၽြန္ေတြပဲ။ အလုပ္မ်ိဳးစံု ခိုင္းသမ်ွလုပ္ဖို႔ပဲ။ ကၽြန္ေတြဟာ ေတာင္ယာေတြလည္း လုပ္ရတယ္၊ အိမ္အလုပ္ေတြလည္း လုပ္ရတယ္။ ကေလးေတြကိုေတာ့ အရြယ္ေရာက္ေအာင္ ေမြးျမဴ ထားျပီး အရြယ္ေရာက္ေတာ့မွ ေခါင္းျဖတ္၊ နတ္တင္ျခင္းခံရတယ္။ ကေလးအမႊာေမြးရင္ မိခင္ေရာကေလးပါ ရြာျပင္ထုတ္ထားခံရတယ္။ ကေလးအရုပ္ဆိုးရင္၊ ကိုယ္အဂၤါခ်ိဳ့တဲ့ရင္ သတ္ပစ္တယ္။ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ ေယာက္က်ားေတြနဲ႔ တန္းတူအခြင့္အေရးလံုးဝမရဘူး။ မိန္းမေတြရဲ႔ကိစၥကို ေယာက္က်ားေတြက ဘာမွလုပ္ပးစရာမလိုေပမယ့္ ေယာက္က်ားကိစၥမွန္သမ်ွ မိန္းမရဲ့တာဝန္သာျဖစ္တယ္။ ၾကိဳက္တဲ့ မိန္းမကို ဆြဲမယ္၊ မၾကိဳက္တဲ့မိန္းမကို သတ္ပစ္မယ္။ ဒါဟာ အဆန္းမဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ ထံုးစံလို ျဖစ္ေနခဲ့တယ္။

ေခါင္းျဖတ္တဲ့ရာဇဝင္ ဘယ္တုန္းကစတင္ခဲ့သလဲ အတိအက်မသိရဘူး။ အခ်ိဳ႔ပါးစပ္ေျပာစကားမ်ားအရေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ မ်ိဳးဆက္ ၁၅ ဆက္ ေလာက္ကတည္းက စတင္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ အေျခခံကေတာ့ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးမႈပါပဲ။ ဝနယ္အတြင္းပိုင္းဟာ အလြန္ေအးပါတယ္။ တခ်ိဳ႔ ေနရာေတြ ေရခဲတယ္။ ေတာင္တန္းေဒသျဖစ္လို႔ ေရခက္ခဲတယ္။ သဘာဝရာသီဥတု အေျခအေနလည္း မေကာင္းဘူး။ ကပ္ေဘးမ်ားလည္း အၾကိမ္ၾကိမ္ ဆိုက္ခဲ့ဖူးတယ္။ ေရာဂါဘယလည္း အလြန္ထူေျပာပါတယ္။ ေၾကာက္စရာေကာင္းတဲ့ ဦးေနွာက္အေႁမွးေရာင္ေရာဂါနဲ႔ ငွက္ဖ်ား ေရာဂါဆိုးတို႔ဒဏ္ကိုလည္း အလူးအလဲ ခံခဲ့ရတယ္။

ဝနယ္တနယ္လုံးမွာ ျပန္႔ေဒသ အလြန္နည္းတယ္။ ေတာင္ေပၚေဒသမွာ စပါးစိုက္လို႔ မေကာင္းဘူး။ အမ်ားစု ေျပာင္း စိုက္ခဲ့ၾကတယ္။ ေပါက္ျပားနဲ႔တူးဆြ စူးထိုးစိုက္တဲ့ ေရႊ႔ေျပာင္းေတာင္ယာမ်ားကို ကာယအားနဲ႔ တပင္တပန္းစိုက္ပ်ိဳးၾကရတယ္။ ေခါင္လွတဲ့ ဝနယ္အတြင္းပိုင္း ေတြမွာ ထုပ္လုပ္ေရးကရိယာေတြဟာ သစ္သားခၽြန္၊ ဝါးခၽြန္၊ ေက်ာက္ခၽြန္တို႔သာ ျဖစ္ခဲ့ၾကတယ္။ အဝ္အစား ဝတ္စရာ မရွိဘူး၊ အရွက္လုံရုံပဲ ရွိခဲ့တယ္။ ဝမ္းစာစပါး တနွစ္လုံးမွ တလစာ၊ နွစ္လစာပဲ ရွိတယ္။ သစ္ဥသစ္ဖုမ်ားကို က်ိဳခ်က္စားေသာက္ၾကရတယ္။ အုပ္စုလိုက္ အမဲလိုက္၊ ညအခါ မီးပုံရွိႈ႔ကာ မီးပုံနားပ်ံလာတဲ့ ပလူေကာင္၊ ပိုးမႊားေကာင္မ်ားကို ဖမ္းစား၊ ေျမၾကီးခဲအႏုေတြ တူးစား၊ ေခ်ာင္ၾကိဳေခ်ာင္ၾကားမွာ ခရု၊ ေယာက္သြားေတြ စုေဝးရွာေဖြစားေသာက္ျပီး အသက္တေခ်ာင္းကို ခက္ခက္ခဲခဲ ေမြးခဲ့ရတယ္။

ပါးစပ္ရာဇဝင္အရ ေျမရွင္ၾကီးတဦး (တခ်ိဳ႕က ကူမင္တန္ဒလွ်ိဳလို႔လည္း ေျပာၾကတယ္) က ျပဳတ္ထားတဲ့စပါးေတြကို လူထုကိုမ်ိဳးအျဖစ္ေပးျပီး စပါးမေပါက္ေတာ့ လူေခါင္းျဖတ္ ယစ္ပူေဇာ္မွ စပါးေပါက္မယ္လို႔ေျပာေၾကာင္း၊ လူေခါင္းျဖတ္ နတ္တင္ျပီးတဲ့အခါ စပါးမ်ိဳးမွန္ကို ထုတ္ေပး ေတာ့မွ စပါးပင္ေပါက္ခဲ့ေၾကာင္း ထိုစဥ္ကတည္းက ေခါင္းျဖတ္ျခင္းဓေလ့ ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္း ဆိုတယ္။

ဝနယ္မွာ ဘိန္းစိုက္ပ်ိဳးမႈရာဇဝင္ ဘယ္အခါက စခဲ့တယ္ဆိုတာလည္း အတိအက် မသိရဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဝနယ္ဘိန္းစိုက္ပ်ိဳးမႈကို ကူမင္တန္ေတြ က ခ်ဳပ္ကိုင္ထားခဲ့တယ္။ ဘိန္းခင္းေတြ ပင္ေထာင္ ဝယ္ထားတယ္။ ဘိန္းတပိႆာ ဆန္သုံးတင္းနႈန္းပဲေပးျပီး ျပန္ေရာင္းေတာ့ က်ပ္ ၁ဝဝဝ၊ ထိုင္းမွာ က်ပ္ ၂ဝဝဝ၊ ၃ဝဝဝ အထိ ရခဲ့ၾကတယ္။ ဝျပည္သူေတြ ဘိန္းစိုက္တာက ဆန္၊ဆားတို႔နဲ႔ လဲဖို႔ပဲျဖစ္တယ္။ ဝနယ္မွာ ယခင္အတိတ္ ေဟာင္းက စပါးစိုက္ဖို႔ ခက္တယ္။ ဘိန္းစိုက္လို႔ လြယ္တယ္။ ဝနယ္ရဲ႔အနိဌာရုံေတြျဖစ္ခဲ့တဲ့ ကၽြန္ျပဳ၊ ကၽြန္ေရာင္း၊ ကၽြန္ဝယ္မႈ၊ လူေခါင္းျဖတ္ နတ္တင္မႈ၊ ဘိန္းနဲ႔ ဆင္းရဲမြဲေတေခတ္ေနာက္က်မႈတို႔ဟာ ရာဇဝင္နဲ႔ခ်ီ ျဖစ္တည္လာခဲ့တဲ့ စနစ္ရဲ႔ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္မ်ားပါပဲ။

၁၉၇၁ လြတ္ေျမာက္စမွာ ေမာ္လဲ့က ကၽြန္ပိုင္ရွင္တဦးထံမွာ မိန္းမ ၆ ေယာက္၊ ေယာက္က်ား ၇ ေယာက္၊ ကၽြန္ ၁၃ ေယာက္ ေတြ႔ရတယ္။ ကၽြန္ ၃ ေယာက္ကို ဝက္တေကာင္နဲ႔လဲခဲ့တယ္လို႔ သိရတယ္။ ကၽြန္ေတြကို တိရစာၦန္ေတြအတိုင္းပဲထားရွိျပီး ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ခိုင္းေစတယ္။ ကၽြန္ဆိုတာ စကားေျပာတတ္တဲ့ တိရစၦာန္ပါပဲတဲ့။ လူတေယာက္ဟာ ဝက္တေကာင္ေလာက္မွ တန္ဖိုးမရွိတဘဝပါလား။ ဝက္စာနဲ႔ကၽြန္စာ ကြာျခားတာက ဝက္စာကို အခ်ဥ္ေဖာက္ေကၽြးျပီး ကၽြန္စာကို ျပဳတ္ေကၽြးတာပဲ ကြာျခားပါတယ္။ ဗလေကာင္းေကာင္းကၽြန္တေယာက္ကို ဒဂၤါး ၁ဝ ျပား (၄၅ဝ က်ပ္)၊ အမ်ိဳးသမီးပိန္ပိန္တေယာက္ ဒဂၤါး ၆ ျပား (၁၅ဝ က်ပ္) ေလာက္ေပးျပီး ေစ်းမွာဝယ္လို႔ရတယ္။ ေစာက္ဖားမွာ အဖိုးၾကီး တေယာက္ ကၽြန္တေယာက္ကို ဒဂၤါး ၁၆ ျပား (၄ဝဝ က်ပ္)နဲ႔ ဝယ္တယ္ ။ ၃၁ ပိသာထြက္တ့ဲ ဝက္တေကာင္ကို ဒဂၤါး ၃၆ ျပား (၉ဝဝ က်ပ္) ေပးရတယ္။ ေစာက္ဖားမွာပဲ အဖိုးၾကီးတေယာက္က ဒဂၤါး ၁၅ ျပား (၃၇၅ က်ပ္)နဲ႔ဝယ္ထားတဲ့ ကၽြန္မကေလးတေယာက္ကို ေစာ္ကားလို႔ ကိုယ္ဝန္ၾကီးနဲ႔ေတြ႔ရတယ္။ ဒါေပမဲ့့ ကၽြန္ကို ကၽြန္လိုပဲ ထားတယ္။ လြယ္လင္းကၽြန္ပိုင္ရွင္တဦးဟာ သူ႔ကၽြန္ေက်ာေပၚကေန ျမင္းလိုစီးျပီး ခရီးထြက္တယ္။ လမ္းမွာ သားေကာင္ေတြ႔လို႔ ကၽြန္ကိုစီးလ်က္သား တူမီးေသနတ္နဲ႔ပစ္တာ မထိဘဲလြဲေခ်ာ္သြားတယ္။ ထမ္းထားတဲ့ကၽြန္ ၿငိမ္ၿငိမ္မေနဘဲလႈပ္ရွားလို ့လြဲေခ်ာ္ရတယ္ဆိုျပီး ကၽြန္ရဲ့ဦးေခါင္းကို ေသနတ္ဒင္နဲ႔ေဆာင့္လို ့ထိပ္ဟက္တက္ကြဲသြားရတယ္။

ဝနယ္ လြတ္ေျမာက္စမွာပဲ ဝမ္လင္းေဒသ၊ တိန္နန္းရြာရဲ့ ေညာင္ပင္ၾကီးေအာက္မွာ လူဦးေခါင္းေတြတင္ထားတဲ့ တိုင္ေပါင္း ၇၂ တိုင္ ေတြ႔ ရတယ္။ ဒီတိုင္ေတြရဲ့ေျခရင္းမွာ လူဦးေခါင္းခြံေတြ၊ လူရိုးေတြနဲ႔ မေဆြးေသးတဲ့ဆံပင္ေတြဟာ ပံုေနျပီး အပုပ္နံ႔တေထာင္းေထာင္းထေနတယ္။ တခ်ိဳ႔ရြာေတြမွာ ဦးေခါင္းျဖတ္ပြဲက်င္းပတဲ့အခါမွာ နတ္ဆရာတီးေလ့ရွိတဲ့ သစ္ေခါင္းထြင္းထားတဲ့ မရဏသစ္လံုးၾကီးေတြ ယခုတိုင္ေအာင္ ရွိပါေသးတယ္။ လြယ္လင္း (နန္းခမ္းဦး)ကေန ယင္းဖန္ခရီးဟာ ၅နာရီသာၾကာေပမယ့္ အရင္က ဒီခရီးဟာ ေခါင္းျဖတ္သမားေတြၾကီးစိုးတဲ့ မရဏခရီးျဖစ္လို႔ ဘယ္သူမွ မသြားရဲၾကဘူး။ ေခါင္းျဖတ္ဖို႔ ဖမ္းထား၊ ဝယ္ထားခံရတဲ့ အရြယ္မေရာက္ေသးတဲ့ကေလးေတြ ဝနယ္တခြင္လံုးမွာ စုစုေပါင္း ၄ဝဝဝ ေက်ာ္ရွိျပီး ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီေရာက္လာမွ အသက္ေဘးက လြတ္ခဲ့ရတယ္။ သူတို႔ကေလးေတြကို မိဘမဲ့ကေလး ေက်ာင္းဖြင့္လွစ္ကာ ပညာသင္ေပး၊ေကၽြးေမြးျပဳစုထားလို ့ ယခုအခါ ပါတီဝင္ေတြ၊ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြ၊ ပညာတတ္ေတြ ျဖစ္ကုန္ပါျပီ။

ပါတီက ေခါင္းျဖတ္နတ္တင္တဲ့စနစ္ကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္တားျမစ္ခဲ့ျပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း ဝမ္လင္နဲ႔ယင္းဖန္ေဒသေတြမွာ လူကို အရွင္ ေခါင္းမျဖတ္ ေပမယ့္ လူေသကို ေခါင္းျဖတ္နတ္တင္မွုေတြ ရွိခဲ့ေသးတယ္။ ေခါင္းျဖတ္ျခင္းနဲ႔မဆိုင္ေသာ္လည္း ဝအမ်ိဳးသားမ်ားရဲ့ ဓေလ့ေဟာင္းတရပ္က အိမ္သားတဦးေသဆံုးရင္ လနဲ႔ ၊ႏွစ္နဲ႔ခ်ီျပီး မႁမွဳပ္ဘဲ ထားေလ့ရွိပါတယ္။ လူၾကီးသူၾကီးထဲကဆံုးရင္ ပိုၾကာတတ္ေသးတယ္။ ေသသူအတြက္ ကၽြဲ၊ ႏြား၊ ဝက္၊ ေခြး စသျဖင့္ သတ္ျပီး မပူေဇာ္ႏိုင္ရင္ ေသသူဟာေနာင္ဘဝအတြက္ မေကာင္းႏိုင္ဘူးလို အယူရွိခဲ့တယ္။ ဆင္းရဲေတာ့ သားသတ္ဖို႔ မတတ္ႏိုင္ေသးရင္ မသတ္ႏိုင္မခ်င္း မႁမွဳပ္ေသးဘူး၊ အေခါင္းသြင္းျပီး အိမ္ေပၚမွာပဲ အေလာင္းကိုထားေတာ့ အပုပ္နံ႔တလွႈိင္လိႈင္နဲ႔ ေပါ့။ ဒီဓေလ့ေဟာင္းဟာလည္း ပါတီက ဖိဖိစီးစီးပညာေပးတားျမစ္လို့ ၈ဝ ခုႏွစ္ဒီဘက္ပိုင္းမွာ မရွိသေလာက္ ကြယ္ေပ်ာက္သြားပါတယ္။

အုပ္စုတိုက္ပြဲမ်ားဟာ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ ျပင္းထန္ခဲ့တယ္။ အဓိကကေတာ့ အုပ္စုေခါင္းေဆာင္ခ်င္း မသင့္ျမတ္ၾကလို႔ တိုက္ၾကတာပါ။ လူထုထဲမွာ ဘာျပႆနာမွ ၾကီးၾကီးမားမား မရွိပါဘူး။ အစိုးရအဆက္ဆက္ဟာ အုပ္စုေခါင္းေတြကိုကိုင္ျပီး အုပ္စုခ်င္းပဋိပကၡကို အသံုးခ်ခဲ့ ၾကတယ္။ ဝနယ္ျပည္သူေတြ ဝါးအစည္းေျပသလို အကြဲကြဲအျပားျပားျဖစ္ေအာင္လုပ္ျပီး အုပ္စုတိုက္ပြဲမ်ားကို ၾကီးထြားေစခဲ့တယ္။ ကူမင္တန္ ေတြကလည္း အုပ္စုေခါင္းေဆာင္ေတြကိုကိုင္ျပီး ဘိန္းကုန္ကူးကာ စီးပြားေရးအျမတ္ထုတ္ခဲ့ၾကတယ္။ အုပ္စုခ်င္းၾကားပဋိပကၡေတြ တိုးပြား လာျပီး ေျမယာလုတိုက္ပြဲေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ ႂကြယ္ဝတဲ့အုပ္စုက ေျမယာပိုင္ဆိုင္မွု ပိုမ်ားလာတယ္။ အုပ္စုတစုရဲ့နယ္ေျမအတြင္းမွာရွိတဲ့ ေတာင္ယာစိုက္ခင္းေတြဟာ အဲဒီအုပ္စုရဲ့ အုပ္စုေခါင္းကပိုင္တယ္။ သူတဦးတည္းက အုပ္စီးထားတယ္။ သာမန္ ဝျပည္သူေတြမွာ အငတ္ငတ္ အျပတ္ျပတ္ရွိေပမယ့္ အုပ္စုေခါင္းေဆာင္ရဲ့ စပါးက်ီေတြမွာ ၃-၄ ႏွစ္က စပါးကိုေတာင္ ဝယ္လို႔ရေနေသးတာ ေတြ႔ရတယ္။

နာမည္ၾကီးအုပ္စုၾကီး ၂ခုျဖစ္တဲ့ မန္တုန္မွ လံုခြာအုပ္စုနဲ႔ လိမ္ေဟာ္မွ မြတ္ေလ့အုပ္စုတို႔တိုက္ၾကတာ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္မွာ ပါတီကေျဖရွင္းေပးျပီးတဲ့ အထိႏွစ္ေပါင္း ၃ဝ ၾကာခဲ့တယ္။ လံုခြာရြာနဲ႔ မြတ္ေလ့ရြာအၾကား ရွည္လ်ားက်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ေတာင္တလံုးကို သူပိုင္ငါပိုင္လုေနတာၾကာလွျပီ။ အဂၤလိပ္ေခတ္က တျခမ္းစီခြဲေဝေပးျပီး ေျဖရွင္းခဲ့ေပမယ့္ မေျပလည္ခဲ့ဘူး။ ပါလီမန္အစိုးရလက္ထက္မွာလည္း ၂ ၾကိမ္ ေျဖရွင္းခဲ့ဖူးေပမယ့္ တံစိုးလက္ေဆာင္မ်ား လာဘ္ထိုးရတာသာ အဖတ္တင္တယ္၊ မေျပလည္ခဲ့ဘူး။ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္မွာ ဒီအုပ္စုၾကီးႏွစ္ခုဟာ အျပင္းအထန္ တိုက္ၾက ျပန္တယ္။ အုပ္္စုခ်င္းတိုက္ၾကလ ို႔ရြာေတြမီးေလာင္ျပာက်ရတာ အခါခါ၊ ေသေၾကပ်က္စီးမွုေတြလည္း မနည္းလွေတာ့ဘူး။ ဒီနယ္ဟာ မိုင္းေမာ ရဲ့အေနာက္ဖက္ ၁၄-၅ မိုင္ေလာက္အကြာမွာ ရွိပါတယ္။ မြတ္ေလ့အုပ္စုကစစ္ရွံႈးလို႔ တံစိုးလက္ေဆာင္ပိုေပးျပီး စစ္ကူေတာင္းျပန္တယ္။ ေၾကးစားတပ္က ႏွစ္ဘက္ခြတုတ္ေနေပမယ့္ ျပႆနာကို ေျပလည္ေအာင္ ေျဖရွင္းမေပးႏိုင္ဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ အုပ္စု ၂ ခုစလံုး ေရႊေခ်ာင္းေတြ၊ ဒဂၤါးေတြ၊ ဘိန္းေတြ၊အစားအေသာက္ေတြ လာဘ္ထိုးရတာနဲ႔ျဖဴကာျပာကာ က်ခဲ့ၾကရေတာ့တယ္။ စုစုေပါင္းဒဂၤါး ၃ဝဝဝ ေလာက္ ကုန္က် ခဲ့ရတယ္။

လြတ္ေျမာက္လာခဲ့ျပီးေနာက္ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ထဲမွာ ပါတီက ျပသနာကုိ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းခဲ့ရတယ္။ အုပ္စုေခါင္း ၂ ေယာက္ကို လူထုေရွ႔မွာ လူတန္းစားအရဖြင့္ခ်ကာ လူထုတိုက္ပြဲဆင္ခဲ့တယ္။ လူထုကို ပညာေပးခဲ့တယ္။ ဒါဟာ လူထုခ်င္းျပသနာမဟုတ္ဘဲ အဓိက အုပ္စုေခါင္း ေဆာင္ (၂)ဦးရဲ့ျပသနာသာျဖစ္လို႔ ႏွစ္ဘက္လူထုရဲ့ခ်စ္ခင္ေသြးစည္းမႈဟာ ျပန္လည္ဖြံျဖိဳးလာခဲ့တယ္။ ျပသနာလည္းေျပလည္သြားခဲ့တယ္။
၁၉၇၂ ခုႏွစ္ကုန္ပိုင္းမွာ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီက အမိန္႔ေလးရပ္ထုတ္ျပန္ျပီး ဝနယ္ရဲ့ ေခတ္ေဟာင္းကအေမြဆိုးမ်ားကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ တားျမစ္ပိတ္ပင္ခဲ့တယ္။

၁။ လူေခါင္းျဖတ္ နတ္တင္တာမလုပ္ရ။
၂။ အုပ္စုတုိက္ပြဲ မလုပ္ရ၊ စလုပ္သူကို ေသဒဏ္။
၃။ ကၽြန္မ်ားမထားရ၊ လူအေရာင္းအဝယ္ မလုပ္ရ၊ ရွိတဲ့ကၽြန္ေတြကို လႊတ္ပစ္ရမယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ပါတီကိုအပ္ရမယ္။
၄။ လုပ္အား အလကား မခိုင္းရ၊ ခိုင္းရင္ လုပ္ခေပးရမယ္ဆိုတဲ့ အမိန္႔ေလးရပ္ထုတ္ခဲ့တယ္။
မိုင္းေမာမွာ ေခါင္းျဖတ္သူရဲေကာင္းဆိုသူကို ေစ်းထဲမွာ ေသဒဏ္ေပးလိုက္တယ္။ ဝနယ္တနယ္လံုးမွာ လူတန္းစားတိုက္ပြဲဆင္ျပီး လူထုအေပၚ ေသြးေၾကြးေခၽြးေၾကးရွိသူမ်ုားကို အေရးယူအျပစ္ေပးခဲ့တယ္။ ဝနယ္မွာ အုပ္စု ၃၆ အုပ္စု ရွိတဲ့အနက္ ၃၄ အုပ္စုကို လြတ္ေျမာက္ေစခဲ့ျပီး အဲဒီ အထဲက အုပ္စုေခါင္း ၇ ဦးဟာ မိမိတို႔အမွားကို လူထုေရွ့ေမွာက္မွာ ဖြင့္ဟဝန္ခံကာ ျပည္သူ႔႔တပ္မေတာ္နဲ႔ လာေရာက္ပူးေပါင္းခဲ့တယ္။ အနည္းစု အုပ္စုေခါင္းေတြက စစ္အစိုးရအုပ္စိုးထားတဲ့ ေဒသျဖဴသို႔ ထြက္ေျပးၾကတယ္။ က်န္အုပ္စုေခါင္းေတြဟာ အမ်ိဳးမ်ိဳးပညာေပးလို႔မရ၊ မိမိတို႔ရဲ့လူထုအေပၚဗိုလ္က်ေသြးစုပ္တဲ့လုပ္ရပ္မ်ားကို မျပဳျပင္တဲ့ေအာက္မွာ ဝျပည္သူေတြနဲ႔ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္ရဲ့ ဒါဏ္ခတ္အျပစ္ေပးျခင္း ခံၾကရတယ္။

နန္ပံု၊ နားေဝး၊ နမ့္ဖန္၊မိုင္းေမာ၊ဟိုပန္ စတဲ့ေဒသေတြမွာ သီးစားခစနစ္ရွိတယ္။ သီးထြက္ရဲ့တဝက္ကို လယ္ရွင္ကိုေပးရတယ္။ ပန္ဆန္းေဒသ ေတြမွာေတာ့ ပေဒသရာဇ္ေစာ္ဘြား၊ရြာစား၊ ရြာေဆာ္မ်ားရဲ့ၾသဇာအာဏာဟာ ၾကြင္းက်န္တည္ရွိေနေသးတယ္။ ၾကြယ္ဝတဲ့သူ ေျမယာပိုင္ဆုိင္မွု ပိုမ်ားတယ္။ လယ္ေတြကို ေၾကြးနဲ႔သိမ္းတာ၊ အာဏာနဲ႔သိမ္းတာ၊ သိမ္းဝယ္တာလုပ္ျပီး ခ်ဳပ္ကိုင္လာၾကတယ္။ စပါးတိုး၊ေငြတိုး၊ ပင္ေထာင္စနစ္ မ်ားလည္း ထြန္းကားတယ္။ ႏွစ္ထပ္တိုးျဖစ္လို့ ျပန္မဆပ္ႏိုင္ၾကေတာ့တာေတြ မ်ားတယ္။ အခြန္ပ႑ာဆက္သရတဲ့စနစ္၊ ဘံုလယ္ေျမကို ခ်ဳပ္ကိုင္ခ်ယ္လွယ္ေသြးစုတ္တဲ့ စနစ္မ်ားရွိခဲ့တယ္။

စစ္အစိုးရေၾကးစားတပ္၊ ကူမင္တန္တပ္ႂကြင္းတပ္က်န္မ်ားနဲ႔ ကာကြယ္ေရးလို႔ေခၚတဲ့ စစ္အစိုးရဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔မ်ားဟာ ယင္းဖန္၊ မိုင္းေမာ၊ေစာက္ဖါး၊ ပန္ယန္း၊ ပန္ဆန္းတို႔မွာ အျမီးခ်င္းခ်ိတ္ လိမ္ထားတဲ့ ေခြးအသံုးေကာင္လို တပ္စြဲထားၾကတယ္။ လူထုဟာ ဒီေဖါက္ျပန္ေရးတပ္မ်ားကို အစဥ္အၿမဲ ဆက္ေၾကးေပးေနရတယ္။ အထမ္းလိုက္ရတယ္၊ ခိုင္းသမ်ွအကုန္လုပ္ေပးရတယ္။ တႏွစ္ကို တအိမ္ ေငြဒဂၤါး ၇ ျပား၊ ဆန္ ၃ပံုး၊ ဘိန္းတပိသာ၊ ၾကက္၊ ဝက္၊ ကၽြဲ၊ ႏြား၊ ထင္း၊ဝါး၊ သက္ကယ္ အစံုပါပဲ။ ၾကားျဖတ္ဆက္ေၾကးမ်ားလည္း ရွိေသးတယ္။ လက္နက္ခဲယမ္းဖိုး၊ အဝတ္အစားဖိုး စသျဖင့္ ျဖစ္တယ္။

လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡလည္း ျပင္းထန္တယ္။ အခုလို အဖိႏွိပ္၊အလုယက္၊ အေစာ္ကားခံေနရတဲ့ဘဝက လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ဆိုျပီး လူမ်ိုဳး အလိုက္ ပုန္ကန္မွုအဖြဲ႔အစည္းေတြ ေပၚလာတယ္။ ဝအမ်ိဳးသားထဲက ဗိုလ္ေမာင္အဖြဲ႔၊ မဟာစန္းအဖြဲ႔၊ လားဟူအမ်ိဳးသားထဲက ဗိုလ္ၾကာလွ အဖြဲ႔စသျဖင့္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီအဖြဲ႔ေတြဟာ ဝိဇၹာနည္းက်မွန္ကန္တဲ့ အေတြးအေခၚလမ္းညႊန္မွႈလည္း မရွိ၊ မွန္ကန္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္မွု အဖြဲ႔အစည္းလည္း မရွိ၊ မွန္ကန္တဲ့ အေျခခံလမ္းစဥ္၊လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားလည္း မရွိေလေတာ့ အခ်ိဳ႔ဟာ ကိုယ့္အမ်ိဳးသားကိုယ္ျပန္ဖိႏွိပ္တဲ့ အဖြဲ႔ အစည္းေတြ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ မိမိအမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ မေဆာင္က်ဥ္းႏိုင္ရံုမက လူထုမွာဗူးေလးရာဖရံုဆင့္ဆိုသလို ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။

ဒီအဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ဝနယ္ျပည္သူေတြအေပၚ ကူမင္တန္ကာကြယ္ေရးနဲ႔ ေၾကးစားတပ္နည္းတူ ၾကီးေလးတဲ့ဆက္ေၾကးမ်ားကို ေကာက္ခံရံု တင္မက မထင္ရင္မထင္သလို လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ဝနယ္ျပည္သူေတြရဲ့ အတိတ္ဘဝမွာ မိမိတို႔လုပ္သေလာက္ အက်ိဳးမခံစားရပါဘူး။ ဆင္းဆင္း ရဲရဲ၊ ပင္ပင္ပန္းပန္းလုပ္ၾကရျပီး လုပ္အားရဲ့အမ်ားပိုင္း ၈ဝ% ေလာက္ဟာ ေသြးစုတ္လုယက္ျခင္း ခံခဲ့ရတယ္။ အရာအားလံုးကို မ်က္စိသူငယ္ နားသူငယ္နဲ႔ ေၾကာက္ေၾကာက္ရြံံရြံံျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။

ခုခ်ိန္မွာေတာ့ ဝ နယ္လြတ္ေျမာက္လာတာ ၁၆ ႏွစ္ေက်ာ္ ၁၇ နွစ္ေလာက္ရွိလာပါျပီ။ တခ်ိန္က ေက်းကြ်န္ေတြဟာ အခုေတာ့ အရွင္သခင္ေတြ ျဖစ္လာပါျပီ။ အတိတ္ကျဖစ္ရပ္ေတြဟာ ပံုျပင္သဖြယ္က်န္ခဲ့ပါျပီ။ ဒီလိုအျဖစ္္ဆိုးေတြကို ေႏွာင္းလူငယ္ေတြဟာ သက္ၾကီး ရြယ္အိုမ်ားက လြမ္းဆြတ္ေၾကကြဲစြာ ျပန္လည္ေျပာျပမွ ၾကားသိၾကရေတာ့တယ္။ လြတ္ေျမာက္ျပီးတဲ့ေနာက္ ဝနယ္ဟာ တဟုန္ထိုး ေျပာင္းလဲ လာခဲ့တယ္။ အစဥ္အလာေဟာင္း၊ ထံုးစံဓေလ့ေဟာင္းမ်ား တိမ္ေကာေပ်ာက္ကြယ္သလို သစ္လြင္တဲ့ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမွုေရး အဘက္ဘက္က ဝနယ္ဟာ ယခင္ကနဲ႔မတူ တေသြးတေမြးနဲ႔ ေရွ႔ကို ျဖစ္ေပၚတိုးပြားေနျပီျဖစ္တယ္။ အတိတ္ျဖစ္ရပ္မ်ားဟာ အနီးေခတ္သမိုင္း ပံုကားခ်ပ္တရပ္အျဖစ္ ဗမာျပည္ရဲ့သမိုင္းကြက္လပ္တခုကို ဂြင္းဆက္ခ်ိတ္ဆက္ၾကည့္ၿခင္းမ်ွသာ ျဖစ္ပါတယ္။

(၁၉၈၈ ခုနွစ္ မတ္လထုတ္ ျပည္္သူ႔အာဏာဂ်ာနယ္ အမွတ္ ၂ မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္) ဒီျမင့္သစ္ေပ့ဂ်္ကေနတဆင့္ ကူးယူေဖာ္ျပတာျဖစ္ပါတယ္

0 comments:

Post a Comment