လမ္းေပၚကလူတစ္ေယာက္ေျပာခ်င္တာမ်ား ကိုတာ(ဒု)ေလာကနတ္ေဆြးေႏြးပြဲ
''ရတနာေ႐ႊဂူမွ ကသရာဇာျခေသၤ့မင္းထြက္ေလလွ်င္၊ ကာင္းကင္ဆင္ပ်ံႏွင့္ေတြ႕၍၊ အစာျဖစ္ေသာတိမ္ၫြန္႔မ်ားေၾကာင့္ ခိုက္ရန္ျဖစ္ၾကသျဖင့္၊ ဆင္ပ်ံဦးကင္းကို ျခေသၤ့နင္းလ်က္ ႏွာေမာင္းကိုစုတ္သည္တြင္ ေလာကနတ္သည္ရန္ႏွစ္ဦးကိုျမင္ေလ၏။ ေလာကနတ္သည္ ေျခတြင္စည္းစုပ္တီးလ်က္၊ သီခ်င္းသီ၍၊ကခုန္႐ႊင္ျမဴးျပ၏။ ဆင္ပ်ံႏွင့္ျခေသၤ့တို႔သည္အသံ (အကႏွင့္ကဗ်ာ) ၏သာယာညက္ေညာ တင့္တယ္လွသည္ကို နာခံၾက၍ရန္ၿငိမ္းၾကေလသတည္း” (ေဇယသခၤယာေရးေ႐ႊဘုံနိဒါန္း)
၁။ ေဒးဗစ္ဘြမ္းဆိုတဲ့ပညာရွိကOn Dialogue ဆိုတဲ့စာအုပ္မွာယခုလိုဆိုတယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲဆိုတာ ေနရာကလြတ္လပ္ရတယ္။ အဆင့္ကတန္းတူရတယ္။ (Free space and equal status are vital prerequisites.) ဒါေတြက ဆက္သြယ္ဖလွယ္မႈနဲ႔ယုံၾကည္မႈေတြရေအာင္ အင္မတန္အေရးႀကီးတဲ့လိုအပ္ခ်က္ေတြ။
ေနာက္ထပ္အေရးႀကီးတဲ့ အေျခခံအခ်က္ႀကီးကလည္း စုေပါင္းၿပီးရရွိလာတဲ့အေတြးအေခၚဟာ တဦးတေယာက္ခ်င္းအေတြးအေခၚထက္ အားေကာင္းတာ။
***၂။ ေလာကနတ္တရားေဆြးေႏြးပြဲမ်ားဆိုတာ ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ ၁၉၇၄ခုႏွစ္ဧၿပီလကစၿပီး ပန္းဆိုးတန္းက ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္းမွာလုပ္ခဲ့တယ္။ ဦးေဆာင္တက္ေရာက္သူေတြကေတာ့ ဗိုလ္မႉးႀကီးေဟာင္း ဓမၼိၼကဘသန္း၊ ဦးေသာ္ဇင္၊ ဆရာပါရဂူ၊ ေဒါက္တာသင္းသင္း၊ စက္ရွင္မင္းႀကီးေဟာင္း ဦးေစာလြင္၊ ဟသၤတၿမိဳ႕ဒုတိယပခန္းဆရာေတာ္ ရွင္ၾသႆဓစသည္ျဖင့္ပဲ။ ေမတၱာႏွင့္သစၥာတရားအေၾကာင္း ရင္ဖြင့္ႏွီးေႏွာၾကသတဲ့။ သူတို႔ဘယ္လိုႏွီးေႏွာၾကသတုန္း။
ၿပီးခဲ့တဲ့ၾသဂုတ္လမွာ ဘာသာေပါင္းစုံကဆရာႀကီးမ်ား ေတြ႔ဆုံႏွီးေႏွာၾကတဲ့ အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပြဲတခုကို ကိုရင္တာတက္ရတယ္။ မတက္မီမွာ ေဆြးေႏြးပြဲေအာင္ျမင္ေစခ်င္တဲ့ ေစတနာမြန္မြန္ျမတ္ျမတ္ေရွ႔ထားၿပီး (ဦး)ၾကည္ေမာင္ေ႒းက ေလာကနတ္တရားေဆြးေႏြးပြဲအေၾကာင္း စာတ႐ြက္ေပးလာတယ္။ ေလာကနတ္ေဆြးေႏြးပြဲဆိုတာက ယခုလို။
ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္း- တရားႏွီးေႏွာပြဲ
အခ်ီး
က။။ ခင္မင္ရင္းႏွီးစြာ တဦးကိုတဦးအေလးအျမတ္ထားေသာ ဓမၼၼမိတ္ေဆြတစုသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ပန္းဆိုးတန္းအမွတ္(၆၂) ရွိ ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္း၌ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ဧၿပီလမွစ၍ ရက္သတၱပတ္ႏွစ္ပတ္လွ်င္တႀကိမ္ ေတြ႔ဆုံကာ ေမတၱာႏွင့္သစၥာတရားအေၾကာင္းကို ရင္ဖြင့္၍ႏွီးေႏွာေလ့ရွိၾကသည္။ ဤသို႔႔ တရားႏွီးေႏွာဖလွယ္ရန္ လာၾကေသာပုဂၢိဳလ္အမ်ားစုမွာ အခါအားေလ်ာ္စြာ တရားလမ္းစဥ္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို အေတာ္အတန္ အထိုက္အေလ်ာက္ ေလ့လာထားၿပီးသူမ်ားျဖစ္ၾကေသာ္လည္း၊ တရားေလ့လာဆဲျဖစ္ေသာ သို႔႔မဟုတ္ ေလ့လာလိုေသာ သားခ်င္းမိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ဘာသာအယူမရွိျငားလည္း တရားဓမၼၼကို ဗဟုသုတအေနျဖင့္ ဆည္းပူးလိုေသာမိတ္ေဆြမ်ားကိုပါ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ ဂိုဏ္းဃန၊ အဆင့္အတန္း၊ အသက္အ႐ြယ္၊ က်ား-မမေ႐ြး မိမိတို႔ႏွင့္အတူ တရားႏွီးေႏွာပြဲ႔ ဖိတ္ေခၚလာေလ့ရွိၾကပါသည္။
ခ။။ ဤတရားႏွီးေႏွာ၀ိုင္းသည္ သာသနာေရးအသင္းအပင္း အဖြဲ႔အစည္း ဂိုဏ္းဃနတခု မဟုတ္ပါ။ ေနာက္ေနာင္မည္သည့္အခါ၌မွ်လည္း အသင္းအပင္းအဖြဲ႔အစည္း ဂိုဏ္းဃနတခုျဖစ္လာေအာင္ တည္ေထာင္ရန္ ရည္႐ြယ္ခ်က္လည္းမရွိၾကပါ။
ဦးတည္ခ်က္
ဂ။။ ေခတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး လူအမ်ိဳးမ်ိဳးေဒသအမ်ိဳးမ်ိဳး၌ အမွန္တရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ၾကေသာ ပညာယွိမ်ားသည္ ေရွးေရွးတြင္လည္းရွိခဲ့ၾကသည္။ ယခုလည္းရွိေနၾကသည္။ ေနာက္ေနာင္လည္း ေပၚထြန္းလိမ့္ဦးမည္တည္း။ ယင္းပညာယွိမ်ိဳးတို႔႔၏ အဆုံးအမမ်ားကို ေလ့လာသုံးသပ္ၾကလွ်င္ အမွန္တရားသိျမင္ေရး ပညာဉာဏ္ကို လူဝတ္ေၾကာင္အျဖစ္ႏွင့္ပင္ရရွိၿပီး ဤယခုဘဝကို လြတ္လပ္ခ်မ္းေျမ့ျပည့္စုံစြာ မေၾကာက္မ႐ြံ႔ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ႀကီးေနသြားႏိုင္သည္။ ထိုအသိပညာဉာဏ္ကို ကိုယ္လည္းမပန္း စိတ္လည္းမႏြမ္းေစရဘဲ ခ်မ္းသာကိုခ်မ္းသာစြာရွာေဖြသည့္ ဉာဏ္လမ္းစဥ္ျဖင့္လည္း ရေရာက္ႏိုင္သည္ဟူေသာ အေျခခံအယူမွန္ရွိၾကသည့္ ဤဓမၼၼမိတ္ေဆြမ်ားသည္ အမွန္တရားသိျမင္ေရးသာလွ်င္ လူ႔ဘ၀၏ပဓါနအက်ဆုံးကိစၥျဖစ္သည္ဟု နားလည္ထားၾကပါသည္။
ဃ။။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္း- တရားႏွီးေႏွာပြဲ၏ တခုတည္းေသာဦးတည္ခ်က္ကို“အခါအားေလ်ာ္စြာေတြ႕ဆုံၾကၿပီးလွ်င္ မိမိတို႔ေလ့လာ နားလည္ သေဘာေပါက္ထားေသာ တရားဓမၼၼအမ်ိဳးမ်ိဳးကို စာသိေတြးေတာႀကံဆသိမ်ိဳး သက္သက္ျဖင့္မဟုတ္မူဘဲ ဘ၀အေတြ႔အႀကဳံ ကိုယ္တိုင္လက္ေတြ႔ဉာဏ္သိမ်ိဳးျဖင့္ ႐ိုးသားရင္းႏွီးစြာ ပြင့္လင္းသိမ္ေမြ႔စြာ လြတ္လပ္ရဲ၀ံ့စြာ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ျခင္းျပဳလ်က္ ဉာဏ္မပြင့္ေသးသူမ်ားကိုလည္း အသိဉာဏ္ပြင့္လာေအာင္၊ တရားသိၿပီးသူမ်ားကိုလည္း ထုတ္ေဖာ္ေဟာေျပာရာ၌ ၾကည္လင္ျပတ္သားလာေအာင္ တဦးကိုတဦး ႐ိုင္းပင္းကူညီရန္သာဟူေ႐ြ႔သတ္မွတ္ျပဌာန္းၾကပါသည္။
***၂။ ေလာကနတ္တရားေဆြးေႏြးပြဲမ်ားဆိုတာ ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ ၁၉၇၄ခုႏွစ္ဧၿပီလကစၿပီး ပန္းဆိုးတန္းက ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္းမွာလုပ္ခဲ့တယ္။ ဦးေဆာင္တက္ေရာက္သူေတြကေတာ့ ဗိုလ္မႉးႀကီးေဟာင္း ဓမၼိၼကဘသန္း၊ ဦးေသာ္ဇင္၊ ဆရာပါရဂူ၊ ေဒါက္တာသင္းသင္း၊ စက္ရွင္မင္းႀကီးေဟာင္း ဦးေစာလြင္၊ ဟသၤတၿမိဳ႕ဒုတိယပခန္းဆရာေတာ္ ရွင္ၾသႆဓစသည္ျဖင့္ပဲ။ ေမတၱာႏွင့္သစၥာတရားအေၾကာင္း ရင္ဖြင့္ႏွီးေႏွာၾကသတဲ့။ သူတို႔ဘယ္လိုႏွီးေႏွာၾကသတုန္း။
ၿပီးခဲ့တဲ့ၾသဂုတ္လမွာ ဘာသာေပါင္းစုံကဆရာႀကီးမ်ား ေတြ႔ဆုံႏွီးေႏွာၾကတဲ့ အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပြဲတခုကို ကိုရင္တာတက္ရတယ္။ မတက္မီမွာ ေဆြးေႏြးပြဲေအာင္ျမင္ေစခ်င္တဲ့ ေစတနာမြန္မြန္ျမတ္ျမတ္ေရွ႔ထားၿပီး (ဦး)ၾကည္ေမာင္ေ႒းက ေလာကနတ္တရားေဆြးေႏြးပြဲအေၾကာင္း စာတ႐ြက္ေပးလာတယ္။ ေလာကနတ္ေဆြးေႏြးပြဲဆိုတာက ယခုလို။
ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္း- တရားႏွီးေႏွာပြဲ
အခ်ီး
က။။ ခင္မင္ရင္းႏွီးစြာ တဦးကိုတဦးအေလးအျမတ္ထားေသာ ဓမၼၼမိတ္ေဆြတစုသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ပန္းဆိုးတန္းအမွတ္(၆၂) ရွိ ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္း၌ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ဧၿပီလမွစ၍ ရက္သတၱပတ္ႏွစ္ပတ္လွ်င္တႀကိမ္ ေတြ႔ဆုံကာ ေမတၱာႏွင့္သစၥာတရားအေၾကာင္းကို ရင္ဖြင့္၍ႏွီးေႏွာေလ့ရွိၾကသည္။ ဤသို႔႔ တရားႏွီးေႏွာဖလွယ္ရန္ လာၾကေသာပုဂၢိဳလ္အမ်ားစုမွာ အခါအားေလ်ာ္စြာ တရားလမ္းစဥ္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို အေတာ္အတန္ အထိုက္အေလ်ာက္ ေလ့လာထားၿပီးသူမ်ားျဖစ္ၾကေသာ္လည္း၊ တရားေလ့လာဆဲျဖစ္ေသာ သို႔႔မဟုတ္ ေလ့လာလိုေသာ သားခ်င္းမိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ဘာသာအယူမရွိျငားလည္း တရားဓမၼၼကို ဗဟုသုတအေနျဖင့္ ဆည္းပူးလိုေသာမိတ္ေဆြမ်ားကိုပါ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ ဂိုဏ္းဃန၊ အဆင့္အတန္း၊ အသက္အ႐ြယ္၊ က်ား-မမေ႐ြး မိမိတို႔ႏွင့္အတူ တရားႏွီးေႏွာပြဲ႔ ဖိတ္ေခၚလာေလ့ရွိၾကပါသည္။
ခ။။ ဤတရားႏွီးေႏွာ၀ိုင္းသည္ သာသနာေရးအသင္းအပင္း အဖြဲ႔အစည္း ဂိုဏ္းဃနတခု မဟုတ္ပါ။ ေနာက္ေနာင္မည္သည့္အခါ၌မွ်လည္း အသင္းအပင္းအဖြဲ႔အစည္း ဂိုဏ္းဃနတခုျဖစ္လာေအာင္ တည္ေထာင္ရန္ ရည္႐ြယ္ခ်က္လည္းမရွိၾကပါ။
ဦးတည္ခ်က္
ဂ။။ ေခတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး လူအမ်ိဳးမ်ိဳးေဒသအမ်ိဳးမ်ိဳး၌ အမွန္တရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ၾကေသာ ပညာယွိမ်ားသည္ ေရွးေရွးတြင္လည္းရွိခဲ့ၾကသည္။ ယခုလည္းရွိေနၾကသည္။ ေနာက္ေနာင္လည္း ေပၚထြန္းလိမ့္ဦးမည္တည္း။ ယင္းပညာယွိမ်ိဳးတို႔႔၏ အဆုံးအမမ်ားကို ေလ့လာသုံးသပ္ၾကလွ်င္ အမွန္တရားသိျမင္ေရး ပညာဉာဏ္ကို လူဝတ္ေၾကာင္အျဖစ္ႏွင့္ပင္ရရွိၿပီး ဤယခုဘဝကို လြတ္လပ္ခ်မ္းေျမ့ျပည့္စုံစြာ မေၾကာက္မ႐ြံ႔ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ႀကီးေနသြားႏိုင္သည္။ ထိုအသိပညာဉာဏ္ကို ကိုယ္လည္းမပန္း စိတ္လည္းမႏြမ္းေစရဘဲ ခ်မ္းသာကိုခ်မ္းသာစြာရွာေဖြသည့္ ဉာဏ္လမ္းစဥ္ျဖင့္လည္း ရေရာက္ႏိုင္သည္ဟူေသာ အေျခခံအယူမွန္ရွိၾကသည့္ ဤဓမၼၼမိတ္ေဆြမ်ားသည္ အမွန္တရားသိျမင္ေရးသာလွ်င္ လူ႔ဘ၀၏ပဓါနအက်ဆုံးကိစၥျဖစ္သည္ဟု နားလည္ထားၾကပါသည္။
ဃ။။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္း- တရားႏွီးေႏွာပြဲ၏ တခုတည္းေသာဦးတည္ခ်က္ကို“အခါအားေလ်ာ္စြာေတြ႕ဆုံၾကၿပီးလွ်င္ မိမိတို႔ေလ့လာ နားလည္ သေဘာေပါက္ထားေသာ တရားဓမၼၼအမ်ိဳးမ်ိဳးကို စာသိေတြးေတာႀကံဆသိမ်ိဳး သက္သက္ျဖင့္မဟုတ္မူဘဲ ဘ၀အေတြ႔အႀကဳံ ကိုယ္တိုင္လက္ေတြ႔ဉာဏ္သိမ်ိဳးျဖင့္ ႐ိုးသားရင္းႏွီးစြာ ပြင့္လင္းသိမ္ေမြ႔စြာ လြတ္လပ္ရဲ၀ံ့စြာ ႏွီးေႏွာဖလွယ္ျခင္းျပဳလ်က္ ဉာဏ္မပြင့္ေသးသူမ်ားကိုလည္း အသိဉာဏ္ပြင့္လာေအာင္၊ တရားသိၿပီးသူမ်ားကိုလည္း ထုတ္ေဖာ္ေဟာေျပာရာ၌ ၾကည္လင္ျပတ္သားလာေအာင္ တဦးကိုတဦး ႐ိုင္းပင္းကူညီရန္သာဟူေ႐ြ႔သတ္မွတ္ျပဌာန္းၾကပါသည္။
လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား
င။။ မိမိတို႔ေလ့လာဖူးသည့္ က်မ္းကိုးက်မ္းကားမ်ားကိုသာ ဆုပ္ကိုင္ကာ အေခ်အတင္ေျပာဆိုျငင္းခုံ၍ အႏိုင္ယူလိုျခင္းျဖင့္သာ ၿပီးဆုံးသြားၾကသည့္ တရားေဆြးေႏြးပြဲမ်ိဳးအျဖစ္သို႔႔ တစစတေျဖးေျဖး က်ဆင္းဆုတ္ယုတ္သြားၿပီးလွ်င္ မူလဦးတည္ခ်က္ ေပ်ာက္ဆုံးသြားမည့္အႏၲရာယ္မ်ိဳးကို ႏွီးေႏွာပြဲဓမၼၼမိတ္ေဆြအေပါင္းက မေပၚေပါက္ေစလိုေသာဆႏၵရွိၾကသည္ျဖစ္၍ ႏွီးေႏွာပြဲျပဳလုပ္သည့္ အခါတိုင္း ေအာက္တြင္ေဖာ္ျပထားေသာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာသာ ျပဳလုပ္ေဆာင္႐ြက္သင့္သည္ဟု ႏွီးေႏွာပြဲ၀င္အေပါင္းက သိရွိနားလည္ထားၾကပါသည္။
(၁) လူမ်ိဳးအစြဲ၊ အယူဘာသာအစြဲ၊ ဂိုဏ္းဃနအစြဲ၊ အဆင့္အတန္းအစြဲ၊ ေဒသအစြဲ၊ ေရွး႐ိုး အစဥ္အလာအစြဲ၊ ဆရာအစြဲ၊ စာအစြဲ၊ စကားအစြဲစေသာ တယူသန္တဘက္သတ္အစြဲမ်ားမွ ကြၽတ္လြတ္ႏိုင္သမွ် ကြၽတ္လြတ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဆင္ျခင္ၾကစတမ္း။ တရားႏွီးေႏွာ၀ိုင္းတြင္ တရားဓမၼၼမွလြဲ၍ အျခားဘာအေၾကာင္းမွ် မေဆြးေႏြးၾကစတမ္း။
(၂) တရားတင္ျပသူမ်ားက ပါဠိႏွင့္အဂၤလိပ္စကားအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံျခားစကားမ်ားကို မသုံးမျဖစ္ေသာ အခါမ်ားႏွင့္ လိုအပ္ေသာအခါမ်ား၌သာ အသုံးျပဳလ်က္ မိမိကိုယ္တိုင္၏ႏႈတ္-အာ-လွ်ာေတြ႔႔႔႔့ စကားအသုံးအႏႈန္းမ်ားျဖင့္ မိမိတင္ျပလိုသည္မ်ားကို စာသိသက္သက္ျဖင့္မဟုတ္ဘဲ ကိုယ္သိ ကိုယ္ျမင္ သေဘာေပါက္အေတြ႔အႀကဳံမ်ားျဖင့္သာ တင္ျပၾကစတမ္း။
ပါဠိ အဂၤလိပ္က်မ္းဂန္ အကိုးအကားအေထာက္အထားမ်ား လိုအပ္ေသာအခါတြင္လည္း ပါဠိ အဂၤလိပ္စသည္တို႔့ကို လုံးေစ့ပါဒ္ေစ့ ႐ြတ္ဖတ္မေနဘဲ ယင္းသို႔ပါရွိေသာ က်မ္းသုတ္မ်ားကိုသာ ၫႊန္းလိုက္ၾကစတမ္း။ ႏွီးေႏွာ၀ိုင္း၏သဘာပတိက သတ္မွတ္ေပးေသာအခ်ိန္အတြင္း ၿပီးစီးေအာင္လည္း တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္း လိုရင္းမိေအာင္တင္ျပၾကစတမ္း။ အခ်က္အလက္ အေျမာက္အျမားကိုမေျပာဘဲ အနည္းငယ္ကိုသာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း စကားကလနားသတ္ျဖင့္ ေျပာဆိုၾကစတမ္း။
(၃) နာၾကားေသာသူမ်ားကလည္း မိမိတို႔စိတ္သႏၲာန္ကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဟင္းလင္းဖြင့္လ်က္ နာၾကားစတမ္း။ ပညတ္ေျပာထူ- သစၥာဟူ- မွန္မူတခုတည္း။ ပညတ္ေျပာမထူ- တရားဟူ- သိမူတခုတည္းဟူေသာ ႏွလုံးသြင္းျဖင့္ တင္ျပသူ၏ စကားလုံးပညတ္မ်ားကို ဂ႐ုထားသည္ထက္ သူဆိုလိုၫႊန္ျပေသာ ပရမတ္မ်ားကိုသာ သိဖို႔့မိဖို႔့ပို၍ ဂ႐ုထားၾကစတမ္း။
(၄) တင္ျပေသာတရားမ်ားကို မေၾကမလည္၍ ထပ္မံေမးျမန္းလိုသူမ်ားကလည္း တင္ျပသူကို စစ္ေဆးစမ္းသပ္ကာ ပညာၿပိဳင္လိုေသာရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ိဳးျဖင့္ မဟုတ္ဘဲ သန္႔စင္ေသာေစတနာျဖင့္ ႐ိုးသားစြာသာ မေျပမလည္ေသာအခ်က္ကိုသာ စုံစမ္းေမးျမန္းၾကစတမ္း။ ေမးျမန္းၾကရာတြင္လည္း တင္ျပေသာဝါဒစကားမ်ားႏွင့္ သင့္ျမတ္ေလ်ာ္ကန္စြာသာ စုံစမ္းေမးျမန္းၾကစတမ္း။ တင္ျပေသာတရားမ်ားကို ႏွစ္ၿခိဳက္၍လည္းေကာင္း၊ သို႔့ည္းမဟုတ္ အႀကိမ္ႀကိမ္ေမးျမန္း၍ အႀကိမ္ႀကိမ္ေျဖရွင္းသည့္တိုင္ေအာင္ မေၾကမလည္ ျဖစ္ၿမဲျဖစ္ေနေသး၍လည္းေကာင္း၊ အားမလိုအားမရ မခ်င့္မရဲျဖစ္ေနေသးလွ်င္၊ ထိုအခ်က္ကိုမွတ္သားထားၿပီး (အျခားသူတပါးမ်ားအား ငဲ့ညႇာေသာအားျဖင့္ ေမးျမန္းေျပာဆိုခြင့္ေပးရန္လည္း ရွိေနေသာေၾကာင့္) ႏွီးေႏွာ၀ိုင္းတြင္ ဆက္လက္ေမးျမန္းေဆြးေႏြးျခင္း မျပဳေတာ့ဘဲ သက္ဆိုင္သူႏွင့္ခ်ိန္းဆိုကာသာ အျပင္ပ၌ အေသးစိတ္ ဆက္လက္ေဆြးေႏြး ေဝဖန္ျခင္းျပဳၾကစတမ္း။ သက္ဆိုင္သူကလည္း ေစတနာေရွ႔ထား၍ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ေဆြးေႏြးခြင့္ေပးစတမ္း။ သူႏွင့္မၿပီးခဲ့ေသာ္ ပိုမိုတတ္ကြၽမ္းေသာ ဆရာသမားမ်ားထံ ပို႔့ေဆာင္ေပးၾကစတမ္း။ တင္ျပေသာတရားကို ေဆြးေႏြးသေယာင္ႏွင့္ မိမိသိျမင္ေသာတရားကို ဝင္ေရာက္မေဟာေျပာမိရန္အထူး သတိထားၾကစတမ္း၊ မိမိသိျမင္ထားေသာတရားကို ေဟာေျပာတင္ျပလိုပါက ေနာက္တပတ္ ႏွီးေႏွာပြဲတြင္ တင္ျပႏိုင္ခြင့္ကို သဘာပတိထံေတာင္းဆိုၾကစတမ္း။
(၅) အကယ္၍ တဦးဦးက တရားေပၚလြင္ေရးအတြက္ ေစတနာမပါဘဲ စိုက္လိုက္မတ္တတ္ ေျပာမွားဆိုမွားရွိခဲ့ေသာ္ ခြင့္လႊတ္သည္းခံၾကစတမ္း။ ႏွီးေႏွာ၀ိုင္းတိုင္း၊ ႏွီးေႏွာ၀ိုင္းတိုင္းကို ရယ္ရယ္ေမာေမာျဖင့္သာၿပီးစီး ႐ုတ္သိမ္းၾကစတမ္း။
(၆) ႏွီးေႏွာ၀ိုင္းသဘာပတိ၏ ကြပ္ကဲထိန္းေက်ာင္းေပးျခင္းကိုလည္း ပရိသတ္အေပါင္းက ခြန္းတုံ႔မျပန္ လိုက္နာၾကစတမ္း အကယ္၍ တဦးဦးကသတိလစ္ၿပီး ဤလုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား၏ ေဘာင္စည္းအျပင္သို့ ႔ေရာက္သြားသည့္တိုင္ေအာင္ သဘာပတိက ကြပ္ကဲထိန္းေက်ာင္းရန္ သတိလြတ္ေနခဲ့ေသာ္ ပရိသတ္အခ်င္းခ်င္းလည္း သတိေပးၾကစတမ္း။
လက္ခံအတည္ျပဳျခင္း
စ။။ ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္း- တရားႏွီးေႏွာပြဲလာ ပရိသတ္အေပါင္းသည္ အထက္အဆိုပါ ဦးတည္ခ်က္ႏွင့္လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားကို ၁၉၇၄ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ၂၁ရက္ တနဂၤေႏြေန့႔တြင္ျပဳလုပ္ေသာ(၁ဝ) ႀကိမ္ေျမာက္ ႏွီးေႏွာပြဲ၌ လက္ခံအတည္ျပဳၾကပါသည္။
***သူ႔ဟာက အတုယူစရာပဲ။ ႏွီးေႏွာပြဲဆိုတာ ဒီလိုလုပ္ၾကရမယ္။ ဟိုေခတ္ကတည္းက ေရွးလူႀကီးေတြဟာ စည္းကမ္းနည္းလမ္းနဲ႔့ လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ခုေခတ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစည္းေဝးပြဲေတြကို ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ စဥ္းစားၾကရမယ္ထင္တယ္။ ကမာၻ႔ကေဖးနည္းလမ္း(World Café) အနာဂတ္ဆီ လမ္းရွာျခင္း(Future Search) စတဲ့နည္းလမ္းေတြ ရွိတယ္။ စကားေတြမ်ားၿပီး အက်ိဳးမၿပီးမျဖစ္ရေအာင္ေပါ့။ တန္းတူရည္တူျဖစ္ေရးကို လုပ္ၾကတယ္။ ကိုယ္ကခ်ည္း ေျပာတာမ်ိဳးကမဟုတ္ဘူးရယ္။ ေလာကနတ္တရားေဆြးေႏြးပြဲကေတာ့ အထက္ပါအတိုင္းလုပ္ခဲ့ၾကတယ္။
င။။ မိမိတို႔ေလ့လာဖူးသည့္ က်မ္းကိုးက်မ္းကားမ်ားကိုသာ ဆုပ္ကိုင္ကာ အေခ်အတင္ေျပာဆိုျငင္းခုံ၍ အႏိုင္ယူလိုျခင္းျဖင့္သာ ၿပီးဆုံးသြားၾကသည့္ တရားေဆြးေႏြးပြဲမ်ိဳးအျဖစ္သို႔႔ တစစတေျဖးေျဖး က်ဆင္းဆုတ္ယုတ္သြားၿပီးလွ်င္ မူလဦးတည္ခ်က္ ေပ်ာက္ဆုံးသြားမည့္အႏၲရာယ္မ်ိဳးကို ႏွီးေႏွာပြဲဓမၼၼမိတ္ေဆြအေပါင္းက မေပၚေပါက္ေစလိုေသာဆႏၵရွိၾကသည္ျဖစ္၍ ႏွီးေႏွာပြဲျပဳလုပ္သည့္ အခါတိုင္း ေအာက္တြင္ေဖာ္ျပထားေသာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာသာ ျပဳလုပ္ေဆာင္႐ြက္သင့္သည္ဟု ႏွီးေႏွာပြဲ၀င္အေပါင္းက သိရွိနားလည္ထားၾကပါသည္။
(၁) လူမ်ိဳးအစြဲ၊ အယူဘာသာအစြဲ၊ ဂိုဏ္းဃနအစြဲ၊ အဆင့္အတန္းအစြဲ၊ ေဒသအစြဲ၊ ေရွး႐ိုး အစဥ္အလာအစြဲ၊ ဆရာအစြဲ၊ စာအစြဲ၊ စကားအစြဲစေသာ တယူသန္တဘက္သတ္အစြဲမ်ားမွ ကြၽတ္လြတ္ႏိုင္သမွ် ကြၽတ္လြတ္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဆင္ျခင္ၾကစတမ္း။ တရားႏွီးေႏွာ၀ိုင္းတြင္ တရားဓမၼၼမွလြဲ၍ အျခားဘာအေၾကာင္းမွ် မေဆြးေႏြးၾကစတမ္း။
(၂) တရားတင္ျပသူမ်ားက ပါဠိႏွင့္အဂၤလိပ္စကားအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံျခားစကားမ်ားကို မသုံးမျဖစ္ေသာ အခါမ်ားႏွင့္ လိုအပ္ေသာအခါမ်ား၌သာ အသုံးျပဳလ်က္ မိမိကိုယ္တိုင္၏ႏႈတ္-အာ-လွ်ာေတြ႔႔႔႔့ စကားအသုံးအႏႈန္းမ်ားျဖင့္ မိမိတင္ျပလိုသည္မ်ားကို စာသိသက္သက္ျဖင့္မဟုတ္ဘဲ ကိုယ္သိ ကိုယ္ျမင္ သေဘာေပါက္အေတြ႔အႀကဳံမ်ားျဖင့္သာ တင္ျပၾကစတမ္း။
ပါဠိ အဂၤလိပ္က်မ္းဂန္ အကိုးအကားအေထာက္အထားမ်ား လိုအပ္ေသာအခါတြင္လည္း ပါဠိ အဂၤလိပ္စသည္တို႔့ကို လုံးေစ့ပါဒ္ေစ့ ႐ြတ္ဖတ္မေနဘဲ ယင္းသို႔ပါရွိေသာ က်မ္းသုတ္မ်ားကိုသာ ၫႊန္းလိုက္ၾကစတမ္း။ ႏွီးေႏွာ၀ိုင္း၏သဘာပတိက သတ္မွတ္ေပးေသာအခ်ိန္အတြင္း ၿပီးစီးေအာင္လည္း တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္း လိုရင္းမိေအာင္တင္ျပၾကစတမ္း။ အခ်က္အလက္ အေျမာက္အျမားကိုမေျပာဘဲ အနည္းငယ္ကိုသာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း စကားကလနားသတ္ျဖင့္ ေျပာဆိုၾကစတမ္း။
(၃) နာၾကားေသာသူမ်ားကလည္း မိမိတို႔စိတ္သႏၲာန္ကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဟင္းလင္းဖြင့္လ်က္ နာၾကားစတမ္း။ ပညတ္ေျပာထူ- သစၥာဟူ- မွန္မူတခုတည္း။ ပညတ္ေျပာမထူ- တရားဟူ- သိမူတခုတည္းဟူေသာ ႏွလုံးသြင္းျဖင့္ တင္ျပသူ၏ စကားလုံးပညတ္မ်ားကို ဂ႐ုထားသည္ထက္ သူဆိုလိုၫႊန္ျပေသာ ပရမတ္မ်ားကိုသာ သိဖို႔့မိဖို႔့ပို၍ ဂ႐ုထားၾကစတမ္း။
(၄) တင္ျပေသာတရားမ်ားကို မေၾကမလည္၍ ထပ္မံေမးျမန္းလိုသူမ်ားကလည္း တင္ျပသူကို စစ္ေဆးစမ္းသပ္ကာ ပညာၿပိဳင္လိုေသာရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ိဳးျဖင့္ မဟုတ္ဘဲ သန္႔စင္ေသာေစတနာျဖင့္ ႐ိုးသားစြာသာ မေျပမလည္ေသာအခ်က္ကိုသာ စုံစမ္းေမးျမန္းၾကစတမ္း။ ေမးျမန္းၾကရာတြင္လည္း တင္ျပေသာဝါဒစကားမ်ားႏွင့္ သင့္ျမတ္ေလ်ာ္ကန္စြာသာ စုံစမ္းေမးျမန္းၾကစတမ္း။ တင္ျပေသာတရားမ်ားကို ႏွစ္ၿခိဳက္၍လည္းေကာင္း၊ သို႔့ည္းမဟုတ္ အႀကိမ္ႀကိမ္ေမးျမန္း၍ အႀကိမ္ႀကိမ္ေျဖရွင္းသည့္တိုင္ေအာင္ မေၾကမလည္ ျဖစ္ၿမဲျဖစ္ေနေသး၍လည္းေကာင္း၊ အားမလိုအားမရ မခ်င့္မရဲျဖစ္ေနေသးလွ်င္၊ ထိုအခ်က္ကိုမွတ္သားထားၿပီး (အျခားသူတပါးမ်ားအား ငဲ့ညႇာေသာအားျဖင့္ ေမးျမန္းေျပာဆိုခြင့္ေပးရန္လည္း ရွိေနေသာေၾကာင့္) ႏွီးေႏွာ၀ိုင္းတြင္ ဆက္လက္ေမးျမန္းေဆြးေႏြးျခင္း မျပဳေတာ့ဘဲ သက္ဆိုင္သူႏွင့္ခ်ိန္းဆိုကာသာ အျပင္ပ၌ အေသးစိတ္ ဆက္လက္ေဆြးေႏြး ေဝဖန္ျခင္းျပဳၾကစတမ္း။ သက္ဆိုင္သူကလည္း ေစတနာေရွ႔ထား၍ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ေဆြးေႏြးခြင့္ေပးစတမ္း။ သူႏွင့္မၿပီးခဲ့ေသာ္ ပိုမိုတတ္ကြၽမ္းေသာ ဆရာသမားမ်ားထံ ပို႔့ေဆာင္ေပးၾကစတမ္း။ တင္ျပေသာတရားကို ေဆြးေႏြးသေယာင္ႏွင့္ မိမိသိျမင္ေသာတရားကို ဝင္ေရာက္မေဟာေျပာမိရန္အထူး သတိထားၾကစတမ္း၊ မိမိသိျမင္ထားေသာတရားကို ေဟာေျပာတင္ျပလိုပါက ေနာက္တပတ္ ႏွီးေႏွာပြဲတြင္ တင္ျပႏိုင္ခြင့္ကို သဘာပတိထံေတာင္းဆိုၾကစတမ္း။
(၅) အကယ္၍ တဦးဦးက တရားေပၚလြင္ေရးအတြက္ ေစတနာမပါဘဲ စိုက္လိုက္မတ္တတ္ ေျပာမွားဆိုမွားရွိခဲ့ေသာ္ ခြင့္လႊတ္သည္းခံၾကစတမ္း။ ႏွီးေႏွာ၀ိုင္းတိုင္း၊ ႏွီးေႏွာ၀ိုင္းတိုင္းကို ရယ္ရယ္ေမာေမာျဖင့္သာၿပီးစီး ႐ုတ္သိမ္းၾကစတမ္း။
(၆) ႏွီးေႏွာ၀ိုင္းသဘာပတိ၏ ကြပ္ကဲထိန္းေက်ာင္းေပးျခင္းကိုလည္း ပရိသတ္အေပါင္းက ခြန္းတုံ႔မျပန္ လိုက္နာၾကစတမ္း အကယ္၍ တဦးဦးကသတိလစ္ၿပီး ဤလုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား၏ ေဘာင္စည္းအျပင္သို့ ႔ေရာက္သြားသည့္တိုင္ေအာင္ သဘာပတိက ကြပ္ကဲထိန္းေက်ာင္းရန္ သတိလြတ္ေနခဲ့ေသာ္ ပရိသတ္အခ်င္းခ်င္းလည္း သတိေပးၾကစတမ္း။
လက္ခံအတည္ျပဳျခင္း
စ။။ ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္း- တရားႏွီးေႏွာပြဲလာ ပရိသတ္အေပါင္းသည္ အထက္အဆိုပါ ဦးတည္ခ်က္ႏွင့္လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားကို ၁၉၇၄ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ၂၁ရက္ တနဂၤေႏြေန့႔တြင္ျပဳလုပ္ေသာ(၁ဝ) ႀကိမ္ေျမာက္ ႏွီးေႏွာပြဲ၌ လက္ခံအတည္ျပဳၾကပါသည္။
***သူ႔ဟာက အတုယူစရာပဲ။ ႏွီးေႏွာပြဲဆိုတာ ဒီလိုလုပ္ၾကရမယ္။ ဟိုေခတ္ကတည္းက ေရွးလူႀကီးေတြဟာ စည္းကမ္းနည္းလမ္းနဲ႔့ လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ခုေခတ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစည္းေဝးပြဲေတြကို ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ စဥ္းစားၾကရမယ္ထင္တယ္။ ကမာၻ႔ကေဖးနည္းလမ္း(World Café) အနာဂတ္ဆီ လမ္းရွာျခင္း(Future Search) စတဲ့နည္းလမ္းေတြ ရွိတယ္။ စကားေတြမ်ားၿပီး အက်ိဳးမၿပီးမျဖစ္ရေအာင္ေပါ့။ တန္းတူရည္တူျဖစ္ေရးကို လုပ္ၾကတယ္။ ကိုယ္ကခ်ည္း ေျပာတာမ်ိဳးကမဟုတ္ဘူးရယ္။ ေလာကနတ္တရားေဆြးေႏြးပြဲကေတာ့ အထက္ပါအတိုင္းလုပ္ခဲ့ၾကတယ္။
0 comments:
Post a Comment