Wednesday, February 20, 2019

လမ္းေပၚကလူတစ္ေယာက္ေျပာခ်င္တာမ်ား ကိုတာ(ဒု)

0 comments
လမ္းေပကလူတစ္ေယာက္ေျပာခ်င္တာမ်ား ကိုတာ(ဒု)ေလာကနတ္ေဆြးေြးပြဲ
''ရတနာေ႐ႊဂူမွ ကသရာဇာျခေသၤ့မင္းထြက္ေလလွ်င္၊ ကာင္းကင္ဆင္ပ်ံွင့္ေတြ၍၊ အစာျဖစ္ေသာတိမ္ြန္မ်ားေကာင့္ ခိုက္ရန္ျဖစ္ကသျဖင့္၊ ဆင္ပ်ံဦးကင္းကို ျခေသၤ့နင္းလ်က္ွာေမာင္းကိုစုတ္သည္တြင္ ေလာကနတ္သည္ရန္ွစ္ဦးကိုျမင္ေလ၏။ ေလာကနတ္သည္ ေျခတြင္စည္းစုပ္တီးလ်က္၊ သီခ်င္းသီ၍၊ကခုန္႐ႊင္ျမးျပ၏။ ဆင္ပ်ံွင့္ခေသၤ့တိုသည္အသံ (အကွင့္ကဗ်ာသာယာညက္ေညာ တင့္တယ္လွသည္ကို နာခံက၍ရန္ငိမ္းကေလသတည္း” (ေဇယသခယာေရး႐ႊဘုံနိဒါန္း)
၁။ ေဒးဗစ္ဘြမ္းဆိုတဲ့ပညာရွိကOn Dialogue ဆိုတဲ့စာအုပ္မွာယခုလိုဆိုတယ္။ ေဆြးေြးပြဲဆိုတာ ေနရာကလြတ္လပ္ရတယ္။ အဆင့္ကတန္းတူရတယ္။ (Free space and equal status are vital prerequisites.)  ဒါေတြက ဆက္သြယ္ဖလွယ္မနဲယုံကည္မေတြရေအာင္ အင္မတန္အေရးကီးတဲ့လိုအပ္ခ်က္ေတြ။
ေနာက္ထပ္အေရးကီးတဲ့ အေျခခံအခ်က္ကီးကလည္း စုေပါင္းပီးရရွိလာတဲ့အေတြးအေခဟာ တဦးတေယာက္ခ်င္းအေတြးအေခထက္ အားေကာင္းတာ။
***
၂။ ေလာကနတ္တရားေဆြးေြးပြဲမ်ားဆိုတာ ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ ၁၉၇၄ခုွစ္ပီလကစပီး ပန္းဆိုးတန္းက ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္းမွာလုပ္ခဲ့တယ္။ ဦးေဆာင္တက္ေရာက္သူေတြကေတာ့ ဗိုလ္မကီးေဟာင္း ဓမိၼကဘသန္း၊ ဦးေသာ္ဇင္၊ ဆရာပါရဂူ၊ ေဒါက္တာသင္းသင္း၊ စက္ရွင္မင္းကီးေဟာင္း ဦးေစာလြင္၊ ဟသမိဳ႕ဒုတိယပခန္းဆရာေတာ္ ရွင္စသည္ျဖင့္ပဲ။ ေမတွင့္သစာတရားအေကာင္း ရင္ဖြင့္ွီးေွာကသတဲ့။ သူတိုဘယ္လိုွီးေွာကသတုန္း။
ပီးခဲ့တဲ့သဂုတ္လမွာ ဘာသာေပါင္းစုံကဆရာကီးမ်ား ေတြဆုံွီးေွာကတဲ့ အလုပ္ုံေဆြးေြးပြဲတခုကို ကိုရင္တာတက္ရတယ္။ မတက္မီမွာ ေဆြးေြးပြဲေအာင္ျမင္ေစခ်င္တဲ့ ေစတနာမြန္မြန္ျမတ္ျမတ္ေရွထားပီး (ဦး)ကည္ေမာင္ေးက ေလာကနတ္တရားေဆြးေြးပြဲအေကာင္း စာတြက္ေပးလာတယ္။ ေလာကနတ္ေဆြးေြးပြဲဆိုတာက ယခုလို။
ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္းတရားွီးေွာပြဲ
အခ်ီး
က။ခင္မင္ရင္းွီးစြာ တဦးကိုတဦးအေလးအျမတ္ထားေသာ ဓမၼမိတ္ေဆြတစုသည္ ရန္ကုန္မိဳ႕ပန္းဆိုးတန္းအမွတ္(၆၂ရွိ ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္း၌ ၁၉၇၄ ခုွစ္ပီလမွစ၍ ရက္သတပတ္ွစ္ပတ္လွ်င္ကိမ္ ေတြဆုံကာ ေမတွင့္သစာတရားအေကာင္းကို ရင္ဖြင့္၍ွီးေွာေလ့ရွိကသည္။ ဤသို႔ တရားွီးေွာဖလွယ္ရန္ လာကေသာပုဂလ္အမ်ားစုမွာ အခါအားေလ်ာ္စြာ တရားလမ္းစဥ္အမ်ိးမ်ိးကို အေတာ္အတန္ အထိုက္အေလ်ာက္ ေလ့လာထားပီးသူမ်ားျဖစ္ကေသာ္လည္း၊ တရားေလ့လာဆဲျဖစ္ေသာ သို႔မဟုတ္ ေလ့လာလိုေသာ သားခ်င္းမိတ္ေဆြမ်ားွင့္ ဘာသာအယူမရွိျငားလည္း တရားဓမၼကို ဗဟုသုတအေနျဖင့္ ဆည္းပူးလိုေသာမိတ္ေဆြမ်ားကိုပါ လူမ်ိး၊ ဘာသာ၊ ဂိုဏ္းဃန၊ အဆင့္အတန္း၊ အသက္အြယ္၊ က်ား-မေြး မိမိတို႔ႏွင့္အတူ တရားွီးေွာပြဲ႔ ဖိတ္ေခလာေလ့ရွိကပါသည္။
ခ။ ဤတရားွီးေွာ၀ိုင္းသည္ သာသနာေရးအသင္းအပင္း အဖြဲအစည္း ဂိုဏ္းဃနတခု မဟုတ္ပါ။ ေနာက္ေနာင္မည္သည့္အခါ၌မွ်လည္း အသင္းအပင္းအဖြဲအစည္း ဂိုဏ္းဃနတခုျဖစ္လာေအာင္ တည္ေထာင္ရန္ ရည္ြယ္ခ်က္လည္းမရွိကပါ။
ဦးတည္ခ်က္
ဂ။ ေခတ္အမ်ိးမ်ိ လူအမ်ိးမ်ိေဒသအမ်ိးမ်ိး၌ အမွန္တရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ကေသာ ပညာယွိမ်ားသည္ ေရွးေရွးတြင္လည္းရွိခဲ့ကသည္။ ယခုလည္းရွိေနကသည္။ ေနာက္ေနာင္လည္း ေပထြန္းလိမ့္ဦးမည္တည္း။ ယင္းပညာယွိမ်ိးတို႔၏ အဆုံးအမမ်ားကို ေလ့လာသုံးသပ္ကလွ်င္ အမွန္တရားသိျမင္ေရး ပညာဉာဏ္ကို လူဝတ္ေကာင္အျဖစ္ွင့္ပင္ရရွိပီး ဤယခုဘဝကို လြတ္လပ္ခ်မ္းေျမ့ျပည့္စုံစြာ မေကာက္မြံရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ကီးေနသြားိုင္သည္။ ထိုအသိပညာဉာဏ္ကို ကိုယ္လည္းမပန္း စိတ္လည္းမြမ္းေစရဘဲ ခ်မ္းသာကိုခ်မ္းသာစြာရွာေဖြသည့္ ဉာဏ္လမ္းစဥ္ျဖင့္လည္း ရေရာက္ိုင္သည္ဟူေသာ အေျခခံအယူမွန္ရွိကသည့္ ဤဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားသည္ အမွန္တရားသိျမင္ေရးသာလွ်င္ လူဘ၀၏ပဓါနအက်ဆုံးကိစျဖစ္သည္ဟု နားလည္ထားကပါသည္။
ဃ။ ထိုကာင့္ပင္ ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္းတရားွီးေွာပြဲ၏ တခုတည္းေသာဦးတည္ခ်က္ကိုအခါအားေလ်ာ္စြာေတြဆုံကပီးလွ်င္ မိမိတိုေလ့လာ နားလည္ သေဘာေပါက္ထားေသာ တရားဓမၼအမ်ိးမ်ိးကို စာသိေတြးေတာကံဆသိမ်ိး သက္သက္ျဖင့္မဟုတ္မူဘဲ ဘ၀အေတြက ကိုယ္တိုင္လက္ေတြဉာဏ္သိမ်ိးျဖင့္ ိုးသားရင္းွီးစြာ ပြင့္လင္းသိမ္ေမြစြာ လြတ္လပ္ရဲ၀ံ့စြာ ွီးေွာဖလွယ္ျခင္းျပလ်က္ ဉာဏ္မပြင့္သးသူမ်ားကိုလည္း အသိဉာဏ္ပြင့္လာေအာင္၊ တရားသိပီးသူမ်ားကိုလည္း ထုတ္ေဖာ္ေဟာေျပာရာ၌ကည္လင္ျပတ္သားလာေအာင္ တဦးကိုတဦးိုင္းပင္းကူညီရန္သာဟူေသတ္မွတ္ျပဌာန္းကပါသည္။
လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား
င။ မိမိတိုေလ့လာဖူးသည့္ က်မ္းကိုးက်မ္းကားမ်ားကိုသာ ဆုပ္ကိုင္ကာ အေခ်အတင္ေျပာဆိုျငင္းခုံ၍ိုင္ယူလိုျခင္းျဖင့္သာ ပီးဆုံးသြားကသည့္ တရားေဆြးေြးပြဲမ်ိးအျဖစ္သို႔ တစစတေျဖးေျဖး က်ဆင္းဆုတ္ယုတ္သြားပီးလွ်င္ မူလဦးတည္ခ်က္ ေပ်ာက္ဆုံးသြားမည့္အႏၲရာယ္မ်ိးကို ွီးေွာပြဲဓမၼမိတ္ေဆြအေပါင္းက မေပေပါက္ေစလိုေသာဆႏၵရွိကသည္ျဖစ္၍ွီးေွာပြဲျပလုပ္သည့္ အခါတိုင္း ေအာက္တြင္ဖာ္ျပထားေသာ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားွင့္ေလ်ာ္ညီစြာသာ ျပလုပ္ေဆာင္ြက္သင့္သည္ဟုွီးေွာပြဲ၀င္အေပါင္းက သိရွိနားလည္ထားကပါသည္။
(
လူမ်ိးအစြဲ၊ အယူဘာသာအစြဲ၊ ဂိုဏ္းဃနအစြဲ၊ အဆင့္အတန္းအစြဲ၊ ေဒသအစြဲ၊ ေရွးိုး အစဥ္အလာအစြဲ၊ ဆရာအစြဲ၊ စာအစြဲ၊ စကားအစြဲစေသာ တယူသန္တဘက္သတ္အစြဲမ်ားမွ ကြတ္လြတ္ိုင္သမွ် ကြတ္လြတ္ိုင္ေအာင္ကိးစားဆင္ျခင္ကစတမ္း။ တရားွီးေွာ၀ိုင္းတြင္ တရားဓမၼမွလြဲ၍ အျခားဘာအေကာင္းမွ် မေဆြးေြးကစတမ္း။
(
တရားတင္ျပသူမ်ားက ပါဠိွင့္အဂလိပ္စကားအပါအ၀င္ ိုင္ငံျခားစကားမ်ားကို မသုံးမျဖစ္ေသာ အခါမ်ားွင့္ လိုအပ္ေသာအခါမ်ား၌သာ အသုံးျပလ်က္ မိမိကိုယ္တိုင္၏ႏႈတ္-အာ-လွ်ာေတြ႔႔႔႔့ စကားအသုံးအႏႈန္းမ်ားျဖင့္ မိမိတင္ျပလိုသည္မ်ားကို စာသိသက္သက္ျဖင့္မဟုတ္ဘဲ ကိုယ္သိ ကိုယ္ျမင္ သေဘာေပါက္အေတြကံမ်ားျဖင့္သာ တင္ျပကစတမ္း။
ပါဠိ အဂလိပ္က်မ္းဂန္ အကိုးအကားအေထာက္အထားမ်ား လိုအပ္ေသာအခါတြင္လည္း ပါဠိ အဂလိပ္စသည္တို့ကို လုံးေစ့ပါဒ္ေစ့ြတ္ဖတ္မေနဘဲ ယင္းသိုပါရွိေသာ က်မ္းသုတ္မ်ားကိုသာ ၫႊန္းလိုက္ကစတမ္း။ွီးေွာ၀ိုင္း၏သဘာပတိက သတ္မွတ္ေပးေသာအခ်ိန္အတြင္းပီးစီးေအာင္လည္း တိုတိုက်ဥ္းက်ဥ္း လိုရင္းမိေအာင္တင္ျပကစတမ္း။ အခ်က္အလက္ အေျမာက္အျမားကိုမေျပာဘဲ အနည္းငယ္ကိုသာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း စကားကလနားသတ္ျဖင့္ ေျပာဆိုကစတမ္း။
(
နာကားေသာသူမ်ားကလည္း မိမိတိုစိတ္သႏၲာန္ကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဟင္းလင္းဖြင့္လ်က္ နာကားစတမ္း။ ပညတ္ေျပာထူသစာဟူမွန္မူတခုတည္း။ ပညတ္ေျပာမထူတရားဟူသိမူတခုတည္းဟူေသာ ွလုံးသြင္းျဖင့္ တင္ျပသူ၏ စကားလုံးပညတ္မ်ားကိုုထားသည္ထက္ သူဆိုလိုၫႊန္ျပေသာ ပရမတ္မ်ားကိုသာ သိဖို့မိဖို့ပို၍ ဂုထားကစတမ္း။
(
တင္ျပေသာတရားမ်ားကို မေကမလည္၍ ထပ္မံေမးျမန္းလိုသူမ်ားကလည္း တင္ျပသူကို စစ္ေဆးစမ္းသပ္ကာ ပညာပိင္လိုေသာရည္ြယ္ခ်က္မ်ိးျဖင့္ မဟုတ္ဘဲ သန္စင္ေသာေစတနာျဖင့္ိုးသားစြာသာ မေျပမလည္ေသာအခ်က္ကိုသာ စုံစမ္းေမးျမန္းကစတမ္း။ ေမးျမန္းကရာတြင္လည္း တင္ျပေသာဝါဒစကားမ်ားွင့္ သင့္ျမတ္ေလ်ာ္ကန္စြာသာ စုံစမ္းေမးျမန္းကစတမ္း။ တင္ျပေသာတရားမ်ားကိုွစ္ခိက္၍လည္းေကာင္း၊ သို့ည္းမဟုတ္ကိမ္ကိမ္ေမးျမန္း၍ကိမ္ကိမ္ေျဖရွင္းသည့္တိုင္ေအာင္ မေကမလည္ဖစ္မဲျဖစ္ေနေသး၍လည္းေကာင္း၊ အားမလိုအားမရ မခ်င့္မရဲဖစ္ေနေသးလွ်င္၊ ထိုအခ်က္ကိုမွတ္သားထားပီး (အျခားသူတပါးမ်ားအား ငဲ့ညာေသာအားျဖင့္ ေမးျမန္းေျပာဆိုခြင့္ေပးရန္လည္း ရွိေနေသာေကာင့္ွီးေွာ၀ိုင္းတြင္ ဆက္လက္ေမးျမန္းေဆြးေြးျခင္း မျပေတာ့ဘဲ သက္ဆိုင္သူွင့္ခ်ိန္းဆိုကာသာ အျပင္ပ၌ အေသးစိတ္ ဆက္လက္ေဆြးေြး ေဝဖန္ျခင္းျပဳၾကစတမ္း။ သက္ဆိုင္သူကလည္း ေစတနာေရွထား၍ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ေဆြးေြးခြင့္ေပးစတမ္း။ သူွင့္မပီးခဲ့ေသာ္ ပိုမိုတတ္ကြမ္းေသာ ဆရာသမားမ်ားထံ ပို့ေဆာင္ေပးကစတမ္း။ တင္ျပေသာတရားကို ေဆြးေြးသေယာင္ွင့္ မိမိသိျမင္ေသာတရားကို ဝင္ေရာက္မေဟာေျပာမိရန္အထူး သတိထားကစတမ္း၊ မိမိသိျမင္ထားေသာတရားကို ေဟာေျပာတင္ျပလိုပါက ေနာက္တပတ္ွီးေွာပြဲတြင္ တင္ျပိုင္ခြင့္ကို သဘာပတိထံေတာင္းဆိုကစတမ္း။
(
အကယ္၍ တဦးဦးက တရားေပလြင္ေရးအတြက္ ေစတနာမပါဘဲ စိုက္လိုက္မတ္တတ္ ေျပာမွားဆိုမွားရွိခဲ့ေသာ္ ခြင့္လတ္သည္းခံကစတမ္း။ ွီးေွာ၀ိုင္းတိုင္း၊ ွီးေွာ၀ိုင္းတိုင္းကို ရယ္ရယ္ေမာေမာျဖင့္သာပီးစီးုတ္သိမ္းကစတမ္း။
(
ွီးေွာ၀ိုင္းသဘာပတိ၏ ကြပ္ကဲထိန္းေက်ာင္းေပးျခင္းကိုလည္း ပရိသတ္အေပါင္းက ခြန္းတုံမျပန္ လိုက္နာကစတမ္း အကယ္၍ တဦးဦးကသတိလစ္ပီး ဤလုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား၏ ေဘာင္စည္းအျပင္သို့ ေရာက္သြားသည့္တိုင္ေအာင္ သဘာပတိက ကြပ္ကဲထိန္းေက်ာင္းရန္ သတိလြတ္ေနခဲ့ေသာ္ ပရိသတ္အခ်င္းခ်င္းလည္း သတိေပးကစတမ္း။
လက္ခံအတည္ျပျခင္း
စ။ ေလာကနတ္ဆိုင္ခန္းတရားွီးေွာပြဲလာ ပရိသတ္အေပါင္းသည္ အထက္အဆိုပါ ဦးတည္ခ်က္ွင့္လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားကို ၁၉၇၄ခုွစ္၊ ဇူလိုင္လ၂၁ရက္ တနဂြေန့တြင္ျပလုပ္ေသာ(၁ဝကိမ္ေျမာက္ွီးေွာပြဲ၌ လက္ခံအတည္ျပဳၾကပါသည္။
 

***သူဟာက အတုယူစရာပဲ။ ွီးေွာပြဲဆိုတာ ဒီလိုလုပ္ကရမယ္။ ဟိုေခတ္ကတည္းက ေရွးလူကီးေတြဟာ စည္းကမ္းနည္းလမ္းနဲ့ လုပ္ခဲ့ကတယ္။ ခုေခတ္ငိမ္းခ်မ္းေရးစည္းေဝးပြဲေတြကို ဘယ္လိုလုပ္ကမလဲ စဥ္းစားကရမယ္ထင္တယ္။ ကမာၻ႔ကေဖးနည္းလမ္း(World Caféအနာဂတ္ဆီ လမ္းရွာျခင္း(Future Search) စတဲ့နည္းလမ္းေတြ ရွိတယ္။ စကားေတြမ်ားပီး အက်ိးမပီးမျဖစ္ရေအာင္ေပါ့။ တန္းတူရည္တူျဖစ္ေရးကို လုပ္ကတယ္။ ကိုယ္ကခ်ည္း ေျပာတာမ်ိးကမဟုတ္ဘူးရယ္။ ေလာကနတ္တရားေဆြးေြးပြဲကေတာ့ အထက္ပါအတိုင္းလုပ္ခဲ့ကတယ္။

0 comments:

Post a Comment